SUPERCARB 1kg -40%

Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Jaahas, jatkan tätä yksinpuhelua, mutta toi tukivyö on ihana! Pystyin viikonloppuna käymään lenkillä ja seuraavana päivänä olin niin tikissä, että sain tehtyä hyvän puntinkin! Eikä mitään kipuja!

Hb mulla on laskenut ihan hurjasti ja sen kyllä huomaa suoritusten tasosta myös. Varsinkin aerobisessa treenissä tuntuu, että hyytyy ihan täysin jo liki ekaan sykkeen nostoon. Mut ei muuta nyt ku rautaa naamaan ja tankoon kans! Ootteko te joutuneet syömään rautalisää? Mikä on ollut hyvä ja tehokas?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Jaahas, jatkan tätä yksinpuhelua, mutta toi tukivyö on ihana! Pystyin viikonloppuna käymään lenkillä ja seuraavana päivänä olin niin tikissä, että sain tehtyä hyvän puntinkin! Eikä mitään kipuja!

Hb mulla on laskenut ihan hurjasti ja sen kyllä huomaa suoritusten tasosta myös. Varsinkin aerobisessa treenissä tuntuu, että hyytyy ihan täysin jo liki ekaan sykkeen nostoon. Mut ei muuta nyt ku rautaa naamaan ja tankoon kans! Ootteko te joutuneet syömään rautalisää? Mikä on ollut hyvä ja tehokas?

Mulla on rauta-arvot laskenu molemmissa raskauksissa ja sen on kyllä huomannut just vetämättömänä olotilana. Olen käyttänyt OBSIDAN merkkisiä tabletteja, mutta ne saattaa joillekin aiheuttaa ummetusta :/ Olen myös kokeillut nestemäistä FLORAVITAL valmistetta, jota vatsani sieti paremmin ja ennen kaikkea rauta arvotkin nousivat kyseisen valmisteen käytöstä :) Ihanaa raskausaikaa sulle!

Mä ostin nyt Obsidania. Seuraava neuvola on parin viikon päästä niin katotaan sitten onko sillä mitään tehoa. Jos ei lähe Hb nousuun, niin pitää koittaa tota Floravitalia.

Mä ostin nyt Obsidania. Seuraava neuvola on parin viikon päästä niin katotaan sitten onko sillä mitään tehoa. Jos ei lähe Hb nousuun, niin pitää koittaa tota Floravitalia.

Neuvolan suosituksesta käytin muutaman viikon ajan molempia. Aamuisin kapselin obsidania ja illalla annoksen nestemäistä. Se sai hb:n nousemaan hyväksi.

Saan huomenna tutulta tukivyön lainaan. Toivottavasti siitä on apua! Vedin sunnuntaina tunnin hikilenkin kävellen ja hyvä kun liitoskipujen vuoksi pääsin illalla tuolista ylös. Onneksi ei ole salitreenin jälkeen kipeytynyt noin pahoin, mutta en haluisi lopettaa aerobista kuitenkaan. Ehkä mun pitää sit siirtyä uimaan, jos tää tukivyö ei auta.

Mulla tulee päivittäin harkkasupistuksia, mutta ainoa asia joka säännöllisesti ne laukaisee on autolla ajo. Muuten tulee ihan sattumanvaraisesti.

Mulla ei tukivyöstä ollut mitään apua. Raskauden loppuvaiheessa en selkäkipujen takia juuri pystynyt treenaamaan jalkoja enkä kävelemään kuin 10-15 minsan lenkkejä liitoskioujen ja harkkasupistusten takia. Supistuksia tuli paljon vaikkei ne kipeitä olleetkaan.

Noihin liitoskipuihin auttaa uinti. Ainakin mulla autto. Yksi uintikerta piti kivut poissa 3-4 päivää joten suosittelen kokeilemaan! :)

Mulla oli neuvolassa Hb 105. Toivottavasti lähtee nyt nousuun.

Kävin eilen ekaa kertaa joogatunnilla ja olipas jännää! Kaikkia liikkeitä ei voinut mahan kanssa tehdä, mutta onneksi ohjaaja osasi neuvoa korvaavia. Olin käynyt puntilla ennen joogaa ja jaloissa täristi mukavasti kun tehtiin jotain reisilihasliikkeitä, eli kyllä siinä lihaksillakin sai tehdä töitä, vaikka olin luullut joogan olevan enemmän venyttelyä. Tuli kyllä ne venytyksetkin ihan tarpeeseen, ei tunnu juuri ollenkaan jalat kipeiltä vaikka niitä aika lailla tuli hinkattua.

ihte oon mietinnyt paljon kuinka ahdistun kun ja jos tuun raskaaksi kun ei pysty liikkumaan samalla tavalla kuin ennen... Tässä menkat pari viikkoa myöhässä. Eihän se vielä tarkoita mitään, mutta silti. Multa ei oo koskaan jäänny menkkoja välistä ja yleensä ovat olleet melko täsmälliset vain parin päivän heittoja on ollut niiden alkamisella. Kohtahan se alkaa selviämään jos niitä menkkoja ei ala kuulumaan nii testiä pukkaa sitten.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Mulla oli varmaan viikon treenimotivaatio totaalisesti poissa. Salilla käydessä vitutti ja oli liian täyttä ja paskat jaksanut mitään. Mutta se taisi muutenkin olla paska viikko :D
Nyt olen saanut itseni takaisin ryhmäliikuntatunneille joissa ei ole väliä onko kaikki laitteet varattuja vai ei, ja toivottavasti ensi viikolla salille painoja rykimään. Jotenkin ylittää sietokyvyn palloilla mahan kanssa kun liikevalikoima on rajoittunut ja jos joku mesta on varattu ei voi tehdä oikein mitään tilallakaan. Joten jatkossa meikä käy salilla iltaysin paikkeilla. Säästän hermojani ja toivottavasti myös muiden hermoja joiden ei tartte sitten kuunnella miten paljon voi yhtä tyyppiä kaikki vituttaa. :D
Vitutuksesta lähtee pahin terä kuitenkin just salilla kun ei ryypätäkään voi eikä ruoka maistu. Ja kun vastoinkäymisiä on kivasti kasaantunut just nyt tähän elämänvaiheeseen. On tää tätä.
Ensi viikko on pakko olla parempi viikko.

Raskaus tosin etenee hyvin eikä mulla mitään kipujakaan ole, mutta koko raskaus on niin sivuseikka toisinaan etten edes noteeraa sitä kun niin moni muu asia vie enemmän aikaa ja vaivaa.

Mistä motivaatio

Täällä raskaana 10+jotain.. En saa itseäni liikkumaan. Kuvotus toki pikkuhiljaa alkaa helpottua, mutta keksin miljoona tekosyytä aina miksi en lähtis jumppaan tai salille. Silloin harvoin kun saan itseni väännettyä liikkeelle, pelottaa tehdä liikkeitä "mitenhän se vauva voi, eihän siihen satu, saako tätä edes tehdä..." en uskalla painaa täysillä vaan aivan puolitehoilla..

Haluaisin pitää kuntoa ja ulkonäköä yllä koko raskauden ajan, mutta todellinen tahtotila puuttuu..

Onko teillä hyviä motivaatio vinkkejä?

Kuinka paljon on riittävästi liikuntaa raskausaikana?

Viikkoja on nyt 20+5 ja treeniä olen tehnyt koko raskausajan, mutta kevyemmin kuin ennen. Juoksut ovat jääneet jo lokakuussa pois ja vaihtuneet kävelyyn ja punttitreeniä olen muokannut kevyemmäksi. Viikossa urheilua tulee kuitenkin n. 8 tuntia (kolme salitreeniä ja neljä tunnin kävelylenkkiä n. 140 sykkeellä). Mulla on ollut taipumusta liikunta-addiktioon ja pakonomaiseen treenaukseen ja nyt raskausaikana tuntuu, että joka päivä pitäisi olla jotain tekemässä. Onnistun siis syyllistämään itseäni heti, jos pidän vapaapäivän liikunnasta, sillä liikkumista tähdennetään niin kaikissa ohjeissa, joita olen lukenut. Pelkään, että jos vähennän treeniä, raskausdiabeteksen riksi kasvaa, paino nousee liikaa (on noussut jo 75 kg->83kg) tai että loppuraskaudesta tulee vaikea. Eli liikunta-ahdistus on taas vahvasti nostanut rumaa päätään.

Kysyin neuvolastakin vinkkiä, mutta sieltä tuli vain sama ympäripyöreä vastaus: "Liiku ihan oman jaksamisen mukaan." Ei siis mitään konkreettista apua, koska mun jaksamisen äärirajat tulee vastaan vasta paljon sen jälkeen kuin olisi pitänyt jo älytä lopettaa.

Kuinka paljon on riittävästi liikuntaa raskausaikana?

Viikkoja on nyt 20+5 ja treeniä olen tehnyt koko raskausajan, mutta kevyemmin kuin ennen. Juoksut ovat jääneet jo lokakuussa pois ja vaihtuneet kävelyyn ja punttitreeniä olen muokannut kevyemmäksi. Viikossa urheilua tulee kuitenkin n. 8 tuntia (kolme salitreeniä ja neljä tunnin kävelylenkkiä n. 140 sykkeellä). Mulla on ollut taipumusta liikunta-addiktioon ja pakonomaiseen treenaukseen ja nyt raskausaikana tuntuu, että joka päivä pitäisi olla jotain tekemässä. Onnistun siis syyllistämään itseäni heti, jos pidän vapaapäivän liikunnasta, sillä liikkumista tähdennetään niin kaikissa ohjeissa, joita olen lukenut. Pelkään, että jos vähennän treeniä, raskausdiabeteksen riksi kasvaa, paino nousee liikaa (on noussut jo 75 kg->83kg) tai että loppuraskaudesta tulee vaikea. Eli liikunta-ahdistus on taas vahvasti nostanut rumaa päätään.

Kysyin neuvolastakin vinkkiä, mutta sieltä tuli vain sama ympäripyöreä vastaus: "Liiku ihan oman jaksamisen mukaan." Ei siis mitään konkreettista apua, koska mun jaksamisen äärirajat tulee vastaan vasta paljon sen jälkeen kuin olisi pitänyt jo älytä lopettaa.

Tuo liikuntamäärä on varmasti riittävästi. Nuo sun kävelylenkit on jo tarpeeksi siihen, mitä ohjekirjat suosittelevat, usko pois! Ja jos siihen lisäksi on vielä noin monta salitreeniä, niin voit olla täysin huoletta! :)
Mä olen aina liikkunut paljon, ja myös raskausajan liikuin tosi paljon. Joka päivä reippaat lenkit koiran kanssa, ja lisäksi kävin tanssimassa, salilla (kevyemmin toki kun normaalisti) yms n. 4 krt/vko. Mulla tuli enemmänkin stressiä siitä, että liikun liikaa. Tuli jopa sellainen olo, että salilla tai muualla mua katsotaan niin että "voisit sä vähän nyt hidastaa tahtia"....vaikka tuskin näin kuitenkaan oli. Voin tosi hyvin rv 12 eteenpäin, joten mikäs siinä. Zumbassa kävin vielä rv 36 jälkeen (tosin lähinnä vaan heiluin siellä takarivissä himmaillen) ja kävin salsaa tanssimassa loppuun asti. Mutta mä mietin koko ajan, että onkohan mun liikkumisesta jotain haittaa pikkuiselle, mä kun olen myös vähän sellainen liikunta-addikti.

Paino mulla nousi 16 kg raskauden aikana, vaikka tosiaan liikuin paljon ja söin ihan normaalisti, en mitenkään kahden edestä. Joten muista, että se paino saattaa nousta tosi paljonkin, ilman että sä voit siihen vaikuttaa. (ja siis tuo 16 kg ei kyllä vielä ole paljon) Mua ärsytti suunnattomasti se vaa'an kyttääminen neuvolan puolelta. Itseä ei kilot häirinneet kun näin että ne tuli vain ja ainoastaan mahaan, ja tiesin eläväni keskiverto-odottajaa aktiivisemmin, mutta neuvolassa kai niin pelätään sitä raskausajandiabetestä, että ne ovat jotenkin tosi tiukkana tuossa asiassa. Aiheuttavat monille ihan turhaa stressiä ja ahdistusta. Toki he huolestuvat myös jos painoa ei tule, mikäli olit alkutilanteessa normaalipainoinen.

Niin siis, mä haluaisin vähentää tätä liikkumista, että olisi ainakin pari lepopäivää, mutta en ole uskaltanut. Sitä en epäile yhtään, etteikö tässä määrässä olisi tarpeeksi, vaan sitä, voinko mä hyvällä mielellä karsia tuosta esim. pari kävelyä pois? En usko, että liikkumisesta on mitään haittaa sikiölle, päin vastoin. Stressaan vaan tässä tilanteessa liikaa siitä, jos en pääsekään joka päivä jotain tekemään, kun sitä niin suositellaan. Väistämättä tässä kuitenkin tulee myös niitä päiviä, jolloin paikat ei anna periksi tehdä normaalia settiä, ja en haluaisi enää silloin stressata siitä, että treenistä jää joku päivä väliin, vaan antaisin itseni levätä sitten hyvillä mielin... Niin kuin ehkä huomenna, kun tänään muljautin nilkkani ulkona ja se on uhkaavasti alkanut jomottaa. :(

Hyvä kuulla, että myös liikkuvilla voi paino nousta reippaastikin. Tuo 16 kg taitaa muuten olla just siinä ihanteellisessa painonlisäyksen haarukassa normaalipainoisella. :)

aaah okei käsitin vähän väärin! varmasti voit hyvin mielin tuosta karsiakin....kuitenkin tosiasia taitaa olla että suurin osa raskaanaolevista ei edes harrasta mitään ylimääräistä liikuntaa. Uskoisin että tyyliin 3-4 liikuntakertaa/vko on ihanteellista, sullahan niitä tuli roimasti yli :)

Hei!

Olen noin puolessa välissä raskautta oleva vannoutunut kestävyyslajien harrastaja. Olen vältellyt ja väistellyt kuntosalitreeniä useimmiten ajanpuutteeseen vedoten (kun kaikki aika meni erilaiseen urheiluun). Nyt kuitenkin liitoskivut ovat tehneet kestävyyslajien harrastamisesta melko maltillista, joten minulla ei taida olla enää tekosyitä lykätä kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita, etenkin, jos jollain on omakohtaista kokemusta raskaana treenaamisesta:) Haluaisin oppia perusliikkeitä, joita voisin hyödyntää sen jälkeen, kun vauva on syntynyt. Päästä niin sanotusti hyvään alkuun tässä uudessa harratuksessa. Toki vatsalihasliikkeet ja kyykyt on parempi jättää väliin tai tehdä hyvin maltillisesti nyt, mutta tekniikan pystyy kaiketi opettelemaan näin raskaanakin?

Erityisesti kiinnostaa käsien ja ylävartalon treenaaminen, koska näitä pystyisin jatkamaan raskauden loppuun asti:)

Täälläkin ollut jo pitkään hiljaiseloa näköjään... :) No ehkä joku eksyy tänne antamaan mielipidettä itse kootusta saliohjelmasta. Olen nyt rv21 ja 2-jakoisella haluaisin mennä, niin tuommoisen pistin kasaan:

1. JALAT + HAUIS

1. Askelkyykky smithissä vuorotellen 3*8-12 (+2,5kg päihin)

2. High-bar kyykky tangolla 3*8-10 (pelkkä tanko)

3. Reidenojennus 3*15-20 (15kg)

4. Reidenkoukistus 3*15-20 (15kg)

5. Reidenloitennus laite 3*12-15 (10kg)

6. Pohkeet laitteessa 3*15 (20-30kg)

7. Hauiskääntö tangolla seinää vasten 3*10-12 + Hauis kp tempo 3*10-12 (3kg)

8. Lantiopohjalihas

-Jännitä lihaksia kevyesti 10-20 sekunnin ajan ja sen jälkeen rentouta hetkeksi. Toista 5 kertaa.

-Supista lihaksia mahdollisimman nopeasti 10-20 kertaa, tai kunnes väsyvät.

-Jännitä lihaksia voimakkaasti n. 5-10 sekunnin ajan ja pidä 20 sekunnin lepo. Toista 3 kertaa.

2. YLÄKROPPA

1. Ylätalja kapealla vasta-otteella 3*10-12 (25kg)

2. Alatalja narulla 3*10-12 (10-15kg)

3. Vipunostot sivulle 3*10-15 (3kg)

4. Vinopenkki kp 3*10-12 (4kg)

5. Mave smithissä 3*10-12 (pelkkä tanko)

6. Ojentajat narulla taljassa 3*10-12 (7.5kg)

7. Dipit penkillä 3*8-10

8. Lantiopohjalihas

-Jännitä lihaksia kevyesti 10-20 sekunnin ajan ja sen jälkeen rentouta hetkeksi. Toista 5 kertaa.

-Supista lihaksia mahdollisimman nopeasti 10-20 kertaa, tai kunnes väsyvät.

-Jännitä lihaksia voimakkaasti n. 5-10 sekunnin ajan ja pidä 20 sekunnin lepo. Toista 3 kertaa.

Mitäs olette mieltä, korjauskehotuksia? :)

Back
Ylös Bottom