Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syön salaattia. On sen verran pientä silppua että haarukoiminen muistuttaa nuorallakävelyä ja nälissään ei mikään vituta niin paljon kuin se, että ruokaa ei saa tarpeeksi suuhun

Beginner: Pientä offotopikkia. Tunnetaanko me? Mulla on koko meidän pakkissuhteemme ajan häirinnyt tämä asia ja nyt parin rohkaisuraejuustopurkin jälkeen olen valmis kysymään sitä suoraan.

EDIT: Hahah, leangainssin jälkeen haarukat on pysyny jostain syystä loorassa, oli ruokana sitten uuniperunaa, salaattia, kanankoipia(wtf) tai ranskalaisia :D

Beginner: Pientä offotopikkia. Tunnetaanko me? Mulla on koko meidän pakkissuhteemme ajan häirinnyt tämä asia ja nyt parin rohkaisuraejuustopurkin jälkeen olen valmis kysymään sitä suoraan.

Eeeei.... Tunnutaan vaan olevan aika samoilla linjoilla ainakin ruuan suhteen.

Hahah, leangainssin jälkeen haarukat on pysyny jostain syystä loorassa, oli ruokana sitten uuniperunaa, salaattia, kanankoipia(wtf) tai ranskalaisia :D

Wot? Mistäs nyt tuulee?

Eeeei.... Tunnutaan vaan olevan aika samoilla linjoilla ainakin ruuan suhteen.

Okei. Olin aika 100% varma että tunnen sut, mutta eipä sittenkään.

Wot? Mistäs nyt tuulee?

Tohon haarukoimisen perseilyyn otin kantaa. Miksi leangainssin jälkeen on boldattu? Sen jälkeen kun aloitin leangainssin sillon joskus oon siirtynyt syömään enemmän lusikalla ihan vain koska vituttaa haarukoida kahta kiloa safkaa. Kestää 2h syödä. :)

Tohon haarukoimisen perseilyyn otin kantaa. Miksi leangainssin jälkeen on boldattu? Sen jälkeen kun aloitin leangainssin sillon joskus oon siirtynyt syömään enemmän lusikalla ihan vain koska vituttaa haarukoida kahta kiloa safkaa. Kestää 2h syödä. :)

Jaa jaa, no nyt ymmärrän. Yleensä vaan "jonkin jälkeen" tarkoittaa jonkin jälkeen, eli kun se on loppunut. Ihmettelin vaan paastopuritaanin yllättävää ratkaisua, kun luulin että lopetit LG:n. Lepo.

Ihmettelin vaan paastopuritaanin yllättävää ratkaisua, kun luulin että lopetit LG:n. Lepo.

Aseella uhattuna voisin lopettaa. Ehkä.

Vaikka olenkin paleon puolustaja, niin laitetaampa ihan lukemisen arvoinen blogikirjoitus tänne :http://all-nuts-in-a-case.blogspot.com/2011/08/kun-vhh-ei-sovi-loppuratkaisu.html. Ihan hyvä ottaa välillä paleolasit pois silmiltä ja katsella muitakin näkemyksiä.

Ihan ok kirjoitus, mutta ei kyllä vaikuttanut omiin mielipiteisiini yhtään. Each to their own ja niin poispäin, kaikki ovat yksilöitä ja ruokavalio sen mukaan. Vähän mua kyllä ärsytti kirjoittajan pilkkaava sävy puhuessaan "luonnonmukaisesta ruuasta". Hyväksyn kaiken muun kritiikin paitsi sen, että luonnollinen ruoka (puhdas liha, kasvikset, rasvat) olisi ikinä mitenkään pahasta. Miten kukaan voi puolustella jotain teollista höttöä ja nostaa sen oikean ruuan yläpuolelle? En käsitä.

Mulla näyttää tämä tiukka paleo toimivan odotettua paremmin. Nyt on 5.päivä menossa ja vaikka ei saisi käydä vaa'alla, kävin silti :evil: Turvotuksia on lähtenyt melkein 3kg jo ennestään normaalipainoisesta vartalostani ja kaiken lisäksi nyt on se aika kuukaudesta, mikä yleensä nostaa mulla painoa ruokavaliosta huolimatta vähintään kilon ja se kilo tipahtaa pois vasta menkkojen jälkeen. Selkeää tiivistymistä on nyt jo tapahtunut, esimerkiksi eilen laitoin päälleni sellaisen kauluspaidan minkä napit ovat aina pullottaneet enemmän tai vähemmän ja paita on venymätöntä materiaalia. Eilen se istui täydellisesti, oli jopa vähän löysä päällä.

Ei ole nälkä eikä tee mieli muuta kuin puhdasta ruokaa, joten ruodussa pysyminen ei vaadi edes paljon itsekuria.

Edit.
Ostin muuten tänään mm. kookospähkinöitä 1e/kg. Taidan käydä vielä hakemassa pari lisää... Nam!

Edit2. Ainiin ja eilen koitin yhden tuumakoon pienempiä farkkuja kuin mitä normaalisti käytän. Menivät peräti päälle ja nappi kiinni, mutta en uskaltanut ostaa pienten jenkkisten takia.

Tässä on myös ihan hauska kirjoitus. Vaikka monesti tullut esiin, niin hyvin koottuna tuo aihe. Ei ainoastaan ravintoon, mutta treeniin ja yleisesti elämän filosofiaan liittyvä.

That is, the paleo eater seems to see the world as one of two things: you are either a strict paleo eater consuming nothing but meats, veggies, fruits and other paleo-approved ™ foods (and I’d note here that the paleo folks are about as flexible with their definitions as the clean eaters, routinely rationalizing foods that they want to eat while ignoring others based on whim) or you’re living on nothing but refined grains.

Asia kulkee kuitenkin myös toisinpäin, kuten tässä thredissä on miljoonasti jo huomattu. Se ei näytä vaan saatana menevän jakeluun että paleo ei ole vhh, ja vhh ei ole paleo. Paleo voi olla vhh, vhh voi olla paleo, mutta oletusarvoilta paleo on ainoastaan ruokavalioratkaisu, ei makrojakaumamäärittely.

Vaikka olenkin paleon puolustaja, niin laitetaampa ihan lukemisen arvoinen blogikirjoitus tänne :http://all-nuts-in-a-case.blogspot.com/2011/08/kun-vhh-ei-sovi-loppuratkaisu.html. Ihan hyvä ottaa välillä paleolasit pois silmiltä ja katsella muitakin näkemyksiä.

Näitähän on tullut luettua, ja ne kaikki vaikuttaa suorastaan ketoosi-tyyppiseltä VHH-paleolta, mitä en oikein ymmärrä. Tulisi niissä hiilareissa kiinnittää paljon huomiota laatuun, eikä vaan demonisoida niitä suoralta kädeltä ja syödä pelkkää rasvaa/proteiinia.

Näin ohimennen voisin myös kysyä, kypsennättekö paljon syömisiänne? Pehmennättekö kasviksia yms., liha on varmasti monien lautasilla kypsennettynä.
Itse syön suurimman osan ravinnostani (Liha mukaanlukien) raakana.

Näin ohimennen voisin myös kysyä, kypsennättekö paljon syömisiänne? Pehmennättekö kasviksia yms., liha on varmasti monien lautasilla kypsennettynä.
Itse syön suurimman osan ravinnostani (Liha mukaanlukien) raakana.

100% paleokausina vedän kaiken raakana paitsi kananmunien valkuaiset. Liha mukaanlukien.

Raaka jauheliha + hyppysellinen merisuolaa + kourallinen manteleita tai kurpitsansiemeniä = Voisin syödä joka päivä ja olla ihan onnellinen.

Tuossa aikaisemmin oli puhetta punaisen lihan vaaroista (s.24). Aiheesta on nyt kirjoitellut mm. iltapäivälehdet. Lehtijutussa puhuttiin että 300 g punaista lihaa olisi turvallinen raja viikossa.

Mielestäni nuo väestötutkimukset ovat kyllä melko epäluotettavia. Jos jaetaan lihan suurkuluttajat karkeasti kahteen ryhmään, niin näistä voisi käyttää nimityksiä: terveystietoinen ja ei terveystietoinen. Ei terveystietoisen ryhmän stereotyyppi voisi olla mies joka syö paljon Hk.n sinistä, metukkaa, grillimakkaraa, makkaraperunoita, pitsaa miehekkäillä lihatäytteillä ja jauhelihaa. Alkoholin käyttökin saattaa olla melkoisen humalahakuista, eikä liikunta kuulu lempiharrastuksiin. Terveystietoisen ryhmän stereotyyppi on sitten jotain karppaajan ja luolamiehen välistä, siis prosessoimatonta lihaa, munia, toooosi paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja pähkinöitä popsiva liikunta-addikti. Näiden kahden ryhmän välillä ei ole oikeassa elämässä mitään yhteistä, mutta tutkijan silmissä paperilla he ovat yksi ja sama tyyppi, siis paljon lihaa kuluttava ihminen.

Tuossa aikaisemmin oli puhetta punaisen lihan vaaroista (s.24). Aiheesta on nyt kirjoitellut mm. iltapäivälehdet. Lehtijutussa puhuttiin että 300 g punaista lihaa olisi turvallinen raja viikossa.

Ei varmaankaan tuu täytenä yllärinä, että iltapäivälehtien tiedeuutisoinnissa on vähän parantamisen varaa? :) Tuo 300g mahtaa olla peräisin sieltä minunkin mainitsemastani syöpäjärjestöjen katsauksesta.

Mielestäni nuo väestötutkimukset ovat kyllä melko epäluotettavia...

Epäluotettavia missä? Tilastollisen yhteyden osoittamisessa? Muustahan siinä Harvardin tutkijoiden AJCN-paperissa nimittäin ei puhuttu. Suoraa syy-yhteyttä ei edes yritetä osoittaa, sillä tutkimusta ei oltu suunniteltu sellaiseen.

Ennen kun lähdetään tuomitsemaan tutkijoita täysiksi idiooteiksi ("paperilla kaikki on sama tyyppi" jne), olisi usein hyvä perehtyä alkuperäisiin julkaisuihin. Esimerkiksi tämän paperin abstraktissa sanotaan että tulokset vakioitiin mm. BMI:n, iän ja muiden ravitsemuksellisten riskitekijöiden mukaan. Kokotekstiä en pääse lukemaan mutta jotenkin tuo kuulostaisi siltä ettei Harvardin yliopiston ravitsemustieteen laitoksen kaverit sentään aivan täysiä tumpeloita ole. Puhumattakaan siitä että maailman arvostetuin ravitsemustieteen julkaisu päästäisi läpi pelkkiä epäluotettavia "nollatutkimuksia".

Ei varmaankaan tuu täytenä yllärinä, että iltapäivälehtien tiedeuutisoinnissa on vähän parantamisen varaa? :) Tuo 300g mahtaa olla peräisin sieltä minunkin mainitsemastani syöpäjärjestöjen katsauksesta.

Epäluotettavia missä? Tilastollisen yhteyden osoittamisessa? Muustahan siinä Harvardin tutkijoiden AJCN-paperissa nimittäin ei puhuttu. Suoraa syy-yhteyttä ei edes yritetä osoittaa, sillä tutkimusta ei oltu suunniteltu sellaiseen.

Ennen kun lähdetään tuomitsemaan tutkijoita täysiksi idiooteiksi ("paperilla kaikki on sama tyyppi" jne), olisi usein hyvä perehtyä alkuperäisiin julkaisuihin. Esimerkiksi tämän paperin abstraktissa sanotaan että tulokset vakioitiin mm. BMI:n, iän ja muiden ravitsemuksellisten riskitekijöiden mukaan. Kokotekstiä en pääse lukemaan mutta jotenkin tuo kuulostaisi siltä ettei Harvardin yliopiston ravitsemustieteen laitoksen kaverit sentään aivan täysiä tumpeloita ole. Puhumattakaan siitä että maailman arvostetuin ravitsemustieteen julkaisu päästäisi läpi pelkkiä epäluotettavia "nollatutkimuksia".

No joo, en ala sun kanssa väittelemään tutkimuksista ja niiden tulkitsemisesta, koska tunnen olevani vähän heikoilla jäillä ilman naskaleita. Itsellä on vaan sellainen kuva monista tutkimuksista että niistä tehdyistä johtopäätöksissä menee korrelaatiot ja kausaatiot välillä sekaisin. Tosin tämän mielikuvan syntyyn vaikuttaa näiden iltapäivälehtien yms. tapa tehdä johtopäätöksiä tutkimuksista.

...Vähän mua kyllä ärsytti kirjoittajan pilkkaava sävy puhuessaan "luonnonmukaisesta ruuasta". Hyväksyn kaiken muun kritiikin paitsi sen, että luonnollinen ruoka (puhdas liha, kasvikset, rasvat) olisi ikinä mitenkään pahasta. Miten kukaan voi puolustella jotain teollista höttöä ja nostaa sen oikean ruuan yläpuolelle? En käsitä. .

Moi kaikille! Rekisteröidyin nyt tälle foorumille, kun on niin mielenkiintoista keskustelua ja tuli tarve oikaista mahdollisia väärinkäsityksiä. Väärinkäsityksiä, joita mun paikoitellen lennokas kirjoitustyylini saattaa aiheuttaa ihan ymmärrettävästi. :)

Kaikkia ajatuksiaan ei valitettavasti voi tiivistää yhteen kirjoitukseen, jos haluaa että sen jaksaa joku lukeakin. Kuitenkin sen haluaisin tiivistää jotenkin selkeästi, että olen luomunainen. En siis missään nimessä nosta teollista ruokaa oikean ruoan ohitse. Kyse on sen sijaan ruokavalion kokonaisuudesta ja tietynlaisen ruokavalion noudattamisesta aiheutuvien psykologisten vaikutusten optimoinnista. Mielestäni minkään tietyn ruokavaliosuuntauksen toteuttamisen takia ei saa tulla liikaa stressiä, sillä stressikin on luonnotonta pitkään jatkuessaan.

Se minkä toivoisin tuosta kirjoituksesta välittyvän, on juuri tuo mitä Alyssa totesikin. Jokainen on yksilö ja ruokavalio rakennetaan sen yksilöllisyyden mukaan, jos siihen vain on mahdollisuus. Pidän itse tällä hetkellä riittävästi hiilihydraatteja sisältävää rentoa paleota yhtenä parhaista ruokavalioista, joita urheilijalle voidaan koostaa. Ainoa asia mitä kritisoisin nykyisessä paleoskenessä on liian tiukka ja yksioikoinen hiilihydraattikeskeisyys ja liian paljon vaihtelevat kiellettyjen ruoka-aineiden listat, joita perustellaan välillä hyvin hatarilla argumenteilla.

Sitten loppuun vielä tuosta teollisesta hötöstä, johon viitattiin. Sellaiseksi en osaa omassa kirjoituksessani päätellä muuta kuin kuoritun riisin, joten pitää vielä tarkentaa. Pyörin Thaimaassa seikkaillessani vuoristokylissä, joiden ruokavalio ei ollut teollista nähnytkään. Näissä kylissä riisi kuorittiin valkoiseksi omin käsin. Mielestäni vaikka valkoinen riisi ei monelle länkkärille sovikaan ruokavalion perustaksi, ei sen haitallisuus kaikille ihmisille ole ihan niin yksinkertainen juttu.

Kiitoksia jos jaksoitte lukea kirjoitukseni ja tämän kommentin. Toivotan oikein hyviä reenejä ja ruokahetkiä paleoaterioiden parissa! Jos jotakuta kiinnostaa, niin olen seuraavan jutun alkuun koottujen linkkien takana käsitellyt VHH:n ja paleon myönteisiä vaikutuksia myös haastattelemalla ihmisiä. Pyrin yleensä tarkastelemaan terveellisimpiäkin ruokavalioita eri näkökulmista, jotta ihmiset saisivat lisää tukea kuunnella itseään ja tehdä omanlaisiaan valintoja:

http://all-nuts-in-a-case.blogspot.com/2011/08/kun-vhh-ei-vain-sovi-johdantoa.html

-Hanna/Highway to Health

Pidän itse tällä hetkellä riittävästi hiilihydraatteja sisältävää rentoa paleota yhtenä parhaista ruokavalioista, joita urheilijalle voidaan koostaa. Ainoa asia mitä kritisoisin nykyisessä paleoskenessä on liian tiukka ja yksioikoinen hiilihydraattikeskeisyys ja liian paljon vaihtelevat kiellettyjen ruoka-aineiden listat, joita perustellaan välillä hyvin hatarilla argumenteilla.

Sitten loppuun vielä tuosta teollisesta hötöstä, johon viitattiin. Sellaiseksi en osaa omassa kirjoituksessani päätellä muuta kuin kuoritun riisin, joten pitää vielä tarkentaa. Pyörin Thaimaassa seikkaillessani vuoristokylissä, joiden ruokavalio ei ollut teollista nähnytkään. Näissä kylissä riisi kuorittiin valkoiseksi omin käsin. Mielestäni vaikka valkoinen riisi ei monelle länkkärille sovikaan ruokavalion perustaksi, ei sen haitallisuus kaikille ihmisille ole ihan niin yksinkertainen juttu.

Tervetuloa foorumille. Itse pidin kirjoituksiasi mielenkiintoisina ja on aina mukavaa lukea henkilökohtaisista kokemuksista.

Olen hiukan eri mieltä "paleoskenen" tiukasta ja yksioikoisesta suhtautumisesta hiilihydraatteihin. Näkemyksiä on aika monenlaisia ja nykyään ainakin monet tunnetuimmista guruista suosittelevat kohtuullista tai jopa korkeampaa hiilihydraattien saantia etenkin urheilijoille.

Jos sinulla on mahdollisuus tutustua Mat Lalonde nimisen henkilön ravintoseminaariin, niin monet hatarat argumentit väistyvät vahvempien argumenttien tieltä. (uusi versio tulossa http://optexperience.com/ sivustolle toivottavasti pian) Lalonde on alalla oikeastaan juuri siitä syystä, kun argumenttien taso ja tieteellinen pohja oli ennen niin hataralla pohjalla ja katsoi parhaaksi puuttua peliin ja imo hänen argumenttien taso on täysin toisella tasolla verrattuna muihin näkemiini tietolähteisiin. Robb Wolf ja monet muut ovat muuttaneet aika reippaastikin omia käsityksiään viime vuosien aikana juuri Lalonden vaikutuksesta.

Valkoinen riisi tosiaan on ihan ok, kun siitä on kuoriessa/kiillotuksessa puhdistettu pahimmat kuonat pois. Ei se mitään ravinnerikasta ruokaa silti ole, mutta helppo ja mutkaton glukoosin lähde.

Raaka jauheliha + hyppysellinen merisuolaa + kourallinen manteleita tai kurpitsansiemeniä

Vedätkö nää kaikki mössöksi tms? Mitä laatua tuo jauhis on? Itseä himottanut tartar-pihvi jo pitempään mutta syöminen jäänyt toistaiseksi vain uhoamisen asteelle.

kobe-beef-tartar.jpg

Tutustun ehdottomasti tuohon Mat Lalonden seminaariin, joka kuulostaa tärkeältä katsottavalta. Kiitos kovasti vinkistä Dr Evil, jäädään odottelemaan jos tuo tulisi pian linjoille!

Olen hiukan eri mieltä "paleoskenen" tiukasta ja yksioikoisesta suhtautumisesta hiilihydraatteihin. Näkemyksiä on aika monenlaisia ja nykyään ainakin monet tunnetuimmista guruista suosittelevat kohtuullista tai jopa korkeampaa hiilihydraattien saantia etenkin urheilijoille.

Joukossa on tosiaan hyvinkin erilaisia näkökulmia ja korostan, että tuo mainitsemani vähähiilihydraattinen paleo on vain yksi monista. Se on kuitenkin ollut muihin verrattuna aika paljon esillä eri lehdissä ja Suomen ympyröissä, joten en voi sen vaikutusta ohittaa. Robb Wolfista puheenollen, minulla on hänen kirjansa ja podcasteja kuuntelen aina kun vaan ehdin, sillä pidän häntä yhtenä näkyvimmistä äänitorvista tämän suuntauksen sisällä. Arvostan hänen lahjojaan selittää asiat kiehtovasti ja selkeästi, mutta juuri hänen kohdallaan olen nähnyt aika yksipuolista hiilihydraattitiedotusta. Jopa silloin, kun on keskusteltu tapauksista, jotka eivät saa hiilihydraattirajoitusta toimimaan pitkästä sopeutumisesta huolimatta. Tämä onkin sitten ainoa asia mistä olen hänen kanssaan eri linjoilla. Fani olen kyllä. Tutustun ehdottomasti myös tuohon Mat Lalonden seminaariin, joka kuulostaa tärkeältä katsottavalta. Kiitos kovasti vinkistä, jäädään odottelemaan jos tuo tulisi pian linjoille!

Valkoinen riisi on höttöä vatsantäytettä, mutta monelle tällä pallolla pääenergianlähde. Kun näkee miltä itse on näyttänyt ja miten on voinut eri ruokavalioilla, niin ei oikein jaksa tuijottaa aina ravintoainetaulukoihin, sillä ruokavalion kokonaisuus ja yhteensopivuus oman yksilöllisen biokemian (ja psyyken) kanssa ratkaisee lopulta kaiken. Kuitenkin jos kaikista paleotyyppisistä sovelluksista olisi valittava itselle jokin tietty, niin se olisi aika kitavalaistyylinen ratkaisu minun kohdallani. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom