Primalilla ketoon?
Terve ja moi!
Oon tässä hetken selaillut tätä ketjua ja Halon esimerkin innoittamana ja aikasempaan tietopohjaani nojaten päätin tilata Sissonin Primal Blueprint- kirjasen. Oiva opus! Dikailen paljon.
Olen lueskellut kirjaa noin puoleen väliin ja samalla hieman tutustunut karppaukseen. Luin Halo, että olit ketoosissa tuossa viime vuoden puolella samalla harjoittaen noita PB- periaatteita. Haluaisin itsekin siirtyä ketoosille, mutta en ole aiemmin kokeillut hommaa. Musta tuntuu, että tää Primal / paleo kokeilu olis hyvä aloittaa ihan rehellisellä ketoosilla, jonka jälkeen lisäisin mukaan marjat, vihannekset ja hedelmät ja muut vihreät.
Oisko sulla heittää vinkkejä, kuinka aloittaa tuo ketoosi? Tavoitteena mulla olis tiputtaa parhaimmassa tapauksessa n. 10kg painoa(eli siis rasvaa) pois kehosta. Tällä hetkellä paino n. 95kg ja rasvaprossa impedanssimittarin mukaan n. 20%. Olen mies, joten rasvaa on aivan liikaa kropassa siis.
Tällä hetkellä olen remppailut ruokavaliota seuraavaan suuntaan (käsittääkseni muuten varsin kohdillaan, mutta Primalissa ei hyväksytä maitotuotteita ja hunajaa?). Kaikkea prosessoitua pyrin välttämään mahd. paljon, eli luonnollisia ruokia. Mistä näistä pitäisi luopua ja mitä lisätä, jotta ketoosiin pääsisi? Ja onko muita käytännön vinkkejä, joilla sinne ”Sweet spottiin” painonlaskun osalta pääsisi? Mitä muuta karsia/lisätä normi primal ruokavalioon, kun ketoosista palaa?
Tässä maitotuotteet, joita olen halunnut käyttää (joista olen valmis luopumaan esim. ketoosin ajaksi, mutta muuten varmaan pidän mukana koska ovat edullinen proteiini lähde. Maitotuotteet ehkä ainut asia, joista en mielelläni luopuisi paleoajattelun vuoksi, sillä ei ne mulla aiheita mitään sivuvaikutuksia, paitsi mahdollisia iho.-ongelmia jos se nyt on mahdollista):
-Erkku maitorahkaa (viikoittain)
-Kuohukermaa (todella harvoin)
-Partajugu (kreikkalainen ja turkkilainen)
-Raikku (aika harvoin)
-hera (viikoittain)
Ja tässä loput safkat, joita olen napostellut:
- kylmäpuristetty kookosöljy (paistorasva, pirtelöt)
- kookoskerma ja maito (herkutteluun)
- kylmäpuristettu oliiviöljy (salaatteihin)
- normaalisuolainen voi (margariinit heivasin hevon helevettihin)
- kristallisuola ja yrttimausteet
- suomalainen luomu hunaja (ei ilmeisesti ole suositeltavaa ☹ ? )
- raaka kaakao
- monipuolisesti marjoja ja marjajauheita
- maca-juuri, bee pollen yms muita ”superruokia”
- merileviä ja erilaisia viherjauheita (nokkosta, vehnänorasta)
- msm, todella vahva d-vitamiini, berocca (jonka vois jo jättää pois)
- lihat (ei luomua)
- kananmunat
- hedelmät: omenat,banaanit, ananas, runsaasti avokadoja,päärynät, sitruunat, kiivit, limet, kaikkea hyviä, joista yhdessä supereitten ja marjojen kanssa olen tehnyt viherpirtelöitä, joihin heittänyt mukaan esim. tammenlehtisalaatteja, pinaattia, lollo rossoa tai romainea yms vihreitä kasveja (suosittelen viherpirteilöitä! -> nopeita, maukkaita ja saa lehtivihreätä paljon hedelmän makuisena juomana)
- vihannekset: kurkku,porkkana,sipulit, tomaatit yms. Tää on ehkä mun heikko kohta, koska en ole koskaan osannut oikein noita salaatteja valmistella.. Vinkkejä?
- Pähkinät: para,cashew,pekaani, yms mitä nyt sekoituksina kaupoista saa (cashew pois, ey?)
- tonnikala / sardiinit
- hernekeitto
- hera+bcaa (vaniljan makuisena.. tiedän et tää ei oo luolamiehen ruokaa, mutta ihan tarpeeks terveellistä ja edullista mulle, joten en karsi)
- kalaöljy (sä ilmeisesti vedät joka aterialla, miks?)
- siemenet (trailmixissa suolan, kookosöljyn ja pähkinöiden kanssa)
Käsittääkseni safkat sinänsä kohdillaan, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Pikkuhiljaa näitä juttuja oppii enemmän ja enemmän. Olo kyllä loistava! Viitisen kiloa tippunut jo kun noihin on vaihtanut ja treenienkat paukkuu koko ajan. Nyt todellakin se ketoosikin kiinnostaisi, jos olo vielä kohentuisi niin kuin monet sanovat.
Treenit:
- kahvakuulailua (harjoittelen nyt gs- tyylisesti, eli +6 minuutin aikasarjoja koko kehon liikkeillä)
- HIIT/intervallit joka viikko kahteen tai kolmeen kertaan
- kesällä enemmän sitten kunnon tuhtia salitreeniä
- ajatettelin ostaa renkaat kotia ja ruveta riippumaan ja heilumaan niissäkin ☺
- erilaiset kehonpainoliikkeet
- mobilisaatiota nykyisin enemmän kuin venyttelyä
- barefoottailua treeneissä ja kesällä ulkosalla
- (miinuksena ettei tule käveltyä ihan tarpeeksi)
Huomasitteko jotain erityisiä epäkohtia treenin, ketoosin tai yleisen ruokavalion osalta? Tiedän, että mulla on vielä paljon opittavaa, ja siksipä ajattelin teiltä ja erityisesti Halolta tiedustella asioita koska selvästikin olette jo paljon paremmin perehtynyt näihin juttuihin ku mä. Ja sori jos tää nyt meni epäselväks :D
Periaatteena oon pitänyt, että (lukuunottamatta muutamia liharuokia) pidän safkaukset yksinkertaisina ja valmistusajat alle 10min
Yksinkertaista ja sopii mulle, koska ei tuo kokkaus oo koskaan ollu mun juttu.
Kiitos paljon jo etukäteen!