Mun mielestä tuon voi ajatella niin että elinikään on vaikuttanut muut asiat kuin ruokavalio. Kivikautisella ruokavaliolla ja nykytekniikalla voitaisi elää varmasti hyväkuntoisina pidempään kuin tämän päivän elinikä on.
Mä hain takaa sitä että onko tuon 'maksimaalisen eliniän' (jota muuten on melkoisen hankala määritellä ja tutkia) turvaamiseksi syytä palata mahdollisimman lähelle luolamiehen dieettiä? Voisiko optimaalinen ruokavalio olla esimerkiksi se, että suositaan puhdasta ja monipuolista ruokaa sopivasti perunalla, riisillä ja tietyillä maitotuotteilla höystettynä? Vilja- ja maitotuotteet voi toki jättää pois jos tuntuu etteivät ne sovi mutta en usko että KAIKKI ihmiset saisivat siitä pelkkää hyötyä.
Mun pointti tässä on, että luultavasti monien kohdalla liiallinen sitoutuminen paleo-dieettiin voi kyllä olla askel oikeaan suuntaan mutta ei silti saavuta optimaalista vaikutusta. Tällöin ei siis tulisikaan noudattaa paleota pelkän paleon vuoksi vaan hakea avoimin mielin sitä sopivaa ruokavaliota. Jos luolamiehelle oltaisiin annettu perunaa, hän olisi ahminut sen siinä missä kaiken muunkin. Eikä siitä välttämättä olisi ollut edes mitään haittaa.
Viljojen ansiosta maapallolla on näin paljon jengiä (siis liikaa, mutta se on asia erikseen) ja viljat ovat mahdollistaneet näin suuren väestönkasvun, mutta eihän se tarkoita että viljat olisivat hyväksi yksilötasolla. Niillä pysyy hengissä ja elää, mutta terveempikin voisi olla jos niihin ei koskisi.
Jotkut voivat olla terveempiä mutta tuskin kaikki. Silloin kun elämäntavat ja ruokailutottumukset ovat pääpiirteissään kunnossa, yksittäisten ruoka-aineiden merkitys jää melko pieneksi.
Pitäisin kuitenkin noita kahta ensimmäistä pääsyinä suosia hedelmiä ja vihanneksia viljojen sijaan. Ensisijaisesti minusta kyse ei ole viljan suoranaisesta epäterveellisyydestä vaan huonoudesta parempien vaihtoehtojen rinnalla. Mutta onhan niitäkin teorioita, joissa syytetään viljaravintoa lähes kaikesta mahdollisesta pahasta.
Ihan hyviä pointteja ja kuten sanoin, munkaan mielestä viljoista ei voida puhua varsinaisesti terveysruokana. Tässä nimenomaan kalastelin niitä väitteitä joiden mukaan viljat ovat suorastaan vaarallisia, mikä kuulostaa skeptikon korvaan melko hurjalta Odottelen siis vielä noita sinunkin mainitsemiasi teorioita siitä, miten kaikki paha johtuu viljoista..
Ja jos ajatellaan käytännön näkökulmasta, mulle ainakin maistuu aamulla vanha kunnon kaurapuuro (monine höysteineen) ja toisinaan tulee sitä ruisleipääkin popsittua. Vatsa toimii hyvin, jaksan niiden hiilareilla kovatkin treenit ja kaloritkin saa pidettyä helposti plussalla. Minun on hankala kuvitella saavani jotain mullistavia terveys-/suorituskykyhyötyjä jos jättäisin ne kokonaan pois. Sitäkin olen kyllä dieetin yhteydessä testannut enkä kokenut mitään valaistumisia.
Jos siis rehellisesti kerrottaisi ihmisille millainen sen ruokapyramidin/lautasmallin pitäisi olla, niin suurempi osa ihmisistä söisi niin ja voisi paremmin.
Minkälainen se sitten pitäisi olla ja kuinka paljon se loppujen lopuksi eroaisi nykyisestä?