Proteos sanoi:
En kuitenkaan usko, että esittämäsi "hyssyttely"- tyyli toimii pelkästään kun ajatellaan laajemmassa mittakaavassa. Se toimii varmasti joihinkin lapsiin, mikä on hyvä juttu, mutta valitettavan usein myös ei, jolloin tuloksena on nykynuorisossa tavattavaa haistattelu kansaa.
Jos luit tuolta ylempää mun aiemman postauksen, niin nuoret ja lapset, joiden kanssa teen hommia on nimenomaan niitä tylysti sanottuna "käyttäytymisvammaisia" nuoria, joita kukaan muu ei halua, ei koulut, ei "tarkkikset", ei oman paikkakunnan sossut, ei joissain tapauksissa edes psykiatriset osastot, ja toimeen tullaan. Ja kuri on tiukkaakin tiukempaa, usko huvikses.
En kyllä sanois mun tyyliä hyssyttelyksi. Itse asiassa oon aikamoisen tiukka, ja mun sanelemia sekä yhdessä laadittuja sääntöjä tulee noudattaa niin minun, kuin lastenkin. Esim. yksi säännöistä on se, että lapset ei huuda minulle, enkä minä huuda heille - molemmin puolista kunnioitusta. Ja näistä säännöistä ei lipsuta, esim. tunneilla
ei yksikään pidä ulkotakkeja, tai lippiksiä/pipoja päässä, ei kiroile eikä haistattele. JOS joku joskus esim. kiroilee, hän tietää jo etukäteen, mitä siitä seuraa, ja se seuraamus tulee välittömästi.
Proteos sanoi:
Villin tai "vaikean" lapsen tapauksessa minun esittämässä tyylissä voidaan tarvittaessa ohjata lapsia oikealle tielle pienen kurituksen avulla, mikä sinun metodissasi puuttuu kokonaan. Toivoisin siis, että lapsen voisi kasvattaa täysin ilman fyysistä kuria , mutta valitettavasti se ei ole mahdollista.
Nykynuorisossa on liikaa ylimielisiä vapaan kasvatuksen helmiä, jotka ovat elävä esimerkki kasvatusmenetelmistä joista kuri puuttuu.
"Kuri" ei todellakaan ole synonyymi "fyysiselle kuritukselle".
Mun "metodista" todellakin puuttuu fyysinen kuritus, mutta kuri, rajat ja pelisäännöt löytyy kyllä. Kuria ja hyvin tiukkaakin sellaista pystyy lapsille ja nuorille pitämään ilman fyysistä kuritustakin. Toivottavasti pääset joskus edes sivusta seuraamaan sellaista perhettä, missä on supervilkkaita lapsia, ja jossa vanhemmat pitävät homman paketissa ilman fyysistä kuritusta. Aikuisen pitäisi pystyä ottamaan vanhemman rooli ja siihen kuuluva tietynlainen auktoriteettiasema ilman lapsen fyysistä kuritusta.
Proteos sanoi:
btw. mun nimimerkki on Proteos, ei Proteus. Jos ei nimittely heti lopu niin alan sanomaan sua nenäliinaksi...
:lol2:
T. Nessu
edit: Voin tässä vielä illan hämyssä jakaa mun synkän salaisuuden, eli sen ainoan kerran, jolloin oon sortunut kiroilemaan oppilaitteni kuullen. Ja tää oli kaiken kaikkiaan todella kesy juttu, mutta mä olin jotenkin vaan niin tyrmistynyt, että suusta vaan lipsahti kovaa, ja hyvin h-i-t-a-a-s-t-i lausuen: Vooooi viiitttu. No joo.
Eli menossa oli 8.-9. luokan valinnainen köksän tunti, ja kaksi poitsua teki joulupipareita. Söpö näky sinänsä, kaks enemmän tai vähemmän pikku kriminaalia kaulii innoissaan taikinaa, joululaulujen soidessa taustalla, ja tekee mitä omaperäisempiä joulupipareita. (Tosin ei mitään sukupuolielimiä, eikä saatanan palvontaan eikä päihteisiin liittyvää, ne kun on kiellettyjä
)
Mä käväisen siellä köksän luokan toisessa päässä katsastelemassa muiden puuhia, ja tuun takaisin, ja mitä hittoa, iso kasa taikinaa on kadonnut. Toinen pojista sanoo silmät kirkkaana, että "Hysä (nimi muutettu) söi sen." Ja "syyllinen" vaan vieressä hymyilee veemäisesti takaisin. Johon minä: "Vooooi viiitttu". Kaikki hiljenee ja tuijottaa silmät selällään, Mitä? Vilmis, kukkahattutäti kiroili?! Mitä mitä mitä?! Ja heti sen jälkeen "Hysä" kaivaa taikinan esiin laatikosta, jonne oli piilottanut sen. heh heh.
Kerrottuna tosi tylsä juttu, mutta ollaan nuorten kanssa naurettu tälle monta kertaa jälkeenpäin. :D