Pystypunnerruksen tekniikasta

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tein viimeksi pitkästä aikaa tangolla pystypunnerrusta edestä.
Tuli vaan mieleeni, että miten alas tanko kannattaa laskea? Itse annoin sen koskettaa rintaa, ja nyt mietin onko tarpeellista antaa sen tulla noin alas? Oon kyllä nähny kun monet laskee sen van tuohon leuan kohdalle, mut jotenkin vaikuttaa että silloin se jää vähän vajaaksi.

Tuo leuan kohdalle jätettynä antaa toki isommat raudat mahdolliseksi. Mutta kumpi on tehokkaampaa lihaskasvun kannalta? Onko teillä kokemuksia?

Varmaa tietoa ei asiasta ole, mutta itse teen sen tuohon leuan kohdalle tai pari senttiä alle. Tuollaisella liikeradalla saa sopivan tuntuisesti pumpattua niitä olkapäitä, rinnalle asti laskiessa sarjasta tuntuu lähtevän sulavuus ja tilalle tulee väärillä lihaksilla repimistä.

Sanoisin, että täysi liikerata on parempi lihaskasvun kannalta. Se ei vaan oo välttämättä hyväksi olkapäille, jos tangon laskee rintaan asti. Siks moni jättää vajaaks. Mut jos sulla ei mihinkään satu ja se liike tuntuu luonnolliselta, niin tee vaan rinnalta.

Sahaaja tossa jo sanoi oleellisimman pointin. Itse olen tehnyt pidemmät sarjat (ja tietty silloin painot pienemmät) koko liikeradalla ja lyhyet sarjat (ja ne isommat painot) tohon leuan korkeudelle tai hiukan alle.

Vähän leuan alle lasken, ja koskaan ei ole tuntunut pahalta missään. Olen nähnyt sellaisenkin version, että tankoon laitettiin pehmuste, ja sitten annettiin vaan tangon hipaista päälakea... Tässä vajaan liikeradan liikkeessä tosin äijien painot lähentelivät omia kyykkypainoja :)

just joo, samaa voisi sanoa vaikka penkistä, tai dipistä, tai vinopenkistä...
tai yleensä mistään treenauksesta.
minä olen tehnyt alas asti, ei ongelmia, ja painot pysyy kohtuullisina.

Olen nähnyt sellaisenkin version, että tankoon laitettiin pehmuste, ja sitten annettiin vaan tangon hipaista päälakea... Tässä vajaan liikeradan liikkeessä tosin äijien painot lähentelivät omia kyykkypainoja :)

Hyvä liike sekä ojentajille että olkapäille. Yleensä teen kyllä smithissä, jossa voi vetää viimeiset toistot stoppareilla huoletta. Tarkempana saa olla sitten tangolla tehtäessä.

Vähän leuan alle lasken, ja koskaan ei ole tuntunut pahalta missään. Olen nähnyt sellaisenkin version, että tankoon laitettiin pehmuste, ja sitten annettiin vaan tangon hipaista päälakea... Tässä vajaan liikeradan liikkeessä tosin äijien painot lähentelivät omia kyykkypainoja :)

Juuri sen takia, että kun on isoa romua suhteellisen paljon niin ala-asennossa varmaan kohtuu pahasti ottaisi runtua.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Sanovat että niskan takaa tehdessä olkapäät joutuisivat vähän ikävälle kuormitukselle, tai siis että liike on epäluonnollinen. Ainakin jos teet niskan takaa, älä laske tankoa niin alas. Takaa tehdessä ottaa vähän enemmän olkapäiden sivulohkoihin, edestä punnerrettuna ottaa lisäksi etulohkoihin.

Tässä mallia miten Mika Nyyssölä tekee niskan takaa:
http://www.youtube.com/watch?v=ev6y2oDOhY4&mode=user&search=
Toivottavasti Bisley ei pahastu kun laitoin tuon...?

Se oteleveys kiinnostaisi itseäkin, onko jollain kertoa vähän paremmin mikä vaikuttaisi paremmin mihinkäkin..?

ihan rintaan asti olen päästänyt, ei ole ongelmia ilmennyt. mulla on vissiin aika liikkuvat olkapäät. Niskan takaakin pystypunnerrus onnistuu, tosin alas laskiessa noi olkapäät saattaa vähän muljahdella, eli pitää ottaa aika varoen.

Itse teen myös niskantaakse ja lasken juurikin tuon Solidin sanoman mukaan korvien tasalle. Rauhallinen lasku ja laskun aikana jo tutkailee meneekö oikeille raiteille. Tällä tarkoitan sitä, että isoilla painoilla saattaa olkapää muljahtaa ikävästi ja menee socketit sököks. Itse voisin jopa alkaa tekemään edestä, sillä niin kauan on tahkottu niskan takaa.

Otan leveydeksi 60-70 cm, eli varmaankin lähelle niitä tangon karhean reunoja. Silloin pääsee vähän ojentajatkin mukaan työntöön ja ainakin itselläni ei ota niin pahasti olkapäihin (ei siis kipua). Leveämpi varmaan voisi ottaa parhaiten olkapäihin.

Leuan kohdille lasken kanssa silloin kun teen, tykkään ainaki kässäreillä tehdä enemmän

Niskantakaa punnerrus on ainaki itelle ollu parempi ku pysty. Kp:llä saa kyllä parhaan tuntuman. Itellä sellainen ote että jos tanko niskantakana niin käsivarsi on pystyssä. Kummassakin pysty ja niskantakaa on sama ote ollu. Pohjaan en oo ikinä laskenu se oo viisasta loukkaantumisten kannalta. korvanlehtien tasalle niskantakaa ja nenän tienoille pystystä. Onko poika jyvällä?

Lainaus kirjasta Menestyjän kuntosaliharjoittelu & ravitsemus: "Olkanivel on elimistön helpoimmin vaurioituva nivel! Mikäli levytangon laskee liikkeessä aivan alas, vääntyvät olkanivelet epäluonnolliseen asentoon, jolloin ne voivat vahingoittua. Siksi painot kannattaa pysäyttää jo takaraivon alaosan/korvien tasolle."

Itse teen Smithissä edestä ja leuan tasolle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom