Ruumiillinen kuritus??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
123jippo sanoi:
Aivan. Tähän kannattaa varautua jos fyysistä kuritusta on tottunut käyttämään. Vanhempien on syytä penkata vähintään tommonen 150kg, penskalla on kuitenkin nopeusetu ettei käy kovin huonosti. Muista säkin prode pysyä aina reippaasti sen tulevan muksus yläpuolella penassakin, mäkin yritän tässä sinnitellä vielä ;)

Tai sit ku kersa alkaa kerää massaa salil voi hankkii Desert Iiglen ja anpuu sil itepuolustukseks. En o viä tavannu yhtää lasta tai teinii joka sit ei tottelis. Näyttää vähä et kuka käskee ja mist kana pissii. ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nippejä jaetaan pöljäilystä meilläkin ja itse olen saanut lukuisia kertoja vyöstä pikkupoikana. En kuitenkaan ole asiasta mitään traumoja saanut (kai?). Lähinnä huumorilla noita aina muistelen. Oma surullinen lukunsa on nykyisin yhä lisääntyvä lapsiin kohdistuva henkinen väkivalta. Tästä puhutaa kuitenkin mielestäni aika vähän...jostain luin parisen vuota sitten, että maassamme olisi noin 100 000 henkisesti pahoinvoivaa lasta. Luku on aika iso verrattuna asukaslukumme.

Yksi virhe on vanhempana (ja opettajana, yleensäkin kasvattajana) sanoa jotakin ja toimia toisin, kuin on sanonut (tai uhannut). Ei ikinä uhata sellaisella, mitä ei syystä tai toisesta kykene toteuttamaan, eikä muutenkaan sanoa jotain ja tehdä jotain ihan muuta. Lontooksi: practise what you preach.

Hyvä esimerkki:

Eräs topakka perheen äiti kertoi pahimmassa teini-iässä olleen tyttärensä huoneen olleen todella sotkuinen, vaatteita lattialla, pöydällä ja tuolilla hirveet läjät, kaapissa ei juuri yhtään. Äiti oli kyllästynyt tähän ja sanonut ensin tyttärelleen "Laitapa nuo vaatteet kaappiin nätisti ja siisti muutenkin huoneesi, petaa sänkysi ym.". Mitään ei tapahtunut. Tämän jälkeen äiti oli sanonut "Jos et laita vaatteitas nätisti kaappiin pois lattioilta lojumasta, mä heitän ne pihalle.". Mitään ei tapahtunut, tytär tuijotti telsua, ehkä mumisi jotain "...joojoo, kohta...". Tämän jälkeen äiti oli kerännyt kaikki vaatteet, joita oli käskenyt siististi kaappiin laittaamaan ja viskellyt ne niin pitkälle perheen talon takapihalle hankeen (oli kylmin talvi, tammi- tai helmikuu), kuin oli saanut singottua. Tytär ei ollut ilmeisesti edes huomannut tätä, koska oli vasta aamulla itkua tihertäen keräillyt vaatteitaan hangesta ja uikuttanut, että "Nää oot juluma äiti...". Mun mielestä tuossa tilanteessa äiti toimi täysin oikein. Ei huutanut, ei käyttänyt fyysistä kuritusta (no ok, mutkan kautta, kun tyttö keräili pakkasessa hangesta vaatteitaan), vaan rauhalliseen, mutta jämäkkään tyyliin kertoi, mitä tapahtuu, jos ei tytär siisti huonettaan.

Toinen iloinen esimerkki tosielämästä:

Eräs nuori isä oli kahden alle kouluikäisen lapsensa kanssa lähdössä ulos leikkimään. Tytär mennä viipotti jo kaukana, poika lonni asunnon portailla kengät käsissään ja rupesi kitisemään isälleen "Isiiii!! Laita mulle jalkaan nää, mää en jaksa!", johon isi totesi rauhallisella äänellä "En. Nää ossaat ite laittaa ne, laitapa ny ne kengät jalkaas ja ala tulla, siskos menee jo tuolla.". Kovempaa kitinää pojalta ja vetoamista, että "Niimmuttaku äitikiii aina....", johon isi vaan "En laita. Laita ny ite ne kengät jalkaan ja tuu mukaan, mää meen ny." ja lähti kävelemään tytärtään kohti poispäin pojasta. Kitinä loppui hyvin nopeasti, poika pisti kengät jalkaan ja lähti isänsä ja siskonsa messiin.

Itellä ei ole vielä lapsia, joten mitäpä minä tietäisin, mutta halusin tuoda esille mielestäni järkeviä ja iloisiakin esimerkkejä tosielämän kasvatustilanteista, joissa joku olisi ehkä kiljunut kurkku suorana, toinen tukistanut, mutta nämä vanhemmat toimivat rauhallisesti, mutta jämptisti. Fyysinen kuritus on melkein aina poissuljettu vaihtoehto, mutta esim. tuossa Ozwaldin tapauksessa (ja vastaavissa) paikallaan, lievänä versiona toki, ei mitään pieksämistä. Itteenikin on muutamia kertoja tukistettu, en muista tarkemmin tapauksia, pitäisi äidiltä kysyä. :D Yleensä syyllistäminen tehosi hienosti juuri repliikillä "Etkö nää tajua, kuinka äitiä sattuu, kun nää teet noin?".

Itteäni ei olla muistaakseni koskaan sivallettu remmillä. Tukkapöllyä olen todennäköisesti saanut ja varmaan aiheesta. Omasta kokemuksestani pahimmat rangaistukset olivat ne vanhempien ilmeet. Se pettymys ja vihaisuuden katsominen vanhempien kasvoilta, joilta yleensä oli tottunut näkemään hymyä ym. ilmeitä, sai jo pahan olon aikaan. Ja jos tähän lisäsi vielä pikkuisen huudon niin johan kadutti.

Muutamaan otteeseen olen rangaistukseski joutunut mm. siivoamaan jälkeni. Ei ole kovin useasti tehnyt mieli enää piirellä seinään kun jouduin seinän itse pesemään puhtaaksi siihen piirreltyäni, ei autanut itku siinä tilanteessa.

Minusta tukkapöllyn antaminen on oikeutettu tietyissä tilanteissa, mutta ei saisi missään nimiessä olla se yleisin rangaistus. Kyllä niitä kusipäisiä lapsia saa kasvatettua olemalla kusipää

iivili sanoi:
Yksi virhe on vanhempana (ja opettajana, yleensäkin kasvattajana) sanoa jotakin ja toimia toisin, kuin on sanonut (tai uhannut). Ei ikinä uhata sellaisella, mitä ei syystä tai toisesta kykene toteuttamaan, eikä muutenkaan sanoa jotain ja tehdä jotain ihan muuta. Lontooksi: practise what you preach.

..Hyvä esimerkki:...

...Toinen iloinen esimerkki tosielämästä..

Just näin. Pitkää pinnaa ja mielikuvitusta, ja aimo annos päättäväisyyttä.

Ton tien kulkeminen voi aluksi olla raskasta, mutta pitemmällä tähtäimellä kannattaa ihan varmasti. Ainakin, jos kortin kääntöpuolella on se, että halutaan olla mukavia, annetaan loppujen lopuksi kaikki periksi, eikä pidetä sovituista asioista kiinni. Varmasti tolla meiningillä pääsee sillä hetkellä vähemmällä vaivalla ja väännöllä, mutta mikä mahtaa olla lopputulos? Koko perhe toimii lapsen pillin mukaan, ja hyvänä käytännön esimerkkinä lainaus ringsideltä:

..viisivuotias hakkasi äitiään nyrkeillä raivareissa. Äiti sanoi:

"Älä kulta viitsi lyödä äitiä. Jooko?"

Bateman sanoi:
Kummallista kun monen mielestä KURI = fyysinen rangaistus. Moni aikuinenkin tottelee ilman kuritusta, miksei siis myös pieni lapsi joka pohjimmiltaan kuitenkin kokee aikuisen itseänsä 'mahtavemmaksi'? Lisäksi useimmat jotka sai lapsena piiskaa, myöskin aikoo piiskata/piiskaa lapsensakin. Hmm... ehkä tässä on se teidän traumanne jota teillä ei kuulemma ole... ;)

Enkä ole tosiaankaan ns. 'vapaan kasvatuksen' puolella. Tietenkin vanhemmat ajattelee että vapaa kasvatus tuottaa stressittömiä, onnellisia, taiteellisia ja vapaita luonnonlapsia jotka ei tee pahaa kenellekään. Valitettavasti tuloksena on monesti pikku-sadisti joka ei kunnioita mitään auktoriteetteja.

