Pullover: Leveän selän salaisuus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
neutraali sanoi:
tuon liikkeenki ku tekee ilman painojakin niin tuntee aivan selvästi että ottaa rintaan enemmä ku selkään. kokeilkaa ko liikettä vaikka sängyllä maaten ilmanpainoja ja tunnustelkaa kädellä painamalla kumpaan se ottaa selkään vai rintaan, mulla ainakin rinta jännittyy selkeästi enempi.
Jos rehellisesti vastaan, niin ala-asennossa venyy enemmän sekä kuin rinta. Rinta ei veny oikeastaan ollenkaan. Ja kun ala-asennossa jännitän lihaksia simuloiden painojen ylös nostamista, niin jännittyy selkä ja rinta, mutta selkä hitusen enemmän. Joko sulla on kireät rintalihakset, tai sitten tunnet mitä haluat, eli uskot niin lujasti sen olevan rintaliike, että havainnoit rintaa enemmän.

Mutta selitäpä nyt mulle, että miski kapeaa leuanvetoa tai -ylätaljaa tehdään ihan ylhäältä asti? Eikö sen pitäisi ottaa rintaan, ihan niinkuin toi pullover tangollakin? Olkavarsien liikerata kun on lähes identtinen molemmissa. Ihmeellistä kyllä, nämä liikkeet ottavat ylhäältä astikin enemmän selkään. Se taitaa johtua siitä venytyksen puutteesta. Eli jos leuanvedoissa kapealla otteella saisi selän kaarelle ja kädet enemmän taakse, ottaisi se varmaan rinaankin. Tästä voidaan päätellä, että perinteinen pullover tangolla (tai käsipaino(i)lla) ottaa rintaan vain hyvin lyhyellä matkalla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Powerhousu sanoi:
Mutta selitäpä nyt mulle, että miski kapeaa leuanvetoa tai -ylätaljaa tehdään ihan ylhäältä asti? Eikö sen pitäisi ottaa rintaan, ihan niinkuin toi pullover tangollakin? .
oot kyllä ihan hakoteillä nyt. eihän nuo liikkeet muistuta millään tapaa toisiaan. katselin netistä erinäisiä sivuja tueksi siitä, että olenko täysin hakoteillä. todennäköisesti en ole koska mr mentula pitää kans perinteistä pulloveria rinta liikkeenä. mun mielestä jos perinteisen pulloverin tekee selkä liikkeenä , on vähän sama asia kun tekee hauista tangolla forkku liikkeenä eli se ottaa forkkuihin mutta pääasiassa hauikseen. perinteinen pullover taas ottaa selkään mutta pääasiassa rintaan:). en kyllä muuta mielipidettäni tässä asiassa vaikka mitä yrität selittää:)

http://www.bulls.fi/training/rinta/pullover.htm

nuilla ohjeilla jos tekee ja päävaikutus on edelleen selkä, niin ehkä kannattas jonku kokeneen katsoa sivusta että meneekö se liike sittenkään oikein.

ja jottei juniorit menis sekaisin niin tän tredin eka sivulla oleva kuva on selkä liike, eikä se ole perinteinen pullover mistä me nyt siis puhutaan:)
Powerhousu sanoi:
Jos rehellisesti vastaan, niin ala-asennossa venyy enemmän sekä kuin rinta. Rinta ei veny oikeastaan ollenkaan. .
no tuo on nyt niin paska puhetta kuin olla ja voi, tuohan voi testata tietsikka tuolillakin jokainen eli kädet suoraksi ylös ja siitä lähetään taaksepäin viemään käsiä eli liike on vähän sama kun aamulla haukotellaa ja vedetään käsiä taaksepäin, rintahan siinä venyy aivan selkeästi enemmän.

Itse teen käsipainolla tuon pulloverin, enkä mä sitä käytännössä yhtään saa tuntumaan rinnassa. Selkään se ottaa reilusti enemmän, en tosin laske sitä käsipainoa kovin alas.

neutraali sanoi:
eihän nuo liikkeet muistuta millään tapaa toisiaan. katselin netistä erinäisiä sivuja tueksi siitä, että olenko täysin hakoteillä. todennäköisesti en ole koska mr mentula pitää kans perinteistä pulloveria rinta liikkeenä.
Nehän muistuttaa lähes täydellisesti toisiaan. Sulje kaikki muu pois, ja ajattele ainoastaan olkavarsien liikerataa. Kapeassa ylätaljassa olkavarret liikkuvat myös kropan edessä, eivät sivuilla. Eli ihan samalla tavalla kuin pulloverissa.

Toi, että pullover on rintaliike, on yksi sitkeä myytti. Itsekin luulin treeniurani alkuaikoina, että se on rintaliike, kun kerran Joe Weiderkin niin väittää. Mieli kuitenkin muuttui kun älysin alkaa ajattelemaan asioita omilla aivoillani. Kokeilepa muuten etsiä searchilla pullover aiheisia threadeja. Monessa niistä sitä väitetään selkäliikkeeksi, joka se tosiaankin on.

Edit: Niin ja lue uudestaan toi mun edellinen posti. Sanoin siis, että ainoastaan aivan liikkeen alkuosa ottaa rintaan, sen jälkeen enemmän selkään.

Meikäläisen mielestä vähän vaikeasti selitettynä pullover ottaa enemmän selkään, mitä lähempänä kyynärpäät on toisiaan. Ja mitä levempi ote on ja kyynärpäät kauempana toisistaan, siirtyy rasitusta enemmän rinnalle. Tämä on kyllä täyttä mutua, mutta yksi teoria kumminkin.

Zone-sarja -42%
Powerhousu sanoi:
. Kapeassa ylätaljassa olkavarret liikkuvat myös kropan edessä, eivät sivuilla..
niin liikkuu mutta liikutettava painokin tulee aivan eri suunnalta ja kohdistuu aivan eri tavalla, perinteisessä pulloverissa paino tulee ikäänkuin takaa kun taas ylätaljassa ylhäältä, köysi pulloverissa(joka on selkäliike siis) painoa liikutellaan pääasiassa edessä ja siinä on vastus kokoajan kun sitä edessä liikutellaan toisin kuin perinteisessä pulloverissa. ei minun kantaani voi mitenkään muuttaa tässä asiassa olkoon se myytti tai ei, jos se rinnassa enemmän tuntuu kuin selässä niin silloin pidän sitä rinta liikkenä.
Powerhousu sanoi:
Tossa nyt ainakin on yksi threadi joka kannattaa lukasta.
alusta luin ja siinähän se sakkeus tuon erittäin hyvin selittikin, nuin se juuri mielestäni meneekin eli on 2erillaista pulloveria, "perinteinen" ja sitten tuo taljassa/koneessa tehtävä ja jäljemmät ovat selälle ja perinteinen rinnalle.

edit: eiköhän tämä mun kanta ole jo kutakuinkin selvä mitä tarkoitan, en jaksa vängätä koska olen oikeassa :D;)

Powerhousu sanoi:
Eli jos leuanvedoissa kapealla otteella saisi selän kaarelle ja kädet enemmän taakse, ottaisi se varmaan rinaankin. .
ei ottaisi rintaan muutakuin venyttävästi ja vaikka tuohon asentoon pääsisikin, edelleen se paino piste olisi ylhäällä, eikä takana niinkuin perinteisessä pulloverissa jossa venytys on erittäin voimakas ja kun painoa lähdetään tuomaan eteenpäin niin alkaa rintakin supistua(ei mitenkään voimakkaasti mutta supistuu kuitenkin). siinä kohtaa missä perinteisessä pulloverissa katoaa jännitys rinnalta eli kun paino on naaman päällä tai siis naaman jälkeen mahalle päin liikuttaessa se alkaisi ottamaan kunnolla selkään, mutta se ei ole mahdollista koska vastusta ei enään ole, pitäis roikku katosta pää alaspäin jotta sen saisi ottamaan selkään tai sitten se pitää tehdä taljassa(niinkuin tuolla kuvassa) tai koneessa joissa molemmissa on kunnon vastus tuossa kehon etupuolella liikuttaessa ja voimakkaimmin se tuntuu selässä kun tuo köysi vedetään reiden ulkosyrjiin asti kiinni eli alaasennossa, koneessa sama homma eli aivan alaasennossa se tuntuu voimakkaimmin, kumpaakaan nuista versioista ei voi käsipainoilla tehdä ellei roiku pääalaspäin jostakin. hankala selitttää, pitäis laittaa joku klippi ja samalle selittää mitä tarkoittaa:rolleyes:

neutraali sanoi:
ei ottaisi rintaan muutakuin venyttävästi ja vaikka tuohon asentoon pääsisikin, edelleen se paino piste olisi ylhäällä, eikä takana niinkuin perinteisessä pulloverissa jossa venytys on erittäin voimakas ja kun painoa lähdetään tuomaan eteenpäin niin alkaa rintakin supistua(ei mitenkään voimakkaasti mutta supistuu kuitenkin)...

...hankala selitttää, pitäis laittaa joku klippi ja samalle selittää mitä tarkoittaa:rolleyes:
Kyllä mä ymmärrän mitä selität. Et vaan huomioi sitä, että sillä ei ole merkitystä mistä päin vastus tulee, se vaikuttaa ainoastaan siihen miten raskas liike on missäkin kohtaa. Perinteinen pullover on raskain siinä kohtaa kun olkavarret ovat vaakatasossa, ylätaljan raskain kohta on vasta myöhemmin. Perinteinen pullover ottaa siis rintaan hiukan enemmän, koska aloitusasennossa vastus on hiukan suurempi. Se vastuksen suuruus ei kuitenkaan poissulje sitä, että koko liike siirtyy hyvin pian selälle. Ja itsekin sanoit, että rinta ei supistu mitenkään hirveän voimakkaasti, mutta supistuu kuitenkin. Miten se siis voisi olla rintaliike jos rintakaan ei supistu hirveästi?

Toi taljaversio on muuten lähes samanlainen kuin perinteinen pulloverkin. Taljaversiossa se tanko ei liiku ainoastaan edessä. Jos luet noi ohjeet uudestaan, huomaat että siinä pitää nojata eteenpäin kun tanko on ylhäällä, ja suoristaa itsensä samalla kun vetää tankoa alaspäin. Liike on siis huomattavasti pitempi jos teet sen oikein. Olkavarret on tässäkin aloitusasennossa ihan pään vieressä, eikä vastuskaan paljoa häviä perinteiselle pulloverille. Se siis tulee lähes samasta kohtaa.

Väitän siis, että toi kaaren saaminen rintaan on se avainsana jos rintaa haluaa enemmän painottaa.

Powerhousu sanoi:
Miten se siis voisi olla rintaliike jos rintakaan ei supistu hirveästi?

.
kuten jo aiemmin sanoin oman kantani asiaan:)
neutraali sanoi:
ei minun kantaani voi mitenkään muuttaa tässä asiassa olkoon se myytti tai ei, jos se rinnassa enemmän tuntuu kuin selässä, niin silloin pidän sitä rinta liikkenä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
kuten jo aiemmin sanoin oman kantani asiaan:)
Ihmetyttää vaan miten se voi sun rinnassa tuntua enemmän, kun suurin osa ihmisistä väittää jotain ihan muuta? Se pitkään elänyt luulo ja halu olla oikeassa saattaa tehdä tepposet. ;)

No, sama se, mutta mä en kyllä kyseistä liikettä edes tekisi, ei sovi mun ohjelmaan mitenkään päin, koska rasittaa vähän molempia, selkää ja rintaa. Selkäpäivä omanaan ja rinta omanaan. Tästä muuten heräsi kysymys: Teet ton oletettavasti rintapäivänä, koska pidät sitä rintaliikkeenä? Teetkö sen treenin loppupuolella jo väsyneillä rintalihaksilla? Se saattaa selittää sen, että tuntuukin ottavan rintaan. Esiväsytys on ihmeellinen asia.

Powerhousu sanoi:
Tästä muuten heräsi kysymys: Teet ton oletettavasti rintapäivänä, koska pidät sitä rintaliikkeenä? Teetkö sen treenin loppupuolella jo väsyneillä rintalihaksilla? Se saattaa selittää sen, että tuntuukin ottavan rintaan. Esiväsytys on ihmeellinen asia.
en tee edes koko liikettä:D(paitsi nyt intoksen aikana kokeilu mielessä), joskus vuosia sitten olen tehnyt perinteistä pulloveria ja tein sen penkin ja vinopenkin jälkeen. hyvin se rintaan otti.

tuota talja versiota tulee joskus selälle tehtyä, harvemmin kylläkin, hyvä "loppuliike".

Tänään kokeilin ekaa kertaa ihan kunnolla tuota liikettä ja se on tällä hetkellä parhaiten lapoihin ottava liike. :eek: Kuuluuko asiaan että tuntuma häviää pikkuhiljaa kun lihas väsyy?

Powerhousu sanoi:
Se saattaa selittää sen, että tuntuukin ottavan rintaan. Esiväsytys on ihmeellinen asia.

Ei näemmä sitten. =)

Kokeilin ekaa kertaa tota pulloveria ristikkäistaljassa (onko oikee nimitys?). Se pidemmän päälle alko tuntumaa poltetta ojentajissa:(. Kannattaako sitä liikerataa hioa, mutta meidän salille olisi semmonen tais olla front pulldown-laite niin ajaako samaa asiaa?

Basher sanoi:
Kokeilin ekaa kertaa tota pulloveria ristikkäistaljassa (onko oikee nimitys?). Se pidemmän päälle alko tuntumaa poltetta ojentajissa:(. Kannattaako sitä liikerataa hioa, mutta meidän salille olisi semmonen tais olla front pulldown-laite niin ajaako samaa asiaa?

Oot varmaankin pitäny käsiä "lukossa"? eli siis ihan suorana. Silloin tulee jännitystä ojentajiin.

Ribee sanoi:
Oot varmaankin pitäny käsiä "lukossa"? eli siis ihan suorana. Silloin tulee jännitystä ojentajiin.
Juu, siis kädet täytyy pitää vähän koukussa, muuten menee ojentajille. Ja jos panoa on liikaa, niin tulee nostettua vähän millä lihaksella sattuu. Tässä nyt vielä nopea kertaus:

Seisot sen taljan edessä tanko kädessä kädet vähän koukistettuina, ja itse vartalosta vähän eteenpäin taittuneena. Tästä asennosta lähdet vetämään tankoa alaspäin kaarevalla liikeradalla samalla suoristaen itsesi. Liikkeestä tulee vähän pitempi kun vartalokin liikkuu aina vastakkaiseen suuntaan. Ja pyri tuntemaan se liike siellä selkälihaksissa. Tää on yksi niistä liikkeistä joita ei vaan voi suorittaa. Samalla tavalla kuin vaikka jalkojen nostot. Jos siihen keskittyy, se tuntuu vatsoissa, jos sen vaan tekee keskittymättä, se tuntuu lonkan koukistajissa.

joha ny on prkln haastava liike :wall: , mitäs teen tälläkertaa väärin ku nytte toi liike tuntuu lähinnä tos olkapäiden takana?

Phillyj: Tuo liike juurikin.

samout: Olkapäiden takana? Selässä? Siellä se pitääkin tuntua.

Sviddu meni kauan et oppi, mut niin se tuntuu mulla olevan muissakin liikkeissä!

Pakko oli pudottaa painoja ja nostaa toistomääriä kerta kerran jälkeen et sai ton menemään selälle. Saimpas tänään kuitenkin sen ahaa-elämyksen kuin toi tehdään ja nyt tuntuupi hyvällä lihoissa. Niille jotka tuskastelee tekniikan kanssa suosittelen ottaa tosi pienet painot ja lähtä hakee sitä tuntumaa n. 25toiston sarjoilla eikä olla samanlainen jääräpää kuin allekirjoittanut.

Selkä on mulle ehdottomasti vaikein lihasryhmä treenattavaksi, tän osion/tredin neuvoista on ollu kyllä paljon apua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom