RAW-penkki

kuula on aika hankala laji ja suoraviivaisuudessaan vain näennäinen. karmeilla voimilla ei juuri mitään tee, ellei oo taitoa. näkyhän se aholan joukonkin reilu 13m työnnössä aikanaan.

Anteeksi off-topic, mutta Aholahan on sitten työntänyt yllättävän hyvin kuulaa, ainakin ellei sitä yhtään harjoitellut. Itse olen voittanut 200 kilon työntäjän reilulla erolla, oman tulokseni ollessa vähän päälle 11 metriä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo ja kyllä 21-22m-työntäjät yleensä olisivat Joken voittaneet monessa punttisuorituksessa, poislukien maastaveto ja voimamieslajit. Mm. työnnöt edestä ja niskantakaa, rinnallevedot, joissain tapauksissa myös kyykyt, punnerrukset salityylillä jne.

Hyvä tulos tuo 13m kylmiltään on, itse sain 10,50m kun kokeilin ja penkki oisko ollut 180-190 luokkaa sillon. Täytyy sanoa että käsittämättömiä elukoita on +20m kuulantyöntäjät, samaa sarjaa kuin +300kg raw-penkkipunnertajat verrannollisesti. Seppo Räty kävi useat kuulakilpailut, ja ennätys oli vähän päälle 14-metriä, siinä vähän verrantoa ettei tuo Aholan tulos kovin huono ole. Ne pitkät työnnöt vaan vaatii sitä paukkua pirusti enemmän kun mitä esim. kovalta keihäsmieheltä lähtee, niinkuin tuo osoittaa.
 
Se on kyllä jo ihme ainakin ilman urheilutaustaa. Minun kanssa samaan aikaan työnnellyt 19-vuotias ikäluokkansa SM-tason moukarimies(+65m) ei hänkään saanut kuin alle 11m. Kannattaa kokeilla sitä 7,26kg rautapalloa, en olisi koskaan uskonut että sillä työntäminen niin vaivalloista on. Se on oikeasti iso ja painava kädessä.

13m en usko että kukaan pukkais kylmiltään ilman mitään voimaharjoittelutaustaa, tuo 11-metriäkin kuulostaa hurjalta. Itse uskoisin, että tekniikkaharjottelulla voisin omalla suorituskyvyllä(penkki +200, mave n.250, rive 120(ehkä)) työntää 12-13metriä, mutta pidempään en kyllä jaksa uskoa.
 
Siitä oli tosiaan juttua aikanaan. Kuulamiehet saivat kokeilla kiviennostoa, ei noussut keltään. Mutta mörssärit veikkasivat Aholan työntävän silti huomattavasti pideommälle.
 
Kyllähän sitä isoa palloa on tullut käytyä kokeilemassa useastikin ja sellainen tuolla kesäpaikassa onkin. Kaks kaveria joilla ei ole punttitaustaa on kympin puhkaissu, toinen melkein 11m. Mun huomioni mukaan suurin yksittäinen tekijä kun kylmiltään pukataan, on työntäjän pituus. 190cm kavereita molemmat. Mutta nyt menee niin offiks että paree lopettaa....
 
Täytyy sanoa että käsittämättömiä elukoita on +20m kuulantyöntäjät, samaa sarjaa kuin +300kg raw-penkkipunnertajat verrannollisesti.

Joo sitä miesten kuulaa kun käy kokeilemassa niin ei pysty ymmärtää miten jotkut pukkaa sitä sen yli 20m saati sitten 23,12m. Pitää olla saatanasti tehoja.
 
Osin mun juttujen takia tämä on mennyt offtopiciin, joten voisin sen raakapenkkiin päin taas ohjata.

Itsellä kun raakapenkkimaksimi aikoinaan oli 140 kg työnsin suht. hyvällä tekniikalla 14 metriä, 150 kg tarkoitti 15 metriä ja 160 kg mahdollisti ne kaksi (harjoituskentälle jäänyttä) yli 16 metrin tulosta. Tekniikka muuten pysyi vakiona tuon ajan ja olin huono sen tärkeimmän eli jalkojen räjähtävän voiman suhteen. Penkkimaksimin nosto teki noissa vaatimattomissa metreissä käsittääkseni sen, että se 7,26 kg tuntui kevyemmältä ja pystyin kuularingissä keskittymään siihen tärkeimpään, eli miten ja ennenkaikkea kuinka nopeasti asiat tapahtuvat siellä hartialinjan alla.

Mitään lisää en kuulatulokseeni enää saanut, vaikka raakamaksimi jatkoi hidasta nousua. Raakana ilman pysäytystä nostin myöhemmin, kymmenisen vuotta kuulantyönnön lopettamisen jälkeen parhaimmillani ykkösmaksimina 235 kg penkistä. Toki silloinkin kävin toisinaan masentamassa itseni kuularingissä, kunnon nöyryytys on mainio motivaattori :) Se on vaan niin epäolennaista heittolajeissa tuo penkkivoima, jos jalkojen ja keskivartalon räjähtävää voimaa ei ole tarpeeksi tai sitä ei saa hyödynnettyä hyvän tekniikan avulla.
 
kuten monessa lajissa, se voima ei lopu tai sitä olis liian vähän. sitä vaan tuhlataan vääriin suuntiin ja väärään aikaan.
 
Kertokaahan joku joka tietää säännöistä

Kattelin vähän netistä ton Dan Greenin raakapenkkailuja, ja se tykkää upottaa tangon todella syvälle mahaansa kisoissa. Kuten tässä Dan Green benches 237.5kg ProRawFive - YouTube . Mark Bell näyttää tekevän samaa hieman kevyemmin. Tuossa toinen Tales of Savagery: The BOSS Benches - YouTube Tossa nyt ei tietenkään oo paussia kun ei ole kisoissa mut tosta näkyy paremmin kuinka hitosti se kaivaa sitä tankoa mahaansa.

Oon aina luullu että tankoa ei saa upottaa kunnolla rintaan missään kisoissa. Menin kuitenki sitte lukemaan IPF:n ja WPC:n sääntökirjoja, ja kummissakin lukee että nimenomaan press-komennon jälkeinen tangon upotus rintaan on kielletty. Onko siis todellakin niin että tangon saa upottaa rintaan / mahaan ennen press-komentoa, kunhan tanko on liikkumaton? Tietenkin on eri asia jos joku pömppömahainen upottaa tangon sisäelinrasvavuorensa läpi selkärankaansa, mutta onko esimerkiksi tollanen Dan Greenin upotus sallittu näissä perusliitoissa?
 
No yleisesti ottaen muistaisin, että säännöt sanovat tangon saavan upot puolen tangon paksuuden verran. Ei siis kokonaan mahan sisään. Lisäksi tuossa kyseisessä Danin penkissä kävi kuten monissa nykyraakakisoissa jenkkilässä ja ryssälässä, eli tanko ei ollut kokonaan pysähdyksissä missään välissä. Pitäisi saada vähän yhtenäisyyttä sääntölinjaan, koska tuo ei ollut järin hyväksyttävä nosto, taisi tulla inan alaspäinkin tanko puolivälissä. Itse en pilkkua yleensä tykkää nussia, mutta monilla tuo upotus missä ei tanko missään välissä pysähdy on ihan opeteltu homma ja vakiotekniikka.
 
Tästä lähdetään liikkeelle.

4x200kg allan jokinen - YouTube

Onko mitään mietteitä siitä mikä paikka pamahtaa seuraavaksi rikki? Pidemmän aikaan teikäläisen blogia tiiviisti seurannut, mukavaa lueskella sitä kun koko ajan ns tapahtuu jotain! Ennen tätä haastetta en yhtäkään videota ole eiralasta katsonut, mutta perusteluksi tuolla Eiralan viemiselle antaa pohjaa Jani Pekka Eirala training bench GPA Finland World Championships 08.12.2013 - YouTube tuo videon pätkä, kovaa punnertamista!
 
Back
Ylös Bottom