Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Lukemassani kivikautista ruokavaliota koskevassa kirjassa ainakin kirjoittaja totetaa että: "Ne jotka luulevat tätä taas joksikin uudeksi muotivillitykseksi tiedoksi, että paleodietti perustuu vuosikymmenten aikana tehtyihin lukuisiin tutkimuksiin". Tuonne päin siis, luonnollisesti en sanatarkasti muista. Lisäksi viljojen epäterveellisyydestä olen lukenut kirjan 'Vaaralliset viljat'. Tässä taas kirjoittajat jopa toteavat että "näytä kirjaa omalle lääkärillesi, niin hän voi todeta että lähdeluettelo on todella pätevä".

Se mitä tulee kasvisten ja hedelmien jalostukseen, niin selvähän se on ettei joku sokeria tursuava GMO-hedelmä vedä vertoja villissä ja vapaassa luonnossa kasvaneelle. Energiapitoisuus ja maku kyllä monesti paranevat, mutta mikroravinteissa mennään sitten taaksepäin kun kasvia jalostetaan. Jokainen voi varmasti kuvitella että miten hurjasti metsässä asunut, geeneiltään meitä vastaava ihminen, on aikoinaan saanut mikroravinteita kun on vetänyt ruokaa suoraan kädestä suuhun :). Voisiko olla mahdollista esim. että sen verran mitä silloin on saatu esim. C-vitamiinia voisi olla se optimaalinen, se mihin geenimme ovat sopeutuneet, määrä C-vitamiinia (kuulemma nykysuosituksiin verrattuna 8-kertainen määrä C-vitamiinia on silloinen ihminen saanut).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lukemassani kivikautista ruokavaliota koskevassa kirjassa ainakin kirjoittaja totetaa että: "Ne jotka luulevat tätä taas joksikin uudeksi muotivillitykseksi tiedoksi, että paleodietti perustuu vuosikymmenten aikana tehtyihin lukuisiin tutkimuksiin". Tuonne päin siis, luonnollisesti en sanatarkasti muista. Lisäksi viljojen epäterveellisyydestä olen lukenut kirjan 'Vaaralliset viljat'. Tässä taas kirjoittajat jopa toteavat että "näytä kirjaa omalle lääkärillesi, niin hän voi todeta että lähdeluettelo on todella pätevä".

No mikä siitä viljasta tekee niin vaarallista? Gluteiiniko? No sen mä tavallaan ymmärränkin, onhan sitä tutkittu. Mutta eikös Paleo-dietillä kuulu vältellä ihan kaikkia viljatuotteita? Kiinnostais tietää, että mitkä on ne _tutkitut_ syyt tähän? Ja mitä vikaa on riisissä? Ja onko perunakin kielletty?

ladybird, viljojen ongelmana ovat niiden proteiinien lisäksi myös lektiinit (kasvien omat torjunta-aineet) sekä liukenemattomat kuidut, jotka eivät hypestä huolimatta tunnu varsinkaan ruoansulatusvaivaisille kovin hyvin sopivan. Näihin juttuihin tosin on traditionaalisesti kyetty vaikuttamaan oikealla käsittelyllä, kuten liotuksella ja hapattamisella, jotka ovat sittemmin valitettavasti aika lailla unohtuneet.

Mä en kanssa oikein ymmärrä perunan ja riisin kieltämistä. Ok, eivät toki ole kasveja suoraan neoliittiselta ajalta mutta melko käsittelemättömiä ja varsin turvallisia hiilihydraatteja kuitenkin. Etenkin peruna on mun mielestä aliarvostettu hiilihydraatinlähde ja suotta demonisoitu, sillä ei kai ole tarkoitus, että noita tulisikaan päivässä puolta kiloa mussuttaa vaan pieniä määriä.

Itse päätin kokeilla viljojen pois jättämistä/vähentämistä kun jatkuvasti törmäsin kirjoituksiin ihmisten kokemista hyödyistä viljattomalla dieetillä. En sairasta keliakiaa, eikä muutenkaan ole mitään "haittoja" ollut viljoista, mutta ilmavaivoja ei ole ollut sen jälkeen kun viljat väheni. Lisäksi olo on tuntunut jotenkin skarpimmalta (vaikea löytää sopivaa adjektiivia kuvaamaan fiilistä) ja kevyemmältä. En osaa sanoa johtuuko tämä viljojen haitoista vaiko niiden tilalle tulleiden kasvisten hyödyistä? Mitään tutkimusta en ole löytänyt viljojen haitoista, mutta tiede.fi -sivustolla on pitkä keskusteluketju nimellä "viljojen gluteiini huumeiden listalle", josta penkomalla voisi löytyä joku linkki?

ladybird, viljojen ongelmana ovat niiden proteiinien lisäksi myös lektiinit (kasvien omat torjunta-aineet) sekä liukenemattomat kuidut, jotka eivät hypestä huolimatta tunnu varsinkaan ruoansulatusvaivaisille kovin hyvin sopivan. Näihin juttuihin tosin on traditionaalisesti kyetty vaikuttamaan oikealla käsittelyllä, kuten liotuksella ja hapattamisella, jotka ovat sittemmin valitettavasti aika lailla unohtuneet.

Mutta eikö noita lektiinejä ole suunnilleen kaikissa ravinnon lähteissä? Vai eroavatko eri ruokien lektiinit jotenkin toisistaan?

Mutta eikö noita lektiinejä ole suunnilleen kaikissa ravinnon lähteissä? Vai eroavatko eri ruokien lektiinit jotenkin toisistaan?

Ainakin on tiedossa, että tietyissä kasveissa (palkokasvit, täysjyväviljat, pähkinät) on enemmän lektiinejä kuin toisissa, ja eläintuotteissahan varsin vähän, koska eläinten puolustautuminen mahdollista syöjää vastaan tapahtuu eri keinoin (joskin lektiineillä on muitakin tehtäviä). Lisäksi nuo eroavat ravinneryhmittäin, ja mahdollinen yliherkkyysoireilu riippuu siitä, minkä tyypin lektiineille yksilö mahdollisesti ylireagoi. Jotenkin tuo ehkä liittyy suolistoflooraan ja mahdollisesti jo vaurioituneeseen solukkoon, jonka korjaamista lektiinit häiritsevät.

Unohtui muuten haittalistassa mainita viljojen fytiinihappo, joka heikentää ruoan hivenaineiden imeytymistä. Tuokin on kai mm. hapattamalla ja idättämällä täysin käsiteltävissä.

Lisäksi viljojen epäterveellisyydestä olen lukenut kirjan 'Vaaralliset viljat'. Tässä taas kirjoittajat jopa toteavat että "näytä kirjaa omalle lääkärillesi, niin hän voi todeta että lähdeluettelo on todella pätevä".

Kyseinen kirja on kyllä lukemisen arvoinen, koska se fanaattisuudessaan menee hyvän huumorin puolelle. Tästä kirjastahan on lähtöisin mm. huhut, että viljat voidaan liittää yli 200 eri sairauteen ja gluteiini on pahin mahdollinen myrkky.

Mua kiinnostais nähdä joku tutkimus, jossa on tutkittu gluteiinin vaikutusta terveisiin ihmisiin. Kaikki gluteiinitutkimukset, jotka mä onnistuin löytämään oli keliaakikoilla tehtyjä tutkimuksia ??

Mua kiinnostais nähdä joku tutkimus, jossa on tutkittu gluteiinin vaikutusta terveisiin ihmisiin. Kaikki gluteiinitutkimukset, jotka mä onnistuin löytämään oli keliaakikoilla tehtyjä tutkimuksia ??

Sama täällä.

Pitkään olen miettinyt viljojen jättämistä, mutta toistaiseksi olen vaan saanut vähennettyä. Viimeisien kuukausien aikana IF menetelmällä olotila parantunut ihan älyttömästi, ja keho käsittelee myös viljoja paljon paremmin näin.

Tämän saman tekstin voi lukea mistä tahansa dieettikirjasta. Sitä kutsutaan markkinoinoinniksi :).

Turha se on markkinoida enää siellä sisäsivuilla lukevilla argumenteilla, harvoin sitä tulee kaupassa sitä kirjaa "sisältä" luettua :). Mutta todella mielenkiintoinen asia tuo viljojen vaarallisuus, ihmiskunta on kuitenkin pitkälti niistä riippuvainen joten voidaan kyllä olettaakkin viljoja vastaan esitettyjen _faktojen_ saavan epämiellyttävän vastaanoton.

Viljat ovat varmasti mahdollistaneet tämän hetkisen väestömäärän pallolla, mutta onko ne yksilötasolla terveellisiä? Vaikka virallisella taholla oltaisi samaa mieltä ihmiselle sopivimman ruokavalion suhteen kuin esim. paleoruokavalio on, niin suosittelisivatko virallisten suositusten laatijat ruokavaliota jota pystyisi noudattamaan vähemmistö maapallolla?

Eivät suosittelisi paleo-ruokavaliota kaikille, raha pyörittää maailmaa. Eli tottakai mm. Suomen maataloustuotanto vaikuttaa siihen, mikä täällä on mukamas terveellistä. Sitähän täällä ihmiset yritetään saada syömään, mitä tuotetaankin. Se ei todellakaan ole mikään salaliitto, niin se vaan on. Yksilötasolla voi kuitenkin valita paremmatkin tuotteet kuin leivän ja perunan. Muutenkin ihan naurettavaa että monille eläinlajeilla on yleisesti hyväksyttyjä terveellisiä ruokavalioita (joita siis eläinlaji on syönyt koko historiansa ajan), mutta ihmiselle tuputetaan perimän vastaista ruokaa. Esim. viljathan eivät sovellu koirillekaan, vaikka koira ihmisten tapaan saa niistä energiaa ja pysyy jopa jotenkuten elossakin.

Eivät suosittelisi paleo-ruokavaliota kaikille, raha pyörittää maailmaa. Eli tottakai mm. Suomen maataloustuotanto vaikuttaa siihen, mikä täällä on mukamas terveellistä. Sitähän täällä ihmiset yritetään saada syömään, mitä tuotetaankin. Se ei todellakaan ole mikään salaliitto, niin se vaan on. Yksilötasolla voi kuitenkin valita paremmatkin tuotteet kuin leivän ja perunan. Muutenkin ihan naurettavaa että monille eläinlajeilla on yleisesti hyväksyttyjä terveellisiä ruokavalioita (joita siis eläinlaji on syönyt koko historiansa ajan), mutta ihmiselle tuputetaan perimän vastaista ruokaa. Esim. viljathan eivät sovellu koirillekaan, vaikka koira ihmisten tapaan saa niistä energiaa ja pysyy jopa jotenkuten elossakin.

No minkä takia sitä tuotantoa ei voitaisi muuttaa niin, että alettaisiinkin vehnän, rukiin, ohran ja kauran sijasta viljellä enemmän gluteenitonta tattaria, jos gluteiini on kerran haitallista? Tattari kun on vielä kaikkein helpoin viljeltävä ja menestyy köyhemmilläkin maaperillä. Vai onko se tattarikin paha? Niiden lektiinien takia? Primal-ruokavalioon ei sitten varmaan kuulu myöskään pavut? Entäs kaikki muut kasvikunnan tuotteiden myrkyt? Esim. nitraatti, jota on punajuuressa, pinaatissa, salaatissa jne.

Turha se on markkinoida enää siellä sisäsivuilla lukevilla argumenteilla, harvoin sitä tulee kaupassa sitä kirjaa "sisältä" luettua :).
Tottakai sitä markkinoidaan sisäpuolellakin. Tässähän sinäkin juuri viittaat siihen mitä olet lukenut faktana viitteineen.

Sinällään mä en osaa sanoa juuta enkä jaata asiaan. Tää on vaan taas yks niistä sadoista mullistavista ruokavalioista mitä maailmalla liikkuu. Jokainen perustuu tutkittuun tietoon ja rohvessoorien sanoihin.

Tämä Paleosta kertova video on kovin lapsellinen, vaikka varmasti hyvää tarkoittaakin. Jokainen täysjärkinen ymmärtää, että tällaisen ruokavalion noudattaminen on ihan oivallista, mutta ei se tarpeellista ole. Aivan yhtä loistavan fiiliksen ja hyvän kunnon saa noudattamalla kohtuutta aivan tavanomaisessa ruokailemisessa (kyllä, ihan puuroakin ja leipääkin voi syödä) ja harrastamalla säännöllistä liikuntaa. Mitään järjellistä estettä viljatuotteiden kohtuukäytölle ei ole.
Missä on määritelty mitä on Tavanomainen Ruokailu? Onko se sinun oma määritelmäsi, vai jonkun virallisen tahon määritelmä? Vai vain sitä mitä tähänkin asti on satuttu syömään?

Ei paleo ole mikään tarkkaan speksattu ruokavalio, jota pitäisi noudattaa. Se on enemmänkin näkökulma ruokavalion muodostamiseen, mietitään mikä voisi olla ihmiselle genetiikalle sopiva ruokavalio. Eikä sitä tarvitse noudattaa mitenkään tarkasti ideologiselta pohjalta, vaan voi koittaa mikä itsellä toimii. On ihan järkevää kyseenalaistaa, että onko kaikki nykyään syötävät ruoat oikeasti kaikille sopivia ja terveellisiä.

Aika monet kokevat, että viljat eivät sovi heille. Viljat aiheuttavat vatsavaivoja ja muitakin terveyshaittoja. Sellaista henkilöä tuskin kiinnostaa kovin paljoa, että sattuuko viljat sopimaan Jouni Virtamolle vai ei. On suorastaan typerää syödä ruokaa, joka aiheuttaa jatkuvasti vaivoja. Ja paleo tarjoaa yhden näkökulman siihen, miksi ne viljat eivät välttämättä sovi kaikille. Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys.

Veikkaan, että vuoden päästä Pakkiksella puhutaan jostakin muusta muotidieetistä/elämäntavasta. Halo jatkaa paleota, muut sanovat jatkavansa, mutta fuskaavat.
Kohtuullisen halpa argumentti leimata jokin "muotidieetiksi". Ei paleo edes ole mikään selkeä yksittäinen dieetti, vaan se voi olla aika monenlainen. Tuskin kovin moni edes ajattelee noudattavansa mitään paleodieettiä, vaan syö vain sellaisia ruokia jotka tuntuvat sopivilta ja terveellisiltä. Ehkä tuo paleo on enemmänkin vaan termi, jolla yksinkertaistaen selitetään asiasta tietämättömälle mistä siinä on kysymys. En ole kuullut, että kukaan noudattaisi tiukasti paleota vain paleon vuoksi.

Ei paleo ole mikään tarkkaan speksattu ruokavalio, jota pitäisi noudattaa. Se on enemmänkin näkökulma ruokavalion muodostamiseen, mietitään mikä voisi olla ihmiselle genetiikalle sopiva ruokavalio. Eikä sitä tarvitse noudattaa mitenkään tarkasti ideologiselta pohjalta, vaan voi koittaa mikä itsellä toimii. On ihan järkevää kyseenalaistaa, että onko kaikki nykyään syötävät ruoat oikeasti kaikille sopivia ja terveellisiä.
...
Kohtuullisen halpa argumentti leimata jokin "muotidieetiksi". Ei paleo edes ole mikään selkeä yksittäinen dieetti, vaan se voi olla aika monenlainen. Tuskin kovin moni edes ajattelee noudattavansa mitään paleodieettiä, vaan syö vain sellaisia ruokia jotka tuntuvat sopivilta ja terveellisiltä. Ehkä tuo paleo on enemmänkin vaan termi, jolla yksinkertaistaen selitetään asiasta tietämättömälle mistä siinä on kysymys. En ole kuullut, että kukaan noudattaisi tiukasti paleota vain paleon vuoksi.

Tää on JUST se mitä oon halunnut tähän ketjuun sanoa, mut en oo osannu muotoilla älykkäästi. Nimenomaan se itselle toimivan jutun hakeminen on tärkeää, sillä paleo on tosiaan vain kattotermi, jolla asian voi helposti selittää. En ikinä lukisi paleota miksikään muotidieetiksi, mutta kai asiaan sen kummemmin perehtymättömän on helppo tulkita se sellaiseksi. Mulle se on pyrkimys syödä luonnollista ja vähän käsiteltyä ruokaa jonka koen sopivan mulle.. Esim. viljathan on sellaisenaan ihmiselle syömäkelvottomia, ja vaikka joku voikin niitä syödä oireetta, itse voin paremmin ilman = en syö viljatuotteita. Simple as that, ei sen tajuamiseen mitään muotidieettejä tarvita.

Sellainen juttu, jota mä haluaisin korostaa on toi eri ruoka-aineiden sopiminen eri ihmisille; moni helposti ajattelee, että kyllä nämä puurot, leivät, rahkat ja maidot mulle sopii ihan hyvin, mutta sitten farttaillaan maha turpeana pitkin päivää ja ajatellaan että se on ihan normaalia... Niitä pienempiä sopimattomuuden oireita ei ehkä tunnisteta tai ainakaan yhdistetä ruokiin, ja sitten syödään jotain activiaa paikkaamaan ongelma.

Kyllähän kaikki saa syödä ihan just niitä ruokia, joita haluaa. Mun mielestä vaan toi "Viljat ei ole ihmisen ruokaa" on niin voimakas väite, että ois kiva kuulla siihen jotain muutakin perusteita kuin "mulla on parempi olo ilman viljatuotteita". Vaikea uskoa, että esim. tattari ei olisi ihmiselle sopivaa ruokaa, kun sillä on kuitenkin lukuisia ihmisen terveyttä edistäviä vaikutuksia. Ja sitten jos miettii tätä Paleota etenkin urheilijan kannalta, niin herää pakostikin kysymys, että onko se muka terveellisempää mättää niitä hedelmiä kuin käyttää monipuolisempia hiilihydraatin lähteitä. Maksa ei ainakaan tykkää suurista fruktoosimääristä.

Kun ei urheilija tarvitse gluteenia sisältäviä tuotteita, onhan noita monia ammattilais- ja amatöörivapaaottelijoita ns. kivikautisella dietillä ja monia on ketolla. Useimmat kokeilleista sanovat, että hemmetin hyvä fiilis tulee. Itse vetäisin sen johtopäätöksen, että jos jokin tuntuu hyvältä niin ei se nyt ainakaan epäterveellistä ole..?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom