Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on latauspisteet parkkihallissa, mutta nekin aina täynnä. Eli säälittävää miten sähköautoja pusketaan ja pakotetaan, mutta latauspisteet vähenee sitä mukaa mitä autoja tulee ajoon. Kohta ne seisoo akut tyhjänä kaduilla ja tässä olis bisneksen paikka jollekin. Liikkuva latausauto, joka laskuttaa x määrän kun tulee pelastamaan ihmisiä kun auto ei liiku.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olisit vaatinut sen "matkalaturin" mukaan kun se kuuluu vakiovarusteenakin. Kyllä sellainen kannattaa olla eikä nuo tarvikelaturit enää kalliita ole versus alkuperäinen mikä maksaa tonnin.
https://www.gigantti.fi/product/kod...Jq4UBZNAmcN4UBRQqFV3oBuPKXSqgd9EaAqBGEALw_wcB

Sitä virhettä ei kannata tehdä, että jättää akun lataamatta nimittäin sillä saat sen tuhottua paljon nopeammin kuin millään ulkolämpötila-anturin vaihtamisella.

Ei ole tosiaan tarkoitus jättää lataamatta. Toistaiseksi olen ladannut ajossa, mutta kunhan sen latausaseman saan, niin sitten latailen säännöllisesti kotona. Pitää varmaan jossain vaiheessa tuo matkalaturikin hommata varmuuden vuoksi.
 
Mitäs nelivetoisia sähkökikkareita on tarjolla max 65000€?
Model 3 joo mutta onkos muita?
Oma auto toki vaihtuu vasta parin vuoden kuluttua niin ehtii varmaan tulemaan muitakin vaihtoehtoja siihen mennessä.
 
Mitäs nelivetoisia sähkökikkareita on tarjolla max 65000€?
Model 3 joo mutta onkos muita?
Oma auto toki vaihtuu vasta parin vuoden kuluttua niin ehtii varmaan tulemaan muitakin vaihtoehtoja siihen mennessä.
Volvon XC40 taitaa olla ainakin. Taitaa saada just just tuohon hintaankin.
 
Vahvaa mummohysteriaa ilmassa. Täällä ajellaan modatulla PHEVillä ja kiusataan akkuja pakkasessa ja grillataan lämppärivastuksia. Erittäin tyytyväisenä vieläpä. Kuten jussi666 tossa yllä sanoikin, modaus ei liity millään tavalla akkujen lämpötilamonitorointiin. Akkujen lämpöjen ollessa noin -10 tai alle niistä ei oteta virtaa kuin pikkutiristys ja mennään polttiksen generoimalla sähköllä niinkuin ilman modiakin. Ja samalla tavalla toi 4kW sähkölämppäri "hehkuu" ilman modausta bensalla ajaessa just ne samat ekat kymppikilsat mitä pakkasilla modauksen kanssa akuilla pääsee.
Ymmärsin kyllä siitä keskustelusta, että pakkasraja nimenomaan ei ole käytössä. Ja tietysti ne vastukset hehkuu enemmän jos polttomoottori ei lämmitä ikinä.

Ymmärrät varmaan, että on ihan eri asia tehdä autoon itse joku modi tai ostaa modattu auto. Sitä kun ei ole suunniteltu toimivaksi niin kuin se modilla laitetaan toimimaan ja suunnitellulle toiminnalle on tasan tarkkaan joku tarkoitus. Vai luuletko, että se on suunnitteluvirhe?
 
Mulla on latauspisteet parkkihallissa, mutta nekin aina täynnä. Eli säälittävää miten sähköautoja pusketaan ja pakotetaan, mutta latauspisteet vähenee sitä mukaa mitä autoja tulee ajoon. Kohta ne seisoo akut tyhjänä kaduilla ja tässä olis bisneksen paikka jollekin. Liikkuva latausauto, joka laskuttaa x määrän kun tulee pelastamaan ihmisiä kun auto ei liiku.

Joo :D
 
Ymmärsin kyllä siitä keskustelusta, että pakkasraja nimenomaan ei ole käytössä. Ja tietysti ne vastukset hehkuu enemmän jos polttomoottori ei lämmitä ikinä.

Ymmärrät varmaan, että on ihan eri asia tehdä autoon itse joku modi tai ostaa modattu auto. Sitä kun ei ole suunniteltu toimivaksi niin kuin se modilla laitetaan toimimaan ja suunnitellulle toiminnalle on tasan tarkkaan joku tarkoitus. Vai luuletko, että se on suunnitteluvirhe?
Varmasti on suunniteltu feature, ei virhe. Asia minkä itse kyseenalaistan on se, että MIKSI ko. feature on autossa sellaisena kuin se on, valmistajat eivät suinkaan pysty vapain käsin optimoimaan autojen tehoja/ominaisuuksia vaan enenevässä määrin joudutaan tekemään taikatemppuja lakipykälien johdosta.

Ja se polttomoottori kyllä modatuissakin autoissa lämmittää heti sen ~30km akkuajon jälkeen JA kovalla pakkasella (akku alle -10C) koko ajan.
 
Eivätkä ne Jaappanissa ole alkaneet miettimään, että tämä yksilö menee Suomeen ja tuo toinen Italiaan eli ovat joutuneet jonkin kompromissin vääntämään.
 
No niin, latausasema saapui etuajassa, eli juuri kiikutti DHL paketin.
Eilen kävi sähkömies jo katsomassa asennuspaikan jne, nyt vaan pitää toivoa, että ehtii nopeasti tekemään myös sen asennuksen, niin pääsee oikealla tavalla käyttämään tuota autoa.
 
Tänä aamuna kävi sähkäri asentamassa latausaseman, joten nyt pääsee kotona latailemaan autoa.
Tuli tulevaisuutta silmälläpitäen otettua sellainen latausasema, jossa maksimilatausteho on 22kw. Eli aika yläkanttiin tuota Mitsua ajatellen, mutta jos(kun?) seuraava auto on täyssähköauto, niin onnistuu senkin lataaminen tuolla samalla härvelillä järkevässä ajassa.
 
Tänä aamuna kävi sähkäri asentamassa latausaseman, joten nyt pääsee kotona latailemaan autoa.
Tuli tulevaisuutta silmälläpitäen otettua sellainen latausasema, jossa maksimilatausteho on 22kw. Eli aika yläkanttiin tuota Mitsua ajatellen, mutta jos(kun?) seuraava auto on täyssähköauto, niin onnistuu senkin lataaminen tuolla samalla härvelillä järkevässä ajassa.
Minkä mallin hommasit?
 
Laitetaanpa vähän kokemuksia, kun on nyt reilun viikon ollut tuo latausasema käytössä.
Viikolla ennen aseman asennusta (kun jouduin latailemaan ajon aikana chargella), polttoaineenkulutus oli ihan järjetöntä (10-15l/100km).
Nyt on kääntynyt sitten totaalisesti toisinpäin.
Viimeisen reilun viikon aikana on tullut ajettua about 98% ajoista pelkällä sähköllä. Polttoainetta ei siis ole kulunut suurimassa osassa ajoa yhtään, kylmimpinä päivinä hetken aikaa liikkeelle lähdön jälkeen. Tämä siis ilman mitään modauksia.
Tuosta voisi äkkiseltään päätellä, että omassa tämän hetken ajossa kevät-syksy väli menee melkein pelkästään sähköllä, talvella poltellaan vähän enemmän bensaa, olettaen että on kovia pakkasia. Mikä ei sekään täällä päin Suomea ole mikään varma asia.

Eli toistaiseksi vaikuttaa erittäin hyvältä hankinnalta. Ja senhän tuo on jo aiheuttanut, että entistä vahvemmin ajatuksissa se, että seuraava auto on sitten ihan pelkkä sähköauto. Pitää vaan odotella sen verran, että yli 400km rangella varustetut kulkineet yleistyvät ja niitä alkaa löytyä omaan budjettiin sopivasta hintaluokasta.

edit: esilämmitystä olen käyttänyt ennen liikkeellelähtöä. Olen itse siinä onnellisessa asemassa, että Remote Control appi toimii omalla puhelimella moitteettomasti ja ilman mitään kikkailuja. Sen kanssa on vissiin monilla ollut aikamoista taistelua.
 
Ei meikäläiselläkään ollut ongelmia Remote appin kanssa mutta kätevä oli laittaa avaimiin se 4. nappi mistä sai ilmastoinnin päälle eli taas modattiin :) niin tosiaan sehän noissa on vielä mukavaa, että kesällä voi myös viilentää auton valmiiksi ennen starttia.
 
Ei meikäläiselläkään ollut ongelmia Remote appin kanssa mutta kätevä oli laittaa avaimiin se 4. nappi mistä sai ilmastoinnin päälle eli taas modattiin :) niin tosiaan sehän noissa on vielä mukavaa, että kesällä voi myös viilentää auton valmiiksi ennen starttia.

Mulla itseasiassa yhdellä kaverilla on ylimääräinen nappi + avaimen kotelo ja hänen kanssaan oli jo juttua, että jossain välissä modataan tuo oma avain tuon osalta. Remotellakin saa toki koska vaan auton lämpenemään ja viilenemään, mutta ehkäpä esim. kauppaan mennessä tuo nappi olisi näppärämämpi :)
 
Kävin koeajamassa Ford Mustang Mach-E:n.

Havainnot kiteytettynä, Tesla Model 3 Performanceen tottuneena:

+ Hiljaisempi ajossa
+ Sisustan laatuvaikutelma parempi
+ Keskinäyttö ja mittaristo tosi hyvän oloisia
+ Ulkonäkö
+ Ovien avaus tosi kiva

- Suorituskyky (koeajoyksilö oli 75kWh akulla varustettu neliveto)
- Ulkomitoista huolimatta ahtaamman oloinen sisältä kuin Model 3, niin edessä kuin takana
- Näkyvyys ulos
- Tumma sisusta joka saa auton vaikuttamaan todellista ahtaammalta
- Tietyiltä osin vanhanaikaisen oloinen (perinteiset avaimet, vaihteenvalitsin rullasta viiksen sijaan, käynnistys napista)

Kaikenkaikkiaan jäi kuitenkin sellainen fiilis että GT-malli vaalealla sisustalla olisi varmasti erinomainen vaihtoehto Teslalle.

Muita koeajolla käyneitä?
 
Fordin plussaa on myös, ettei mene samaan kelkkaan kun ne Teslan pakottajat, raskas ihmisryhmä.

"Ootko Teslaa koittanut?"
"En ole eikä kiinnosta"
"Kyllä mieli muuttuu kun kerran ajat"
"Ei kiinnosta ajaa"
"Niin ne muutkin on sanonut"
"Ootko uskovainen?"

Musta tuntuu että Teslan oston mukana saa osakkeita x määrän. Sitten sitä ilosanomaa pakotetaan joka välissä.
 
Fordin plussaa on myös, ettei mene samaan kelkkaan kun ne Teslan pakottajat, raskas ihmisryhmä.

"Ootko Teslaa koittanut?"
"En ole eikä kiinnosta"
"Kyllä mieli muuttuu kun kerran ajat"
"Ei kiinnosta ajaa"
"Niin ne muutkin on sanonut"
"Ootko uskovainen?"

Musta tuntuu että Teslan oston mukana saa osakkeita x määrän. Sitten sitä ilosanomaa pakotetaan joka välissä.
Ne Teslan pakottajat on kuitenkin vain pieni osuus kaikista Teslalla ajavista.

Itseäni en ainakaan Teslan pakottajaksi laske vaikka Teslalla ajankin jos näin yritit vihjailla.

Avoin olen myös muille merkeille ja jahka samassa hintaluokassa jotain parempaa saan niin vaihdan varmasti mielelläni.

Tällä hetkellä toi Mustang Mach-E GT on mun nähdäkseni ainoa joka niissä kolmessa mulle tärkeimmässä osa-alueessa (suorituskyvyssä, kantamassa ja latausnopeudessa) kykenee saman hintaisen Teslan haastamaan, ja kuten aiemmin kirjoitinkin, on mielestäni muutamalla mulle ei niin tärkeällä osa-alueella Teslaa parempikin.

Mustangin lisäksi mielenkiintoisina seuraavan vuoden sisään markkinoille tulevina sähköautoina pidän Lucid Airia, Polestar 2:a, Hyundai Ioniq 5:a ja Kian uutta täyssähköautoa. Myös Nissan Ariya on kiinnostavan oloinen auto, vaikkakaan ei kahden aiemmin mainitun tavoin ole välttämättä just mua varten.
 
Back
Ylös Bottom