Sairaanhoitajien vaatimukset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ronny11
  • Aloitettu Aloitettu
tehy.png
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, on kyllä. Mutta hassua lukea posteja näiltä yhden totuuden miehiltä. Täysin PeteH78-meininkiä.

Tästä on kyllä oltava samaa mieltä, joskin olen sitä mieltä että ko. henkilöt eivät varsinaisesti oikeistoa edusta, vaikka heidän etujärjestönsä puheenjohtaja Kokoomuslainen onkin.
 
jantunen7 sanoi:
Tehyn toimien vertaaminen terrorismiin kyllä kieltämättä kuulostaa hurjalta, pienimielisten ihmisten katkeruudensekaiselta kommentoinnilta. Onko se nyt niin kurjaa, että hoitsut saavat hieman keskimääräistä suuremman korotuksen? Kuten todettua, kenenkään henkeä ei vaarannettu.
Monelta näyttää jälleen menneen ohi kovaa ja korkealta. Tää väännettiin kyllä jo kertaalleen rautalangasta, mutta terroristiviittauksissahan ei oletettu, että Tehy olis uhkauksissaan tosissaan. Eikä sitä tarvitsekaan olettaa. Tätä on tietysti vaikea ymmärtää, mikäli vaan nylpyttää pilkkua, mutta varsinaisena pointtina silloin oli kuitenkin se, millä Tehy halus uhkailla. Eli, että se muka olis valmis jättämään vastasyntyneet lapset ja vakavasti vammautuneet kuolemaan, jollei sen jäsenille maksettais 25%:n korotuksia.

Ei silti, kyllähän tollasen tilanteen vertaaminen terrorismiin menee aiiiiivan liian pitkälle. Nooh, josko se kielenkäyttökin sitten paranis, kun pienimielisten pallit vihdoin laskeutuu...:lol2:
 
Olisiko joidenkin potilaiden henget vaarantuneet työtaistelun toteutuessa?

ihan järjetöntä (vieläkin) vääntää tästä asiasta.

"rahat tai henki" tais olla virallinen slogani, vai? Mitä terrorismi on?

nykyinen korotus on järkevä, mutta aikaisemmat vaatimukset noilla iskulauseilla meni mun mielestä "terrorismin" puolelle...

Juuri näin. Mitään työtaistelua ei tullut, joten ei henkiäkään vaarantunut.

Edelleen, vertaillaan. Jos mä kidnappaan jantusen ja uhkaan tappaa sen jos en saa miljoonaa. No jos mä tyydynkin puoleen ja päästän jantusen vapaaksi, niin eikö jantusen henki ollut ollenkaan vaarassa? Olisiko se ollut vaarassa vasta sitten jos mun vaatimuksiin ei oltaisi suostuttu ollenkaan?
 
Olikohan se virallinen slogani vai jonkun yksittäisen idiootin neronleimaus? Ethän sinäkään voi tuollaista uskoa viralliseksi sloganiksi, vai voitko?

Todellakin järjetöntä vääntää tästä asiasta. Kukaan täysipäinen ihminen ei voi noita Tehyn toimia tosissaan verrata terrorismiin.

nyt kyllä argumentointi siirtyi sellaiselle tasolle etten enää uskalla vastata mitään järkevää :D
 
Sanovat vielä, että palkan suuruus on ammatinvalintakysymys. Nämä samat itkee täällä myös sitä, miten korkeastikoulutetut ovat palkkakuopassa. Se ei sitten olekaan ammatinvalintakysymys? Vittu, tekisivät nämä ns. korkeasti koulutetut jotain sen palkkakuoppansa eteen, jos niin vituttaa! Yhdistäisivät vaikka voimansa ammattiliitossa tai jotain. Tai sitten tekisivät sellaista työtä, joka tuottaa ja siitä voidaan maksaa parempaa palkkaa.

Palkan suuruus on paitsi ammatinvalinta, myös työnvalintakysymys. Monessa hommassa isoihin ansioihin pääsee usein "yksityistämällä itsensä". Eli tekee töitä esim omalla toiminimellä eikä ison työnantajan vakituisena palkkarenkinä.

Korkeakoulutettujen yleinen palkkakuoppa tuli tässä puheeksi vain siksi, että hoitajat vertasivat omaa palkkaansa esim ison-britannian palkkatasoon. "Nettopalkat ovat ulkomailla lähes 80 prosenttia korkeammat kuin Suomessa, peruspalkat yli puolitoistakertaiset ja kokonaisansiot melkein 70 prosenttia korkeammat. Maiden kesken on tietenkin hienoisia eroja."
http://www.tek.fi/tek-lehti/TEK-TA603/603s22-23.pdf

Yleisesti ollaan hyvinkin tietoisia siitä, että matala palkkataso on se syy miksi esimerkiksi tuotekehitystä on vielä melko paljon suomessa, eikä kotimaan kilpailukykyä haluta tahallaan vaarantaa. Palkkataso näissä tehtävissä tulee melkoisella varmuudella nousemaan siinä vaiheessa kun Intia menee Suomen ohi. Joillain aloilla näin on jo käynytkin... Ulkomaille töihin lähtöä jarruttaa jossain määrin se, että juuri missään ei ole tällä hetkellä huutavaa työvoimapulaa. Toki tosiosaajista taistellaan, mutta rivivääntäjiä riittää.

Onneksi muuten hoitsufoorumilta puuttuu fanaatikot täysin.
 
Olisit kertonut aiemmin, että et tiedä itsekään mistä puhut, niin tältäkin kinaamiselta oltaisiin vältytty.

Siis sinä et (muka) tajunnut mistä minä puhuin ja kieltäydyt vieläkin tajuamasta. Ja kinaaminen jatkuu...:rock:

Et ole nyt itse kovin asiapitoisena loogikkona esiintynyt, joten sinuna en menisi enää lisää tunteilemaan. Alkoi tuo asenteesi paistaa lopussa jo niin selvästi läpi, ettei se enää jäänyt kellekään muulle epäselväksi missä mennään.

Edit: siis ainut vikani olikin se etten lukenut ajatuksiasi...
-Skitsofrenia?
-Rajatila?
 
Siis sinä et (muka) tajunnut mistä minä puhuin ja kieltäydyt vieläkin tajuamasta. Ja kinaaminen jatkuu...:rock:

Et ole nyt itse kovin asiapitoisena loogikkona esiintynyt, joten sinuna en menisi enää lisää tunteilemaan. Alkoi tuo asenteesi paistaa lopussa jo niin selvästi läpi, ettei se enää jäänyt kellekään muulle epäselväksi missä mennään.

Edit: siis ainut vikani olikin se etten lukenut ajatuksiasi...
-Skitsofrenia?
-Rajatila?

Ota lääkkeesi.
 
Noniin ja jäitä hattuun sitten. Jätetään ne henkilökohtaisuudet vastedes vähän vähemmälle ja mietitään hetki ennenkuin painetaan lähetä-nappia.
 
Huomaa, että bioanalyytikkojen (tai hoitajien) koulutukseen tai työnkuvaan ei kuulu differentiaalidiagnostiikka.

Siis ihan aikuisten oikeasti joku lääkäri viitsii tulla komppaamaan tuollaista keskustelua? Kuka oikea lääkäri viitsii tuossa asemassa käydä netissä provoilemaan jollekin terveysalan ihmisille? Minä en ole erotusdiagnostiikasta puhunut mitään. Enkä varsinkaan lääkärin ammatista.

Jos sinun tarkoituksesi oli päteä aloittamalla joku "bioanalyytikko vs. lääkäri keskustelu", niin huti meni. Minä voin ihan avoimesti todeta etten kuvittele ammatistani liikoja. Puolitoista vuotta ennen valmistumistani opiskelumotivaationi oli jo nollissa, mutta kun ei ole tapana jättää juttuja kesken, niin valmistuin kuitenkin ko. ammattiin. Kuten kerroin aion joka tapauksessa vaihtaa alaa, tavalla tai toisella. Tämän kerroin siksi, koska sinä tunnut olettavan minusta jotain muuta, ihan vain ammattini perusteella.

Edelleenkään en ole täällä pönkittämässä terveysalan ihmisten identiteettiä millään epärehellisillä keinoilla, enkä mitätöimässä kaikkien kollegoideni typeryyksiä. Edustan vain itseäni ja vastustan ASIATONTA loanheittoa jolla ammattiryhmääni haukutaan. Sinunkin annattaa muistaa että olimmepa netissä feikkejä tai aitoja, niin muokkaamme sen ryhmän mainetta johon kuulumme. Itse arvostan ihmisten käytöksessä tiettyä vanhan ajan herrasmiesmäisyyttä, kohteliaisuutta ja humaaniutta. (Niin kuin näkyy, minulla on vielä paljon opittavaa omista ihanteistani)

Kaikilta terveysalan edustajilta vielä erityisesti odottaisin tiettyä älyllistä nöyryyttä, josta seuraa tietty uskottavuus ja kunnioitettavuus kuin luonnostaan. Nämä kaikki ominaisuudet löytyvät myös sairaalassa mm. niiltä lääkäreiltä joita erityisesti arvostan ja jotka muutenkin nauttivat erityistä arvonantoa työyhteisössään. Sitä nolomminkin käyttäytyvää porukkaa on joka ammattiryhmässä, mutta minun mielestäni lääkäreissä heitä on vähemmistö. En tiedä kumpaan ryhmään nm. "Kinaasi" kuuluu tosielämässä, vai kuuluuko kenties wannabe-kerhoon (Itse kuulun ehdottomasti siihen).
 
Edustan vain itseäni ja vastustan ASIATONTA loanheittoa jolla ammattiryhmääni haukutaan.
Ootko sää oikeasti sitä mieltä, että tuo oma kommentointisi tähän ketjuun on pysynyt hirveän asiallisena?


" Edit: siis ainut vikani olikin se etten lukenut ajatuksiasi...
-Skitsofrenia?
-Rajatila? "

Ei tullut mieleesikään, että joku voi tulkita tuon viestisi henkilöönkäypänä? En siis minä, mutta pojat...
 
onneksi on vielä yksi keino säästää vähiä rahoja. Pitää laittaa kirkosta eroamislaput liikkeelle. No joku sitten menettää työpaikkansa minun vuoksi.

No ei ole muuten team reilu meininki.
 
Siis ihan aikuisten oikeasti joku lääkäri viitsii tulla komppaamaan tuollaista keskustelua? Kuka oikea lääkäri viitsii tuossa asemassa käydä netissä provoilemaan jollekin terveysalan ihmisille? Minä en ole erotusdiagnostiikasta puhunut mitään. Enkä varsinkaan lääkärin ammatista.

Jos sinun tarkoituksesi oli päteä aloittamalla joku "bioanalyytikko vs. lääkäri keskustelu", niin huti meni. Minä voin ihan avoimesti todeta etten kuvittele ammatistani liikoja. Puolitoista vuotta ennen valmistumistani opiskelumotivaationi oli jo nollissa, mutta kun ei ole tapana jättää juttuja kesken, niin valmistuin kuitenkin ko. ammattiin. Kuten kerroin aion joka tapauksessa vaihtaa alaa, tavalla tai toisella. Tämän kerroin siksi, koska sinä tunnut olettavan minusta jotain muuta, ihan vain ammattini perusteella.

Edelleenkään en ole täällä pönkittämässä terveysalan ihmisten identiteettiä millään epärehellisillä keinoilla, enkä mitätöimässä kaikkien kollegoideni typeryyksiä. Edustan vain itseäni ja vastustan ASIATONTA loanheittoa jolla ammattiryhmääni haukutaan. Sinunkin annattaa muistaa että olimmepa netissä feikkejä tai aitoja, niin muokkaamme sen ryhmän mainetta johon kuulumme. Itse arvostan ihmisten käytöksessä tiettyä vanhan ajan herrasmiesmäisyyttä, kohteliaisuutta ja humaaniutta. (Niin kuin näkyy, minulla on vielä paljon opittavaa omista ihanteistani)

Kaikilta terveysalan edustajilta vielä erityisesti odottaisin tiettyä älyllistä nöyryyttä, josta seuraa tietty uskottavuus ja kunnioitettavuus kuin luonnostaan. Nämä kaikki ominaisuudet löytyvät myös sairaalassa mm. niiltä lääkäreiltä joita erityisesti arvostan ja jotka muutenkin nauttivat erityistä arvonantoa työyhteisössään. Sitä nolomminkin käyttäytyvää porukkaa on joka ammattiryhmässä, mutta minun mielestäni lääkäreissä heitä on vähemmistö. En tiedä kumpaan ryhmään nm. "Kinaasi" kuuluu tosielämässä, vai kuuluuko kenties wannabe-kerhoon (Itse kuulun ehdottomasti siihen).

Jos todella aiot saada jotain vastakaikua huuteluillesi, pysy asiassa. Nyt näyttäisi siltä että kritisoitkin minua jostain aiemmasta kirjoituksestani, vaikka vastasit siihen jossa itse kritisoin sitä että minun tekemäkseni laitetaan jotain palkkavertailuita mitä en ole tehnyt. Lainaa niitä tekstin osia joita haluat kommentoida, sillä sikäli kun olen top10:ssä tähän threadiin kirjoittaneiden joukossa (postausten määrä), minulla ei ole muistikuvia kaikista sanomisistani ja jos alat vain sättimään jostain sekalaisesta asiasta ilman kontekstia et saa kuin sekaannusta aikaan.

Kyse ei ole siitä ettenkö arvostaisi sairaanhoitajien työtä tai edes ammattitaitoa. Koulutusta en kovin kaksisena pidä, mutta kaikista eniten meikäläistä vituttaa se, että ilmeisesti ainoastaan sairaalaympyröissä töitä tehneet kuvittelevat sairaanhoitajan olevan ainoa ammatti jossa voi esiintyä esim. kiirettä. Sanottakoon tässä vaiheessa, että äitini on erikoissairaanhoitaja, ja uskoakseni vielä sieltä palkka-asteikon ylemmästä päästä. Vaikka äitini tulot eivät suoranaisesti omaan toimeentulooni vaikutakaan, ja tietyllä tapaa sitä tietysti subjektiivisesti toivoo että hän saisi parempaa palkkaa, en objektiivisesti ajatellen näe/nähnyt noissa korotusvaatimuksissa tolkun hiventä, kun vertailukohtana käytetään reaalimaailmaa, tätä maata ja sen taloudellista tilannetta.

Sairaanhoitajien uhkavaatimuksiin pidän syyllisenä Tehyä, joka on todellakin käyttänyt kyseenalaisia keinoja jäsentensä manipuloinnissa. Kuulin tuossa veljeltäni äitini väittäneen, että Aamulehdessä ja Helsingin sanomissa on valehdeltu hoitajien palkoista. Jos näin absurdi väite on saatu iskostettua hoitajiin, en halua edes kuvitella mitä muuta paskaa teille on kirkkain silmin väitetty. Korotusten rakenteestakin oli kuulemma tullut jokin kirje, jossa todettiin että "haemme vain viiden prosentin kuoppakorotusta". Vertailtaessa Tehyä terroristijärjestöihin, niilläkin tapaa olla muutama suuri johtaja, joita ei henkilökohtaisesti marttyyrikuolema erityisemmin kiinnosta. Tähän auttaa se, että järjestön rivijäsenille annettaan katteettomia lupauksia (ellei nyt välttämättä halua uskoa paratiisiin ja neityihin), jotta nämä uhrautuvat johtajiensa ambitioiden välikappaleiksi. Suurin voittaja tässä farssissa on, ikävä kyllä, Jaana Laitinen-Pesola, joka hankki kannuksensa uralleen tällä, mielestäni hoitajien käsittämättömän hyväuskoisuuden varjolla, ja juuri näiden tilanteesta välittämättä. Mielestäni on täysin mahdollista, että L-P järjesti koko tilanteen oman profiilinsa ja poliittisen uransa nostamiseen.
 
