Eivät nuo banaanit näytä houkuttelevilta noin auki revittyinä, mutta ovat varmasti hyvää sapuskaa, olen nähnyt apinoiden noita luontodokumenteissa vetelevan eivätkä ainakaan mielestani syljeskelleet edes siemeniä pois, joten syötäviä taitavat nekin olla.
Oletko monesti nähnyt luontodokumenteissa villejä, lihavia tai elintasosairauksia sairastavia apinoita.
Juu mä oon muuten kans ihan varma, että lihavuus ja elintasosairaudet johtuu just niistä jalostetuista kasveista.
Heitänpä yhtä hyvän väitteen: Jalostettu pitkälle prosessoitu ruoka on huomattavasti terveellisempää kuin luonnollinen ruoka, koska nykyään eliniänodote on kolminkertainen kivikauteen nähden.
Olis kiva kyllä päästä joskus maistamaan villibanaania ja nähdä sun naama kun maistat "varmasti hyvää" luonnollista banaania. Jossain ohjelmassa näin kun joku äijä tollasta maistoi ja sanoi, että on sitten aika kaukana siitä banaanista minkä me tunnemme ja ei noita huvikseen viitsisi syödä. Tietysti jos on pakko, niin sitä syö vaikka havuja.
En tosiaan tiedä tarkalleen kuinka uusavuttomia nuoret ovat nykyään, mutta isäni on opettanut ainakin minut nuoresta pitäen käymään marjametsässä keräämässä mustikoita, puolukoita, villivadelmia ja soilla karpaloita. Joka vuosi olen myös kerännyt erilaisia sieniä ja tehnyt niistä kastikkeita ja lisukkeita lihalle ja perunalle.
Aika usein näen myös peuroja, hirviä rusakoita ja metsäkanalintuja ja olen varma että pohjoisempana asutuksen ulkopuolella voisin ruokkia itseni riistalla jos siihen olisi tarvetta ja pelkällä metsästysjousella.
Aloitan myös kalastuksen jo huhtikuussa joka viikoisena hobbynä, rentoutumisena ja jopa vaimo on mukana, meillä ainakin syödään 6kk vuodesta itse kalastettua kalaa ja samalla saa rentoutua järvellä ilman kaupungin pölyjä.
Perkaan ja suolistan kalat jo järvellä ja lyön merisuolaa sisään ja heitän kylmälaukkuun tai jopa joskus paistan ja syön jo nuotiolla
Ei Australian alkuasukkaillakaan ollut mitään vaikeuksia pärjätä luonnossa ilman kasvinjalostusta, ennen kuin valkoinen mies ja teollisuus tuli ja muutti hommat.
Ja siellä menee se pointti edelleen yli hilseen niin että tukka heiluu. Se että sinä keräät sieltä marjoja ja sieniä ja niitä syöt, ei muuta sitä, että varmaan samalla ostat kaupasta omenoita, tomaatteja, appelsiineja jne. Kaikki jalostettuja. Tai otat sen omenan omasta puusta sen omenan, niin sekin on jalostettu. Nykyään on dieetti kyllä aika köyhällä pohjalla jos pyrkii pelkkiin luonnollisiin raaka-aineisiin. Possun-, broilerin- ja naudanlihakin on kaukana siitä. Ja luulenpa että koko luonnollisuus on monen kohdalla pelkkää itsensä kusettamista ja seurausta siitä ettei vain tiedosteta sitä miten jalostettuja kasviksetkin on.
Ja jos sieltä metsästä löytää hyviä marjoja ja sieniä, niin senhän on ihan pakko tarkoittaa, että kaikki muukin on ihan yhtä hyvää, eikö niin? Ja jalostus on ihan pelkästään keksitty (rahallisen) tuottavuuden parantamiseksi. Mitenköhän muuten tämäkin väkimäärä mikä tällä hetkellä maan päällä talsii, ruokittaisiin ilman jalostusta? Aika heikkoa olisi. Ja koko ajan tulee lisää.
Siis pähkinänkuoressa: Nyt kun öljyketjussa ollaan, niin sun hyötyminen "luonnollisesta" oliiviöljystä rypsiöljyyn nähden on täysin mitätöntä, jos et todella syö pelkästään niitä itse keräämiäsi marjoja ja sieniä luonnosta, etkä koske mihinkään jalostettuun. Jos taas kosket jalostettuunkin ruokaan, niin oliiviöljyn paremmuuden perustelu luonnollisuudella on pelkkää höpöhöpöä. Ja kuten aiemmin tuli esille Paletaanin kirjoituksessa, niin eihän luonnollisuus ole mikään paremmuuden mittari. Se on pelkästään noiden paleopellejen toitotuksia.