Samoilla linjoilla. Mua ei ole ikinä kotona piiskattu tai hakattu mutta ilmeisesti sitten siltäosin ainakin hyvin kasvatettu etten vanhemmilleni ole haistatellut tai muutenkaan niille keulinut.
Muistan kun olin jotain snadimpana tyrinyt, niin ei ainakaan faijan tarvinnut kun ilmeellä kertoa, että on muhun pettynyt niin sillon jo pelotti tarpeeks.
Mä uskon, että lapsen kunnioitus pitää ansaita muulla kun remmillä.
Ja jos nyt joku miettii, että mites sitten kun lapsi hyppii silmille, lyö ja vittuilee niin mä uskoisin, että siihen tilanteeseen ei jouduta määrätietoisella kotikasvatuksella. Toki jokainen tavallaan.
Mun faijaa lyötiin isänsä toimesta kotona ja se kerto mulle ettei ois ikinä tullut mieleen lyödä mua koska tiesi, että joskus tulee se päivä kun tulisi nyrkkiä takasin. Sillä kävi niin ja faijan ja sen isän yhteinen taival oli ohi. Eli jotkut onneksi oppivat myös toisten virheistä.

:whip:

Näit on aika hauska lukea, kun meikäläisen ikäset lapsettomat äijät "tietää" miten pitäs lasta kasvattaa.. Monelta tutulta oon kuullu ennen, ku ne on saanu lapsen, että minä en ainakaan anna piiskaa enkä tee niinkun isä teki muinoin... Mut sit ku vähän aikaa kuluu ni ne onki huomannu, että kasvattaa lapsiaan just sillä tavalla=)

Ja lapsien välillä on hirveesti eroja! ei kaikki oo sellasia kullannuppuja... Se on kauhee jos sulla on rasavilli lapsi ja pitäs vaan "rauhallisesti" keskustella asioista.. ei siitä tuu mitään. Lyödä ei saa, mutta kurittaa pitää.. Meilläki oli broidin kanssa niin, että se ei tarttenu oikeestaan ollenkaan kuritusta, ku oli jo perusluonteeltaan niin kiltti mutta minä taas en uskonu mitään ennen ku kuritettiin!! Kiristys ,lahjonta ja uhkailu... Ne on ne mitkä auttaa;)

Itekki muistan, ku oon saanu monesti piiskaa, ku olin se rasavilli;) ni sit myöhemmin meidän äitin ei tarttenu ku sanoo, että otetaako se oksa tuolta hyllyn päältä?? Ni johan meni poika hiljaseks... Ja vanhemmilleni oon ollu tosi kiitollinen, kun piti mut kurissa.

Musta nämä kaiken maailman hienot teoriat lasten kasvatuksesta ei ole todellisuutta ja ei toimi käytännössä. Niinkuin RingSide kertoi niin muksut käy nykypäivänä itsekin ihan yleisesti käsiksi vanhempiin, ja vielä toisiin lapsiin jopa opettajiin koulussa. Ei siinä enää pelkkä puhe auta, valitettavasti.

Toi lapsen ruumiillinen kurittaminen pitäis olla sallittua vanhemmille ja ehkä jopa opettajille kun sitä olisi syytä käyttää kurittoman lapsen ruotuun saamiseksi jos ei kerran mikään muu auta. Pahoinpitelyä en tietenkään hyväksy.

Itse tukistan, otan korvasta kiinni ja talutan nurkaan sekä tarvittaessa vanhemmalle lapselle annan selkään eli vedän avokämmenellä paljaalle pakaralle lujaa niin että varmaan sattuu. Lisäksi pojalle olen antanut takaisin nyrkistä, jotta tajuaa lyömisen sattuvan itseensä enemmän. Käsivarren hermoon kun kevyesti pamauttaa niin tekee hyvää.

Noista ikähommista sen verran että jopa kaksi vuotias tyttöni tekee pahojaan eikä usko aina puhetta kun on tarpeeksi villiintynyt. Tukistin taannoin kerran ja nyt ei tarvi enää vaan riittää kun sanoo että "kohta isi tukistaa".

Ei tosiaan ole mukavaa lapsiaan kurittaa vaan aluksi oli itellä melkein tippa linssissä kun joutu omaa lastaan kurittamaan mutta nykyään olen hyväksynyt tämänkin ikävän homman osaksi kasvatusta. Kyllä minäkin olin joskus idealisti ja ajattelin ettei lapselle saisi antaa edes tukkapöllyä. Elämä opettaa. Lainvastasta se on silti.

Amen

Yhdessä ranskalaisessa elokuvassa, joka tuli tässä viikolla (vai oliko se viime viikolla) oli hyvä kasvatuskohta. Äiti oli nukkumassa. Sen kaksi lasta oli löytänyt setelin ja tappeli siitä kumpi sen saa. Ne tuli äitin päälle pomppimaan ja tappeli yhä edelleen - pyysi sitten äitiä erotuomariksi. No, se oli joku iso raha - tyyliin 50€ ja mä mietin siinä kohtaa, että ota se nyt hemmetin äkkiä niiltä kakaroilta ennen kuin ne repii sen tai jotain. Ajattelin, että se mutsi sanoisi: Se on MUN raha, tänne se. Mutta se sanoikin: EI. Se on meidän raha. Ja sitten se jatkoi, että tulkaa sanomaan äitille huomenta ja otti lapset syliin. Musta siinä oli jotain olennaista kasvattamisesta, epäitsekkyydestä ja siitä perheen yhteishengestä ja rakkaudesta. Se äiti käänsi ovelasti koko riidan kaikkien eduksi, eikä edes suuttunut, että lapset tuli herättämään - ja siten kaikki sai onnellisina makoilla siinä sängyllä lähekkäin. :love: No, elokuvissa se on varmaan helpompaa kuin IRL. :rolleyes:

123jippo sanoi:
Musta nämä kaiken maailman hienot teoriat lasten kasvatuksesta ei ole todellisuutta ja ei toimi käytännössä.
Onneks mulla ei olekaan mitään hienoa teoriaa, vaan omat mielipiteet ja "ideologia" jonka mukaan oon muiden lapsia ja omaa lasta kasvattanut, ja homma on toiminut myös käytännössä.

123jippo sanoi:
Toi lapsen ruumiillinen kurittaminen pitäis olla sallittua vanhemmille ja ehkä jopa opettajille kun sitä olisi syytä käyttää kurittoman lapsen ruotuun saamiseksi jos ei kerran mikään muu auta. Pahoinpitelyä en tietenkään hyväksy...

...Itse tukistan, otan korvasta kiinni ja talutan nurkaan sekä tarvittaessa vanhemmalle lapselle annan selkään eli vedän avokämmenellä paljaalle pakaralle lujaa niin että varmaan sattuu. Lisäksi pojalle olen antanut takaisin nyrkistä, jotta tajuaa lyömisen sattuvan itseensä enemmän. Käsivarren hermoon kun kevyesti pamauttaa niin tekee hyvää.
Missä sun mielestä menee ruumiillisen kurittamisen ja pahoinpitelyn raja?

Bateman sanoi:
Tai sit ku kersa alkaa kerää massaa salil voi hankkii Desert Iiglen ja anpuu sil itepuolustukseks. En o viä tavannu yhtää lasta tai teinii joka sit ei tottelis. Näyttää vähä et kuka käskee ja mist kana pissii. ;)

Vanhempana on parempi vaan treenata salilla paljon penaa jotta muuten niin kurittomilla nuorilla säilyy terve kunnioitus vanhempiaan kohtaan niin ei mene homma väkivallan puolelle. Sun ratkasussa mopo karkaa käsistä välittömästi ja iltapäivälehtien myynti kasvaa.

vilma-liina sanoi:
Onneks mulla ei olekaan mitään hienoa teoriaa, vaan omat mielipiteet ja "ideologia" jonka mukaan oon muiden lapsia ja omaa lasta kasvattanut, ja homma on toiminut myös käytännössä.

Onneksi olkoon jos olet pystynyt olemaan vanhempana ilman ruumiillista kuritusta. Ruumiillinen kuritus on vasta viimenen keino jos muu ei tunnu tehoavan. Itse annoin viimeksi 8 vuotiaalle pojalleni selkään kesäloman alussa kun jäi kiinni myymälävarkaudesta. Olimme nimenomaan puhuneet paria päivää aikasemmin asiasta ja silti piti tehdä.

vilma-liina sanoi:
Missä sun mielestä menee ruumiillisen kurittamisen ja pahoinpitelyn raja?

Mulla lapsen kuritus on yleensä tukkapölly tai äärimmäisessä tilanteessa selkään eli avokämmenellä paljaalle perseelle. Onhan tuokin tietysti pahoinpitelyä jos niin halutaan ajatella.

Edit: Lisäksi kuritus on aina seurausta tottelemattomuudesta

123jippo sanoi:
Musta nämä kaiken maailman hienot teoriat lasten kasvatuksesta ei ole todellisuutta ja ei toimi käytännössä. Niinkuin RingSide kertoi niin muksut käy nykypäivänä itsekin ihan yleisesti käsiksi vanhempiin, ja vielä toisiin lapsiin jopa opettajiin koulussa. Ei siinä enää pelkkä puhe auta, valitettavasti.

Olen satavarma siitä, että juuri näitä vanhempiin käsiksi käyviä tenavia on kasvatettu hakkaamalla. Jostain ihminen käytöstapansa oppii.

Tomi sanoi:
Olin kirjoittamassa samaa. Tosin omalla kohdalla ruumiillinen rangaistus rajoittui lähinnä tukkapöllyihin. Remmistä taisin saada kerran tai kaksi, mutta siinäkin itketti eniten se jännitysmomentti, että tuleeko solkipäätä vai tavallista ja miten kovaa remmi viuhahtaa.

Samaa mieltä, ite sain tukkapöllöä kun oikein paskaksi heittäydyin. Näistä kiharoista vois päätellä että olen ollut täys mulkku alusta asti.

Snadi kurinpito fyysisesti IMO on oikein, pieni pelote ainakin mun kohdalla toimi varsin hyvin ja tuli mietittyä vähän mitä äidille takaisin huutaa.

123jippo sanoi:
Vanhempana on parempi vaan treenata salilla paljon penaa jotta muuten niin kurittomilla nuorilla säilyy terve kunnioitus vanhempiaan kohtaan niin ei mene homma väkivallan puolelle. Sun ratkasussa mopo karkaa käsistä välittömästi ja iltapäivälehtien myynti kasvaa.

En kirjottanut tuota Desert Iigle -juttua vakavissani vaikka asia vakava onkin...

D.Yates sanoi:
Olen satavarma siitä, että juuri näitä vanhempiin käsiksi käyviä tenavia on kasvatettu hakkaamalla. Jostain ihminen käytöstapansa oppii.

Ei tartte kotona erikseen opettaa kun oppivat päiväkodissa, koulussa, pihalla ja tietysti telkkarista. Lapsen maailma on todella kova nykysuomessa, musta aivan liian kova. No menee ohi aiheen...

Bateman sanoi:
En kirjottanut tuota Desert Iigle -juttua vakavissani vaikka asia vakava onkin...

Joo, tajusin huumorisi kyllä, vaikkakaan en siitä erityisemmin pitänyt. Selvensin vaan omaa kirjotustani.

Piiskaa on pienenä tullu muistaakseni moneenkin otteeseen. Sain sentään ite hakea vitsan takapihalta. Mutsin kanssa just naureskeltiin yks päivä, ku se kerto et olin sit hakenu jonku pienen oksan koivun :D Faija meni kyl vaihtaa sen johonki kovaan männyn oksaan :( Arestit ja nurkkaan laitot ei toiminu mulla. En tajunnu et siel nurkas pitää seistä ja lähin aina menee. Faija kuulemma oli kattonu vähä et mitäs helvettii se poika nyt tekee, ku lähin kävelee nurkasta :D

Ite oon sitä mieltä tukkapöllyt, luunapit ja selkäsaunat (ei mitkään hirmu kovat) on ihan sallittavia. Tietenki eka pitää muutamaan kertaa varotella kovalla äänellä.

Nii ja tulevaisuudessa jos mulla on omia lapsia ni aion käyttää niihin käsirautoja. Meinaan ei ollu mitään herkkuu ku nassikoina broidi testas salasest agentist ostamiaan rautoja muhun. Kiinitti mut ainaki 2h patteriin kiinni sillai et jouduin istuu kädet selän takana. Se ei ollu hauskaa :jahas:

tommih sanoi:
Nii ja tulevaisuudessa jos mulla on omia lapsia ni aion käyttää niihin käsirautoja.

LOL, ehkä tuo on jo aika vitun rikollista laittaa lapsi rautoihin. Vapaudenriistoahan tuossa on, saati sitten mitä seuraa kun lapsi tarhassa selittää että isi laittaa miut aina patteriin kiinni käsiraudoilla ja lähtee terassille.

Suositut

Back
Ylös Bottom