Minusta on asiatonta jatkuvasti toitottaa kuinka hoitajat ovat aivopestyjä, uskovat surutta suuren johtajansa valehteluihin ja seuraavat häntä mihin vain. Uskoisin, että suurin osa tässä mukana olleista hoitajista on tietänyt mihin lähti mukaan tai myös on ottanut tässä muutaman päivän kuluessa selvää, mitä siinä sopimuksessa oikeasti luvattiin. Kyllä ne on ihan lakimiehen selittämänä selvitetty. Tiedän kyllä, että esim. yle on uutisoinut korotusprosenteista sellaisia lukuja ja laskelmia, joissa Jalonen on kieltänyt ottamasta mukaan tiettyjä prosentteja. Sokeasti sitä muutkin ihmiset näyttää uskovan ihan kaiken mitä media suoltaa.

Mitään katteettomia lupauksia ei ole käsittääkseni tehyn puolesta jäsenille luvattu. Kaikesta on tasan tarkkaan tiedotettu ja lähetetty kotiin kirjeitä. Kaikkea eivät vain hoitajat täälläkään ole paasanneet, mitä milloinkin tehy on jäsenilleen puhunut. En kokenut sitä tarpeelliseksi ainakaan itse. Tietenkin varmasti mukaan on mahtunut myös hoitajia, jotka eivät ole tilanteen tasalla aina olleet tai haluavat hoitaa asioita myös yksilötasolla ja ehkä eri tavalla.

Voin myös miltei väittää, ettei J. L-P ole tässä viime aikoina kovin taka-alalla ollut. Kyllä hän on ihan eturintamassa ollut vastaanottamassa tätä sontaa mitä on päälle satanut. (en ole mikään Jaana fani mutta ymmärrän ettei hänen roolinsa ole ollut helppo). Häntä verrataan pahimpaankin terroristini ja koko tätä liittoa ja sen jäseniä. Ja minkä kuvan rehellisesti hänestä olen saanut esim. tiedotustilaisuuksissa (tehyn omissa) hän ei todellakaan ole ajanut vain omia etujaan. Tietenkin joku väittää minua nyt hyväuskoiseksi ja aivopestyksi, koska en voi kai hyvällä tahdolla ajateltunakaan sanoa tällaista muka ihan oikeana mielipiteenäni tai että se voisi oikeasti olla totta. Varmasti jokainen hoitaja ajattelee ihan omilla aivoillaan tätä asiaa ja varmasti toisilla on eriäviä mielipiteitäkin.


Sekin on jotenkin kummallista, että samassa lauseessa voi KT sanoa, että tehty sopimus vastaa esim. Superin sopimusta eikä täten ole mikään erikoinen juttu, mutta samaan hyömyyn mainitaan kuitenkin, että Tehyn sopimus kaataa puolet kunnista vararikkoon. Samoin muut järjestöt, kuten Super, sanoo myös, että sopimukset ovat saman arvoisia, mutta kuitenkin haluavat osingoille, jos tehyläiset saavat enemmän. Kuulostaa ihmeelliseltä.

