Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Vedätkö nää kaikki mössöksi tms? Mitä laatua tuo jauhis on? Itseä himottanut tartar-pihvi jo pitempään mutta syöminen jäänyt toistaiseksi vain uhoamisen asteelle.

Eikäku ostan paketin (tai suoraan tuoreena lihatiskiltä) jauhelihaa, lyön lautaselle, ripottelen päälle suolat ja heitän kourallisen pähkinöitä/siemeniä. Jos syön manteleita niin leikkelen mantelit kahtia ja sekotan jauhelihan sekaan, mutta en tee mitään mössöä millään sekoittimella jos sitä meinasit :)

Raakaa jauhelihaa, pähkinöitä ja suolaa blenderiin glunk glunk :D Joojoo, et tarkoittanu. Mutta joo, sekoitan vaan yhteen noi kolme ainesta. Oon huomannu että jos siihen lisää mitään salaattia tai kasviksia niin koostumus on vitun ällöttävää, se, että kasvit on vähän kosteita tekee lihasta melko äklöä. Ihan pelkkä liha+pähkinä+suola on aivan priimasetti.

Oottelen että tulee paikalliseen makkarakauppaan lisää luomulihatarjouksia. Yks viikonloppu oli ylämaan karjan luomupaistijauhelihaa 7,95e/kg(:wtf:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
...Kuitenkin jos kaikista paleotyyppisistä sovelluksista olisi valittava itselle jokin tietty, niin se olisi aika kitavalaistyylinen ratkaisu minun kohdallani. :)
Toi kitavalaisten ruokavalio on kyllä ihan mielenkiintoinen juttu. Se voisi olla hyvä ratkaisu kestävyyslajeja harrastaville luolamiehille? Tai niille jotka eivät yksinkertaisesti sopeudu alhaisemmille hiilareille. Mietityttää kuitenkin se kuinka paljon eroamme geneettisesti kitavalaisista? Onko suurimmalle osalle suomalaista kuitenkin inuiittien rasva/proteiiniruokavalio ihanteellisempi vaihtoeho?

Toi kitavalaisten ruokavalio on kyllä ihan mielenkiintoinen juttu. Se voisi olla hyvä ratkaisu kestävyyslajeja harrastaville luolamiehille? Tai niille jotka eivät yksinkertaisesti sopeudu alhaisemmille hiilareille. Mietityttää kuitenkin se kuinka paljon eroamme geneettisesti kitavalaisista? Onko suurimmalle osalle suomalaista kuitenkin inuiittien rasva/proteiiniruokavalio ihanteellisempi vaihtoeho?

Joo, mäkin katson että suurempi osa suomalaisista hyötyy hiilihydraattien jonkinasteisesta rajoittamisesta, sillä eroamme geneettisesti ja elinolosuhteidemme puolesta esimerkiksi nyt vaikka thaimaalaisista tai kitavalaisista. Monella on myös tähänastisen elämänsä varrella mennyt aineenvaihdunta niin sotkuun, että niitä jälkiä on hyvä korjata myös säätämällä makrojen suhteita. Sen sijaan monelle paljon liikkuvalle ja hiilihydraatteja hyvin sietävälle nuo rajoitukset voivat olla haitaksi. Asiaan vaikuttaa myös se, ettei glukoneogeneesi toimi kaikilla ihan niin mutkattomasti kuin luvataan ja tästä voi koitua stressihormonitasojen kohoamista.

Inuiitit ovat kyllä aivan oma lukunsa geneettisesti, joten en ehkä vertaisi meitä suomalaisia heihin. Lisäksi heidän elinolosuhteensa ovat perustuneet lähinnä äärimmäiseen selviytymiskamppailuun, mikä on näkynyt terveydentilassa jo ennen teollisen ruoan saapumista. "Paleotutkija" Staffan Lindebergin kirjan Food and Western Disease perusteella inuiittien terveys ei ole mahdollisesti ollut muinaisaikoinakaan ihan niin hyvä, kuin on annettu ymmärtää.

Moniko primal eating-kaveri on muscle challengessa? Siellä esim aamu alkaa 100g kaurahiutaleilla(määrä lisääntyy tässä painon kasvaessa), 100g marjoilla jne. Itellä tuli noudatettua 6pv/vko semi-priimaa dieetillä ja tulokset putosi rasvan myötä, nyt alko taas lihasten kasvatus, leivät ja riisit kehissä, niin johan alko kehittyä. Suosittelen plussalla kokeilemaan lisäämään rohkeasti hiilareita, saan ainakin itse ihmeen paljon enemmän treenistä irti. Toinen juttu on jos haluaa vaan pysyä samannäköisenä tai kiristyä :)

No joo, en ala sun kanssa väittelemään tutkimuksista ja niiden tulkitsemisesta, koska tunnen olevani vähän heikoilla jäillä ilman naskaleita. Itsellä on vaan sellainen kuva monista tutkimuksista että niistä tehdyistä johtopäätöksissä menee korrelaatiot ja kausaatiot välillä sekaisin. Tosin tämän mielikuvan syntyyn vaikuttaa näiden iltapäivälehtien yms. tapa tehdä johtopäätöksiä tutkimuksista.

Juu, eipä ollut tarkoituskaan alkaa väittelemään. Muuten kyllä mutta ku en ehdi ;) Ajattelin vain huomauttaa siitä, että vastoin yleistä käsitystä, tutkijat usein kyllä tietävät mitä tekevät. Tai ainakin ovat tulkinnoissaan varovaisempia kuin nämä laadukkaan uutisoinnit.

Tämänkin lihatutkimuksen tärkein anti voisi ehkä olla siinä, että se antaa aihetta tarkempiin selvityksiin. Tutkijat itse spekuloivat lihan nitriiteillä, suolalla, AGE-tuotteilla jne. Se onkin sitten uusien papereiden tehtävänä selvittää, voiko diabetesta aiheuttaa joku näistä vai onko kyse jostain ihan muusta. Näin se tiede etenee. Toisaalta tuo yleinen näyttö punaisen lihan osalta on ollut viime aikoina sitä luokkaa, ettei se mitenkään kovin terveelliseltä vaikuta.

Robb Wolfista puheenollen, minulla on hänen kirjansa ja podcasteja kuuntelen aina kun vaan ehdin, sillä pidän häntä yhtenä näkyvimmistä äänitorvista tämän suuntauksen sisällä. Arvostan hänen lahjojaan selittää asiat kiehtovasti ja selkeästi, mutta juuri hänen kohdallaan olen nähnyt aika yksipuolista hiilihydraattitiedotusta. Jopa silloin, kun on keskusteltu tapauksista, jotka eivät saa hiilihydraattirajoitusta toimimaan pitkästä sopeutumisesta huolimatta. Tämä onkin sitten ainoa asia mistä olen hänen kanssaan eri linjoilla.

Luin juuri Paleo Solutionin ja olen kuunnellut jonkin verran Robb Wolfin podcasteja. Olen itse saanut kuvan, että hänkin suosittelee enemmän hiilareita jos on hoikka ja aktiivisuustaso on korkea. Yleensäkin Paleo Solution oli minusta liikaa kirjoitettu ylipainoiselle sohvaperunalle.

Luin juuri Paleo Solutionin ja olen kuunnellut jonkin verran Robb Wolfin podcasteja. Olen itse saanut kuvan, että hänkin suosittelee enemmän hiilareita jos on hoikka ja aktiivisuustaso on korkea. Yleensäkin Paleo Solution oli minusta liikaa kirjoitettu ylipainoiselle sohvaperunalle.

Paleo Solution ei tosiaan ollut mikään aktiivisen, valistuneen kuntoilijan kirja. :) Se siinä on hyvää, että sen esimerkit tarjoavat vinkkejä, kuinka kivasti monimutkaisia biokemiallisia prosesseja voi terveysvalistajan ominaisuudessa selittää vähemmän aiheeseen perehtyneille. Ja juu, kyllä se Robb niitä bataatteja, marjoja ja hedelmiä suosittelee, mutta muistaa aina mainita, että laihdutuksessa on olennaista karsia juuri hiilihydraateista. Tämä on vähän harhaanjohtavaa, sillä noiden määrät jäävät tosi pieniksi esimerkkiruokalistoissa ja laihdutus ei joka ikisellä ihmisellä onnistu helpoiten hiilihydraattirajoituksella. Mutta uskon, että tuossa on pyritty hakemaan sellaista yleistä linjausta aivan kuten virallisissa ravitsemussuosituksissakin. ;)

Ainakin ChildInTime omaa varmaan tietotaitoa tuosta kookosmaidosta? Share? Tuo valkoinen kura on todella hyvää ja ilmeisesti aivan jumalaisen hyvää myös keholle, palautumiselle jne.?

http://www.muscle-health-fitness.com/coconut-oil-benefits-2.html
http://www.muscle-health-fitness.com/coconut-oil-benefits-4.html

Söörtsillä ei kauheesti juttua irronnu tältä foorumilta.

"Kookosöljyn rasvahappokoostumus on lähes sataprosenttisesti keskipitkäketjuinen, Medium Chained Triglyceride eli MCT. Kookosöljy on hyvä antamaan energiaa lihasten kasvattamiseen, ilman lihotusvaikutusta!"

"Joo, kookoksessa on MCT-öljyjä. Experttiukot kertokoot tarkemmat vaikutusmekanismit, mulle jäi vaan mieleen se että ne eivät kierrä rasvasolun kautta, vaan saadaan mm. lihaksille energiaksi suoraan maksan jälkeen. Voi käyttää vähän kuin hiilarin tyyppisesti pikaenergiaksi, mutta ilman verensokerin nousua (ja ketoosista poistumista jos ketolla ollaan)."

Ainakin ChildInTime omaa varmaan tietotaitoa tuosta kookosmaidosta? Share? Tuo valkoinen kura on todella hyvää ja ilmeisesti aivan jumalaisen hyvää myös keholle, palautumiselle jne.?

En jaksa edes alkaa kookoksen hyödyistä paasaamaan (copypasteamaan), mutta sanotaan että GBtä lukemalla löytyy aika pistämätöntä tietoa kookosmaidosta. Ite käytin kookosmaitoa 100% paleollla ollessani kun koitin bulkata, ja tuloksena oli että kiristyin aivan totaalisen kuivaksi. En siltikään allekrjota tota ilman lihotusvaikutus-hommaa, kun calories in jne..

Bottom line: Helvetin kätevä tapa lisätä primalilla/paleolla kaloreita, ja the most hydrating liquid in the world. Nuff said.

Karppifoorumilla on ihan hyvin tiivistetty kookosöljyn hyötyjä.

Täältä löytyy: http://www.slideshare.net/HelsinkiPa...an-ravitsemus/ hienosti tiivistetty paketti paleosta urheilijan näkökulmasta. Helsinki paleo / Jaakko Savolahti.

Onkos täällä ketään muita ei-bodareita/kestävyysurheilijoita, jotka elelee suht primaalisti? Kuinka olette palautuneet ja onko treenitehot säilyneet? Itse omakohtaisesti olen huomannut, että puolentoista tunnin kovatempoiset futistreenit/peli vaatii jo vähän muutakin kuin lihaa, pähkinöitä, vihanneksia ja marjoja polttoaineeks eli onko tuo suunnattu pienemmän intensiteetin lajeja harrastaville? Perunaa ja bataattia olen syönyt melko huoletta ja silti tuntuu, että jaksamisen kanssa on välillä vähän vaikeaa. En enää haluaisi lisätä hedelmienkään kulutusta.

Samaa ongelmaa oli jaksamisen kanssa, lisäsin riisin hiilareiden lähteeksi. Salitreeniä ja lenkkiä tulee tehtyä miltei joka päivä. Nyt hieman paremmalla tolalla.

Joo näin olen itsekin tehnyt ja varsinkin peliä edeltävänä päivänä menee riisiä vähän reilummin.

Samaa ongelmaa oli jaksamisen kanssa, lisäsin riisin hiilareiden lähteeksi. Salitreeniä ja lenkkiä tulee tehtyä miltei joka päivä. Nyt hieman paremmalla tolalla.

Itse olen joskus tehnyt juomia, joissa on veden lisäksi vähän marjoja ja lisännyt siihen puhdasta glukoosia, jota myydään kaupoissa panimosokerina. Suht helppo ja nopea tapa saada hiilareita.

Ei hirveän suurta eroa maltoon, tosin panimosokeri eli dekstroosi on selkeästi makeampaa ja jonkin verran halvempaa. Pöytäsokeriin verrattuna tuossa ei siis ole fruktoosia, jota ei välttämättä ihan hirveästi kannata rohmuta.

edit: Otetaan vielä wikipediasta quote :)

"Glukoosi on ihmiselle elintärkeä sokeri. Kaikki ravinnosta saatavat hiilihydraatit muutetaan glukoosiksi, joka imeytyy verenkiertoon ja varastoidaan tarpeen mukaan glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin."

Kroppa ja käsittääkseni kaikki muutkin eliöt tällä pallolla osaavat käyttää glukoosia tehokkaasti hyödyksi.

Itse olen joskus tehnyt juomia, joissa on veden lisäksi vähän marjoja ja lisännyt siihen puhdasta glukoosia, jota myydään kaupoissa panimosokerina. Suht helppo ja nopea tapa saada hiilareita.

impossibru.jpg

Pussiglukoosi ei ole primaalia!

Okei, trollit sikseen, fastin glukoosia käytin kun vaihdoin primaalista takasin ei niin primaalille (eli ainoa twiikki oli alkaa syödä valkoista riisiä ja juoda täysmaitoa). Sekoittelin palkkariin seuraavat:

- 1l täysmaitoa
- 30g minttusuklaaheraa
- 30g glukoosia
- 2rkl kaakaojauhetta (100%)

..Jonka jälkeen sitten perinteiset 1kg riisiä ja 400g jauhelihaa.

Eli semmonen 3000 kalorin setti yhteensä. Onko tossa koko päivän safkat ja kuinka pian tuon maitosetin jälkeen syöt riisit + jauhelihat. Lol ei pitäisi edes kysellä kun itse tuskailen taas täällä ehkä liian alhaisilla kaloreilla :)

En jaksa edes alkaa kookoksen hyödyistä paasaamaan (copypasteamaan), mutta sanotaan että GBtä lukemalla löytyy aika pistämätöntä tietoa kookosmaidosta. Ite käytin kookosmaitoa 100% paleollla ollessani kun koitin bulkata, ja tuloksena oli että kiristyin aivan totaalisen kuivaksi. En siltikään allekrjota tota ilman lihotusvaikutus-hommaa, kun calories in jne..

Bottom line: Helvetin kätevä tapa lisätä primalilla/paleolla kaloreita, ja the most hydrating liquid in the world. Nuff said.

http://www.apccsec.org/document/ENIG.pdf

alan enemmän ja enemmän kiinnostumaan tuosta satumaisesta valkoisesta liemestä joka on niin perkeleen hyvää vielä kaikenlisäksi!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom