Pullover: Leveän selän salaisuus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Pitääks tos liikkees viel ottaa jotain erityist huomioo, eli vetää lapoi yhtee tai jännittää latsit tms ? Vai riittääkö kun vaan makaa penkil ja vetelee sitä liikettä? Tai jos taljas tekee, ni pitääks siin ottaa huomioo jotain erityist ? Molempii haluaisin vastauksen, eli penkil tehdes, ja taljas.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
lumbago sanoi:
Pitääks tos liikkees viel ottaa jotain erityist huomioo, eli vetää lapoi yhtee tai jännittää latsit tms ? Vai riittääkö kun vaan makaa penkil ja vetelee sitä liikettä? Tai jos taljas tekee, ni pitääks siin ottaa huomioo jotain erityist ? Molempii haluaisin vastauksen, eli penkil tehdes, ja taljas.

Jos verrataan näitä kolmea pullover liikettä toisiinsa(koneessa, taljassa tai penkillä), niin eroja on paljon. Ehdottomasti paras on juuri koneessa, koska siinä saa sen liikkeen tuntumaan lähes yksinomaan siellä selässä ja muut lihakset ei tarvitse olla niin paljon tukena liikettä tehtäessä. Taljassa tehdessä täytyy tosiaan olla tarkkana tai muuten liike rasittaa liiaksi ojentajia ja tuntuma selässä kärsii. Taas penkillä tehtynä en pidä enään liikettä oikeastaa minään, koska se menee ihan liian paljon rinnalle eikä enään selälle, tekee sen sitten miten tahansa. Mielestäni penkillä tehtynä pullover on lähinnä rintaliike.
Olen siis ehdottomasti koneen kannalla, siksi juuri koska se liike tulee silloin tehtyä juuri selällä. Ikävä kyllä moinen kone löytyy ihan liian harvoilta kuntosaleilta. :(

Itse tuohon lumbagon kysymykseen... ei siinä sen kummallisemmin tarvitse ottaa mitään huomioon. Pidät vaan kädet suorina ja yrität tehdä liikettä sillain, että se rasittaa mahd. vähän ojentajia. Kyllä sen tuntee ihan selkeesti selässä, kun liikkeen tekee oikein. Älä vaan päästä sitä jännitystä selästä pois ylä- äläkä ala-asennossa.
Penkillä tehtynä en kommentoi sen enempää, koska se on mielestäni lähes kokonaan rintaliike.
Onpa muuten melkoisen vaikeata neuvoa näin netissä kertomalla.

IsoDino sanoi:
Itse tuohon lumbagon kysymykseen... ei siinä sen kummallisemmin tarvitse ottaa mitään huomioon. Pidät vaan kädet suorina ja yrität tehdä liikettä sillain, että se rasittaa mahd. vähän ojentajia. Kyllä sen tuntee ihan selkeesti selässä, kun liikkeen tekee oikein. Älä vaan päästä sitä jännitystä selästä pois ylä- äläkä ala-asennossa.
Penkillä tehtynä en kommentoi sen enempää, koska se on mielestäni lähes kokonaan rintaliike.
Onpa muuten melkoisen vaikeata neuvoa näin netissä kertomalla.
Kokeilin tuota ekaa kertaa ja alussa otti tosi hyvin selkään, mutta tokan sarjan lopussa jo alkoi ottamaan enemmän ojentajiin. Liikaa painoa? Kädet oli koko ajan samassa kulmassa, mutta ehkä ne pitäisi olla vielä suorempana. Mutta ihan suoraksi niitä ei ilmeisesti saa päästää?

Ja sitten koko kropan asennosta. Mikekö tuossa alussa kirjoitti, että liike alkaisi n. 45 asteen kulmasta ja samalla pitäisi suoristautua, kun vetää painoa alas. Ymmärsinkö oikein? Mulla on ainakin helvetin pitkät kädet, ja tuntui, että vain lyhyellä matkalla liikkeessä tuntuu selässä kunnolla ja venytys loppuu kesken, kun pakka kolahtaa alas. Ja ihan älyttömän pitkälle ei voi siitä laitteesta peruuttaakaan.

Ekaa kertaa elämässä tosin sai edes jonkinlaisen tuntuman latseihin. Ei koskaan ole ennen onnistunut. Ei vaikka miten on sitä "lavat liikkumaan"-threadiakin lukenut ja sen mukaan yrittänyt tehdä. Tosin mä en aikoinaan fiksuna selkää juuri edes treenannut. Nyt vasta pidemmän treenitauon jälkeen aloittanut.

lej sanoi:
Kokeilin tuota ekaa kertaa ja alussa otti tosi hyvin selkään, mutta tokan sarjan lopussa jo alkoi ottamaan enemmän ojentajiin. Liikaa painoa? Kädet oli koko ajan samassa kulmassa, mutta ehkä ne pitäisi olla vielä suorempana. Mutta ihan suoraksi niitä ei ilmeisesti saa päästää?

Ja sitten koko kropan asennosta. Mikekö tuossa alussa kirjoitti, että liike alkaisi n. 45 asteen kulmasta ja samalla pitäisi suoristautua, kun vetää painoa alas. Ymmärsinkö oikein? Mulla on ainakin helvetin pitkät kädet, ja tuntui, että vain lyhyellä matkalla liikkeessä tuntuu selässä kunnolla ja venytys loppuu kesken, kun pakka kolahtaa alas. Ja ihan älyttömän pitkälle ei voi siitä laitteesta peruuttaakaan.

Ekaa kertaa elämässä tosin sai edes jonkinlaisen tuntuman latseihin. Ei koskaan ole ennen onnistunut. Ei vaikka miten on sitä "lavat liikkumaan"-threadiakin lukenut ja sen mukaan yrittänyt tehdä. Tosin mä en aikoinaan fiksuna selkää juuri edes treenannut. Nyt vasta pidemmän treenitauon jälkeen aloittanut.

Ei kai tässäkään liikkeessä ole sitä yhtä ja ainoata oikeaa tapaa suorittaa. Tuo Miken kuvaama tapa voi olla ihan hyvä, itse en vain ole noin sitä tehnyt. Täytyypä kokeilla.
Itse teen ihan yksinkertaisesti niin, että seison suorana, kädet suoraan ojennettuina n. hartian levyisessä tai kapeammalla otteella tangossa (ihan mikä vaan suora tanko). Tästä vaan vedän selällä tangon tuonne alavatsaan siten, että kädet todellakin pysyy suorana, että homma tuntuisi selässä eikä ojentajissa. Yläasennossa sillain, että pakka ei kolise pohjaan, vaan jännitys pysyy kokoajan. Varsinkaan tässä liikkeessä ei kannata riehua painojen kanssa, vaan keskittyä siihen supistukseen.
Kokeilkaa ihmeessä kumpaakin tyyliä, minun ja Miken. Kumpikin varmaan toimii. Laitanpa tuon Miken tyylin kokeiluun ensitreenin lopussa.

Enpä saanut tolla koneella juur minkäänlaista tuntumaa selkään vaikka kuinka sitä säädin. :jahas:

Pitää jatkaa alatalja-ylätalja -linjalla, se ainakin meikäläisellä pelittää raskaampien liikkeiden(leuat, mave) jälkeen..

Powerhousu sanoi:
Ton voi tehdä taljassa seistenkin, jolloin kädet ei nouse niin ylös, eikä ota rintaan oikeastaan ollenkaan. Se osa liikkeestä, jolloin kädet on takana täydessä venytyksestä ja sieltä lähdetään tuomaan tankoa eteen, ottaa rintaan. Loppu liike tulee selällä. Oon tehny tota treenin jälkeen. Ennen treeniä verottaa turhan paljon treenipainoja. Ja kun ton tuntuman kanssakaan ei ole ongelmia, niin mielummin otan pulloverilla seisten taljassa sitten treenin loppuun ihan hillittömän pumpin selkään.

Ja varmasti toimii, jos ei muuten saa selkään tuntumaa.

Samoilla linjoilla,

oikein tehtynä saa aikaan hirvittävän poltteen juuri tuonne yläselkään kainalon tuntumaan!

Ja tämä on mielestäni niitä selkäliikkeitä mitkä kannattaa ja täytyy tehdä todella maltillisilla painoilla, muuten saa ainoastaan ojentajat liekkeihin.

edit: jaa täällähän on tuokin todettu jo moneen kertaan, enpä malttanut pidemmälle lukee kun powerhousun postiin ja oli jo pakko päästä purkamaan oma hypetykseni tästä loistavasti selän tuhoavasta liikkeestä :)

edit II: vielä pitää mainita että pakkotoistot ja negatiiviset toimivat tässä loistavasti, esim. sillointällöin kaverin avustuksella teen yhden suoran sarjan ko. liikettä ja niin monta pakkoa+negatiivista päälle että pakka tulee rytisemällä alas latsien huutaessa tuskissaan armoa.

Mullakin vähän hakusassa tämä liike ja mieluusti huomenna selkätreeneissä tätä koittaisin. Eli meneekö se nyt sitten näin.

1. Ylätaljaan naru kiinni
2. Kroppa n. 45 asteen kulmaan
3. Kädet hieman koukussa (ei lukossa)
4. Vedetään selällä narua mahaan ja yritetään pitää tuntuma selässä, samalla suoristaen kroppaa.

???

Jotkut erittäin yksinkertaiset ohjeet olis pop =)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
L0b0 sanoi:
Mullakin vähän hakusassa tämä liike ja mieluusti huomenna selkätreeneissä tätä koittaisin. Eli meneekö se nyt sitten näin.

1. Ylätaljaan naru kiinni
2. Kroppa n. 45 asteen kulmaan
3. Kädet hieman koukussa (ei lukossa)
4. Vedetään selällä narua mahaan ja yritetään pitää tuntuma selässä, samalla suoristaen kroppaa.

???

Jotkut erittäin yksinkertaiset ohjeet olis pop =)
Näinhän se menee, mutta tarkennetaan. Siinä taljan edessä siis seistään, ja tarpeeksi kaukana siitä. Vartalo on alussa n.45 asteen kulmassa eteenpäin. Käsiä ei saa lukita kokonaan, tai menee ojentajille varmasti. Ojentajille menee kyllä silloinkin, jos koukistaa liikaa. Ja painoa todellakin mielummin liian vähän kuin liikaa. Tässä liikkeessä ei onnistu voimalla repiminen, vaan se pitää tehdä tooodella rauhassa ja keskittyen tuntumaan. Muuten tuntuu kaikkialla muualla, mutta ei selässä.

Yateshan tykkäs kauheesti tosta pullover liikkeestä koneella! Näki kyllä, että sillä liikkeellä saa siivet turpoomaan. Harmi homma ettei ole tollasta pulloverlaitetta käsillä :kuola:

Ite muuten teen ristikkäistaljan toisessa päässä tämän ja polvilteen. Ennen tein seisovilteen, mutta liikkeen lyhyys jotenki aina vitutti ja sit tajusin, että polvilteen toi liike nousee briljantiks :)

Powerhousu sanoi:
Näinhän se menee, mutta tarkennetaan. Siinä taljan edessä siis seistään, ja tarpeeksi kaukana siitä. Vartalo on alussa n.45 asteen kulmassa eteenpäin. Käsiä ei saa lukita kokonaan, tai menee ojentajille varmasti. Ojentajille menee kyllä silloinkin, jos koukistaa liikaa. Ja painoa todellakin mielummin liian vähän kuin liikaa. Tässä liikkeessä ei onnistu voimalla repiminen, vaan se pitää tehdä tooodella rauhassa ja keskittyen tuntumaan. Muuten tuntuu kaikkialla muualla, mutta ei selässä.

Kiitos paljon :love:

Eiköhän näillä ohjeilla homma tule harvinaisen selväksi!

Testasin tuon tänään, konetta kun ei ole, niin taljassa oli tehtävä. En kokenut mitään ahaa-elämystä selkätreenissä. Itse liikkeen sain toki menemään perille ihan hyvin. Täytyy muutaman kerran vetää nuo alkuun ja seurailla tilannetta.

Tein tuossa pari päivää sitten rinta-selkä päivänä rintatreenin loppuun/selkätreenin alkuun pulloveria käsipainolla 3xjotain 30 toistoa. Tämän jälkeen normaali selkätreeni. Vi**u mulla on vieläkin jotkut snadit lihakset selässä kipeät..

En siis ole tehnyt pulloveria opiskeluaikojen jälkeen kait kertaakaan. Eli noin 7 vuoteen, hmm. Tietty tuohon lihasten kipeytymiseen vaikuttaa "uusi" liike, mutta mainiolta tuntui ja kiva kun tuollainen vanha tuttavuus toimii..
Aion siis tästä lähtien tehdä noiden rinta- ja selkätreenien välissä pulloveria pitkillä sarjoilla. Mainiota.

Zone-sarja -42%
Olisiko mahdollista että kuvaisitte miten kyseinen liike tehdään taljassa?
Minä en ainakaan täysin ymmätänyt noista ohjeista miten se pitäisi tehdä.

Ja hiukan aiheen ohi, olisiko ideaa tehdä joku treeniliike kuvasto tänne sivustolle?

Yks mahdollinen viritys on mulla ollut tälle liikkeelle koneen puuttuessa tehdä se alataljassa. Riippuu tietty kyseessä olevasta alataljasta tarkemmin mutta voi onnistua ihan siinä taljankin istuimella ja leveellä tangolla. Joskus kun silmäilin Mentzerin oppeja niin näky olevan yks Mentzerinkin metodin kulmakivistä.

Voima sanoi:
Ja hiukan aiheen ohi, olisiko ideaa tehdä joku treeniliike kuvasto tänne sivustolle?

Mun mielestä olisi ja olen tätä monesti miettinytkin. Tosin ei ole mikään pikkujuttu suorittaa ne kuvailut, kun käytössä olevia liikkeitä on todella paljon ja oikeastaan kaikki pitäisi kuvata. Pitäisi varmaan kasata joku ryhmä ja jaettaisiin eri lihasryhmät eri tyypeille tai jotain. Mutta jos tästä enemmän niin avataan jo oma ketju koko aiheelle.

Odotan innolla että pääsen kokeilemaan tota juttua selkätreeniin:D Oonkin vähän hautonut jotain uutta shokkia selälle...:) Vissiin kaikkien toistojen pitäisi lähtee kunnon venytyksestä vai kuin? On mahdollista tehdä ko liikettä vain taljassa... ja siinä ainakin varmaan saa paremman venytyksen kun koneella tehdessä?

Suositut

Back
Ylös Bottom