Primal Eating

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Halo
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikki mainitsemasi seikat diabeteksen hoidosta pitää varmasti paikkansa. Kuitenkin kovin usein törmää siihen että hoitotasapaino perustuu syö hiilareita ja pistä insuliinia -taktiikkaan. Vaikka offtopiciksi meneekin, niin Antti Heikkilän "taktiikka" diabeteksen hoidossa vaikuttaa järkevämmältä.

"I Have A Dream..."

mlk.jpg

...että jonain päivänä tuo nimi mainitaan pakkiksella ainoastaan huumorimielessä :D

Aivan varmasti Heikkilänkin kovasti mainostama vähähiilarinen ruokavalio on monille II-tyypin diabeetikoille hyvä ratkaisu (eikai hän sentään niin hullu ole, että suosittelisi insuliinihoidon poisjättämistä myös kaikille I-tyypin diabeetikoille? Eihän?). Se kuitenkin edellyttää sellaista sitoutumista, joka ei kaikilta ihmisiltä niin helposti onnistu. Tässä pitää ottaa huomioon jokaisen potilaan yksilölliset vaatimukset, kunto, mahdolliset muut sairaudet, ikä ja sukupuoli. Ja muistetaan myös, että II-tyypin diabeetikoilla se pistoshoito tulee tosiaan viimeisenä vaihtoehtona kun kaikki muu (ruokavaliomuutokset, laihdutus, riskitekijöiden välttäminen jne) on kokeiltu. Tässä ei siis ole mitään lääkefirmojen ja lääkäreiden salaliittoja.

Mainittakoon vielä kun pääsin vauhtiin...

Nyt on Antin blogissa taas sellainen oksennus, että huhhuh (en laita linkkiä ettei pakkiksen kautta tule sinne lisää kävijöitä :) ). Tällä kertaa päivitellään sitä, kuinka kalaöljykapselit "sulattavat muovia". Niidenhän TÄYTYY siis olla jotenkin vaarallisia kun esim. pullosta otettu öljy ei tee samaa temppua! Antti on ennenkin esitellyt polleasti olemattomia kemian tietojaan ja tämä osoittaa ettei kehitystä ole tapahtunut. Hyvin nopealla googletuksella selviää että kalaöljykapseleissa rasvahapot ovat eri muodossa kuin pullotetussa öljyssä. Jo yläasteen kemian tunnilla opetettiin, kuinka "samanlainen liuottaa samanlaista" ja siksi hiilirunkoiset kalaöljyt pääsevät liuottamaan niin ikään suurimmaksi osaksi hiilestä koostuvaa muovia. Muovi ei siis "sula" eikä siinä tapahdu kemiallista reaktiota.

Tämä ei siis mitenkään pahalla untalentedille, mulla on vain aina särähtää korvaan kun Heikkilä otetaan puheeksi :) Kun paleo-ketjussa ollaan niin voin todeta että hyvissä ajoin pysyvästi vähähiilariseen paleoon siirtyminen olisi todennäköisesti parannuskeino merkittävälle osalle II-tyypin diabeetikoista.

NYT loppu offtopic mun osaltani...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyesti, ettei offtopic jatku liikaa. Ykköstyypissä vhh -ruokavaliolla olleet pystyneet jättämään ateriainsuliinit pois. II -tyypissä vhh varmasti erittäin toimiva ratkaisu. Se siitä, palataan kivikautisten juttujen pariin.

En tiiä onko tästä juteltu, mutta kuitenkin:

Miksi ihmeessä esimerkiksi Poliquin suosittelee primal eatingin kylkeen helvetisti lisäravinteita? Eikös primal eatingin idea ole, että syötäisiin mahdollisimman luomua ja luonnonmukaista ravintoa? Nuo lisäravinnepillerit kun eivät ole tietääkseni ihan peruspäästä.

Anyone?

Weak
En tiiä onko tästä juteltu, mutta kuitenkin:

Miksi ihmeessä esimerkiksi Poliquin suosittelee primal eatingin kylkeen helvetisti lisäravinteita? Eikös primal eatingin idea ole, että syötäisiin mahdollisimman luomua ja luonnonmukaista ravintoa? Nuo lisäravinnepillerit kun eivät ole tietääkseni ihan peruspäästä.

1. Poliquin on seonnut.

2. Vain tuolla tavalla hän tienaa rahaa.

1. Poliquin on seonnut.

2. Vain tuolla tavalla hän tienaa rahaa.

Itse veikkaan tuota kakkosta, mutta olisi kiva kuulla vastaväitteitä Paleo-vouhottajilta ja Poliquin-faneilta.

En tiedä mitä Poliquin suosittaa, mutta yksi perustelu lisäravinteille voisi olla se että nykypäivän tehoviljelty ja pitkän aikaan hyllyssä säilytettävä ruoka on ravintoköyhempää kuin luonnossa kasvanut ja vastapoimittu. Lisäksi tuotantoeläimet ja viljellyt kalat syövät rehua yms.

Ja lisäksi on aika kätevää vetää proteiinia jonkun hedelmän tai rasvan kanssa ettei tarvitse aina kokkailla...

Meikäläisen nykyinen primal-henkinen painonpudotusruokavalio (paino pudonnut n. 230g päivässä 41:n päivän ajassa, välillä syönyt jotain sontaa mutta sitten vaan alentanut määrää vastaavasti). Jos keksitte jonkun (ravintoarvoiltaan) hyvän aineksen jonka voisi lisätä niin kertokaa ihmeessä. Itsekuria on lähes rajattomasti ravinto-asioissa, joten maulla ei ole mitään merkitystä. Voimat eivät ole kadonneet mihinkään, päinvastoin. Treenit ovat koko kroppa suurinpiirtein 1 sarja per lihasryhmä ja joka toinen päivä, aikaa menee n. 30min. Tavoitteena se, että suonet näkyvät hauiksesta ja 6-pack tottakai. :rolleyes:
En tavoittele isoja lihaksia vaan kireyttä. Lihakseni olisivat itseasiassa nykyisellään sopivan kokoisia, jos vain pystyn säilyttämään niistä suurimman osan... Kun pääsen tavoitepainoon so. rasvoihin lisään luultavasti vain määrää ja ehkä iltapalan tms.

Aamiainen 7-9
5 dl vettä
kananmuna
kahvia ja laktoositonta maitoa (tai vihreää teetä sellaisenaan)

Lounas 11-13
3 dl vettä
tonnikalaa mexicana (tonnikalaa, sipulia, papuja, maissia)
(tai kananmuna)
kourallinen sekalaisia pähkinöitä: manteli, hassel-, cashew, saksan- ja pekaanipähkinöitä

Välipala 14-16
3 dl vettä, jossa mukana Energy-poretabletti
Omega3 -tabletti (sis. ADE -vitamiineja)
Porkkanaa tai lanttua tai muuta vihannesta
(lisäksi Banaani tai muu hedelmä jos tuntuu sille tarvetta)

Päivällinen 17-19
3 dl vettä
Kanaa (rintafile, suikaleita tai koipi)
(tai kananmunia tai tonnikalaa tai rahkaa tai lihaa tai itsetehtyjä lihapullia tms.)
Wokkivihanneksia (sis. mm. vesikastanja)
(tai tuoreita vihanneksia tai salaattia tai grillattu tomaatti tms.)
Valkosipulin kynsi raakana esim. ruoan seassa
Hieman oliivi tai rypsiöljyä ruoan kanssa mikäli mahdollista
Jälkkäriksi persiljaa jottei valkosipuli lemua niin kauheasti

(Jos ruokailujen välillä tulee nälkä, lääkkeeksi otetaan puhdas vesi.)

Nostetaanpas tätä nukahtanutta ketjua! Onko Primal Eating saanut viime aikoina uusia kannattajia?
Mä olen miettinyt noita hedelmiä, ja niiden sopivuutta ruokavalioon, jossa hiilarit pyritään pitämään ketogeenisellä tasolla. Meneekö hedelmien hiilareista lihaksiin juuri mitään, vai meneekö kaikki maksaan?
Oma ruokavalioni ei ole vuosikausiin siesältänyt hedelmiä, mitä nyt muutama omenalohko joskus joulun aikaan. Hedelmä-asiaa mietin lähinnä treenipäivän syömisen takia. Olisiko siitä omenasta tai vastaavasta jotain hyötyä treenin jälkeen tai vaikka aamulla? Ja ajaisiko esim. pari porkkanaa saman asian? Jos itse valitsisin vaikkapa juuri porkkanan ja omenan välillä, niin söisin sen porkkanan ihan vaan sen takia, että hedelmä on jo pitkään maistunut liian makealta ja porkkanan on parempia! :D

Mulla on myös ajatuksissa nuo maitotuotteet.. Olen nyt pähkäillyt niiden sopivuutta varmaan viimeisen vuoden, ja en oikein ole päässyt selvyyteen siitä onko se Lidlin raejuusto mulle hyväksi vai ei? Välillä siis syön maitotuotteita, tyyliin purkki raejuustoa tai jogurttia päivässä, kunnes huomaan, että tulee huono olo tai jotain muuta oiretta, ja sitten taas taukoa maitotuotteista.

Koko tämä ruokavaliopähkäily on nyt oikeastaan lähtöisin siitä, että haluaisin nyt hinnalla millä hyvänsä saada vatsani kuntoon. Alkaa nimittäin mennä hermot siihen, että vatsa on hyvä ehkä 1 päivän kuukaudesta. Olen miettinyt myös smoothie-linjaa, eli vaikka aamupalaksi tekisi jonkun vihersmoothie -tyyppisen, jotta ruokailu olisi ruoansulatukselle helpompaa. Olen syönyt vähähiilihydraattisesti jo vuosikaudet, ja vatsa on välillä ollut hyvänäkin, mutta aina tulee joku juttu jossain vaiheessa, ja koko systeemi sekoaa. Jotenka nyt on pakko tehdä joku ratkaisu syömisen suhteen, koska nyt ei enää kertakaikkiaan pysty elämään näin, että jokainen päivä on arpapeliä vatsan kanssa ja aamulla herätessä pystyy sanomaan tuleeko päivästä huono vai erittäin huono. Tätä Premal Eating syömistä mietin yhdeksi ratkaisuksi, eli käytännössä mun pitäisi jättää nuo maitotuotteet kokonaan pois..

Jos nyt jollakin on kokemusta hankalasta vatsasta niin mielellään ottaisin neuvoja ja vinkkejä vastaan!

Edit: Lisäyksenä vielä, että viljat on luonnollisesti kuvioista myös pois! Muuten syönkin sitten aikalailla kaikkea mikä vaan hiilareiden puolesta mahtuu ruokavalioon. Ruokailukertojen määrää olen myös miettinyt, että voisiko siinä olla ratkaisu? Helposti jää ruokailut johonkin 2-3 kertaan päivässä, jolloinka annokset kasvaa aika suuriksi. Olisiko ruoansulatuksen kannalta helpompaa syödä vaikka joku 5 kertaa?

Viimeksi muokattu:
Omat ruokatottumukset ovat saaneet lähiaikoina uusia tuuli primal eatingistä/ raakaravinnosta sekä super foodeista. Maitotuotteet ovat aiheuttaneet kuitenkin pään vaivaa (täälläkin).

Moni on jättänyt ne pois ruokavalioistaan, mutta miksi? Onko maitotuotteiden poisjätölle olemassa tieteellistä pohjaa vai onko kyseessä yksinkertaisesti pyrkimys käsiteltyjen tuotteiden vähentämiseen ruokavaliossa jne. Entä mikä on tilanne luomu maitotuotteiden osalta?

Millä primal rauokavaliota tms. noudattavat ovat korvanneet esimerkiksi rahkan, joka on tiettävästi suosittu "salitreenaajien" keskuudessa (nopea ja helppo aamu-,väli- ja iltapala).

:offtopic: P.S. Löytyykö pakkikselta ravintotieteiden opiskelijoita/ opiskelleita?

Omat ruokatottumukset ovat saaneet lähiaikoina uusia tuuli primal eatingistä/ raakaravinnosta sekä super foodeista. Maitotuotteet ovat aiheuttaneet kuitenkin pään vaivaa (täälläkin).

Moni on jättänyt ne pois ruokavalioistaan, mutta miksi? Onko maitotuotteiden poisjätölle olemassa tieteellistä pohjaa vai onko kyseessä yksinkertaisesti pyrkimys käsiteltyjen tuotteiden vähentämiseen ruokavaliossa jne. Entä mikä on tilanne luomu maitotuotteiden osalta?
Juu, sama meininki täällä, superfoodit ja raakaravinto meiningit tuttuja myös. Yritän nyt löytää jonkunnäköistä kaavaa/ohjenuoraa jokapäiväiseen syömiseen, jotta olo olisi vatsan suhteen(ja muutenkin) parempi. Eli varmaan sit sekoittelen tuota superfoodismia(smoothiet yms.) ja primal eatingia.
Omalta osaltani nuo vatsaongelmat on ollut syy siihen maitotuotteiden jättämiseen, ja myöskin se, että olen pohtinut onko maito oikeasti siis ihmisen ruokaa ylipäätään? Luomu maitotuotteista sen verran osaan sanoa, että ainakin monet jollain tapaa maitovammaiset(laktoosi tai joku muu) pystyvät luomutuotteita syömään hyvällä menestyksellä.

Nostetaanpas tätä nukahtanutta ketjua! Onko Primal Eating saanut viime aikoina uusia kannattajia?
Mä olen miettinyt noita hedelmiä, ja niiden sopivuutta ruokavalioon, jossa hiilarit pyritään pitämään ketogeenisellä tasolla. Meneekö hedelmien hiilareista lihaksiin juuri mitään, vai meneekö kaikki maksaan?
Oma ruokavalioni ei ole vuosikausiin siesältänyt hedelmiä, mitä nyt muutama omenalohko joskus joulun aikaan. Hedelmä-asiaa mietin lähinnä treenipäivän syömisen takia. Olisiko siitä omenasta tai vastaavasta jotain hyötyä treenin jälkeen tai vaikka aamulla? Ja ajaisiko esim. pari porkkanaa saman asian? Jos itse valitsisin vaikkapa juuri porkkanan ja omenan välillä, niin söisin sen porkkanan ihan vaan sen takia, että hedelmä on jo pitkään maistunut liian makealta ja porkkanan on parempia! :D

Mulla on myös ajatuksissa nuo maitotuotteet.. Olen nyt pähkäillyt niiden sopivuutta varmaan viimeisen vuoden, ja en oikein ole päässyt selvyyteen siitä onko se Lidlin raejuusto mulle hyväksi vai ei? Välillä siis syön maitotuotteita, tyyliin purkki raejuustoa tai jogurttia päivässä, kunnes huomaan, että tulee huono olo tai jotain muuta oiretta, ja sitten taas taukoa maitotuotteista.

Koko tämä ruokavaliopähkäily on nyt oikeastaan lähtöisin siitä, että haluaisin nyt hinnalla millä hyvänsä saada vatsani kuntoon. Alkaa nimittäin mennä hermot siihen, että vatsa on hyvä ehkä 1 päivän kuukaudesta. Olen miettinyt myös smoothie-linjaa, eli vaikka aamupalaksi tekisi jonkun vihersmoothie -tyyppisen, jotta ruokailu olisi ruoansulatukselle helpompaa. Olen syönyt vähähiilihydraattisesti jo vuosikaudet, ja vatsa on välillä ollut hyvänäkin, mutta aina tulee joku juttu jossain vaiheessa, ja koko systeemi sekoaa. Jotenka nyt on pakko tehdä joku ratkaisu syömisen suhteen, koska nyt ei enää kertakaikkiaan pysty elämään näin, että jokainen päivä on arpapeliä vatsan kanssa ja aamulla herätessä pystyy sanomaan tuleeko päivästä huono vai erittäin huono. Tätä Premal Eating syömistä mietin yhdeksi ratkaisuksi, eli käytännössä mun pitäisi jättää nuo maitotuotteet kokonaan pois..

Jos nyt jollakin on kokemusta hankalasta vatsasta niin mielellään ottaisin neuvoja ja vinkkejä vastaan!

Edit: Lisäyksenä vielä, että viljat on luonnollisesti kuvioista myös pois! Muuten syönkin sitten aikalailla kaikkea mikä vaan hiilareiden puolesta mahtuu ruokavalioon. Ruokailukertojen määrää olen myös miettinyt, että voisiko siinä olla ratkaisu? Helposti jää ruokailut johonkin 2-3 kertaan päivässä, jolloinka annokset kasvaa aika suuriksi. Olisiko ruoansulatuksen kannalta helpompaa syödä vaikka joku 5 kertaa?

Syötkö sä tarpeeks? Sillonkun jättää ruokavaliostaan pois sitä sun tätä niin voi käydä niin, että kaloreita saa liian vähän, johon vatsa sitten reagoi.

Olen noudattanut paleo -tyyppista ruokavaliota jo vahan yli vuoden paivat. Alussa laski rasvaprosentti hiukan ja tyssasi sitten, mutta olo parantui selkeasti ja oon jaksanut paremmin. Alotin sitten viime joulun kieppeilla CrossFitin, jolloin rasvaprosentti vasta alkoikin tippua. Omalla kohdalla on aika hemmetin helppo noudattaa tuota, kun Yhdysvaltojen ylivoimaisesti paras (muttei halvin) ruokakauppa Whole Foods on heti toisella puolella katua, josta tuleekin haettua puoli kiloa puhvelia joka paiva (maksaa vahemman kuin paistijauheliha Suomessa...). Lisaksi duunin vieressa on sellainen salaattibaari, jossa voi 8 taalan hintaan koota itselleen hervottoman salaatin kanan, kananmunan + muine lisukkeineen ja oljyineen.

Taalla kukaan ei ole maininnut, etta makoisia ruokia kyseisella dieetilla saa esim. tekemalla kiinalaistyylisia keittoja. Naissa ei usein ole liemen lisaksi kuin kanaa tai possua, bambua, sienia, chilia, purjoa, sipulia seka kananmunia. Makroravinnejakauma on noissa aika kohdillaan eika se ole sita samaa kananmuna/pihvi + salaatti joka kerta.

http://www.jussiriekki.fi/

Käykää tsekkaamassa hyvä paleoaiheinen blogi. Asiapitoista tekstiä, eikä niinkään omia mielipiteitä tai mutu -juttuja. Mm. hyvä katsaus raakaravintoon ja fruktoosiin/hedelmiin liittyvä kirjoitus.

Ja nostetaanpa uudelleen.

Luin Primal Blueprintin ja innostuin (kuten kaikesta vähänkään uudesta) koittamaan. Nyt parin kolmen viikon jälkeen on olo kiristynyt ihan sikana, mutta VETO ON POIS. Tuntuu että aamulla ei pääse sängystä ja tekis mieli nukkua vain koko päivä. Treenaus ei maistu, eikä liikkuminen muutenkaan kauheasti. Voi tosin olla tuon helvetillisen +30asteen ilmankin takia ettei kokoajan huvittais hikoilla.

Hyppäsin Martin Berkhanin 16/8h pätkäpaastosysteemistä primaaliin, eli pidän vieläkin paastoa, mutta jätin nuo berkhanin suosimat raejuustot ja perunamuusit pois. Tästä sitten jäinkin miettimään, että jos paukutan 30min kahvakuulatempaussessiot enkä syö sen jälkeisessä eväässä mitään pitkäketjuisia hiilareita kuten Berkhan suosittelee, vaan tyydyn syömään rasvaa ja prodea kuten Mark kehoittaa tekemään, niin eikö mulla jokatapauksessa ennenpitkään pala tankki tyhjäksi? Tankilla tarkoitan leptiinitasoja ja sitä mitäseoli, triglyseridejä/glukogeenejä(apua?)?

Ois jees jos sais inputtia etenkin voimanostoheeboilta. Berkhan siteeraili joitain tutkimuksia joiden kautta voisi päätellä, ettei rasva/prode/vhh ruokavaliolla ole merkittäviä etuja lyhyiden intensiivisten suorituksien kanssa, eli toisin sanoen voimanosto/sprinttaukset.

Luin tuosta vaan pari postia liittyen diabetekseen ja vhh-ruokavalioon.. Omalta lääkäriltäni kysyessä vhh-ruokavaliosta ja mainitsin vielä Antti Heikkilän nimen niin lääkäri totesi nopeaan että "älä edes aloita":wtf: oli kuulemma niin täynnä ko. asiaa kun monet potilaat oli siitä jauhanu. Sanoi sitten vielä lopuks että "omalla vastuulla" saan syödä miten haluan:wtf: Eiköhän tää koko elämä ja oma sairaus ole omalla vastuulla?:rolleyes: Muutenki tuntuu kusevan koko paikka aika huolella.

Sori jos tuli vähän offtopikkia:)

Todella mielenkiintoisia näkökulmia ja pointteja. Oma moraalini sijoittuu jotakuinkin käsittelemättömän ravinnon ja ympäristöystävällisemmän elämäntavan piiriin. Tietysti hiilihydraatteja tulee nautittua runsaasti mm. tumman leivän ja täysjyväpastan sekä -riisin muodossa. Olen tässä muutaman hetken jo lähemmin tutustunut vhh-ruokavalioon ja kasvisten sekä hedelmien lisäys ruokavaliooni ei enää ole pelkkä ajatus. Yritän vähentää riisin ja pastan syömistä ja ottaa enemmän salaattia tilalle.

Maitotuotteista en kyllä ole valmis luopumaan, mutta katsotaan nyt miten hyvin kasvisten ja hedelmien lisäys vaikuttaa ruoansulatukseen ja painoon.

Mielenkiintoisia ajatuksia todella näissä primal eating ja paleo-dieeteissä... Ehkäpä suuntaan ruokavaliotani vähän kerrallaan sinne suuntaan.

Nyt näin retrospektissä kun toista kertaa lueskelen primal blueprinttiä läpi, niin aika jenkkityyliin on sissonikin vajonnut kirjottelemaan tuon opuksen. Vähän turhan tasapaksua vouhotusta, vaikka todella hyviä pointtejakin on, ja erittäin helppoja iskostaa takaraivoon nuo "säännöt." Eri asia on miten nuita lähtee tulkitsemaan, mikrotason ravintoasioista puhuu mutta jättää tosi paljon aukkoja jotka itellä kiinnostais tietää paljon tarkemmin, eikä hakemistostakaan löydy kauheasti järkitavaraa.

Tämä on tosin vaan mun mielipide, enkä dissaa primaalihommia mitenkään. Treenin kannalta oon ottanu tuon primaalifilosofian osittain käyttöön: Mielivaltasesti ja sillon kun on energiaa. Kuitenkin sodin sitä vastaan: Tavoitteet on, ja ne aion saavuttaa, aivan sama tuoko stressiä ja syökö suorituskykyä.

Syömisen kannalta postasinkin jo aiemmin. Parin viikon kokeilun jälkeen on veto ollu totaalisesti pois. Vaikka luulin syöväni tarpeeksi hiilareita kun vetelin porkkanapusseja, kaalta, sipulia, salaatteja, omppuja ja marjoja, niin ilmeisesti en syönyt tarpeeksi. En tiedä varmasti miltä ketoosi tuntuu, mutta veikkaan että olin aika lähellä. Sorruin sitten ja söin pari bataattia reenin jälkeen. Ei tullut mitään "väsynyttä ja sokerihumalaista oloa" vaan päinvastoin. Energiatasot palautu 105%.

Niin kauan kuin olen tuota leangainsin Martin Berkhanin protokollaa seurannut, olen syönyt aika kiitettävän primaalisti: Raejuustoa menee melkein päivittäin, ja sorbettipurkin syön kerran viikossa, mutta muuten kaikki vihannekset, hedelmät ja ruoat kokonaisina ja raakoina (paitsi tietenkin lihat ja kanat ja kalat). Kaloritiheät ruoat on karsittu pois (pl nuo raejuustot ja jädet). Reeni ei ole koskaan kulkenut paremmin, eikä voimatasot ole olleet näin korkealla. Ja paino on tippunut reilun puolen vuoden aikana 5kg, rasvaa on palanut peilin mukaan erittäin paljon.

Vastuusta vapauttava toteamus: En olettanut kirjoittaessani että kaikki olisivat primal blueprintin lukeneet, enkä myöskään oleta että Halon idea tämän tredin perustuksessa olisi ollut primal blueprintin analysointi (vaikka aloituspostauksessa linkki Sissonin sivuille olikin esillä), kunhan vain mökellän itekseni jotaki täälä. :D

Niin kauan kuin olen tuota leangainsin Martin Berkhanin protokollaa seurannut, olen syönyt aika kiitettävän primaalisti

Kaverin leangains nettisivut ovat aika mielenkiintoista luettavaa. Tavara on periaatteessa samaa kuin Sissonilla, mutta periaatteessa valmiina pakettina jonka keskiössä on toi Intermittent-Fasting. Berkhan suosittelee siis jatkuvaa osa paastoa, jossa päivän ruoat syödään kolmella aterialla 8h aikana reenin ympärillä ja loput päivän 16h vietetään paastoten. Sopii ilmeisesti kavereille, jotka ovat tottuneet mättämään paljon safkaa kerralla eivätkä ole koskaan syttynytt 6 kertaa päivässä pieneen syömiseen.

Kaverin leangains nettisivut ovat aika mielenkiintoista luettavaa. Tavara on periaatteessa samaa kuin Sissonilla, mutta periaatteessa valmiina pakettina jonka keskiössä on toi Intermittent-Fasting. Berkhan suosittelee siis jatkuvaa osa paastoa, jossa päivän ruoat syödään kolmella aterialla 8h aikana reenin ympärillä ja loput päivän 16h vietetään paastoten. Sopii ilmeisesti kavereille, jotka ovat tottuneet mättämään paljon safkaa kerralla eivätkä ole koskaan syttynytt 6 kertaa päivässä pieneen syömiseen.

Niinhän tuola ollaan puhuttu, että Sisson on suodatetumpi ja lukijaystävällisempi Berkhan. Ite en kauheasti yhtäläisyyksiin vetoais, vaikka kyllä niitä oikein koverrettuna löytyy. Sisson kehuu rasvaa, kaloritiheitä ruokia, pähkinöitä, luomua, paleoa. Berkhan teilaa turhat rasvat, kaloripommit kuten pekonit ja pähkinät, turhat proteiinipirtelöt yms ja keskittyy makrojen syklittelyyn jota sisson taas teilaa sanomalla että "ruokailun ei tarvisi olla stressitekijä." Ei tuo berkhanin protokolla kyllä olekaan, kaikista vähiten koskaan juuri tuon aikana tarvii ajatella syömistä. Sitten kun syö, saa syödä ihan hulluna. Sitten kun ei syö, ei vaan syö, eikä tee mieli syödä.

Niin ja tietenkin se, että miten päin sitä ikinä käänteleekään, on ylivoimaisesti helpompi syödä 1-3 kertaa päivässä kuin 4-6.

Suositut

Back
Ylös Bottom