Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo noi poliitikkojen puheet on (as always) ihan puutaheinää siitä miten nopeasti hommat etenee. 2040 ennusteet taitaa jotain 15-20% autoista menis sähköllä ja mun mielestä globaalisti sekin on aika optimistista. Öljynkulutusta se pienentää vissiin jotain alle 10% ja sähköntuotannolle ei ole kovinkaan paha rasti. Ja alarmistien mukaanhan se on ihan liian vähän ja myöhään ja ollaan meren alla ja tsiljoona afrikkalaista pakannu iphonensa ja tullu lentokoneella tänne ilmastopakolaisena jne.
Noi akkumetallien kaivamiset varmasti paikallisesti tärvelee joitain mestoja, mutta aika pientä ihmisen kokonaistuhovoiman rinnalla. Tuhat kertaa enemmän on jo tärvelty biopoltoaineita tekemällä.
Mulle kyllä kelpais omakotitalo, talli latausasemalla ja sähköauto, mutta ei tänne kerrostalon tolpan päähän sellainen ole järkevä.
Siinä olis EU:lle fiksumpi hanke kuin Espanjalaisten velliperseiden maksaminen neljän päivän viikolle, että duunaisivat painamillaan rahoilla kerrostalojen pihoille latausinfraa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
EN tiedä sähköstä paljon mitään vaikka firma asentaa lataustolppia mutta ymmärtääkseni niin joutuu kaapeleita uusimaan jos jokaisella kerrostaloasukkaalla on sähköauto ja tolppia pitää saada. Joku joka tietää paremmin voi tietenkin kertoa jos olen väärässä. Suomessa ollaan suht köyhiä kuitenkin joten en usko että muutos tulee kovin nopeasti tapahtumaan.Tekniikka menee kuitenkin eteenpäin ja hinnat laskevat varmasti tulevaisuudessa mutta itse olen niin vanhanaikainen että tankkaus pitää kestää maks 5 min
 
EN tiedä sähköstä paljon mitään vaikka firma asentaa lataustolppia mutta ymmärtääkseni niin joutuu kaapeleita uusimaan jos jokaisella kerrostaloasukkaalla on sähköauto ja tolppia pitää saada. Joku joka tietää paremmin voi tietenkin kertoa jos olen väärässä. Suomessa ollaan suht köyhiä kuitenkin joten en usko että muutos tulee kovin nopeasti tapahtumaan.Tekniikka menee kuitenkin eteenpäin ja hinnat laskevat varmasti tulevaisuudessa mutta itse olen niin vanhanaikainen että tankkaus pitää kestää maks 5 min
Miten usein ajat vaikka yli 400km putkeen käymättä syömässä tai kusella?

Mun autolla pääsee kesäkeleillä sen 450km latauksella ja nopeimmilla latureilla tulee 5 minuutissa pitkästi toistasataa kilsaa kantamaa. 20 minuutin hampurilaistauon aikana onkin sitten akku jo täynnä ja matka jatkuu.

Latauspysähdyksiin käytetty aika mulla on kuukausitasolla huomattavasti vähäisempi kuin aikanaan polttomoottoriauton tankkauksiin käytetty aika, koska joka aamu on nykyään ”tankki täysi” kun lataan yöllä kotona ja tosi harvoin tulee tilanteita että joutuu kesken päivän lataamaan edes sen kahvitauon ajan.
 
Miten usein ajat vaikka yli 400km putkeen käymättä syömässä tai kusella?

Mun autolla pääsee kesäkeleillä sen 450km latauksella ja nopeimmilla latureilla tulee 5 minuutissa pitkästi toistasataa kilsaa kantamaa. 20 minuutin hampurilaistauon aikana onkin sitten akku jo täynnä ja matka jatkuu.

Latauspysähdyksiin käytetty aika mulla on kuukausitasolla huomattavasti vähäisempi kuin aikanaan polttomoottoriauton tankkauksiin käytetty aika, koska joka aamu on nykyään ”tankki täysi” kun lataan yöllä kotona ja tosi harvoin tulee tilanteita että joutuu kesken päivän lataamaan edes sen kahvitauon ajan.
Nojoo täytyy myöntää että en tunne sähköautoja hyvin mutta voisin kuvitella että henkilö joka sellaisen omistaa haluaa oman tolpan ja mikä on taloyhtiöiden mielipide asiasta mietin ja ymmärtääkseni se ei välttämättä riitä eli pitää kaapelikin vaihtaa mutta siihen en ota kantaa, sen kuulin sähköalan inssiltä. Mitä jos lähdetään roadtripille, löytyykö tolppia ilman isompaa vaivaa? Tätä ongelmaa ei ole jos asuu omakotitalossa, silloin tolppaongelma on ratkaistu
 
Nojoo täytyy myöntää että en tunne sähköautoja hyvin mutta voisin kuvitella että henkilö joka sellaisen omistaa haluaa oman tolpan ja mikä on taloyhtiöiden mielipide asiasta mietin ja ymmärtääkseni se ei välttämättä riitä eli pitää kaapelikin vaihtaa mutta siihen en ota kantaa, sen kuulin sähköalan inssiltä. Mitä jos lähdetään roadtripille, löytyykö tolppia ilman isompaa vaivaa? Tätä ongelmaa ei ole jos asuu omakotitalossa, silloin tolppaongelma on ratkaistu
Löytyy. Ylä-Savo, Pohjois-Karjala ja Lappi Rovaniemeltä ylöspäin ovat tällä hetkellä alueita joissa nopeita +50kW latureita ei vielä kunnolla ole.

Rovaniemeltä siis löytyy nopeita latureita (ja sinne pääsee Oulusta suoraan ilman lataustaukoa) ja Ylä-Savosta Lapinlahdelta löytyy nopea laturi (josta pääsee sinne Ouluun ilman lataustaukoa).
 
Miten usein ajat vaikka yli 400km putkeen käymättä syömässä tai kusella?

Mun autolla pääsee kesäkeleillä sen 450km latauksella ja nopeimmilla latureilla tulee 5 minuutissa pitkästi toistasataa kilsaa kantamaa. 20 minuutin hampurilaistauon aikana onkin sitten akku jo täynnä ja matka jatkuu.

Latauspysähdyksiin käytetty aika mulla on kuukausitasolla huomattavasti vähäisempi kuin aikanaan polttomoottoriauton tankkauksiin käytetty aika, koska joka aamu on nykyään ”tankki täysi” kun lataan yöllä kotona ja tosi harvoin tulee tilanteita että joutuu kesken päivän lataamaan edes sen kahvitauon ajan.
Monelta matkan varrella lataukseen kuluvia minuutteja kritisoivalta yleensä unohtuu tuo yleisempi tapaus eli se, että arjessa ei juurikaan tarvitse aikaa lataamiseen käyttää. Jos laskee noille minuuteille säästön bensalaskuun verrattuna, niin aika moni kulkee paljon huonommalla palkalla töissä.
 
Tuli vähän mieleen tossa muutama asia ja tuntuu että tää sähköautojuttu on pelkkää kusetusta. Ensinnäkin ne autot maksaa enemmän mitä bensat. Toisekseen polttoainesäästöt on yksi pikku sammakonpaska. Isoin juttu, noiden jälleenmyyntiarvo on isoin ongelma. Akkujen vaihto on niin saatanan kallista, että Teslaan saa 30 tonnilla uuden akun, joten sun auton arvo on vitun nolla euroa kun bensasta saa vielä varmaan puolet ostohinnasta. Akut kuluu kokoajan ja range lyhenee. Joku 100 tonnia ajettu sähköauto on pelkkä roska jo. Kuka semmoista saa myytyä edes 1/10 hinnalla saati kuka vitun hullu semmoista ostaa, jossa range puolet alkuperäisestä ja edessä kymppitonnien remppa. Polttomoottorit vetelee siellä päälle 300 tonnia eikä varmaan tartte laittaa 30 tonnia moottoriin. Uus moottorikaan ei maksa läheskään samaa mitä kusinen akku.

Jos tommoisen ostais, pitäis ostaa joka vuosi uusi ettei astu miinaan etkä saa autosta enää mitään.
 
Tuli vähän mieleen tossa muutama asia ja tuntuu että tää sähköautojuttu on pelkkää kusetusta. Ensinnäkin ne autot maksaa enemmän mitä bensat. Toisekseen polttoainesäästöt on yksi pikku sammakonpaska. Isoin juttu, noiden jälleenmyyntiarvo on isoin ongelma. Akkujen vaihto on niin saatanan kallista, että Teslaan saa 30 tonnilla uuden akun, joten sun auton arvo on vitun nolla euroa kun bensasta saa vielä varmaan puolet ostohinnasta. Akut kuluu kokoajan ja range lyhenee. Joku 100 tonnia ajettu sähköauto on pelkkä roska jo. Kuka semmoista saa myytyä edes 1/10 hinnalla saati kuka vitun hullu semmoista ostaa, jossa range puolet alkuperäisestä ja edessä kymppitonnien remppa. Polttomoottorit vetelee siellä päälle 300 tonnia eikä varmaan tartte laittaa 30 tonnia moottoriin. Uus moottorikaan ei maksa läheskään samaa mitä kusinen akku
Höpö höpö.

Esimerkiksi Tesla Model S:n akkutakuu on 8v/240tkm (vanhoissa 8v ilman kilometrirajaa) ja jos tänä aikana kapasiteetti (ja samalla se range) laskee alle 70 prosenttiin alkuperäisestä, vaihdetaan sen tilalle uusi akku valmistajan piikkiin eli ilman että käyttäjällä menee senttiäkään omaa rahaa.

Ja kun sen akku on vaihdettu uuteen, löytyy autolle varmasti ostaja.

Katso Nettiautosta käytettyjen Teslojen hintoja ja peilaa Teslan nettisivuilta löytyviin uusien Teslojen hintoihin. Laske huviksesi montako prosenttia vaikka 5 vuodessa on arvo tippunut.

Tee sen jälkeen sama laskelma saman hintaluokan polttomoottoriauton kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla on ihan mieletön määrä Tesloja alle 40 tonnin hintaan joissa osassa 8v vuotta umpeutunut jo. Elikä ostat 39 tonnin Teslan ja maksat kymmeniä tuhansia uudesta akusta. Onko noi siis arvotonta roskaa jos akku pitää ostaa? Autossa myös kuluu muukin kuin akku. Mikään polttomoottoriauto ei muutu arvottomaksi alle 10 vuodessa. Eikä se akku toki sinne itsestään mene, vaan tuhansia euroja remppa. Ja siis mä ihan tosissani sähköautoa meinasin, mutta enpä enää tiedä. Tosin ei mulla auto ole yli 100tkm koskaan.

Screenshot 2021-04-26 at 21.42.08.JPG
 
Tuolla on ihan mieletön määrä Tesloja alle 40 tonnin hintaan joissa osassa 8v vuotta umpeutunut jo. Elikä ostat 39 tonnin Teslan ja maksat kymmeniä tuhansia uudesta akusta. Onko noi siis arvotonta roskaa jos akku pitää ostaa? Autossa myös kuluu muukin kuin akku. Mikään polttomoottoriauto ei muutu arvottomaksi alle 10 vuodessa. Eikä se akku toki sinne itsestään mene, vaan tuhansia euroja remppa. Ja siis mä ihan tosissani sähköautoa meinasin, mutta enpä enää tiedä. Tosin ei mulla auto ole yli 100tkm koskaan.

katso liitettä 227914
Nettiautossa on tällä hetkellä 5 kappaletta vuosimallin 2013 Tesloja myynnissä.

Niistä kahdessa on vaihdettu akku takuuseen vuonna 2020.

Kahdessa muussa on Teslan CPO-takuu voimassa, joka kattaa akun.

Sit siellä on se viides jossa ei ilmoituksessa ole mainintaa vaihdetuista akusta eikä takuusta, sitä en ostaisi.

Akun vaihto ei maksa 30 tonnia, taitaa kymppitonni olla likempänä, silti kallis remontti neljänkympin autoon.
 
Kaikissa sähköautoissa on pitkät takuut akulle.
Tuli vähän mieleen tossa muutama asia ja tuntuu että tää sähköautojuttu on pelkkää kusetusta. Ensinnäkin ne autot maksaa enemmän mitä bensat. Toisekseen polttoainesäästöt on yksi pikku sammakonpaska. Isoin juttu, noiden jälleenmyyntiarvo on isoin ongelma. Akkujen vaihto on niin saatanan kallista, että Teslaan saa 30 tonnilla uuden akun, joten sun auton arvo on vitun nolla euroa kun bensasta saa vielä varmaan puolet ostohinnasta. Akut kuluu kokoajan ja range lyhenee. Joku 100 tonnia ajettu sähköauto on pelkkä roska jo. Kuka semmoista saa myytyä edes 1/10 hinnalla saati kuka vitun hullu semmoista ostaa, jossa range puolet alkuperäisestä ja edessä kymppitonnien remppa. Polttomoottorit vetelee siellä päälle 300 tonnia eikä varmaan tartte laittaa 30 tonnia moottoriin. Uus moottorikaan ei maksa läheskään samaa mitä kusinen akku.

Jos tommoisen ostais, pitäis ostaa joka vuosi uusi ettei astu miinaan etkä saa autosta enää mitään.
Siinäpä on taas kattava kokoelma essonbaarin faktoja. Jotain toki tuossa osui oikeinkin. Sähköautot tosiaan ovat vielä kalliimpia kuin polttikset, mutta tilanne tulee kyllä kääntymään. Tekeekö se sitten polttiksista kusetusta? Toisaalta, jos perinteisesti kiihtyvyyden ja tehon kautta hinnoitellaan autoja, niin Teslat ovat jo nyt hyvällä tasolla tässä. Sadassa tonnissa nykyiset akut eivät ole vielä menettäneet mainittavasti tai yhtään rangea. Juttusi sopivat johonkin kymmenen vuotta vanhoihin Leafeihin, joissa tuollaisia ongelmia oli.

Jos tiedät, mistä noita ilmaisia Tesloja voi käydä noutamassa, niin kerro ihmeessä. Käyn heti hakemassa pari sellaista.

Tässä pari esimerkkiä essonbaarin suosikkitietolähteestä siitä, kuinka sadassa tonnissa kaikki on loppu. Nämäkin ovat jo vanhaa akkuteknologiaa. Teslan uusimmalle akulle on mitattu laboratoriossa kahden miljoonan mailin jälkeen lähes uutta vastaava kapasiteetti.

Ja kyllä, kaikissä sähköautoissa on pitkät takuut akulle. Kuumuus on yksi akkujen kulumista nopeuttava tekijä. Kylmä aiheuttaa lähinnä sen, että akut pitää lämmittää ennen pikalatausta, eikä akkuja voi kuormittaa täydellä teholla kylminä. En edes tiedä, mitä "kovempi lataussykli" tarkoittaa.
 
Sitä en edes tiedä, mitä "kovempi lataussykli" tarkoittaa.
Se kovempi lataussykli on se mikä kuluttaa kännyköiden akkuja.

Sähköautovalmistajathan suosittelevat että autoa tulisi pitää latauksessa aina kun mahdollista, koska se auttaa pitämään akun hyvänä pidempään. ABC - Always be charging.
 
Se kovempi lataussykli on se mikä kuluttaa kännyköiden akkuja.

Sähköautovalmistajathan suosittelevat että autoa tulisi pitää latauksessa aina kun mahdollista, koska se auttaa pitämään akun hyvänä pidempään. ABC - Always be charging.
Mutta tarkoittaako kovempi tässä syvempää purkamista, tiheämpää latausväliä, suurempaa lataustehoa vai jotain muuta?

Tuo akun kulumisen kannalta optimaalinen lataussykli riippuu paljon tarpeesta. Jos päivittäin kertyy jotain keskimääräisen suomalaisen kilometrejä tai vähemmän, niin ihan hyvin voi ajaa useampia päiviä lataamatta - autosta riippuen tietenkin. Itse pyrkisin käyttämään latauksen ääripäitä vain tarvittaessa, enkä muuten paljoa stressaisi. Jatkuvasti täydessä latauksessa pitäminenkään ei ole optimaalista.
 
Tekeekö se sitten polttiksista kusetusta?
Enemmän tarkoitan valtion taholta vihreää kusetusta, jossa niin ylistetään, mutta sitten ei anneta mitään kuitenkaan mikä tekisi niistä parempia. 2000 edun saa vain alle 50 tonnin autoihin ja 2 tonnia on yksi kikkare. Latauspaikkoja rakennetaan kuin iisakin kirkkoa.
 
Mutta tarkoittaako kovempi tässä syvempää purkamista, tiheämpää latausväliä, suurempaa lataustehoa vai jotain muuta?

Tuo akun kulumisen kannalta optimaalinen lataussykli riippuu paljon tarpeesta. Jos päivittäin kertyy jotain keskimääräisen suomalaisen kilometrejä tai vähemmän, niin ihan hyvin voi ajaa useampia päiviä lataamatta - autosta riippuen tietenkin. Itse pyrkisin käyttämään latauksen ääripäitä vain tarvittaessa, enkä muuten paljoa stressaisi. Jatkuvasti täydessä latauksessa pitäminenkään ei ole optimaalista.
Jos mulle tulis, niin vaikka olis saumaa, niin en pitäis laturissa kiinni normaalina arkipäivinä. Varautuisin siihen, että saan akun varmasti täyteen jos on tulossa satojen kilsojen reissu toiseen kaupunkiin jotka tiedän yleensä etukäteen. Sitten pitäis jättää vielä vähän varaa, että sen tosiaankin saa piuhaan kiinni.
 
Mutta tarkoittaako kovempi tässä syvempää purkamista, tiheämpää latausväliä, suurempaa lataustehoa vai jotain muuta?

Tuo akun kulumisen kannalta optimaalinen lataussykli riippuu paljon tarpeesta. Jos päivittäin kertyy jotain keskimääräisen suomalaisen kilometrejä tai vähemmän, niin ihan hyvin voi ajaa useampia päiviä lataamatta - autosta riippuen tietenkin. Itse pyrkisin käyttämään latauksen ääripäitä vain tarvittaessa, enkä muuten paljoa stressaisi. Jatkuvasti täydessä latauksessa pitäminenkään ei ole optimaalista.
Ei sähköautovalmistajat suosittelekaan lataamaan täyteen eikä ajamaan tyhjäksi. Itse asetan latausrajan 80 prosenttiin jos ei pidempää reissua ole tiedossa ja harvoin varaus menee alle 20 pinnan.
 
Miksei sähköautovalikoimassa oo perusfarkkuja yhtään? Onko niin pieni markkina ettei kannata?
Suurin osa on tavaratilattomia mini-autoja. Ne joissa tilaa olisi on +100k€ ökymaastureita.

Itse liikun kahden lastenistuimen kanssa, peräkontissa lastenvaunut ja pari koiraa. Tarvii olla luokkaa passat/superb peräkontti. Ei oo meikäläiselle sähkövaihtoehtoa markkinoilla, kun ei irtoa sataatonnia e-troniin.
 
Miksei sähköautovalikoimassa oo perusfarkkuja yhtään? Onko niin pieni markkina ettei kannata?
Suurin osa on tavaratilattomia mini-autoja. Ne joissa tilaa olisi on +100k€ ökymaastureita.

Itse liikun kahden lastenistuimen kanssa, peräkontissa lastenvaunut ja pari koiraa. Tarvii olla luokkaa passat/superb peräkontti. Ei oo meikäläiselle sähkövaihtoehtoa markkinoilla, kun ei irtoa sataatonnia e-troniin.
Skeida Enyaq on suht "perus" mutta siitäkin on vielä se neliveto julkistamatta, en tiedä miten hinta pompsahtaa siinä. ID.4 on sitten tuota vähän snadimpi.
 
Miksei sähköautovalikoimassa oo perusfarkkuja yhtään? Onko niin pieni markkina ettei kannata?
Suurin osa on tavaratilattomia mini-autoja. Ne joissa tilaa olisi on +100k€ ökymaastureita.

Itse liikun kahden lastenistuimen kanssa, peräkontissa lastenvaunut ja pari koiraa. Tarvii olla luokkaa passat/superb peräkontti. Ei oo meikäläiselle sähkövaihtoehtoa markkinoilla, kun ei irtoa sataatonnia e-troniin.
Just toi on ongelma tällä hetkellä, valikoima on säälittävä ja sitten ne pienemmät autot on semmoisia kusiaisia, että kiihtyy 10sec 0-100. Joku Fordin Mach-e on asiallisen oloinen, sisältä tosin puhelinkopin näköinen ja näyttö nusastu Teslalta, ei hyvä. Sitten ei taida Fordilla olla kokemusta sähköstä, joten mitähän kaikkea lastenvikaa tossakin sitten tulee olemaan. Ja mitkä on Fordin takuut ja ja rajat akulle? Se meinaan on ainoa joka edes kiinnostais tällä hetkellä.

Mutta se on oikeasti vain Fordin sähköauto, se oltais voitu vaikka nimetä Ford Electro, eikä kukaan olis ostanut, mutta ne hämäs ja laittoi my little ponyn nokalle ja kaikki luulee, että se on nyt tosi hyvä.
 
Back
Ylös Bottom