Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Ootko beginner huomannu samaa turvotusta perunan tai bataatin kanssa?

Aiemmin ei ole edes turvottanut, mutta tällä viikolla alkoi olemaan vyö kireällä töissä. Nälkäkin on pysyny aika hyvin loitolla, vaikka pari matalakalorista päivää on tullu vietettyä. En sinänsä osaa vertailla, koska juuri ikinä ei esim. seuraavaan päivään asti ole turvotus jatkunut, muuten kuin mättöpäivien neste- ja sokeripöhöt. Maha kyllä vetää vaikka kuinka, tänäänkin 400g makaronia, 300g lihaa, 250g raejuustoa ja vähän salaattia. Enemmänkin olisin kyllä voinut syödä, helposti. Ensi viikolla aloitan reilusta kilosta perunaa tai bataattia reilulla kasalla kasviksia (ja tottakai lihat mukana) ja katson mihin tuo riittää.

Luin tuolta IF-ketjusta ja sittemmin Berkhanin blogista, että maitotuotteet voivat aiheuttaa nesteen kertymistä. Mulla on sinänsä jännä tilanne, että neste tulee todella selvästi keskikroppaan, mutta esim. kädet pysyy suht hyvin tiukkoina.

No, ylihuomenna viimeinen ehtoollinen viljojen ja rahkan suhteen, sitten kokeillaan onko viljattomuudella tai maidottomuudella mitään merkitystä. Mulla on tosin niin monta muutakin asiaa, jotka muuttuvat tiukemman linjan suhteen, että on vaikea arvioida mikä siinä sitten eniten vaikuttaa (sokerit jää vähemmälle, en pidä mättöpäiviä)

EDIT:

1. Kertokaas te, jotka muistatte: mitkä vihannekset ovat talvellakin suht halpoja? Ei nyt ole väliä onko kotimaisia vai ulkomaisia, mutta näistä vähäenergisistä puhun nyt.

2. Minkälaisia kokemuksia jamssista? Ruokaohjelmassa näin ja kiinnostuin, liekö vielä makeampi kuin bataatti?

edit2. Hiilaria ainakin löytyy:

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/cgi-bin/list_nut_edit.pl

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama homma maitotuotteiden kanssa. Vaikka niitä ei menekään kuin se yksi rahkapurkki päivään, niin pienen nestepöhön huomaa heti. En uskalla ajatella miltä tuntuisi jos palaisi vanhaan 3l maitoa päivässä + jugurtit- ruokavalioon..

Sama. Vituttaakin herkemmin. Turvotus on kyllä tavallaan parempi kuin ainainen nälkä, mutta ei sekään kiva ole. Onko kehonkoostumuksessa ilmennyt eroja, esim. löysempi/lihavampi olo, kun syö maitotuotteita? Nyt jää meikäläisellä rahkat ja viljat pois, kahvimaito sallitaan kuitenkin.

Jep. Tosin tiukassa paleossa on se hyvä puoli, että ainakin allekirjoittaneella häviävät sekä ainainen nälkä että turvotus. Välimaasto on pahin, tuntuu että "kohtuudella kaikkea"-systeemissä saa molemmat vaivat eikä mitään hyviä puolia :jahas:
Mulla viljat ovat paljon pahempi turvottaja kuin maitotuotteet. Vaikka söisin miten vähän viljoja, joka päivä nautittuna ne muuttavat selkeästi kroppaa löysemmäksi ja läskimmäksi. Maitotuotteita en ole ikinä syönyt paljon (ainoastaan kahvimaito, jugurttia hyvin satunnaisesti, juustoja välillä), mutta kun taannoin jätin ne pariksi viikoksi kokonaan pois, olo oli selkeästi timmimpi. En tosin lähde ainoastaan maitotuotteita kiittämään siitä, koska ruokavalio oli muutenkin puhtaimmillaan tuona aikana. Jotain vaikutusta kuitenkin huomasin. Mua aina huvitti kun frendit valittivat lounaan jälkeen turvotusta ja mulla oli koko päivän maha ihan yhtä litteä kuin aamulla :)

Voin raportoida tämän kokeilun edistyessä lisää. Kookosmaito on muuten tosi hyvää kahvissa, kannattaa koittaa. Kookoskerma on ehkä vielä parempaa... Ja soijamaito jos ei ole estettä soijan syönnille.

1. Kertokaas te, jotka muistatte: mitkä vihannekset ovat talvellakin suht halpoja? Ei nyt ole väliä onko kotimaisia vai ulkomaisia, mutta näistä vähäenergisistä puhun nyt.

Kaali ainakin on ympäri vuoden aika halpaa. Enempää en sit osaakaan sanoa :D

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta soijatuotteet ovat kyllä "kiellettyjen" aineiden listalla ihan kirkkaasti, ja se on mainittukin tuolla whole30 linkin takana. Vaikka määrät on pienet, niin imo tiukassa 30-päivän strictillä soijalla ei pitäisi olla mitään asiaa, vaikka sitä muulloin hieman söisikin.

Oma versio Paleo dieetistä:

AP:
2-3 kananmunaa
Hedelmä
Kuppi kahvia(kermalla)

LO: kanasalaatti/vast
Kuppi kahvia

VP ennen treeniä: banaani
-treenit-
Palkkarina, Fast HT-R 90g satsi

PÄ: 300g lihaa/kalaa
Paljon salaattia, sipulia, chiliä

ip: 30-40g proteiinia jossain muodossa (profx luxus patukka esim.)
hedelmä

Jos havittelen massaa niin lisään ennen treeniä syötävään välipalaan 4 palaa ruispaahtoleipää ja treenin jälkeiseen palkkariin 40g dextroosia.

Oma esimerkki eilisestä:

Ap klo.8.30: 4 siivua pekonia, 4 kananmunaa keitettynä, salaattia jossa parsakaalia, tammenlehteä, jäävuorisalaattia, kesäkurpitsaa ja mustaherukoita. Ja oliiviöljyä. Mutaa luomukahvia iso mukillinen.

Lounas klo.13.30: ahvenrullia varmaan 400g edestä, salaattia. Kahvia

Treenit 19.30-21

Päivällinen klo.21.30: joku 350g Porsaan ulkofilettä(uunissa, ananaksen kanssa mmmmm), punajuuria ja porkkanoita, iso salaatti jossa parsakaalia, ruokalusikallinen kookosöljyä parsakaalin päälle.

Viimeksi muokattu:
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta soijatuotteet ovat kyllä "kiellettyjen" aineiden listalla ihan kirkkaasti, ja se on mainittukin tuolla whole30 linkin takana. Vaikka määrät on pienet, niin imo tiukassa 30-päivän strictillä soijalla ei pitäisi olla mitään asiaa, vaikka sitä muulloin hieman söisikin.

No siis sitä mä vähän kelailinkin että soija ei ole kovin hyvästä, mutta jotenkin olen missannut sen tuolta sivuilta kokonaan... Varmaan koska en ole ikinä ennen käyttänyt soijaa, joten skippasin sen kohdan automaattisesti. Nyt tietty uudestaan lukiessani huomasin :rolleyes:

En nyt oikein tiedä mitä tekisin. Tykkään ihan hirveästi tosta soijamaidosta kahvin kanssa, mutta toisaalta en halua syödä mitään mikä ei ole hyväksi itselleni. Kai mä sit heivaan sen pois.

En nyt oikein tiedä mitä tekisin. Tykkään ihan hirveästi tosta soijamaidosta kahvin kanssa, mutta toisaalta en halua syödä mitään mikä ei ole hyväksi itselleni. Kai mä sit heivaan sen pois.

Omasta mielestäni kaikista mukavista asioista ei tarvitse luopua ja varsinkaan kun puhutaan noin pienistä määristä, eritoten jos ns. suuret linjat ovat kunnossa. Lähinnä tuli mainittua sen takia, että jos nyt aikoo ihan super strictinä vetää lyhyen aikaa, niin varmaan olisi sitten parempi, että niin tekee :)

Omasta mielestäni kaikista mukavista asioista ei tarvitse luopua ja varsinkaan kun puhutaan noin pienistä määristä, eritoten jos ns. suuret linjat ovat kunnossa. Lähinnä tuli mainittua sen takia, että jos nyt aikoo ihan super strictinä vetää lyhyen aikaa, niin varmaan olisi sitten parempi, että niin tekee :)

Noinhan se vähän on. Heitin silti soijamaidon pois :) Just sen takia että tehdään nyt sit kunnolla kun kerran tehdään.

Vitsi että tein muuten hyvää pirtelöä! 1,5dl superluomuja punaherukoita (maalta vanhempien luota kerätty), 1 avokado, 3rkl kookosmaitoa, 1rkl kookosöljyä ja vettä. Blenderissä sekaisin.

Sama homma maitotuotteiden kanssa. Vaikka niitä ei menekään kuin se yksi rahkapurkki päivään, niin pienen nestepöhön huomaa heti.

Huh, ehkä tilanne ei olekaan niin paha kuin kuvittelin. On nimittäin mennyt vähintään 500g rahkaa per päivä viime aikoina ja tähän kun yhdistää viime viikonlopun risteilysikailun, niin kyllähän tuota nestettä mahtaa olla. Pieni herpaantuminen tosin sattui dieetin loputtua, mutta ehkä tässä taas kuntoon päästään.

Oma ongelmani on ja tulee kenties aina olemaan se, että ruoka on ehkä enemmän nautinto kuin polttoaine. Mikään ei voita esim. kahvia ja leipää työpäivän jälkeen, tai mitä se onkaan mihin itsensä on totuttanut. Tällä hetkellä kahvin kanssa mulla 3 banaania ja 2 prk rahkaa :kuola:... Rahka ja hedelmät/marjat on vaan niin tajuttoman hyvä yhdistelmä

Itse oon enemmän ja vähemmän noudattanut paleo ruokavaliota nyt 3viikkoa.
Tykkään todella paljon tästä, koska tämä vastaa aika paljon mitä söin ennen.
Paitsi että vaikeinta oli ehkä maidon nauttimisen lopettaminen ennen meni väh 1.5l päivässä maitoa.
viljatuotteiden ja maidon karsiminen on kyllä helpottanut jatkuvaan turvotukseen sekä sekaiseen mahaan hyvin.
pesupallosta alkaa pikkuhiljaa muodostumaan pyykkilauta vaikka tämä nyt ei ehkä niin tavoite olekkaan.

homma toimii sanotaanko näin, treeneissä on helvetisti enemmän energiaa ja yleensäkkin on virkeämpi olo, vaikkakin treenini ei ole bodausta vaan toiminnallisen harjoittelun / crossfitin mixausta.

Ainut vaan mikä on vielä lopetuksen alla on energia juomat sekä pepsi max, pepsi saattaa tehdä todella tiukkaa koska minun on pakko vain saada sitä :D

tän päivän ruokailut on ollut.

klo 10.00 ap: 4x kananmuna (scrambled eggs)
1 kiiwi, 1 banaani, kourallinen mansikoita, rainbow appelsiini mehu smoothie.

1.5h ja sitte treenaamaan
~13.00 treenin jälkeen viljaporsasta 400g vajaa kourallinen: parsaa, kukkakaali, pinaatti.

19.00 2x broilerin rintaleike prisman palvelutiskiltä
jooh ei oo kovin paleo mutta pakko vetää jotain töissä.

22.00 125g cashew pähkinöitä ja vettä.

00.00 jotain iltapalaa varmaan lohta kun mamma on sellasta kuulemam väsännyt.

Kumpi mahtais olla parempi proden lähde esim. smoothiessa päivittäin: kananmuna vaiko maustamaton heraprotsku? Kuinka monta munaa päivässä pieni nainen uskaltaa syödä? :D

Kumpi mahtais olla parempi proden lähde esim. smoothiessa päivittäin: kananmuna vaiko maustamaton heraprotsku? Kuinka monta munaa päivässä pieni nainen uskaltaa syödä? :D

Laita heraa. Kananmunan valkuainen raakana ei ole mikään paras vaihtoehto, keltuainen on parempi. Munia voit vetää niin paljon kun haluat, et sä niistä mitään sydäriä saa. Järkevämpää on kuitenkin vaihdella ruokia silloin tällöin ja pitää pausseja semmosista joita usein käyttää.

Laittakaa vaan lisää noita esimerkkejä päivän aterioista. Niitä on kivaa lukea.

Mun tän päivän ruokailut. Mä vähän löysäilen ja syön pois nyt kaapin pohjalle jäänyttä macaa, monivitamiineja jne. Meinasin investoida aamushakeen jotain viherjauhetta sitten myöhemmin. Olen tässä lisäillyt perunaa ruokavalioon että saisi kaloreita ja painoa ylöspäin.

5.45 - Heraa, soijalesitiiniä, kookosöljyä, macaa + monivitamiini ja kalaöljyä + shottilasi oliiviöljyä
11.30 - Jauhelihaa, voita, uusia perunoita, 1/2 sipuli ja pinaattia
+ Päivällä n. 5 kuppia teetä ja pala bostonkakkua (työkaverin läksiäiset)
Treenit klo. 17.30
19.00 - Palautusjuoma
21.00 - Jauhelihaa, uusia perunoita, oliiveja, tzatzikia ja rucolaa

Tänään mentiin:

AP: 4 Kananmunaa, 4 siivua pekonia, puolikas suht pieni avocado. Salaattia:pinaattia, jäävuorisalaattia, parsakaalia ja 100mustikoita.
Lounas: Porsaan ulkofilettä, eilistä, 350g. Tammenlehteä, salviaa, rucolaa, punajuuria, pari nori lehteä ja päälle oliiviöljyä
Päivällinen: Uunilohta 400g, punajuuria ja puolikas bataatti, salaatti: Pinaattia, paprika, tomaatti, lollo rossoa, kurkkua päälle avocadoöljyä

Enemmän hiilaria tälle päivälle kun huomenna pelataan.

5 Kananmunaa (3keltuaista)
Voissa paistettuna
Kasviksia kurkku, tomaatti, paprika

200-300g Lihaa, kalaa, kanaa
Runsaasti kasviksia
Oliiviöljyä

50g Heraa
Kourallinen maapähkinöitä

200-300g lihaa, kalaa, kanaa
Runsaasti kasviksia
Oliiviöljyä

100-200g keittokinkkua/Kalkkunaleikettä
50-100g kermajuustoa

Tuossa oma tyypillinen päivän ravintorunko. Päälle lisäravinteet: Kalsium, Magnesium, Omega-3, Daily-one, C ja D-vitamiinit, Kofeiini. Mikäli kyseessä on treenipäivä niin puntille mennään kananmunien voimalla ja treenin päälle 50g heraa.

Joskus kun haluaa muistaa miltä tuntuu olla krapulassa niin tankkailen viljatuotteilla ja muilla herkuilla mitä olen jollain kauppareissulla kuolannut...

Tehokas heräteostostenestäjä on ottaa 3-vuotias tytär kauppaan mukaan. Juokset kaupan läpi keräten vain tutut ostokset äkkiä kärryyn jotta pääset piinasta...

Laittakaa vaan lisää noita esimerkkejä päivän aterioista. Niitä on kivaa lukea

Paistijauheliha 400g
Parsakaali (pakaste) 450g
Salaatti: kaali, tomaatti, kurkku, sipuli. Kulhollinen.
Kananmuna, L-koko (63-73g) 5kpl. Salaatin sekaan.
Sinappi, salaatinkastike

Liitteet

• P1070393.JPG
    P1070393.JPG
    175,4 KB · Katsottu: 847
Huhhuh.. Tuntuu kuin lihaksista ois kaikki veto pois vai onko tää vaan psyykkistä. Kun on tottunut käyttämään "polttoaineena" viljoja, niin olotila on jotenkin kovin tyhjä kun oon viljat totaalisesti jättänyt pois nyt about viikon ajaksi. Tottuuko keho tähän hiilareiden vähennykseen vai pitäiskö lisätä vaikka bataattia ruokavalioon. Aamulla ja treenin jälkeen oon syönyt jotain hedelmää hiilariksi, mutta en uskalla kuitenkaan kuivahedelmiin koskea, sillä romahduttavat verensokerin rivakasti alas, tosin olo tasaantuu hetken päästä, kun on ns. heikon olon kestänyt. Onko ideaalia, jos tota bataattia tai banaania ottais vaikka aamupalalle puuron sijasta? Banaanin olen napannut ennen salitreeniä. Viljojen aiheuttamat vatsavaivat ovat kyllä historiaa ollut tän viikon aikana, se on ollut tähänastinen ainoa plussa :D Treenailen siis salilla 4 krt viikossa ja aerobiset lenkit myös kuuluvat kuvaan. Kaks rennompaa päivää viikossa, jolloin vaan hyötyliikuntaa.

Prodena käyttänyt siis kananmunaa (aamupalalla), tonnikalaa(päivällinen/lounas), lohta (päivällinen/lounas) ja prodejauhoa välipalana (josta kyllä luovun kun purkit tyhjenee). Rasvan lähteenä voita, muutamia saksanpähkinöitä, kookosmaitoa/hiutaleita, manteleita muutaman, kurpitsansiemeniä ja pinjansiemeniä (siemeniä n. 1rkl kumpaakin päivittäin jos oon muistanut) sekä 1rkl oliiviöljyä päivittäin, eli pitäs rasvaakin tulla jo noista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom