Ravinto-osion yleiset kysymykset. Yksinkertaiset nopeat kysymykset tänne

“Yhdestä laafukkaasta vapaana laiduntavasta ulkokanan kananmunasta saa noin 250-450mg EPA ja DHA".

Lähde? Samoja poskettomia lukuja heitit naudasta ja katosit kun kyseltiin.
Kyllä niitä tutkimuksiakin löytyy. Ne eivät vain ole niin mediaseksikkäitä kuin vegaaniset vaihtoehdot. Videoilla on yleensä enemmän ja helpommin tietoa tarjolla, mutta sellaisia ei kaiketi kukaan jaksa katsoa läpikotaisin.

Ylipäätään vapaana laiduntavien eläinten terveysmarkkinointia rajoitetaan, koska se on ravintoteollisuudelle ja vihreälle siirtymälle surkea bisnes.

Kana ei ole vegaani, vaan sekasyöjä, joka tarvitsee paljon hyönteisiä, matoja ja muuta ns. lihaa. Tämä vaikuttaa todella paljon sen kananmunien ja lihan ravintokoostumukseen. Pelkkien jyvien tai rehun kanssa elävän kanan kananmunat eivät ole lainkaan niin laadukkaita.

Paljon vaikuttaa myös auringonvalo ja valoisan ajan pituus vuodessa.






 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laita suora lainaus tutkimukseen. Avasin ekan linkin. Siellä puhutaan 2* määrästä verrattuna tavalliseen munaan eli puhutaan 200mg/100g eli 120mg per muna. Suurin osa DHA:ta kun EPA:n hyödyistä aikuisilla yleensä puhutaan. Eli määrä on 4* pielessä, samoin muoto. Omega-munissa suurimmat pitoisuudet, mutta nämä varmaan kuuluvat pahan teollisuuden piiriin?
 
Laita suora lainaus tutkimukseen. Avasin ekan linkin. Siellä puhutaan 2* määrästä verrattuna tavalliseen munaan eli puhutaan 200mg/100g eli 120mg per muna. Suurin osa DHA:ta kun EPA:n hyödyistä aikuisilla yleensä puhutaan. Eli määrä on 4* pielessä, samoin muoto. Omega-munissa suurimmat pitoisuudet, mutta nämä varmaan kuuluvat pahan teollisuuden piiriin?
Ei minulla ikävä kyllä ole juuri nyt antaa sinulle sellaista tutkimusta mistään paperisena, enkä myöskään löytänyt aivan sellaista nopealla Googlauksella. Mutta kyllä niitä on, en minä näitä huvikseni keksi. En myöskään saa tästään rahaa tai etua, edes maine ei kasva, joten miksi juksaisin ihmisiä moisella.

Noistakin linkeistä mitä laitoin, saa kyllä käsitystä asiasta, kunhan vain lukee ne, kuinka paljon enemmän enemmän omaga-3 vapaana laiduntavan kanan kananmunan sisältää. Omega-3 ei vielä kerro kaikkea, vaan se mistä lähteestä se on peräisin, vaikuttaa oleellisesti epa ja dha määriin. Lihaa (matoja, hyönteisiä, toukkia) syövät kanat muuntavat paljon enemmän epa ja dha, kuin pellavansiementä syövät kanat, vaikka omega-3 pitoisuus ei kasvakaan samassa suhteessa.

Siementen ALA ei auta epa ja dha lisäämisessä. Eli varsinaiset omega-3 munat on siinä mielessä haaskausta.

Tunnen muutamia kanafarmareita jotka tuottaa kananmunassa vapaana laiduntamalla ilman siemenrehua. Heillä on usein ensikäden tietoa tutkimuksista, ovat alaan perehtyneitä. Uskon että he voivat auttaa minua tässäkin asiassa.
 
Okei eli heitit päästäsi etkä tiennyt mitä linkkiesi takana on.

Miksei niitä omegoja voi syödä kalasta?

Omega-munissa on enemmän epa+dha kuin tavallisissa. Eli hyötysuhde on laskettu sisään. Silti kala täysin ylivoimainen.
 
Tunnen muutamia kanafarmareita jotka tuottaa kananmunassa vapaana laiduntamalla ilman siemenrehua. Heillä on usein ensikäden tietoa tutkimuksista, ovat alaan perehtyneitä. Uskon että he voivat auttaa minua tässäkin asiassa.
Ei kai ole yllätys, että juuri nämä tuottajat esittävät tuotteidensa olevan parempia kuin muiden. En pitäisi kovin luotettavana lähteenä ilman kunnollisia tutkimuksia. On ylipäätään aika sinisilmäistä uskoa valmistajan väitteitä tuotteidensa paremmuudesta muihin nähden.
 
Okei eli heitit päästäsi etkä tiennyt mitä linkkiesi takana on.

Miksei niitä omegoja voi syödä kalasta?

Omega-munissa on enemmän epa+dha kuin tavallisissa. Eli hyötysuhde on laskettu sisään. Silti kala täysin ylivoimainen.
Kyllä tiesin mitä linkkien takana on. Vai miksi niin epäilit? Siksi minä ne jaoin.

Nuo linkit pitää myös lukea, sekä lopuksi ymmärtää mitkä asiat vaikuttaa mihinkin. Kyllä niistä asioita selviää. Ja lisää hakemalla pääsee enemmän jyvälle epa/dha/ala/omega-3 maailmaan. Kyllä sinä sen tiedät.

Tuosta omega-3 kananmunan epa ja dha määrästä en lähde kanssasi kinaamaan, meillä siitä eri näkemys. Fakta on se että ALA ei muunnu juuri lainkaan epa ja dha rasvoiksi. Jos kanalle on syötetty maksaa tai epa/dha lisää, silloin tilanne toki eri. Näitä laatuja on vain todella harvassa, oletan ettei ainakaan Suomessa yhtään.

Tottakai voi syödä kalaa. Mutta kalassa on ne aiemmin mainitut huonot puoletjaniinkuin ehkä kaikessa, ja annoin vaihtoehdoksi myös kananmunan. Sekä on todettu ja tutkittu että viljellyssä kalassa on enää murto-osa epa ja dha rasvahappoja, mitä on ollut ns. ennen vanhaan. En pidä kalaa optimaalisena epa ja dha lähteenä, jos ajatellaan kokonaisuutta.

 
Ei kai ole yllätys, että juuri nämä tuottajat esittävät tuotteidensa olevan parempia kuin muiden. En pitäisi kovin luotettavana lähteenä ilman kunnollisia tutkimuksia. On ylipäätään aika sinisilmäistä uskoa valmistajan väitteitä tuotteidensa paremmuudesta muihin nähden.
Ymmärrän, ja olen ihan samaa mieltä.

Tässä ei olekaan kyseessä heidän tutkimukset, vaan joidenkin muiden, jotka ovat vain heidän käytössään. ja on myös selvää ettei ravintoteollisuuskaan halua markkinoida laiduntavien kanojen terveellisyyttä, versus tehotuotettu tai prosessoitu kananmunavalmiste.
 
#Vesa Valkeejärvi Näistä kananmunien rasvahappokoostumuksista oli aiemminkin puhetta, silloinkaan et tutkimustietoa kyennyt väitteidesi perusteeksi esittämään.
Onhan noissa linkeissä vaikka ja mitä mustaa valkoisella. Omega-3 pitoisuudet noin kolminkertaisiksi, samoin antioksidantteja on enemmän. Omega 3/6 suhde paljon parempi.

Epa ja dha pitoisuuksiin en ikävä kyllä enää onnistunut löytämään mitään suoraa tutkimusta, mutta ainakin kahdessa oli todettu, että laiduntavan kanan munisa on kuusinkertainen määrä epa/dha verrattuna häkkikanan kananmunaan, kunhan kanan ravinto on laadukasta.


 
"Kaikki liittyy kaikkeen" ei ole peruste heitellä lukuarvoja päästä.

Itse uskon myös kananmunan terveellisyyteen. Ja naudan. Surulliseksi tekeekin se, että näillä heitoilla, joissa niiden omegat väitetään samoiksi kuin lohen, annetaan hörhö kuva kaikista, jotka terveyshyödyt näkevät. Miksei voida antaa oikeiden faktojen puhua?
 
"Kaikki liittyy kaikkeen" ei ole peruste heitellä lukuarvoja päästä.

Itse uskon myös kananmunan terveellisyyteen. Ja naudan. Surulliseksi tekeekin se, että näillä heitoilla, joissa niiden omegat väitetään samoiksi kuin lohen, annetaan hörhö kuva kaikista, jotka terveyshyödyt näkevät. Miksei voida antaa oikeiden faktojen puhua?
Hmm... En heittänyt lukuarvoja päästäni, ja yritin perustella että omega-3 ei synonyymi epa ja dha rasvahapoille, vaan lopputulokseen vaikuttaa moni asia.

En myöskään väittänyt kananmunien tai lohen sisältävän saman verran mitään rasvahappoja, sanoin vain että laadukas kananmuna on hyvin varteenotetta epa ja dha lähde, ilman kasvatetun kalan haittoja.

Edelleen sanoisin, että luethan ne lähettämäni linkit huolella ja tutustut alfalinoleenihapon ja epa/dha muunnokseen. Ylipäätään ravintoasioissa kaikki samalta kuulostavat asiat eivät ole synonyymejä keskenään, vaan kehon metabolia sen kautta tuleva terveys/epäterveys on monimuotoinen prosessi.

Uskon että tiedät näistä hyvin paljon, ja siksi olisi kiva puhua ihan samalla puolen pöytää näistäkin asioista 🙂 Silti nimittäin saisi asiallisesti huomauttaa jos huomaa toisen tekstissä epäkohtia tai epäselvyyksiä, eli ei mitään pelkkää selkään taputtelua tarvitse harrastaa 💪Haastaminen on kiva asia, kunhan se tehdään kohteliaasti.
 
Kaksipiippuinen juttu. Itsekin olen ehdottomasti kalaöljyn kannalla, kunhan se tulee itsestään kalasta. Purkista tai pilleristä en oikein suosittele.

Syynä lähinnä se että Omega-3 rasvat, ja ylipäätään kaikki tyydyttymättömät rasvat härskiintyy, eli pilaantuu, todella nopeasti ollessaan hapen kanssa tekemisissä. Tämän johdosta niistä tulee toimimattomia, mutta myös karsinogeenisiä eli terveyttä haittaavia.
Oho, miksiköhän tästä ei puhuta enempää jos asia on näin? Jos tuommoinen vaara on edes etäisesti olemassa, niin luulisi ettei kalaöljynvalmisteiden käyttöä suositeltaisi missään.
 
Oho, miksiköhän tästä ei puhuta enempää jos asia on näin? Jos tuommoinen vaara on edes etäisesti olemassa, niin luulisi ettei kalaöljynvalmisteiden käyttöä suositeltaisi missään.
Ei kaikista ravintoon ja terveyteen liittyvistä asioista puhuta ylipäätään, se on varmaan kaikilla hyvin tiedossa.

Miksi lihankorvikevalmisteet ja margariinit saavat pitää Sydänmerkkiä, vaikka ovat kiistatta terveydelle haitallisia? Miksi tästä ei puhuta virallisissa medioissa enempää?

Tyydyttymättömien rasvojen pilaantuminen on ihan yleistietoa ja kaikkien saatavilla. Mutta tuotteiden oletetaan olevan aina myyntikelpoisia, jos niitä kaupoissa myydään.

Kalaöljynkin saa säilymään kyllä, kunhan se käsitellään sitä varten. Sen jälkeen siinä ei vain ole enää mitään terveysvaikutuksia jäljellä.
 
Ei kaikista ravintoon ja terveyteen liittyvistä asioista puhuta ylipäätään, se on varmaan kaikilla hyvin tiedossa.
Näin toki, mutta esim. kalaöljyvalmisteet ovat yksityisten yritysten bisnes. En siis ymmärrä mitä etua viranomaistahot saisivat vaikenemalla mahdollisesta syöpäriskistä.

En siis väitä, etteikö semmoista voisi olla olemassa, koska kuka minä olen väittämään tuommoista vastaakaan..
 
Näin toki, mutta esim. kalaöljyvalmisteet ovat yksityisten yritysten bisnes. En siis ymmärrä mitä etua viranomaistahot saisivat vaikenemalla mahdollisesta syöpäriskistä.

En siis väitä, etteikö semmoista voisi olla olemassa, koska kuka minä olen väittämään tuommoista vastaakaan..
Viranomaiset itse suositelee kasviöljyjä (tyydyttymättömiä rasvoja) niin paljon ettei taida sopia noista asioista puhella. Viranomaisia myös ohjataan, eivät he ole missään nimessä korkein päätösmahti. Päin vastoin, ovat vain virallinen tiedotuskanava.
 
Aivan. Eli parempaa vaihtoehtoa, tai joidenkin mielestä kahdesta paskasta vähemmän paskaa vaihtoehtoa. Eli tuon perusteella aika matalin kynnyksin sitä voidaan lätkiä mihin vaan tuotteeseen. Eipä tuossa omasta mielestä ole yhtään mitään ihmeellistä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom