Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Terve ja moi!
Oon tässä hetken selaillut tätä ketjua ja Halon esimerkin innoittamana ja aikasempaan tietopohjaani nojaten päätin tilata Sissonin Primal Blueprint- kirjasen. Oiva opus! Dikailen paljon.

Moikkamoi! Erittäin hyvä hankinta. Mielestäni tuossa kirjassa on jotakuinkin kaikki, joka primal-elämäntavasta pitää tietää. Se on pitkä ja luettavaa on paljon, mutta Mark on hyvä kirjoittaja. Pitäisi itsekin taas lukaista tuo uudestaan pitkästä aikaa... Tällä hetkellä luen Michael ja Mary Dan Eadesin Protein Poweria, joka on myös fiksun oloinen kirja, ja lääkäreiden kirjoittamana keskittyy paljon tieteellisen puolen käsittelyyn.

Olen lueskellut kirjaa noin puoleen väliin ja samalla hieman tutustunut karppaukseen. Luin Halo, että olit ketoosissa tuossa viime vuoden puolella samalla harjoittaen noita PB- periaatteita. Haluaisin itsekin siirtyä ketoosille, mutta en ole aiemmin kokeillut hommaa. Musta tuntuu, että tää Primal / paleo kokeilu olis hyvä aloittaa ihan rehellisellä ketoosilla, jonka jälkeen lisäisin mukaan marjat, vihannekset ja hedelmät ja muut vihreät.

Oisko sulla heittää vinkkejä, kuinka aloittaa tuo ketoosi?

Mä olin tosiaan aiemmin aika tiukalla ketolla, ja samaten myös kisadieetillä vedin jonkinmoisen ketopätkän. Jos itse alkaisin tästä nyt oikein tosissani kiristelemään, niin söisin oikeastaan vain vihreitä kasviksia, lihaa/kalaa/kanaa/kananmunia sekä rasvaa (voi, kookosöljy, oliiviöljy, avokado). Toinen vaihtoehto on targeted keto -tyyppinen ratkaisu, eli söisi jotain paleoystävällistä hiilaria (esim. perunaa, bataattia, riisiä) juuri ennen treeniä, jolloin treeniteho pysyisi hyvin yllä, muuten sitten täydellä ketolla.

Tällä hetkellä olen remppailut ruokavaliota seuraavaan suuntaan (käsittääkseni muuten varsin kohdillaan, mutta Primalissa ei hyväksytä maitotuotteita ja hunajaa?). Kaikkea prosessoitua pyrin välttämään mahd. paljon, eli luonnollisia ruokia. Mistä näistä pitäisi luopua ja mitä lisätä, jotta ketoosiin pääsisi? Ja onko muita käytännön vinkkejä, joilla sinne Sweet spottiin painonlaskun osalta pääsisi? Mitä muuta karsia/lisätä normi primal ruokavalioon, kun ketoosista palaa?

Tässä maitotuotteet, joita olen halunnut käyttää (joista olen valmis luopumaan esim. ketoosin ajaksi, mutta muuten varmaan pidän mukana koska ovat edullinen proteiini lähde. Maitotuotteet ehkä ainut asia, joista en mielelläni luopuisi paleoajattelun vuoksi, sillä ei ne mulla aiheita mitään sivuvaikutuksia, paitsi mahdollisia iho.-ongelmia jos se nyt on mahdollista):

Heraa käytän itsekin päivittäin, ja se on musta yksi harvoista pitkälle prosessoiduista tuotteista jotka kannattaa ruokavaliossa pitää mukana (jos haluaa). Ymmärrän kyllä, että helppous ja hinta ovat tärkeitä tekijöitä, ja joskus ne menevät muiden tekijöiden yli. Maitotuotteet (esim. rahka) vaan monesti nostaa insuliinitasoja, jolloin keto kärsii, ja ne sisältää laktoosia joka voi aiheuttaa vatsa-ongelmia. Huom! nämä voivat ihan hyvin olla myös ulospäin oireettomia, mutta vaikuttavat sitten esim. kehon immuniteettiin (suuri osa kehon vastustuskyvystä on vatsassa ja suolistossa, ja laktoosi ja vaikkapa gluteeni voivat tehdä hallaa) tai kropan hormonitoimintaan. Iho-ongelmiahan maitotuotteet myös aiheuttavat (esim. akne), joten jos sellaiseen on taipumusta, niin kannattaisi koittaa luopua maidosta joksikin aikaa. Kannattaa myös muistaa, että maito sisältää jämät kaikesta siitä, mitä sille lehmälle on joskus syötetty; mahdolliset lääkkeet, antibiootit, teollisen rehun kemikaalit yms.

Tällä hetkellä mulla itsellä on käytössä päivittäisenä hera, voi ja kuohukerma (1 rkl kahviin), viikottaisella tasolla sitten luomupartajogu. Ketolla jättäisin itse oikeastaan voita lukuunottamatta kaikki maitotuotteet pois.

- suomalainen luomu hunaja (ei ilmeisesti ole suositeltavaa ☹ ? )
- lihat (ei luomua)
- kananmunat

Kotimaista luomuhunajaa oon mäkin joskus käyttänyt, mutta sen sijaan, että mietittäisiin, mikä on paras makeutusaine, mietitään sitä, missä sä käytät sitä makeutusainetta? Kuinka usein? Jos koet tarvetta makeuttaa useita ruokia, niin kannattaisi ennemmin miettiä itse sitä tapaa ja sen järkevyyttä. Jos käytössä on puoli teelusikallista hunajaa kerran päivässä, niin en olisi huolissani. Senkin voit toki korvata stevialla, xylitolilla tai vastaavalla, muttei hunaja ole huono vaihtoehto.

Lihat tietysti ois ideaalista syödä luomuna, jotta esim. sen rasvahappokoostumus ois parhaimmillaan, mutta hinta on tietysti iso kysymys. Itse ostan luomulihaa pakastimen täyteen aina jos löydän jonkun tarjouksen, mutta muuten pitää opiskelijana valitettavasti tyytyä tavalliseen. Kananmunat syön ehdottomasti luomuna, sillä normikananmunat on mielestäni pilattu sillä rehulla, jota kanoille syötetään. Luomumunissa kuori on paljon kovempi, ja keltuainen paljon suurempi ja väriltään miltei oranssi. Makukin on luomuna paljon parempi.

- vihannekset: kurkku,porkkana,sipulit, tomaatit yms. Tää on ehkä mun heikko kohta, koska en ole koskaan osannut oikein noita salaatteja valmistella.. Vinkkejä? :rolleyes:

Kaupasta tullessasi peset ja pilkot valmiiksi rasioihin ne kasvikset, ja sitten vaan syöt niitä karusti joka aterialla. Alussa voi aloittaa ihan vähällä, ettei vatsa mene raaoista kasviksista sekaisin, mutta musta ois oikeasti tärkeää syödä paljon paljon kasviksia. Hedelmiä on helppo syödä paljon (ja liikaakin) kun ne on niin hyvän makuisia, mutta ketolla ja kiristellessä muutenkin niitä joutuu todennäköisesti rajoittamaan. Kasviksia kannattaa myös opetella lisäämään ja ujuttamaan kaikkiin ruokiin, ja mä itse teen esim. paljon kaikkia liha-kasvispaistoksia ja -patoja.

- Pähkinät: para,cashew,pekaani, yms mitä nyt sekoituksina kaupoista saa (cashew pois, ey?)
- tonnikala / sardiinit
- hernekeitto

Pähkinöistä ois paras varmaan syödä jotain muuta, kuin cashewia ja maapähkinää (eikä ne oikeasti olekaan pähkinöitä, vaan palkokasveja), ja niitäkin kohtuudella. Pähkinöitä on todella helppo ylensyödä, koska ne on helppoa, todella kaloritiivistä naposteltavaa, vaikka terveellisiä ovatkin.

Onko tonnikala ja hernari purkkiversiota? IMO tölkkiruoat kannattaisi pitää aika minimissä, mutta joskus ne on toki helppoja.

- hera+bcaa (vaniljan makuisena.. tiedän et tää ei oo luolamiehen ruokaa, mutta ihan tarpeeks terveellistä ja edullista mulle, joten en karsi)
- kalaöljy (sä ilmeisesti vedät joka aterialla, miks?)

Itse käytän maustamatonta heraa, beta-alaniinia, kreaa ja glutamiinia päivittäin, plus tietysti kalaöljy, D3-vitamiini ja monivitamiini, sekä tällä hetkellä lisäksi betaine hcl, K-vitamiini (tästä pitäisi tehdä erillinen postaus, on ollut ihan älytön apu iho-ongelmissa), vihreä tee -uute, ZMA, ashwaganda-yrtti sekä maitohappobakteerit.
Kalaöljyä syön siksi, että nykyruoassa omega 3 -rasvahappojen määrä on todella alhainen. Koska esim. lihakarjalle syötetään omega 6 -pitoista viljarehua, myös syömämme liha on omega 6 -pitoista. Silloin, kun lehmät söivät vain ruohoa, liha sisälsi enemmän omega 3:a. O3:n ja O6:n saannin tulisi olla tasapainossa (esim. 1:2 tai mielellään jopa 1:1), sillä liiallinen O6-saanti aiheuttaa kaikennäköistä hallaa kehossa... Mark Sisson on tästä aiheesta kirjoittanut hyviä postauksia ja juttua Primal Blueprintiin, mutta nyt en jaksa kaivaa mitään linkkiä. Joka tapauksessa runsas O3:n saanti on yhdistetty parempaan kehonkoostumukseen ja terveyteen niin monessa tutkimuksessa, että itse kyllä käytän sitä päivittäin n. 10-15 grammaa.

Treenit kuulostavat oikein hyvältä, joskin varsinkin dieetillä sitä slow pace -liikunnan lisäystä kannattaa harkita. Itsekin pitäisi taas alkaa kävelemään enemmän... Joka tapauksessa oikein hyvällä mallilla toi sun projekti vaikuttaa olevan :) Tsemppiä vaan ketolle - se on silleen helppoa dieettausta, kun ei tule nälkä, mutta ruoka-aineita kannattaa koittaa vaihdella, jottei tylsisty. Mulle varsinkin hedelmien puute on raskasta pidemmän päälle (tietysti enemmän pääkopalle kuin kropalle :rolleyes: ). Ruoanlaitto on sit taas sellainen juttu, että sen osaaminen helpottaa elämää kummasti, kun koittaa vähentää prosessoitujen ruokien syömistä. Ei senkään tarvitse aina olla aikaa vievää tai superkurmeeta, mutta hyvä olisi, jos osaisi laittaa useammista aineista ruokaa ja vähän varioida niitä. Hyvä kokeilu on musta esim. testata vaikka joka viikko jotain itselle uutta kasvista tai hedelmää :)

Omat ruokailuperiaatteet on hioutuneet tässä ajan kuluessa alun postauksista. Nykyään pyrin syömään luomua aina kun mahdollista (etenkin kananmunat, kahvi ja lehtisalaatti; ensimmäisessä luomuna paremmat ravintoarvot ja kaksi viimeistä sisältävät luomuna vähemmän kemikaaleja), ja olen jättänyt joitain juttuja ruokavaliosta pois. En käytä oikeastaan mitään makeutusaineita enää, kun en oikein näe niille tarvetta. Ainoan poikkeuksen tekee omatekoinen suklaa, ja sen makeutan jenkeistä tilatulla xylitol-jauhella ja tarvittaessa myös stevialla. Samaten pähkinät ovat jääneet paljon aiempaa vähemmälle, ja nykyään liotan niitä ennen käyttöä. Rasvat tulevat kananmunista, lihasta, voista, kookosöljystä, ja satunnaisesti avokadosta ja oliiviöljystä. Jos jotakuta nuo tyydyttyneet rasvat epäilyttävät, niin kävin verikokeissa kuukausi takaperin, ja kaikki arvot olivat erinomaiset :)

Viljat ja sokerin olen jättänyt oikeastaan kokonaan pois (aiemmin söin niitä satunnaisina herkkuina), sillä en usko niiden olevan ihmisen ruokaa. Viime kerralla kun "sorruin" syömään äiskän tekemää spagettia ja vohveleita, kärsin seuraavana päivänä aivan JÄRJETTÖMISTÄ sokerihimoista... Hyvin epänormaalia silloin, kun ruokavalio on vhh-tyyppinen. Sokeri on oikeasti (ainakin mulle) hyvin hyvin addiktoiva aine, ja mulla totaalikieltäytyminen toimii vaan parhaiten. Kaiken kaikkiaan paleo on musta nyt useamman vuoden kokemuksella erittäin toimiva ja terveellinen ruokavalio, enkä ole sitä vaihtamassa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joka tapauksessa runsas O3:n saanti on yhdistetty parempaan kehonkoostumukseen ja terveyteen niin monessa tutkimuksessa, että itse kyllä käytän sitä päivittäin n. 10-15 grammaa.
Muistaakseni Sisson suositteli jotain 3-6 gramman määriä päivässä, onko noin suurista annoksista jotain erityistä hyötyä? Itse vetelen näitä Natural Factorsin kalaöljykapseleita neljä päivässä, mutta ilmeisesti voisi syödä huomattavasti enemmänkin?

Voi pojat! Kiitos paljon Halo! Aivan priimaa tuo sun vastauksesi :rock:

Mä alotan ketoosiin siirtymisen samantien tässä noilla sun ehdottamilla ruoka-aineilla. Seurailen sitten kehonkoostumuksen kehittymistä ja ketolta pois siirtyessä alan hissukseen lisäämään noita sun ehdottomia asioita ja teen tarvittavat muutokset, joita ehdotit. Varsinkin noi lisäravinteet kuulosti kiinnostavilta, erityisesti K-vitamiini.. Pitääpä tutkailla noita tarkemmin.

Kiitos vastauksesta :worship:

Laittelen tänne pientä päivitystä muutamien viikkojen kuluttua.

Muistaakseni Sisson suositteli jotain 3-6 gramman määriä päivässä, onko noin suurista annoksista jotain erityistä hyötyä? Itse vetelen näitä Natural Factorsin kalaöljykapseleita neljä päivässä, mutta ilmeisesti voisi syödä huomattavasti enemmänkin?

Sisson tosiaan suositteli jotain tollaista määrää, ja itse korjasin omaa kalaöljymäärää vähän alaspäin (ehkä ka. ~10g). John Berardi suositteli about tuon kokoista kalaöljymäärää, mutten nyt tähän hätään jaksa etsiä mitään linkkejä. IMO siitä ei ole ainakaan haittaa, mutta jos syö muuten paljon kalaa tai luomulihaa/-munia, joiden O3-pitoisuus on normaalia korkeampi, niin sitten kalaöljyä ei varmaan tarvitse käyttää noin paljoa.

Olinpa eilen ruokavalion tiimoilta Sport-lehden haastattelussa, ja toukokuun numeroon on tulossa ihan pieni paleoruokavalion esittely lehteen :)

Mitäs Ochalle kuuluu?

Tuleeko kenellekään mieleen hyvää tapaa saada primal-eating menetelmillä kestävyysurheiluun sopivaa hiilihydraattilähdettä, pasta ja viljatuotteet ovat niin helppoja lähteitä lenkkienergiaksi että niiden veroista kohtuullisen edullista lähdettä ei ole tullut vielä ainakaan itselleni mieleen. Primal eating kiinnostaa ja siksi haluaisin kokeilla kyseistä ruokavaliota kuitenkaan harjoitteluun elintärkeistä hiilihydraateista tinkimättä. Ei niitä hiilareita nyt tarviisi liikaa saada, mutta salaattia joutuisi tod näk syömään aivan oksettavia määriä että saisi tarpeeksi energiaa. Ajatuksia?

Viljat ja sokerin olen jättänyt oikeastaan kokonaan pois (aiemmin söin niitä satunnaisina herkkuina), sillä en usko niiden olevan ihmisen ruokaa.

Kiinnostais tietää, että mihin faktoihin tää tällanen uskomus nojaa?

Halo,

Kerrotko meille kuolevaisille miten suhtautuisit joihinkin valmistuotteisiin, jotka ilmeisesti sisältävät jonkin verran sokeria?

Esimerkiksi normaalissa kaupan herkkusienisalaatissa on ravintoarvot n. 3/4/10 ja kaloreita 300-400. Onko tuotteessa paljon sokeria vai ei ja onko tuolla mitään väliä? Jos oletetaan että tuotetta ei syö kerralla kuin vaikka 50gr, eli sitten sokeria/hiilaria olisi annoksessa n. 2gr, onko tällaisilla määrillä mitään väliä? Katkaiseeko muunmuassa ketoosin, jos muuten on safkat kondiksessa?

Jännä juttu tosiaan tuo kalaöljyn määrä, sillä Poliquin ja T-nation suosittelevat hirmuisia määriä. Itsekin olen ryystänyt Faidran oppien mukaan 4-5kpl/ateria. Silti herra Sisson käskee syömään vain 3-4gr/päivä?

Mites on suklaan laita, jos nauttii Lindtin 85% suklaata palan aterian jälkeen, niin onko se mielestäsi liian usein päivittäin nautittuna?

Kun olen kerran itsekin primalin kannattaja, niin mitä mieltä olette ruokavaliostani?

Maanantai

Aamu: 3 pekonisiivua, 3 munaa, porkkanaa, kaalia, sipulia. 1dl puolukoita ja sokeritonta marjakeittoa loraus <dl. Pala 85% suklaata.

Päivä: Pari porkkanaa, kaalia ja 200gr pippurimakrillia.

Iltapäivä: ensin pikaevääksi 10 mantelia, sitten tunti myöhemmin iso Unicafeen lounassalaatti lantulla, porkkanalla, kurkulla, herneillä ja sipulilla. Unicafeen lounassalaattiin kuului myös pieni annos lohta ja tusina maapähkinää. Loraus oliiviöljyä.

Alku ehtoo: Possun sisäfilettä 200gr ja uunissa haudutettuja tomaattia, porkkanaa, kesäkurpitsaa ja sipulia. Loraus oliiviöljyä.

Ehtoolla: Possun sisäfilettä 200gr ja vähän kasviksia, 5 mantelia.

Kalorit n. 2500 prot32%/hiil12%/ras56%.

Jokaisella atrialla 4kpl kalaöljy tabletteja. Oli myös treenipäivä ja ruoka maittoi. Muuten pyrin vetämään kalorit sinne 2000:een, että ihra lentäis.

tuleeko kenellekään mieleen hyvää tapaa saada primal-eating menetelmillä kestävyysurheiluun sopivaa hiilihydraattilähdettä, pasta ja viljatuotteet ovat niin helppoja lähteitä lenkkienergiaksi että niiden veroista kohtuullisen edullista lähdettä ei ole tullut vielä ainakaan itselleni mieleen. Primal eating kiinnostaa ja siksi haluaisin kokeilla kyseistä ruokavaliota kuitenkaan harjoitteluun elintärkeistä hiilihydraateista tinkimättä. Ei niitä hiilareita nyt tarviisi liikaa saada, mutta salaattia joutuisi tod näk syömään aivan oksettavia määriä että saisi tarpeeksi energiaa. Ajatuksia?

ööö.... Hedelmät?

Olen syönyt yli kuusi viikkoa Primal Eatingin mukaisesti. Oloni on huomattavasti parempi kuin aikaisemmin, sekä väsymys että ruokailun jälkeinen turvotus ovat kadonneet kokonaan. Olen myös merkittävästi iloisempi ja jaksan paremmin uusien ruokailutottumuksien myötä! Ruokailutottumuksien muuttaminen on myös tiputtanut painoani sekä karistanut useita senttejä kropastani, ei voi muuta kuin olla tyytyväinen. :)

En tiiä onko tästä juteltu, mutta kuitenkin:

Miksi ihmeessä esimerkiksi Poliquin suosittelee primal eatingin kylkeen helvetisti lisäravinteita? Eikös primal eatingin idea ole, että syötäisiin mahdollisimman luomua ja luonnonmukaista ravintoa? Nuo lisäravinnepillerit kun eivät ole tietääkseni ihan peruspäästä.

Täältä löytyy erittäin simppelisti tiivistetty tietopaketti (video): http://http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

On selvää, että nykyihminen on syönyt, juonut ja stressannut itsensä huonoon kuntoon. Itse olen siitä hyvä esimerkki. Kun vierailin poikani (14 v.) koululla muutama päivä sitten, kiinnitin huomiota siihen, kuinka paljon lihavia tyttöjä siellä oli. Loka Laitinen kirjoitti aikanaan kolumnissaan, että suomalaisen naisen tunnistaa Espan puistossa takaapäin siitä, että perse laahaa maata. Nyt tämäkin tuli nähtyä. Pojat näyttivät enemmänkin normaalin laihoilta. Kun kävin vastaavan ikäisenä koulua 1970-luvun alussa, en muista koulustamme ainuttakaan lihavaa oppilasta, en edes hieman pyöreää. Itse harrastin paljon urheilua ja olin aika tiukassa kunnossa. Tytöt olivat todella hoikkia ja pojat pääosin laihanpuoleisia. Opettajammekin olivat hoikkia, samoin vanhempamme.

Ihmeellistä tässä on se, että kukaan meistä ei luultavasti noudattanut Paleo-ruokavaliota. Eikö ole todella hämmästyttävää. Kunto oli hyvä, terveys OK, cooperissa luokan huonoimmat juoksivat 2700 m, mutta me söimme muun muassa hernesoppaa, perunoita, maitoa, juustovoileipiä ja tietysti paljon äidin leipomaa pullaa. Lettuja ja mansikkahilloa myös. Ja ajatelkaa, minä olen vieläkin hengissä.

Tämä Paleosta kertova video on kovin lapsellinen, vaikka varmasti hyvää tarkoittaakin. Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että tällaisen ruokavalion noudattaminen on ihan oivallista, mutta ei se tarpeellista ole. Aivan yhtä loistavan fiiliksen ja hyvän kunnon saa noudattamalla kohtuutta aivan tavanomaisessa ruokailemisessa (kyllä, ihan puuroakin ja leipääkin voi syödä) ja harrastamalla säännöllistä liikuntaa. Mitään järjellistä estettä viljatuotteiden kohtuukäytölle ei ole.

Veikkaan, että vuoden päästä Pakkiksella puhutaan jostakin muusta muotidieetistä/elämäntavasta. Halo jatkaa paleota, muut sanovat jatkavansa, mutta fuskaavat.

Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että tällaisen ruokavalion noudattaminen on ihan oivallista, mutta ei se tarpeellista ole. Aivan yhtä loistavan fiiliksen ja hyvän kunnon saa noudattamalla kohtuutta aivan tavanomaisessa ruokailemisessa (kyllä, ihan puuroakin ja leipääkin voi syödä) ja harrastamalla säännöllistä liikuntaa. Mitään järjellistä estettä viljatuotteiden kohtuukäytölle ei ole.

Ongelma on mielestäni ainakin siinä, että jos otat keskivertopulliaisen niin tämän käsitys tavanomaisesta ruuasta on hieman erilainen kuin 70-luvulla. Silloin kaupan ostoskärryt tuskin olivat pullollaan Saarioisten kytkinlevyjä ja Fantaa.

Elikkä jos vähän karkeistetusti ajattelee niin pitäisi joko a) syödä puhtaasti tai b) liikkua enemmän. Ennen muinoin ei syöty niin paljon eineksiä/valmis/roskasafkaa ja tehtiin muutakin kuin istuttiin sohvalla ja pelattiin pleikkaria.

Se, että nykyään mediassa vilisee paleoo, primalia, ketoa, jne jne on siinä mielessä hyvä juttu että ne ikäänkuin konseptoivat edes jonkinlaisen ohjenuoran ihmiselle mitä noudattaa. Useat niistä ovat vielä ihan taviksekin toteutettavissa eikä liian extremeä (esim. vegaani, tms.).

Jos keskivertoihmisen pyytäisi tekemään ruokavalion mikä olisi "terveellinen, tavanomainen ja kohtuullinen" niin kokemuksesta heittäisin, että se voisi olla aika hätkähdyttävää luettavaa.

Nimenomaan einekset ja valmisruoat on se mikä ihmiskunnan syöksee turmioon.

Elintarvikefirmat on firmoja siinä missä muutkin ja niiden tehtävä on tuottaa voittoa. Elintarvikefirmat tuottaa voittoa myymällä mahdollisimman halpaa mahdollisimman kalliilla, eli toisinsanoen myydään (lähes) täyttä paskaa käypää rahaa vastaan. Jos syö paskaa, niin olo ja kondiskin on varmasti paska.

Hyvänä esimerkkinä juuri tällä viikolla uutisissa ollut juttu, jonka mukaan elintarvikefirmat käyttää jauhelihapihveihin mm kanannahkaa ja muuta. Lisäksi tutun tuttu, joka elintarviketeollisuudessa työskentelee on sitä mieltä, ettei kukaan eineksiä söisi jos tietäisi mitä niihin laitetaan. Nykyään yhä isompi osa jengistä syö eineksiä ja valmisruokaa ja kyllähän se sitten näkyy juuri huonosta ruokavaliosta johtuvien ongelmien lisääntymisenä.

Lisäksi nykyään lapsille on helppoja virikkeitä tarjolla kellon ympäri (tv, tietokoneet, pelikonsolit), joten enää ei tarvitse mennä ulos pelaamaan kavereiden kanssa fudista tms, kavereiden kanssa sosialisoitumisen voi hoitaa mesessä ja pysyä kotona koko illan. Liikunnan puute lisää ennestään paskasta ruokavaliosta johtuvia ongelmia.

Täältä löytyy erittäin simppelisti tiivistetty tietopaketti (video): http://http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M

Joo, kyllä mä tiedän mistä siinä Paleossa on kyse, mutta mua kiinnostaiskin nyt tietää, että onko sille olemassa tutkimustietoa tukena? Tietääkö kukaan teistä yhtään tutkimusta, jossa selvästi osoitetaan, että viljatuotteiden ym. syöminen on epäterveellistä? Vai liittyykö se viljatuotteiden "pahuus" siihen, että joku on mutuillut, että jalostus tekee ruuasta epäterveellistä? Onhan monet hedelmät ja kasviksetkin jalostettuja? Esim. porkkana siinä aidossa alkuperäisessä muodossaan on täysin syömäkelvoton.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom