Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Valitettavasti vain valtaosa kaupoissa merisuolana myytävistä on 95% natriumkloridia, joten olethan tarkastanut tuoteselosteesta ettei oma suolasi ole sitä lajia? Se kun ei eroa tavan pöytäsuolasta oikeastaan lainkaan.
Tällä hetkellä himassa taitaa olla ihan meiran merisuolaa, sekä kökkäreitä että hienonnettua. Ainakin maku eroaa normi suolasta, toisinaan kun joutuu vierailla semmoseen tyytymään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Perustele mikä on mielestäsi tasapaino? 1:1, 1:2, 1:10? nojoo, paljastan samantien, ei ne ole kovinkaan tasapainoiset jos tarkoitat tuolla sitä että oli samansuuntaiset suhteet mineraalijakaumassa.

Juu, se maistuu vähemmän karvaalle ja on nätin valkoista tuon operaation jälkeen, ihmiset tykkää..

Se voi olla, pieni etsiskely ei vain tue näitä väittämiäsi..

Joo, saksassa tutkivat tuota himalajasuolaa, luvatusta 84 mineraalista löyty 10.
http://wiso.zdf.de/ZDFde/inhalt/19/0,1872,2275027,00.html

Niin ja jos vielä ajattelet että KÄSITTELEMÄTTÖMÄSSÄ merisuolassa on ne suhteen sopivat niin elä ihmeessä juo sitä veden kanssa tai syö minkään ruoka aineksen kanssa, menee ne suhteet taas johonkin eri suuntaan :) Mun mielestä kannattas tähdätä mineraali suhteissa siihen mitä elimisto vaatii/on optimi, ja se ei ole merisuolan mineraali jakauman mukainen.

edit:lisätään vielä että ei ollut tarkoitus kritisoida merisuolan käyttöä pöytäsuolan korvikkeena, jotkut tykkää ja varmaan on Primal eatingin filosofian mukaista.
Sä voit Fatso mun puolesta vetää vaikka maantiesuolaa:D Mä käytän himalajasuolaa ja uskon niihin juttuihin mitä olen itse kuullut ja lukenut.
Ei kuulu Saksa mun vahvuuksiin joten en ole lukenut tuota gyntterien tutkimusta enkä lue, ei kiinnosta yksinkertaisesti. Löydän siitä tarpeeksi faktaa mun omalla äidinkielelläkin ja ennenkaikkea käytännön kokemukset suolan käytöstä puhuu pelkästään sen puolesta, että vuorisuola ja ehkä myös merisuola on ne parhaat ehdottomasti. Ja myös uskon "ravintogurujen" puheisiin enemmän kun johonkin gynttereiden liirumlaarumiin.

Tällä hetkellä himassa taitaa olla ihan meiran merisuolaa, sekä kökkäreitä että hienonnettua. Ainakin maku eroaa normi suolasta, toisinaan kun joutuu vierailla semmoseen tyytymään.

Meiran hienojakoinen merisuola on käsittääkseni tätä puhdistettua merisuolaa, josta on eroteltu ne hyödyllisiksi väitetyt hienaineet ja joka ei eroa normaalista pöytäsuolasta oikeastaan lainkaan.

Karkeasta Meiran merisuolasta en tiedä. Se voisi hyvin ollakin luomutavaraa.

"Ei se suola ole se vaarallinen aine vaan siinä oleva mineraalien epätasapaino tai paremminkin niiden puute! Natrium ja kalium ovat erittäin tärkeitä aineita aivoille sekä hermo- ja lihassolujen toiminnassa ja joiden puutteesta kuitenkin kärsii tuhannet suomalaiset. Mutta natrium yksin, eli ruokasuola (NaCl), on haitallista ja silti sitä on lisätty paljon ruokaamme. Miksi ihmeessä? Kenen toimesta?"

Siis tämä kuulostaa tosi hämärältä. Ikään kuin jos suola itsessään sisältää mineraaleja, ei sillä ole haittavaikuksia. Eli jos syön annokset merisuolaa ja pöytäsuolaa niin, että molemmissa on saman verran NaCl:tä (luonnollisesti merisuolaa pitää syödä enemmän), niin tuon mukaan merisuolalla on vähemmän haittavaikuksia. Kuulostaa aivan bullshitiltä vai missasinko pointin? Entä jos syön pöytäsuolaa ja nautin sen kanssa pari mineraalitablettia erikseen?

No anyway itse kyllä ostan raakaa merisuolaa sen takia, että siinä ei ole lisäaineita + mineraaleja on enemmän. En sen takia, että mineraalit jotenkin kumoiaisi NaCl vaikutuksen.

Noiden mineraalien väitetään vaikuttavan verenpaineeseen alentavasti ja tehostavan natriumin poistumista munuaisten kautta.

Luultavasti tärkein terveydelle edullinen mekanismi on kuitenkin se, että mineraalisuolia käytettäessä natriumia tulee ruokaan vähemmän maun siitä kärsimättä hirveästi.

Nyt vasta tähän ketjuun löysin.

Miksi alkuperäisessä viestissä ja ketjun aloittajalla on voita ruokavaliossa?

Se nyt vaan on hyvä paistorasva. IMO voi on yksi harvoista maitotuotteista, jota kannattaa käyttää.

Edit. Tilasin ulkomailta kilon himalajansuolaa, oon syöny parissa viikossa sitä varmaan 2 desiä :D

Merisuola on ihan ehdotonta. Mitä enemmän "epäpuhtauksia", sen parempi. Paineistaa ihan eri tavalla kun saa muutenkin sopivasti magnesiumia ja kaliumia.

Se nyt vaan tukee elämää.

Merisuola on ihan ehdotonta. Mitä enemmän "epäpuhtauksia", sen parempi. Paineistaa ihan eri tavalla kun saa muutenkin sopivasti magnesiumia ja kaliumia.

Se nyt vaan tukee elämää.
Kokeile himalajasuolaa, väittäisin, että on parempaa

Onko saltLife:n Himalajan suola sitten hyvää suolaa???
Mikä tahansa himajan suola on hyvää suolaa, parasta.

Tossa muuten aika hyvä ote saltlife.fi sivulta..Kannattaa lukea ihan ajatuksella, uskoo ken haluaa, mä ainakin uskon ja onhan tota tietoa netti täynnä.
Se määrä suolaa mitä tää "harrastus" vaatii on aika epäterveellistä ja turhaa ottaa pelkästä ruokasuolasta.

"Vuoristo- eli kristallisuola on puhdasta, terveellistä suolaa joka sisältää 84 eri alkuainetta ja mineraalia, kehomme tarpeita vastaavassa koostumuksessa. Kaikkein puhtainta, käsittelemätöntä luonnonsuolaa louhitaan suolakaivoksista muun muassa Himalajan vuoristoalueilta.

Suurin osa maailman suolasta saadaan meristä sekä maaperään kerrostuneista suolaesiintymistä. Suolaa valmistetaan joko merivettä tai suolaista järvivettä haihduttamalla, suolakaivoksista louhimalla tai mekaanisesti vakuumimenetelmällä kuten teollista ruokasuolaa valmistettaessa. Ennen haihduttamista suolaliuoksesta poistetaan kuitenkin mekaanista prosessia haittaavat mineraalit, kuten kalsium, magnesium ja sulfaatit, jotka myydään lääketeollisuudelle ravintolisien valmistusta varten. Jäljelle jää 99,9 % natriumkloridia, joka on kehollemme välttämätöntä, mutta liiallisina pitoisuuksina myrkyllistä ainetta, jonka elimistömme pyrkii nopeasti poistamaan. Riittävä määrä natriumia on 1 g päivässä.
"

Muuten järkevän oloinen juttu, mutta pari juttua jäi kaivelemaan. esim. mikä logiikka tässä on: "nämä kalat ovat kasvaneet altaassa, niitä ei voi syödä." Eihän ne kalat nyt sitä tajua, että ne ovat kasvaneet altaassa. (toisaalta olisi kyllä hyvä jos eläimet saisivat elää luonnossa, mutta ehkä liian haasteellista tällä ihmismäärällä)

Miksi maitotuotteet ovat pannassa? onhan täällä pohjoisessa asuneille ihmisille kehittynyt toleranssi maidolle, siitä saatavan rasvan takia (auttaa selviytymään talven yli).

Onko jotain luotettavia tutkimuksia että prosessointi (esim. maidon) aiheuttaisi jotain ruumiille haitallisia kemikaaleja? Ja ei kai primal/paleo vastusta geenimanipuloitua ruokaa?

Ja eikö tätä teoriaa ole aika helppo kyseenalaistaa sanomalla miks me ei sit eletä täysin samanlaista elämää (asutaan luolissa, hakataan toisiamme kivenmurikoilla ja pökkäilään naaraita silloin kun huvittaa.)

Kunhan tyhmyyttäni ihmettelen vaan..

Muuten järkevän oloinen juttu, mutta pari juttua jäi kaivelemaan. esim. mikä logiikka tässä on: "nämä kalat ovat kasvaneet altaassa, niitä ei voi syödä." Eihän ne kalat nyt sitä tajua, että ne ovat kasvaneet altaassa. (toisaalta olisi kyllä hyvä jos eläimet saisivat elää luonnossa, mutta ehkä liian haasteellista tällä ihmismäärällä)

En väitä ettäkö sillä olisi mitään merkitystä, mutta kyllähän kasvatetuilla kaloilla on aivan erilainen ravinto kuin vapaana elävillä.
Ainakin riistaeläimissä tämä makuero (ja erot jopa rasvakoostumuksessa) verrattuna kotieläimiin on havaittavissa selvästi, mutta enpä tiedä kaloista...

Miksi maitotuotteet ovat pannassa? onhan täällä pohjoisessa asuneille ihmisille kehittynyt toleranssi maidolle, siitä saatavan rasvan takia (auttaa selviytymään talven yli).

Koska idea on ollut imitoida sitä ravintoa, jota ihminen on käyttänyt satoja tuhansia vuosia ennen maatalouden kehittämistä ja täten siis evoluution seurauksena sopeutunut siihen parhaiten. Maidon juominen on vain muutama tuhat vuotta vanha lisäys ihmisen ruokavalioon ja siksi joidenkin teorioiden mukaan se ei vielä sovellu kovin hyvin ihmiselle imetysiän jälkeen.

Tuosta maitohommelista vähän. Ihmisellähän on kuitenkin hyvät edellytykset/valmiudet käyttää maitoa ravintona, ilmeisesti juuri äidinmaidon ansiosta. Näinhän ei ole heinäkasvien siementen, eli viljojen, kohdalla joten niihin sopeutumiseen menee enemmän aikaa kuin maidon. Jotkut ihmiset ovat siis ehtineet jo sopeutua maitoon ja jopa viljoihin. Tällä ja sillä ettei maito aiheuta itselleni mitään ainakaan näkyviä ongelmia, voin juoda maitoa. Luomumaitoa tulee juotua sellaiset ehkä litra tai pari viikossa eli kuitenkin aika vähän.

Mulla on ollut ylimääräistä aikaa ja olen kokeillut, mihin quinoa taipuu. Aijai!

VISPIPUURO GOES PALEO
1 1/2 pussia pakastepuolukoita
2 dl quinoaa (puolet jauhona, puolet hienonnettuna jyvänä)
Vettä
(1 dl Vaniljaheraa, EI paleokamaa, mutta peruspakkisextra :D)

Eli ensin keitetään puolukat ja heitetään quinoat pehmenneiden puolukoiden sekaan. Kun puuro on valmista (n. 20min), jäähdytetään ja vatkataan (herat joukkoon jos haluaa). Itse en käyttänyt muuta makeutusta. Ihanaa, tekis mieli syodä koko kulho, vaikka tuossa on kyllä n. kolme annosta. Laitoin jääkaappiin odottamaan aamua.

PALEOLEIPÄ
1 dl pellavansiemenrouhetta
1 dl quinoajauhoa
2 dl vehnälesettä (tämä EI ole paleokamaa, mutta voi korvata ylemmillä)
4 kananmunaa
Iso loraus kookosöljyä
2tl leivinjauhetta
Ripaus himalajan suolaa

Kaikki sekaisin, ensin kuiva-aineet, sitten uunipellille muotoillaan leipä ja uuniin, olisiko ollut 200 astetta ja vajaa puoli tuntia. En ole niin kovin tarkka, joten kannattaa tsekkailla. Dippailin lämpimät koepalat oliiviöljyyn, aih, ihanaa. Ja paljon kuitua. Tätä voi maustaa ja soveltaa esim. eri öljyillä ja mausteilla. Porkkanaakin voisi kokeilla, porkkanasämpylöitä anyone?

Molemmat ovat erinomaisia aamiaispöytään.

Tein jokin aika sitten myös pinaattipiirakkaa, pohjassa käytin quinoa(jauho)-vesi-öljy-suola-seosta ja toimi hyvin.

Tämä on vehnäjauhon ja mannaryynin loppu!

Liitteet

• Photo1080.jpg
    Photo1080.jpg
    160,2 KB · Katsottu: 220
  • Photo1081.jpg
    Photo1081.jpg
    149,1 KB · Katsottu: 242

Onko jotain luotettavia tutkimuksia että prosessointi (esim. maidon) aiheuttaisi jotain ruumiille haitallisia kemikaaleja? Ja ei kai primal/paleo vastusta geenimanipuloitua ruokaa?

Täällä on kerrottu mun mielestä aika selkokielellä tästä maidon "terveellisyydestä" ja "tarpeellisuudesta" - lue jos kiinnostaa. Aiheesta löytyy kyllä paljon tietoa netistä, kun vaan jaksaa etsiä (eikä jumahda sinne Valion sivuille). Tuntuu, että nykyään yhä useammat ihmiset uskaltaa kyseenalaistaa näitä yleisiä ravitsemussuosituksia... vähän kun perehtyy ja ajattelee järjellä niin kaikki on lopulta aika selkeää :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom