Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin siis sähköautoahan voi ladata ihan missä tahansa mistä vain löytyy pistorasia. Latausnopeus vaihtelee sulakkeen koon mukaan, mutta eniweis.
No kun olis pistorasioita. Alkaa tuntuun aika mahdottomalta idealta stadin keskustassa sähköauto.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No kun olis pistorasioita. Alkaa tuntuun aika mahdottomalta idealta stadin keskustassa sähköauto.
Itsellä ei tosiaan Helsingin parkkihallien tilanteesta ole mitään käsitystä, mutta tällä pohjoisemmassa noita autonlämmityspistorasioita on jokaisessa parkkiruudussa. Toki tapauskohtaista saako siitä jatkuvaa sähköä jne.

Mutta kyllä tuon myönnän että mikäli kotona ei yön aikana saa autoa ladattua, niin melkoisen säätämiseksi varmasti menee.
 
Itsellä ei tosiaan Helsingin parkkihallien tilanteesta ole mitään käsitystä, mutta tällä pohjoisemmassa noita autonlämmityspistorasioita on jokaisessa parkkiruudussa. Toki tapauskohtaista saako siitä jatkuvaa sähköä jne.

Mutta kyllä tuon myönnän että mikäli kotona ei yön aikana saa autoa ladattua, niin melkoisen säätämiseksi varmasti menee.
Täällä ei ole parkkiruutuja, vaan kadunvarsiparkki. NHB varmaan paremmin tietää, mutta aikuisten oikeasti, esim talvella stadissa tilanne on tää. Yleensä ei löydy edes parkkipaikkaa, saati sähköautolle latausta ja parkkia. En tosiaan tiedä missä nää sitten noita latailee tavella tai edes kesällä. Oli aika raskasta miettiä joka viikko tankkauksen sijaan missä helvetissä en lataa. Sitten kun saa jonnekin Pasilaan parkkiin, niin ootellaan muutama tunti ja sama ralli uudestaan sitten samalla viikolla. Ei toi nyt kovin hyvin ole hoidettu ja jos lisää autoja tulee, niin siinä käy kuten sanoin, ne seisoo akut tyhjänä kadulla kun ei vain pääse lataamaan.

Screenshot 2021-03-31 at 15.31.15.JPG
 
Kaupunkien ulkopuolellehan rakennellaan niitä parkkipaikkoja joihin on tarkoitus jättää autot yöksi lataukseen ja painaa bussilla kotiin. Vihreiden politiikkana on saada autot pois kaupungeista.
 
Kaupunkien ulkopuolellehan rakennellaan niitä parkkipaikkoja joihin on tarkoitus jättää autot yöksi lataukseen ja painaa bussilla kotiin. Vihreiden politiikkana on saada autot pois kaupungeista.
Sehän oliskin kätevää ajaa auto parkkiin Vuosaareen ja sitten metrolla Kamppiin. Meitä asuu kato iso määrä täällä keskustassa.
 
Täällä ei ole parkkiruutuja, vaan kadunvarsiparkki. NHB varmaan paremmin tietää, mutta aikuisten oikeasti, esim talvella stadissa tilanne on tää. Yleensä ei löydy edes parkkipaikkaa, saati sähköautolle latausta ja parkkia. En tosiaan tiedä missä nää sitten noita latailee tavella tai edes kesällä. Oli aika raskasta miettiä joka viikko tankkauksen sijaan missä helvetissä en lataa. Sitten kun saa jonnekin Pasilaan parkkiin, niin ootellaan muutama tunti ja sama ralli uudestaan sitten samalla viikolla. Ei toi nyt kovin hyvin ole hoidettu ja jos lisää autoja tulee, niin siinä käy kuten sanoin, ne seisoo akut tyhjänä kadulla kun ei vain pääse lataamaan.
Latauspaikkoja voi katsella monista eri palveluista. Tässä yksi:

Tietenkään latauspisteiden määrä ei ole mikään vakio, vaan niitä tulee koko ajan lisää - myös Helsinkiin. Redin reilu 200 latauspistettä lienee viime vuosien isoin yksittäinen tapahtuma, mutta ihan koko ajan siellä ruuvataan latausbokseja seinään ympäri kaupunkia. toimijoitakin on useita. Tässä yksi:

Lisää sähköautoja tulee takuulla lisää, mutta ne eivät tietenkään jää kaduille seisomaan akut tyhjinä. Ylipäätään on aika hassu ajatus, että sähköä ei saataisi jaeltua näin 2020-luvulla. Normaalilla älyllä varustettu jantteri tajuaa myös sen, että jos nyt omilla reiteillä (asunto, työpaikka, sali jne.) ei latausmahdllisuuksia ole, niin silloin ei kannata sähköautoa hankkia. Siellä missä asuin Suomessa latausmahdollisuuksia oli yllin kyllin jo pari vuotta sitten. Latauspaikkoja oli tarjolla kotona, töissä, salilla ja suurimmassa osassa niitä paikkoja, missä tuli asioitua.
 
Normaalilla älyllä varustettu jantteri tajuaa myös sen, että jos nyt omilla reiteillä (asunto, työpaikka, sali jne.) ei latausmahdllisuuksia ole, niin silloin ei kannata sähköautoa hankkia
No jos sä osaat ajatella tätä mun duunia ja mun ajatuksia onko sähköauto mahdollista ja unohdat ne sun oletukset ettei kukaan muu tiedä mitään kuin sinä. Niin mä siis asun stadin keskustassa ja parkkihallissa on 6 paikkaa, vapaana randomisti ja ei, eli ei voi takuuvarmaan luottaa. Seuraavat paikat on pari tossa metron eessä ja muutama tossa pressan lähellä. Ne nyt on aina varattuja. Sitten kameravehkeiden takia matkustelen eri kaupunkeihin ja jos range on 500km, niin kyllä sillä hyvin käy esim Tampereella, mutta jos siellä ei pääse lataamaan duunin ajaksi, niin ei sinne voi jäädä odottelemaan tunneiksi. Kun tuut takas, on mennyt 380km. Parkkihalli täynnä, freda täynnä, pressa täynnä. Näätkö ongelman? Näät varmaan vaikka väitätkin ettei mulla ole mitään käsitystä latausmahdollisuuksista täällä. Ja joo, ei ole optio ajaa trippaan lataamaan, mitä autoilua se on, ei mitään, se on latauspelleilyä.
 
No jos sä osaat ajatella tätä mun duunia ja mun ajatuksia onko sähköauto mahdollista ja unohdat ne sun oletukset ettei kukaan muu tiedä mitään kuin sinä. Niin mä siis asun stadin keskustassa ja parkkihallissa on 6 paikkaa, vapaana randomisti ja ei, eli ei voi takuuvarmaan luottaa. Seuraavat paikat on pari tossa metron eessä ja muutama tossa pressan lähellä. Ne nyt on aina varattuja. Sitten kameravehkeiden takia matkustelen eri kaupunkeihin ja jos range on 500km, niin kyllä sillä hyvin käy esim Tampereella, mutta jos siellä ei pääse lataamaan duunin ajaksi, niin ei sinne voi jäädä odottelemaan tunneiksi. Kun tuut takas, on mennyt 380km. Parkkihalli täynnä, freda täynnä, pressa täynnä. Näätkö ongelman? Näät varmaan vaikka väitätkin ettei mulla ole mitään käsitystä latausmahdollisuuksista täällä. Ja joo, ei ole optio ajaa trippaan lataamaan, mitä autoilua se on, ei mitään, se on latauspelleilyä.
Sinä kun et ole edes hankkimassa sähköautoa, niin matkasi eivät liity millään tavalla fantasiaasi siitä, että sähköautot seisovat kaduilla akut tyhjänä. Tampereenmatkan problematiikan voisi ratkaista esim. pikalatauksella paluumatkalla tai sitten vain lataamalla siellä Tampereella, niin on sitten kotona sähköä akuissa, jos taas seuraavana aamuna pitää lähteä pitkälle matkalle ajamaan.

Ja edelleenkin ihmettelen, että mitä oikein keuhkoat? Jos et löydä sopivia latauspaikkoja Helsingistä ja Tampereelta, niin kannattaa pysytellä sitten polttomoottoreissa. Ei tämä muutos sinun ympärillä pyöri, etkä sinä edes halua sähköautolla ajaa. Jäädään vain porukalla odottelemaan sitä hetkeä, kun profetiasi toteutuu.
 
Sinä kun et ole edes hankkimassa sähköautoa, niin matkasi eivät liity millään tavalla fantasiaasi siitä, että sähköautot seisovat kaduilla akut tyhjänä. Tampereenmatkan problematiikan voisi ratkaista esim. pikalatauksella paluumatkalla tai sitten vain lataamalla siellä Tampereella, niin on sitten kotona sähköä akuissa, jos taas seuraavana aamuna pitää lähteä pitkälle matkalle ajamaan.

Ja edelleenkin ihmettelen, että mitä oikein keuhkoat? Jos et löydä sopivia latauspaikkoja Helsingistä ja Tampereelta, niin kannattaa pysytellä sitten polttomoottoreissa. Ei tämä muutos sinun ympärillä pyöri, etkä sinä edes halua sähköautolla ajaa. Jäädään vain porukalla odottelemaan sitä hetkeä, kun profetiasi toteutuu.
No en mä tässä muuten juttelisi, jos en olis harkitsemassa siirtymistä noista tehokkaista erilaiseen autoon. Q4 E-tronia odottelen. Mutta antaa olla, sulla on tommoinen asenne, niin olkoot.
 
No en mä tässä muuten juttelisi, jos en olis harkitsemassa siirtymistä noista tehokkaista erilaiseen autoon. Q4 E-tronia odottelen. Mutta antaa olla, sulla on tommoinen asenne, niin olkoot.
Jaa odottelet sähköautoa, vaikka jankkaat sähköautojen jäävän seisomaan kaduille akut tyhjinä ja varsinkaan sulla ei ole latausmahdollisuutta. Kaikki tuo tietenkin perustuun vahvaan tietoon. Ajatuksesi eivät varsinaisesti tue toisiaan.
 
Sehän oliskin kätevää ajaa auto parkkiin Vuosaareen ja sitten metrolla Kamppiin. Meitä asuu kato iso määrä täällä keskustassa.

Pähkähullua touhua toi on, mutta tuollaista jotkut suunnittelee. Samoin jos käyt kauempaa töissä keskustassa jätät auton laitakaupungille parkkiin ja bussipysäkille odottelemaan.

Sähköauto toimii omakoti asujalle, mutta ei kadunvarsi parkkeeraajalle. Ei kukaan jaksa joka ilta lähteä autoaan latailemaan johonkin ABC:lle tunniksi pariksi.
 

Ja muut seuraa perässä ihan varmasti.
Tällä hetkellä latauspisteiden määrä on vielä pieni vs bensapumput, mutta se kyllä muuttuu yllättävän nopeasti.

Ja jos on käytössä auto, jossa range on 300+km niin eihän sitä kaupunkiajossa päivittäin tartte olla lataamassa. Mutta katsotaan miten tämä tästä kehittyy.

Oma ennuste on se, että viiden vuoden päästä sähköautoja on jokaisessa hinta- ja kokoluokassa ja latauspaikkoja löytyy vähintään yhtä paljon kuin bensapumppuja. Ja latausnopeudet on kasvaneet nykyisestä niin, että vaikka kahvilla käydessä saa auton ladattua. Voin olla väärässä, mutta aika näyttää.
 
Mulla lataaminen oli oikein näppärää myös asuessani kerrostalossa, jonka parkkihallissa oli latausruudut parhailla paikoilla. Tuon lisäksi laturit löytyivät työpaikan ja salin edestä. Tuossa oli jo kolminkertaisesti tarpeeseen nähden latausmahdollisuuksia. Samoin useimmissa kaupoissa ja käyttämissäni parkkihalleissakin olisi ollut mahdollisuus ladata. Jos on vähänkään rangea sähköutossa, niin ei sitä autoa joka ilta edes tarvitse ladata, jos nyt ei taksia aja. Monelle riittää 1-2 kertaa viikossa.

Onhan se silloin helppoa kun on lataus paikka. Itselläkin toimisi hyvin kun asun omakotitalossa, joskus aikaisemmin olen asunut kerrostalossa ilman mitään autopaikkaa. Työpaikkalatauksella varmaan tulisi jotenkin toimeen, mutta kyllä se kotilatauksen vaatii että homma toimii järkevästi.
Mitä olen katsellut sähkömiesten autoilu videoita niin aika suunnittelua ja puljausta vaativia pidemmät reissut tuntuu olevan.

View: https://youtu.be/CMmR2q8UZBg
 
Ja latausnopeudet on kasvaneet nykyisestä niin, että vaikka kahvilla käydessä saa auton ladattua.
Onnistuu jo nyt monessa paikassa, esimerkiksi Teslan Superchargereilla, Ionityillä, Fortumin HPC-latureilla ja Kempowerin latureilla joita tulee jatkuvasti lisää.

Nuo 150kW laturit antaa esimerkiksi mun autoon 10min latauksella n. 170km rangea ja Supercharger V3 n. 270km rangea kesällä, talvella n. 20% vähemmän.

Lataaminen reissun päällä onnistuu hyvin normaalien ruoka-, kahvi- ja vessataukojen aikana, taukojen joita itse pitäisin polttomoottoriautolla ajaessa myös.

Poikkeuksena lappi, Ylä-Savo (Iisalmen seutu) ja Pohjois-Karjala, siellä ei noin nopeita latureita vielä ole mutta tulossa sinnekin. Kaikkialla muualla onnistuu ja tosi harvoin joutuu mun kokemuksella reissun päällä latureilla jonottamaan.
 
Onhan se silloin helppoa kun on lataus paikka. Itselläkin toimisi hyvin kun asun omakotitalossa, joskus aikaisemmin olen asunut kerrostalossa ilman mitään autopaikkaa. Työpaikkalatauksella varmaan tulisi jotenkin toimeen, mutta kyllä se kotilatauksen vaatii että homma toimii järkevästi.
Mitä olen katsellut sähkömiesten autoilu videoita niin aika suunnittelua ja puljausta vaativia pidemmät reissut tuntuu olevan.


Tuossa videossa on tietty kylmä sää ja Tesla, jonka range on lyhyempi kuin yhdenkään nyt myynnissä olevan. Toisessa ääripäässä sitten Tesla M3:lla on ajettu lähes 3000 kilometriä vuorokaudessa. Nykyisessä M3:ssa on kehittyneempi lämmönhallinta ja laminoidut lasit, niin lämmitykseen menee vähemmän energiaa ja lasitkin pysyvät helpommin auki. Ennen seuraavia pakkasia Teslan pikalaturiverkko laajenee myös pohjoiseen niin pitkälle, ettei Saariselällekään mennessa tarvitse turvautua hitaisiin latureihin. Sama matka nykyisillä malleilla menee ensi talvesta alkaen jo paljon sulavammin ja pidemmän rangen malleilla ero polttomoottoriseen on jo varsin pieni, jos nyt ei ole tavoitteena se klassinen kusematta lappiin. Muulloin kuin kovilla pakkasilla homma on myös paljon helpompaa. Jos mulla olisi tarve päästä Saariselälle kovimmilla pakkasilla, niin valitsisin siihen jonkin tuota videon Teslaa sopivamman mallin.
 
Onnistuu jo nyt monessa paikassa, esimerkiksi Teslan Superchargereilla, Ionityillä, Fortumin HPC-latureilla ja Kempowerin latureilla joita tulee jatkuvasti lisää.

Nuo 150kW laturit antaa esimerkiksi mun autoon 10min latauksella n. 170km rangea ja Supercharger V3 n. 270km rangea kesällä, talvella n. 20% vähemmän.

Lataaminen reissun päällä onnistuu hyvin normaalien ruoka-, kahvi- ja vessataukojen aikana, taukojen joita itse pitäisin polttomoottoriautolla ajaessa myös.

Poikkeuksena lappi, Ylä-Savo (Iisalmen seutu) ja Pohjois-Karjala, siellä ei noin nopeita latureita vielä ole mutta tulossa sinnekin. Kaikkialla muualla onnistuu ja tosi harvoin joutuu mun kokemuksella reissun päällä latureilla jonottamaan.

Juu, tarkoitin nimenomaan sitä, että nopeaa latausta on tarjolla "joka paikassa" ja yhä useampi auto myös on yhteensopiva niiden kanssa.
 
No niin, nyt tuli luettua se todellinen syy, että miksi sähköautot ei yleisty vielä pitkään aikaan tässä maassa.
Se on... tadaaa... latausahdistus :ROFLMAO:

Norjalaiset on näköjään urakalla siirtymässä sähköön, muut sitten aika paljon maltillisemmin toistaiseksi.
 
En tiedä onko ilmaston pelastaminen vai mukavuus asiat, jotka ajaa sähköautoiluun , mutta pieni epäilys on, että aika kaukainen haave on sähköistää edes puolta autokannasta ympäri maailmaa.
Oletteko koskaan miettinyt miten se sähkö sinne teidän tolpalle tulee ja mistä? Ilmasta ja taikavoimilla tuotettuna?
Miksei jokaisella nesteellä ja absilla ole vaikka kymmentä pikalaturia? Oliskohan siihen joku syy?

Vai meinaatteko, että nyt esimerkkinä jollekin Helsingin keskustan alueelle voidaan lisätä vaikka 30 latauspaikkaa per kerrostalo ilman mitään investointeja ja isoa työmäärää? Voi olla, että kaipaa jokainen kerrostalo vähän isompaa syöttökaapelia.... ja niitä kerrostaloja taitaa olla aika perkeleesti, eli onhan siinä työllistävä vaikutus kyllä 🤔
Tietty toimiihan se jos autoja ladataan 1-3kw latureilla, mutta taitaa latausajat venyä aika pitkiksi

Tossa aiemmin linkatussa likainen vihreä energia dokkarissa kerrotaan hyvin kuinka noi raaka-aineet niin akkuihin kuin esim. sähköverkkoihin (kupari) alkaa jossain vaiheessa olemaan aika tiukilla sekä jo tällä hetkellä niiden tuottaminen on hyvinkin järjetöntä touhua, Esim se vedenkulutuksen määrä kuparikaivoksella.

Kuinkahan monta uutta ydinvoimalaa (tai hiilivoimalaa) pitää rakentaa ympäri maailmaa tuottamaan kaikki tuo sähkö?
 
Itselläni ne syyt olivat sellainen tietynlainen scifi-fiilis ja se suorituskyky.

Mua ei kiinnosta yhtään ajaako naapurin Juha sähköllä vai millä mutta mä ajan.
 
Back
Ylös Bottom