Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Voisin kuvitella että myyjillä on paineita ohjata asiakkaita sähkö/hybridiautoihin, esim. VAG makselee 100 miljoonaa sakkoja viime vuonna myytyjen autojen keskimääräisten päästöjen jäätyä liian suuriksi.
Toki tuo ei myytyä autoa kohden ole iso raha mutta kuitenkin, luulisi että myyjät saa bonarit tms. jos omalta osaltaan edesauttavat tavoitteisiin pääsyä.
Vuoden lopulla useat uuden auton ostaneet joilla luovutus oli sovittu alkuvuodelle saivat viestiä että lisäalennusta vastaan rekisteröinti suoritetaan ennen vuoden loppua, juurikin sen takia että 2020 päästöjä saadaan alas.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä lähtisin vertailemaan samanlaisia autoja keskenään. Priusta ei taida saada normi bensalla, mutta esimerkiksi auriksessa jos vertaa bensakonetta ja hybridiä niin heti 700 000 km jälkeen oli hybridi jo halvempi (tämä oli teknavin testeissä tehty laskenta). Tietty jos ei laske mukaan hankintakuluja, huoltoja tms. niin laskentakaavan saa väännettyä itselleen mukavaksi. Tuntuu monella hybridi/sähköautoilijalla olevan kovin konservatiivinen ajattelutapa auton todellisiin kustannuksiin. Kun kerran on valittu "vihreämpi" vaihtoehto niin se sitten lasketaan vaikka väkisin säästämään rahaa.

Tuossa aiemmin mainitussa Kia Ceedissä esimerkiksi huoltoväli bensa/hybrideille on 15tkm ja dieselille 30tkm. Tuo huoltoväli syö säästön mikä polttoaineverossa tulisi. Joillekin ja joissain tapauksissa sähkö tai hybridi voi olla halvempi ja silloin se kannattaa valita. Mutta jos asiaa perustelee säästösyistä niin olisi ihan validia tehdä laskukaavat oikein. Toki jos tunteella ostaa auton niin se on sitten eri. Muistaa vaan perustella, että kun halusin.
 
Sähköautoissa ja hybrideissä kannattaa huomioida myös, minkä kokoinen tavaratila kussakin mallissa on. Joskus ero bensavehkeeseen ei ole iso, joskus se on merkittävä. On käyttäjästä kiinni, kuinka tärkeä seikka tämä on, mutta asiaa ei kannata punnita pelkästään rahan kannalta.

Itsehän harkitsin sähköautoa kakkosautoksi, koska siinä käytössä range riittäisi. Tonnin maksaisi latausaseman laittaminen itselle, mikä on edellytys sille että sähköautoa kannattaa harkita koska yleisistä latausasemista lataaminen on kalliimpaa kuin bensalla ajaminen, sen lisäksi että on hankalampaa.

Toistaiseksi oikean hintaluokan sähkökäyttöisten vaihtoautojen saatavuus ratkaisi pelin bensa-auton puolelle.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautoissa ja hybrideissä kannattaa huomioida myös, minkä kokoinen tavaratila kussakin mallissa on. Joskus ero bensavehkeeseen ei ole iso, joskus se on merkittävä. On käyttäjästä kiinni, kuinka tärkeä seikka tämä on, mutta asiaa ei kannata punnita pelkästään rahan kannalta.

Itsehän harkitsin sähköautoa kakkosautoksi, koska siinä käytössä range riittäisi. Tonnin maksaisi latausaseman laittaminen itselle, mikä on edellytys sille että sähköautoa kannattaa harkita koska yleisistä latausasemista lataaminen on kalliimpaa kuin bensalla ajaminen, sen lisäksi että on hankalampaa.

Toistaiseksi oikean hintaluokan sähkökäyttöisten vaihtoautojen saatavuus ratkaisi pelin bensa-auton puolelle.
Sähköautoilijana faktoja tuohon lataukseen liittyen:
Esim tuo Volkkarin Elli latausasema (joka itselläni on) maksoi 399€ + asennus päälle, minulla sähkäri laskutti 180€. Eli reilusti alle tonnilla sai tuon asennettuna. Nyt näyttää hinta pompsahtaneen Ellillä 589€:oon, mutta on noita vastaavia varmaan muillakin valmistajilla about samaan hintaan kuin millä itse Ellin sain.

Sähköautoa voi ladata myös ihan normaalisti 16A pistorasiasta jolloin mitään erillistä latausasemaa ei tarvitse asentaa. Kannattaa kuitenkin varmistaa että pistorasia on hyvässä kunnossa tai tarvittaessa vaihtaa tilalle jatkuvaa 16A virtaa kestävä superschuko tms niin ei tarvi huolehtia.
 
Jep, se tonni latausasemaan oli sellainen noin-hinta; esim Motonetissa latsusasemien hinnat lähtivät muistaakseni jostain 700 euron kieppeiltä, ja siihen asennus päälle. Kalliimmat asemat olivat reippaasti päälle tonnin. Joka tapauksessa tämä hinta kannattaa lisätä suoraan ensimmäisen sähköauton ostohintaan, ikään kuin lisävarusteena jota ei asenneta autoon.

Käsittääkseni täyssähköautoa ei pitäisi ladata säännöllisesti normaalista sähköpistokkeesta, ja väliaikaisestkin näin ladattaessa pitäisi varmistaa että sulakkeet ja pistorasia kestää rasituksen. Lataushybridillä ei ole niin tarkkaa voi koska akku on pienempi. En itse hallitse sähkötekniikkaa; tämän olen lukenut useammasta lähteestä. Lisäksi schuko-pistokkeesta lataaminen on hitaampaa joten jos tulee työpäivän jälkeen myöhään kotiin ja aamulla on aikainen lähtö, ei akku välttämättä ehdi latautua kokonaan. Tässäkin olen asiantuntijoiden kertoman varassa.
 
Jep, se tonni latausasemaan oli sellainen noin-hinta; esim Motonetissa latsusasemien hinnat lähtivät muistaakseni jostain 700 euron kieppeiltä, ja siihen asennus päälle. Kalliimmat asemat olivat reippaasti päälle tonnin. Joka tapauksessa tämä hinta kannattaa lisätä suoraan ensimmäisen sähköauton ostohintaan, ikään kuin lisävarusteena jota ei asenneta autoon.

Käsittääkseni täyssähköautoa ei pitäisi ladata säännöllisesti normaalista sähköpistokkeesta, ja väliaikaisestkin näin ladattaessa pitäisi varmistaa että sulakkeet ja pistorasia kestää rasituksen. Lataushybridillä ei ole niin tarkkaa voi koska akku on pienempi. En itse hallitse sähkötekniikkaa; tämän olen lukenut useammasta lähteestä. Lisäksi schuko-pistokkeesta lataaminen on hitaampaa joten jos tulee työpäivän jälkeen myöhään kotiin ja aamulla on aikainen lähtö, ei akku välttämättä ehdi latautua kokonaan. Tässäkin olen asiantuntijoiden kertoman varassa.
Juu, normipistokkeesta jatkuvasti lataaminen ei toki suositeltavaa juurikin tuosta syystä että pistorasioita ei ole suunniteltu jatkuvaan kuormaan, sen takia se itse pistorasian vaihtaminen superschukoon tai jatkuva rasian kunnon seuraaminen on suositeltavaa. Itse latasin surutta reilun vuoden verran normi 16A pistorasiasta auton omalla matkalaturilla, kunnes se auton oman matkalaturin ottaminen peräkontista vs kiinteä kaapeli suoraan seinältä käänsi pääni kiinteän laturin asennuksen suuntaan. 8A taitaa olla se mitä suositellaan käytettävän pistorasioista ladattaessa.

Muilta osin tuo latausnopeus ei minulla suuresti eroa kiinteä vs auton matkalaturi: Molemmat on 1x16A sulakkeen takana, joten maksimi latausnopeus on 1x16Ax230V = ~3.6kw. Joten käytännössä jos olen kotona klo 22, niin klo 3.00 on jo tälläkin nopeudella 150+km ladattu (tämä toki riippuu auton kulutuksesta suuresti). Tämä siis minun tapauksessani koska auton päässä on vain 1-vaihelaturi. Matkalaturi haistelee kyllä muutkin sulakekoot ja muuttaa latausnopeuttaan pienemmäksi tarvittaessa joten mökillä paukkulankasähköjen perässäkin on lataus onnistunut ongelmitta. Mutta kiinteän asennuksen etuina toki tuo että ei tarvi huolehtia miten pistorasiat yms kestää tai kuumuu.

Sitten on toki latausasemia (Wall-e) jotka osaa yhdistää 2x16A vaihetta yhdeksi, jolloin esim tuon minunkin yksivaiheisella laturilla varustetun autoni latausnopeuskin tuplaantuisi 7,2KW:in, ja toki 3x16A eli 11kW laturilla varustetut autotkin alkaa olla jo yleisiä. Ja tuo minulle asennettu kiinteä laturikin on mahdollista kytkeä myös 3x16A joten sitten kun auto joskus vaihtuu uudempaan, niin tuo muutos tulee varmaankin ajankohtaiseksi.
 
Mulla maksoi latausasema asennettuna n. 1000e. Walle 3-vaihelaturi Teslan avausnapilla ja tarvittavilla vikavirtasuojilla. Mielelläni maksoin vähän kotimaisuudesta ja helppoudesta.

PS. Tesla Model S Plaid laitettu tilaukseen 😍 Syksyllä vaihtuu autot oikein urakalla kun vaimolle tulee samaan aikaan Y Perf.

Syksyllä tulee mun vuosimallin 2020 Model 3 Performance myyntiin todennäköisesti Nettiauton hintoja halvemmalla hinnalla 40-50tkm ajettuna.
 
Mä jopa melkein kiinnostuin tänä vuonna tulevasta Audi Q4 e-tronista. RS3 tehokkaampi bensa alkaa menemään jo vitun överiksi, enkä haluais ottaa tehottomampaa bensaa. Sitten ajattelin, että jos koko paketin vetäis uusiksi, niin olis jotain erilaista tehon sijaan. Noihin tehoihin tottuu aina, GTI - S3 - S3 - RS3. Aina nopeempi ja aina tottuu.

Q4 ei ole ihan vitun iso kuten on e-tron nyt.
 
Mä jopa melkein kiinnostuin tänä vuonna tulevasta Audi Q4 e-tronista. RS3 tehokkaampi bensa alkaa menemään jo vitun överiksi, enkä haluais ottaa tehottomampaa bensaa. Sitten ajattelin, että jos koko paketin vetäis uusiksi, niin olis jotain erilaista tehon sijaan. Noihin tehoihin tottuu aina, GTI - S3 - S3 - RS3. Aina nopeempi ja aina tottuu.

Q4 ei ole ihan vitun iso kuten on e-tron nyt.
Mites E-Tron GT, eikö se ois sun näkönen?
 
Ja maksaa kun tulee, varmaan yli 200k.
Ei millään, tuskin edes RS-versio jossa on 600hp eli huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Taycan Turbossa tai Turbo S:ssä.

Halvempi tulee olemaan ku samalle pohjalevylle tehty Porsche Taycan josta tuli just uus hinnat alkaen-versio. Vuoden 2020 Taycan 4S maksaa 120-130k3 ja siinä on 530-572hp.

Noissahan ei autovero ole kuin 2,5% eli huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriautoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei millään, tuskin edes RS-versio jossa on 600hp eli huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Taycan Turbossa tai Turbo S:ssä.

Halvempi tulee olemaan ku samalle pohjalevylle tehty Porsche Taycan josta tuli just uus hinnat alkaen-versio. Vuoden 2020 Taycan 4S maksaa 120-130k3 ja siinä on 530-572hp.

Noissahan ei autovero ole kuin 2,5% eli huomattavasti vähemmän kuin polttomoottoriautoissa.
Nyt pelkästään E-tron S maksaa 113 tonnia. Aivan turha luulo, että GT RS olis lähelläkään 150k. Näyttää että sähköautot on järjestäen kalliimpia mitä bensat. En tiedä mihin perustuu se, että ne olis edullisempia. GTRS tulee olemaan vähintään 180k, pikkaisen varusteita, niin 220k. Hybridit niinikään heti 10% kalliimpia mitä normaali. Sen mitä kusisissa bensakuluissa voittaa, näyttää tulevan turpaan moninverroin ostohinnassa.

The Audi RS e-tron GT will go on sale in mid 2021, and will set you back from around £130,000

Ja kun Suomessa ollaan, niin hyvä jos ei sentään tuplaannu tosta.

E-tron GT saksassa 125ke, Suomessa varmaan ties kuin vitusti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt pelkästään E-tron S maksaa 113 tonnia. Aivan turha luulo, että GT RS olis lähelläkään 150k. Näyttää että sähköautot on järjestäen kalliimpia mitä bensat. En tiedä mihin perustuu se, että ne olis edullisempia. GTRS tulee olemaan vähintään 180k, pikkaisen varusteita, niin 220k. Hybridit niinikään heti 10% kalliimpia mitä normaali. Sen mitä kusisissa bensakuluissa voittaa, näyttää tulevan turpaan moninverroin ostohinnassa.



Ja kun Suomessa ollaan, niin hyvä jos ei sentään tuplaannu tosta.

E-tron GT saksassa 125ke, Suomessa varmaan ties kuin vitusti enemmän.
Ei ainakaan uudet Teslat oo ku joitakin tonneja kalliimpia Suomessa ku Saksassa.
 
Nyt pelkästään E-tron S maksaa 113 tonnia. Aivan turha luulo, että GT RS olis lähelläkään 150k. Näyttää että sähköautot on järjestäen kalliimpia mitä bensat. En tiedä mihin perustuu se, että ne olis edullisempia. GTRS tulee olemaan vähintään 180k, pikkaisen varusteita, niin 220k. Hybridit niinikään heti 10% kalliimpia mitä normaali. Sen mitä kusisissa bensakuluissa voittaa, näyttää tulevan turpaan moninverroin ostohinnassa.



Ja kun Suomessa ollaan, niin hyvä jos ei sentään tuplaannu tosta.

E-tron GT saksassa 125ke, Suomessa varmaan ties kuin vitusti enemmän.
E-Tron GT alkaen 105ke ja GT RS 145ke. Suomessa.
 
Teslan Model ässän saa alle 100K ajettuna jo alle 50 tonnilla. Houkuttelee kovasti. Mietityttää vaan kun Tesla on vasta niin vähän aikaan ollut markkinoilla, ni kukaan ei tiedä akun kestosta pitkässä juoksussa. Nyt sanotaan, että normiajolla range on 500 km luokkaa täydellä akulla ja jos tykkää vähääkään kiihdytellä (niinku noilla tehoilla varmasti tuleekin kiihdyteltyä), ni päästään ehkä lähemmäs 350 km. Mut kyllä se vituttaisi jos ostat 40-50K auton ja muutaman vuoden sisään akku menee siihen kuntoon, ettei sillä pääse edes 300 km ja sit se pitääki jo myydä, koska voisin olettaa akun vaihdon maksavan maltaita. Teslahan antaa 8 vuoden takuun mm. akulle, mutta jossain 2015 mallissa sitä ei enää ole kuin pari vuotta jäljellä. Tuo on itselle tällä hetkellä isoin este käytetyn täyssähkön ostamiselle. Tulee kuitenkin jonkun verran kierrettyä maakuntia, niin joku alle 300 km akunkesto aiheuttaa jo ahdistusta menomatkalla.
 
Teslan Model ässän saa alle 100K ajettuna jo alle 50 tonnilla. Houkuttelee kovasti. Mietityttää vaan kun Tesla on vasta niin vähän aikaan ollut markkinoilla, ni kukaan ei tiedä akun kestosta pitkässä juoksussa. Nyt sanotaan, että normiajolla range on 500 km luokkaa täydellä akulla ja jos tykkää vähääkään kiihdytellä (niinku noilla tehoilla varmasti tuleekin kiihdyteltyä), ni päästään ehkä lähemmäs 350 km. Mut kyllä se vituttaisi jos ostat 40-50K auton ja muutaman vuoden sisään akku menee siihen kuntoon, ettei sillä pääse edes 300 km ja sit se pitääki jo myydä, koska voisin olettaa akun vaihdon maksavan maltaita. Teslahan antaa 8 vuoden takuun mm. akulle, mutta jossain 2015 mallissa sitä ei enää ole kuin pari vuotta jäljellä. Tuo on itselle tällä hetkellä isoin este käytetyn täyssähkön ostamiselle. Tulee kuitenkin jonkun verran kierrettyä maakuntia, niin joku alle 300 km akunkesto aiheuttaa jo ahdistusta menomatkalla.
Ei noissa 50k maksavissa ole range lähelläkään 500 kilometriä. 100D:n joudut ostamaan jos haluat 500km päästä ja se sit maksaa käytettynäkin +70k.

Ne akut kyllä kestää, takuunalainen auto toki ehdottomasti kannattaa ostaa.
 
Ei noissa 50k maksavissa ole range lähelläkään 500 kilometriä. 100D:n joudut ostamaan jos haluat 500km päästä ja se sit maksaa käytettynäkin +70k.

Ne akut kyllä kestää, takuunalainen auto toki ehdottomasti kannattaa ostaa.
Okei, hyvä tietää. Eli 50k ässillä pääsee 300-400 km? Sekin on ihan hyvä. Just just ehkä pääsee Helsingistä Turkuun ja takas. Aika nihkeilyksi kyllä toisaalta menee, jos pitää maakuntakohteessa / toisessa kaupungissa aina saada auto latauksen, että uskaltaa lähteä ajamaan takas kotiin päin.

Mistä muuten tiedetään, että ne akut kyllä kestää? Eikö ekat Teslat tullu 2014 tienoilla? Mitenhän niiden akut kestää 2024.. sitä kun ei tiedetä. Tokihan niitä akkuja optimoidaan päivityksillä, mutta rauta on silti rautaa. Jossain vaiheessa niistä alkaa katoamaan teho. Tää siis perustuu täysin olettamuksiin.

Onko sulla minkälaisessa käytössä Tesla? Tuleeko ajettua pidempiä matkoja?
 
Okei, hyvä tietää. Eli 50k ässillä pääsee 300-400 km? Sekin on ihan hyvä. Just just ehkä pääsee Helsingistä Turkuun ja takas. Aika nihkeilyksi kyllä toisaalta menee, jos pitää maakuntakohteessa / toisessa kaupungissa aina saada auto latauksen, että uskaltaa lähteä ajamaan takas kotiin päin.

Mistä muuten tiedetään, että ne akut kyllä kestää? Eikö ekat Teslat tullu 2014 tienoilla? Mitenhän niiden akut kestää 2024.. sitä kun ei tiedetä. Tokihan niitä akkuja optimoidaan päivityksillä, mutta rauta on silti rautaa. Jossain vaiheessa niistä alkaa katoamaan teho. Tää siis perustuu täysin olettamuksiin.

Onko sulla minkälaisessa käytössä Tesla? Tuleeko ajettua pidempiä matkoja?
Kesällä voi sen 400km päästä 85kWh tai 90kwh akullisella kun rauhallisesti ajaa, pienemmillä jää sitten matka lyhyemmäksi. 300km pääsee kesällä millä tahansa Teslalla.

Talvella ja sadekelillä sitten toki vähemmän.

Teiden työni puolesta esimerkiksi taksikuskeja kenellä on paljon ajettuja Tesloja. Yhdellä muistaakseni kesti akusto yli puoli miljoonaa ja sitten vaihdettiin takuuseen.

Omassa autossa ei tule nykyään kuin ehkä 35tkm vuoteen kilometrejä. Välillä pidempää siivua, ylihuomenna Kuopiosta Rovaniemelle esimerkiksi. Välilataus Oulussa samalla kun käydään syömässä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom