Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Itseäni en ainakaan Teslan pakottajaksi laske vaikka Teslalla ajankin jos näin yritit vihjailla.
Sua en tarkoittanut, enkä ole edes törmännyt missään kuin tässä ketjussa Teslaan sun osalta, ja se kuuluu tähän ketjuun. Muualla taas melkein aina kun törmään siihen, niin sitä pakotetaan asiayhteydestä riippumatta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Fordin plussaa on myös, ettei mene samaan kelkkaan kun ne Teslan pakottajat, raskas ihmisryhmä.

"Ootko Teslaa koittanut?"
"En ole eikä kiinnosta"
"Kyllä mieli muuttuu kun kerran ajat"
"Ei kiinnosta ajaa"
"Niin ne muutkin on sanonut"
"Ootko uskovainen?"

Musta tuntuu että Teslan oston mukana saa osakkeita x määrän. Sitten sitä ilosanomaa pakotetaan joka välissä.
Kuulostaa siis ihan apple-mieheltä.
 
Viikonloppuna "halvin" lähiseudun hybridi Mitsu ostettu. Asian ratkaisi, kun liike otti puol milliä ajetun mersun vaihdossa ok välirahalla. Joo, akusto on huono mutta pärjään vielä jäljellä olevalla 20-30km rangella lähiöajot kohtuudella.
Työpaikalla kommentti oli, että nyt on sähköistyneiden autojen läpimurto tapahtunut kun eka suunnittelija osti hybridiauton. Kuvastaa siis meidän työpaikan autojen keski-ikää / arvoa. :X3:
 
Viikonloppuna "halvin" lähiseudun hybridi Mitsu ostettu. Asian ratkaisi, kun liike otti puol milliä ajetun mersun vaihdossa ok välirahalla. Joo, akusto on huono mutta pärjään vielä jäljellä olevalla 20-30km rangella lähiöajot kohtuudella.
Työpaikalla kommentti oli, että nyt on sähköistyneiden autojen läpimurto tapahtunut kun eka suunnittelija osti hybridiauton. Kuvastaa siis meidän työpaikan autojen keski-ikää / arvoa. :X3:

Mikä vuosimalli ja kuinka paljon kilsoja? Noissahan on akkutakuu 8v/160tkm. Jos alle noiden rajojen akun kunto on alle 70%, niin menee takuun piiriin. Jos siis on Outlander PHEV kyseessä.

PHEV watchdog äppi+yhteensopiva BT/WLAN OBD2 palikka, niin saa suht tarkat tiedot akuston kunnosta.

Edit: Kialta tulossa ihan mielenkiintoinen auto:
 
Mikä vuosimalli ja kuinka paljon kilsoja? Noissahan on akkutakuu 8v/160tkm. Jos alle noiden rajojen akun kunto on alle 70%, niin menee takuun piiriin. Jos siis on Outlander PHEV kyseessä.

PHEV watchdog äppi+yhteensopiva BT/WLAN OBD2 palikka, niin saa suht tarkat tiedot akuston kunnosta.

Edit: Kialta tulossa ihan mielenkiintoinen auto:
Tuo Kia on tosiaan mielenkiintoinen.

Niin on myös konserniveli Hyundai Ioniq 5 jonka ulkonäöstä tykkään vähän enemmän.
 
Mulla on latauspisteet parkkihallissa, mutta nekin aina täynnä. Eli säälittävää miten sähköautoja pusketaan ja pakotetaan, mutta latauspisteet vähenee sitä mukaa mitä autoja tulee ajoon. Kohta ne seisoo akut tyhjänä kaduilla ja tässä olis bisneksen paikka jollekin. Liikkuva latausauto, joka laskuttaa x määrän kun tulee pelastamaan ihmisiä kun auto ei liiku.
Onkohan taas nollakokemuksen syvä rintaääni, joka puhuu? Yleensä nämä kommentit tulevat nimittäin niiltä, joilla ei ole mitään käsitystä aiheesta.
 
Onkohan taas nollakokemuksen syvä rintaääni, joka puhuu? Yleensä nämä kommentit tulevat nimittäin niiltä, joilla ei ole mitään käsitystä aiheesta.
Tota noin, montako kertaa oot tossa parkkihallissa käynyt jossa olen autoani pitänyt 8 vuotta kuukausimaksulla? Mihin perustat väitteen ettei mulla ole latauspisteistä kokemusta? Hallissa 6 paikkaa, tossa Fredalla 2-3 metron eessä. Pressaa ennen taitaa olla kaksi. Voitko ystävällisesti kertoa miten sulla on enemmän nyt tietoa esim tosta meidän hallin lataustilanteesta ja siitä onko se täynnä vai ei?

Mulla on latauspisteet parkkihallissa, mutta nekin aina täynnä
Yleensä nämä kommentit tulevat nimittäin niiltä, joilla ei ole mitään käsitystä aiheesta.

Mihin perustat ton väitteen? Anna tulla nyt kun aloit sitä suuta soittamaan. Tajuatko sä että täällä stadin keskustassa on todella nihkeesti lautauspaikkoja? Hä?
 
Viimeksi muokattu:
Tota noin, montako kertaa oot tossa parkkihallissa käynyt jossa olen autoani pitänyt 8 vuotta kuukausimaksulla? Mihin perustat väitteen ettei mulla ole latauspisteistä kokemusta? Hallissa 6 paikkaa, tossa Fredalla 2-3 metron eessä. Pressaa ennen taitaa olla kaksi. Voitko ystävällisesti kertoa miten sulla on enemmän nyt tietoa esim tosta meidän hallin lataustilanteesta ja siitä onko se täynnä vai ei?




Mihin perustat ton väitteen? Anna tulla nyt kun aloit sitä suuta soittamaan.
Niin se sun parkkihalli ei mua hirveästi kiinnosta, vaan puhun noista sun laajemmin sähköautoilua koskettavista ajatuksista eli sähköauton lataamisen mahdottomuus ja akut tyhjinä kaduilla seisovat sähköautot. Perustan tämän vuosikausien havintoihini siitä, että tuollaiset kommentit tulevat niiltä, joilla ei sähköautoilusta ole oikein mitään kokemusta. Olinko väärässä tällä kertaa?
 
Niin se sun parkkihalli ei mua hirveästi kiinnosta, vaan puhun noista sun laajemmin sähköautoilua koskettavista ajatuksista eli sähköauton lataamisen mahdottomuus ja akut tyhjinä kaduilla seisovat sähköautot. Perustan tämän vuosikausien havintoihini siitä, että tuollaiset kommentit tulevat niiltä, joilla ei sähköautoilusta ole oikein mitään kokemusta. Olinko väärässä tällä kertaa?
No mä koitan sulle selittää uudelleen. Jos mä sähköauton hommaisin, niin jos hallin paikat on täynnä, mulle jää tässä lähialueella alle 6 paikkaa ja ne nyt on aina täynnä. Ja jos vain lisää tulee autoja, niin missä ne ladataan kun nyt jo aivan täynnä tuokin minimäärä. Mihin helvettiin sä perustat väitteen ettei latauspisteiden olemassa olosta voi olla tietoa tässä tapauksessa mulla? Mihin? Kerro nyt. Mua ei kiinnosta sun vuosien ammattitaito ja kokemus, vaan perustelut miten mä nyt en ymmärrä tätä, onko täällä jossain iso määrä Kampissa latauspisteitä? Kerro kun niin kova tietäjä oot.
 
Ja jos joku vielä väittää, ettei sähköautoa harkittaessa pidä miettiä missä sen lataa, niin se kyllä puhuu paskaa. Se on varsin oleellinen juttu siinä. Suomessa on 40 autoa yhtä latauspaikkaa kohden vuoden 2020 tietojen perusteella.

Latauspaikkojen määrä ja sijainti eivät kuitenkaan vielä kohtaa likimainkaan aina käyttötarvetta. Pikalatausta tarvittaisiin edelleen lisää koillis-Suomeen ja usean pikalatauspisteen paikkoja Tampereelta etelään päin. Asiointilatauspisteitä kaivataan jatkuvasti lisää nopeasti kasvavan latausutomäärän takia ja toistuvasti käyttäjänä kohtaan tilanteita, etten saa sähköautoani asiointini ajaksi lataukseen. Omalla 45 kWh akulla varustetulla e-208:lla tuo ei ole oikeastaan koskaan varsinainen ongelma, mutta toivoisin vähintään latauhybridikuskien saavan autonsa aina asiointilataukseen kun niin haluavat, jotta he saisivat autolleen lisää nolla-lähipäästöisiä kilometrejä.
Onko näilläkään mitään käsitystä asiasta. Anteeksi NHB, mutta näyttää pahasti siltä, että jos jollain ei ole käsitystä, niin se olet kyllä sinä.

 
No mä koitan sulle selittää uudelleen. Jos mä sähköauton hommaisin, niin jos hallin paikat on täynnä, mulle jää tässä lähialueella alle 6 paikkaa ja ne nyt on aina täynnä. Ja jos vain lisää tulee autoja, niin missä ne ladataan kun nyt jo aivan täynnä tuokin minimäärä. Mihin helvettiin sä perustat väitteen ettei latauspisteiden olemassa olosta voi olla tietoa tässä tapauksessa mulla? Mihin? Kerro nyt. Mua ei kiinnosta sun vuosien ammattitaito ja kokemus, vaan perustelut miten mä nyt en ymmärrä tätä, onko täällä jossain iso määrä Kampissa latauspisteitä? Kerro kun niin kova tietäjä oot.
Eli olin siis aivan oikeassa kokemuksestasi. En ole kirjoittanut tuollaista väitettä. Miksi ihmeessä yrität sellaista tyrkyttää minulle? Se ei haittaa sähköautoilijoita yhtään, jos sinulla ei bensa-autoosi ole latauspaikkaa.
 
Ja jos joku vielä väittää, ettei sähköautoa harkittaessa pidä miettiä missä sen lataa, niin se kyllä puhuu paskaa. Se on varsin oleellinen juttu siinä. Suomessa on 40 autoa yhtä latauspaikkaa kohden vuoden 2020 tietojen perusteella.


Onko näilläkään mitään käsitystä asiasta. Anteeksi NHB, mutta näyttää pahasti siltä, että jos jollain ei ole käsitystä, niin se olet kyllä sinä.

Puhut tuossa julkisista latauspaikoista. Leijonan osa latauksistahan tapahtuu kotona, jonka vuoksi tuo julkisten paikkojen suhde autoihin ei kerro kokonaisuudesta paljoa, koska eniten käytetyt latauspaikat eivät ole tuossa luvussa.

Palataanpa pelkoosi siitä, että julkiset latauspaikat eivät riitä kohta, kun autoja tulee lisää. Ei noin ole käynyt Norjassakaan, eikä noin tule käymään Suomessakaan. Latureita tulee lisää kovaa tahtia. Esim. Tesla tuplaa latureidensa määrät kuluvan vuoden aikana ja eilen S-ryhmä ilmoitti laittavansa ison vaihteen silmään:

"Rakennamme ensimmäiset ABC-latauspisteet suurimpien toimipaikkojemme, kuten Prismojen, hotellien ja ABC-liikennemyymälöiden, yhteyteen kahden seuraavan vuoden kuluessa ja siitä etenemme kohti pienempiä toimipaikkoja. Koko verkosto toimii saman ABC-lataus-brändin alla. Tämän lisäksi S-ryhmän toimipaikkojen yhteydessä jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet palvelevat kuten ennenkin", kehitysjohtaja Tiina Viksten ABC-ketjuohjauksesta kertoo.

Jos sulla on epäilys, että voit opettaa mulle jotain tähän liittyvää, niin jaa toki tietojasi.
 
Itse nyt jo vuosia plugarien kanssa ajaneena voin todeta, että koskaan ei ole ollut ongelmaa saada autoa lataamaan kun joka niemennotkossa sähköä on saatavana. Virallisia latausasemia/paikkoja on tullut viimeisen vuoden sisään pirusteen. Sen huomaa hyvin kun ajelee navi päällä joka näyttää aina latauspisteen. Skadissa tulee harvemmin käytyä mutta voisi nyt kuvitella, että ovat sielläkin hereillä ja alkavat keskustaankin niitä virittämään.
 
Viikonloppuna "halvin" lähiseudun hybridi Mitsu ostettu. Asian ratkaisi, kun liike otti puol milliä ajetun mersun vaihdossa ok välirahalla. Joo, akusto on huono mutta pärjään vielä jäljellä olevalla 20-30km rangella lähiöajot kohtuudella.
Työpaikalla kommentti oli, että nyt on sähköistyneiden autojen läpimurto tapahtunut kun eka suunnittelija osti hybridiauton. Kuvastaa siis meidän työpaikan autojen keski-ikää / arvoa. :X3:
Katsoin aikoinaan jonkun Youtube-videon missä tubettajalla siis oli tällainen Outlander PHEV ja hänen mukaansa oli yleisesti tiedossa oleva ongelma, että niissä on akkujen kalibrointi hanurista ja sieltä häviää kilsoja, vaikka akussa ei varsinaisesti ole mitään vikaa. Huollossa ne pystyy ilmeisesti asialle jotain tekemään, ainakin väliaikaisesti. Sitä en tiedä onko tuolle ongelmalle kokonaisuudessaan jotain jo tehty.
 
Katsoin aikoinaan jonkun Youtube-videon missä tubettajalla siis oli tällainen Outlander PHEV ja hänen mukaansa oli yleisesti tiedossa oleva ongelma, että niissä on akkujen kalibrointi hanurista ja sieltä häviää kilsoja, vaikka akussa ei varsinaisesti ole mitään vikaa. Huollossa ne pystyy ilmeisesti asialle jotain tekemään, ainakin väliaikaisesti. Sitä en tiedä onko tuolle ongelmalle kokonaisuudessaan jotain jo tehty.

Juu, pystyvät huollossa jonkun kalibroinnin tekemään. Ja tekevätkin viimeistään siinä vaiheessa, jos on takuuvaihtoa yrittämässä. Saavat sillä tavalla ilmeisesti keskimäärin 5% kapasiteettia nostettua, eli takuuvaihtoa ei kannata yrittää 69% akulla.
Muutamia kotikonsteja on myös, joilla akun kapasiteettia mahdollisesti saa nostettua.

Tuossa omassa autossa on kapasiteetti vain 79%, vaikka on ajettu vasta 100tkm. Siihen on syynä se, että autoa ei ole aiemmin isommin latailtu vaan on ajeltu bensiinin voimin. Itsellä onneksi takuuta akun suhteen niin hyvin jäljellä, että kerkiää vaihtamaan, jos tuo lähtee nopeasti tippumaan. Toki tuo voi ilmeisesti lähteä nousemaankin vielä, kun nyt säännöllisesti ladataan.
 
Mikä vuosimalli ja kuinka paljon kilsoja? Noissahan on akkutakuu 8v/160tkm. Jos alle noiden rajojen akun kunto on alle 70%, niin menee takuun piiriin. Jos siis on Outlander PHEV kyseessä.

PHEV watchdog äppi+yhteensopiva BT/WLAN OBD2 palikka, niin saa suht tarkat tiedot akuston kunnosta.

Edit: Kialta tulossa ihan mielenkiintoinen auto:

Ihan ekaa painosta '13 ja 215tkm mittarissa. Akun kunto sen mukainen, apin mukaan 58% tms => Pihipaavo voi päästä ~25km sähköllä jos ajaa lämmityslaite sammutettuna.. :X3: Oma nurkka-ajo on suuntaansa max 10km, joten parin päivän tutustumisella aika hyvin riittää tuokin. Heti kun lähdetään maakuntaan kotipaikalle tms. niin matkat on susirajalla sellaisia että bensalla mennään suurinosa. Ihan maltillinen kulutus oli matkassa kun kävin auton hakemassa, 7,5 l /km. EV-boxin tilasin, niin katsotaan tuoko se mitään lisäiloa. Akuston vaihto omaan rahaan ei taida kannattaa vielä nykyisillä hinnoilla, mutta seurataan tilannetta. Puolan suuntaan voi tulla työmatkoja tulevaisuudessa, niin pitää kartoittaa mikä on siellä akun vaihdon hinta.
 
Ja jos joku vielä väittää, ettei sähköautoa harkittaessa pidä miettiä missä sen lataa, niin se kyllä puhuu paskaa. Se on varsin oleellinen juttu siinä. Suomessa on 40 autoa yhtä latauspaikkaa kohden vuoden 2020 tietojen perusteella.
Niin siis sähköautoahan voi ladata ihan missä tahansa mistä vain löytyy pistorasia. Latausnopeus vaihtelee sulakkeen koon mukaan, mutta eniweis.
 
Back
Ylös Bottom