Tässä jo aiemminkin linkitetty ihan asiateksti:

http://www.hs.fi/teksti/uutiset/tuo...+työnantajan+luvut+yhtä+oikeita/1135231979215
 
Mitään katteettomia lupauksia ei ole käsittääkseni tehyn puolesta jäsenille luvattu. Kaikesta on tasan tarkkaan tiedotettu ja lähetetty kotiin kirjeitä. Kaikkea eivät vain hoitajat täälläkään ole paasanneet, mitä milloinkin tehy on jäsenilleen puhunut. En kokenut sitä tarpeelliseksi ainakaan itse. Tietenkin varmasti mukaan on mahtunut myös hoitajia, jotka eivät ole tilanteen tasalla aina olleet tai haluavat hoitaa asioita myös yksilötasolla ja ehkä eri tavalla.

Niin, varmasti on lappua tullut enemmänkin, voisin niitä joulunpyhinä katsella kun kaiketi vanhemmilleni olen menossa. Kuulemani perusteella on syytä epäillä, että ne sisältävät aivan tarkoituksellista harhaanjohtamista, ja esim. potilaskuolemien rikosoikeudellisesta vastuusta on tuskin puhuttu mitään.

Voin myös miltei väittää, ettei J. L-P ole tässä viime aikoina kovin taka-alalla ollut. Kyllä hän on ihan eturintamassa ollut vastaanottamassa tätä sontaa mitä on päälle satanut. (en ole mikään Jaana fani mutta ymmärrän ettei hänen roolinsa ole ollut helppo). Häntä verrataan pahimpaankin terroristini ja koko tätä liittoa ja sen jäseniä. Ja minkä kuvan rehellisesti hänestä olen saanut esim. tiedotustilaisuuksissa (tehyn omissa) hän ei todellakaan ole ajanut vain omia etujaan. Tietenkin joku väittää minua nyt hyväuskoiseksi ja aivopestyksi, koska en voi kai hyvällä tahdolla ajateltunakaan sanoa tällaista muka ihan oikeana mielipiteenäni tai että se voisi oikeasti olla totta. Varmasti jokainen hoitaja ajattelee ihan omilla aivoillaan tätä asiaa ja varmasti toisilla on eriäviä mielipiteitäkin.

Ei varmasti olekaan ollut taka-alalla, vaan ottanut kaiken julkisuuden irti. Ilmeisesti hän myös kuvitteli, että kaikkiin vaatimuksiin suostutaan kun kuolemilla uhkaaminen otetaan peliin, joten uskoisin että Jaana näki tilanteen siten, että pikaisen ja Tehylle suosiollisen ratkaisun jälkeen lopputulos nähtäsiin lähes yksinomaan hänen henkilökohtaisena ansionaan. Pahoin pelkään, että tällä ihmisellä on tulevaisuudessa jokin posti jossa hän pääsee päättämään kansalaisten asioista laajemmassakin mittakaavassa, vaikka työtaistelu ei nappiin mennytkään -lopputulos kun saatiin näyttämään sairaahoitajien ja "kansan syvien rivien" silmissä voitolta.

Sekin on jotenkin kummallista, että samassa lauseessa voi KT sanoa, että tehty sopimus vastaa esim. Superin sopimusta eikä täten ole mikään erikoinen juttu, mutta samaan hyömyyn mainitaan kuitenkin, että Tehyn sopimus kaataa puolet kunnista vararikkoon. Samoin muut järjestöt, kuten Super, sanoo myös, että sopimukset ovat saman arvoisia, mutta kuitenkin haluavat osingoille, jos tehyläiset saavat enemmän. Kuulostaa ihmeelliseltä.

Jyrki voisi tuosta sanoa notta tervetuloa kerhoon. Vaikka Katainen pitkälle henkilökohtaisella panoksellaan nosti asian esiin, hänet on melkein yksinomaan nähty negatiivisessa valossa sairaanhoitajien puolelta. Sitten kun ratkaisu syntyy ja hän sanoo olevansa siihen tyytyväinen, itketään kuinka hän on ottamassa kunniaa. Hänen ideansa se hoitajien palkankorotus pääasiassa taisi kuitenkin olla.
 
Back
Ylös Bottom