Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

Ainut vaan että jos syöt hiilihydraatteja niin maksa ei tuota ketoaineita ja ketoaineiden terapeuttinen vaikutus jää saamatta. Rasvanpoltto ja ketoosi ei ole sama asia.
Joo, tottakai rasvaa käytetään jatkuvasti energiaksi ilman ketoosiakin. Ja on kai tosiasia, että ainakin osalla ketoosi saa aikaan suorastaan euforisen olon. Ja kun runsas rasvan ja proteiinin nauttiminen vielä pitää nälän tunteen pitkään poissa, ymmärtää hyvin miksi ketoosiin perustuva dieetti toimii monilla hyvin laihdutuksessa.

Mutta onko siitä terveydellistä haittaa, jos elää kymmeniä vuosia jatkuvassa ketoosissa?
Siis olettaen, että ruokavalio ketoosissakin on riittävän monipuolinen vitamiinien yms. suhteen. Jotain varoituksia muistan lukeneeni, mutta en ole varsinaista tutkimusnäyttöä koskaan nähnyt. Enkä siis suinkaan ole väittämässä ketoosia vaaralliseksi, itse en kylläkään koe tarpelliseksi rajoittaa omaa ruokavaliotani hiilihydraattien suhteen. Olen pari kertaa elämässäni tiputtanut painoa ketoosin avulla, mutta en kokenut sitä omalla kohdallani erityisen hyväksi, liikun aika paljon ja hiilihydraattien puutteen kyllä huomaa vähänkin korkeasykkeisemmässä liikunnassa.

Ja voihan se olla niinkin, että vaikka ketoosissa olossa jotain terveysriskiä pitkällä tähtäimellä olisikin, se on luultavasti kuitenkin pienempi paha kuin ylipaino. Siis mikäli ketoosi on ainoa keino millä saa painonsa pysymään normaalina.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, tottakai rasvaa käytetään jatkuvasti energiaksi ilman ketoosiakin. Ja on kai tosiasia, että ainakin osalla ketoosi saa aikaan suorastaan euforisen olon. Ja kun runsas rasvan ja proteiinin nauttiminen vielä pitää nälän tunteen pitkään poissa, ymmärtää hyvin miksi ketoosiin perustuva dieetti toimii monilla hyvin laihdutuksessa.

Mutta onko siitä terveydellistä haittaa, jos elää kymmeniä vuosia jatkuvassa ketoosissa?
Siis olettaen, että ruokavalio ketoosissakin on riittävän monipuolinen vitamiinien yms. suhteen. Jotain varoituksia muistan lukeneeni, mutta en ole varsinaista tutkimusnäyttöä koskaan nähnyt. Enkä siis suinkaan ole väittämässä ketoosia vaaralliseksi, itse en kylläkään koe tarpelliseksi rajoittaa omaa ruokavaliotani hiilihydraattien suhteen. Olen pari kertaa elämässäni tiputtanut painoa ketoosin avulla, mutta en kokenut sitä omalla kohdallani erityisen hyväksi, liikun aika paljon ja hiilihydraattien puutteen kyllä huomaa vähänkin korkeasykkeisemmässä liikunnassa.

Ja voihan se olla niinkin, että vaikka ketoosissa olossa jotain terveysriskiä pitkällä tähtäimellä olisikin, se on luultavasti kuitenkin pienempi paha kuin ylipaino. Siis mikäli ketoosi on ainoa keino millä saa painonsa pysymään normaalina.
Haittoja mitä itse lukenut on ainakin tai se että ei nukuta. Vähentyykö unen tarve, sitä vaikea sanoa. Sitten joillain voi hiilihydrattitoleranssi heikentyä tilapäisesti, aika luonnollista että heikkeneekin jos ei hiilihydraatteja pitkään aikaan käytä energiaksi. Itse talvella hiihdin vapaalla tyylillä 15km lenkkejä kovilla sykkeillä eikä jaksamisen kanssa ollut mitään ongelmia, sanoisin että jaksoin jopa paremmin ketoosissa kuin hh dietillä eikä taevinnut pelätä että energia loppuu tai hiipuu hiljallee. Punttitulokset kylläkin laski ainakin tilapäisesti.
 
Mahtaakohan yhden suuntauksen syöjät (carnivore, vegaani yms.) syöttää myös omat vauvat ja lapset samalla tavalla? Miksi samat lainalaisuudet eivät pätisi taaperoikäisille? Siis yhden suuntauksen syöjien mielestä?

Itse olen sekasyöjä ja syötän lapseni samalla tavalla. Ei sillä, että eri suuntauksissa olisi mielestäni mitään vikaa, koska en tiedä tarpeeksi kritisoidakseni.
 
Mahtaakohan yhden suuntauksen syöjät (carnivore, vegaani yms.) syöttää myös omat vauvat ja lapset samalla tavalla? Miksi samat lainalaisuudet eivät pätisi taaperoikäisille? Siis yhden suuntauksen syöjien mielestä?

Itse olen sekasyöjä ja syötän lapseni samalla tavalla. Ei sillä, että eri suuntauksissa olisi mielestäni mitään vikaa, koska en tiedä tarpeeksi kritisoidakseni.
Pari tuttavaperhettä syöttää muksuilleen vain rehua. Toisella oli iltasatunakin jotain "Peppi ja suuri possukysymys"-tyylisiä kirjoja. Kavereilla kyläillessä saavat tosin syödä muutakin. Kerran oli toisten näistä muksu mukana grillaamassa meidän kanssa, niin laittoivat sille soijanakit mukaan. Ei se kyllä niitä syönyt. 😅

Mutta enpä sitten carnivoresta tiedä, kaipa niitäkin löytyy. Eipä meillä kumpikaan suuntaus toimisi kun nuo on niin nirsoja. Kunhan itte yritän syöttää kunnolla ja painottaa isommille proteiinin tärkeyttä kun muuten menee pelkkää leipää yms.
 
Meillä lapset syö samoja ruokia meidän kannsa, mutta ei ne nyt mitään raakaa maksaa syö. Toki he lisäilevät omia juttujaan lautaselle.

Nuorempi tyttö,15v, syö harvakseltaan perunamuusia ja nuudeleita lihan kanssa. Karkkia ei oikeastaan mene yhtään, mutta välillä hänelle pitää hankkia jostain pitsa.

Vanhempi tyttö, 20v, syö vhh, mutta karkkia menee kyllä kun on siihen hyvä syy. Leffa tai väsymys riittää yleensä syyksi.

Vanhimmat lapset, eli pojat 22v ja 24v, syövät kyllä semi carnivorea, mutta viihteellä lipsuu pahasti. Vanhempi osaa välttää aika hyvin kaikkea einestä, nuoremmalle maistuu kyllä makkarakin.

Eli syövät säntillisemmin kuin tuon ikäiset keskimäärin, otaksun. Ei olla varsinaisesti pyydetty heitä tähän mukaan, mutta toki esimerkillä on voimaa. He ovat kyllä aktiivisia kyselemään asioista ja tuntuu että kiinnostusta on myös ottaa käytäntöön jotain juttuja silloin tällöin. Näkisin että melko terveellä pohjalla ovat.
 
Ei jaksais olla joka syksy-talvi näin väsynyt. Suositelkaa jtn huumeita(luonnon) millä vois yrittää vaikuttaa asiaan edes marginaalisesti.
Mulla katos aamu/kaamos/kaikki väsymykset kun aloin lenkkeilemään aamuisin. Ja olin kuitenkin aiemmin paatunut puoleen päivään nukkuja.

Tai no, iltaisin alkaa nyt väsyttää aikaisin ja uni tulee helposti.
 
Täytyy kipasta multi-vitat. Jotenki käsittämätöntä et voi ihmiseltä virta loppua ku seinään jonkun vuoden vitun ajan vuoks. Mul on kilpirauhasarvoissa ollu jtn häikkää aina välillä. En tiiä miten ne voi vaikuttaa.
Itsellä vaati hieman yli 100 mcg päivässä (100mcg d-vita + se mitä multivitaministä tulee) d-vitamiinia, että tasot nousi verikokeissa viitteisiin. En usko että multi-vitamineissa yleisesti käytetty 5-10mcg annokset olisi yksinään hirveästi auttanut.

Toki se multivitamiini voi muutenkin olla hyödyllinen, mutta pelkästään sen varaan en laskisi.
 
Ei jaksais olla joka syksy-talvi näin väsynyt. Suositelkaa jtn huumeita(luonnon) millä vois yrittää vaikuttaa asiaan edes marginaalisesti.
Kuulostaa paskalta, mutta infrapunavaloon voisit tutustua. Auttaa itsellä, ei ole kallis ja sillä on monia vaikutuksia.

Olen auringonvaloon "addiktoinut" ja en tykkää pimeästä talvesta yhtään. Infrapunavalossa on todella paljon samaa kuin luonnonvalossa, sillä auringonvalossa on todella paljon sitä itseään.

Myös takkatuli, kynttilät ja vanhat hehkulamput vaikuttaa samalla mekanismilla, eli luontaisella infrapunavalolla. Ledvalo, eli luonnonton sinivalo, on sille suoraan vastavaikuttaja.

Luonnonvalossa on todella paljon muutakin kuin D-vitamiini.

En nyt ala tästäkin aiheesta jeesustelemaan enempää, vaan jokainen voi perehtyä jos haluaa. Ja kuten sanottu, itsellä wörkkii kyllä 💯
 
Kuulostaa paskalta, mutta infrapunavaloon voisit tutustua. Auttaa itsellä, ei ole kallis ja sillä on monia vaikutuksia.

Olen auringonvaloon "addiktoinut" ja en tykkää pimeästä talvesta yhtään. Infrapunavalossa on todella paljon samaa kuin luonnonvalossa, sillä auringonvalossa on todella paljon sitä itseään.

Myös takkatuli, kynttilät ja vanhat hehkulamput vaikuttaa samalla mekanismilla, eli luontaisella infrapunavalolla. Ledvalo, eli luonnonton sinivalo, on sille suoraan vastavaikuttaja.

Luonnonvalossa on todella paljon muutakin kuin D-vitamiini.

En nyt ala tästäkin aiheesta jeesustelemaan enempää, vaan jokainen voi perehtyä jos haluaa. Ja kuten sanottu, itsellä wörkkii kyllä 💯
Lähi- ja infrapunavalo on kyllä mielenkiintoinen aihealue. Sen terveysvaikutuksista alkaa olla aika paljonkin tutkimusta. Suomalaisista
ainakin hammaslääkäri Vladimir Heiskanen perehtynyt aiheeseen perusteellisesti. Itsellä auttanut muun muassa iho-oireisiin positiivisesti.
 
Kysytään nyt tälläistä kun kävi mielessä. Dieetillä ollut noin 10 viikkoa ja päätin ostaa kreatiinipurnukan ja lisätä sen mukaan. Nestettähän se kerää odotetusti, niin reilussa viikossa paino noussut puolisen kiloa. Kauankohan tälläistä voisi olla odotettavissa, kun annostus on 5g/pv? Haittaa hieman dieetin seurantaa kun ei näe vaa'alla oikeaan suuntaan meneviä numeroita ja ei oikein tiedä voiko tässä joku muukin mahdollinen sakkaus jäädä huomaamatta tämän vuoksi. Vyötärön ympäryskin pysynyt muuttumattomana tällä aikavälillä.

Mahtaakohan mennä oikeaan threadiin, mutta tutkailin keskimääräistä painonpudotusvauhtia ja vyötärön ympäryksen pudotusta. 10 viikon aikana paino pudonnut n. 430 g/vko ja vyötärö kadonnut 0,9 cm/vko tahdilla. Minun silmään näyttää jopa aika nopealta tuo vyörärön sulaminen, vai onko näissä jotain käytännössä todettuja korrelaatioita? Positiivinen ongelma siis ilman muuta.
 
Ei ole tullut heraa ostettua varmaan viiteen vuoteen, nyt meinasin ostaa pussin testimielessä. Mistäs porukka nykyisin ostaa heraproteiinit? Lähinnä joku suklaan maku isolaattina voisi mennä parhaiten.
 
Kysytään nyt tälläistä kun kävi mielessä. Dieetillä ollut noin 10 viikkoa ja päätin ostaa kreatiinipurnukan ja lisätä sen mukaan. Nestettähän se kerää odotetusti, niin reilussa viikossa paino noussut puolisen kiloa. Kauankohan tälläistä voisi olla odotettavissa, kun annostus on 5g/pv? Haittaa hieman dieetin seurantaa kun ei näe vaa'alla oikeaan suuntaan meneviä numeroita ja ei oikein tiedä voiko tässä joku muukin mahdollinen sakkaus jäädä huomaamatta tämän vuoksi. Vyötärön ympäryskin pysynyt muuttumattomana tällä aikavälillä.

Mahtaakohan mennä oikeaan threadiin, mutta tutkailin keskimääräistä painonpudotusvauhtia ja vyötärön ympäryksen pudotusta. 10 viikon aikana paino pudonnut n. 430 g/vko ja vyötärö kadonnut 0,9 cm/vko tahdilla. Minun silmään näyttää jopa aika nopealta tuo vyörärön sulaminen, vai onko näissä jotain käytännössä todettuja korrelaatioita? Positiivinen ongelma siis ilman muuta.
Pian loppuu se kreatiinin veden kerääminen, ei se kilotolkulla sitä kerää ja toisilla ei laisinkaan. Mitä vyötäröön tulee, ihan normaali sulamistahti tuo on jos enemmän vararengasta löytyy.
 
Kysytään nyt tälläistä kun kävi mielessä. Dieetillä ollut noin 10 viikkoa ja päätin ostaa kreatiinipurnukan ja lisätä sen mukaan. Nestettähän se kerää odotetusti, niin reilussa viikossa paino noussut puolisen kiloa. Kauankohan tälläistä voisi olla odotettavissa, kun annostus on 5g/pv? Haittaa hieman dieetin seurantaa kun ei näe vaa'alla oikeaan suuntaan meneviä numeroita ja ei oikein tiedä voiko tässä joku muukin mahdollinen sakkaus jäädä huomaamatta tämän vuoksi. Vyötärön ympäryskin pysynyt muuttumattomana tällä aikavälillä.

Mahtaakohan mennä oikeaan threadiin, mutta tutkailin keskimääräistä painonpudotusvauhtia ja vyötärön ympäryksen pudotusta. 10 viikon aikana paino pudonnut n. 430 g/vko ja vyötärö kadonnut 0,9 cm/vko tahdilla. Minun silmään näyttää jopa aika nopealta tuo vyörärön sulaminen, vai onko näissä jotain käytännössä todettuja korrelaatioita? Positiivinen ongelma siis ilman muuta.
Varmaan myöhäistä nyt, mutta jos ei ole pikkurahasta puutetta, niin kreatiinia löytyy myös ph-puskuroituina nappeina. Se ei aiheuta noita nesteen kerääntymisiä, eikä vaadi edes ns. sisäänajovaihetta. Esim. tämmönen purnukka. Löytyy myös sponsori fitnesstukun valikoimista jos haluaa sivustoa tukea.

kre-alkalyn-120-caps.png
 
Ei ole tullut heraa ostettua varmaan viiteen vuoteen, nyt meinasin ostaa pussin testimielessä. Mistäs porukka nykyisin ostaa heraproteiinit? Lähinnä joku suklaan maku isolaattina voisi mennä parhaiten.

Itselle ainakin maistuu Star Nutrition jauheet (Fitnestukun). Esim. Prisman oliko se nyt Sportlife oli selvästi huonomman makuinen suklaana ku tuo Star Nutrition.

Suklaa on kyllä hyvä, henk.koht omat suosikit on perus suklaan lisäksi suklaa-banaani ja nyt uutena suosikkina ehdottomasti Tropical Smoothie, hieman sellainen raikkaampi maku vs. suklaa
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom