Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Ehkä toi alku oli epäselvästi ilmaistu mutta tossa lopussa se pointti tulikin, kokonaisuus varmasti ratkaisee enemmän.

Tottahan se on että "jos elää terveellisesti ni elää terveellisesti." Haluaisin vaan näitä kriittisiä, joko puolesta tai vastaan pointtereita. Ihan siksi kun niitä on. Keräänpä tähän kasaan mitä itse löysin:

- Riisin kuoressa on fytaatteja ja vasta-aineita petoja varten = ei hyvä
- Riisin kuoressa on kaikki varsinaiset gluteenihommelit = ei hyvä?(gluteeni=?)
- Riisin kuoressa on omega6:3 suhde jotain 22:1 eli kamala = ei hyvä, mutta rasvapitoisuus on muutenkin pieni, mutta pointteri kuitenkin
- Puhdistetussa valkoisessa riisissä on mahdollisesti allergisoiva gluteeniproteiinitjshässäkkä = ei hyvä jos ollaan tarkkoja primaali/paleoihmisiä
- Puhdistetussa valkoisessa riisissä on 1g vähemmän prodea, joten tämä allergiaprodemäärä on vähäisempi kuin kokojyvässä
- "Puhdistettu valkoinen riisi on pelkkää tärkkelystä!!!" = helvetin hyvä jos osaa käyttää kontekstissa oikein: Hiilari-refeed esim tässä pätkäpaastohommassa tai järkkytreenien jälkeen hoituisi helpommin kuin esim. perunalla, kun kaloripitoisuus ja hiilaripitoisuus on paljon korkeampi.
- Puhdistettu valkoinen riisi on ravinteellisesti helvetin köyhää = Ei hyvä yleisesti, mutta kuka riisiä vitamiinien vuoksi syö?
- Riisi ei ole paleo = Ei ole maitokaan, mutta siitä on vinha hyöty lihasmassan rakentamisessa. Kumpihan on pienempi paha, maito vai riisi?

Sitten taas tulee mieleen Ysärin tekstit siitä miten niitä hiilareita ei todellakaan tarvitse niin paljoa kuin tyypit luulee. "Tyypeillä" tarkoitan esimerkiksi Martin Berkhania, joka suosittelee joka raskaan treenin jälkeen REIPPAASTI hiilareita. Pointti ei taidakaan olla hiilareissa, vaan kaloreiden ylensyönnistä johtuvasta anaboliabuustista, jos sellaista on? Kun syödään paljon hiilaria ja prodea, niin ei tarvi sotkea rasvalla että kalorit ylittyy ja on helpompi valvoa syöntimäärää. (Jos ysikymppinen sattuu lukemaan tän niin ota ihmeessä kantaa, ois hauska tietää onko homma just näin vai miten. Kun tavoitteena on tehdä mahdoton, eli treenin jälkeen kasvattaa pihviä ja sitten lepopäivinä polttaa rasvaa, niin onnistuuko homma nimenomaan ylittämällä kalorit treenin jälkeen ja pitää ne kurissa kun ei treenata?)

Huh.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oletko nyt varma, että tuollainen määrä tärkkelystä on tarpeen treenin jälkeenkään? Mulla on nimittäin tavallisimmin 700-800g perunaa + 400-500g kanaa, eikä kiinnosta edes yrittää lisätä perunan määrää. Lisäksi 400-500g ananasta. Fruktoosillahan ei isoa roolia tuossa leangainsissa ole, Berkhan suositteli sitä lähinnä aterialle ennen treeniä. Toki silloinkin hedelmää syön

Oletko nyt varma, että tuollainen määrä tärkkelystä on tarpeen treenin jälkeenkään? Mulla on nimittäin tavallisimmin 700-800g perunaa + 400-500g kanaa, eikä kiinnosta edes yrittää lisätä perunan määrää. Lisäksi 400-500g ananasta. Fruktoosillahan ei isoa roolia tuossa leangainsissa ole, Berkhan suositteli sitä lähinnä aterialle ennen treeniä. Toki silloinkin hedelmää syön

Ei se olekaan tarpeellista, mutta jos massaa ois tarkotus saada ja pitää rasvankertyminen mahdollisimman pienenä, niin hiilareita säätämällä saa helpoiten ne upattua. Kalorilaskuri antaa mun perus PWO satsille about vajaat 2000kcal, siihen sisältyy _kaikki_ mitä syön. Ja kun en mitään muuta jaksa koko päivänä syödä niin pyhällä hengelläkö pierasen 500kcal jostain? En kehtaa läträtä rasvoilla, joten haen vähänniinku helpompaa ratkaisua tähän.

EDIT: Ehkä lasken väärin nuo määrät, mutta omasta mielestä oon aina yläkanttiin arvioinu. Jos ostan 1.6kg rosamunda-perunoita, kuorin ja kärvennän ne uunissa kuiviksi, laitan silti kalorilaskuriin että oon syöny 1.6kg perunaa, ja tietenki 400g jauhelihaa, vaikka tosipuheessa uunissa toi jauheliha kuivuu ehkä semmoseksi 300-350g korpuksi, ja silti jää alle 2000kcal mun syömiset.

Ei se olekaan tarpeellista, mutta jos massaa ois tarkotus saada ja pitää rasvankertyminen mahdollisimman pienenä, niin hiilareita säätämällä saa helpoiten ne upattua. Kalorilaskuri antaa mun perus PWO satsille about vajaat 2000kcal, siihen sisältyy _kaikki_ mitä syön. Ja kun en mitään muuta jaksa koko päivänä syödä niin pyhällä hengelläkö pierasen 500kcal jostain? En kehtaa läträtä rasvoilla, joten haen vähänniinku helpompaa ratkaisua tähän.

Ai että 2000 kalorilla yrität massaa saada? mä laihduin vielä tällä hetkellä 2400 kalorilla :(

Kyl mä sanoisin että jos et tuolla tyylillä voi mitenkään saada enempää ruokaa alas niin unohda se.

Lemme get this straight: sua siis kovin pelottaa riisin mahdolliset viljasaatanaominaisuudet? :)

Jos näin, niin eiköhän se riipu ihan siitä kuinka fanaattinen tahtoo olla tuon ruokavalionsa suhteen. JA tietysti siitä, onko havainnut/diagnosoitu selkeää herkkyyttä/suoranaista keliakiaa. Itsehän pysyn edelleen kovin epäileväisenä viljojen oletettujen saatanallisten vaikutusten suhteen, joskin olen yrittänyt viime aikoina lukea aiheesta enemmän joten mieli voi muuttua.

Pari pointtia tulee suoralta kädeltä mieleen:
- Fytaatit yms ovat melko paskoja torjunta-aineita kasvin kannalta mikäli ne vain saavat syöjälle vatsanväänteitä suurina annoksina pitkällä aikavälillä => ei paljoa iloa kasville, joka on jo syötynä massussa.
- Gluteeni on myös protskua => omnomnom :D

Lemme get this straight: sua siis kovin pelottaa riisin mahdolliset viljasaatanaominaisuudet? :)

Jos näin, niin eiköhän se riipu ihan siitä kuinka fanaattinen tahtoo olla tuon ruokavalionsa suhteen. JA tietysti siitä, onko havainnut/diagnosoitu selkeää herkkyyttä/suoranaista keliakiaa. Itsehän pysyn edelleen kovin epäileväisenä viljojen oletettujen saatanallisten vaikutusten suhteen, joskin olen yrittänyt viime aikoina lukea aiheesta enemmän joten mieli voi muuttua.

Sanotaanko, että oon tietyllä lailla neuroottinen ravinnon ja treenin kannalta, ja saan ihan järkyttäviä morkkiksia jos tajuan treenanneeni tai syöneeni väärin. Silti treeni/ruokafilosofiaani kuuluu omaksua aina joksikin aikaa joku yks juttu jota sitten kokeilen pidemmän aikaa, ja pyrin kehittymään sillä osa-alueella. Toki teen aina pohjustusta että onko siinä minkäännäköistä järkeä, että on turha heittää jotain "söisitkö paskaa kuukauden 'kokeilun vuoksi'" päättömiä provoja (joita en sulta tietenkään oleta, mutta esimerkkinä vain). Eli tämä onanointi on vaan pohjustustyötä riisinsyönnille. Onko järkeä? Ei välttämättä, mutta ei satu nyt tällä hetkellä olemaan parempaakaan tekemistä. :)

Pari pointtia tulee suoralta kädeltä mieleen:
- Fytaatit yms ovat melko paskoja torjunta-aineita kasvin kannalta mikäli ne vain saavat syöjälle vatsanväänteitä suurina annoksina pitkällä aikavälillä => ei paljoa iloa kasville, joka on jo syötynä massussa.

No tämä just oli yks niistä jutuista joka mietitytti, että onko vai eikö olemassa jotain tutkimuksia että fytaatit ois yhteyksessä pidempiaikaisiin juttuihin kuten johonkin syöpään tai muuhun kuppaan. Ja se mietitytti ihan vain siksi koska se mietitytti.

- Gluteeni on myös protskua => omnomnom :D

Gromnomnom prodea :P Vaan se gluteenin haittavaikutushommakin mietitytti. Vois tehdä itselleen palveluksen ja jättää miettimättä näitä asioita. Alkaa sattumaan järkeen.

En ole asiantuntija, sillä en seuraile aktiivisesti Wolfin ja kumppaneiden viljademonisointibloggausta mutta kyllä mulla on sellainen tuntuma että niin kauan kun pakki selvästi kestää, ei järkevällä viljojen syönnillä ole mitään pitkäaikais-"haittavaikutuksia". Ja järkevällä tarkoitan sitä ettei nyt ihan pelkällä puurolla, paahtoleivällä ja sämpylällä eletä. Minusta on myös näyttänyt että valtaosa viljavastaisista argumenteista perustuu eläin- ja soluviljelytutkimusten ylitulkintaan. Mutta kuten todettua, takkini kääntyy heti jos näen vakuuttavaa todistusaineistoa päinvastaisesta.

Em syistä en siis pitäisi riisin sisältämää gluteenia ja/tai fytaatteja yms kovinkaan suurena uhkana sun terveydelle. Toki se selviää kun testaat ;) Eiköhän sen huomaa jos kroppa akuutisti reagoi siihen. Vastaavasti lisäkaloreilla voi saada vahingossa vaikka vähän uutta pihviäkin :) Eikös sitä voisi ainakin alkuun testata tuolla beginnerin ehdottamalla yhdistelmällä (pottu + riisi)? Jos ei toimi niin jättää pois.

Niinkin "fanaattiselle" ruokavalion kyttääjälle kuin kuvailet olevasi aika outoa tekstiä. Et siis käytä 8 tunnin ruokailuikkunaa, kuten leangainsille olisi tyypillistä? Jos jaksaa yhden ison satsin syödä, niin jaksaahan sitä pari-kolme kohtuullisen isoa. Itselleni muuten jo alle 300g riisiä on aika kova paikka, varsinkin kun seassa on kanaa, jauhelihaa ja kasviksia.

EDIT: Ehkä lasken väärin nuo määrät, mutta omasta mielestä oon aina yläkanttiin arvioinu. Jos ostan 1.6kg rosamunda-perunoita, kuorin ja kärvennän ne uunissa kuiviksi, laitan silti kalorilaskuriin että oon syöny 1.6kg perunaa, ja tietenki 400g jauhelihaa, vaikka tosipuheessa uunissa toi jauheliha kuivuu ehkä semmoseksi 300-350g korpuksi, ja silti jää alle 2000kcal mun syömiset.

Ihan oikein nuo menee. Minä käytän vanhan, kuoritun perunan ravintoarvoja kalorilaskurissa mutta kuoret ei suurta eroa tee.

Niinkin "fanaattiselle" ruokavalion kyttääjälle kuin kuvailet olevasi aika outoa tekstiä. Et siis käytä 8 tunnin ruokailuikkunaa, kuten leangainsille olisi tyypillistä?

Pyrin käyttämään, mutta lähtee snadisti hanskasta aina tuo ruokahomma ja tulee sitten syötyä niin reippaasti ettei jaksa syödä enempää vaikka haluais. Olen väärissä paikoissa fanaattinen. Olen kuitenkin tässä kokoajan sitä korjaillut, ja ensviikolla ois tarkotus alkaa treenihommat puhtaalta pöydältä ja niiden mukana sitten tulee automaattisesti järkevöitettyä tuo syöminen. Tämä viikko on jo ollu paljon helpompaa.

Täytyy kokeilla tuota riisi+perunaa. Ja lukea enemmän tuota PaNu blogia.

Omalla kohdalla paluu viljaan on aina alkanut kaduttamaan ilmavaivojen takia. Piereskely on toki ihan hauskaa tietyissä tilanteissa ja sopivassa seurassa, mutta ei pitkin päivää ;). Toinen kiusallinen seikka on ulosteen koostumus. "Viljapäivän" jälkeen kun menee paskalle, niin painepesuri olisi kyllä toimivampi kuin emborulla. Riisillä ei kyllä tule vastaavia oireita.

Pyrin käyttämään, mutta lähtee snadisti hanskasta aina tuo ruokahomma ja tulee sitten syötyä niin reippaasti ettei jaksa syödä enempää vaikka haluais.

Treenaatko paastolla? Jos treenaat, niin laske kylmästi se 60-70E% treeninjälkeiseen ateriaan. Kyllä sitä viimeistään 7 tunnin kuluttua toisen kerran syö.

e. Ja sama homma pätee treeninjälkeiseen ateriaan muutenkin kuin paastolla treenatessa

Täysjyväviljan terveysvaikutuksia hehkutetaan usein. Ongelma on siinä että täysjyvää sisältävää ruokavaliota verrataan aina muita viljoja sisältävään ruokavalioon. Täysjyvää pitäisi verrata täysin viljattomaan ruokavalioon (paleo). Tässä linkki aihetta käsittelevään artikkeliin jossa on verrattu täysin viljatonta täysjyväpitoiseen. Paleo voitti 5-0. http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/04/06/taysjyvaa-vai-ei-viljaa/
No, asia ei tietenkään ole noin yksinkertainen. Positiivisiin muutoksiin paleon osalta saattoivat vaikuttaa suolan vähentyminen, kasvisten lisääntyminen jne. Joten taas päädytään siihen että kehossa tapahtuu monimutkaisia juttuja ja kokonaisuus koostuu monista muuttujista. Hyvä juttu kuitenkin että viljatonta vaihtoehtoa on tutkittu.

Olen lisännyt nyt runsaasti vihannesten syöntiä ja ottanut mukaan myös juurekset. Syön nyt bataattia treenin jälkeen. Sain idean siskoltani joka vetää lähemmäksi 100g hiilareita kasviksista. Olo on todella hyvä, on jaksanut treenata kovaa aika hyvin ja palautuminen on ollut hyvää.

Eilinen päivällinen klo.19 treenin jälkeen
n.350g itse tilalta haettua luomunaudanpihviä (paistettu kookosöljyssä)
300g pakastevihanneksia
300g bataattia

Tottahan se on että "jos elää terveellisesti ni elää terveellisesti." Haluaisin vaan näitä kriittisiä, joko puolesta tai vastaan pointtereita. Ihan siksi kun niitä on. Keräänpä tähän kasaan mitä itse löysin:

- Riisin kuoressa on fytaatteja ja vasta-aineita petoja varten = ei hyvä
- Riisin kuoressa on kaikki varsinaiset gluteenihommelit = ei hyvä?(gluteeni=?)
- Riisin kuoressa on omega6:3 suhde jotain 22:1 eli kamala = ei hyvä, mutta rasvapitoisuus on muutenkin pieni, mutta pointteri kuitenkin
- Puhdistetussa valkoisessa riisissä on mahdollisesti allergisoiva gluteeniproteiinitjshässäkkä = ei hyvä jos ollaan tarkkoja primaali/paleoihmisiä
- Puhdistetussa valkoisessa riisissä on 1g vähemmän prodea, joten tämä allergiaprodemäärä on vähäisempi kuin kokojyvässä
- "Puhdistettu valkoinen riisi on pelkkää tärkkelystä!!!" = helvetin hyvä jos osaa käyttää kontekstissa oikein: Hiilari-refeed esim tässä pätkäpaastohommassa tai järkkytreenien jälkeen hoituisi helpommin kuin esim. perunalla, kun kaloripitoisuus ja hiilaripitoisuus on paljon korkeampi.
- Puhdistettu valkoinen riisi on ravinteellisesti helvetin köyhää = Ei hyvä yleisesti, mutta kuka riisiä vitamiinien vuoksi syö?
- Riisi ei ole paleo = Ei ole maitokaan, mutta siitä on vinha hyöty lihasmassan rakentamisessa. Kumpihan on pienempi paha, maito vai riisi?

Sitten taas tulee mieleen Ysärin tekstit siitä miten niitä hiilareita ei todellakaan tarvitse niin paljoa kuin tyypit luulee. "Tyypeillä" tarkoitan esimerkiksi Martin Berkhania, joka suosittelee joka raskaan treenin jälkeen REIPPAASTI hiilareita. Pointti ei taidakaan olla hiilareissa, vaan kaloreiden ylensyönnistä johtuvasta anaboliabuustista, jos sellaista on? Kun syödään paljon hiilaria ja prodea, niin ei tarvi sotkea rasvalla että kalorit ylittyy ja on helpompi valvoa syöntimäärää. (Jos ysikymppinen sattuu lukemaan tän niin ota ihmeessä kantaa, ois hauska tietää onko homma just näin vai miten. Kun tavoitteena on tehdä mahdoton, eli treenin jälkeen kasvattaa pihviä ja sitten lepopäivinä polttaa rasvaa, niin onnistuuko homma nimenomaan ylittämällä kalorit treenin jälkeen ja pitää ne kurissa kun ei treenata?)

Huh.

Osaan tulikin jo vastauksia.

Martin on varmaan sen takia enempi hiilarien kannalla, koska niitä on helppo syödä paljon ja nopeasti, niillä on anabolinen/antikatabolinen vaikutus (no, ruoalla yleensäkin on) ja kaveri tykkää itse melko hiilaripitoisesta ruoasta.

Tärkeämpää on saada paljon kaloreita. Jos jättää yhden makron pois, muuttuu homma vaikeammaksi. 150-200 g voisi hiilarien määrän suhteen olla sellainen minimi jos halutaan lihaskasvu optimoida, riippuen yksilöstä, henkilön koosta, treenistä, aineista jne.

Kun tavoitteena on tehdä mahdoton, eli treenin jälkeen kasvattaa pihviä ja sitten lepopäivinä polttaa rasvaa, niin onnistuuko homma nimenomaan ylittämällä kalorit treenin jälkeen ja pitää ne kurissa kun ei treenata?)

Noin sen itse tekisin jos halutaan lyhyellä välillä homma hoitaa. IMO, tosin parempi tehdä esim. 3-7 päivän sykleissä, vaihdellen plussilla ja miinuksilla.

Täysjyväviljan terveysvaikutuksia hehkutetaan usein. Ongelma on siinä että täysjyvää sisältävää ruokavaliota verrataan aina muita viljoja sisältävään ruokavalioon. Täysjyvää pitäisi verrata täysin viljattomaan ruokavalioon (paleo). Tässä linkki aihetta käsittelevään artikkeliin jossa on verrattu täysin viljatonta täysjyväpitoiseen. Paleo voitti 5-0. http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/04/06/taysjyvaa-vai-ei-viljaa/
No, asia ei tietenkään ole noin yksinkertainen. Positiivisiin muutoksiin paleon osalta saattoivat vaikuttaa suolan vähentyminen, kasvisten lisääntyminen jne. Joten taas päädytään siihen että kehossa tapahtuu monimutkaisia juttuja ja kokonaisuus koostuu monista muuttujista. Hyvä juttu kuitenkin että viljatonta vaihtoehtoa on tutkittu.

Jokaisessa tutkimuksessa muuten proteiinin määrä oli suurempi paleossa ja/tai energiatiheys pienempi Paleossa.

Jännää noissa plaeotutkimuksissa on se, että koehenkilöiden annetaan syödä ns. ei-paleo-ruokia, että ruokavalion noudattaminen olisi helpompaa tai jtn. sinnepäin.

Jokaisessa tutkimuksessa muuten proteiinin määrä oli suurempi paleossa ja/tai energiatiheys pienempi Paleossa.

Jännää noissa plaeotutkimuksissa on se, että koehenkilöiden annetaan syödä ns. ei-paleo-ruokia, että ruokavalion noudattaminen olisi helpompaa tai jtn. sinnepäin.
Eipä nuo taida mitään maailmaa mullistavia tutkimuksia olla muutenkaan. Pointti on lähinnä siinä että täysjyväviljaa verrataan aina tavallisiin viljatuotteisiin, eli perusajatuksena pidetään että ihminen syö joka tapauksessa viljaa.

Nostellaas vähän. Vähän vielä tuosta viime sivun riisiväännöstä. Eikös tämäkin artikkeli ole nimenomaan valkoisen riisin kannalla?

GB foorumin Slizzardmanillä oli loistavia pointtereita valkosesta riisistä. Mm. jos konteksti on selvä, eli treenin ympärille pistettynä, niin valkonen riisi on ihan priceless tapa kasvatttaa pihviä ilman että tarvii syödä niin perkeleesti prodea (tai vielä pahempaa treenin/puhtaan lihasmassan kasvatuksen kannalta: rasvaa) ja samalla välttää gluteenin ja ne fytaatit tjsp mitä tummassa riisissä on. Ravintoköyhää kyllä, eli dieetillä, jossa vähillä kalorimäärillä täytyis silti saada treenin jälkeen järkevästi hiilaria ja mielellään pitää suoja-ainesaanninkin hyvänä ois paras syödä (PRIMALIN KANNALTA) esim bataattia tai sitten niitä vihanneksia.

Eli in a nutshell: Valkonen riisi on halpaa, helppoa ja loistavaa treeniruokaa, mutta kehnoa painonpudotuksen kannalta.

suoja-ainesaanninkin hyvänä ois paras syödä (PRIMALIN KANNALTA) esim bataattia tai sitten niitä vihanneksia.

Kiitos muuten siitä bataatti+kaneli -vinkistä jossain toisessa tredissä. Just söin 900g bataattimuusia mintulla ja suolalla maustettuna, seassa kananmuna ja vähän täysmaitoa. Päälle ripottelin sitä kanelia ja melko äkkiä meni alas, oli vielä aika löysää niin oli helppo syödä. Tätä tulen syömään useamminkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom