Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Olen itse käyttänyt sitä täällä poretabletteina, joissa on siis tauriinia, magnesiumia ja L-karnitiinia ja kofeiinia. Ennen juoksulenkkejä ja punttia olen ottanut, antaa kivasti potkua treeniin. Mitään rasvaapolttavaa vaikutusta en kyllä kerinnyt huomaamaan...:D Kofeiini nyt ainakin on pannassa, joten saa tuo tavara oottaa sitten myöhempiä päiviä. On muuten tosissaan aikamoinen hässäkkä ottaa selvää kaikista näistä lisäravinteista - mitä voi ja mitä ei voi ottaa...Vaikeinta mulle on kahvin ja laittikokiksen jättäminen, ne on ollu mulle tosi isoja herkkuja :rolleyes: Ei tosin kovin terveellistä, joten ei varmaan pahaks ole, että jääkin pois.

Ei kai kofeiini täysin kiellettyä ole? Tai ainakin mulle sanottiin neuvolassa, että kohtudella voi juoda kahvia, tosin mulle se ei oikein ole maistunut, vaikka ennen meni pahimmillaan 6 kuppia päivässä. Mutta joku pari kuppia päivässä (tai vastaava määrä kofua muulla tavoin nautittuna) on kai ihan ok. Aspartaamikin on sallittu, mutta koska mä en täysin luota siihen, etteikö sillä vois olla mitään haittavaikutuksia, niin olen sitä vältellyt. Joskus on tullut juotua joku laittilimu tms, mutta ennemmin oon valinnut sokeriversion.

Mut on noi ruoka-ainesuositukset aika mielenkiintoisia, vielä kun eri kaupunkien ohjeissa on eroja. Esim. Helsingin ohjeissa kielletään papaija, mutta (muistaakseni) Tampereen ohjeissa ei :rolleyes:. Siinäkin varmaan on niin, että jos söis suuria määriä, niin joku riski saattaisi kasvaa tms, joten se on sitten varmuuden vuoksi lisätty listaan. Vauvan parhaaksihan noi suositukset on laadittu, mutta jos niitä rupee liikaa miettimään, niin stressitasojen nousu tekee varmaan enemmän hallaa. Joskus nimittäin tajusin, että oli tullut syötyä leipää, jossa oli pellavansiemeniä, jotka on kiellettyjen listalla. Että jos noista rupeis yöuniansa menettämään, niin pahempi se varmaan olis.

Hugadelic sanoi:
Ei kai kofeiini täysin kiellettyä ole?

Max. 300 mg kofeiinia / vrk on suositus. Yksi kahviKUPILLINEN (ei siis -mukillinen) sisältää noin 100 mg kofeiinia. Itse join ensimmäisen raskauden, ja nyt myös toisen, aikana ihan hyvällä omatunnolla pari kuppia kahvia päivässä.

Mä olen kyllä juonut raskauden aikana silloin tällöin 0,5 litran pullon Pepsi Maxia. Olen ajatellut että menköön, kun en kerran kahvia juo lainkaan.

Mitä tulee treeniin, niin melko hikistä alkaa olla. Huomenna siis tasan 5 viikkoa laskettuun aikaan, eli rv 36 alkaa. Jaksan kyllä kohtuullisesti treenata kunhan vain pääsen salille asti. Motivaation kanssa lähinnä on ongelmia, koska tiedän etten voi silti täysillä treenata, saati kehittyä. On niin vaikea motivoitua ylläpitotreeniin. Olen silti jaksanut käydä salilla sen 3 kertaa viikossa. Painoakaan ei onneksi ole tullu 8 kiloa enempää, tuskinpa kerkeän jäljellä olevien viikkojenkaan aikana täysin possuuntumaan.

Kuinka muuten toiset raskautetut jaksatte helteet? Mulla on ollut tänä kesänä sietokyky aika alhaalla. Jos menen aurinkoon yhtään pidemmäksi aikaa, seurauksena on yleensä vähintään parin tunnin kooma sohvalla.

Saako udella miten pitkällä kaisan raskaus on?

Mä olen kyllä juonut raskauden aikana silloin tällöin 0,5 litran pullon Pepsi Maxia. Olen ajatellut että menköön, kun en kerran kahvia juo lainkaan.

Joo, eipä tollasista määristä varmaan mitään haittaa ole, etenkin jos ei ihan joka päivä litki. Ja ohjearvojahan nuo on, tuntuu monessa jutussa, että ne on varmuuden vuoksi säädetty aika tiukallekin. Mikä varmaan on ihan hyvä.

Mitä tulee treeniin, niin melko hikistä alkaa olla. Huomenna siis tasan 5 viikkoa laskettuun aikaan, eli rv 36 alkaa. Jaksan kyllä kohtuullisesti treenata kunhan vain pääsen salille asti. Motivaation kanssa lähinnä on ongelmia, koska tiedän etten voi silti täysillä treenata, saati kehittyä. On niin vaikea motivoitua ylläpitotreeniin. Olen silti jaksanut käydä salilla sen 3 kertaa viikossa. Painoakaan ei onneksi ole tullu 8 kiloa enempää, tuskinpa kerkeän jäljellä olevien viikkojenkaan aikana täysin possuuntumaan.

Mulla taas kesälomalla alkanut salitauko jatkuu nyt, kun lääkäri pisti kiertäjäkalvosinten tulehduksen takia saikulle. En viitsi lähteä leikkimään olkapään kanssa yhtään, kun tuo lääkitseminen ei oikein onnistu näin raskausaikana. Paratabseja olen joutunut syömään melkein päivittäin jo jonkun aikaa ja sekin hirvittää, vaikka sallittuja ovatkin. Noh, äitiysjooga ja kävely saa nyt riittää kunnes olkapää on kunnossa. Painoa ei silti oo tullut kuin 3kg (rv 15+0), ja nekin melkein heti alussa, tuntui, että sillon turvotti. Niin ja sillon vielä kävin salilla. Mut 8kg kokonaisuudessaan kuulostaa hyvältä.

Kuinka muuten toiset raskautetut jaksatte helteet? Mulla on ollut tänä kesänä sietokyky aika alhaalla. Jos menen aurinkoon yhtään pidemmäksi aikaa, seurauksena on yleensä vähintään parin tunnin kooma sohvalla.

Yleensä mä tykkään todella paljon auringosta ja lämmöstä. Keväällä oltiin ennen raskautta reissussa ja sitten kun oli yli 40 astetta, eikä tuullut ollenkaan, alkoi mustakin olemaan jo vähän liian kuuma. Mutta nyt ei aurinkoa kestä ollenkaan. Cassyput noilla sun raskausviikoilla se on jo ymmärrettävämpääkin, voi olla tuossa vaiheessa muutenkin jo tuskainen olo, mutta tässä vaiheessa on syynä pakko olla hormonit tai jotain. Eilen yritin olla ulkona hetken aikaa, mutta ei pystynyt. Tulee tuskanhiki ja inhottaa. Mä jopa toivon, että syksy ja talvi tulis mahdollisimman pian :eek:.

Cassyput sanoi:
Kuinka muuten toiset raskautetut jaksatte helteet?

Me muutettiin hiukan vajaa kuukausi sitten helteisestä Itä-Kiinasta Suomeen, joten "helteet" tuntuu aika keveiltä. :D Ei mitään ongelmaa jaksamisen kanssa, hikoiluun on parin vuoden aikana todellakin tottunut.

Cassyput sanoi:
Saako udella miten pitkällä kaisan raskaus on?

Saa toki udella, huomenna alkaa 21. viikko, eli puolivälissä mennään. Esikoistytär syntyi samalla viikolla kun millä sä oot nyt, eli 36+0. :) Samaa hommaa odotan taas, supisteluja ollu alusta saakka, mutta kun paikat edelleen kondiksessa, niin eipä siinä mitään. Treenit oon pitänyt aika minimissä just noiden supistuksien takia. 40 viikkoa elämästä on lyhyt aika ja kuntoon pääsee ihan hienosti jälkeenpäin. :)

Onkos punttimimmeille sattunut silleensä, että raskaana ollessaan onkin menkat tulleet ihan normaalisti? Mistä tällöin on tullut sitten ajatus, että jospa sittenkin on raskaana? Noita muita oireita esim. pahoinvointia kun voi tulla vähän muutenkin... Varsinkin ensikertalaisen mahtaa olla tällaisessa tapauksessa hieman hankala arvioida oireitaan ja varsinkin näin kesäisin kun muutenkin on ihan kamalaa...

Onkos punttimimmeille sattunut silleensä, että raskaana ollessaan onkin menkat tulleet ihan normaalisti? Mistä tällöin on tullut sitten ajatus, että jospa sittenkin on raskaana? Noita muita oireita esim. pahoinvointia kun voi tulla vähän muutenkin... Varsinkin ensikertalaisen mahtaa olla tällaisessa tapauksessa hieman hankala arvioida oireitaan ja varsinkin näin kesäisin kun muutenkin on ihan kamalaa...

Mulla tuli ekan raskauden alussa pari vuotoa ihan oikeilla ajoilla. Normaalia niukempiahan ne oli, mutta kuitenkin.

Ensimmäisen raskauden mä huomasin tisseistä. Ne oli niiiiin arat.

Helteet ovat onneksi vähentyneet. Veivät voimat täysin veks. Sali treeeniä ei pysytnyt ajattelemaan kolmeen viikkoon ja kävelylenkit 2vkoa. Nyt taas palattu normi aika tauluun.

Läskipossu olo kun painoa tullut jo 3-4kg ja BMI oli jo ennen raskautta 29 (eikä kaikki ole valitettavasti pelkkää lihasta).

Kahvi maistuis liiankin hyvälle ja oon joutunut rajoittaan kahteen mukilisen puolikaaseen.

Niin ja rvtä nyt kasassa 10+6. Mamma housujen ostoksille joutuu kohta kun maha on ihan turpea eikä farkut sovi.

Se maha siitä vielä vähän rauhoittuu ennen seuraavaa kasvuspurttia. Painoa tulee sen verran, kun tarvitsee. Esimerkiksi pahoinvointi pysyy parhaiten poissa syömällä, joten ei aina voi syömisiään niin rajoittaa. Toki kannattaa pyrkiä syömään järkevästi ja terveellisesti. Mulla tähän mennessä tullut sellainen viitisen kiloa (+ennen raskautta bulkattu kolme kiloa, joka sekin on ylimääräistä, muttei raskauden aikaista tai siitä johtuvaa)

Salitreeni on mulla taas ollut se liikunta, joka on pitänyt "järjissään". Huono hemoglobii teki aerobisista tosi vaikeita, mutta salitreeniä pystyi tekemään. Nyt, kun hemppakin on noussut jaksaa taas paremmin kaikin puolin. Kasassa 21+1 eikä edelleenkään mitään vaivoja. Tänään taas salille. Se helpottaa kummasti tätä "rantautunut valas" -fiilistä.

Mulla oli kans alussa enemmän turvotusta mahassa ja nyt tuntuu, että se on lähtenyt pois samalla kun vauvamaha on oikeasti pullahtanut esiin. Tosin nyt taas on sormet ja nilkat turvoksissa, mutta varmaan noi kelitkin vaikuttaa. Mä ostin äitiysfarkut 11. viikolla, eipä ne omat farkut olleet pitkään aikaan sillon mahtuneet jalkaan. H&M:ltä löysin sellasen mallin, joka pysyi hyvin jalassa kiristyskuminauhan ja lantiolla olevan vyön avulla, mutta silti niissä on hyvin kasvunvaraa. Ei kuitenkaan viittis ostaa uusia vaatteita joka käänteessä.

Niin ja Taskuamatsonille. Mulla menkat jäi pois heti, mutta ihan mahdollistahan se on, kuten Ärrä jo totesikin, että paritkin menkat tulee vaikka onkin raskaana. Ajoittuvat vielä yleensä ihan oikeille kohdilleen. Rintojen arkuuden lisäksi yleisiä oireita on hillitön väsymys, mutta sitäkin saattaa esiintyä muutenkin. Testi on aika luotettava keino ;).

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Tissit on kyllä ollut ihan törkeen kipeet, samalla tavalla ku joskus teinityttönä ja omituiselta tuntuu käsiin ja näyttääkin isommilta. Juu, ja väsymystä ollut ja mahassa tuntunut kummalliselta ja olen vielä skitsoillut jopa tavallista enemmänkin...
Äsken sitten tein testin ja se oli negatiivinen :( En oikein tiedä pitäisikö tuon suun tuossa olla oikeesti toisinpäin, mutta jotenkin tällä hetkellä tuntuu tuolta... Nyt sitten pitäisi keksiä, että mistä nuo "oireet" oikeesti johtuu.
Se siitä tällä kertaa.

Tissit on kyllä ollut ihan törkeen kipeet, samalla tavalla ku joskus teinityttönä ja omituiselta tuntuu käsiin ja näyttääkin isommilta. Juu, ja väsymystä ollut ja mahassa tuntunut kummalliselta ja olen vielä skitsoillut jopa tavallista enemmänkin...
Äsken sitten tein testin ja se oli negatiivinen :( En oikein tiedä pitäisikö tuon suun tuossa olla oikeesti toisinpäin, mutta jotenkin tällä hetkellä tuntuu tuolta... Nyt sitten pitäisi keksiä, että mistä nuo "oireet" oikeesti johtuu.
Se siitä tällä kertaa.

Kuulostaa kovin tutulta. Mulla meni ekan raskauden alussa kaik aika tarkasti just näin. Taisin tehdä kakskin negatiivista testiä.

Kaikkee hyvää sulle! Toivottavasti asia pian selkenee, suuntaan tai toiseen.

Voi apua! Kiitos sinulle Ärrä kokemustesi jakamisesta ja tsempeistä. Pitää nyt katsella ja kuulostella miltä tuntuu, pitäisi kohta rutiinikäynnillä käydä niin samalla sitten katsoo tuotakin. Ensi viikoksi olin suunnitellut hieman pidemmän kaavan mukaista baarireissua, mutta taitaakin nyt jäädä tyngäksi, ei viitsi riskeerata. :)

40 viikkoa elämästä on lyhyt aika ja kuntoon pääsee ihan hienosti jälkeenpäin. :)
Erittäin totta! Tämän takia minäkään en ole treeneistä stressannut hirveästi. Olen silti tyytyväinen että jaksan jotakin tehdä, kroppa ja mieli voi paremmin. Ja vauva varmasti myös. Onko muuten totta että kova treeni voi vaikuttaa negatiivisesti maidontuotantoon? Mietin vain että pääseekö sitä synnytyksen jälkeenkään täysillä raudan pariin.

Tissit on kyllä ollut ihan törkeen kipeet, samalla tavalla ku joskus teinityttönä ja omituiselta tuntuu käsiin ja näyttääkin isommilta.
Kuulostaa erittäin tutulta. Mulla oli just ihan alussa rinnat aivan hillittömän arat, just samaan tyyliin kuin silloin teininä kun ne kasvoi.

Äsken sitten tein testin ja se oli negatiivinen :( En oikein tiedä pitäisikö tuon suun tuossa olla oikeesti toisinpäin, mutta jotenkin tällä hetkellä tuntuu tuolta...
Tää on muuten erittäin mielenkiintoinen ilmiö. Meillekin raskaus tuli jonkinlaisena yllätyksenä (juu tiedän kyllä että aikuinen ihminen ei oikeastaan tule raskaaksi vahingossa...), eikä sikäli ollut suunnitelmissa/toiveissa juuri nyt. Mutta sillä siunaaman hetkellä kun epäilys nousi pintaan - menkat 1 päivän myöhässä - sitä alkoi toivoa että olisikin raskaana. Hämmästyttävintä oli se että mieskin sanoi melkein heti toivovansa ettei menkat alkaisikaan lainkaan. Jotenkin sitä kypsyy aika nopeasti sitten kun epäilys on herännyt.

Toivottavasti sun tilanne selviää pian.

Taskuamatsoni sanoi:

Mä tein ekassa raskaudessa 2 negatiivista testiä, menkat oli melko reilusti myöhässä (ainakin mulle, koska yleensä ne tulee kellontarkkuudella) ja olin ihan varma, että jos en oo raskaana niin mitä tää sitten on. YTHS:lle pissalle ja soitto parin tunnin päästä perään. "Onneksi olkoon, olet raskaana." :)

Nyt tokassa raskaudessa tein testin, kun menkat oli pari päivää myöhässä. Ensimmäinen tippa kun osu raskaustestin tikkuun, niin rasti oli jo ruudussa. :rolleyes:

Ihan mielenkiinnolla odotan, että kumpaa sukupuolta tämänkertainen mötkylä on, niin eri tavalla on kaikki mennyt kuin viimeksi, ihan tuosta testaamisvaiheesta alkaen.

Onko ketään koskaan kuullut, että keho voisi alkaa "käyttäytymään" niin kuin olisi raskaana.. Siis jos tarpeeksi toivoo asiaa, niin tekee mieli tälläisen kumman kepposen?
Itselläni varmaan kaikki "raskausoireet", en sentään oksennellut ole.. Kahden testin perusteella yksin olen kehossani ja menkatkin aivan normaali(n runsaa)t. Eli tuskinpa sieltä mitään tulossa on, mutta...kun vaan on niin outo olo.
Tilanteessani kyllä parempi olisikin, jos kaikki olisi vaan omaa tyhmää kuvitelmaa. Itselläni tuo vauvakuume on jo lähes sietämätön, mutta kun tuo toinen osapuoli taitaa olla kovasti vastaan..
Onko ihmisillä kokemusta siitä, että vain toinen haluaa perheenlisäystä? Miten asiasta on selvitty.. Itse en haluaisi painostaa, mutta tuntuu jo niin pahalta nähdä, kun kaikki ympärillä tuntuvat lisääntyvän onnellisesti. Ei pysty hillitsemään itseään.. Olisiko joku nappula, millä saisi tämän käsittämättömän halun loppumaan..? Alkaa tulla jo niin suureksi kiilaksi tässä suhteessa..

Mun kokemukseni mukaan suurin osa ns. raskausoireista ei eroa mitenkään merkittävästi PMS/menkkojenalku oireista, poislukien voimakas pahoinvointi ja ruumiinlämmön nousu. Eli siis kaikki epämääräiset oireet, varsinkin ennen kuin kuukautiset ovat myöhässä, voivat olla myös ihan normaaleja kuukautiskierrosta johtuvia. Tietysti, jos oikein kovasti toivoo, alkaa kuulostelemaan kroppaansa herkemmin ja sitä kautta bongaa "oireita" ja saattaa jopa psyykata niitä itselleen.

Ikävä kyllä kompromissia tilanteessa, jossa toinen haluaa lapsia ja toinen ei, ei oikein ole. Keskustella asiasta toki kannattaa, mutta jos toinen ei yksinkertaisesti halua lapsia, ei sille voi mitään. Vanhemmuuteen ei voi pakottaa eikä painostaa.

Ihanaa olla vihdoinkin kotona...! Mies tosin vielä Unkarissa, mutta tulee jo ens tiistaina - ainakin kahdeksi ja puoleksi viikoksi.....

Tänään alkoi tasan 8+0 ja varmistui yleensäkin ihanan tulevan vaavimme olemassaolo. Viimeiset kaks viikkoa olivat ihan kamalan raskaat, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Kuudennen viikon puol välissä alkoi vuodot. Aina pari päivää vuoti ja sitten lakkas. Just kun luuli et kaikki hyvin, niin taas se alkoi ja entistä voimakkaampana...Meinasi todella pää levitä käsiin - kerran kävin lääkärissä, eka päivystyksessä ja sitten keskussairaalassa polilla, sanoivat tilanteen olevan ok, paitsi että vuotohan oli todella pientä vielä sinä vaiheessa.

Viime viikolla sitä sitten tulikin enemmän ja siinä määrin, että mulle sanottiin suoraan, että kesken on todennäköisesti mennyt ja ettei auta kuin odottaa, että kunnon vuoto alkaa....:eek: siis todella upea fiilis!!! Jos olin pitkiä aikoja jaloillani, supistelu alkoi heti ja vuoto kanssa. Tänään oli eka neuvolakäynti, mun käskettiin oottaa siihen saakka. Et siten saisin tietää kasvaako mun sisällä yleensäkään enää yhtään kukaan...Jouduin kaikkiaan venaamaan viikon tätä tietoa:(

En voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, kun terkkari pitkän hiljaisuuden jälkeen sanoi, että kyllä täällä sydän selvästi tuntuu lyövän :haart::haart::haart: Meidän rakas pikkuinen on ainakin vielä hengissä, kunhan nyt vain pysyisikin...

Olis varmaan "hieman" helpottanu, jos kulta olis ollu kotona mun kaa, se välimatka tuntui ihan kestämättömältä ja toisen kosketusta olis todellakin kaivannut. Alku ei todellakaan ole siis ollut "suurta unelmaa", mutta ainakin kaikkien niiden itkujen jälkeen on100% varma siitä, että tämä vauva on toivottu!!! :hyper:

Nyt vain pitää edelleen ottaa ainakin seuraavat viikot todella rauhallisesti, en kovin pitkiä kävelylenkkejä saa vetää, saati muuta urheilua edes yrittää. Lenkki ja puntti siis pannassa, ei mikään ihan iisi vaihtoehto mulle - ja lienee sanomattakin selvää et maratonia ei 16. päivä juosta.....:rolleyes: no, nuo on lopulta pieniä juttuja. Nyt vain niin onnea täynnä, kun ainakin tällä hetkellä kaikki hyvin :haart:

Koko sydäntäraastava stoori

Paljon tsemppiä teille :thumbs:. Voin vain yrittää kuvitella kuinka rankkaa tuo on ollut, mutta hyvä, että nyt asiat ovat paremmin! Loppujen lopuksi odotusaika on lyhyt ja kyllä sen kestää vaikka treenaamattakin. Ultrakin taitaa teillä kohta olla, jossa näkee vielä paremmin mitä sille pikkuiselle kuuluu. Koitahan jaksaa ja otaa iisisti!

Kiitos myötätunnosta :) Kyllä tähän makoiluun tottuu, asenne kysymys. Onneksi teen työtä kotona, niin ei sen suhteen ole tullut ongelmia. Paljon mihinkään tosin pystynyt keskittymäänkään....

Olen jo kahteen kertaan käyny ultrassa, silloin viikolla 6+ jotain keskussairaalassa tehtiin ultra emättimen kautta, silloin tosin "näkyvyys" oli suhteellisen heikkoa vielä. Mutta saatiin varmistettua, että kaikki oli niinko pitää, ei ollu tuulimunarasautta eikä kohdun ulkopuolista. Nyt maanantaisessa näkyi jo pikkukaverikin (varmaan noin miljoonakertaa suurennettuna tosin) ja silloin terkkari sanoi näkevänsä ne sydämenlyönnit. Eka oikea ultra on 19. päivä - täytyy vaan toivoa että ville päsee mukaan - alustavien tietojen mukaan sen lähtöpäivä olis just tuo 19.päivä, mutta koittaa vielä siellä unkarin päässä asiaa hoitaa..Tai sitten ite yritän aikaistaa päivällä sitä ultraa..saa nyt nähdä!

Ainut hankala asia on se, et asutaan kolmannessa kerroksessa ja hissiähän ei tietty ole...:rolleyes: maanantaina sen ultran jälkeen illalla menin autolla ruokakauppaan ja jouduin kantamaan ostokset ylös, kun ei ketään rapussakaan näkyny. Yöllä sitten taas oli vuotanu - ei ilmeisesti siedä nyt kertakaikkiaan mitään rasitusta tää tilanne. Kamalaa olla näin avuton, kun tottunu siihen, että on vahva ja hyväkuntoinen.. ei ainkaan mitkään portaat ole kyykyttäneet :lol2:

Onneks mies tulee ens maanantaina, siihen asti täytyy turvautua kaveriapuun...mitenköhän sitä viimeisimmillään noista rapuista selviä...?! No varmaan rauhallisela tahilla...tai jotain. Täytyy vaan toivoa, että tilanne tästä pikkuhiljaa rauhottuu, kun viikot etenee ja että sängystäkin pääsee sitten taas ulos ja elävien kirjoihin...Käsittämätöntä, miten totaalisesti tää alkuraskaus nyt ainakin on ikään kuin pysäyttäny mun elämän - kaikki on nyt aivan toisin ja itsellään ei juurikaan ole sananvaltaa mihinkään. Sitä makaa jos on pakko maata, ei siinä muu auta eikä surkuttelukaan. Oma kroppa ei enää olekaan oma eikä siihen omaa minkäänlaista itsemääräämisoikeutta. Mutta hällä väliä, kuhan pikunen vain kasvaa ja kehittyy, niin äippä on maailman onnellisin!!!:haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom