Rypsiöljy vai oliiviöljy?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja _joku_
  • Aloitettu Aloitettu
Ja vastaisuuden varalle, tässä on loistava kirjoitus tieteellisten (ravitsemus)tutkimusten tulkinnasta. Ei siis millään pahalla, näyttää että niiden lukemiseen sinulla riittää intoa mutta pieni tieteellisen lukutaidon petraaminen tekee meille kaikille hyvää :)

tuo olikin ihan hyvä artikkeli täytyy myöntää että tuli tarpeeseen...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ainiin! Ja tässä muuten kaikille tuosta o-6/o-3 suhteesta kiinnostuneille pakollista luettavaa:

A controversy over a dietary recommendation for omega-6 fatty acids shows no sign of resolving itself

Kyseessä on American Society of Biochemistry and Molecular Biologyn julkaisema verkkolehti ASBMB Today. Todella mielenkiintoinen artikkeli. Siitä käy hyvin ilmi, kuinka biokemistileiri on sitä mieltä että liiallinen o-6-rasvojen saanti edistää tulehdusta ja terveyshaittoja, kun taas ravitsemustieteilijät ja kliinisemmät tutkijat pitävät juttua vielä urbaanilegendana.

Itsekin biokemistinä tekisi mieli aina liputtaa omieni puolesta mutta toistaiseksi en näe siihen mitään syytä. Jos o-kutosten liikasaanti olisi niin haitallista kuin se molekyylitasolla näperrellessä näyttää, se pitäisi näkyä paljon selvemmin myös ihmistutkimuksissa. Ja molekyylitasolla nähdään myös, etteivät kaikki o-kutosista tehtävät jatkotuotteet ole pro-inflammatorisia.

Powerhousu sanoi:
No mitään vastakkaista en varmaan väittänytkään. Äläkä säkään väitä vastaan näin yksinkertaisessa asiassa. Tässä on kuva villistä luonnollisesta banaanista. Ei näytä liian herkulliselta ja pienikin on.

katso liitettä 91425

Eivät nuo banaanit näytä houkuttelevilta noin auki revittyinä, mutta ovat varmasti hyvää sapuskaa, olen nähnyt apinoiden noita luontodokumenteissa vetelevan eivätkä ainakaan mielestani syljeskelleet edes siemeniä pois, joten syötäviä taitavat nekin olla.
Oletko monesti nähnyt luontodokumenteissa villejä, lihavia tai elintasosairauksia sairastavia apinoita.

Powerhousu sanoi:
Täällä sanotaan hyvin: "Jos joku luulee, että villissä luonnossa kasvaa paljon herkullisen makuisia, riittoisia ja mehukkaita kasveja, hedelmiä ja marjoja, niin suosittelen kokeilemaan esimerkiksi viikon retkeä luontoon – ilman eväitä. Olit sitten suomalaisessa mäntymetsässä tai Amazonin satuviidakossa, niin löydät melkoisen vähän sellaisenaan syötäväksi kelpaavaa ruokaa. Maistoitpa lähes mitä tahansa syötäväksi kelpaavan näköistä, niin huomaat, että se maistuu erittäin kitkerälle. Hyi!"

En tosiaan tiedä tarkalleen kuinka uusavuttomia nuoret ovat nykyään, mutta isäni on opettanut ainakin minut nuoresta pitäen käymään marjametsässä keräämässä mustikoita, puolukoita, villivadelmia ja soilla karpaloita. Joka vuosi olen myös kerännyt erilaisia sieniä ja tehnyt niistä kastikkeita ja lisukkeita lihalle ja perunalle.

Aika usein näen myös peuroja, hirviä rusakoita ja metsäkanalintuja ja olen varma että pohjoisempana asutuksen ulkopuolella voisin ruokkia itseni riistalla jos siihen olisi tarvetta ja pelkällä metsästysjousella.

Aloitan myös kalastuksen jo huhtikuussa joka viikoisena hobbynä, rentoutumisena ja jopa vaimo on mukana, meillä ainakin syödään 6kk vuodesta itse kalastettua kalaa ja samalla saa rentoutua järvellä ilman kaupungin pölyjä.

Perkaan ja suolistan kalat jo järvellä ja lyön merisuolaa sisään ja heitän kylmälaukkuun tai jopa joskus paistan ja syön jo nuotiolla

Ei Australian alkuasukkaillakaan ollut mitään vaikeuksia pärjätä luonnossa ilman kasvinjalostusta, ennen kuin valkoinen mies ja teollisuus tuli ja muutti hommat.

On tietysti paljon vähemmin käsitelty, mutta itse pidän kaikkia rypsiöljyjä luonnottomina verrattuna oliiviöljyyn, neitsyt kookosöljyyn tai voihin.
Jokainen saa tietysi käyttää mitä haluaa.

Eipä se voikaan synny kauppoihin ilman prosessointia, joten ei sekään kyllä missään määrin ole luonnollista :)

Kiinnostaisi tietää vähän rypsärin hapettumisesta, tarkemmin alfalinoleenihapon (ALA) hapettumisesta. Kuinka paljon tätä tapahtuu jääkaappilämpötilassa? Entä miten paistettaessa, mitä rypsärille tapahtuu kuumalla pannulla? Kylmäpuristettua tulee ite käytettyä.

:offtopic:
Eivät nuo banaanit näytä houkuttelevilta noin auki revittyinä, mutta ovat varmasti hyvää sapuskaa, olen nähnyt apinoiden noita luontodokumenteissa vetelevan eivätkä ainakaan mielestani syljeskelleet edes siemeniä pois, joten syötäviä taitavat nekin olla.
Oletko monesti nähnyt luontodokumenteissa villejä, lihavia tai elintasosairauksia sairastavia apinoita.

Etkö sinäkin söisi pahan makuisia hedelmiä, jos muuta ei ole tarjolla? Lihavuutta ja elintasosairauksia ei villiapinoille pahemmin tule kun ei oo sitä "elintasoa", eli ruokaa/energiaa mielin määrin. Oletko muuten nähnyt montakin hyvinvoivaa 80-vuotiasta villisimpanssia?
Tuskin kannattaa liikaa vetää johtopäätöksiä siitä mitä jotkut elukat syö, tai siitä mitä on syöty kivikaudella. Ihminen on tietysti pitkällä aikavälillä sopeutunut tietynlaiseen luonnosta saatavaan ravintoon, mutta ei se tarkoita sitä että ihmiselimistö toimisi hyvin ja pysyisi terveenä pelkästään suoraan luonnosta tulleella ravinnolla. Hyvä se tietysti on, jos jaksaa hifistellä mikrot ja makrot pelkästään metsästetyllä/kalastetulla/kerätyllä ja itse valmistetulla ravinnolla, mutta kyllä helpommallakin pääsee nykyään. Ja elimistö sopeutuu ns. "alkuperäisestä" poikkeavaankin ruokavalioon hyvin. Esim. maanvlijely on ollut olemassa vasta about 10k vuotta, mikä ei ole evolutiivisesti aika eikä mikään, mutta hyvin ihmiset porskuttaa erilaisilla viljatuotteilla ympäri maailmaa. Ja jos ihminen nyt oliskin muutaman tuhannen vuoden aikana sopeutunut geneettisesti juuri maanviljelyn tarjoamaan ravintoon, niin samalla se sotii kivikausiruokavaliota vastaan.

Tokihan kaupan hyllyltä saa vaikka mitä paskaa, jos ei kato mitä koriin laittaa. Aika paljon siellä on myös syömäkelpoista ja terveyttä edistävää, juuri nykyajan ihmiselle sopivaa ruokaa, myös sellaista mitä ei ollut 5000-100000 vuotta sitten ja mitä apinat ei saa ja mikä ei koirille edes kelpaa.

Kiinnostaisi tietää vähän rypsärin hapettumisesta, tarkemmin alfalinoleenihapon (ALA) hapettumisesta. Kuinka paljon tätä tapahtuu jääkaappilämpötilassa? Entä miten paistettaessa, mitä rypsärille tapahtuu kuumalla pannulla? Kylmäpuristettua tulee ite käytettyä.

Tuohan se lieneekin tämän koko kysymyksen ytimessä :) Monesti asia esitetään niin että jos on paljon tyydyttymätöntä rasvaa, se hapettuu kuumennettaessa. Tätä argumenttia käytetään voin ja kookosöljyn puolesta varsinkin paistamisessa. Itse en ole vielä täysin vakuuttunut siitä, että tämä(kään) asia on ihan näin yksinkertainen. Kun noita tutkimuksia katsoo, niissähän on kuumennettu erilaisia öljyjä minuuteista jopa päiviin ja sitten mitattu eri lopputuotteiden määrät. Mikä on näiden relevanssi siihen kun kypsentää vaikka possunpihviä 6min? Ajan lisäksi tuohon vaikuttanee se, mitä ruokaa itse asiassa kuumennetaan. Tässä vaiheessa kuvaan astuu nk. Maillardin reaktion avulla muodostuvat AGE-tuotteet jotka voivat olla monella tapaa haitallisia terveydelle. Niiden määrään ei välttämättä voi edes vaikuttaa paistoöljyä vaihtamalla.

Yksi vaihtoehto lähteä purkamaan tuota kysymystä on tarkastella eri öljyjen savuamispisteitä. Wikipedian mukaan kylmäpuristetun oliiviöljyn savuamispiste on 191°C. Listalla lähimpänä kotimaista rypsiöljyä lienee tuo canola oil, jonka savuamispiste onkin (valmistustavasta riippuen) 190-246°C. Rypsiöljy kestäisikin itse asiassa kuumennusta paremmin kuin oliiviöljy. En kyllä ole jaksanut noita alkuperäislähteitä penkoa sen tarkemmin, joten jos joku löytää luotettavampaa tietoa niin kiinnostaisi tietää.

Hyvin hankala kysymys tämä on. Ihmiset tykkäävät selkeistä joo/ei-vastauksista mutta itse en ainakaan ole tähän sellaista vielä löytänyt :)

Ei Australian alkuasukkaillakaan ollut mitään vaikeuksia pärjätä luonnossa ilman kasvinjalostusta, ennen kuin valkoinen mies ja teollisuus tuli ja muutti hommat.

Elivät keskimäärin 50-vuotiaiksi ja nyt lähes 20 vuotta pidempään.
Ei se meidän kalpeanaamojen ruokavalio nyt niin perseestä ole, vaikka toki lääketieteelläkin on ollut merkitystä elinikäodotteeseen huomattavasti.

Juu mä oon muuten kans ihan varma, että lihavuus ja elintasosairaudet johtuu just niistä jalostetuista kasveista.
Heitänpä yhtä hyvän väitteen: Jalostettu pitkälle prosessoitu ruoka on huomattavasti terveellisempää kuin luonnollinen ruoka, koska nykyään eliniänodote on kolminkertainen kivikauteen nähden.
Olis kiva kyllä päästä joskus maistamaan villibanaania ja nähdä sun naama kun maistat "varmasti hyvää" luonnollista banaania. Jossain ohjelmassa näin kun joku äijä tollasta maistoi ja sanoi, että on sitten aika kaukana siitä banaanista minkä me tunnemme ja ei noita huvikseen viitsisi syödä. Tietysti jos on pakko, niin sitä syö vaikka havuja.

En tosiaan tiedä tarkalleen kuinka uusavuttomia nuoret ovat nykyään, mutta isäni on opettanut ainakin minut nuoresta pitäen käymään marjametsässä keräämässä mustikoita, puolukoita, villivadelmia ja soilla karpaloita. Joka vuosi olen myös kerännyt erilaisia sieniä ja tehnyt niistä kastikkeita ja lisukkeita lihalle ja perunalle.

Aika usein näen myös peuroja, hirviä rusakoita ja metsäkanalintuja ja olen varma että pohjoisempana asutuksen ulkopuolella voisin ruokkia itseni riistalla jos siihen olisi tarvetta ja pelkällä metsästysjousella.

Aloitan myös kalastuksen jo huhtikuussa joka viikoisena hobbynä, rentoutumisena ja jopa vaimo on mukana, meillä ainakin syödään 6kk vuodesta itse kalastettua kalaa ja samalla saa rentoutua järvellä ilman kaupungin pölyjä.

Perkaan ja suolistan kalat jo järvellä ja lyön merisuolaa sisään ja heitän kylmälaukkuun tai jopa joskus paistan ja syön jo nuotiolla

Ja siellä menee se pointti edelleen yli hilseen niin että tukka heiluu. Se että sinä keräät sieltä marjoja ja sieniä ja niitä syöt, ei muuta sitä, että varmaan samalla ostat kaupasta omenoita, tomaatteja, appelsiineja jne. Kaikki jalostettuja. Tai otat sen omenan omasta puusta sen omenan, niin sekin on jalostettu. Nykyään on dieetti kyllä aika köyhällä pohjalla jos pyrkii pelkkiin luonnollisiin raaka-aineisiin. Possun-, broilerin- ja naudanlihakin on kaukana siitä. Ja luulenpa että koko luonnollisuus on monen kohdalla pelkkää itsensä kusettamista ja seurausta siitä ettei vain tiedosteta sitä miten jalostettuja kasviksetkin on.

Ja jos sieltä metsästä löytää hyviä marjoja ja sieniä, niin senhän on ihan pakko tarkoittaa, että kaikki muukin on ihan yhtä hyvää, eikö niin? Ja jalostus on ihan pelkästään keksitty (rahallisen) tuottavuuden parantamiseksi. Mitenköhän muuten tämäkin väkimäärä mikä tällä hetkellä maan päällä talsii, ruokittaisiin ilman jalostusta? Aika heikkoa olisi. Ja koko ajan tulee lisää.

Siis pähkinänkuoressa: Nyt kun öljyketjussa ollaan, niin sun hyötyminen "luonnollisesta" oliiviöljystä rypsiöljyyn nähden on täysin mitätöntä, jos et todella syö pelkästään niitä itse keräämiäsi marjoja ja sieniä luonnosta, etkä koske mihinkään jalostettuun. Jos taas kosket jalostettuunkin ruokaan, niin oliiviöljyn paremmuuden perustelu luonnollisuudella on pelkkää höpöhöpöä. Ja kuten aiemmin tuli esille Paletaanin kirjoituksessa, niin eihän luonnollisuus ole mikään paremmuuden mittari. Se on pelkästään noiden paleopellejen toitotuksia.

Elu sanoi:
Etkö sinäkin söisi pahan makuisia hedelmiä, jos muuta ei ole tarjolla? Lihavuutta ja elintasosairauksia ei villiapinoille pahemmin tule kun ei oo sitä "elintasoa", eli ruokaa/energiaa mielin määrin. Oletko muuten nähnyt montakin hyvinvoivaa 80-vuotiasta villisimpanssia?
Tuskin kannattaa liikaa vetää johtopäätöksiä siitä mitä jotkut elukat syö, tai siitä mitä on syöty kivikaudella. Ihminen on tietysti pitkällä aikavälillä sopeutunut tietynlaiseen luonnosta saatavaan ravintoon, mutta ei se tarkoita sitä että ihmiselimistö toimisi hyvin ja pysyisi terveenä pelkästään suoraan luonnosta tulleella ravinnolla.

Monet matkustelleet kertovat siitä kuinka hyviä ovat paikanpäällä puusta poimitut ananakset ja appelisiinit, geneettisen muuntelun lisäksi säilytys ja kuljetus ja varastointi vain heikentävät makua.

En tiedä lisäksi mistä sait kuvan että villibanaanani maistuisi pahalle, epäilen että asia on juuri päinvastoin kuten monen muunkin hedelmän ja marjan kohdalla. Olet varmaan joskus maistanut villejä mesämansikoita kävellessäsi metsän laitaa, voittavat kyllä maussa viljellyt vaikka ovatkin pikkuruisia. Epäilen että jos simpansseille on tarjolla villibanaania ja kylmässä säilytettyä K-kaupan banaania, niin ne valitsevat sen villin.

Elu sanoi:
Ja elimistö sopeutuu ns. "alkuperäisestä" poikkeavaankin ruokavalioon hyvin. Esim. maanvlijely on ollut olemassa vasta about 10k vuotta, mikä ei ole evolutiivisesti aika eikä mikään, mutta hyvin ihmiset porskuttaa erilaisilla viljatuotteilla ympäri maailmaa. Ja jos ihminen nyt oliskin muutaman tuhannen vuoden aikana sopeutunut geneettisesti juuri maanviljelyn tarjoamaan ravintoon, niin samalla se sotii kivikausiruokavaliota vastaan.

Diabetes ja sydäntaudit syntyivät samaan aikaan kun Egyptissä alettiin varastoida viljaa runsaasti about 4000 vuotta ekr. ja sopeutumisesta viljeltyyn viljaruokaan kertovat nykyäänkin keliakia ja vilja-allergiat ja monet epäilevät viljaa syyksi useimpiin elintasosairauksiin. Jotenkin tuntuu ettei ihmiskunta ole vieläkään sopeutunut.

Itse tykkään ruisleivästä, puurosta ja myslistä, mutta hilseilevä ihottuma nilkoistani häviää vain kun jätän ne syömättä pariksi kuukaudeksi.

Juu mä oon muuten kans ihan varma, että lihavuus ja elintasosairaudet johtuu just niistä jalostetuista kasveista.
Heitänpä yhtä hyvän väitteen: Jalostettu pitkälle prosessoitu ruoka on huomattavasti terveellisempää kuin luonnollinen ruoka, koska nykyään eliniänodote on kolminkertainen kivikauteen nähden.

Kyllä tuo johtuu lääkkeistä saairaan hoidosta ja helvetin helpoista elinolosuhteista.
Ihmisellä ei ole enää edes luonnollisia vihollisia. Pisimpään nykyäänkin elävät ihmiset jotka elävät kaukana saasteista ja sivistyksestä jossain vuorilla.

Esimerkiksi Kiinan Guanxin vuoristoalueilla, Pakistanin Hunzassa, Ecuadorin Vilcabambassa, Okinawan saarella Japanissa sekä Sardiniassa on alueita, joilla ihmiset elävät vanhemmiksi kuin ympäröivässä yhteiskunnassa.

Yhteistä näille alueille on omavaraisuus viljelyssä ja täysin käsittelemätön ruoka.

Kyllä tuo johtuu lääkkeistä saairaan hoidosta ja helvetin helpoista elinolosuhteista.
Ihmisellä ei ole enää edes luonnollisia vihollisia. Pisimpään nykyäänkin elävät ihmiset jotka elävät kaukana saasteista ja sivistyksestä jossain vuorilla.
Juu tiedän. Kuten huomaat, niin esitin yhtä "hyvän" väittämän kuin sinäkin.

Tästä nyt ei taas saa mitään irti koskien ketjun otsikkoa, mutta:

En tiedä lisäksi mistä sait kuvan että villibanaanani maistuisi pahalle
No mua ei varsinaisesti kiinnosta mille ne maistuu. Ajatus oli se että ne apinat syö mitä syö, koska muuta ei oo tarjolla, ei siksi että se olis älyttömän terveellistä ja hyvää. Tosin jos ne on kauankin niillä villibanskuilla eläneet ja siihen sopeutuneet, niin varmaan jo onkin terveellistä ja hyvää. Se ei tee siitä ihmiselle hyvää sapuskaa. Sain sen käsityksen että pidät jotain hedelmää hyvänä ravintona ihmiselle sillä perusteella, että apinat viidakossa syö niitä.
Niin ja että villieläimillä ei ole elintasosairauksia - no miksiköhän.

Diabetes ja sydäntaudit syntyivät samaan aikaan kun Egyptissä alettiin varastoida viljaa runsaasti about 4000 vuotta ekr. ja sopeutumisesta viljeltyyn viljaruokaan kertovat nykyäänkin keliakia ja vilja-allergiat ja monet epäilevät viljaa syyksi useimpiin elintasosairauksiin. Jotenkin tuntuu ettei ihmiskunta ole vieläkään sopeutunut.

Itse tykkään ruisleivästä, puurosta ja myslistä, mutta hilseilevä ihottuma nilkoistani häviää vain kun jätän ne syömättä pariksi kuukaudeksi.
Keliakiaa ja vilja-allergiaa on väestössä sen verran vähän, ettei ne vielä paljoa kerro sopeutumattomuudesta. Selvää se kuitenkin on että viljojen saanti luonnosta ennen viljelyn alkamista oli vähäistä ja siksi se ei ehkä ole ihanteellisinta ravintoa nykyajankaan ihmiselle. Suurin osa ihmisistä voi kuitenkin hyvin käyttää viljaa yhtenä ruokavalion perus ruoka-aineena, siksihän sitä tuotetaan niin jumalattomia määriä. Diabetes yms. mitä kovasti tyrkytät tulee sitten liikakäytöstä ja ylensyönnistä -> lihavuudesta.

^^luin ja aikamoista huuhaata oli. Mielestäni klassinen esimerkki tekstistä, johon tuputetaan valtavasti tieteellisiä ja hienoja sanoja, jolloin syntyy illuusio, että juttu olisi pätevä. Ei kestä tarkempaa tutustumista. Todellisuudessa tuossa ei ole mitään perusteluita ja kamalaa vääristelyäkin.

^^luin ja aikamoista huuhaata oli. Mielestäni klassinen esimerkki tekstistä, johon tuputetaan valtavasti tieteellisiä ja hienoja sanoja, jolloin syntyy illuusio, että juttu olisi pätevä. Ei kestä tarkempaa tutustumista. Todellisuudessa tuossa ei ole mitään perusteluita ja kamalaa vääristelyäkin.

Haluatko perustella mikä tuolla menee pieleen? Esim. ihan, että missä tuossa reaktion kuvauksessa on joku asiavirhe? :)

Öljyjen hapettuminen - Ravinto - Puhdasruoka.fi

Tuossa faktaa öljyjen hapettumisesta. Kasviöljyjen huomattava hapettuminen tarvitsee selvästi korkeita lämpötiloja. Ne eivät ole lähellekään yhtä alttiita hapettumiselle kuin kalaöljyt.

Rypsi ja oliivi sopii molemmat varmasti paistamiseen. Rypsi hapettuu jonkin verran enemmän, koska siinä on enemmän PUFAa. Rypsikin on kuitenkin pääosin MUFA-öljy.

Itse kallistunu nettisurfailun jälkeen oliiviöljyyn, varmaankin johtuu siitä että nuo paleoveijarit ylistää sitä sen paremman omega6/omega3 -suhteen takia. Lämpökestosta en niinkään välitä, koska kookosöljyllä tapahtuu mah. paistot.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom