Ruumiillinen kuritus??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Proteos sanoi:
"...ja se seuraamus tulee välittömästi." - Joka on mikä? Alatko sä kiroilemaan niille kuten "ei huutoa minulle, ei huutoa heille"- sopimuksesta voisi päätellä? Ja sitten ne ei kestä kuunnella sitä kun olet niin paha suustasi? :)

Pahoittelen kuttuiluani edellä, mutta haluan tietää seuraamukset.

Ei, mä en myöskään kiroile. (Paitsi kerran tosiaan pääs lipsahtamaan, ja kerroinkin siitä tossa ylempänä...)

Osa seuraamuksista on sellasia, jotka ollaan yhdessä sovittu koko yhteisön kanssa, esim. tupakoinnista väärällä alueella seuraa viikkorahan vähennystä jne., mutta suurin osa seuraamuksista on sellaisia, mitkä on vartavasten sovellettu jokaiselle kolahtavaksi. Jotain seuraamuksia saa aluksi toteuttaa hyvinkin monta kertaa, ennenkuin asia alkaa mennä jakeluun. Esim. yksi poitsu leipo aina sille, jolle oli haistatellut. Ja hän on nykyisin jo erittäin taitava leipoja, mutta pääsee vaan tosi harvoin käyttämään näitä hankittuja taitoja.
Toinen lähti joka kerrasta koulun jälkeen meidän siivoojan apupojaksi. Oman silloisen seiskaluokan kanssa (jossa lähes kaikki olivat uusia oppilaita, ja ihmismäisen käyttäyttymisen opettelu aloitettiin nollasta), käytin sellasta konstia, että jokaisesta kirosanasta vedin tussilla näkyviin hänen nimen perään viivan, ja jokaisen koulupäivän lopuksi jäätiin sitten yhtä moneksi minuutiksi tekemään erilaisia "ei-niin-mieluisia" hommia koululle. Alussa joillain saattoi olla lähes tunnin edestä viivoja, mutta siitä ne vaan pikku hiljaa vähenivät ja vähenivät.

Kerran joku oli riehuessaan hajottanut oven, ja hänet laittiin itse selvittämään asiaan rehtorin kanssa, hommaamaan omalla kustannuksella korjaamiseen tarvittavat tarvikkeet, ja myös korjaamaan ovi ammatti-ihmisen opastuksella. Jos nuorella ei satu olemaan rahaa, kuten yleensä ei ole, hän hankkii tarvittavat rahat tekemällä työtä koululla. Esim. siivoamalla tms. Sama juttu pienempien tavaroiden hajottamisen kanssa.

Että tämmöstä meillä, aikamoista päänhakkaamista seinään välillä, mutta hiton palkitsevaa ja mukavaa hommaa. Ja väittäisin, että huumori on varmasti se kaikkein tärkein työväline.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hieno juttu Vilma-Liina, että olet saanut kyseisen menetelmän toimimaan oppilaidesi kanssa. Toivottavasti 10 vuoden päästä voimme ihailla työsi tuloksia konkreettisesti mm. käytöstapojen ja kunnioituksen parantumisen muodossa.

Proteos sanoi:
Hieno juttu Vilma-Liina, että olet saanut kyseisen menetelmän toimimaan oppilaidesi kanssa. Toivottavasti 10 vuoden päästä voimme ihailla työsi tuloksia konkreettisesti mm. käytöstapojen ja kunnioituksen parantumisen muodossa.

Tää on vaan työtä muun työn joukossa. Samalla tavalla kai ne muutkin kasvatuspuolen ihmiset työtään tekee, kaikkihan ois työttöminä, jos vetelisivät remmillä lapsia persposkille. :hyper: Surullista vaan on se, että vaikka näistä nuorista saataisiin sinällään "yhteiskuntakelpoisia", niin monesti oman paikkakunnan vanhat jengit vetää takaisin pohjalle, tai esim. mielenterveysongelmat on ja pysyy, kaikesta huolimatta.
Ei oo kyllä mitenkään palkitsevaa lukea vuos sitten koulunsa päättäneen saaneen tuomion höyrypäissään tehdystä taposta. :(
Aina ei voi voittaa...

Ei ruumiillista kuritusta

En lukenut koko ketjua, voi olla samoja ajatuksia jonkun muun kanssa.

Nimittäin ruumiilliseen kuritukseen. :whip:
Se ei ole hyvä juttu. :curs:

Lapsi, jolle annetaan aina kaikki, kuvittelee jatkossakin saavansa aina kaiken. Tällä tavalla lapsesta tulee ylimielinen nirppanokka.

Mutta entä sitten, jos kuritetaan ruumiillisesti? Mitä se auttaa, pitemmän päälle? Lapsi oppii hyväksymään väkivallan, lapsi ei opi moraalia. Vaikka lapsi tajuaisikin, että rangaistus tulee vain syystä, ei hän silti tajua, miksi teko on paha. Lapsi oppii vain yrittämään olla jäämättä kiinni näistä teoista. Lastaan lyövä aikuinen on avuton.

Joskus tuntuu siltä, että puhe ei tehoa. Mutta tehoaako käsiksi käyminen? Sillä saadaan lapsi vain alistumaan, ja miettikääpä, tuntuuko se pahalta. Lapsi on ihminen, ja samanarvoinen aikuisen kanssa. Totta kai aikuisella on valta päättää asioista, koska aikuinen (mitä luultavimmin) on lasta kokeneempi. Lapsella on kuitenkin oikeus ihmisarvoiseen kohteluun. Monesti ruumiillista kuritusta kokeneet väittävät, että ei jäänyt traumoja, ja että se oli vain hyvästä. Heillä on kuitenkin syvät traumat, joita he eivät itse myönnä. Ruumiillisella kurituksella saadaan aikaan vain katkeria ja sokeasti tottelevia yksilöitä, ellei kuritus ole sitten niin hirveää, että heille on jäänyt ilmiselvät traumat, jotka he itsekin tajuavat. Eikä se silloinkaan jumalauta tietenkään ole hyvästä.

Sitäpaitsi kenestäkään ei itsekseen tule kauhukakaraa, kukaan ei ole luonnostaan kamala lapsi. Kuvittelepa vain, että ihminen, joka on sinulle toinen kahdesta ainoasta henkilöistä, jotka ovat sinulle turvallisia ja tuttuja ja rakkaita, tulee ja satuttaa sinua syystä jota et ymmärrä. Ei sen tarvitse edes sattua, pelkkä pelotus tuntuu yhtä kauhealta.

Niin, nykyaikana kun ei ole auktoriteetteja kotona eikä koulussa, ja armeijassa jos sattuu olemaan, niin se jätetään välistä. Ennen vanhempia ihmisiä kunnioitettiin ja opettajia, nykyään räitään suunnilleen päälle.

Liian monta kertaa todistanut tätä kurittomuutta ja opettajien voimattomuutta kouluissa, ja sallisin itse opettajille enemmän oikeuksia ruumiilliseen kurittamiseen.

Mikä on väkivaltaa ja mikä fyysistä kuritusta? Jos faija kuka käy kiinni lapseensa antaen tukkapöllyä ottaa muutaman viikonloppu oluen. Ja faijan ärsyyntymiskynnys alenee. Ja muutaman promillen jälkeen ottaa vähän kovakouraisemmin...
Kuka koulussa sitä kuritusta antaisi ja millä asteikolla?
Joskus menetin hermoni vanhemman pojan kanssa ja vedin tukasta.
VITTU tuli paha olo.
Tämä nykyajan kasvatus on sitä, että kotona ei välttämättä kauheasti kasvateta, siitä olen samaa mieltä. Mutta samat vanhemmat ovat ensimmäisinä osoittelemassa opettajaa, ja soittelemassa tälle kotiin ja laatimassa mielipide kirjoitusta lehteen.

Muistan että sain itse pienenä tukkapöllyä, jos olin tuhma...:D Nykyään olen itse huomannut parhaiten toimivan ns. "jäähypenkki" ja kivojen asioiden kieltäminen...näitä käytetään yleisesti ainakin päivähoidossa ja erityisryhmässä. Joskus on tilanteita, että lapsi/nuori on pakko taltuttaa kiinnipidolla, mutta silloinkin varotaan visusti satuttamasta, ideahan on se, että lapsi väsyttää itse itsensä ja lopettaa huutamisen ja potkimisen/puremisen jne.

Saimpa itse pienenä muutamia luunappeja ja tukistuksia kun tein jotain väärin. Nämä minä vielä hyväksyn, mutta remmin antamista tms en.

Jos mä sain selkääni, sain sitä oikein kunnolla. Mutta mä olenkin jääräpää, ei se mua muuttanut suuntaan eikä toiseen.

Kerran jos nyrkkiä korotat, takaisin ei ole paluuta. Siksi pyrin olemaan hakkaamatta tulevaa (jos jostain syystä taikka toisesta tupsahtaa) muijaani ja lapsia :nolo:

Tukkapölly ja luunapit vasta viime kädessä, jos on siunaantunut oikein kusipää-mukuloita :D Muussa tapauksessa kannatan arestia, etujen poisottoa yms. "nykypäivän" keinoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom