Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Täällä on kerrottu mun mielestä aika selkokielellä tästä maidon "terveellisyydestä" ja "tarpeellisuudesta" - lue jos kiinnostaa. Aiheesta löytyy kyllä paljon tietoa netistä, kun vaan jaksaa etsiä (eikä jumahda sinne Valion sivuille). Tuntuu, että nykyään yhä useammat ihmiset uskaltaa kyseenalaistaa näitä yleisiä ravitsemussuosituksia... vähän kun perehtyy ja ajattelee järjellä niin kaikki on lopulta aika selkeää :)

http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c225680000404fa8/ef5873843e7900edc22570cb0024f30b?OpenDocument

Helsingin yliopiston väitöskirjatutkimuksesta. Hiukan tieteellisempi lähestymistapa verrattuna lähteettömään Ilon Pisara -juttuun. Nykyään on vaan niin muodikasta uida valtavirtaa vastaan ja kokeilla kaikkia jänniä erilaisia juttuja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuntuu, että näitä ylivoimaisia ruokavaliota tulee jatkuvasti lisää ja lisää. kaippa tässä kohta joku keksii, että jalkasilsa on kropalle parasta. Sitä sitten joku testaa ja huomaan järjettömän hyvät vaikutukset. Sitten syödään intopiukassa jalkasilsaa räkäkastikkeessa ja luetaan netistä kuinka pirun hyvää se tekee itselle.

http://www.everydiet.org/ voi kattella mitä kaikkea sitä on jo keksitty. Jalkasilsaa ei vielä löytynyt :).

Noh, onneks jokaisella on valinnanvapaus

Tuntuu, että näitä ylivoimaisia ruokavaliota tulee jatkuvasti lisää ja lisää. kaippa tässä kohta joku keksii, että jalkasilsa on kropalle parasta. Sitä sitten joku testaa ja huomaan järjettömän hyvät vaikutukset. Sitten syödään intopiukassa jalkasilsaa räkäkastikkeessa ja luetaan netistä kuinka pirun hyvää se tekee itselle.

http://www.everydiet.org/ voi kattella mitä kaikkea sitä on jo keksitty. Jalkasilsaa ei vielä löytynyt :).

Noh, onneks jokaisella on valinnanvapaus

Paleo nyt sattuu olemaan se ihmisen "vanha kunnon" ruokavalio. Ei voi oikeen verrata esim. vissy-kaali-diettiin mitä itse olet kertonut kokeilleesi :).

Paleo nyt sattuu olemaan se ihmisen "vanha kunnon" ruokavalio. Ei voi oikeen verrata esim. vissy-kaali-diettiin mitä itse olet kertonut kokeilleesi :).

Lähinnä tarkoitan sitä, että jokaiselle ruokavaliolle löytyy kyllä kaiken maailman tutkimusta ja tohtoria taakse.

En mä sano, että paleo on huono, mutta se "yltiöpäisyys" mikä näiden ruokavalioden ympärillä pyörii laittaa välillä hymyilyttämään.

Nyt vois joku tulla kertomaan vaikka vhh, korkea hh ruokavalioden ylivertaisuudesta, jonka jälkeen veriryhmädieetti tulee ja ownaa kaikki (kunnes DR Phil tulee paikalle) jne.

Jatkakaa.

Olen jatkanut paleokokeilujani, quinoajauholla saa mahtavia juttuja aikaiseksi, sillä voi todellakin korvata kaikki muut jauhot. Tai jos korvaa 60/40 quinoalla ja pellavansiemenrouheella, saa omegat ja kuidut sisällytettyä kivasti.

Tänään tein tonnikalamuffinsseja. Kaipasin jotain tosi prodepitoista, jota voi helposti ottaa evääksi, mutta joka ei olisi tehty prodejauheesta.

2 prk tonnikalaa vedessä (tai öljyssä)
1.5 dl quinoajauhoa
1 dl pellavansiemenrouhetta
4 kananmunaa
Loraus rypsiöljyä
Vajaan sitruunan mehu
1 pieni prk tomaattipyrettä
Persiljaa
Mausteita (mustapippuria, paprikajauhetta, chiliä, maun mukaan)
2 tlk leivinjauhetta

Kananmunat ja toinen tunapurkki blenderissä sekaisin tasaiseksi tahnaksi, kuivat aineet ja mausteet sekaisin, sitten kaikki yhdessä kulhossa yhdistetään. Silikonimuffinssivuoassa n. puoli tuntia 180 astetta. On tosi herkullisia, meheviä ja kunnolla prodea (reilu 20g per muffinssi). Lämpimänä koskenlaskijajuuston kanssa, aijai. Vaikka olenkin ihan kyllästynyt tonnikalaan, tämä on ihan sairaan hyvää!

Näitä voi soveltaa ja käyttää lohta, kinkkua, jauhelihaa.. teinpä porkkanamuffinssejakin, joihin lisäsin itsepuristettua omenamehua. Nam. Ja toi silikonivuoka on loistava, siitä vaan nostelee haarukalla muffinssit pois, ei tartu, eikä pala. Voisi tehdä ison satsin kerralla ja pakastaakin.

Pitäisiköhän tehdä paleokeittokirja..

Liitteet

• Photo1084.jpg
    Photo1084.jpg
    80,6 KB · Katsottu: 701
Lähinnä tarkoitan sitä, että jokaiselle ruokavaliolle löytyy kyllä kaiken maailman tutkimusta ja tohtoria taakse.

En mä sano, että paleo on huono, mutta se "yltiöpäisyys" mikä näiden ruokavalioden ympärillä pyörii laittaa välillä hymyilyttämään.

Nyt vois joku tulla kertomaan vaikka vhh, korkea hh ruokavalioden ylivertaisuudesta, jonka jälkeen veriryhmädieetti tulee ja ownaa kaikki (kunnes DR Phil tulee paikalle) jne.

Jatkakaa.

Mun näkemys on että pikkuhiljaa alkaa olemaan selvää että jos rasvanpoltto on se mitä haetaan niin vähähiilihydraattinen toimii. Voi tietysti yrittää markkinoida uutta runsas-hiilaristakin dieettiä mutta saattaapi käydä niin että ihmisiltä ei paino putoa ja olo on huono.

Innokkaastihan erilaisille (vähähiilarisille)dieeteille keksitään nimiä ja myydään kirjoja ja pidetään blogeja. Eli puhtaan terveysinnostuksen lisäksi mukana tuntuu olevan ihan bisnesmeininkiä ja juuri sen oman näkemyksen markkinointia. Tuommoinen blogi tai kirja voi olla ihan tuottavakin nimittäin.

Toisaalta pienet erot näiden dieettien välillähän voivat olla jeeskin. Ehkä tulevaisuudessa on enemmän vertailupohjaa yksittäisten ruoka-aineiden (esim maitotuotteet, öljyt) käytöstä tai käyttämättömyydestä.

Onko tattari mistään kotoisin ja sopiiko se primal eatingeilyyn? Ostin just kaks kiloa tattaria ja nyt on puolitoista menny :kuola::kuola:

Pakko jonnekki mainostaa ku oli niin tajuttoman hyvää, ja tuo koostumus on vallan mainio:

- 2dl tattarirouhetta
- Ruususuolaa
- 1 punasipuli
- 300-400g jauhelihaa

Jauhelihat ruskistetaan normaalisti, punasipulin höyrytin ja lisäsin sitten lopuksi koko settiin ruususuolan kans, ja tattarit laitoin perus puurotyyilin, eli keitin vettä, lisäsin tattarit ja sammutin levyn = tattari tulee itekseen noin 30minsassa, ja koostumus on parempi kuin se että kokoajan kiehuttaa.

Jauhelihat ja tattarit sekasin ja hirviä taistelu koko satsin syömisen halua vastaan. Kannattaa koittaa.

EDIT: Ja paistorasvana kookosöljy.

Mulla on ollut ylimääräistä aikaa ja olen kokeillut, mihin quinoa taipuu. Aijai!

VISPIPUURO GOES PALEO
1 1/2 pussia pakastepuolukoita
2 dl quinoaa (puolet jauhona, puolet hienonnettuna jyvänä)
Vettä
(1 dl Vaniljaheraa, EI paleokamaa, mutta peruspakkisextra :D)

Eli ensin keitetään puolukat ja heitetään quinoat pehmenneiden puolukoiden sekaan. Kun puuro on valmista (n. 20min), jäähdytetään ja vatkataan (herat joukkoon jos haluaa). Itse en käyttänyt muuta makeutusta. Ihanaa, tekis mieli syodä koko kulho, vaikka tuossa on kyllä n. kolme annosta. Laitoin jääkaappiin odottamaan aamua.

PALEOLEIPÄ
1 dl pellavansiemenrouhetta
1 dl quinoajauhoa
2 dl vehnälesettä (tämä EI ole paleokamaa, mutta voi korvata ylemmillä)
4 kananmunaa
Iso loraus kookosöljyä
2tl leivinjauhetta
Ripaus himalajan suolaa

Kaikki sekaisin, ensin kuiva-aineet, sitten uunipellille muotoillaan leipä ja uuniin, olisiko ollut 200 astetta ja vajaa puoli tuntia. En ole niin kovin tarkka, joten kannattaa tsekkailla. Dippailin lämpimät koepalat oliiviöljyyn, aih, ihanaa. Ja paljon kuitua. Tätä voi maustaa ja soveltaa esim. eri öljyillä ja mausteilla. Porkkanaakin voisi kokeilla, porkkanasämpylöitä anyone?

Tein jokin aika sitten myös pinaattipiirakkaa, pohjassa käytin quinoa(jauho)-vesi-öljy-suola-seosta ja toimi hyvin.

Tosi hyvän kuulosia ohjeita! Voiskohan noi kananmunat korvata tossa leivässä jollain kasviperäsellä sitojalla? Soijajauholla tms.?

Nyt on tullut viikon päivät noudatettua jotain tämän primalin tyylistä ruokavaliota. Maitotuotteita oon vähentänyt (raejuustosta en osaa vielä luopua) ja viljatuotteet karsinut kokonaan pois. Tilalle on tullut kananmunia, hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä ja öljyjä. Olo on ollut kohtalaisen hyvä ja energiaa on tuntunut riittävän ainakin normaaleihin päivärutiineihin paremmin. Lyhyehköjä treenejä on myös jaksanut tehdä, mutta en ole vielä kokeillut miten jaksaa pidemmissä treeneissä. Ateriat pitävät myös kylläisenä huomattavasti paremmin. Etenkin kananmunia sisältävän aterian jälkeen tuntuu ettei nälkä tule koskaan.

Yksi ongelma on kuitenkin tullut vastaan, nimittäin vatsan toiminta. Se on ollut muutoksesta lähtien aika sekaisin ja "aineksen" koostumus aivan liian löysää. Epäilisin syyksi vähentynyttä kuidun saantia. Lueskelin mm. tuolta daily apple sivuilta juttua kuidusta ja sain sen käsityksen ettei sen saanti välttämättä olisi niin tarpeellista kuin usein annetaan ymmärtää. Ja onhan se loogistakin, sillä tuskin ihminen on aikojen alussa popsinut täysjyväruisleipää. Mutta mutta, ei näin voi oikein jatkaakaan. Vatsa on pakko saada toimimaan jotenkin paremmin. Onko muilla vastaavat ongelmat tasoittuneet ajan kanssa vai oletteko tehneet jotain muutoksia? Pähkinöitä ja kasviksia menee alas kohtalaisen paljon tällä hetkellä, mutta niistä tuleva kuitu ei tunnu auttavan.

Mulla vehnäleseet auttoi vatsaan kun rupesin karsiin huonoja hiilareita. En oo varsinaisesti millään dieetillä, mutta yritän painottaa ekologisuutta kulutuksessa, joten kotimaisuus ja vähäinen prosessointi on etusijalla.

Nyt on tullut viikon päivät noudatettua jotain tämän primalin tyylistä ruokavaliota. Maitotuotteita oon vähentänyt (raejuustosta en osaa vielä luopua) ja viljatuotteet karsinut kokonaan pois. Tilalle on tullut kananmunia, hedelmiä, kasviksia, pähkinöitä ja öljyjä. Olo on ollut kohtalaisen hyvä ja energiaa on tuntunut riittävän ainakin normaaleihin päivärutiineihin paremmin. Lyhyehköjä treenejä on myös jaksanut tehdä, mutta en ole vielä kokeillut miten jaksaa pidemmissä treeneissä. Ateriat pitävät myös kylläisenä huomattavasti paremmin. Etenkin kananmunia sisältävän aterian jälkeen tuntuu ettei nälkä tule koskaan.

Yksi ongelma on kuitenkin tullut vastaan, nimittäin vatsan toiminta. Se on ollut muutoksesta lähtien aika sekaisin ja "aineksen" koostumus aivan liian löysää. Epäilisin syyksi vähentynyttä kuidun saantia. Lueskelin mm. tuolta daily apple sivuilta juttua kuidusta ja sain sen käsityksen ettei sen saanti välttämättä olisi niin tarpeellista kuin usein annetaan ymmärtää. Ja onhan se loogistakin, sillä tuskin ihminen on aikojen alussa popsinut täysjyväruisleipää. Mutta mutta, ei näin voi oikein jatkaakaan. Vatsa on pakko saada toimimaan jotenkin paremmin. Onko muilla vastaavat ongelmat tasoittuneet ajan kanssa vai oletteko tehneet jotain muutoksia? Pähkinöitä ja kasviksia menee alas kohtalaisen paljon tällä hetkellä, mutta niistä tuleva kuitu ei tunnu auttavan.

Miten paljon syöt kasviksia? Kokeile syödä lisäksi papuja ja juo vaikka kaakaota.
Entä miten paljon juot vettä? Kusen pitää olla kirkasta.

ruisrock sanoi:
Mulla vehnäleseet auttoi vatsaan kun rupesin karsiin huonoja hiilareita. En oo varsinaisesti millään dieetillä, mutta yritän painottaa ekologisuutta kulutuksessa, joten kotimaisuus ja vähäinen prosessointi on etusijalla.

Joo, tiedossa on kyllä monia viljatuotteita, joilla vatsan toiminnan saisi kuntoon. Mutta tarkoitus oli tässä nimenomaan kokeilla jättää viljatuotteet kokonaan pois ja katsoa miten se vaikuttaa. Toistaiseksi vaikutukset ovat aika huonoja :)

SIC- sanoi:
Miten paljon syöt kasviksia? Kokeile syödä lisäksi papuja ja juo vaikka kaakaota.
Entä miten paljon juot vettä? Kusen pitää olla kirkasta.

Pikaisesti laskelmoiden kasviksia/vihanneksia menee:

Aamupalalla 200-300g
Lounaalla 200-300g
Päivällisellä 200-300g

Yhteensä siis 600-900g luokkaa. Päälle sitten vielä erilaisia hedelmiä yhteensä 3-5kpl/päivä ja pähkinöitä 100-150g/päivä.
Veden määrää vaikea arvioida.. ehkä 4-6 litraa/päivä riippuen onko treeni- vai lepopäivä. Kusi pysyy kirkkaana.

Onko nämä määrät siellä päinkään mitä pitäisi syödä?

Vatsaongelmat

Vatsaongelmia tällaiseen ruokavalioon siirryttäessä saattavat aiheuttaa esim.

1) rasvan lisääntynyt saanti (voi aiheuttaa mainitun "löysyyden", kun tavara liikkuu vähän liukkaammin...)
2) lisääntynyt raakojen kasvisten syönti (sulattaminen vaatii vatsalta töitä, voi aiheuttaa mahakipua, ilmavaivoja, turvotusta yms vatsavaivoja.)

Noilla rehumäärillä ei varmasti ole kuidusta puutetta, joten mitään turhia leseitä tai papuja tms. en lähtisi käyttämään. Voisit kokeilla (ellet jo tee niin) kasvisten kypsennystä, höyrytystä tai vastaavaa, jolloin vatsan toiminta saattaa helpottaa... Viikko on toisaalta aika lyhyt aika tottua uuden tyyppiseen ruokavalioon, joten ehkä selviät vielä toisenkin viikon; uskoisin, että sitten viimeistään alkaa helpottamaan ja normalisoitumaan.

1) rasvan lisääntynyt saanti (voi aiheuttaa mainitun "löysyyden", kun tavara liikkuu vähän liukkaammin...)
2) lisääntynyt raakojen kasvisten syönti (sulattaminen vaatii vatsalta töitä, voi aiheuttaa mahakipua, ilmavaivoja, turvotusta yms vatsavaivoja.)

Kiitos Halo vinkeistä. Luulenpa, että nuo molemmat pitävät mun kohdalla paikkansa. Laskeskelin hieman noita rasvamääriä ja lisäys oli melkoinen verrattuna entiseen suht vähärasvaiseen ruokavalioon. Vähensin hiukan rasvan ja raakojen kasvisten määrää päivittäisissä sapuskoissa ja otin takaisin pari siivua tuttua ja turvallista ruisleipää. Nyt vatsa voi taas paremmin. Tästä voisi sitten rauhakseen hieman pienemmin askelin vaihtaa leivät rehuihin ja lisätä rasvaa jos siltä tuntuu.

Mitä muuten suosittelette hiilarin lähteeksi kun treenimäärät vaatii sitä? Kesää kohden treenimäärät lisääntyy kovasti ja kesällä tulee aika kovan intensiteetin liikuntaa monta tuntia per päivä. Voisi olla hyvä suunnitella etukäteen, miten saan tarpeeksi polttoainetta lihaksille, koska en usko, että tuon tyyppinen liikunta onnistuu niukoilla hiilarimäärillä. Voin olla tietenkin väärässäkin?

Kiitos Halo vinkeistä. Luulenpa, että nuo molemmat pitävät mun kohdalla paikkansa. Laskeskelin hieman noita rasvamääriä ja lisäys oli melkoinen verrattuna entiseen suht vähärasvaiseen ruokavalioon. Vähensin hiukan rasvan ja raakojen kasvisten määrää päivittäisissä sapuskoissa ja otin takaisin pari siivua tuttua ja turvallista ruisleipää. Nyt vatsa voi taas paremmin. Tästä voisi sitten rauhakseen hieman pienemmin askelin vaihtaa leivät rehuihin ja lisätä rasvaa jos siltä tuntuu.

Mitä muuten suosittelette hiilarin lähteeksi kun treenimäärät vaatii sitä? Kesää kohden treenimäärät lisääntyy kovasti ja kesällä tulee aika kovan intensiteetin liikuntaa monta tuntia per päivä. Voisi olla hyvä suunnitella etukäteen, miten saan tarpeeksi polttoainetta lihaksille, koska en usko, että tuon tyyppinen liikunta onnistuu niukoilla hiilarimäärillä. Voin olla tietenkin väärässäkin?

Onnistuu se intensiivinen ja pitkäkestoinen liikunta pienemmälläkin hiilareilla. Tehot saattavat vain hiukan kärsiä ;)

Jos haluaa saada harrastetuista lajeista maksimaalisen suorituksen irti, niin 1-2 oikein ajoitettua hiilaritankkausta on päivän sisällä elinehto (tämä omakohtaisiin kokemuksiin nojaten). Itsetarkoitus ei kuitenkaan ole, että haiman tarvitsee erittää insuliinia koko päivän ajan.

Monen harrastelijan kehitys ja mielenkiinto stoppaa kuin seinään, kun pyritään samaan aikaan kehittämään fyysisiä ominaisuuksia suurin harjoitusmäärin ja muokkaamaan fyysistä olemusta, yleisimmin vähärasvaiseen suuntaan. Tällöin elellään raa'asti katabolian rajamailla.

Itse suosin runsassuolaista, pitkään keitettyä 4-viljan puuroa, kun sydänlihakselle on tiedossa hieman kovempaa rasitusta. Hinta-laatu-suhde on ylivertainen. Myös nopeat hiilarit ovat arvossa arvaamattomassa, jos päivän sisällä on useampi harjoitus.

Primal-ketjussa kun ollaan, niin mä skippaisin kyllä kaikki puurot (yäk, gluteenia), ja vetelisin mieluummin esim. bataattia, perunaa tai alkuviljoja kuten quinoaa tms. Toki en tiedä mitään intensiivisestä ja pitkäkestoisesta liikunnasta, mutta puhtaalla paleodieetillä on maratonejakin juostu.

Primal-ketjussa kun ollaan, niin mä skippaisin kyllä kaikki puurot (yäk, gluteenia), ja vetelisin mieluummin esim. bataattia, perunaa tai alkuviljoja kuten quinoaa tms. Toki en tiedä mitään intensiivisestä ja pitkäkestoisesta liikunnasta, mutta puhtaalla paleodieetillä on maratonejakin juostu.
Ei esim. kaurapuurossa gluteiinia ole, paitsi kun/jos sitä käsitellään samoissa tiloissa kun gluteiinipitoisia tuotteita niin vähän siihen sitä tarttuu. Vai kuuluuko se noihin alkuviljoihin...

Primalilla ketoon?

Terve ja moi!
Oon tässä hetken selaillut tätä ketjua ja Halon esimerkin innoittamana ja aikasempaan tietopohjaani nojaten päätin tilata Sissonin Primal Blueprint- kirjasen. Oiva opus! Dikailen paljon.

Olen lueskellut kirjaa noin puoleen väliin ja samalla hieman tutustunut karppaukseen. Luin Halo, että olit ketoosissa tuossa viime vuoden puolella samalla harjoittaen noita PB- periaatteita. Haluaisin itsekin siirtyä ketoosille, mutta en ole aiemmin kokeillut hommaa. Musta tuntuu, että tää Primal / paleo kokeilu olis hyvä aloittaa ihan rehellisellä ketoosilla, jonka jälkeen lisäisin mukaan marjat, vihannekset ja hedelmät ja muut vihreät.

Oisko sulla heittää vinkkejä, kuinka aloittaa tuo ketoosi? Tavoitteena mulla olis tiputtaa parhaimmassa tapauksessa n. 10kg painoa(eli siis rasvaa) pois kehosta. Tällä hetkellä paino n. 95kg ja rasvaprossa impedanssimittarin mukaan n. 20%. Olen mies, joten rasvaa on aivan liikaa kropassa siis.

Tällä hetkellä olen remppailut ruokavaliota seuraavaan suuntaan (käsittääkseni muuten varsin kohdillaan, mutta Primalissa ei hyväksytä maitotuotteita ja hunajaa?). Kaikkea prosessoitua pyrin välttämään mahd. paljon, eli luonnollisia ruokia. Mistä näistä pitäisi luopua ja mitä lisätä, jotta ketoosiin pääsisi? Ja onko muita käytännön vinkkejä, joilla sinne ”Sweet spottiin” painonlaskun osalta pääsisi? Mitä muuta karsia/lisätä normi primal ruokavalioon, kun ketoosista palaa?

Tässä maitotuotteet, joita olen halunnut käyttää (joista olen valmis luopumaan esim. ketoosin ajaksi, mutta muuten varmaan pidän mukana koska ovat edullinen proteiini lähde. Maitotuotteet ehkä ainut asia, joista en mielelläni luopuisi paleoajattelun vuoksi, sillä ei ne mulla aiheita mitään sivuvaikutuksia, paitsi mahdollisia iho.-ongelmia jos se nyt on mahdollista):

-Erkku maitorahkaa (viikoittain)
-Kuohukermaa (todella harvoin)
-Partajugu (kreikkalainen ja turkkilainen)
-Raikku (aika harvoin)
-hera (viikoittain)

Ja tässä loput safkat, joita olen napostellut:

- kylmäpuristetty kookosöljy (paistorasva, pirtelöt)
- kookoskerma ja maito (herkutteluun)
- kylmäpuristettu oliiviöljy (salaatteihin)
- normaalisuolainen voi (margariinit heivasin hevon helevettihin)
- kristallisuola ja yrttimausteet
- suomalainen luomu hunaja (ei ilmeisesti ole suositeltavaa ☹ ? )
- raaka kaakao
- monipuolisesti marjoja ja marjajauheita
- maca-juuri, bee pollen yms muita ”superruokia”
- merileviä ja erilaisia viherjauheita (nokkosta, vehnänorasta)
- msm, todella vahva d-vitamiini, berocca (jonka vois jo jättää pois)
- lihat (ei luomua)
- kananmunat
- hedelmät: omenat,banaanit, ananas, runsaasti avokadoja,päärynät, sitruunat, kiivit, limet, kaikkea hyviä, joista yhdessä supereitten ja marjojen kanssa olen tehnyt viherpirtelöitä, joihin heittänyt mukaan esim. tammenlehtisalaatteja, pinaattia, lollo rossoa tai romainea yms vihreitä kasveja (suosittelen viherpirteilöitä! -> nopeita, maukkaita ja saa lehtivihreätä paljon hedelmän makuisena juomana)
- vihannekset: kurkku,porkkana,sipulit, tomaatit yms. Tää on ehkä mun heikko kohta, koska en ole koskaan osannut oikein noita salaatteja valmistella.. Vinkkejä? :rolleyes:
- Pähkinät: para,cashew,pekaani, yms mitä nyt sekoituksina kaupoista saa (cashew pois, ey?)
- tonnikala / sardiinit
- hernekeitto
- hera+bcaa (vaniljan makuisena.. tiedän et tää ei oo luolamiehen ruokaa, mutta ihan tarpeeks terveellistä ja edullista mulle, joten en karsi)
- kalaöljy (sä ilmeisesti vedät joka aterialla, miks?)
- siemenet (trailmixissa suolan, kookosöljyn ja pähkinöiden kanssa)

Käsittääkseni safkat sinänsä kohdillaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Pikkuhiljaa näitä juttuja oppii enemmän ja enemmän. Olo kyllä loistava! Viitisen kiloa tippunut jo kun noihin on vaihtanut ja treenienkat paukkuu koko ajan. Nyt todellakin se ketoosikin kiinnostaisi, jos olo vielä kohentuisi niin kuin monet sanovat.

Treenit:
- kahvakuulailua (harjoittelen nyt gs- tyylisesti, eli +6 minuutin aikasarjoja koko kehon liikkeillä)
- HIIT/intervallit joka viikko kahteen tai kolmeen kertaan
- kesällä enemmän sitten kunnon tuhtia salitreeniä
- ajatettelin ostaa renkaat kotia ja ruveta riippumaan ja heilumaan niissäkin ☺
- erilaiset kehonpainoliikkeet
- mobilisaatiota nykyisin enemmän kuin venyttelyä
- barefoottailua treeneissä ja kesällä ulkosalla
- (miinuksena ettei tule käveltyä ihan tarpeeksi)

Huomasitteko jotain erityisiä epäkohtia treenin, ketoosin tai yleisen ruokavalion osalta? Tiedän, että mulla on vielä paljon opittavaa, ja siksipä ajattelin teiltä ja erityisesti Halolta tiedustella asioita koska selvästikin olette jo paljon paremmin perehtynyt näihin juttuihin ku mä. Ja sori jos tää nyt meni epäselväks :D

Periaatteena oon pitänyt, että (lukuunottamatta muutamia liharuokia) pidän safkaukset yksinkertaisina ja valmistusajat alle 10min :) Yksinkertaista ja sopii mulle, koska ei tuo kokkaus oo koskaan ollu mun juttu.

Kiitos paljon jo etukäteen!

Terve ja moi!
Oon tässä hetken selaillut tätä ketjua ja Halon esimerkin innoittamana ja aikasempaan tietopohjaani nojaten päätin tilata Sissonin Primal Blueprint- kirjasen. Oiva opus! Dikailen paljon.

Moikkamoi! Erittäin hyvä hankinta. Mielestäni tuossa kirjassa on jotakuinkin kaikki, joka primal-elämäntavasta pitää tietää. Se on pitkä ja luettavaa on paljon, mutta Mark on hyvä kirjoittaja. Pitäisi itsekin taas lukaista tuo uudestaan pitkästä aikaa... Tällä hetkellä luen Michael ja Mary Dan Eadesin Protein Poweria, joka on myös fiksun oloinen kirja, ja lääkäreiden kirjoittamana keskittyy paljon tieteellisen puolen käsittelyyn.

Olen lueskellut kirjaa noin puoleen väliin ja samalla hieman tutustunut karppaukseen. Luin Halo, että olit ketoosissa tuossa viime vuoden puolella samalla harjoittaen noita PB- periaatteita. Haluaisin itsekin siirtyä ketoosille, mutta en ole aiemmin kokeillut hommaa. Musta tuntuu, että tää Primal / paleo kokeilu olis hyvä aloittaa ihan rehellisellä ketoosilla, jonka jälkeen lisäisin mukaan marjat, vihannekset ja hedelmät ja muut vihreät.

Oisko sulla heittää vinkkejä, kuinka aloittaa tuo ketoosi?

Mä olin tosiaan aiemmin aika tiukalla ketolla, ja samaten myös kisadieetillä vedin jonkinmoisen ketopätkän. Jos itse alkaisin tästä nyt oikein tosissani kiristelemään, niin söisin oikeastaan vain vihreitä kasviksia, lihaa/kalaa/kanaa/kananmunia sekä rasvaa (voi, kookosöljy, oliiviöljy, avokado). Toinen vaihtoehto on targeted keto -tyyppinen ratkaisu, eli söisi jotain paleoystävällistä hiilaria (esim. perunaa, bataattia, riisiä) juuri ennen treeniä, jolloin treeniteho pysyisi hyvin yllä, muuten sitten täydellä ketolla.

Tällä hetkellä olen remppailut ruokavaliota seuraavaan suuntaan (käsittääkseni muuten varsin kohdillaan, mutta Primalissa ei hyväksytä maitotuotteita ja hunajaa?). Kaikkea prosessoitua pyrin välttämään mahd. paljon, eli luonnollisia ruokia. Mistä näistä pitäisi luopua ja mitä lisätä, jotta ketoosiin pääsisi? Ja onko muita käytännön vinkkejä, joilla sinne Sweet spottiin painonlaskun osalta pääsisi? Mitä muuta karsia/lisätä normi primal ruokavalioon, kun ketoosista palaa?

Tässä maitotuotteet, joita olen halunnut käyttää (joista olen valmis luopumaan esim. ketoosin ajaksi, mutta muuten varmaan pidän mukana koska ovat edullinen proteiini lähde. Maitotuotteet ehkä ainut asia, joista en mielelläni luopuisi paleoajattelun vuoksi, sillä ei ne mulla aiheita mitään sivuvaikutuksia, paitsi mahdollisia iho.-ongelmia jos se nyt on mahdollista):

Heraa käytän itsekin päivittäin, ja se on musta yksi harvoista pitkälle prosessoiduista tuotteista jotka kannattaa ruokavaliossa pitää mukana (jos haluaa). Ymmärrän kyllä, että helppous ja hinta ovat tärkeitä tekijöitä, ja joskus ne menevät muiden tekijöiden yli. Maitotuotteet (esim. rahka) vaan monesti nostaa insuliinitasoja, jolloin keto kärsii, ja ne sisältää laktoosia joka voi aiheuttaa vatsa-ongelmia. Huom! nämä voivat ihan hyvin olla myös ulospäin oireettomia, mutta vaikuttavat sitten esim. kehon immuniteettiin (suuri osa kehon vastustuskyvystä on vatsassa ja suolistossa, ja laktoosi ja vaikkapa gluteeni voivat tehdä hallaa) tai kropan hormonitoimintaan. Iho-ongelmiahan maitotuotteet myös aiheuttavat (esim. akne), joten jos sellaiseen on taipumusta, niin kannattaisi koittaa luopua maidosta joksikin aikaa. Kannattaa myös muistaa, että maito sisältää jämät kaikesta siitä, mitä sille lehmälle on joskus syötetty; mahdolliset lääkkeet, antibiootit, teollisen rehun kemikaalit yms.

Tällä hetkellä mulla itsellä on käytössä päivittäisenä hera, voi ja kuohukerma (1 rkl kahviin), viikottaisella tasolla sitten luomupartajogu. Ketolla jättäisin itse oikeastaan voita lukuunottamatta kaikki maitotuotteet pois.

- suomalainen luomu hunaja (ei ilmeisesti ole suositeltavaa ☹ ? )
- lihat (ei luomua)
- kananmunat

Kotimaista luomuhunajaa oon mäkin joskus käyttänyt, mutta sen sijaan, että mietittäisiin, mikä on paras makeutusaine, mietitään sitä, missä sä käytät sitä makeutusainetta? Kuinka usein? Jos koet tarvetta makeuttaa useita ruokia, niin kannattaisi ennemmin miettiä itse sitä tapaa ja sen järkevyyttä. Jos käytössä on puoli teelusikallista hunajaa kerran päivässä, niin en olisi huolissani. Senkin voit toki korvata stevialla, xylitolilla tai vastaavalla, muttei hunaja ole huono vaihtoehto.

Lihat tietysti ois ideaalista syödä luomuna, jotta esim. sen rasvahappokoostumus ois parhaimmillaan, mutta hinta on tietysti iso kysymys. Itse ostan luomulihaa pakastimen täyteen aina jos löydän jonkun tarjouksen, mutta muuten pitää opiskelijana valitettavasti tyytyä tavalliseen. Kananmunat syön ehdottomasti luomuna, sillä normikananmunat on mielestäni pilattu sillä rehulla, jota kanoille syötetään. Luomumunissa kuori on paljon kovempi, ja keltuainen paljon suurempi ja väriltään miltei oranssi. Makukin on luomuna paljon parempi.

- vihannekset: kurkku,porkkana,sipulit, tomaatit yms. Tää on ehkä mun heikko kohta, koska en ole koskaan osannut oikein noita salaatteja valmistella.. Vinkkejä? :rolleyes:

Kaupasta tullessasi peset ja pilkot valmiiksi rasioihin ne kasvikset, ja sitten vaan syöt niitä karusti joka aterialla. Alussa voi aloittaa ihan vähällä, ettei vatsa mene raaoista kasviksista sekaisin, mutta musta ois oikeasti tärkeää syödä paljon paljon kasviksia. Hedelmiä on helppo syödä paljon (ja liikaakin) kun ne on niin hyvän makuisia, mutta ketolla ja kiristellessä muutenkin niitä joutuu todennäköisesti rajoittamaan. Kasviksia kannattaa myös opetella lisäämään ja ujuttamaan kaikkiin ruokiin, ja mä itse teen esim. paljon kaikkia liha-kasvispaistoksia ja -patoja.

- Pähkinät: para,cashew,pekaani, yms mitä nyt sekoituksina kaupoista saa (cashew pois, ey?)
- tonnikala / sardiinit
- hernekeitto

Pähkinöistä ois paras varmaan syödä jotain muuta, kuin cashewia ja maapähkinää (eikä ne oikeasti olekaan pähkinöitä, vaan palkokasveja), ja niitäkin kohtuudella. Pähkinöitä on todella helppo ylensyödä, koska ne on helppoa, todella kaloritiivistä naposteltavaa, vaikka terveellisiä ovatkin.

Onko tonnikala ja hernari purkkiversiota? IMO tölkkiruoat kannattaisi pitää aika minimissä, mutta joskus ne on toki helppoja.

- hera+bcaa (vaniljan makuisena.. tiedän et tää ei oo luolamiehen ruokaa, mutta ihan tarpeeks terveellistä ja edullista mulle, joten en karsi)
- kalaöljy (sä ilmeisesti vedät joka aterialla, miks?)

Itse käytän maustamatonta heraa, beta-alaniinia, kreaa ja glutamiinia päivittäin, plus tietysti kalaöljy, D3-vitamiini ja monivitamiini, sekä tällä hetkellä lisäksi betaine hcl, K-vitamiini (tästä pitäisi tehdä erillinen postaus, on ollut ihan älytön apu iho-ongelmissa), vihreä tee -uute, ZMA, ashwaganda-yrtti sekä maitohappobakteerit.
Kalaöljyä syön siksi, että nykyruoassa omega 3 -rasvahappojen määrä on todella alhainen. Koska esim. lihakarjalle syötetään omega 6 -pitoista viljarehua, myös syömämme liha on omega 6 -pitoista. Silloin, kun lehmät söivät vain ruohoa, liha sisälsi enemmän omega 3:a. O3:n ja O6:n saannin tulisi olla tasapainossa (esim. 1:2 tai mielellään jopa 1:1), sillä liiallinen O6-saanti aiheuttaa kaikennäköistä hallaa kehossa... Mark Sisson on tästä aiheesta kirjoittanut hyviä postauksia ja juttua Primal Blueprintiin, mutta nyt en jaksa kaivaa mitään linkkiä. Joka tapauksessa runsas O3:n saanti on yhdistetty parempaan kehonkoostumukseen ja terveyteen niin monessa tutkimuksessa, että itse kyllä käytän sitä päivittäin n. 10-15 grammaa.

Treenit kuulostavat oikein hyvältä, joskin varsinkin dieetillä sitä slow pace -liikunnan lisäystä kannattaa harkita. Itsekin pitäisi taas alkaa kävelemään enemmän... Joka tapauksessa oikein hyvällä mallilla toi sun projekti vaikuttaa olevan :) Tsemppiä vaan ketolle - se on silleen helppoa dieettausta, kun ei tule nälkä, mutta ruoka-aineita kannattaa koittaa vaihdella, jottei tylsisty. Mulle varsinkin hedelmien puute on raskasta pidemmän päälle (tietysti enemmän pääkopalle kuin kropalle :rolleyes: ). Ruoanlaitto on sit taas sellainen juttu, että sen osaaminen helpottaa elämää kummasti, kun koittaa vähentää prosessoitujen ruokien syömistä. Ei senkään tarvitse aina olla aikaa vievää tai superkurmeeta, mutta hyvä olisi, jos osaisi laittaa useammista aineista ruokaa ja vähän varioida niitä. Hyvä kokeilu on musta esim. testata vaikka joka viikko jotain itselle uutta kasvista tai hedelmää :)

Omat ruokailuperiaatteet on hioutuneet tässä ajan kuluessa alun postauksista. Nykyään pyrin syömään luomua aina kun mahdollista (etenkin kananmunat, kahvi ja lehtisalaatti; ensimmäisessä luomuna paremmat ravintoarvot ja kaksi viimeistä sisältävät luomuna vähemmän kemikaaleja), ja olen jättänyt joitain juttuja ruokavaliosta pois. En käytä oikeastaan mitään makeutusaineita enää, kun en oikein näe niille tarvetta. Ainoan poikkeuksen tekee omatekoinen suklaa, ja sen makeutan jenkeistä tilatulla xylitol-jauhella ja tarvittaessa myös stevialla. Samaten pähkinät ovat jääneet paljon aiempaa vähemmälle, ja nykyään liotan niitä ennen käyttöä. Rasvat tulevat kananmunista, lihasta, voista, kookosöljystä, ja satunnaisesti avokadosta ja oliiviöljystä. Jos jotakuta nuo tyydyttyneet rasvat epäilyttävät, niin kävin verikokeissa kuukausi takaperin, ja kaikki arvot olivat erinomaiset :)

Viljat ja sokerin olen jättänyt oikeastaan kokonaan pois (aiemmin söin niitä satunnaisina herkkuina), sillä en usko niiden olevan ihmisen ruokaa. Viime kerralla kun "sorruin" syömään äiskän tekemää spagettia ja vohveleita, kärsin seuraavana päivänä aivan JÄRJETTÖMISTÄ sokerihimoista... Hyvin epänormaalia silloin, kun ruokavalio on vhh-tyyppinen. Sokeri on oikeasti (ainakin mulle) hyvin hyvin addiktoiva aine, ja mulla totaalikieltäytyminen toimii vaan parhaiten. Kaiken kaikkiaan paleo on musta nyt useamman vuoden kokemuksella erittäin toimiva ja terveellinen ruokavalio, enkä ole sitä vaihtamassa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom