Sähköautot ja lataushybridit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simpsa
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi sadekelillä jää kilometrit pienemmiksi?
Koska renkaan vierintävastus kasvaa. Sama ilmiö käy myös polttomoottoriautolla mutta siihen ei samalla tavalla kiinnitä huomiota.

Minun kokemukseni mukaan kaatosade +10 asteen kelissä on pahempi rangelle kuin 20 asteen pakkanen.

Toki kesärenkaat ovat halkaisijaltaan tuuman isommat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kesällä voi sen 400km päästä 85kWh tai 90kwh akullisella kun rauhallisesti ajaa, pienemmillä jää sitten matka lyhyemmäksi. 300km pääsee kesällä millä tahansa Teslalla.

Talvella ja sadekelillä sitten toki vähemmän.

Teiden työni puolesta esimerkiksi taksikuskeja kenellä on paljon ajettuja Tesloja. Yhdellä muistaakseni kesti akusto yli puoli miljoonaa ja sitten vaihdettiin takuuseen.

Omassa autossa ei tule nykyään kuin ehkä 35tkm vuoteen kilometrejä. Välillä pidempää siivua, ylihuomenna Kuopiosta Rovaniemelle esimerkiksi. Välilataus Oulussa samalla kun käydään syömässä.

Okei, kiitos tiedosta. Onko Oulussa joku tuttu, jotta voit varmistaa itsellesi tyhjän latauspisteen? Tässä yksi huolenaiheni, koska työssäni jonkun verran joudun ajelemaan ympäri Suomea.. että onko vaikka Jyväskylässä just siellä minne menen, niin lähellä vapaita pistokkeita. Aika usein esim. Kauppakeskuksissa näkee paikat olevan täynnä.

Mutta tuo kyllä muutti jonkin verran suunnitelmaani Teslan hankinnasta tuo hinnoittelu, koska omiin tarpeisiini kyllä pitäisi olla isommalla akulla ja yli 50k en autoon viitsi tällä hetkellä rahaa laittaa.
 
Okei, kiitos tiedosta. Onko Oulussa joku tuttu, jotta voit varmistaa itsellesi tyhjän latauspisteen? Tässä yksi huolenaiheni, koska työssäni jonkun verran joudun ajelemaan ympäri Suomea.. että onko vaikka Jyväskylässä just siellä minne menen, niin lähellä vapaita pistokkeita. Aika usein esim. Kauppakeskuksissa näkee paikat olevan täynnä.

Mutta tuo kyllä muutti jonkin verran suunnitelmaani Teslan hankinnasta tuo hinnoittelu, koska omiin tarpeisiini kyllä pitäisi olla isommalla akulla ja yli 50k en autoon viitsi tällä hetkellä rahaa laittaa.
Kauppakeskusten pihoilla on lähes aina vapaita pikalatureita. K-Latauksen latureita käytän siellä missä Superchargereita ei ole.

50 tonnilla saatat tuurilla saada käytetyn Tesla Model 3 Long Rangen. Sillä pääset kesällä sen 500km ja talvella 400km jos rajoitusten mukaan ajelet 80-100kmh alueilla ja tiet ovat kuivat.

Itse alkuviikosta mittasin niin kun oli aste pakkasta ja kuivat tiet niin 420-430km pääsin Model 3 Performancella.
 
Itsellä oli jonkin aikaa tuollainen kevythybridi (Toyota Auris), mutta nyt tuli vaihdettua ladattavaan versioon.
Tuli hommattua sitten käytetty Mitsubishi Outlander PHEV. Pitkille matkoille tuo ei ole mikään ykkösvalinta, mutta lyhyitä matkoja ajaessa pitäisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Paljon tuota on kehuttu ainakin monessakin paikassa.
Itsellä ollut tuo auto vasta perjantaista lähtien, joten paljon ei voi vielä sanoa kulutuksesta tms. mutta hyvä sillä on ajaa ja kaikki muukin tuntuu olevan kohdillaan.
Ja vaikka tässä viikonlopun aikana täällä päin oli aika vaihtelevaa keliä niin eipä sitä paljon huomannut. Oli jo vähän päässyt unohtumaan, että kuinka hyvin se neliveto tuolla lumessa ja sohjossa etenee :)
 
Kauppakeskusten pihoilla on lähes aina vapaita pikalatureita. K-Latauksen latureita käytän siellä missä Superchargereita ei ole.

50 tonnilla saatat tuurilla saada käytetyn Tesla Model 3 Long Rangen. Sillä pääset kesällä sen 500km ja talvella 400km jos rajoitusten mukaan ajelet 80-100kmh alueilla ja tiet ovat kuivat.

Itse alkuviikosta mittasin niin kun oli aste pakkasta ja kuivat tiet niin 420-430km pääsin Model 3 Performancella.
Noihan on jo ihan hyviä kilsoja. Minkä kokoinen akku on tuossa mainitsemassasi Model 3 Long Rangessa, jonka voisi ehkä saada 50 tonnilla? Entä minkä kokoinen on sun Model 3 Performancessa?

Omaa silmää miellyttää enemmän Model S niin sisäisesti kuin ulkoisesti, mutta jos 100 kwh akku on se mikä kannattaa vähintään olla, jos haluu yli 300 km päästä ni voi olla että joudun sitten tyytymään Model 3:een. Sanoit että 85 ja 95 kwh akulla voi kesällä päästä rauhallisella ajolla 400 km, niin talvella jäädään sitten varmaan lähemmäs 300 km..
 
edit. kattelin että tuossa Long Rangessa on vain 75 kwh akku, niin onko siinä joku erilainen akun optimointi jos sillä pääsee silti sen 500 km?
 
edit. kattelin että tuossa Long Rangessa on vain 75 kwh akku, niin onko siinä joku erilainen akun optimointi jos sillä pääsee silti sen 500 km?
Ihan eri tekniikkaa, paljon energiatehokkaampi kuin vanhat Ässät. Ja toki kevyempi auto myös.

Tänään ajelin Rovaniemelle, pahimmillaan 17 astetta pakkasta ja n. 350km pääsi latauksella täyteen lastatulla autolla nyt.
 
Tuota mietin, mutta ajattelin että ei sillä niin isoa vaikutusta ole. Väärässä olin. Jälleen.
No et sä sit ihan turhaan ole epäpätevä.

Noista akuista: Tietysti ihmiset on aina epäileväisiä uutta tekniikkaa kohtaan, mutta onhan noita akkuja ollut hybrideissäkin jo vuosia ja niistä saa dataa akkujen kestävyydestä. Mulla itsellä on Prius kevythybridi, eli itse lataava, missä on tietysti paljon pienempi akku kuin sähköautossa, mutta toisaalta myös purku- ja lataussyklit on paljon tiheämpiä. Tuolla on nyt työnnetty reilu 220 tkm eikä akussa ole mitään vikaa. Se mitataan joka huollossa. Maailmalta on kuulunut juttua jostain puoli miljoonaa ajetuista Priuksista. Mä olen kyllä aika vakuuttunut akkutekniikan kestävyydestä, ja asiaan perehtymättömät on aina niitä jotka jaksaa huolestua siitä miten niissä akut kestää.

Priuksessa on muuten periaatteessa sama juttu kuin sähköautossa, eli jos akku sanoo itsensä irti, niin auto jää siihen. Se tarvitsee vaihteistoratkaisunsa takia sähkömoottoria liikkumiseen. Lyhyesti selitettynä siinä ei ole vaihteistoa perinteisessä merkityksessä, vaan planeettapyörästö mihin on yhdistetty kaksi moottori-generaattori-yksikköä ja polttomoottori. Jos vain yhtä moottoria pyöritetään, niin planeettapyörästön ominaisuuksiin kuuluu, että se pyörii tyhjää. Auto lähtee liikkeelle vasta kun toinenkin moottori pyörii ja näiden moottorien keskinäisiä pyörintänopeuksien suhteita muuttamalla vaihteiston välityssuhde muuttuu. Se on siis portaaton vaihteisto, ihan kuin variaattori, mutta toimii hieman näppärämmällä periaatteella. Toyota kutsuukin sitä nimellä e-cvt.
 
Itsellä oli jonkin aikaa tuollainen kevythybridi (Toyota Auris), mutta nyt tuli vaihdettua ladattavaan versioon.
Tuli hommattua sitten käytetty Mitsubishi Outlander PHEV. Pitkille matkoille tuo ei ole mikään ykkösvalinta, mutta lyhyitä matkoja ajaessa pitäisi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Paljon tuota on kehuttu ainakin monessakin paikassa.
Itsellä ollut tuo auto vasta perjantaista lähtien, joten paljon ei voi vielä sanoa kulutuksesta tms. mutta hyvä sillä on ajaa ja kaikki muukin tuntuu olevan kohdillaan.
Ja vaikka tässä viikonlopun aikana täällä päin oli aika vaihtelevaa keliä niin eipä sitä paljon huomannut. Oli jo vähän päässyt unohtumaan, että kuinka hyvin se neliveto tuolla lumessa ja sohjossa etenee :)
Hyvä valinta tuo Outsikka ja ihan varmasti tällä hetkellä edelleen parhaita plugareita. Olet varmaan jo Mitsuforumilla käynyt lukemassa mutta itse suosittelen sitä Zuikkiksen pehvanlämmitintä laiettavaksi niin ei hörähtele polttis turhaan pakkasella.
 
Hyvä valinta tuo Outsikka ja ihan varmasti tällä hetkellä edelleen parhaita plugareita. Olet varmaan jo Mitsuforumilla käynyt lukemassa mutta itse suosittelen sitä Zuikkiksen pehvanlämmitintä laiettavaksi niin ei hörähtele polttis turhaan pakkasella.
Helvetin hyvä, että linkkasit tämän. Luin koko ketjun ja tulin siihen lopputulokseen, että pitää miettiä vielä uudemman kerran Outlander Phevin hankkimista. On nimittäin ollut jo pitkään mielessä, että se on seuraava auto. Mutta nyt kun selvisi, että Suomen maassa liikkuu kymmenittäin modattuja vessoja minkä akkuja on kiusattu pakkasessa ja neljäntuhannen euron lämmitysvastukset grillattu hengiltä ajamalla puolet vuodesta langat punaisena, niin en vitussa ota sitä riskiä, että ostan käytetyn auton missä on ollut tuollainen modi. Siihen on ihan oikea syy, että se käyttää tietyissä tilanteissa polttomoottoria, koska se on suunniteltu siten.
 
Helvetin hyvä, että linkkasit tämän. Luin koko ketjun ja tulin siihen lopputulokseen, että pitää miettiä vielä uudemman kerran Outlander Phevin hankkimista. On nimittäin ollut jo pitkään mielessä, että se on seuraava auto. Mutta nyt kun selvisi, että Suomen maassa liikkuu kymmenittäin modattuja vessoja minkä akkuja on kiusattu pakkasessa ja neljäntuhannen euron lämmitysvastukset grillattu hengiltä ajamalla puolet vuodesta langat punaisena, niin en vitussa ota sitä riskiä, että ostan käytetyn auton missä on ollut tuollainen modi. Siihen on ihan oikea syy, että se käyttää tietyissä tilanteissa polttomoottoria, koska se on suunniteltu siten.
Ai tuolla ulkolämpötilan vastuksen vaihdolla saat mainitsemasi skenaariot toteen no et saa. Auto valvoo edelleen tuota akun pakkasrajaa ja hörähtää käyntiin kun pakkasta on tarpeeksi mutta siinä ei ole mitään järkeä, että se hörähtää välillä myös +5 asteen lämpötilassa käyntiin ja käy juuri sen 1,5km kauppareissun.
 
Helvetin hyvä, että linkkasit tämän. Luin koko ketjun ja tulin siihen lopputulokseen, että pitää miettiä vielä uudemman kerran Outlander Phevin hankkimista. On nimittäin ollut jo pitkään mielessä, että se on seuraava auto. Mutta nyt kun selvisi, että Suomen maassa liikkuu kymmenittäin modattuja vessoja minkä akkuja on kiusattu pakkasessa ja neljäntuhannen euron lämmitysvastukset grillattu hengiltä ajamalla puolet vuodesta langat punaisena, niin en vitussa ota sitä riskiä, että ostan käytetyn auton missä on ollut tuollainen modi. Siihen on ihan oikea syy, että se käyttää tietyissä tilanteissa polttomoottoria, koska se on suunniteltu siten.
Vahvaa mummohysteriaa ilmassa. Täällä ajellaan modatulla PHEVillä ja kiusataan akkuja pakkasessa ja grillataan lämppärivastuksia. Erittäin tyytyväisenä vieläpä. Kuten jussi666 tossa yllä sanoikin, modaus ei liity millään tavalla akkujen lämpötilamonitorointiin. Akkujen lämpöjen ollessa noin -10 tai alle niistä ei oteta virtaa kuin pikkutiristys ja mennään polttiksen generoimalla sähköllä niinkuin ilman modiakin. Ja samalla tavalla toi 4kW sähkölämppäri "hehkuu" ilman modausta bensalla ajaessa just ne samat ekat kymppikilsat mitä pakkasilla modauksen kanssa akuilla pääsee.

Mutta kukin tavallaan. Itse näen paljon isompana kuluttavampana tekijänä pikkupakkasilla jatkuvasti potkia bensakonetta käyntiin just sen kauppareissun tms. ajaksi, puhumattakaan siitä, että menee koko lataushybridin idea hukkaan pikkupakkasilla ajaa akku 100% täynnä ja silti polttaa yli 10l/100km bensaa.... hullun hommaa.

Ymmärtääkseni isoin tekijä näitten plugareitten innossa käynnistellä bensakonetta viileässä on täyttää pykälät ja saada tuulilasi sulaksi hitusen nopeammin. Ja tehokkaan sähkölämppärin ansioista PHEVillä se on tehty jo ennen starttia 10min esilämmityksen aikana.

Edit: Viime tankkaus tammikuussa, sen jälkeen ajettu 1300km kilsaa 2.3l/100km keskikulutuksella.
 
Mä en nyt vielä lähde modailemaan, katsotaan sitä sitten myöhemmin (ja pakko myöntää, että olen itse aika varovainen kaikenlaisten modien kanssa, niin pitää ainakin hyvin tarkkaan miettiä). Tällä hetkellä itsellä muutenkin vielä tuo auton käyttö aika lailla epätaloudellista, kun ajoakun lataaminen tapahtuu ainoastaan ajossa (käytän sitä charge ominaisuutta). Pitää latailla sen takia edes vähän, että saa sitä esilämmitystä käytettyä.
Lähiaikoina (toivon mukaan ensi viikolla) saan kotiin latausaseman ja sitten järkevöityy tuo homma. Normaaliin pistorasiaan sopivaa latauspiuhaa tuossa ei tullut mukana ja kun sen käytön järkevyys on ilmeisesti muutenkin vähän kyseenalaista, niin en nyt lyhyttä aikaa varten viitsi sellaista hommata.
 
En mäkään puhtaaseen sähköautoon olisi vielä valmis. Tuo kevyt hybridi oli oikein hyvä laite (säästi oikeasti melkoisen paljon polttoainekuluissa + veroissa) ja ladattava hybridi on vielä parempi. Jos sitä pystyy kotona lataamaan. Jos ainoa latausmahdollisuus on maksulliset latauspisteet, niin sitten ei välttämättä kannata.
Jonkinmoinen investointi tuo latausasema on, mutta toisaalta se palvelee sitten jatkossakin, jos ostaa jonkun toisen ladattavan hybridin tai jopa sähköauton.
Itse otin sellaisen version, jossa ei ole kiinteää piuhaa, niin on sitten paremmin yhteensopiva jatkossakin.
 
Laitoin kakkosautoski vag konsernin pikkusähkiksen. Nyt ajellu sillä vuoden aikana 38tkm. Polttoainesäästöt noin3000€ luokkaa. Latausmahdollisuus töissä ja kotona. Suosittelen kyllä suoraan sähköautoa jos ajoprofiili sen mukainen. Pidemmille matkoille tarvitsee vähän suunnittelua ja lataus tarjoajiin vaatii tutustumista. Vaatii sen3-4 sovellusta puhelimeen et saa varmasti latailtua matkalla.Talviautonaki paras mitä ikää ollu. Nyt tämän vuoden aikan tarkotus vaihtaa tuo isompaan sähkikseen. Saksan Teslalle putkahtelee noita vähä ajettuja takuullisia Model3 longrange ja perfomanceja 43-47k€ hintaan.
 
Mä en nyt vielä lähde modailemaan, katsotaan sitä sitten myöhemmin (ja pakko myöntää, että olen itse aika varovainen kaikenlaisten modien kanssa, niin pitää ainakin hyvin tarkkaan miettiä). Tällä hetkellä itsellä muutenkin vielä tuo auton käyttö aika lailla epätaloudellista, kun ajoakun lataaminen tapahtuu ainoastaan ajossa (käytän sitä charge ominaisuutta). Pitää latailla sen takia edes vähän, että saa sitä esilämmitystä käytettyä.
Lähiaikoina (toivon mukaan ensi viikolla) saan kotiin latausaseman ja sitten järkevöityy tuo homma. Normaaliin pistorasiaan sopivaa latauspiuhaa tuossa ei tullut mukana ja kun sen käytön järkevyys on ilmeisesti muutenkin vähän kyseenalaista, niin en nyt lyhyttä aikaa varten viitsi sellaista hommata.
Olisit vaatinut sen "matkalaturin" mukaan kun se kuuluu vakiovarusteenakin. Kyllä sellainen kannattaa olla eikä nuo tarvikelaturit enää kalliita ole versus alkuperäinen mikä maksaa tonnin.
https://www.gigantti.fi/product/kod...Jq4UBZNAmcN4UBRQqFV3oBuPKXSqgd9EaAqBGEALw_wcB

Sitä virhettä ei kannata tehdä, että jättää akun lataamatta nimittäin sillä saat sen tuhottua paljon nopeammin kuin millään ulkolämpötila-anturin vaihtamisella.
 
Back
Ylös Bottom