Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Terve halo ja kumppanit. Tarkottaako toi

-Kalaöljy: 5.0 g

ihan pullosta saatavaa vai vedättekö vielä omega3-pillereitä? Vai molempia?

Liikeneekö vinkiksi halpoja/hyvälaatusia/luotettavia merkkejä tai ostopaikkoja noille kalaöljyille tai napeille? Nettitilauskin käy hyvin.

Toinen juttu on että kattelin tossa hieman hintalaatusuhdetta kaloille ja silli pisti silmään erittäin rasvapitosena kalana. Ongelma on vaan että sitä ei taida suomesta saada muutakuin suolattuna (ja itämeren silakoissa vähän arveluttaa nuo saasteet). Että onkos jollain kokemusta sillistä, jos sitä liottelee ahkerasti vuorokauden niin uskaltaako sitä alkaa syömään kilokaupalla vai tuleeko liikaa suolaa?

EDIT: tosiaan tarkotan siis kalatiskiltä saatavaa kokonaista päätöntä suolasilliä enkä niitä purkissa olevia (joissa on käsittääkseni sokeria..)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ostin Steviaa pari paivaa sitten paikallisesta marketista (olen Aasiassa) ja huomasin, etta sehan on suurimmaksi osaksi maltodekstriinia, onko mua huijattu?

Kyllä stevian pitäisi olla suurimmaksi osaksi ihan steviaa, voi olla että sitä on blendattu maltoon jotta saataisiin makeutussuhteet vastaavaksi sokerin kanssa. Steviauutettahan tarvitaan yleensä joku 1/10-osa teelusikasta, määrät on siis tosi pieniä.

Terve halo ja kumppanit. Tarkottaako toi ihan pullosta saatavaa vai vedättekö vielä omega3-pillereitä? Vai molempia?

Itse napsin kapseleita kun olen netistä ostanut halvalla hirveän säkin, pullosta käy tietysti jos maku/koostumus ei haittaa.

Liikeneekö vinkiksi halpoja/hyvälaatusia/luotettavia merkkejä tai ostopaikkoja noille kalaöljyille tai napeille? Nettitilauskin käy hyvin.

Itse tilasin eräästä nettikaupasta Englannista, noita paikkoja löytyy googlettamallakin.

Sillistä ei valitettavasti ole kokemusta, mutta en itse olisi vhh-tyyppisellä ruokavaliolla suolasta yhtään huolissani.

Terve Halo ja muutkin!

Olenkin viime aikoina perehtynyt primaliin enemmankin lahinna Mark'sin omenasivuilta. Kiinnostaa tuo elamantapa kokonaisuudessaan. Nyt on tullut juostua paljainjaloin biitsilla ja elettya muutenkin luonnollisempaa elamaa. Mutta..

Mark itsekin toteaa useaan otteeseen, etta primal ei sellaisenaan oikein sovi paljon treenaavalle. Etta treenit pitaisi pitaa lyhyina. No, minulla tulee olosuhteiden pakosta treenattua melkeinpa joka paiva 4-6 tuntia paivassa ja kolme tuntia kerrallaan. Nyt olen jo aika tottunut treenimaaraan, mutta syon joka aamu puuroa. (Ahh!) Se vaan on kokemukseen perustuen parasta bensaa minun moottorilleni. En ole keksinyt hyvaa primal-aamiaista, jolla oikeasti jaksaisin yhta hyvin, kokeillut olen muitakin vaihtoehtoja. Ei vaan liha ja pahkinat sita paitsi aamusta heti nappaa (olen kokeillut, ei oikein toiminut), kun pitaisi heittaa jotain tankkiin treeneja ajatellen. Noooh.. muuten kylla tulee syotya aika primal-meiningilla.

Mutta edelleen.. jos on vinkkeja aamiaisen suhteen (ja nimenomaan aamiaisen, jolla jaksaa vetaa kolmen tunnin nyrkkeilytreenit), kertokaa toki!

Ja mitas muuta.. siita maltosta vaan kyselin kun oli sellainen mielikuva, etta se nostaa verensokeria tai on taytta hiilaria, ehka olen vaarassa sitten. Katsoin kylla ko. firman nettisivuilta ja sanoivat, etta on kaloriton ja sopii diabeetikoille, siita voisi paatella, etta ei nosta sokereita.

Halo, oletko lukenut kirjan loppuun, tuliko ahaa-elamyksia..?

Juuh.. mukavaa kesaa kaikille!

Terve Halo!

Mark itsekin toteaa useaan otteeseen, etta primal ei sellaisenaan oikein sovi paljon treenaavalle. Etta treenit pitaisi pitaa lyhyina. No, minulla tulee olosuhteiden pakosta treenattua melkeinpa joka paiva 4-6 tuntia paivassa ja kolme tuntia kerrallaan. Nyt olen jo aika tottunut treenimaaraan, mutta syon joka aamu puuroa. (Ahh!) Se vaan on kokemukseen perustuen parasta bensaa minun moottorilleni. En ole keksinyt hyvaa primal-aamiaista, jolla oikeasti jaksaisin yhta hyvin, kokeillut olen muitakin vaihtoehtoja. Ei vaan liha ja pahkinat sita paitsi aamusta heti nappaa (olen kokeillut, ei oikein toiminut), kun pitaisi heittaa jotain tankkiin treeneja ajatellen. Noooh.. muuten kylla tulee syotya aika primal-meiningilla.
Ei nyt ehkä ihan primalia ole, mutta mitenkäs joku tuollainen raakapuuro aamupalaksi? Eli edellisenä iltana lautaselle kaurahiutaletta, kvinoaa, pähkinöitä, siemeniä, jne, likoamaan ja aamulla sitten naamariin. Periaatteessa siis mysliä, mutta liotettuna, jolloin fytiinit ja muut huonot aineet saadaan neutraloitua. Ei sinänsä taida olla mitään tarvetta välttää täysin viljaa, jos se itselle tuntuu sopivan ja vointi on hyvä. Ja esimerkiksi tuo kvinoa on aika primal vaihtoehto: ei gluteiinia ja aika hyvä proteiinikoostumuskin. Ja hedelmät tuoreena tai kuivattuna on myös ihan hyviä hiilarin lähteitä, jos paljon treenaa ja tuntee niitä tarvitsevansa. Jonkunlainen green smoothiekin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto aamupalaksi tai ainakin sen osaksi.

En nyt tiedä onko tästä keskusteltu, mutta eikö tyydyttyneitä rasvoja tulisi olla vähintään 30% kokonaisrasvasta. Eli kananmunat, rasvaiset juustot, rasvainen liha tms tulisi olla myös mukana, ettei ihan kasvikseksi menisi. Eka postauksessa olevista esimerkeistä sitä nimittäin ei saa juuri ollenkaan.

Onko kukaan onnistunut tekemään syötävää raakapuuroa? Quinoasta tuli ainakin sairaan pahaa vaikka sitä noissa ohjeissa suositellaan.

En nyt tiedä onko tästä keskusteltu, mutta eikö tyydyttyneitä rasvoja tulisi olla vähintään 30% kokonaisrasvasta. Eli kananmunat, rasvaiset juustot, rasvainen liha tms tulisi olla myös mukana, ettei ihan kasvikseksi menisi. Eka postauksessa olevista esimerkeistä sitä nimittäin ei saa juuri ollenkaan.

Huh, olin missannu tän postauksen kokonaan. Kyllä mulla tulee ruokavaliosta tyydyttyneitä rasvoja normaalisti vähintään se 1/3, monesti varmaan enemmänkin. Eka postaus tosiaan on vaan esimerkki, mutta onhan sielläkin 3 kananmunaa, naudanfilettä ja jonkun verran voita.

Sattumoisin Mark's Daily Applessa oli hyvä ja kattava postaus tyydyttyneistä rasvoista ihan pari päivää sitten, jos amerikka taipuu niin kannattaa lukaista: http://www.marksdailyapple.com/saturated-fat-healthy/

Suolasta muuten puheenollen niin tilasin englannista 'himalajan vuorisuolaa' tai jotain vastaavaa. Väriltään kirkkaan punaista :). Uskon että tuota suolaa voi syödä niin runsaasti kuin jaksaa, maultaan meinaan todella "suolaisempaa" verrattuna normisuolaan. Eli ei vaaraa liiallisesta suolan käytöstä.

Onko kukaan onnistunut tekemään syötävää raakapuuroa? Quinoasta tuli ainakin sairaan pahaa vaikka sitä noissa ohjeissa suositellaan.

Nyt VIHDOIN kokeilin - laitoin yoksi kannen alle quinoa hiutaleita, pellavarouhe-mustikkasekoitusta ja vahan goji-marjoja ja vetta. Oli yon aikana muuttunut 'puuroksi', jota juuri syon, on aika hyvaa, tosin kylmaa (yllattaen). Laitoin viela paalle kookosoljya ja agave-nektaria, kylla nyt kelpaa, kaikkien paleo- ja raakaruoka-oppien mukaisesti. Tulen tekemaan tata uudestaankin, mikali vatsa tykkaa. :D

..niin ja 'juomana' pinaatti-herneenverso-persilja-banaani-sitruuna-kiivi-coctail.

Suolasta muuten puheenollen niin tilasin englannista 'himalajan vuorisuolaa' tai jotain vastaavaa. Väriltään kirkkaan punaista :). Uskon että tuota suolaa voi syödä niin runsaasti kuin jaksaa, maultaan meinaan todella "suolaisempaa" verrattuna normisuolaan. Eli ei vaaraa liiallisesta suolan käytöstä.
Merisuolan lisäksi varmaan ainoa suola mitä edes kannattaa käyttää!

Miksi merisuolaa?
Merisuola ja himalajasuola on ainoita, joissa mineraalit on veren normaalien mineraalipitoisuuksien kanssa tasapainossa. Merisuolasta valmistetaan ruokasuolaa poistamalla merisuolasta kalium, magnesium ja about 80 muuta mineraalia..
Suolayhtiöt sitten myy noi valmistuksessa poistetut alkuaineet lääke ja lisäravinne firmoille kovalla voitolla ja niistä tehdään lisäravinteita jne.

Aiheesta löytyy PALJON faktaa nestistä.

Summa summarum, ainoat oikeat suolat mitä kannattaa käyttää on Himalajasuola (eli kristallisuola, vuorisuola, kuninkaiden suola) ja KÄSITTELEMÄTÖN merisuola.

Merisuola ja himalajasuola on ainoita, joissa mineraalit on veren normaalien mineraalipitoisuuksien kanssa tasapainossa. Merisuolasta valmistetaan ruokasuolaa poistamalla merisuolasta kalium, magnesium ja about 80 muuta mineraalia..
Suolayhtiöt sitten myy noi valmistuksessa poistetut alkuaineet lääke ja lisäravinne firmoille kovalla voitolla ja niistä tehdään lisäravinteita jne.

Summa summarum, ainoat oikeat suolat mitä kannattaa käyttää on Himalajasuola (eli kristallisuola, vuorisuola, kuninkaiden suola) ja KÄSITTELEMÄTÖN merisuola.
http://www.elisanet.fi/faro/suola/suolasta.htm

Pansuolassa on tallella magnesium, kalium ja muutama muu kivennäisaine. Vastaavasti Pansuolassa on vähemmän natriumkloridia. Pansuolaa käytetään myös luomutuotteiden suolana.

Itse en ole muuta suolaa käyttänytkään.

Pansuolassa on tallella magnesium, kalium ja muutama muu kivennäisaine. Vastaavasti Pansuolassa on vähemmän natriumkloridia. Pansuolaa käytetään myös luomutuotteiden suolana.

Itse en ole muuta suolaa käyttänytkään.
Pan suola ainakin maistuu ihan paskalle merisuolaan verrattuna.

Merisuola ja himalajasuola on ainoita, joissa mineraalit on veren normaalien mineraalipitoisuuksien kanssa tasapainossa.

Perustele mikä on mielestäsi tasapaino? 1:1, 1:2, 1:10? nojoo, paljastan samantien, ei ne ole kovinkaan tasapainoiset jos tarkoitat tuolla sitä että oli samansuuntaiset suhteet mineraalijakaumassa.

Merisuolasta valmistetaan ruokasuolaa poistamalla merisuolasta kalium, magnesium ja about 80 muuta mineraalia..

Juu, se maistuu vähemmän karvaalle ja on nätin valkoista tuon operaation jälkeen, ihmiset tykkää..

Se voi olla, pieni etsiskely ei vain tue näitä väittämiäsi..

Joo, saksassa tutkivat tuota himalajasuolaa, luvatusta 84 mineraalista löyty 10.
http://wiso.zdf.de/ZDFde/inhalt/19/0,1872,2275027,00.html

Niin ja jos vielä ajattelet että KÄSITTELEMÄTTÖMÄSSÄ merisuolassa on ne suhteen sopivat niin elä ihmeessä juo sitä veden kanssa tai syö minkään ruoka aineksen kanssa, menee ne suhteet taas johonkin eri suuntaan :) Mun mielestä kannattas tähdätä mineraali suhteissa siihen mitä elimisto vaatii/on optimi, ja se ei ole merisuolan mineraali jakauman mukainen.

edit:lisätään vielä että ei ollut tarkoitus kritisoida merisuolan käyttöä pöytäsuolan korvikkeena, jotkut tykkää ja varmaan on Primal eatingin filosofian mukaista.

Pan suola ainakin maistuu ihan paskalle merisuolaan verrattuna.

Valitettavasti vain valtaosa kaupoissa merisuolana myytävistä on 95% natriumkloridia, joten olethan tarkastanut tuoteselosteesta ettei oma suolasi ole sitä lajia? Se kun ei eroa tavan pöytäsuolasta oikeastaan lainkaan.

Tavalliseen suolaan tottuneille pansuola on varmasti aika erilaisen makuista, mutta niin on aito merisuolakin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom