- Liittynyt
- 7.10.2004
- Viestejä
- 1 126
Hyvinvointivaltion alasajo ja sen tehostaminen ovat pelkkää sanoilla ja mielikuvilla kikkailua, ellei tarkemmin selitetä mitä niillä tarkoitetaan. Suomessa 1990-luvun alusta asti tehty karsintoja ja tehostamista valtion ja kuntien hallinnossa ja laitoksissa. Ja sitä ovat olleet toteuttamassa kaikki suuret puolueet. En näe tuossa mitään uutta tai erityisesti Kokoomukselle tyypillistä. Siinä tehostamisessakin vaan alkaa tulla rajat vastaan, ei kaikkia toimintoja voida vaan jatkuvasti tehostaa ja tehostaa.lej sanoi:Täällä yleistetään yhä ihan älyttömästi sitä, että Kokoomuksen kannattajat ovat ajamassa hyvinovintivaltiota alas. Jos yksi ihminen, eika usein edes kokoomuslainen heittää julkisuudessa kommentin, että hyvinvointiyhteiskunta pitää romuttaa niin ei se tarkoita, että muut ajattelevat samoin.
Kokoomus siis ajaa HVY:n tehostamista.
Joku laittoi listan, että mitä sitten karsitaan. Karsitaan päällekkäisiä toimintoja, karsitaan ylimääräistä hallintoa. Selkeytetään eri laitosten tehtäviä.
Mutta eikös nyt kuitenkin samaan aikaan puhuta, että tarvitaan nimenomaan koulutettua työvoimaa? Ja myöskin ihmisiä kannustetaan kouluttautumaan uusiin ammatteihin, koska nykyään ei välttämättä enää ole mahdollista ja järkevää tehdä samaa ammattia koko työuransa ajan. Matalamman koulutustason ihmisille on nykypäivän Suomessa varsin huonosti töitä tarjolla.lej sanoi:Suomessa ei tarvitse kouluttaa nykyistä määrää ihmisiä yliopistoissa ja ammattikorkeissa. Eikä ainakaan antaa mahdollsuutta kokeille kolmea tai neljää eri koulua ja sitten lopulta suorittaa 300 opintoviikkoa, koska se on vaan kivaa.
Tuo on kyllä totta. Tuotahan on perusteltu työttömien aktivoimisella, etteivät vaan makaisi kotona odottamassa töitä. Mutta en tiedä sitten toimiiko tuo käytännössä. Tuohan oli Lipposen hallituksien aikana merkittävä osa työllisyyspolitiikkaa.lej sanoi:En myöskään näe mitään järkeä laittaa sitä Rapea työvoimatoimiston kautta pitsinnypläys- tai tietokoneajokorttikurssille, jos siitä ei ole muuta hyötyä kuin tilastojen näennäinen putsaus.
Tuo työnantajamaksujen alentaminenhan oli juuri yksi työreformin pääkohtia. Tuon kuuluisan reformin, jonka demarit tyrmäsivät ja jota Kokoomus ei syystä tai toisesta tukenut. Politikointi vei Kokoomuksen mielenkiinnon yhteiskunnan pelastamisesta?lej sanoi:Vero- ja työnantajamaksualennuksilla myös sivojen työ saataisiin sen verran palkitsevammaksi, että sitäkin kiinnostaisi tehdä. Suomessahan ongelmana ei sinänsä ole korkeat palkat, vaikka virheellisesti niin väitetään. Ongelmana on se vanha tuttu 1,7-kertainen kustannus työnantajalle suhteessa siihen palkkaan.
Sinänsä tuo työnantajamaksujen alentamisen vaikutus usein esitetään vähän turhan automaattisena ja nopeana. Ei siitä alentamisesta työnantajalle tulleet säästöt mitenkään automaattisesti siirry uusien työntekijöiden palkkaamiseen. Tuo alentaminen tulisi lyhyellä tähtäimellä kuitenkin maksamaan enemmän kuin toisi takaisin, mutta pidemmällä aikavälillä katsoen olisi luultavasti fiksu veto. Itse ainakin lähtisin ensimmäisenä alentamaan verotusta juuri tuosta. Ja nimenomaan matalien palkkojen työnantajamaksuja painottaen.
Nopeammin nuo saadaan yksityisten tekemänä rakennettua, kun ei valtiolla ole riittävästi työntekijöitä ja kalustoa tuollaiseen, mutta löytyykö jostain mustaa valkoisella, että yksityisenä tehden tulisi halvemmaksi? Vai uskotaanko tässä vaan taas siihen hokemaan, että yksityinen on aina paljon tehokkaampaa ja halvempaa? No, tokihan tuollaisten suurten urakoiden tekeminen saattaa hyvinkin olla järkevämpää antaa yksityisten tehtäväksi, mutta näinhän tehdään jo nykyisinkin.lej sanoi:Jokaista tienpätkää ei tarvitse rahoittaa ja rakentaa valtion toimesta. Moottoriteiden osalta on jo huomattu, että yksityiset tekevät sellaiset hommat nopeammin ja halvemmin. Ehkä jotkut tienpätkät voisi antaa firmojen hoidettaviksi ja maksullisiksi, jos liikennemäärä siihen riittää. Tästä tosin tulee hirveä huuto ja parku, kun se maksaa. Samat paskanaamat eivät tajua, että vielä enemmän se maksaisi verovarojen kautta maksettuna.
Eri asia on sitten kannattaako niitä teitä antaa yksityisten omistukseen ja verotettavaksi. Olisi kiva nähdä jotain laskelmia ja perusteluita, miksi tuollainen yksityisomisteinen tie tulisi kokonaisuutena halvemmaksi. Tietullien kerääminen lisää kuluja ja tien omistaja haluaa voittoa investoinnilleen. Tienkäyttäjienhän tuo on kuitenkin maksettava.
Edelleenkin peräänkuulutan niitä todella konkreettisia esityksiä tehostamisesta ja perusteluja miksi jossain on varaa tehostaa. Ja paljonko mistäkin olisi mahdollista mielestänne säästää. On helppo sanoa, että tehostetaan ja säästetään ja lasketaan veroja, kun ei tarvitse oikeasti sanoa mistä se säästö otetaan ja mitä siitä aiheutuu. En kuitenkaan väitä, että tuollaisia säästökohteita olisi helppo eritellä. Vaatii melkoisen asiantuntemuksen, että osaa alkaa jonkun tietyn alan hallintoon ja rakenteeseen tekemään järkeviä muutoksia. Mutta yllättävän vähän kuitenkaan missään on nähtävillä tuollaisia konkreettisia ehdotuksia. Luulisi, että Kokoomuslaiset ja muut, jotka noita tehostamisia esittävät, myös samalla kertoisivat tarkemmin ne säästökohteet.