No kun olis pistorasioita. Alkaa tuntuun aika mahdottomalta idealta stadin keskustassa sähköauto.Niin siis sähköautoahan voi ladata ihan missä tahansa mistä vain löytyy pistorasia. Latausnopeus vaihtelee sulakkeen koon mukaan, mutta eniweis.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No kun olis pistorasioita. Alkaa tuntuun aika mahdottomalta idealta stadin keskustassa sähköauto.Niin siis sähköautoahan voi ladata ihan missä tahansa mistä vain löytyy pistorasia. Latausnopeus vaihtelee sulakkeen koon mukaan, mutta eniweis.
Itsellä ei tosiaan Helsingin parkkihallien tilanteesta ole mitään käsitystä, mutta tällä pohjoisemmassa noita autonlämmityspistorasioita on jokaisessa parkkiruudussa. Toki tapauskohtaista saako siitä jatkuvaa sähköä jne.No kun olis pistorasioita. Alkaa tuntuun aika mahdottomalta idealta stadin keskustassa sähköauto.
Täällä ei ole parkkiruutuja, vaan kadunvarsiparkki. NHB varmaan paremmin tietää, mutta aikuisten oikeasti, esim talvella stadissa tilanne on tää. Yleensä ei löydy edes parkkipaikkaa, saati sähköautolle latausta ja parkkia. En tosiaan tiedä missä nää sitten noita latailee tavella tai edes kesällä. Oli aika raskasta miettiä joka viikko tankkauksen sijaan missä helvetissä en lataa. Sitten kun saa jonnekin Pasilaan parkkiin, niin ootellaan muutama tunti ja sama ralli uudestaan sitten samalla viikolla. Ei toi nyt kovin hyvin ole hoidettu ja jos lisää autoja tulee, niin siinä käy kuten sanoin, ne seisoo akut tyhjänä kadulla kun ei vain pääse lataamaan.Itsellä ei tosiaan Helsingin parkkihallien tilanteesta ole mitään käsitystä, mutta tällä pohjoisemmassa noita autonlämmityspistorasioita on jokaisessa parkkiruudussa. Toki tapauskohtaista saako siitä jatkuvaa sähköä jne.
Mutta kyllä tuon myönnän että mikäli kotona ei yön aikana saa autoa ladattua, niin melkoisen säätämiseksi varmasti menee.
Sehän oliskin kätevää ajaa auto parkkiin Vuosaareen ja sitten metrolla Kamppiin. Meitä asuu kato iso määrä täällä keskustassa.Kaupunkien ulkopuolellehan rakennellaan niitä parkkipaikkoja joihin on tarkoitus jättää autot yöksi lataukseen ja painaa bussilla kotiin. Vihreiden politiikkana on saada autot pois kaupungeista.
Latauspaikkoja voi katsella monista eri palveluista. Tässä yksi:Täällä ei ole parkkiruutuja, vaan kadunvarsiparkki. NHB varmaan paremmin tietää, mutta aikuisten oikeasti, esim talvella stadissa tilanne on tää. Yleensä ei löydy edes parkkipaikkaa, saati sähköautolle latausta ja parkkia. En tosiaan tiedä missä nää sitten noita latailee tavella tai edes kesällä. Oli aika raskasta miettiä joka viikko tankkauksen sijaan missä helvetissä en lataa. Sitten kun saa jonnekin Pasilaan parkkiin, niin ootellaan muutama tunti ja sama ralli uudestaan sitten samalla viikolla. Ei toi nyt kovin hyvin ole hoidettu ja jos lisää autoja tulee, niin siinä käy kuten sanoin, ne seisoo akut tyhjänä kadulla kun ei vain pääse lataamaan.
No jos sä osaat ajatella tätä mun duunia ja mun ajatuksia onko sähköauto mahdollista ja unohdat ne sun oletukset ettei kukaan muu tiedä mitään kuin sinä. Niin mä siis asun stadin keskustassa ja parkkihallissa on 6 paikkaa, vapaana randomisti ja ei, eli ei voi takuuvarmaan luottaa. Seuraavat paikat on pari tossa metron eessä ja muutama tossa pressan lähellä. Ne nyt on aina varattuja. Sitten kameravehkeiden takia matkustelen eri kaupunkeihin ja jos range on 500km, niin kyllä sillä hyvin käy esim Tampereella, mutta jos siellä ei pääse lataamaan duunin ajaksi, niin ei sinne voi jäädä odottelemaan tunneiksi. Kun tuut takas, on mennyt 380km. Parkkihalli täynnä, freda täynnä, pressa täynnä. Näätkö ongelman? Näät varmaan vaikka väitätkin ettei mulla ole mitään käsitystä latausmahdollisuuksista täällä. Ja joo, ei ole optio ajaa trippaan lataamaan, mitä autoilua se on, ei mitään, se on latauspelleilyä.Normaalilla älyllä varustettu jantteri tajuaa myös sen, että jos nyt omilla reiteillä (asunto, työpaikka, sali jne.) ei latausmahdllisuuksia ole, niin silloin ei kannata sähköautoa hankkia
Sinä kun et ole edes hankkimassa sähköautoa, niin matkasi eivät liity millään tavalla fantasiaasi siitä, että sähköautot seisovat kaduilla akut tyhjänä. Tampereenmatkan problematiikan voisi ratkaista esim. pikalatauksella paluumatkalla tai sitten vain lataamalla siellä Tampereella, niin on sitten kotona sähköä akuissa, jos taas seuraavana aamuna pitää lähteä pitkälle matkalle ajamaan.No jos sä osaat ajatella tätä mun duunia ja mun ajatuksia onko sähköauto mahdollista ja unohdat ne sun oletukset ettei kukaan muu tiedä mitään kuin sinä. Niin mä siis asun stadin keskustassa ja parkkihallissa on 6 paikkaa, vapaana randomisti ja ei, eli ei voi takuuvarmaan luottaa. Seuraavat paikat on pari tossa metron eessä ja muutama tossa pressan lähellä. Ne nyt on aina varattuja. Sitten kameravehkeiden takia matkustelen eri kaupunkeihin ja jos range on 500km, niin kyllä sillä hyvin käy esim Tampereella, mutta jos siellä ei pääse lataamaan duunin ajaksi, niin ei sinne voi jäädä odottelemaan tunneiksi. Kun tuut takas, on mennyt 380km. Parkkihalli täynnä, freda täynnä, pressa täynnä. Näätkö ongelman? Näät varmaan vaikka väitätkin ettei mulla ole mitään käsitystä latausmahdollisuuksista täällä. Ja joo, ei ole optio ajaa trippaan lataamaan, mitä autoilua se on, ei mitään, se on latauspelleilyä.
No en mä tässä muuten juttelisi, jos en olis harkitsemassa siirtymistä noista tehokkaista erilaiseen autoon. Q4 E-tronia odottelen. Mutta antaa olla, sulla on tommoinen asenne, niin olkoot.Sinä kun et ole edes hankkimassa sähköautoa, niin matkasi eivät liity millään tavalla fantasiaasi siitä, että sähköautot seisovat kaduilla akut tyhjänä. Tampereenmatkan problematiikan voisi ratkaista esim. pikalatauksella paluumatkalla tai sitten vain lataamalla siellä Tampereella, niin on sitten kotona sähköä akuissa, jos taas seuraavana aamuna pitää lähteä pitkälle matkalle ajamaan.
Ja edelleenkin ihmettelen, että mitä oikein keuhkoat? Jos et löydä sopivia latauspaikkoja Helsingistä ja Tampereelta, niin kannattaa pysytellä sitten polttomoottoreissa. Ei tämä muutos sinun ympärillä pyöri, etkä sinä edes halua sähköautolla ajaa. Jäädään vain porukalla odottelemaan sitä hetkeä, kun profetiasi toteutuu.
Jaa odottelet sähköautoa, vaikka jankkaat sähköautojen jäävän seisomaan kaduille akut tyhjinä ja varsinkaan sulla ei ole latausmahdollisuutta. Kaikki tuo tietenkin perustuun vahvaan tietoon. Ajatuksesi eivät varsinaisesti tue toisiaan.No en mä tässä muuten juttelisi, jos en olis harkitsemassa siirtymistä noista tehokkaista erilaiseen autoon. Q4 E-tronia odottelen. Mutta antaa olla, sulla on tommoinen asenne, niin olkoot.
Sehän oliskin kätevää ajaa auto parkkiin Vuosaareen ja sitten metrolla Kamppiin. Meitä asuu kato iso määrä täällä keskustassa.
Mulla lataaminen oli oikein näppärää myös asuessani kerrostalossa, jonka parkkihallissa oli latausruudut parhailla paikoilla. Tuon lisäksi laturit löytyivät työpaikan ja salin edestä. Tuossa oli jo kolminkertaisesti tarpeeseen nähden latausmahdollisuuksia. Samoin useimmissa kaupoissa ja käyttämissäni parkkihalleissakin olisi ollut mahdollisuus ladata. Jos on vähänkään rangea sähköutossa, niin ei sitä autoa joka ilta edes tarvitse ladata, jos nyt ei taksia aja. Monelle riittää 1-2 kertaa viikossa.
Onnistuu jo nyt monessa paikassa, esimerkiksi Teslan Superchargereilla, Ionityillä, Fortumin HPC-latureilla ja Kempowerin latureilla joita tulee jatkuvasti lisää.Ja latausnopeudet on kasvaneet nykyisestä niin, että vaikka kahvilla käydessä saa auton ladattua.
Onhan se silloin helppoa kun on lataus paikka. Itselläkin toimisi hyvin kun asun omakotitalossa, joskus aikaisemmin olen asunut kerrostalossa ilman mitään autopaikkaa. Työpaikkalatauksella varmaan tulisi jotenkin toimeen, mutta kyllä se kotilatauksen vaatii että homma toimii järkevästi.
Mitä olen katsellut sähkömiesten autoilu videoita niin aika suunnittelua ja puljausta vaativia pidemmät reissut tuntuu olevan.
Onnistuu jo nyt monessa paikassa, esimerkiksi Teslan Superchargereilla, Ionityillä, Fortumin HPC-latureilla ja Kempowerin latureilla joita tulee jatkuvasti lisää.
Nuo 150kW laturit antaa esimerkiksi mun autoon 10min latauksella n. 170km rangea ja Supercharger V3 n. 270km rangea kesällä, talvella n. 20% vähemmän.
Lataaminen reissun päällä onnistuu hyvin normaalien ruoka-, kahvi- ja vessataukojen aikana, taukojen joita itse pitäisin polttomoottoriautolla ajaessa myös.
Poikkeuksena lappi, Ylä-Savo (Iisalmen seutu) ja Pohjois-Karjala, siellä ei noin nopeita latureita vielä ole mutta tulossa sinnekin. Kaikkialla muualla onnistuu ja tosi harvoin joutuu mun kokemuksella reissun päällä latureilla jonottamaan.