Raskaus ja treeni osa 2

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Viela muutama rivi synnytyksesta...
eli niille jotka vasta odottaa H-hetkea :)

Ei sita kannata jannittaa.
Olin ilmeisesti valmistautunut henkisesti hyvin koitokseen silla kun itse synnytys alkoi ei se enaa jannittanyt ajatuksena lainkaan.

Avautumis vaihe meilla oli vaan kiusallisen pitka kesti melkeen 30h!!! Vaikka supistukset oli alusta asti saannollisia ja voimakkaita. Tama vaihe oli siis lopulla vahan tuskastuttava kun ei ollut voinut koko aikana syoda eika juoda juuri mitaan, pyysinkin lopulta etta lekuri laittoi ravintoliuosta tipan kautta kun alkoi olla aika voimaton olo ja ponnistus vaihe oli vasta edessa.
Pian tipan jalkeen sita sitten jo ponnistettiinkin ja itse ponnistusvaihe ei kestanyt kun noin vartin :D
Kipu ei ollut mitenkaan sietamatonta, olin luullut sita paljon kovemmaksi kun elokuvissa naiset aina kiljuu hiki paassa.
Mulle ei tullut hiki eika tarvinnut huutaakaan, katilo vitsaili etta "Ripsivaritkaan ei tainneet yhtaan levita" ;)

Tottakai synnytys on jokaiselle erilainen kokemus,
mutta luulen etta paras laake kivun kannalta on henkisesta hyvin valmistautuminen. :whip:

Hiljaista täällä näyttää olevan.. Kahlasin koko ketjun läpi, ja lisää vinkkejä (sallituista) liikkeistä kaipailisin. Eli serkulleni oli sanottu että raskaana ei saisi ponnistavia liikkeitä tehdä, esim. kyykkyä, mutta askelkyykky oli sallittu. Eikö sekin ole ponnistava? :confused: Mitkä kaikki liikkeet teidän mielestänne on kiellettyjä (mm. vatsojen lisäksi)? Millä uskaltaa reenata pyllyä ja takareisiä? Jos joku liike ei sovi raskaana olevalle, niin tuleeko se paha olo jo sen liikkeen aikana, vai voiko se käytännössä johtaa siihen ett alkaakin supparoimaan vaikka pari tuntia reenin jälkeen? :confused:

Nimim. kyselyikäinen maiktaison (29+2) ja salamatkustaja-tyttö :haart:

Ps. En oo raskauden aikana käyny kertaakaan salilla, huonon olon jne takia, ja nyt alkaa virtaa oleen ja aikaakin paremmin, kun kiireet alkaa hellittään eli hommaan tällä viikolla kortin salille :hyper:

Mitä? Missä vaiheessa ei enää saa kyykkyjä tehdä? Testi väittää, että meillä olis jouluna vauva, mutta mää porskutan salilla niinkuin ennenkin, kun ei mulla mitään vaivoja tai oireita ole. Kai nyt alkuvaiheessa edes vielä saa kyykätä ja muutenkin treenata normaalisti?

Mä kyykkäsin kyllä johonkin puoleen väliin raskautta. Sitten painopiste muuttui sen verran radikaalisti, että homma ei ollut enää kovinkaan vakaata. Salilla en oo käynyt sitten synnytyksen, tänään oli jälkitarkastus ja tuli lupa treenata. Aiemmin en oo uskaltanut, kun poika oli melkoisen iso syntyessään ja tuli vielä käsi poskella, että alapää oli melkoisen kovilla. En uskaltanut ottaa riskiä.

Mites se oli niitten vatsalihasten treenaamisten kanssa synnytyksen jälkeen? Jos sitä koloa ei tunnu (eli vatsalihakset palautuneet yhteen), niin saako treenata ihan normaalisti?? Joku väitti kivenkovaan, että 3kk pitää odottaa.

Meidän neiti syntyi 27.3. ja olen voinut alusta asti erinomaisesti ja reilu viikko synnytyksestä olin jo fillarin päällä ja sen jälkeen olen tehnyt aerobista n. 5x/vko. Syviä vatsalihaksia ja lantiopohjanlihaksia olen tehnyt ja muutamia rutistuksia kotona mutta aloin miettimään, että oliko siitä jotain haittaa?? Salille meinaan varmaan palata vasta sitten syksyllä kesän jälkeen, sillä tykkään olla kesällä ulkona, joten kahden lapsen äitinä ei varmaan riitä aikaa enää saliretkille. Kotona on toki käytössä voimatanko ja käsipainot siihen saakka.

Ja ONNEA kaikille jo synnyttäneille ja tsemppiä muille odotukseen:haart: Itse pidin kiinni siitä ohjeesta koko odotuksen ajan, että sitä voi tehdä mikä tuntuu itsestä hyvältä :thumbs:

Kyykkäämisestä: Kävin tänään neuvolassa ja kysyin asiaa. Kaikkea saa tehdä, jopa vatsoja, niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Pitää vaan kuulostella fiiliksiä ja vähentää painoja tai jättää jotain pois jos tulee kipuja tai muuten tuntuu ikävältä.

Drusilla: Mä en menis alleviivaan tota vatsojen tekemistä, "jos hyvältä tuntuu".. Eikö se ollu ett ne saattaa jäädä sillee sinne "reunaan" ja ei palaudu takas, vaan joudutaan pahimmillaan ompeleen kiinni?? En oo varma muistanko nyt ihan oikein. Kyllä eilen saliohjaajakin sano ettei vatsoja ollenkaan.. Mä en ainakaan tee.. Kerkiihän niitä ;)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Moi taas mimmit!

Meidän perhe kasvoi pari viikkoa sitten potralla pojalla. Kirmaan siis treeneihin kuin mansikki kesälaitumelle (hinkit ainakin samaa luokkaa), mutta hehkuttelen sitä sitten tuossa "lapsellisten treeni" -ketjussa lisää..

Ja sitten asiasta offtopikkiin: Jos koneitten äärestä löytyy XS-S -kokoisia raskautettuja, niin täältä Pohjois-Helsingistä saa tulla hakemaan pois ison säkin odotusvaatteita. Löytyy "oikeat" äitiyspöksyt ja -haalarit ja sitten paljon Vero Moda tms -kamaa, joka sopii vatsakkaalle, mutta ei näytä liian tanttamaiselta.

Trikoorytkyt (topit, paidat yms) saa viedä pois ilmaiseksi, muut 2e/kpl. Ja sit löytyy muutamat Onlyn lantiofarkut kokoa 36-38, hintaan 5-10e/pari (sopii erinomaisesti raskaana olevalle, mutta toki muillekin).

Jos voit pelastaa minut ylipursuavilta vaatekaapeilta, laita yhteystietoja tänne tai privaile. Kiitos jo etukäteen!

Nimim. Telttavaatteiden aika on ohi :D

Huhuu! Missäs kaikki raskautetut naiset piileksii?

Täällä ollaan vasta aluillaan. Rv 7+3
Ultrassa on käyty ja pikku mönkiäinen siellä oli ja sydänäänet kuulu :haart:. Neuvola olis perjantaina.
Kokopäiväinen paha olo on alkanut viikolta 5. Ei kiva, vaikka ultran muori sanoi että se on pelkästään hyvä raskauden kannalta. En kylläkään ymmärrä miksi.

Treenit on onnistunu melko heikosti. Juurikin pahan olon vuoksi. Ulkoilma on taas tuntunut hyvälle ja käveleskelemään ja pyöräilemään tekee mieli.

Palautusjuomaa käytän, mutta kreatinin jätin pois. Glutamiinia käytän vielä. Onko niistä jotain haittaa jos käyttää? Onko tietoa? En oikein googlettamalla löytänyt.

Tääkin ilmoittautuu raskautetuksi. Rv 6. Lähes vuoden yrittämisen jälkeen. Juhannuksena "pantu" alulle niinkuin äitinsäkin :hyper: Ei pahoinvointia, välillä menkkakipumaista juilintaa alamasussa. Neuvola rv 10 (vasta *huoh*). Keskenmeoa pelkään aivna mahdottomasti, kun lapsi yrittämällä yritetty ja erittäin toivottu.

Treenit: viimeviikolla ihan normaalisti salilla (en tiennyt olevani raskaana) ja tätä ketjua ja muutamaa muuta netti-löydöstä luettuani ajattelin treenata normaalisti raskauden puoliväliin vieden sarjat loppuun asti 8-10 toistoilla, jos vointi hyvä. Salilla käynti on leipä lajini, lisänä spinni, kävely/sauvakävely.

Tällä viikolla (ti) sailelu sujui kuumuudessa nihkeästi, selkä treeni tuli vedettyä. Spinnissä olin tänään (to) ja sykkeet eivät menanneet tulla alas, viimeviikkoon verrattuna. Niin ja kävinhän mä kävelemässä maanantaina.

Väsymystä jonkin verran, pahoinvointia nyt toista päivää ja tänään pahempi päivä (ei kuitenkaa :urjo:), ruoka auttaa ja pelko mahdottomasta lihomisesta läsnä (mulla on taipumusta lihoa erittäin herkästi). Seuraavaksi kokeilen inkivääriä (tuore) pahoinvointiin: kuumaavettä ja raastettua inkivääriä ja juomana alas.

Aika aluillaan ollaan täälläkin: rv 11+3. Neuvolan vanhalla ultralla on nähty tulokas jo pari kertaa, mutta varsinainen eka np-ultra on vasta ens viikolla. On se vaan kummallista ajatella, että ihan ihmisen alku kasvaa sisällä! Kun sen näki ekan kerran ultrassa, niin tuli jotenkin kumma tunne, jotenkin todellisempi, että kyse ei ole pelkästään hillittömästä väsymyksestä ja turvonneesta olosta, vaan että ihan oikea ihminen on kasvamassa.

Zelda, olen kuullut, että joidenkin elimistö reagoi muuttuneisiin hormonitasoihin tuolla pahoinvoinnilla, joten siinä mielessä se on hyvä juttu. Eli ainakin hormonit pelaa kuten pitää ja raskaus etenee. Ja Vacsulin mainitsema huolehtiminen on tuttua... Mun yhdellä ystävällä oli hiljattain todella voimakasta pahoinvointia, ja se kertoi juuri, että se on vain hyvä merkki. Noh, mulla kun ei ole ollut kuin pientä etomista ja ihan kaikkia normiruokia ei tee mieli ja mähän tietysti loogisesti rupesin miettimään, että onkohan mulla sitten kaikki hyvin, kun ei tuon voimakkaammin voi pahoin :rolleyes: . Nojoo, kyllähän sitä oikeasti tajuaa, ettei se noin mene, joidenkin elimistö vaan reagoi eritavalla kuin toisten, mutta oli mitä tahansa oireita tai puuttui mikä oire tahansa, niin aina sitä vähän miettii, että onkohan tää nyt ok.

Mulla on salitreeneistä nyt taukoa kesäloman ajan, kun kävin salilla paikassa, jossa olin tekemässä yhtä duuniprojektia, mutta projekti loppui just ennen lomia, enkä ole sitten lähtenyt mihinkään evakkoon siksi aikaa. Lomat kun loppuu, niin täytyy sitten selvittää salikuviot uusiksi. Ja eipä tässä hirveesti olis ehtinyt tai jaksanut, ollaan reissattu vähän ja viimeistelty remonttia. Golfia on tullut lätkittyä, että ihan ilman liikuntaa ei oo mennyt loma, mutta aika lepposissa merkeissä. Mut nyt ei jaksa pingottaa. Ennen lomaa kävin normisti, mutta siirryin tekemään vähän pidempää sarjaa mm. kyykyn osalta. Loman jälkeen jatkan normisti/kehoa kuunnellen, jos joku ei tunnu hyvältä, niin jätän sit väliin.

Väsymyksenkin pitäis kai ruveta kohta hellittämään. Se on ollut pahin oire, joka välissä vois ottaa pienet torkut, ja vaikka nukkuu yli 10 tunnin unet, on silmät ristissä jatkuvasti.

Siitä palkkarista mä oon kuullut kommentteja puolesta ja vastaan raskauden aikana. Itse käytin perus malto+hera-palkkaria ja ajattelin käyttää jatkossakin, jos ei jotain tarkempaa tietoa tule. Jollakin merkillä oli kuulema varoitus palkkaripussissa, ettei tulisi käyttää raskauden aikana, mutta sitten kyse olikin ollut siitä, että se oli suoraan otettu jonkun toisen maan suositusten mukaan. Mutta jos jossain muussa maassa palkkaria ei suositella, niin onko kyse valmistusmenetelmien erosta, vai voisko sillä olla jotain muutakin merkitystä? Tuskin noissa jauheissa voi mitään listeriaa tms. olla, joka on taas syy pastöroimattomien maitotuotteiden, raa'an lihan jne käyttämiseen. Täytyy varmaan selvitellä lisää.

E: Niin ja isot onnittelut Zeldalle ja Vacsulille! Meillä on tärkeä urakka edessä :)

E-i o-l-e t-o-d-e-l-l-i-s-t-a!!!

Kneh. Enpä oikein muuta osaa sanoa :D Sidney pamahti Unkarin reissulla...Jätin pillerit pois helmikuussa ja sitten vaan "unohettiin" koko homma...ihmettelin, kun parina aamuna väsytti ihan pirusti, vaikka yleensä oon noussu joka aamu lenkille täällä 15 yli viis. Täällä on ollut viimeset 5 viikoa +40 ja lämpötila aamukahdeksaltakin jo sen rapiat 32. Eli jos juosta haluaa, niin aikaseen on mentävä. :rolleyes:

Maanantaina pitäis tulla kotio, mies jää tänne vielä. Eilen tein uimahallin pukkarissa testin, kun ollin puntille menossa - tänä viikonlopuna olis ollu viinifestarit ja halusin vain varmistaa :thumbs: Helkkari, mää oon tehny niitä testejä elämässäni noin miljoona. Mä en oikeesti voinu käsittää niit kahta viivaa siinä tikussa. Mieskin kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen, et "ymmärtääköhän nää unkarilaiset testit suomalaista pissaa?":D

Siis kyllä tämä iloinen asia on, ehdottomasti. Hiukka vaan käsitysongelmia vielä täsä vaiheessa...Muuten - yritin kattella, mutta en löytänyt. Mitenkä hyväksyttävä L-karnitiini on raskauden aikana? Ilmeisesti ei ole....? Se on täällä niin pirun halpaa, joten mulla onkin matkalaukku tavaraa täynnä, tietty :lol2:

Niin, ja lisäyksenä, äskeisen puhelun perusteella äitiysneuvolaan: Rv 5+4. Eli tää on siis totta...:hyper:

Kneh. Enpä oikein muuta osaa sanoa :D Sidney pamahti Unkarin reissulla...Jätin pillerit pois helmikuussa ja sitten vaan "unohettiin" koko homma...ihmettelin, kun parina aamuna väsytti ihan pirusti, vaikka yleensä oon noussu joka aamu lenkille täällä 15 yli viis. Täällä on ollut viimeset 5 viikoa +40 ja lämpötila aamukahdeksaltakin jo sen rapiat 32. Eli jos juosta haluaa, niin aikaseen on mentävä. :rolleyes:

Maanantaina pitäis tulla kotio, mies jää tänne vielä. Eilen tein uimahallin pukkarissa testin, kun ollin puntille menossa - tänä viikonlopuna olis ollu viinifestarit ja halusin vain varmistaa :thumbs: Helkkari, mää oon tehny niitä testejä elämässäni noin miljoona. Mä en oikeesti voinu käsittää niit kahta viivaa siinä tikussa. Mieskin kysyi hetken hiljaisuuden jälkeen, et "ymmärtääköhän nää unkarilaiset testit suomalaista pissaa?":D

Siis kyllä tämä iloinen asia on, ehdottomasti. Hiukka vaan käsitysongelmia vielä täsä vaiheessa...Muuten - yritin kattella, mutta en löytänyt. Mitenkä hyväksyttävä L-karnitiini on raskauden aikana? Ilmeisesti ei ole....? Se on täällä niin pirun halpaa, joten mulla onkin matkalaukku tavaraa täynnä, tietty :lol2:

Onnea!

L-karnitiinista en osaa varmaksi sanoa, varmaan riippuu myös käyttötarkoituksesta. Eikös tota käytetä esim. rasvanpolttoon, joka ei kai ole yleisesti suositeltavaa raskauden aikana. Neuvolasta kannattaa varmaan kysyä, jos eivät suoraan tiedä, niin voivat ottaa selvää. Mutta ei kai se vanhaksikaan mene nopeasti, joten ehtiihän sitä käyttää sitten raskauden (ja imetyksen?) jälkeen.

Tota palkkariasiaa kun tutkin vielä, niin varsinaisia syitä palkkarin välttämiseen ei taida olla muita, kuin mahdolliset kielletyt makeutusaineet. Eli maustamattomasta herasta ja maltosta itse tehty palkkari varmaan olis se paras vaihtoehto. Täytyypä varmaan jatkaa sellasella combolla.

Onnea!

(L-karnitiinista en osaa varmaksi sanoa, varmaan riippuu myös käyttötarkoituksesta. Eikös tota käytetä esim. rasvanpolttoon, joka ei kai ole yleisesti suositeltavaa raskauden aikana. Neuvolasta kannattaa varmaan kysyä, jos eivät suoraan tiedä, niin voivat ottaa selvää. Mutta ei kai se vanhaksikaan mene nopeasti, joten ehtiihän sitä käyttää sitten raskauden (ja imetyksen?) jälkeen.)

Olen itse käyttänyt sitä täällä poretabletteina, joissa on siis tauriinia, magnesiumia ja L-karnitiinia ja kofeiinia. Ennen juoksulenkkejä ja punttia olen ottanut, antaa kivasti potkua treeniin. Mitään rasvaapolttavaa vaikutusta en kyllä kerinnyt huomaamaan...:D Kofeiini nyt ainakin on pannassa, joten saa tuo tavara oottaa sitten myöhempiä päiviä. On muuten tosissaan aikamoinen hässäkkä ottaa selvää kaikista näistä lisäravinteista - mitä voi ja mitä ei voi ottaa...Vaikeinta mulle on kahvin ja laittikokiksen jättäminen, ne on ollu mulle tosi isoja herkkuja :rolleyes: Ei tosin kovin terveellistä, joten ei varmaan pahaks ole, että jääkin pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom