Pienten lasten kasvattamisessa ei oikein järki ja teoriat auta. Minulla on kolme poikaa 7,5 , 6, ja 3,5 vuotiaita. Turha luullakkaan että kotiolot menisi jotenkin järkevästi keskustelemalla. On: huudettu, annettu tukkapöllyä, annettu luunappia, ravisteltu, pesty suu saippualla, uhkailtu, lahjottu, kiristetty, keskusteltu vakavasti. Mikään ei auta. Koko meidän perhe-elämä on kuin mykänelokuvan hullunmylly joka vyöryy päättömyydestä toiseen. Vaimo aina yrittää sovitella ja sanoo ettei poikia saa tukistaa ja hetken päästä hän itse (kirjaimellisesti) hyppii tasajalkaa ja huutaa niille niin kimeästi, että se kuuluu naapuritaloon asti.
Ainakin alle köuluikäinen lapsi on niin käsittämätön järjenkynttilä ettei siitä voi saada kurinpidollisesti kuin lipsuvan otteen. Muuten se kyllä tekee mitä päähän pälkähtää. Vanhempien on sitten vain valvottava ettei päähän pälkähdä mitään liian vaarallista.
Ihan noin kyssärinä koulutetuille pedagokeille esittäisin muutaman tosi jutun:
Miten keskustellaan järkevästi kuusivuotiaan kanssa joka näyttää puistossa persettä muille lapsille.
Miten toimitaan kun juhlissa tulee joku "hyvin" kasvatettu lapsi tulee sanomaan isälleen, että I**** (samainen kuusivuotias) näytti hänelle keskisormea. Minä kevensin tunnelman näppärästi ja sanoin että onneksi ei näyttänyt hanuria.
Kuusivuotiaalle (silloin viisi) sanottiin Joulukuussa että jollei hän siivoa kielenkäyttöään ei tule lahjoja. Jolupukki ottaa jokaisesta tuhmasta sanasta yhden lahjan pois. Seurauksena lapsi menee seuraavana päivänä ulko-ovelle ja huutaa postiluukusta rappuun "pylly". Sen jälkeen hän toteaa "hups siinä meni taas yksi lahja"
Nämä ovat siis hauskoja esimerkkejä joita siis riittää vaikka komediasarjaksi. Vakavana esimerkkinä kyseinen kuusivuotia tinttasi pikkuveljeään nenään niin että veri lensi ja löi vielä jollain astalolla ohimoon kunnon ventin. Siinä tuli huudettua vähän enenmmän kuin yleensä.
Järkipuheella ja taloudellisilla sanktioilla voidaan ehkä tulla toimeen noin kouluikäisten kanssa. Mutta siitä nuorempien luupäiden kasvatus ei ole ihan niin helppoa. Ja siihen ainakin meillä kuutuu myös kevyet fyysiset sanktiot.