Pullover: Leveän selän salaisuus!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bisley
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
^Mulla tuppaa olkapäät alkaan muljuun epämiellyttävästi jos liian "yli" vie, eli tavallaan liiaksi venyttää ylhäällä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuvat pulloverista

1.jpg

2.jpg

Tein eilen rintareenin perään, juuri ennen selkätreeni tuon käsipainoilla. Se meni mulla n. 6 kertaa paremmin selälle mitä tuo taljaversio. Rintaan ei ottanut yhtään sen enempää ja ojentajissa tuntui samalla tavalla. Paino ei tosin ollut kuin 20 kiloa ja tein sillä 2x15 toiston sarjat.

Taljaversiota täytyy kokeilla joku päivä. Voisi leveän ylätaljan korvata tuolla, koska nykyisellä salillani on vähän kehno mielestäni toi ylätalja ja muutenkin vaihtelu virkistää :thumbs: Pelottaa kyllä onnistuuko tuo liike hyvin, kun on pitkät kädet niin voi tuottaa hankaluuksia pitää rasitus pois ojentajilta :rolleyes:

Liike kannattaa tehdä juuri kuten Bisley tekee kuvissa, eli taljassa narulla ja seisten..Maaten käsipainolla ja arvatakseni myös narulla tehden rasittuu alaselkä aivan järjettömän paljon, ainakin minulla. Yhden lisäyksen voisi ohjeisiin vielä lisätä, eli ei aivan näin:

Powerhousu sanoi:
Tässä liikkeessä ei onnistu voimalla repiminen, vaan se pitää tehdä tooodella rauhassa ja keskittyen tuntumaan. Muuten tuntuu kaikkialla muualla, mutta ei selässä.

Vaan:

Negatiivinen vaihe tooodella rauhassa ja latseihin painetta keräten. Itse vetävän liikkeen pitää mielestäni olla mahdollisimman räjähtävä, kunhan sen tekee LATSEILLA. Muistakaa, että räjähtävä ei tarkoita mitään mahdollisimman nopeaa repimistä vain mahdollisimman aktiivista ja voimakasta lihasten käyttöä! Allekirjoittaako esim. Bisley tämän, kiinnostaa tietää? Itse teen liikkeen treenin loppuun kuten Mike ja menee perille todella hyvin oikein tehtynä. Sarjapituudet ovat aina pidempiä kuin muissa selkäliikeissä, eli 15-20, vaikka en ole volyymitreenaaja.

Nyt tullut tehtyä 3 kertaa kuvien osoittamalla tavalla pullover ekana liikkeenä kevyillä painoilla. Eka kerta meni hakiessa tuntumaa/asentoa, toisella kerralla 4x20 ja aivan käsittätön tunne selässä tuon liikkeen ja koko treenin jälkeen, kolmannella kerralla asento ei ollut ihan kohillaan kun hauiksiin otti vähän liikaa. Tätä aion kyllä tehdä jatkossakin selkätreenin ekana liikkeenä. Ihan huippu liike ja kuvia katsomalla ja hinkkaamalla liikkeen sai kohilleen.

samout sanoi:
mitäköhän teen väärin tos pulloveris ku mul tuntuu lähinnä ojentajis toi ?
sulla on kädet suorassa. ne pitää olla jonkin verran koukussa.

neutraali sanoi:
laitteesta ei ole kokemusta, mutta joskus aikoinaan kun olen pulloveria tehnyt niin mulla se on huomattavasti enemmän ottanut rintaan kuin selkään. liekköhän jotenkin väärin tehnyt sen silloin.
quottaanpa itseäni, siis perinteinen pullover ottaa rintaan, hyvin vähän selkään. eka sivulla olevassa kuvassa oleva tyyli ottaa selkään todella hyvin ja on muuten ainoita selkä liikkeitä mitkä ei ota hauiksiin tai siis hauis ei työskenete siinä ollenkaan. mielestäni tuon liikkeen nimi ei edes ole pullover vaan joku edestä veto tai vastaava sillä oikea pullover on rinta liike:)

Pullover levytangolla on myös kova liike. Pitää vaan muistaa pitää kädet tasaisesti koukussa koko suorituksen ajan, näin se on ainakin mulla ottanut hyvin sinne minne pitääkin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
neutraali sanoi:
mielestäni tuon liikkeen nimi ei edes ole pullover vaan joku edestä veto tai vastaava sillä oikea pullover on rinta liike:)
Kyllä pullover taljassa on aika kuvaava nimi. Ja se pitääkö pulloveria selkä vai rintaliikkeenä, riippuu aika pitkälle tyylistä. Se liikkeen ala-asento ottaa rintaan, ja jossain kohtaa rasitus siirtyy selälle enemmän. Pitää siis tehdä pitkälle venyttäen, jos haluaa tehdä sen rintaliikkeenä. Itse pidän sitä selkäliikkeenä tosta huolimatta.

Edit: olkavarsien liikerata on siis samanlainen kuin leuanvedossa kapealla otteella, eikä sekään ole rintaliike.

nigster sanoi:
Pullover levytangolla on myös kova liike. Pitää vaan muistaa pitää kädet tasaisesti koukussa koko suorituksen ajan, näin se on ainakin mulla ottanut hyvin sinne minne pitääkin.

Miten tällänen liike tehdään :nolo:

Mä oon jotenkin mieltäny ton Pulloverin niin eksoottiseksi liikkeeksi etten oo ees kokeillu, onko tämä välttämätön liike bodauksessa?

Bodaaja sanoi:
Mä oon jotenkin mieltäny ton Pulloverin niin eksoottiseksi liikkeeksi etten oo ees kokeillu, onko tämä välttämätön liike bodauksessa?

Ei. Mikään yksittäinen liike ei ole välttämätön bodauksessa. Kaikille on vaihtoehtoja.

tpt sanoi:
Miten tällänen liike tehdään :nolo:
Makaat penkillä selällään tanko suorilla käsillä. Lasket sen tangon pään taakse koukistetuin käsin, ja tästä kohtaa lähtee liike. Eli pidät kyynärpäät koko ajan suunnilleen samassa kulmassa, ja nostat tangon ylös pään takaa suunnilleen siihen asti, että olkavarret on pystysuorassa.

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Tossa linkissä äijällä on vaan kädet vähän turhan suorana, ja se lukitsee kyynärpäät yläasennossa. Ottaa turhan paljon ojentajille.

Edit: Siinä penkillä voi maata ihan normaalistikin, ei tarvitse olla noin poikittain. Toi venyttää ala-asennossa enemmän, mutta näyttää hölmömmältä. :D Ja liikkeen voi tehdä myös käsipaino(i)lla. Taljassakin onnistuu jos jaksaa raahata penkin siihen.

Bodaaja sanoi:
No ei tosiaankaan ole välttämätön. Onko välttämätöntä liikettä edes olemassa? Eipä kai. Aina voi jonkun liikkeen korvata toisella.

Tässä tredissähän sitä juuri käsitellään, kuvatkin siitä on. Pulldown/pullover...yhdentekevää, mä vaan miellän sen taljassa tehtynä mielummin pulldowniksi ja käsipainolla tai tangolla tehtynä pulloveriksi. Toisaalta, sen niminen konekin on (ainakin DAVID:in valmistamana).

Laite on hieman tämän näkoinen: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedHighRow.html

...pientä edittiä.

Pulldown on ihan tavallinen ylätaljaveto, pullover on tässä tredissä käsitellyn liikkeen nimi, tehtiin se sitten taljassa, tangolla tai käsipainolla.

Zone-sarja -42%
Powerhousu sanoi:
Pitää siis tehdä pitkälle venyttäen, jos haluaa tehdä sen rintaliikkeenä. Itse pidän sitä selkäliikkeenä tosta huolimatta.

.
jos sen haluaa rintaliikkeenä tehdä niin se tehdään sillä perinteisellä tyylillä, penkillä maaten kässärillä+venyttäen, se on kaukana selkä liikkeestä IMO. perinteisessä pulloverissa liikeratakin on niin lyhyt ettei sitä saa millään ottamaan selkään niin hyvin kuin rintaan.tuo talja versio alkaa lähes siitä mihin perinteinen pullover loppuu ja on sen takia täysin selkä liike.
Powerhousu sanoi:
tuon liikkeenki ku tekee ilman painojakin niin tuntee aivan selvästi että ottaa rintaan enemmä ku selkään. kokeilkaa ko liikettä vaikka sängyllä maaten ilmanpainoja ja tunnustelkaa kädellä painamalla kumpaan se ottaa selkään vai rintaan, mulla ainakin rinta jännittyy selkeästi enempi. tuo liike kannattaa kyllä kässärillä tehdä, on vähän olkapää ystävällisempi. lisäksi painoa ei viedä tuolla yläasennossa nuin eteen, vaan paino jätetään naaman päälle että jännitykset pysyy kokoajan päällä. jos vie liikkeen nuin eteen ku tuo ukko tuossa linkissä, niin jännitykset katoaa yläasennossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom