"Oletko tosiaan sitä mieltä että Suomen kehitys 1980-luvulta 2000-luvulle on ollut pelkkää utopiaa presidenttien ollessa Koivisto, Ahtisaari ja Halonen? Perustele!"
No nyt puhuttiinkin mikä se stereotypia vasureista on, minun mielessä. Toisekseen, otetaanko nyt sellainen konsensus että presidentti voi vaikuttaa näihin asioihin vai ei?
"SDP on ainoa puolue joka pystyy yhdistämään hyvinvointivaltion ja kilpailukykyisen talouden ideat toisiinsa."
Minä kun luulin että nämä oli henkilövaalit eikä puoluevaalit? Ja millä perustelet tämän SDP on ainoa puolue jutun muutenkaan? Kyllähän me massiivinen lama saatiin aikaan, ei siinä mitään
Massiivinen työttömyys, rakenteellinen sellainen. Saatiin myös EU-alueen heikoimpia ostovoimia, tosin sehän ei varmaan laskenut, ei vaan noussut samalla tasolla. Onko SDP:n vika vai ei, paha sanoa, mutta tämä SDP-hegemonia taitaa olla nyt vähän kaukohakuista. no ainakin minun mielestä on.
Historian tulkinnalla tarkoitin maailmanlaajuista tulkintaa, ei pelkästään Suomen historian. Sitäpaitsi kuulostat jo ihan Himaselta, jonka teesit on yhtä maanläheisiä kuin fasismin kolmas valtakunta. Hänhän laittaa Rasmuksen ja HIMinkin menestyksen sosialismin piikkiin.
Nythän on kyse että verrataanko me itseämme Afrikan maihin vai menestyneisiin länsimaihin. Afrikan vertailussa pärjätää, lännen vertailussa ei pärjätä. Minä ainakin laittaisin riman korkealle, kun puhutaa kuitenkin yhteisestä hyvästä ja hyvinvoinnista.
Se, olisiko meillä Nokia tai pari lisää, sitä on mahdoton sanoa. Tämä kysymys onkin aika monisäikeinen ja siihen liittyy monta asiaa, joista läheskään kaikki ei ole poliittisia. Suomessa on ollut kovaa osaamista monilla aloilla ennenkin, mutta ne on monesti myyty nopeasti ensi tilanteen tullen pois, lähinnä Amerikkalaisille sijoittajille ja muille. Kyseessä aika pitkälti tietynlainen eräiden alojen infrastruktuurin puute, jolloin alkuviritelmissä oleva hyvä juttu on kannattanut myydä, mutta monesti on myyty hyvääkin liian aikaisin. Sen sijaan että kehittäjä nyt sai pari miljoonaa, olisi hän myöhemmin saanut monta kertaa enemmän, ja tämän ympärille olisi voinut rakentua lisää korkean osaamisen yrittäjyyttä, ala Nokia, joka työllistää myös muita yrityksiä ja innovaatiota, koska tänne sen avulla mobiili-laitteiden infrastruktuuri on luotu.
Se, miten tätä estettäisiin, on vaikea kysymys, mutta pitää tehdä Suomesta houkutteleva maa myös ihan omille nyrkkipajoille ja ideanikkareille. Niiden ulkomaalaistenkin lisäksi siis. Täällähän ei kannata myydä, mutta täällä kannattaa vielä osittain ehkä valmistaa (kun ei ole piilokuluja tai muita ylläripylläreitä). Se, että lisätään hyvälle idealle lisää rahantekomahdollisuutta, josta myös tuotto jää käteen, tekee vain hyvää pienille ihmisille. Ei minua hetkauta Nokian uhkaukset korkeista veroista, minua hetkauttaa se, että nykypäivän yrittäjä jolla on hyvä idea ja meininki, ei välttämättä ksokaan pääse eteenpäin. Riskit on liian kovat, tuotto on liian pieni. Tämä teesi ei todellakaan ole SDP:n sen enempää kuin joku SDP vahva teema Kokoomuksen.
Mutta se on vaan yksi seikka, poliittinen ilmapiiri, suunta ja tahto. Ei sekään mitään takaa. Eikä meillä välttämättä olisi toista Nokiaa vaikka joku muukin olisi hallinnut. Mutta ihan turhaa alkaa ylistämään Dear Leader-tyyliin että kaikki hyvä nyykään on sen ja sen ansiota ja jos näin ei olisi, kaikki olisi huonommin.
Yhteistyöllä vaa voidaan päästä eteenpäin, mun mielestä suuntaa voisi muuttaa vaihteeksi, että siihen yhteiseen tavoitteesen päästäisi.