Simba sanoi:
= On tietty "joukko suomalaisia" joka ei ymmärrä "omaa parastaan" ja suurin osa tämän "joukon" jäseniä löytyy kilpailevan ehdokkaan leiristä.
Heität kyllä kaverille joka haluaa äänestää Karpelaa pannutta että hölmö argumentti mutta kun lukee koko sun tuotannon tulee väkisinkin fiilis että olet pyhällä ristiretkellä Halosta vastaan.
Oot oikeessa ristiretkellä tässä ollaan. Kohtuu hyvistä syistä. Mun punanen lanka(jos näissä jutuissa sellasta nyt on) on se, että kyllä mä todellakin väitän ihmisten tekevän ne äänestyspäätöksen a) mielikuvien(subjektiivisia = ei
välttämättä vastaa todellisuutta) b) puutteellisen tiedon varassa.
Ei varmaan olla eri mieltä, että ihmiset seuraa huonosti politiikkaa? Tai ylipäätään esim. talousasioita? Olis hyvä jos tähän otat kantaa. Ja jos näin on, niin ne mielikuvat todellakin saattaa vastata todellisuutta huonosti tai ei ollenkaan. Kyllä tää on mun mielestä aito ongelma nykydemokratiassa. 1) Asiat on melko hyvin. 2) Asiat on melko monimutkasia.
Toinen pointti on se vaikka "vastaväittäjät" kritisoi kaikkea muuta: hyviä ja huonoja syitä sun muita. Niin kukaan ei osaa selittää sitä Halosen kansansuosiota. Sen pitäis johtua muustakin kun vasemmiston kannattajista.
Mun pointti tässä ristiretkessä on, että ainakin 51% suomalaisista pitäis olla kohtuu selvää mikäli kaikki tieto olisi käytettävissä, että Halonen EI ole parempi ehdokas kuin Niinistö. Tottakai mä kärjistän näitä erojakin, mutta on vähän välttämätöntä kun ei ymmärretä sellasta, että esim. huonoja syitä äänestää todella on.
Simba sanoi:
Eikö demokratian idea ole että kansanvallassa äänestyspäätöksensä saa tehdä tasantarkkaan niillä argumenteilla mitkä itselle sopivimmat? Oli se sitten isot tissit tai älykäs mielipide Natosta? Mun mielestä on tuhat kertaa parempi että ihmiset äänestävät paskoin argumentein kun eivät äänestäisi ollenkaan. Mun surun saa ne n.30% suomalaisista jotka eivät vaivaudu uurnille lainkaan. Ne on niitä eksyneitä. Siksi mun mielestä on jotenkin ikävää lukea miten sä dissaat esim. Gillyannea koska se ei ehdokasvalinnassaan ole yhtä perusteellinen kuin sinä, ja jätät huomioimatta sen että G kuitenkin perustelee mielipiteensä ehkä 95% paremmin kuin keskivertoäänestäjä.
Mitä hyötyä siitä on, että meillä olis vaikka eduskunnassa 200 tissien ja perseiden tai yhtä "hyvien" syiden perusteella valittua edustajaa? Toi on demokratian halventamista mun mielestä. Mun mielestä Gillyanne on esittänyt tänkin keskustelun ainoita hyviä pointteja minkä takia Halonen. Tästä esimerkkinä ihmisten mielipiteisiin vaikuttaminen mm. seksuaalivähemmistöjen ja ulkomaalaisten hyväksyminen. Tää olis hyvä juttu, jos toteutuis käytännössä.
Simba sanoi:
Äänestin viime vaaleissa Halosta, nyt Niinistöä. Miksi päädyin Niinistöön on fiilis siitä että Niinistöä ihan aidosti kiinnostaa suomen hyvinvointi, kilpailukyvyn säilyttäminen ja työllisyyden kehittäminen ehkä radikaaleinkin ehdotuksin verrattuna Halosen säilyttävään linjaan. Halosta kiinnostaa enemmän se että Eritrealaisella Naksukielenpuhujalla ei ole tietokonetta kuin suomalainen pitkäaikaistyötön. Olen tietoinen siitä että nykyisillä valtaoikeuksilla presidentin rooli näissä asioissa on kuitenkin enintään mielipidevaikuttamista.
Joo tunsin hyvänolon tunteen, koska mun mielestä toi on järkivalinta(ja koska ollaan samaa mieltä), mutta ei se sitä tarkota, että mä olisin sunkaan perusteluista vakuuttunut. Voi näistä asioista keskustella mm. tosta ihmisten asenteisiin vaikuttamisesta vähemmistöjä kohtaan. Et ilmeisesti pidä tätä kovin tärkeänä presidentin tehtävänä vai etkö ole sitä miettinyt?
Simba sanoi:
Sä vaan hermostut niin helposti että väkisinkin tulee olo että loogisen pureskelun alla on jotain muutakin. Olisi kiinnostavaa tietää mistä poliittinen palosi kumpuaa? Millainen lapsuus sulla oli,ts. onko iskä paasannut kommareista kun pikku TrainingAddict lapio puuro naamariin
Mä hermostun, koska ihmisiä ei kiinnosta yleiset asiat ja vaikka kiinnostais niin kovin kummosista syistä. Ne tissit ja perseet on ihan yhtä huono syy politikon äänestämiseen kun sukupuoli. Tajuatko sinä sen mun työhaastatteluesimerkin, jos oot nää mun kaikki tuotokset lukenu?
Ja ei ole kovin paljoa kommareista paasattu(ehkä mainittu jossain sivulauseessa
), mutta oot oikeessa, että työnteonmalli on kotoa lähtöisin. Sen mä oon kyllä saanut äidinmaidosta.
Simba sanoi:
Mut rauhan mielin tässä liikkeellä olen.piis ja laav. Pointti oli vaan sanoa että mun mielestä sä otat kantaa itse demokratiaan hyvänä valtiosääntönä kritisoimalla noin voimallisesti ihmisten äänestyskäyttäytymistä.
:piis: & :haart: sinnekin päin. Ja oot aivan oikeassa. Tätä tässä haetaan. Ei se tarkota, että mä olisin keksinyt paremman systeemin, mutta oot varmaan huomannut, että tässä jotain perää on. Jos ihmisia ei kiinnosta ja pitäis kuitenkin tehdä niitä valintoja. Sillon juurikin ne tissit ja perseet ratkasee.
Jos ollaan erimieltä niin voitko selittää miten demokratia toimii ilman, että ihmiset ottaa asioista selvää? Ja mitä oot mieltä ihmisten nykyisestä poliittisesta valveutumisesta? Ja miten ihmiset tietävät tehdä oikeita päätöksiä tulevaisuutta koskien jos pohjaavat tietonsa vain siihen mitä on menneisyydessä tapahtunut välittämättä siitä mitä tapahtuu nyt tai mahdollisesti tulevaisuudessa?
edit: niin mun mielestä noi puoluekannat on nykyään perusteltu vähän samalla tavalla kun se, että joku tykkää jazzista joku rockista ja toinen vaikka oopperasta. Musiikkityylien erot on sinänsä selvät, eikä niitä voikkaan järkevästi perustella minkä takia niistä tykkää, mutta puolueitten kohdalla on eri juttu.
Tuntuu, että peruste on se, että kun on aina tykännyt yhdenlaista kuunnella niin turha tulla tarjoon mitään muuta. Ei siinä mitkään järkisyyt auta. Esim. kaikki kolme suurinta puoluetta, on voimakkaita hyvinvointivaltion kannattajia. Ketä siis äänestää?
Pitäis ymmärtää ne keinot millä kukin tähänkin tavoitteeseen pyrkii. Ja koska ympäristö muuttuu (EU, globaalisaatio ym.) niin myös keinot muuttuu. Niinistöhän lainas, oliko nyt Luxemburgin pääministeriä hyvin, että "Kaikkihan tietävät mitä
pitäisi tehdä, mutta kukaan ei tiedä miten sen jälkeen pysyisi vallassa." Eli politikoilla on tässä oma lehmä ojassa ja sitä entistä äänestäjää kosiskellaan vähän huonommillakin syillä, jos ne vaan uppoo siihen äänestäjään. Ja tän takia ihmisten tulis ottaa asioista myös itse selvää.