Ruumiillinen kuritus??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Itse kakarana kun ei mennyt sana perille niin tuli tukkapöllöä tai luunappi. Traumoja ei ole jäänyt :jahas:

Yhden ainoan kerran olen saanut selkääni, muistaakseni koivunvitsalla ja EHKÄ vähän omaa hölmöyttä (painotan sanaa EHKÄ). Tarina meni näin:

"Olimme perheemme kanssa (äiti, isä, 2 isosiskoa) perhetuttujen mökillä ja pikku Joni oli siellä sitten ruvennut vaatimaan selkään saaamista (ilman sen kummempaa syytä), koska en ollut koskaan aiemmin saanut selkääni ja en tiennyt, että miltä se tuntuu. No aikani kun olin vaatinut selkäsaunaa niin vanhempi isosiskoni ilmottautui vapaaehtoiseksi tähän "vastenmieliseen" tehtävään. Sain sitten koivunvitsalla selkääni paljaalle perseelle ja tulos oli taattu, olin ruvennut itkemään. Sen jälkeen en ole saanut selkääni, mutta tuon kyllä muistan :D "

Mitä tuosta tarinasta opimme? ÄLÄ KOSKAAN vaadi selkäsaunaa jos et ole sitä todella ansainnut.

Itse ehkä kumminkin kallistun, että pieni tukistus/luunappi on paikallaan jos sana ei vaikuta. Ehkä voisin omalle lapselleni antaa joskus koivunvitsalla pyllylle "hellästi" jos ei tule muuten tolkkua. Tuossa on kovin kuritus mitä minun lapseni voi saada jos sitäkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Spoonie_Luv sanoi:
Lapsettomana perheenisänä minua risoo ihan vitusti, kun joku kolmevuotias paskiainen huutaa supermarketissa kuin hinaaja.

Minkälaista hinaajaa tarkoitat?

Tällaista?
Hinaaja.jpg

Vaiko tällaista?
IT_Turku5.jpg

;)

Saanko mä lyödä/tukistaa/potkasta/piiskata sinua jos et tee niin kuin MINÄ tahdon? Oli se sitten mitä vaan.Jos kyse on kahdesta aikuisesta ihmisestä, niin se luokiteltais perheväkivallaksi. Vaikka joku tekis mitä niin väkivalta ei ole oikeutettua.
Monesti vanhempien odotukset ovat kohtuuttomia ja he suututtavat itse itsensä.

:whip:
kyllä mä oon sitä mieltä että remmiä pitää antaa ja oon onnellinen että itekin oon sitä saanu.olin meinaan niin vitun ärsyttävä pallopää pienenä =).millä helvetillä komennat sun esim.5 vuotiasta lasta.kun se huomaa että ei saa selkäänsä mistään niin siinä on helvetti irti

toi mun postaus ei liittyny mitenkään tohon sun edelliseen postaukseen

Olin kerran kaupassa ja siellä joku tyttö ruinas tikkaria äidiltään. Ekaks äiti oli niinku et, et vitun huora saa. Mut se tyttö ruinas ja ruinas ja äitii rupes hävettää lapsensa ruinaus. Sit se äiti niinku osti tikkarin, et se vitun huora olis hiljaa.

Must tälläses tapaukses kasvatetaan niinku huonosti.

Mut ei tartte koskee lapsiinsa et ne oppii. Jos lapsi rikkoo ikkunan, nii pistää sen kusipään nukkumaan siihe huoneeseen jossa on rikottu ikkuna. Sen jälkee pistää lapsen tienaamaa rahaa, et saatas niinku uus ikkuna. Eiköhä opi.

Tai jos pikku molopää heittää frendiinsä kivellä päähän, niin ei sitä tartte alkaa kuristaa. Vihjaa vaan, et kantsii pyytää anteeks ja sovitella. No, jos on kysees itsepäinen molopää, nii eihän se mitää anteeks pyydä. Mut siinähä se juju onki. Sit sitä pikku molopäätä alkaa kaikki frendit vihaamaa ja se saa turpiinsa ulkona. Ja täs on se g-spot. Eli se oppii tajuumaan miks kannattais olla iisisti.

Eli jotain vapaata kasvatusta meitsi kannattaa. Vai onks tää sitä? Whateva?! Tätä on meitsiin ehkä pikkasen sovellettu. Kuria ei ikinä oo ollu pahemmin, mut tsiigatkaa mikä must tuli.

PS. Koskelan Jusa remmitti lapsiaan, mut Akselssoni käytti taas puhetta ja torumista. Molemmat skulaa kun tekee oikein.

iivili sanoi:
Yksi virhe on vanhempana (ja opettajana, yleensäkin kasvattajana) sanoa jotakin ja toimia toisin, kuin on sanonut (tai uhannut). Ei ikinä uhata sellaisella, mitä ei syystä tai toisesta kykene toteuttamaan, eikä muutenkaan sanoa jotain ja tehdä jotain ihan muuta. Lontooksi: practise what you preach.

Vanhempana ja ja opettajana en olisi voinut tätä paremmin ilmaista.

Jos lapseen/nuoreen pitää fyysisesti käydä käsiksi edes tukkapöllyllä, niin silloin on homma jo lähtenyt käsistä. Eli kun järki loppuu, niin otetaan väkivalta avuksi (tukistaminen, tukkapölly= väkivaltaa=laissa kielletty).

Aikuisella on lapseen ja nuoreen nähden niin paljon henkistä, fyysistä ja taloudellista valtaa että pitää olla todella tyhmä pää jos ei muita rangaistuksia keksi.

Niin koulussa kuin kotona toimii lähes poikkeuksetta Iivilin mainitsema metodi. Jos pennut eivät käyttäydy kunnolla, niin ilmoitetaan että kohta tulee lunta tupaan. Uhkaus toistetaan n. 2-3 kertaa jonka jälkeen ryhdytään toimiin. Rangaistukset ovat mielellään mahdollisimman työläitä ja ikäviä, tyyliin viikkorahat perutaan 20 vuodeksi, Nintendo pilkotaan kirveellä, 2 tuntia tutkielman kirjoittamista latinaksi...

Tätä ei tarvitse tehdä montaakaan kertaa kun pennut/oppilaat/lapset oppivat että kun se uhkaa niin se on tosissaan ja kannattaa totella.

Muistan lukeneeni joskus Remun haastattelun jossa hän kertoi omista kouluajoistaan suunnilleen seuraavaa: Remu ja kumppanit joutuivat syystä tai toisesta usein rehtorin puhutteluun jossa saivat valita ottavatko turpaan
vai jäävätkö jälki-istuntoon. Remu & co valitsivat aina turpaan ottamisen koska se oli HELMPOMPAA JA NOPEAMPAA.

Siinäpä miettimistä niin rangaistuksen antajalle kuin saajallekin...

gnut sanoi:
Olin kerran kaupassa ja siellä joku tyttö ruinas tikkaria äidiltään. Ekaks äiti oli niinku et, et vitun huora saa. Mut se tyttö ruinas ja ruinas ja äitii rupes hävettää lapsensa ruinaus. Sit se äiti niinku osti tikkarin, et se vitun huora olis hiljaa.
Tässä vaiheessa olis pitäny pelotella tätä pientä horotsua puolikuolleeksi, kauhutarinoilla ilkeestä tikkunekkupeikosta, joka vie kaikki kaikki hampaat ikeniä myöten. Ja viitata naapurin hampaattomaan 70v Irmaan. :hyper:

Ei vais. Sairan ärsyttävää. Toinen on se kun joku tuo kirkuvan pentunsa dösään. Suomalainen identiteettini "dosässä kukaan ei puhu toisilleen mitään-hiljaisuus" särkyy, kun joku räkäpää alka siellä huutaa. Vanhemmat eivät tietenkään osaa muuta kuin pikkuisen hyssytellä ja jotain saatanan lelua siinä silmien edessä heiluttaa.

Miten luulette että sen lapsen saa hiljaiseksi?
Sanomalla että ole hiljaa? ei toimi siihen viisi-vuotiaaseen naperoon. Vedät takaressun niin että leegot kilisee edessä istuvan mummon nutturaan? Eiköhän se itku siitä vasta alakkin.
Tukit suun jotta se on hiljaa, tuskin tuokaan auttaa kovin paljoa.
Eihän se ole mukavaa jos edessä rattaissa makaava toukka rupeaa huutamaan, mutta kestettävä se vaan on, ei sen hiljentäminen onnistu niin helposti kuin aikuisen ihmisen.

Nitsku sanoi:
Rangaistukset ovat mielellään mahdollisimman työläitä ja ikäviä, tyyliin viikkorahat perutaan 20 vuodeksi, Nintendo pilkotaan kirveellä, 2 tuntia tutkielman kirjoittamista latinaksi...

Tätä ei tarvitse tehdä montaakaan kertaa kun pennut/oppilaat/lapset oppivat että kun se uhkaa niin se on tosissaan ja kannattaa totella.

Siinä sitä saatiin taas oikeen kasvattajan ammattilaisen viisaita neuvoja. Noi kuulostaakin tosi uskottavilta ja viisailta. Pilkon Nintendosi kirveellä jos et tottele. Ei jumalauta. Tän takia mä en arvosta näitä teoreetikkoja, niillä ei ole mitään tolkkua.

123jippo sanoi:
Siinä sitä saatiin taas oikeen kasvattajan ammattilaisen viisaita neuvoja. Noi kuulostaakin tosi uskottavilta ja viisailta. Pilkon Nintendosi kirveellä jos et tottele. Ei jumalauta. Tän takia mä en arvosta näitä teoreetikkoja, niillä ei ole mitään tolkkua.
Nitskulle propsit. Eiköhän noi nintendon pilkkomiset ollut enemmänkin vitsinä. Mutta jos sanoo, että nyt rauhotut tai nintendolla ei pelata kuukauteen, niin uhkaus toteutetaan, mikäli sana ei mene perille. Johan toi armeijassakin opetettiin, että käskyn antamisesta 10 % on käskemistä ja 90 % käskyn touteutumisen valvomista.

Kimple sanoi:
Nitskulle propsit. Eiköhän noi nintendon pilkkomiset ollut enemmänkin vitsinä. Mutta jos sanoo, että nyt rauhotut tai nintendolla ei pelata kuukauteen, niin uhkaus toteutetaan, mikäli sana ei mene perille. Johan toi armeijassakin opetettiin, että käskyn antamisesta 10 % on käskemistä ja 90 % käskyn touteutumisen valvomista.

Musta noi kaikki Nitskun uhkaukset oli vitsejä. Olen kanssasi 100% samaa mieltä lopusta, noita vitsejä en vaan tajunnut muuten asiallisen tekstin seasta eli ne uhkaukset otin ihan tosissaan. :D

Edit: Voi muuten olla että esim. mainitsemasi uhkaus ei silti tehoa ja sana ei mene perille vaikka kuinka toteutat uhkauksesi. Lapset on joskus kaiken järjen ulkopuolella, varsinkin pienet.

Hulkki sanoi:
Kaikkien omia lapsiaan remmittävien/piiskaavien vanhempien pitäisi ehkä joutua itse vastaavaan tilanteeseen; mietipä miltä sinusta tuntuisi jos ovellesi ilmestyisi 2.5-metrinen 180-kiloinen steroidikarju joka sitten nappaisi sinut polvelleen, ja rupeaisi hakkaamaan vyöllä?
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä vanhemmat, jotka käyttävät remmiä kuritusvälineenä, ovat itsekin kokeneet sen kasvattavan vaikutuksen lapsuudessaan. Erikseen ovat tietysti sadistiset lapsiaan pahoinpitelevät vanhemmat, mutta tässä ei ole siitä kyse.

Itselleni on ainakin jäänyt todella positiivinen mielikuva vanhempieni kasvatusmetodeista. Sain selkääni muutaman kerran lapsuudessani, mutta aiheesta (remmiä ei käytetty). Tukkapölly ei tosin ollut kovin tuttu vieras. Tällä hetkellä olen mielestäni tasapainoinen, yhteiskuntakelpoinen ja kohtelias nuori mies, joten aion käyttää samoja keinoja myös omiin tuleviin lapsiini.
Mielenkiintoisena pidän sitäkin faktaa, etten saanut koskaan varsinaista viikkorahaa. Sain rahaa kun tarvitsin (pieniä summia tietysti) ja ostin kun jotain tarvetta oli. Omasta mielestäni täten opin käyttämään rahaa vastuullisemmin.

Vuosia sitten tullessani junalla Helsingistä sain koko nautinnollisen 2 tuntia kuunnella kuinka 4-6- vuotias pieni tyttö terrorisoi hiljaista äitiään. Aluksi katsoin touhua hieman paheksuen, koska äiti ei saanut lastaan kuriin, mutta loppumatkasta tunsin pelkkää sääliä äitiä kohtaan... :(

Totuushan on etteivät nämä normaalit vanhempien tukkapöllyt ja piiskaamiset ole yhtään mitään sen henkisen ja fyysisen väkivallan rinnalla mitä lapset saavat kokea ikätovereittensa taholta päiväkodeissa ja kouluissa. Tätä taustaa vasten tämä jopa tukkapöllytkin tuomitseva mielipide on suorastaan naurettava ja tekopyhä!

Edit: Tulipahan sanottua, vaan ei henkilökohtaisesti kellekään. Ei edes opeille.

Nitsku sanoi:
Aikuisella on lapseen ja nuoreen nähden niin paljon henkistä, fyysistä ja taloudellista valtaa että pitää olla todella tyhmä pää jos ei muita rangaistuksia keksi.
"Objection your honour"... Esitän eriävän mieltipiteeni.

Jos lapsi esimerkiksi varastaa vanhemmiltaan tms., pidän sopivana rangaistuksena selkäsaunaa. Joku viikkorahojen menetys ajoittuu niin pitkälle aikavälille (esim. et saa rahaa 2 viikkoon), että syy miksi rangaistus tuli jää taka-alalle. Välitön rangaistus, jonka jälkeen homma on kuitti. Henkisiä traumoja lapselle ei jää ja hetken ajan päästä hän tajuaa rangaistuksen oikeutuksen. Itselleni kävi lapsuudessani pari kertaa niin, että kun sain selkään niin menin ensin huoneeseeni itkemään ja hetken päästä tajuttuani tekoni menin pyytämään isältä anteeksi tekojani. Tämän jälkeen oltiin taas kavereita eikä muisteltu menneitä. Kuitenkin olin alitajunnassa kokemusta rikkaampi ja henkisesti kasvaneempi vaikken sitä välttämättä sillä hetkellä tajunnutkaan.

Sä voit heittää: "Overruled" :)

seppo-x sanoi:
Minkälaista hinaajaa tarkoitat?)

Tarkoitin tuollaista laivamallista hinaajaa.

Nitsku & Danger voisivat lukemaan opittuaan yrittää opiskella myös luetun ymmärtämistä: kun pentu huutaa suoraa huutoa jossain helvetin namuhyllyllä, ei ainoa ratkaisu ole se, että pennusta tehdään paikan kuningas, huutamista täytyy vain sietää ja vanhempien & muiden ihmisten on se vain kärsittävä tai paettava paikalta. Pointti oli se, että nämä vanhemmat eivät usein tee muuta kuin tyrkkäävät tälle Kismetin kouraan. Joo, auttaahan se sillä kerralla, mutta mitäs sitten, kun sama ilmiö toistuu uudestaan ja uudestaan? Ala siinä nyt joka kerta sitten miettimään syitä siihen, miksi Jeremiaksella on paha mieli. Useimmiten syynä on huomionkipeys ja mikä pahinta, joskus mitään järkevää selitystä ei edes ole. Pentu huutaa vain, koska kokee että se on sallittua ja hänen yksinoikeutensa ilman, että siitä seuraa minkäänlaista rangaistusta.

Vaikka mulla ei omia pentuja olekaan, olen toiminut parikymppisestä saakka pienten lasten sijaisopettajana ja joutunut täten kokeilemaan erilaisia kurinpitotoimia ihan mielin määrin. Kuuden vuoden aikana olen tullut siihen tulokseen, että joskus puhuminen ei vain kerta kaikkiaan tehoa, joten täytyy turvautua vähän kovempiin otteisiin. Mutta tärkeä juttu on se, että lapselle on tehtävä selväksi, miksi minä toimin häntä kohtaan näin (esim. annan tukkapöllyä tai talutan käsivarresta napakasti puristaen käytävään viilenemään). Useimmiten se menee lapselle jakeluun kertalaakista. Ei se lapsi siitä rikki mene, mutta heidän vapaaseen kasvatukseen uskovat vanhempansa saattaisivat mennäkin.

Itse olen pienenä saanut selkään ihan helvetisti, eikä siitä ole jäänyt minkäänlaisia traumoja. Remmillä ruoskittiin silloin, kun siihen oli aihetta. Perinteet kunniaan.

Proteos sanoi:
Objection your honour... Esitän eriävän mieltipiteeni.

Jos lapsi esimerkiksi varastaa vanhemmiltaan tms., pidän sopivana rangaistuksena selkäsaunaa. Joku viikkorahojen menetys ajoittuu niin pitkälle aikavälille (esim. et saa rahaa 2 viikkoon), että syy miksi rangaistiin jää taka-alalle. Välitön rangaistus, jonka jälkeen homma on kuitti. Henkisiä traumoja lapselle ei jää ja hetken ajan päästä hän tajuaa rangaistuksen oikeutuksen. Itselleni kävi lapsuudessani pari kertaa niin, että kun sain selkään niin menin ensin huoneeseeni itkemään ja hetken päästä tajuttuani tekoni menin pyytämään isältä anteeksi tekojani. Tämän jälkeen oltiin taas kavereita eikä muisteltu menneitä. Kuitenkin olin alitajunnassa kokemusta rikkaampi ja henkisesti kasvaneempi vaikken sitä välttämättä sillä hetkellä tajunnutkaan.

Tämähän taas tietysti asia josta ei synny yksimielisyyttä, mutta joka tapauksessa en itse missään tilanteessa kurittaisi lapsiani fyysisesti. Itse hoitaisin esimerkiksi tuon varastamistilanteen niin että pistäisin tenavan suhteellisen pian tapahtuman jälkeen (mielellään) raskaaseen työhön.

Itse kyllä olen saanut selkään niin remmillä kuin koivunvitsallakin, tukkapöllyä ja luunappia on annettu ja korvillekin tuli muutaman kerran. Lisäksi suu pestiin saippualla ainakin kerran (onko ketään muita...?).

En tunnusta saaneeni noista mitään traumaa, mutta sen verran ne vaikuttavat että kodin piirissä en hyväksy minkäänlaista väkivaltaa tai sillä uhkailua.

Ja 123jippo, kyllä ne esimerkit oli esitetty ns. kieli poskessa mutta kuitenkin suuntaa antavasti.

No joo. Joopa joo. Tämä on tosiaankin asia, mistä ei ehkä kannattaisi kiistellä. Tulenarka aihe, niin sanotusti. Minuakin kehotettiin menemään hoitoon, jos en kerran lapsen huutamista kestä. No joo. No joo. No joo. Niinpä niin. Onhan se tietysti helppo neuvoa toista, miten tämän pitäisi taimensa kasvattaa. Oikeastaan ihan sama mulle. Jokainen kurittaa omaansa niin kuin lystää. Lopputuloksen näkee sitten siitä, meneekö lapsi 15-kesäisenä riparille vai nuorisovankilaan.

Toi "tyhmä pää" oli selvä provo. Ei se siitä ole kiinni etteikö muutakin keksisi vaan mikä tai mitkä yhdessä olisivat sopiva rangaistus.

Mutta tota Remu juttua jäin miettimään ja totesin että siinä taitaa olla kyllä totuuden siementä siinä mielessä että tukkapöllystä tai selkäsaunasta ei koskaan purnata vaan se niellään kun tajutaan mistä rangaistus johtuu. Ja sen pitunen sitten se. Eipä tuota nyt ole edes kovin montaa kertaa tarvinnut tehdä.

Lapsen oikeuksien rajaaminen, tavaroiden pois ottaminen, arestit ja muut vastaavat ovat selvästi kovempi pala nieltäväksi ja yleensä kommenttina on kaikesta näennäisestä oikeutuksesta huolimatta "eppää". Eli otetaan tosiaan mielummin kerralla selkään kuin kärsitään pitempiä aikoja. Itsestäkin toi selkään antaminen on jotenkin reilumpaa ja tavaroiden yms. vieminen paskamaista hommaa. Silti tätä pois ottamista tulee kyllä käytettyä yleensä pienemmissä kujeissa. Aika nurinkurista sinänsä. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom