Rintaan massaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaB
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tollaisessa jatkuvassa kierrättämisessä täytyy tuntea hyvin oma kroppansa tai käyttää hyvää kirjanpitoa. Itsellä ei ainakaan onnistuisi nousujohteinen treeni jos aina vetäisin treenissä sitä mitä huvittaa tehdä. Vaihtelen itsekin liikkeitä ja kierrätän niitä, mutta silti siinä on mukana tietty logiikka koko ajan.

Miksi siinä jotain ihmeellistä kirjanpitoa tarvitsee? Meinasitko siis, että tulisi tehtyä liian löysästi? Se on kyllä mahdollista, varsinkin aloittelijalla, jotenka sikäli ainakin tuo kropan tunteminen jonka mainitsit, pitää paikkaansa myös minun mielestä.

No, mä ainakin tiedän mikä on kovaa ja mikä ei - jo katsomatta treenipäiväkirjaan. Ehkä sitä vaan muokkautuu siihen omaan treenitapaansa pikkuhiljaa...

Mulla on tapana ottaa löysemmin jos ei ole mikään energisin päivä ja jos ei ole mitään kirjattu ylös edellisestä treenistä. Mutta kun on päiväkirja, niin aina yrittää pistää edellistä paremmaksi. Minä olen ainakin mestari kusettamaan itseäni ja mulla ei varmaan toimisi tollainen fiilispohjainen treenaaminen.

Tätyy kokeilla tuota kierrättämistäkin josku. Eilen just tein 2x6 nii paljon ku menee, 2x10 sivulta nosto käsiksellä ja 1x bullober tasapenkillä rinnalle ja hyvän pumpin sai..

varmaa ihan sopivasti sarjoja rinnalle?

Ei tossa fiilispohjaisessa mitään vaikeeta ole ilman päiväkirjaakaan. En oo ikinä käyttänyt päiväkirjaa, (Tai ole, mutta lopetin aika äkkiä) ja mun muisti on sitten kai muokkautunut muistamaan millä painoilla mitäkin tein viimeksi ja miten monta toistoa. Ihan oikeasti muistan reilusti suurimman osan edellisviikon sarjoista. Ja jos en muista, niin otan muutaman toiston kokeilusarjan jollain painolla, ja laitan sen mukaan sarjapainon. Sillä sitten teen miten monta menee. Eikä se mitään itsensä kusettamista ole, jos ei saakaan yhtään sen enempää kuin viime viikolla, kunhan vetää sen sarjan loppuun. Ei joka viikko voi muutenkaan parantaa.

Edit: Ja oikeastaan tossahan on ideana, ettei edellisviikon suorituksia tarvitsekaan muistaa. Laitetaan vaan joku paino, (ihan sama miten paljon, kunhan vaan on tarpeeksi) ja vedetään sillä loppuun asti peräsuoli pitkällä. Mulla on vaan jämähtänyt suurimmaksi osaksi niihin samoihin liikkeisiin, niin tulee katsottua painoa tarkemmin. Mutta en ota stressiä siitä, että jos tällä viikolla ei nappaakaan tehdä vinopenkkiä, niin teen sitten jotain muuta.

Sanokaa mitä sanotte mutta ilman treenilogia treeni ei ole kyllä optimaalista. Treenipainojen progressiivisuuden ylläpitämiseksi kirjanpito on ehdoton. Kirjanpitoon on hyvä tehdä myös muita huomioita kuin pelkästään sarjat, toistot ja painot.

Vaikka muka muistaisikin kaikki treenipainot ja toistot millä on viimeksi tehnyt (mitä kyllä epäilen) niin liikkeitä vaihdellessa se tieto viimeistään pyyhkiytyy pois. Sitten huomaakin (tai ei huomaa kun ei ole kirjanpito :hyper: ) pitemmällä aikavälillä ettei kehitys olekkaan ollut niin kovaa kun pitäisi. Lisäksi tuo kirjanpito auttaa valmistautumaan treeniin. Kun aloittaa liikkeen A tekemisen ja katsoo viimekertaista tietoa niin on helpompi asennoitua sarjaan kun pelkästään fiilistelemällä. Se on tietenkin eria asia ellei tähän ole tarvetta ja nousuhakuisuutta ei kontrolloidusti edes hae. Mielestäni on kyllä järjenköyhyyttä olla pitämättä kirjaa treeneistä.

toolate sanoi:
Sanokaa mitä sanotte mutta ilman treenilogia treeni ei ole kyllä optimaalista.
Ei ymmärrä sun ajatuksia. Mulla ei ole ikinä tapana jättää sarjaa kesken. Eli vaikken muistaisikaan miten monta toistoa tein viimeksi, teen tietysti niin monta kuin menee. Miten tieto viime treenin toistomääristä auttaa mua tekemään enemmän kuin viime kerralla? Kyllä sieltä aina vähän enemmän tulee jos on tullakseen, kun noin tekee. Ja ihan oikeasti asioita oppii muistamaan yllättävän hyvin, kun kuusi vuotta putkeen neljä kertaa viikossa sitä harjoittelet. Kyllä mä voisin tähän luetella mitä tein viime viikolla, mutta ei se mitään todista. Ihan yhtä hyvin voisin heittää kaiken päästäni.

Edit: Niin, ja se nousujohteisuus on ollu mulla mukana ihan alusta asti. Tuskin tulokset olisi noussut edes tälle tasolle, jos en nousujohteisuuteen ilman päiväkirjaa pystyisi.

Powerhousu sanoi:
Ei ymmärrä sun ajatuksia. Mulla ei ole ikinä tapana jättää sarjaa kesken. Eli vaikken muistaisikaan miten monta toistoa tein viimeksi, teen tietysti niin monta kuin menee. Miten tieto viime treenin toistomääristä auttaa mua tekemään enemmän kuin viime kerralla? Kyllä sieltä aina vähän enemmän tulee jos on tullakseen, kun noin tekee. Ja ihan oikeasti asioita oppii muistamaan yllättävän hyvin, kun kuusi vuotta putkeen neljä kertaa viikossa sitä harjoittelet. Kyllä mä voisin tähän luetella mitä tein viime viikolla, mutta ei se mitään todista. Ihan yhtä hyvin voisin heittää kaiken päästäni.

Edit: Niin, ja se nousujohteisuus on ollu mulla mukana ihan alusta asti. Tuskin tulokset olisi noussut edes tälle tasolle, jos en nousujohteisuuteen ilman päiväkirjaa pystyisi.
Kirjoitin painokkaasti niin kuin tapana on :)
Yritänpäs valaista hieman aisaa. Pakkotilanne on eri asia kuin tehdä vain loppuun. On helpompi asennoitua tekemään sarja loppuun kun tietää, mitä viime kerralla tuli tehtyä. Ilman kirjanpitoa aikaa tuhlautuu helposti. Ajatellaan esimerkiksi, että olet viime kerralla tehnyt liikettä 8*100kg. Nyt kun teet loppuun sarjan niin se jää helposti tuohon 8, voi jäädä jopa 7. Mutta kun kirjanpito osoittaa 8 niin jostain ihmeen syystä pää laittaa sen kropan nostamaan sen helkutin 9nen toiston. Ensi kerralla sitten voikin jo vaikka lisätä painoja kun näyttää kehitystä hyvin tulleen.

Tuo henkinen puoli on vaan niin jännä asia näissä hommissa. Ja vaikka sarjaa ei tehtäisi loppuun niin tieto viime viikoisesta toistomäärästä ja sen helppoudesta helpottaa sarjan parantamista. Ja vaikka nämä perustelut tuntuisivat tyhmätä niin ei siitä kirjanpidosta varmasti kenellekkään mitään haittaa ole ja on mukavampi seurata jotain konkreettista tietoa kehityskestä kuin muistell, että silloin kun olin 25 vuotta niin sain muistaakseni 100 kilolla tehtyä 5 kertaa, vai oliko se sittenkin 110 vai 105.

toolate sanoi:
Tuo henkinen puoli on vaan niin jännä asia näissä hommissa.
Niinhän se on. Ja olenkin koittanut sanoa, että muistan kyllä sarjani, mutta kun ette te usko. Sanoin vaan, että ei se ole maailmanloppu vaikka jonkun sarjan unohtaisinkin. Ja jos jollakin on tyylinä kierrättää jatkuvasti, niin sillä nousujohteisuudella ei ole siinä vaiheessa edes merkitystä. Teetkin saman liikkeen vasta seuraavan kerran kuukauden päästä, niin ei siinä paljoa nousujohteisuuteen pyritä. Se on taas eri asia miten järkevää se on.

Kahlis joskus pari vuotta sitten sanoi, että tekee ihan fiilispohjalta, ja siinä on kyllä niin iso mies, että luulisi senkin tietävän mitä tekee. Ei sen treenaamisen tarvitse olla niin haudanvakavaa kuitenkaan, eikä nousujohteisuuden tarvitse näkyä joka viikko, kunhan sitä on. Ei siihen kukaan edes pysty, että joka viikko otetaan yksi toisto enemmän. Johan mä nostaisin 300kg penkistä natuna, jos se olisi niin helppoa.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Powerhousu sanoi:
Niinhän se on. Ja olenkin koittanut sanoa, että muistan kyllä sarjani, mutta kun ette te usko. Sanoin vaan, että ei se ole maailmanloppu vaikka jonkun sarjan unohtaisinkin. Ja jos jollakin on tyylinä kierrättää jatkuvasti, niin sillä nousujohteisuudella ei ole siinä vaiheessa edes merkitystä. Teetkin saman liikkeen vasta seuraavan kerran kuukauden päästä, niin ei siinä paljoa nousujohteisuuteen pyritä. Se on taas eri asia miten järkevää se on.
No itselläni esimerkiksi saman liikkeen kierto on 2 viikkoa ja 14 kuukauden aikana n. 70% liikkeistä on kehittynyt koko sen ajan. Itse en kyllä muistaisi sarjojani 2 viikon takaa, painot yleensä muistan. Toki treeni tyylinikään ei ole tavanomainen, kun siinä ei anneta oikein mahdollisuutta siihen ettei sarjat paranisi, tai no annetaan mutta liikkeen vaihtumisen varjolla. Eli tuo onkin se henkisesti yksi suurimmista kannustumisista, et paranna-->menetät liikkeen.

Ja tuo liikkeiden jatkuva kierrättäminen on kyllä loistava asia :)

toolate sanoi:
No itselläni esimerkiksi saman liikkeen kierto on 2 viikkoa
Ja mulla on vaan viikko. Muistaa paremmin.
Ja tuo liikkeiden jatkuva kierrättäminen on kyllä loistava asia :)
Tää kyllä sotii sitä nousujohteisuutta vastaan. Sullahan on selvä kierto, jos joka toinen viikko on sama, siinä vielä toimii. Mutta jos joka viikko on eri liikkeet käytössä, niin siinä on vaikea pyrkiä nousujohteisuuten. Vähän sama juttu, kun jotkut vaihtaa ohjelmaa liian usein. Uuden liikkeen oppiminen vie aina vähän aikaa, ja sinä aikana painot nousee reippaasti. Sitten kun painojen nouseminen loppuu, vaihdetaan ohjelmaa, koska se ei muka toimikaan enää. Tosiasiassa se oppimisvaihe on päättynyt, ja päästään siihen oikeaan nousujohteiseen treeniin. Tässä vaiheessa on tyhmää vaihtaa heti ohjelmaa.

Tästä siis päästään siihen, että mulla on kyllä suunnilleen sama pohja joka treenissä, mutta en noudata sitä orjallisesti. Jos joku liike ei nappaa, niin sitten tehdään jotain muuta, eikä oteta siitä stressiä.

toolate sanoi:
Kirjoitin painokkaasti niin kuin tapana on :)
Yritänpäs valaista hieman aisaa. Pakkotilanne on eri asia kuin tehdä vain loppuun. On helpompi asennoitua tekemään sarja loppuun kun tietää, mitä viime kerralla tuli tehtyä. Ilman kirjanpitoa aikaa tuhlautuu helposti. Ajatellaan esimerkiksi, että olet viime kerralla tehnyt liikettä 8*100kg. Nyt kun teet loppuun sarjan niin se jää helposti tuohon 8, voi jäädä jopa 7. Mutta kun kirjanpito osoittaa 8 niin jostain ihmeen syystä pää laittaa sen kropan nostamaan sen helkutin 9nen toiston. Ensi kerralla sitten voikin jo vaikka lisätä painoja kun näyttää kehitystä hyvin tulleen.

Tuo henkinen puoli on vaan niin jännä asia näissä hommissa. Ja vaikka sarjaa ei tehtäisi loppuun niin tieto viime viikoisesta toistomäärästä ja sen helppoudesta helpottaa sarjan parantamista. Ja vaikka nämä perustelut tuntuisivat tyhmätä niin ei siitä kirjanpidosta varmasti kenellekkään mitään haittaa ole ja on mukavampi seurata jotain konkreettista tietoa kehityskestä kuin muistell, että silloin kun olin 25 vuotta niin sain muistaakseni 100 kilolla tehtyä 5 kertaa, vai oliko se sittenkin 110 vai 105.

Minulla on sitten 100% samat ajatukset tästä asiasta kun sinullakin. Kyllähän sitä perstuntumalla tietää mitä milläkin liikkeellä menee, mutta mulle se ei ainakaan riitä. Ja aina jos vaihtaa liikettä ja on viimeksi tehnyt sitä liikettä vaikka kuukausi sitten, on se aika arpomista kuitenkin jos tavoitteena on tehdä vaikka kasi. Ja näkeepä sitten suoraan, että vieläkö ollaan samalla tasolla vai ei siinä liikkeessä. Mulle tuo treenipäiväkirja on aivan ehdoton juttu ja ilman en osaisi olla.

Ja varmasti niitä isoja kavereita on jotka pistää jokaisen henkäyksenkin muistiin ja taas toisesta ääripäästä, mutta tuo nyt ei todista muuta kuin että ihmiset on erilaisia.

Powerhousu sanoi:
Tää kyllä sotii sitä nousujohteisuutta vastaan. Sullahan on selvä kierto, jos joka toinen viikko on sama, siinä vielä toimii. Mutta jos joka viikko on eri liikkeet käytössä, niin siinä on vaikea pyrkiä nousujohteisuuten. Vähän sama juttu, kun jotkut vaihtaa ohjelmaa liian usein. Uuden liikkeen oppiminen vie aina vähän aikaa, ja sinä aikana painot nousee reippaasti. Sitten kun painojen nouseminen loppuu, vaihdetaan ohjelmaa, koska se ei muka toimikaan enää. Tosiasiassa se oppimisvaihe on päättynyt, ja päästään siihen oikeaan nousujohteiseen treeniin. Tässä vaiheessa on tyhmää vaihtaa heti ohjelmaa.

No nyt on pakko kommentoida, jotta saadaan kunnon vääntö aikaiseksi. ;) Kun just aikaisemmin sanoit että riittää kun vetää vaan sarjat loppuun, eli mitä väliä sillä sitten on millä liikkeellä sen tekee kuhan antaa kaikkensa? Eli nyt mä en tajua miten tämä jatkuva liikkeiden vaihtaminen sun treenitavalla tuhoaa sen nousujohteisuuden? (en siis halua ymmärtää, vaan haluan keskustella. :D )

Powerhousu sanoi:
Siis mulla on 2 jakoinen ja 3 eri treeniä kummassakin osassa. Eli yhteensä 6 eri treeniä täysin eri liikkeillä, eli yksi sarja ja yksi liike per lihas. Eli 2 viikon välein tulee identtinen treeni ainoastaan, ellen ole sitten ollut heikko ja menettänyt liikkeen (eli ei parannusta 2 viikon takaa). Ja kuten mainitsin tälle tekniikalla 70% liikkeistä EN ole joutunut vaihtamaan viimeisen 14 kk aikana.

Timba79 sanoi:
Kun just aikaisemmin sanoit että riittää kun vetää vaan sarjat loppuun, eli mitä väliä sillä sitten on millä liikkeellä sen tekee kuhan antaa kaikkensa? Eli nyt mä en tajua miten tämä jatkuva liikkeiden vaihtaminen sun treenitavalla tuhoaa sen nousujohteisuuden? (en siis halua ymmärtää, vaan haluan keskustella. :D )
Yksinkertaista kuomaseni. Siis jos annat joka kerta kaikkesi, vaikkei edellisestä treenistä olisikaan muistikuvaa, johtaa se väkisinkin pidemmällä aikavälillä nousujohteisuuteen. Jos taas vaihdat liikkeitä jatkuvasti, et pääse koskaan sitä oppimisvaihetta pidemmälle, ja painot ei parhaassa tapauksessa nouse vuodessa paljon paskaakaan.

Powerhousu sanoi:
Yksinkertaista kuomaseni. Siis jos annat joka kerta kaikkesi, vaikkei edellisestä treenistä olisikaan muistikuvaa, johtaa se väkisinkin pidemmällä aikavälillä nousujohteisuuteen. Jos taas vaihdat liikkeitä jatkuvasti, et pääse koskaan sitä oppimisvaihetta pidemmälle, ja painot ei parhaassa tapauksessa nouse vuodessa paljon paskaakaan.

Oletinkin että vastaat näin, eli ei merkittävää lisättävää. Ja mulla on ainakin se, että jos en ole esim. vinopenkkiä käsipainoilla tehnyt kuukauteen tai pariin, ei parilla ekalla treenikerralla vielä ne vanhat maksimit irtoa, vaan se kroppa vaatii taas tottumista "uuteen" liikkeeseen. Eli mun mielestä joku järkevä logiikka pitäisi kierrättämisessäkin olla, joko tuolleen kun Toolate tekee (itellä vähnä sama tyyli) tai sitten vaikkapa 6 liikettä joista treenaa oman mielen mukaan 4 kerralla. Muuten menee säätämiseksi ja säätämällä ei yleensä hyvää tule. :D

Powerhousu sanoi:
Jos pitää valita suunnitellun tehokkaan progressisuuden ja fiilispohjaisen hitaamman progrssion välillä niin ei kauaa tarvitse miettiä. Eikä liikkeiden vaihtelun ole tarkoitus olla sellaista, että kun siltä tuntuu vaan sekin on ennalta suunniteltua, tai ainakin pitäisi olla.

-- Edit --
Ja pikkuinen provo tähän väliin, uskon että sinäkin (niin kuin muutkin jotka ei suunnitelmallisesti asioita tee) kehittyisivät nopeampaa suunnitelmallisella treenillä.

Powerhousu sanoi:

MKM taitaisi olla eri mieltä tuosta asiasta, kuten myös allekirjoittanut:

MKM sanoi:
Lihaskudos on tyhmää, mutta hermosto tietää mitä liikkeitä tehdään. Kun hermosto oppii liikkeiden tehokkaan suorittamisen, sen ei tarvitse rekrytoida niin paljoa kudosta työskentelemään. Ajan myötä hermosto oppii itsetuhoista ihmispoloa suojellakseen rakentamaan estomekanismeja tuntemiaan veemäisiä rasituksia vastaan ja tutut liikkeet menettävät tehoaan. Tämän vuoksi liikkeitä ja/tai toistoja kannattaa vaihdella suht säännöllisesti, ~1-6 treenin välein.

Tämän olen huomannut omalla kohdallani. En ole tosin viime aikoina vaihdellut niinkään liikkeitä, vaan toistomääriä. Ja vähän myös liikkeiden tekojärjestystä.
Tämä ei todellakaan estä sitä nousujohteisuutta. Eiväthän ne vaihdeltavat liikkeet mitään uusia ja outoja ole, vaan esim. jaloille tuttujen kyykyn, etukyykyn tms. kierrätystä.

Sitkeä hinkkaaminen tyyliin "joka viikko 3 kovaa sarjaa penaa väliltä 6-8, sitten 3 sarjaa vinopenaa" ei ole optimaalinen tapa treenata ainakaan minulle. Toimiihan se aikansa, mutta sitten progressio tyssää. Vaihtelua on saatava.

toolate sanoi:
Ja pikkuinen provo tähän väliin, uskon että sinäkin (niin kuin muutkin jotka ei suunnitelmallisesti asioita tee) kehittyisivät nopeampaa suunnitelmallisella treenillä.
Montako kertaa se pitää sanoa: Mun treenit on suunnitelmallisia kuitenkin, vaikka fiiliksellä teenkin. Ne tuppaa tyssäämään niihin yksiin ja samoihin liikkeisiin. Mutta jos tekee mieli tehdäkin jotain muuta, niin teen, enkä orjallisesti tee sitä samaa vanhaa.

Tähän vielä lisäksi se, että mulla on muutenkin ollut jo pari vuotta hirveitä motivaatio-ongelmia, ja olisin hyvin nopeasti varmaan suljetulla osastolla pumppailemassa jos joka treeniin olisi pakko ylittää itsensä.

AKV sanoi:
Eiväthän ne vaihdeltavat liikkeet mitään uusia ja outoja ole, vaan esim. jaloille tuttujen kyykyn, etukyykyn tms. kierrätystä.
Jos se kierto on tarpeeksi pitkä, niin siinä välissä ehtii tulokset tipahtaa, ja taas joudutaan siihen oppimisvaiheeseen. Timbakin sen jo sanoi. Sitäpaitsi laji on kehonrakennus eikä voimanosto, joten tähän pätee voimanostotekniikat aika vähän. Niistähän MKM kai puhuu.

Edit: Pakko laittaa oma provo Toolatelle. Sä oot nousujohteisuus ja progressiivisuusfanaatikko, ja väität kivenkovaan, että tää tyyli on paras. Samoin kuin joku toitottaa HST:stä, että se on kaikista paras ja ainoastaan sillä voi kehittyä. Musta taas on aika sama millä ohjelmalla treenaat ja miten treenaat, kunhan vaan treenaat kovaa, ja pyrit siihen nousujohteisuuteen pidemmällä aikavälillä. On päälle paljon helpompaa kun ei joka treenissä tee samoja vanhoja ja aina kovempaa kuin viimeksi. En edes usko, että siitä on mitään hyötyä. Olenkin sanonut, että sillä ohjelmalla varmaan kehittyy parhaiten mistä eniten tykkää. Sama pätee kai treenityyleihinkin.

Powerhousu sanoi:
Edit: Pakko laittaa oma provo Toolatelle. Sä oot nousujohteisuus ja progressiivisuusfanaatikko, ja väität kivenkovaan, että tää tyyli on paras. Samoin kuin joku toitottaa HST:stä, että se on kaikista paras ja ainoastaan sillä voi kehittyä. Musta taas on aika sama millä ohjelmalla treenaat ja miten treenaat, kunhan vaan treenaat kovaa, ja pyrit siihen nousujohteisuuteen pidemmällä aikavälillä. On päälle paljon helpompaa kun ei joka treenissä tee samoja vanhoja ja aina kovempaa kuin viimeksi. En edes usko, että siitä mitään hyötyä. Olenkin sanonut, että sillä ohjelmalla varmaan kehittyy parhaiten mistä eniten tykkää. Sama pätee kai treenityyleihinkin.
Jokaisessa treenitavassa pitäisi olla progressiota, eihän sitä muuten kasva. Omaa treenityyliä (DC) en ole ikinä leikillänikään sanonut parhaimmaksi mahdolliseksi. Kyllä sitä kaikilla treeni tyyleillä kehittyy kunhan treenipainoissa (tai edes muissa muuttujissa) tapahtuu progressiota.

Pään ja fyysisen kunnon takia treenissäni vaihdellaankin blast ja cruising jaksoja. Tämä on osa sitä suunnitelmallisuutta. Päälle toi progressiivisuus on kovaa mutta et arvaakkaan mikä motivaatio purkaus tulee kun katsoo omaa logia, jossa painot nousevat kokoajan tasaisesti ja ah sitä tunnetta kun treenissä ylität itsesi aina uudestaan ja uudestaan. Mä luulen, että ton sun motivaation tappaa toi treenin monotonisuus ja suunnittelemattomuus.

Suositut

Back
Ylös Bottom