Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Moro! En tiedä onko oikea alaotsikko kysymykselle mutta voi siirtää oikeaan (jos se on jotenkin mahdollista:unsure:) mutta asiaan: tässä joku 8kk maltillista dieettiä takana, paino hiljakseen tippunut 100kg —> 90.5kg. Kalorit olleet viimeisen kuukauden nyt noin 2400 päivässä, mutta nyt viimeisen about kuukauden aikana painon lasku on pysähtynyt ja aamupaino vaihtelee 92-90 välillä. No nyt neljä edellistä päivää olen syönyt 3100 kaloria päivässä, ja tänään aamupaino 89,6kg, eli dieetin ajan alin aamupaino? Ilmeisesti aineenvaihdunta kiihtynyt ja varmaan muutakin tapahtunut kalorien noston seurauksena josta en mitään ymmärrä, mutta mun kysymys onkin että kannataako mun jatkaa tällä ~3000kcal syömismäärällä ja tiputtaa kaloreita vasta sitten kun painon putoaminen ja kunto selkeästi alkaa taas tökkimään vai mitä? Kiitos vastauksista etukäteen :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma veikkaus että nesteet lähteneet kropasta kiertoon. Jos kuukauden pysyi aamupaino samassa niin kyllä tuo 2400kcal on sulla sitten tämän hetkinen aineenvaihdunnan taso. Tiputa ~200kcal (eli 2200kcal) ja jatka diettiä.
 
Moro! En tiedä onko oikea alaotsikko kysymykselle mutta voi siirtää oikeaan (jos se on jotenkin mahdollista:unsure:) mutta asiaan: tässä joku 8kk maltillista dieettiä takana, paino hiljakseen tippunut 100kg —> 90.5kg. Kalorit olleet viimeisen kuukauden nyt noin 2400 päivässä, mutta nyt viimeisen about kuukauden aikana painon lasku on pysähtynyt ja aamupaino vaihtelee 92-90 välillä. No nyt neljä edellistä päivää olen syönyt 3100 kaloria päivässä, ja tänään aamupaino 89,6kg, eli dieetin ajan alin aamupaino? Ilmeisesti aineenvaihdunta kiihtynyt ja varmaan muutakin tapahtunut kalorien noston seurauksena josta en mitään ymmärrä, mutta mun kysymys onkin että kannataako mun jatkaa tällä ~3000kcal syömismäärällä ja tiputtaa kaloreita vasta sitten kun painon putoaminen ja kunto selkeästi alkaa taas tökkimään vai mitä? Kiitos vastauksista etukäteen :)
Minä tekisin muutoksia vasta kun homma ei toimi. Jos kunto paranee 3000 kilokalorilla, niin anna mennä 🙂

Fiilis ja kondispohjainen syklittely on hyvä tapa edetä. Syklittelyä voi harrastaa makroissa tai kaloreissa, päivä tai viikkotasolla. Etenkää jos ei ole mitään tarkkaa ajankohtaa milloin pitää olla tietyssä kunnossa, kannattaa kuunnella kehoa.

Tärkeää olisi että energiatasot olisi mahdollisimman korkealla koko ajan, se tukee rasvan energiaksi käyttöä.

Muutokset voi tehdä sen mukaan miten kroppa reagoi. 200 tai 500 kilokaloria, mutta anna keholle hetki aikaa näyttää toimiiko se.

Yöunet ja riittävä lepo on todella tärkeä pitää kunnossa. Ne kun alkaa sakkaamaan, usein loppuu kunnon parantuminenkin. Etenkin ilman lääkeaineita dietatessa.
 
Onko 250-275g hiilaria päivässä riittävästi lihaskasvatukseen? Treenaan kovaa ja sarjat menee failureen, kävelen päivittäin myös kilsan ehkä. kalorit siinä 2900-3000.
 
Onko 250-275g hiilaria päivässä riittävästi lihaskasvatukseen? Treenaan kovaa ja sarjat menee failureen, kävelen päivittäin myös kilsan ehkä. kalorit siinä 2900-3000.
Ei lihas hiilarilla kasva vaan hiilari antaa energiaa. Jos tuntuu ettei meinaa jaksaa, syö lisää, mutta jos jaksaa niin mikä jottei olisi riittävä. Proteiinia vaan tarpeeksi.
 
Hyvää uutta vuotta!

Olen ajatellut lisäravinteiden lisäämistä omaan ruokavalioon takaisin, kun työajat alkaa mahdollistamaan taas aktiivisen salilla käynnin. Mitä porukka käyttää? Aiemmin olen käyttänyt EAA:ta, kreatiinia ja perusheraa.
 
Hyvää uutta vuotta!

Olen ajatellut lisäravinteiden lisäämistä omaan ruokavalioon takaisin, kun työajat alkaa mahdollistamaan taas aktiivisen salilla käynnin. Mitä porukka käyttää? Aiemmin olen käyttänyt EAA:ta, kreatiinia ja perusheraa.
Kiitos samoin.

Itse pyrin minimoimaan lisäravinteiden käytön, mutta vainoharhaisena ihmisenä käytän silti joitain tuotteita. On mahdollista että käyttämäni lisäravinteet ovat turhia, mutta koska itselleni arvokkaat tietolähteet suosittelevat niitä, koen oloni turvallisemmaksi niiden kanssa.

Lähes päivittäin käytän D3, B3, K2, magnesium, NAC ja glysiini. Silloin tällöin menee lisäksi alfalipoiinihappo ja beta-alaniini. Joskus kokeilen jotain extraa, mutta harvoin ne jää käyttöön.

Oma käyttöni tukee enemmän terveyttä kuin salitreeniä, joten nämä eivät varmaankaan aiheuta suuria tunteita monessakaan. Toki, terveenä on salillakin kivempi olla, mutta eivät nuo mitään täsmä boostereita ole.

Jos punttia ajattelisin, niin ottaisin tunti ennen treeniä reilun annoksen beta-alaniinia ja kreatiinimonohydraattia.
 
Ruokavalio kuntoon, D-vitamiinia varsinkin pimeän aikaan ja kreatiinia kerran päivässä + kuppi kahvia ennen treeniä.

Jos haluaa hifistellä salitreenin tueksi, niin treenin aikana EAA:ta ja nopeaa hiilaria. Ennen treeniä kahvin lisäksi kofeiiniton boosteri (tai ei kahvia ja tavallinen boosteri) ja treenin jälkeen heraa. Nämä toimenpiteet takaavat tarpeeksi ravintoa anaboliseen ikkunaan/ladon oveen :cool:
 
Voiko carnivoren / ketoilun piirteitä yhdistää sekaruokavalioon järkevällä tavalla? Tarkoittaen siis, että hyötyä olisi haittaa enemmän. Carnivoressa kun esim. kasvikset on no no ja (eläinperäistä) rasvaa puolestaan käytetään runsaasti. Käytännössä siis päinvastoin, kuin mitä "kaikkialla" normaalisti suositellaan.

Tekisi mieli koittaa carnivorea, mutta matkustusta sisältävä työ ja kulinaristinen luonne sotii ajatusta vastaan. Tai sitten olen vaan laiska, joka myös pitää paikkaansa. Noiden carnivore -juttujen lukeminen muuten herätti kokeilun halun, voiko asia olla tosiaan näin päinvastainen kuin koko elämä opetettu.
 
Voiko carnivoren / ketoilun piirteitä yhdistää sekaruokavalioon järkevällä tavalla? Tarkoittaen siis, että hyötyä olisi haittaa enemmän. Carnivoressa kun esim. kasvikset on no no ja (eläinperäistä) rasvaa puolestaan käytetään runsaasti. Käytännössä siis päinvastoin, kuin mitä "kaikkialla" normaalisti suositellaan.

Tekisi mieli koittaa carnivorea, mutta matkustusta sisältävä työ ja kulinaristinen luonne sotii ajatusta vastaan. Tai sitten olen vaan laiska, joka myös pitää paikkaansa. Noiden carnivore -juttujen lukeminen muuten herätti kokeilun halun, voiko asia olla tosiaan näin päinvastainen kuin koko elämä opetettu.
Vaihda alkuun perus kana, seiti, rahka ja raejuusto punaiseen lihaan, sisäelimiin ja kananmuniin?
 
Vaihda alkuun perus kana, seiti, rahka ja raejuusto punaiseen lihaan, sisäelimiin ja kananmuniin?
Kiitos, tätä vähän hainkin takaa. Eli vaikka ihan tykkään syödä kanaa ja esim. vihanneksia, niin ilmeisesti nämä ei kuitenkaan se parempi vaihtoehto ole. Ruokavaliosta riippumatta. Paitsi tietysti jos on vege niin silloin tietysti, jos hengissä haluaa jotenkin pysyä. :)
 
Ei reaalimaailmassa kukaan pystykään, tai aika fakiiri sais olla ja vakioida kaikki ympäröivät vaikuttajat.
Sitä nääs vaa mietin, että jos mä päättäisin ny alkaa oleen 500kcal miinuksella, niin mites sen ny sumplis? Syödyt kalorithan on ihan melko helppo kun tietää mitä syö ja paljoko, mutta jostakin ihmeen älykellostako sitte kulutus?
 
Se on se muutos jolla on merkitystä. Muutos joka tehdään kaloreihin ja muutos, jota tarkastellaan mitä tapahtuu painolle. Syödään oletetusti se X määrä ja katotaan mitä tapahtuu painolle. Jos X kalorimäärällä paino pysyy samassa ja ollaan lähdössä dietille otetaan siitä kalorimäärästä about 20% pois (tai 500-1000kcal, riippuu henkilöstä ja halutusta diettitahdista) ja tarkastellaan se 2-3 viikkoa mitä tapahtuu. Sitten vain sorvataan kalorimäärää uudestaan, jos paino ei lähtenyt putoamaan otetaan n.200kcal taas pois ja uusi 2-3 viikon tarkastelu. Jos paino putosi liikaa voi kaloreita vielä ottaa takaisinpäin.
Päinvastaisesti kehityskaudella (massakausi, plussakausi you name it) lisätään siihen X kaloreihin 150-250kcal aina kun paino lakkaa nousemasta.
Ja ei varmasti yhden sadan kalorin tarkkuudella voi syödäkkään, pitää se muutos tähdätä siihen 200kcal tienoille.
 
Mitä öljyä kannattaa ottaa ruoan lisukkeeksi, jos haluaa varmistaa että saa Omega-rasvahappoja?

Ostin just rypsäriä, mutta siinä puhutaan purkin kyljessö vain että E-vitamiinissa löytyy.
Ruoan lisukkeeksi hyvä on oliiviöljy. Rypsiöljyä ja muita siemenöljyjä ei kannata käyttää. Rypsiöljy sisältää omega 6 rasvahappoja ja omega 3 rasvahappoja mutta omega 3 ovat alfalinoleenihappo muodossa joka on huono muuntumaan EPA:ksi ja DHA:ksi varsinkin jos linolihapon saanti on runsasta ja rypsiöljyä käyttäessä tulee paljon ei haluttua linolihappoa.

Rypsiöljyä käyttäessä saat vain omega 3 : omega 6 rasvahapposuhteesi sekaisin.
Mitä öljyä kannattaa ottaa ruoan lisukkeeksi, jos haluaa varmistaa että saa Omega-rasvahappoja?

Ostin just rypsäriä, mutta siinä puhutaan purkin kyljessö vain että E-vitamiinissa löytyy.
 
Mikäs nykytietämyksen mukaan olisi "paras" tai ehkäpä sopivin määrä plus kalorioita per vuorokausi jos haluaa kunnolla saada lihaksen kasvamaan? Jay Cutler sikabulkki? Ja että olisiko se halvin tapa ostaa maltoa ja heraa ja sekotella niistä sellanen sopiva litku? Osaan kyllä syödä hyvin ja monipuolisesti mutta itseni tuntien varmaan helpointa olisi suunnata sinne malton ja heran suuntaan.. tai sit ehkä aamu ja iltapalasörsseleihin laittais toisen kanamunan ja lisää hiutaleita?
Punnitsen tässä vaihtoehtoja ennakkoon.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom