Pystypunnerrus rintaan asti?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Carbon
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Jotain pientä tästäkin on väännetty täällä, niinkuin kaikesta. Miten leveä ote porukalla on pystypunnerruksessa tangolla? Miten alas laskette tangon? Itse lasken tangon rintaan asti, mutta olen tuumaillut että se ei ehkä ole välttämätöntä. Jos jättäisin tangon leuan kohdalle voisin käyttää suurempia painoja, ei tarvitsisi pelätä että tankoa punnertaessa tanko osuisi leukaan, ja olen myös ymmärtänyt että rintaan asti voisi olla olkapäille haitallista. Samasta syystä lasken kädet vain vaakatasoon kun teen pystypunnerrusta käsipainoilla.

Onhan leuanvedoista ja ylätaljastakin ollut puhetta, että ihan "loppuun asti" ei välttämättä tarvitse mennä. Mitä mieltä olette?

Rauhallisesti rintaan asti ja voimalla ylös se tanko. Mulla ei ole koskaan osunut tanko leukaan vaikka tanko käykin rinnassa.

Ilmeisesti tuota ei kannattaisi tehdä koska ei tee hyvää olkapäille. Yleinen ohje on ollut omasta mielestä se että lasketaan tanko tai käsipainot noin korvien korkeudelle. Ja riittävän rasituksen kyllä saa olkapäille ilman noin alaskin laskemista.

raipat sanoi:
Rauhallisesti rintaan asti ja voimalla ylös se tanko. Mulla ei ole koskaan osunut tanko leukaan vaikka tanko käykin rinnassa.

jos välitykset suosii tällaista, niin se voi toisille toimiakin. silti kannattaa muistaa, että isoilla romuilla tangon alas asti vienti saattaa kyllä tehdä olkanivelille ym. ligamenteille siellä aika hallaa - varsinkin pidemmän päälle.

itse teen isommat romut leukaan asti, ja sitten jos fiilistelen loppuun pienemmillä, niin sitten lasken hieman alemmas. mutta ei mulla enää edes taivu paikat niin hyvin että voisin sen rintaan asti laskea... ;)

GoA sanoi:
Ilmeisesti tuota ei kannattaisi tehdä koska ei tee hyvää olkapäille. Yleinen ohje on ollut omasta mielestä se että lasketaan tanko tai käsipainot noin korvien korkeudelle. Ja riittävän rasituksen kyllä saa olkapäille ilman noin alaskin laskemista.

Samaa mäkin oon kuullut, ettei nivelet oikein tykkää jos lasketaan tanko liian alas tekipä sitten pystypunnerrusta rinnalta tai niskan takaa. Eli jos tekee edestä, niin tanko leukaan tai nenän korkeudelle. Takaa kun tekee niin siten takaraivon alaosaan ja sieltä ylös.

Kyllä miehet, jotka ovat ottaneet kovilla raudoilla pystypunnerrusta rinnasta asti, ovat tätä nykyä olkapääinvalideja. Suosittelisin laskemaan tangon noin leuan korkeudelle. Pyri siis välttämään kyynärpäiden levähtämistä kylkiin. Punnerrusasennon tulisi siis olla lähes samanlainen kuin etukyykyssä eli kätöset ovat liki olkapäiden korkeudella.

Vinkit ei ole itse keksittyjä vaan olen kuullut nämä veteraanipainonnostajalta, joka on kilpaillut yli 40 vuotta ilman olkapäävaivoja.

Olkapäävammaisena (leikattu on) sanoisin että leuan alapuolelle ei missään tapauksessa. Tuntuu että se rasitus olkanivelelle moninkertaistuu sillä hetkellä kun alemmas laskee, tuntuu tosi ilkeältä.

Itse lasken vähän alle silmien. Sama homma käsipainoilla. Ei taida olkapäät tykkäillä jos ihan alas laskee.

Tämä on sellainen asia, johon haluan itsekin ottaa kantaa.

Ensinnäkin tekee oikein pahaa katsoa, kun kuntosaleilla jotkut tekevät pystypunnerrusta niskan takaa ja kaiken lisäksi laskevat tangon niin alas, että se koskettaa epäkkäitä. Tämä on sellainen liike, joka mielestäni kannattaa ehdottomasti jättää pois ohjelmasta, jos sellaista on joskus sattunut harrastamaan.

Mitä sitten tulee pystypunnerrukseen rinnalta, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että tanko kannattaa laskea suurinpiirtein leuan korkeudelle, ei missään nimessä rintaan asti. Tiedän, että toiset pystyvät tekemään liikettä rintaan täysin kivuttomasti ilman, että olkapäät koskaan oireilevat. Mutta toisaalta on aivan turhaa kasvattaa olkapääongelmien riskiä, koska tuolla ei saavuteta juurikaan mitään etua leuan tasolle laskemiseen nähden.

Olkapää on kuitenkin hyvin loukkaantumisaltis nivel, ja mikäli näitä valitettavia olkapääongelmia syntyy on ylävartalon harjoittelu jonkin aikaa lähes mahdotonta.

Olen puhunut:)

EDIT: Tulipahan muuten mieleen, että pahoista olkapäävaivoista kärsiviä kehoitetaan monesti penkkipunnerruskin suorittamaan siten, että tankoa ei lasketa rintaan asti, koska tankon laskeminen rintaan aiheuttaa olkapäille melkoista rasitusta.

Enpä näe syytä miksei voi tehdä rintaan asti pystypunnerrusta, jos nivelet taipuu eikä liike satu. Hyvä sääntö onkin jos liike sattuu niveliin, älä tee sitä.

Pystysoutu, rinta dippi, yliveto, pystypunnerrus tangolla, näistä liikkeistä sanotaan aina, että ne rikkovat olkapäät(vaikkei kyseiset henkilöt ikinä olisivat tehneet niitä).

Esim. Penkki tangolla leveällä otteella rikkoo olkapäitä aika samaan tahtiin, kuin ed. mainitut liikkeet.
Myös voimanosto kyykky, tanko alas lasketaan epäkkään ja takaolkapään "kuppiin" on myös vaaraksi olkanivelelle.
Monet onkin siirtyneet niskakyykkyyn, koska toi tangon noin alhaalla pitäminen käy olkapäihin. No niskakyykky onkin parempi liike etureisille.

edit: tutkitaan ennen kuin hutkitaan.
edit: jokaisen kannattaisi tehdä olkapäille myös huoltotreenejä, vahvistaa kiertäjäkalvosinta niin olkapää vaivat vähenevät paljolti(jos rustoissa, AC-nivelessä ei ole vielä vikaa)

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Flesh sanoi:
Mitä sitten tulee pystypunnerrukseen rinnalta, niin olen ehdottomasti sitä mieltä, että tanko kannattaa laskea suurinpiirtein leuan korkeudelle, ei missään nimessä rintaan asti. Tiedän, että toiset pystyvät tekemään liikettä rintaan täysin kivuttomasti ilman, että olkapäät koskaan oireilevat. Mutta toisaalta on aivan turhaa kasvattaa olkapääongelmien riskiä, koska tuolla ei saavuteta juurikaan mitään etua leuan tasolle laskemiseen nähden.

Itseasiassa venytystä olkapäälle tulee lisää, kun tehdään rintaan asti. Venyttävillä liikkeillä on pointtinsa body treenissä.

makew sanoi:
Enpä näe syytä miksei voi tehdä rintaan asti pystypunnerrusta, jos nivelet taipuu eikä liike satu. Hyvä sääntö onkin jos liike sattuu niveliin, älä tee sitä.

Pystysoutu, rinta dippi, yliveto, pystypunnerrus tangolla, näistä liikkeistä sanotaan aina, että ne rikkovat olkapäät(vaikkei kyseiset henkilöt ikinä olisivat tehneet niitä).

En itsekään yleensä sano, että joku liike olisi syytä jättää kokonaan suorittamatta, mutta valitettavasti olkapään vaivat saattavat syntyä ajan kanssa ilman, että varsinaista liikekipua olisi havaittavissa. Itselläni alkoivat esimerkiksi olkapäät vaivata ensimmäisen kerran 25 vuoden iässä, vaikka olen treenannut säännöllisesti 14-vuotiaasta asti.

Eli jos jokin vammautumisriskiä lisäävä liike, kuten niskantakaapunnerrus on korvattavissa olkanivelelle suotuisammalla liikkeellä (esim pystypunnerrus rinnalta), niin en näe mitään syytä tehdä riskialttiimpaa liikettä.

EDIT: Kuten Makew totesi, niin (olka)nivelen liikekipu on tosiaan hyvä syy jättää jokin liike tekemättä.

makew sanoi:
Itseasiassa venytystä olkapäälle tulee lisää, kun tehdään rintaan asti. Venyttävillä liikkeillä on pointtinsa body treenissä.
Mutta onkohan tässä kohtaa?

Homma on niinkin, että kyllähän sitä sellainen kolmasosa pystyy täysin huoletta laskemaan alas asti, mutta sitäpä ei tiedä, onko itse tällainen, muutakuin kokeilemalla. Paitsi jos vaikka esim. penkki ottaa olkapäihin, saa olla aika satavarma siitä, että kuuluu tuohon kahteen kolmasosaan.

makew sanoi:

Totta! Olkanivelen runsas venyttely on suotavaa. Mutta itse en lähtisi 6-8 toiston sarjapainoilla hakemaan kyseisestä liikkeestä venytystä olkanivelelle. Mutta kuten aiemmin sanoin, me ihmiset olemme erilaisia, mikä toiselle sopii, voi toiselle olla myrkkyä!

Flesh sanoi:
En itsekään yleensä sano, että joku liike olisi syytä jättää kokonaan suorittamatta, mutta valitettavasti olkapään vaivat saattavat syntyä ajan kanssa ilman, että varsinaista liikekipua olisi havaittavissa. Itselläni alkoivat esimerkiksi olkapäät vaivata ensimmäisen kerran 25 vuoden iässä, vaikka olen treenannut säännöllisesti 14-vuotiaasta asti.

Eli jos jokin vammautumisriskiä lisäävä liike, kuten niskantakaapunnerrus on korvattavissa olkanivelelle suotuisammalla liikkeellä (esim pystypunnerrus rinnalta), niin en näe mitään syytä tehdä riskialttiimpaa liikettä.

EDIT: Kuten Makew totesi, niin (olka)nivelen liikekipu on tosiaan hyvä syy jättää jokin liike tekemättä.

Paska homma.
Suurin syyn olkapään loukkaantumisiin on kontrollin puute liikkeettä tehtäessä ja liikerata kun pääsee hajoamaan, esim. penkissä leveällä otteella, kyynärpäät ulos käännettyinä, on olkapään rikki meneminen isoilla kuormilla erittäin todennäköistä.

Kiertäjäkalvosin on tavallaan sellainen "ihas", joka juurikin toimii ohjaava lihaksena, joten kiertäjäkalvosimien vahvistaminen erittäinkin järkevää, jos isoja kuormia haluaa nostaa.
Niskantakaapunnerruksessa täytyy olla varovainen, alaslasku täytyy pysyä kokoajan erittäin hallittuna/tiukkana, muuten liikerata voi helpostikin karata.

makew sanoi:
Paska homma.
Suurin syyn olkapään loukkaantumisiin on kontrollin puute liikkeettä tehtäessä ja liikerata kun pääsee hajoamaan, esim. penkissä leveällä otteella, kyynärpäät ulos käännettyinä, on olkapään rikki meneminen isoilla kuormilla erittäin todennäköistä.

Kiertäjäkalvosin on tavallaan sellainen "ihas", joka juurikin toimii ohjaava lihaksena, joten kiertäjäkalvosimien vahvistaminen erittäinkin järkevää, jos isoja kuormia haluaa nostaa.
Niskantakaapunnerruksessa täytyy olla varovainen, alaslasku täytyy pysyä kokoajan erittäin hallittuna/tiukkana, muuten liikerata voi helpostikin karata.

Mutta tuosta voin varmuudella sanoa, että itselläni ei missään nimessä ole kysymys ollut kontrollin puutteesta. Oikeastaan olen treenannut kehittymisen kannalta ehkä hieman "liiankin puhtaasti" ja kontrolloidusti.

No pointtini on kuitenkin se, että mielestäni riskialttiita liikkeitä (mielestäni näitä ei oikeastaan ole kuin niskantakaapunnerrus, mikäli liikkeet suoritetaan oikein ja turvallisesti) kannattaa välttää. Kysymys ei kuitenkaan ole mistään korvaamattomista perusliikkeistä!

EDIT: olkapään vaivoista kärsiville vältettävien liikkeiden lista on valitettavasti laajempi, esimerkiksi ylätalja niskantaakse kannattaa jättää väliin. Mutta toisaalta tässäkään ei onneksi ole kysymys mistään korvaamattomista liikkeistä.

No olipas hyvä että kysyin, eipäs enää lasketakkaan sitä tankoa rintaan asti. Vaikka liike ei varsinaisesti satu, se tuntuu jotenkin oudolta olkapäissä.

Kysytäänpäs nyt tässä kun aiheeseen liittyy. Eli miten otatte tuon lähdön pystypunnerruksessa tangolla? Jostain telineistähän se tanko otetaan, mutta se ensimmäinen toisto tuntuu aina pahalta (isommilla romuilla) jos se pitää rinnalta lähteä? Eli onko tässä nyt olemassa joku hyvä tekniikka jota en ole tajunnut? Tämänkin takia on tuo pystypunnerrus tangolla ollut vähän pannassa ja tekisi mieli alkaa sitä tekemään taas.

Vai onko ainut järkevä rakaisu avustaja joka auttaa ekan toiston ylös?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom