Räjähtävää ponnistusvoimaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gasvi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
38
Hulkki kirjoitti vuosia takaperin: "1. Tavallista lajiharjoittelua (koripallo, lentopallo, yleisurheilu) normaaliin tapaan.

2. Seuraava jalkatreeni kerran 9-11 päivässä:
-Hidas syväkyykky ilman varusteita 1 x 20 siten, että ensimmäiset 10 toistoa aika putkeen, joiden jälkeen vain seisotaan tanko niskassa aina toistojen välissä ja tehdään tavallaan rest/pause -toistoja kunnes on 20 rikki. Tuolla hommalla tulee ekalla kerralla yrjöt.
-Hidas maastaveto ilman varusteita 1 x 15 samalla tavalla kuin kyykky, paitsi rest/pausetoistoja tehdään vain 5. Yrjöä ei enää tule koska vatsa on tyhjä kyykkyjen jäljiltä.
-Pohjenosto seisten 1 x 20 hitaasti mahdollisimman pitkällä liikeradalla, kunnon venytykset ja parin sekunnin huippusupistukset aivan loppuun saakka."

Niin riittääkö tuo 1 sarja kutakin? Vai olisiko 2-3 sarjaa kannattavampi tehdä?
(Toisella toimii toinen ja toisella ei, mutta... mielipiteitä!). Ja kannattaisiko ottaa myös rinnalleveto mukaan? Eli olisiko hyvä vaikka 2 sarjaa kutakin edellämainittuja ja rinnalleveto mukaan. (kerran 7 päivässä). :evil: Olisi kiva saada vähän lisää pomppua.

gasvi sanoi:
Hulkki kirjoitti vuosia takaperin: "1. Tavallista lajiharjoittelua (koripallo, lentopallo, yleisurheilu) normaaliin tapaan.

-Hidas syväkyykky ilman varusteita 1 x 20 siten, että ensimmäiset 10 toistoa aika putkeen, joiden jälkeen vain seisotaan tanko niskassa aina toistojen välissä ja tehdään tavallaan rest/pause -toistoja kunnes on 20 rikki. Tuolla hommalla tulee ekalla kerralla yrjöt.
-Hidas maastaveto ilman varusteita 1 x 15 samalla tavalla kuin kyykky, paitsi rest/pausetoistoja tehdään vain 5. Yrjöä ei enää tule koska vatsa on tyhjä kyykkyjen jäljiltä.
-Pohjenosto seisten 1 x 20 hitaasti mahdollisimman pitkällä liikeradalla, kunnon venytykset ja parin sekunnin huippusupistukset aivan loppuun saakka."

(Toisella toimii toinen ja toisella ei, mutta... mielipiteitä!). Ja kannattaisiko ottaa myös rinnalleveto mukaan? Eli olisiko hyvä vaikka 2 sarjaa kutakin edellämainittuja ja rinnalleveto mukaan. (kerran 7 päivässä). :evil: Olisi kiva saada vähän lisää pomppua.

No enpä oikein usko, että tuollaisella ohjelmalla saat lisää räjähtävyyttä ja ponnistusvoimaa. Tuo vaikuttaa puhtaasti bodausohjelmalta. Jos haet räjähtävyyttä, pitäisi suoritustenkin olla räjähtäviä. Ja sarjoja ei saisi missään tapauksessa vetää loppuun asti, koska silloin tekniikka ja räjähtävyys kärsivät. Lyhyitä sarjoja siis kehiin. Rinnalleveto (ja yleensä kaikki painonnostoliikkeet) ovat erittäin hyviä liikkeitä räjähtävän voiman lisäämiseen.

Tässä ketjussa on juttua ponnistusvoiman lisäämisestä.

MKS: Hulkki kirjoitteli, että on lisännyt tuolla ohjelmalla parhaiten ponnistusvoimaa. Niin luulisi noiden liikkeiden ja toistojen tehoavan. Ja hulkilla kai ollut yli 115cm ponnari vauhdista. :eek:

gasvi sanoi:
MKS: Hulkki kirjoitteli, että on lisännyt tuolla ohjelmalla parhaiten ponnistusvoimaa. Niin luulisi noiden liikkeiden ja toistojen tehoavan. Ja hulkilla kai ollut yli 115cm ponnari vauhdista. :eek:

:confused: :eek: Enpä olisi uskonut. En tosiaankaan ole mikään pro näissä asioissa, mutta tähän mennessä en ole lukenut mistään mitään tuonkaltaista treeniä räjähtävän/ponnistusvoiman lisäämiseksi. Tietysti nämäkin asiat ovat hyvin yksilöllisiä, mutta silti hieman kummastuttaa.

BTW, missä threadissa tuo on ollut. Voitko laittaa linkkiä?

MKS sanoi:
No enpä oikein usko, että tuollaisella ohjelmalla saat lisää räjähtävyyttä ja ponnistusvoimaa. Tuo vaikuttaa puhtaasti bodausohjelmalta. Jos haet räjähtävyyttä, pitäisi suoritustenkin olla räjähtäviä. Ja sarjoja ei saisi missään tapauksessa vetää loppuun asti, koska silloin tekniikka ja räjähtävyys kärsivät. Lyhyitä sarjoja siis kehiin. Rinnalleveto (ja yleensä kaikki painonnostoliikkeet) ovat erittäin hyviä liikkeitä räjähtävän voiman lisäämiseen.

Tässä ketjussa on juttua ponnistusvoiman lisäämisestä.

Täysin samaa mieltä. Jos halutaan räjähtäviä ominaisuuksia, niin hitaat liikkeet eivät varmasti ole paras tai edes hyvä vaihtoehto. Täältä löytyy tietoa räjähtävän voiman kehittämiseen.

Onko tuo 115 cm pomppu ihan varmaa tietoa? Tuntuu aika kovalta ihan minkä tahansa lajin edustajalle.

gasvi sanoi:

Luin jokin aika sitten ton saman kirjotuksen, ja ajattelin että eihän toi voi toimia. Mutta pakkohan se oli kokeilla, sillä vaikka toi 115 cm saattaa olla vähän liioteltu niin kyllä se vaan korkeelle nousi...

Olen nyt kuukauden verran tota tehnyt (eli eka kerta tunnustellen ja kolme kovaa treeniä). Mun on vaikeeta "pitää pää kasassa" pitkässä ja rankassa jalkatreenissä, joten tää metodi sopii mulle loistavasti. Ongelmana on ehkä se, että normaalilla treenaajalla (ainakin mulla) alkaa pahoinvointi ja kuolemanpelko keskeyttämään kyykkysarjaa ennenkuin jalat on TOTAALISEN loppu. Ei siinä uskalla montaa rest-pause -toistoa ottaa, kun ei tiedä missä vaiheessa menee taju... SJMV ja pohkeet menee ihan ongelmitta.

Neljännen treenin jälkeen kävin sitä seuraavana päivänä vähän hyppimässä, vaikka paikat olivat luonnollisesti vielä aivan paskana. Huolellisen lämmittelyn jälkeen ilokseni totesin, että pomppu on noussut n. 5-7 cm. En ole "tuoreilla" jaloilla käynyt vielä kokeilemassa. Saattaisi tulla vielä parempi tulos. Mitään muuta treeniä en alakropalle ole tehnyt. Eli ainakin mulla toi 1 sarja per liike toimii kivasti, enkä näe syytä sarjoja lisätä kun nytkin on palautumisessa aikamoisia ongelmia.

Näin siis mulla. Tosin lähtökohtana oli aika hävettävän heikot jalat, joten luonnollisesti voiman lisäys välittyy aika nopeasti pomppuun.

Rima: Teitkö ton maven suorinjaloinmaastavetona vai kun kirjoitit SJMV? Kumpaa sitten olis parempi tehdä? vai kannattaisiko tehdä sekä suorilla jaloilla ja norm. mavea vaikka 1 sarja kumpaakin? Ja mitkä painot sulla oli noissa liikkeissä? Tällein varmaan sitten teen:
1*15 mave
1*15 SJMV
2*20 rinnalleveto (10 ekaa vauhdilla ylös)
2*20 s-kyykky (-:-)
2*20 pohjenosto (-:-)

Sunnuntaina vois aloittaa. :evil:

Kimple sanoi:
Täysin samaa mieltä. Jos halutaan räjähtäviä ominaisuuksia, niin hitaat liikkeet eivät varmasti ole paras tai edes hyvä vaihtoehto.
Tuosta mun ohjelmasta kun näköjään syntyy keskustelua tasaisin väliajoin, on paras selventää asia kunnolla: en itse suosittelisi varsinkaan teorian perusteella tuota hitaiden kyykkyjen ja maastavetojen tekemistä pompun lisäämiseksi, vaan ihan normaalia perusvoimaa kasvattavaa punttitreeniä jaloille ja keskivartalolle, jossa nostovaihe tehdään mahdollisesti hyvinkin räjähtävästi.

Omalla kohdallani tuo ohjelma vain sattuu olemaan se ylivoimaisesti parhaiten tuloksia tuottanut kyhäelmä. Teoriassa sen ei pitäisi toimia, mutta käytännössä se antoi mulle muutamassa viikossa 15-20 cm lisää pomppua.

Ponnistusvoimaa tukevaa harjoittelua tein todella paljon aina 9-vuotiaasta saakka. Koripalloa 8 vuotta. Yleisurheilua 6 vuotta. Lukemattomia plyometriikkatreenejä, pomppimista vastuksen kanssa, räjähtäviä penkillenousuja ja hyppyjä salilla 20-50 kg niskassa. Kaikkea tätä tein usean vuoden ajan, mikä johti uskoakseni siihen, että lopulta hermotus hyppimiseen oli huipussaan mutta koska jaloille ei oltu koskaan tehty "oikeaa" painoharjoittelua ei hermotuksen lisääminen enää auttanut mitään vaan perusvoimaa oli saatava lisää. Ja sitä tuo 3 sarjan jalkatreeni antoi minkä näkikin ponnistusvoiman yhtäkkisestä roimasta kasvusta.

Onko tuo 115 cm pomppu ihan varmaa tietoa? Tuntuu aika kovalta ihan minkä tahansa lajin edustajalle.
En ole itse ikinä väittänyt pomppuni olleen 115 cm, vaan että pomppuni ollessa parhaimmillaan pystyin koskemaan päälläni miesten korirengasta, joka on yleensä 305 cm korkealla. Joku sitten karkeasti laski siitä pomppuni olevan ainakin 115 cm (olen 188-189 cm pitkä) ottamatta huomioon muutamia tärkeitä seikkoja:

1. Vaikka miesten koripallokorin oletuskorkeus onkin 305 cm, oli kori johon ylsin mielestäni pari senttiä liian matala (vaikka se kelpasikin SM-karsintaturnauksen pelikoriksi) ja kun korirengas on sentin pari paksu, ei alin kohta korirenkaassa saattanut olla kuin 305 cm - 3 cm - 2 cm = 300 cm korkealla.
2. Koriskengät jalassa olin varmasti 2-3 senttiä pidempi, eli 189 cm + 3 cm = 192 cm.
3. Salin lattia oli kumilattia, jolta on paljon parempi ponnistaa kuin parketilta.

Eli täydestä vauhdista kumialustalta ponnistettuna pomppuni oli pikemminkin tuolloin sellainen 300 cm - 192 cm = 108 cm kuin "vähintään 115 cm".

gasvi sanoi:
Jos nuo sarjat tehdään kunnolla, yhtä sarjaa enempää ei oikeasti pysty tekemään. En edes halua kuvitella kuinka kauheaa olisi yrittää tehdä 2 sarjaa 20 toiston hengityskyykkyä... Itselläni kun meni aikoinaan noiden 3 sarjan tekemiseen yhteensä 30-50 minuuttia. Kyykyn jälkeen lensi joskus laatta, ja aina joutui makaamaan lattialla henkeään haukkoen, kylmän hien virraten, vähintään 10 minuuttia (saattoi tietysti johtua siitä, että salilla oli aina 35-40 astetta lämmintä eikä minkäänlaista ilmastointia). Sama juttu vedon jälkeen. Pohkeiden jälkeen ei enää ollut mitään eloa kropassa, jokaikinen lihas oli aivan tulessa eikä lattialta päässyt omin avuin ylös pitkään aikaan. En oikeastaan ole tänäkään päivänä kyennyt vetämään yhtä kamalia jalkatreenejä.

gasvi sanoi:
Rima: Teitkö ton maven suorinjaloinmaastavetona vai kun kirjoitit SJMV? Kumpaa sitten olis parempi tehdä? vai kannattaisiko tehdä sekä suorilla jaloilla ja norm. mavea vaikka 1 sarja kumpaakin? Ja mitkä painot sulla oli noissa liikkeissä? Tällein varmaan sitten teen:
1*15 mave
1*15 SJMV
2*20 rinnalleveto (10 ekaa vauhdilla ylös)
2*20 s-kyykky (-:-)
2*20 pohjenosto (-:-)

Sunnuntaina vois aloittaa. :evil:
Mä sanoisin, että ehdottomasti kyykky ekaks liikkeeks (jos tossa sun listassa on järjestys mukana). Ainakin jos mä ottaisin vedon ekaks, niin väsyneellä selällä kyykky hajoisi ihan palasiksi. Ja jos haluat ton rinnallevedon ottaa mukaan, niin se sitten ihan koko treenin alkuun. Eli tyyliin:

Rinnalleveto
kyykky
Mave
SJMV
Pohkeet

Rinnalleveto on kuitenkin "terävyys" treeni, ja sitä ei ymmärtääkseni kannata tehdä failureen vedetyillä lihaksilla. Maastavedon vedin suorilla jaloilla, koska pidän sitä huomattavasti parempana liikkeenä hyppäämistä varten (ja koska olen lukenut eri version tuosta Hulkin kirjoituksesta kuin sinä...). Kuten Hulkkikin totesi, niin jos noi sarjat vetää joka liikkeessä oikeasti LOPPUUN saakka, niin ei siinä todellakaan tule mieleen ottaa toista sarjaa. Jos tuntuu siltä, että ei saa sarjaa vietyyn loppuun asti (kuten mulla tuntuu käyvän kyykyssä), niin kai sitä voi toisen sarjan siihen perään ottaa. Ite en kyllä pysty ottamaan lähellekkään noita määriä rest-pause -toistoja, mitä Hulkki on kirjoittanut. Mutta kyllä noista liikkeistä yhdelläkin sarjalla tulee ainakin mulle ihan tajuton DOMS, ja tosiaan tulostakin tuntuu tulleen.

Mun sarjat oli viimeisessä treenissä
Kyykky: 100kg*18 (joista 14 ennen rest-pausea)
SJMV: 100kg*16 (joista 13 ennen rest-pausea)
Pohkeet: täydet painot koneeseen *25 (joista 20 ennen rest-pausea)

Oon siis 188/83, ja lähtötasona oli juuri ja juuri tasajalkadonkki normaalikoriin. (pomppu ~70cm?). Kuukauden treenin jälkeen meni paskana olevilla jaloilla ja alaselällä suht helposti tasajalkahypyllä kuljetuksesta takaperindonkki (pomppuun lisää ~6cm?). Sinänsä mulla saattaa olla aika sama tilanne kuin Hulkilla nuorena, että kimmoisuus/loikka/terävyys-treeniä on takana varsin runsaasti, mutta jaloista puuttuu ihan raakaa voimaa.

Tsemppiä treeniin, raportoihan fiiliksistä ja kehityksestä. :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hulkki sanoi:
Eli täydestä vauhdista kumialustalta ponnistettuna pomppuni oli pikemminkin tuolloin sellainen 300 cm - 192 cm = 108 cm kuin "vähintään 115 cm".

Aika äijä olet ponnistamaan, vaikka et pääsisi kuin "vain" reiluun metriin. Ainakin jalattomalle miehelle ihan hyvin :D

Itse sain aikoinaan pään korisukkaan koskemaan, mutta ehkä vielä jonain päivänä...

Tai sitten ei.

Raporttia tulee sitten kyllä. Maanantaina aloitan pompun haun sitten. :D
Teen sarjoja sen verran, että tuntuu.... Lähtökohtana mulla on nyt, että kämmenen puoleen väliin saan korirenkaan osumaan. :( (Pituutta ~195cm)
Toivottavasti saisi kohta donkkailtua. :evil: Teen varmaan jotain hyppyjäkin vielä painon nostojen lisäksi. Kiitokset vinkeistä.

Ei saatana, tuokin "koskin vaan päällä rautaan" on ihan vitun kova saavutus. Nimimerkillä: yritin joskus nuorempana saada plyometrisillä harjoitteilla kovaa vertikaalia.

Hulkki sanoi:
pomppuni ollessa parhaimmillaan pystyin koskemaan päälläni miesten korirengasta, joka on yleensä 305 cm korkealla

VITTU SÄ OOT ELÄIN

(olisi varmasti ollut vielä jotain annettavaa suomalaiselle yleisurheilulle)

Itselläni oli melko lailla samanlainen kehityskaari aikanaan ponnistusvoiman suhteen kuin Hulkilla. Luonnostaan olen aina ollut melko nopea ja kimmoisa, joten vuosienkaan loikka- ja plyometrisillä harjoitteilla ei tuntunut pomppu kummemmin kasvavan. Jossain välissä kuitenkin aloin panostaa enemmän myös voimapuoleen (prässi+kyykky+mave), ja huppista, ponnari nousi kohisten.

Muutama vuosi sitten meni vielä pienen herkistelykauden jälkeen donkki helposti kahdella kädellä (pituutta miehellä vaatimattomat 179cm). Uskoisin noihin aikoihin tasaponnarini olleen n. 62-66 cm, sillä vielä nyt muutaman vuoden treenaamattomuuden jälkeenkin tasapomppu kevennyksellä oli 57cm.

Valitettavasti juuri kun olin hakemassa tuota entistä räjähtävyyttäni takaisin, tuli pieni takaisku, sillä eturistisiteeni napsahti poikki. Huilia siis tulossa treenaamiseen (saati pelaamiseen) ainakin sen puoli vuotta.

gasvi sanoi:

Ei vittu sentään... Hulkki oot ollu varmaan pieni donkkikone kun oot pelannut!
:kippis1:

Ite pelailen myös korista ja pomppu ei todellakaan olis pahitteeks tälläseä 180cm. tapille. Täl hetkel jos on hyvä päivä niin yletyn rautaan mut pari vuotta sitten pääsin kahel kädel roikkuu rautaa... ei kyl donkista tietoakaan!

Mut tosta ohjelmasta olis vähän kysyttävää ku oon aika tietämätön näistä jutuist... Eli kuinkas hitaasti tuota kyykkyä pitää oikein tehdä ja laitetaanko sellaiset painot että se 20krt. menee just ja just? (itel on se homma perseestä että salil ei pysty tekee kyykkyä muuten kuin smithissä ) :curs:

Tuo pohjenosto seisten on siis sellainen että treenataan pohkeita seisten esim.smithissä? Millasia painoja kannattais nois pohkeis käyttää?

Toi ohjelma kyl vaikuttaa niin hyvältä että on pakko testata!

Niin ja sellanen kysymys kans että mitä muuta kannattais tehdä samalla ku vetää noi sarjat??? Ku eihän tuohon mene ku vajaa 30min.

MJ45 sanoi:
Ei vittu sentään... Hulkki oot ollu varmaan pieni donkkikone kun oot pelannut!
En koskaan donkannut matsissa. En ensinnäkään koskaan päässyt kunnolla yksin läpi eikä puolenkentän pelitilanteessa pomppu lähtenyt höyhenenkevyesti, vaan tarvitsin ihan helvetinmoisen vauhdin ja vapaan (kahden jalan) ponnistuksen noustakseni korkealle. Lisäksi donkista saa tasan saman verran pisteitä kuin lay-upistakin.

MJ45 sanoi:
Ite pelailen myös korista ja pomppu ei todellakaan olis pahitteeks tälläseä 180cm. tapille. Täl hetkel jos on hyvä päivä niin yletyn rautaan mut pari vuotta sitten pääsin kahel kädel roikkuu rautaa... ei kyl donkista tietoakaan!
Mun dieselrautakanki-menolla olisin tarvinnut vieläkin lisää pomppua jotta olisin voinut lähteä edes yrittämään donkkia pelitilanteessa. Eli se ei riitä mihinkään, että saa ilman puolustusta helposti donkattua. Tietysti jos on erittäin vikkelää ja kimmoisaa tyyppiä eli pomppu lähtee todella kevyesti ja nopeasti voi olla aika helppokin iskeä palloa alaspäin vastustajan naamaan.

MJ45 sanoi:
Toi ohjelma kyl vaikuttaa niin hyvältä että on pakko testata!
Missä mielessä toi ohjelma vaikuttaa hyvältä? Teorian mukaan sen ei pitäisi edes toimia. Mulle se toimi paremmin kuin mikään muu, mutta se ei tarkoita että se toimisi kenellekään muulle. Lisäksi oikein tehtynä toi ohjelma on niin painajaismaisen kauhea, etten suosittelisi sitä kenellekään. On niitä vähemmänkin masokistisia tapoja kehittyä.

Hulkki sanoi:
En koskaan donkannut matsissa. En ensinnäkään koskaan päässyt kunnolla yksin läpi eikä puolenkentän pelitilanteessa pomppu lähtenyt höyhenenkevyesti, vaan tarvitsin ihan helvetinmoisen vauhdin ja vapaan (kahden jalan) ponnistuksen noustakseni korkealle.
Hulkki vois pistää donkkiskabassa jenkeille luun kurkkuun.
Luulis kyllä tolla pompulla jo donkin irtoavan lujaa ilman vauhtiakin. Itte oon pompannu tasajalkaa paikaltaan (vaan?) reilu 50cm ja donkit meni isolla kuntopallolla ilman vauhtia ja peleissä ilman vauhtia levypalloista ja vauhdista jengin yli. Tosin oon 10cm pitempi.

Ihan perusreenillä pomppu nousee mukavasti, kyykkyä, rinnallevetoa yms.

eno sanoi:
Hulkki vois pistää donkkiskabassa jenkeille luun kurkkuun
Ei olisi onnistunut mun motoriikalla. Kuten olen jo maininnut, maksimipomppu oli kyllä aikoinaan ihan OK, mutta vikkelyys, liikkuvuus ja kaikki motoriikkaa vähääkään vaativampi homma ei todellakaan kuulunut mun repertuaariin. Meno oli vähän sellaista dieselalasimen oloista, eli ilmaan kyllä pääsi mutta siellä ilmassa sitten vain möllötettiin, koska mun liikkeet eivät olleet läheskään tarpeeksi nopeita kaikenlaista pallon kanssa pyörimistä, heilumista ja kikkailemista varten.

Sama juttu pätee yleisurheiluun: vaikka moni täällä luulisi että mun pompulla olisi kannattanut jatkaa yleisurheilua, ei mun ominaisuudet olisi sopinut mihinkään lajiin: pomppaan kahdella jalalla paljon paremmin kuin yhdellä, eikä mikään tekniikkaa vaativa homma onnistu kovin hyvin. Erikoistumisen avulla olisin voinut ehkä pärjätäkin vauhdittomassa pituudessa, mutta se ei ole laji. :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom