MissEvilEve sanoi:
Missä mä nyt olen väärässä? :D En ole edes oikeastaan mitään kommentoinut tähän ketjuun sen kummemmin. Sanoin vain että ihmisillä on eri syitä äänestää tai olla äänestämättä [ja siinä EN ole väärässä koska tämä on fakta]. Ja lisäsin kaiketi että mun mielestä EI ole oikein että joku ulkopuolinen henkilö määrittää toisen puolesta mikä on riittävän HYVÄ ja OIKEA syy, tai rajaa tietyt vastaukset ulos koska ne eivät miellytä itseään eivätkä ole tarpeeksi tietynlaisia ollakseen 'hyväksyttäviä' syitä. [Tästä nyt voi vängätä vaikka maailman ääriin, mutta ehkä ei kannata koska se ei kaiketi hyödytä ketään...]
Selvä. Pientä kuittailua, suojalasit päähän: Eli Gillyannen mielestä se, että ihmisillä on eri syitä äänestää tai olla äänestämättä oli hyvin kirjoitettu(ko?)(FAKTA).:D Ja noista rajauksista se riita kyllä saadaan aikaan. Se ei kyllä ole välttämätöntä. Eli kun sä kuitenkin tulit mukaan keskusteluihin niin voitko sä vastata suoraan, että ymmärsitkö ton mun työpaikkahaastatteluesimerkin?
Mä perustelen kuitenkin minkä takia mä rajasin ne jotkut syyt pois. Selitin tän kyllä siinä avauspostauksessakin.
1) Sukupuoli (Kyllä tällä on omat merkityksensä, mutta ei pitäisi olla mitenkään ratkaisevassa roolissa. Joku voi näin ajatella, mutta se on HUONO syy. Näin meillä tasa-arvoa korostavassa Suomessa. Jos tää olis joku toinen keskustelu ja asiat toisinpäin niin te olisitte heti ensimmäisenä terottamassa tätä, että sukupuolella EI ole väliä.)
2) No kun se on hoitanut hommansa hyvin. (Siis jos kunnon perusteluja ei ole. Ihmisillä on mielikuvia, jotka ei vastaa todellisuutta. Eli pelkistäen, jos henkilö on todellisuudessa hoitanut työnsä huonosti ja joku luulee päinvastaista niin tämähän on mitä ilmeisimmin todella HUONO syy. )
3) Kansanomaisuus ja tavanomaisuus ( Tässä on jo vivahde-ero. Voi olla hyviä tai huonoja syitä, mutta perusteluja nää vaatii ehdottomasti minkä takia. Kuitenkin muistetaan ne presidentin
tehtävät ja valtaoikeudet. Nää on huonoja syitä, jos mitenkään merkittävässä asemassa. Se työhönhaastatteluesimerkki.)
4) "ei tarvitse miettiä" (Tätä nyt ei varmaan tarvitse perustella. Pointti oli alunperinkin se, että koska suurin osa
ei edes mieti asioita niin todellisuudessa tämä henkilö ei välttämättä tiedä kuka heille paras ehdokas oikeasti on. Päätöksen tekeminen puutteellisen tiedon varassa on huonoa päätöksentekoa IMHO. Tästäkin voidaan ilmeisesti riidellä jos ootte eri mieltä.)
5) Halonen = demari ( Juurikin toi puoluekanta ei ole HYVÄ syy PELKÄSTÄÄN, koska presidentin ja eduskunnan tehtävät on luonteeltaan erilaisia. Toisen puolueen kannattaja saattaakin ajaa omaa asiaa eri viroissa. Tähän on viitannut mm. Halosen maailmanpelastusintoon(itsekkäistä syitä) Suomen etujen kustannuksella)
Näitä nyt ei olis tarvinnut edes perustella. Kyllä te nää ymmärrätte, mutta mä nyt edelleenkin ihmettelen tota, että ulkopuolinen ei voi määritellä, mitkä on huonoja syitä äänestää. Noita rajauksia ei tehty, kuten varmaan huomasit vain siksi, että ne eivät miellytä minua.
Mä en tiedä miten yksinkertanen esimerkki tästä pitäis ottaa, että päästäis keskusteleen jo itse asiasta. Nää menee aina tämmösiin vänkäämisiin jostain itsestäänselvistä pikkuasioista.
Teillä nyt neideillä, anteeksi vaan, tuntuu olevan vielä kovempi pätemisen tarve(jos mahdollista) kuin meikäläisellä. Miks mä jankkaan näitä itsestäänselvyyksiä niin se on aika oleellista ymmärtää ennen kun aletaan puhua itse vaaleista ja äänestysperusteista, että jotkut syyt, kuten asioista tietämättömyys ovat HUONOJA syitä. Oot kyllä ihan oikeessa ei toi ihmisten tietämättömyys mua kyllä erityisesti miellytäkkään.
Noi mun "kieltämät" syythän perustuu paljon tietämättömyyteen, mutta ongelma juurikin on se, että noi on ne syyt valinnalle. Perusteluineen kaikkineen. Ja ne juurikin kuvaa sitä miten paljon niitä asioita on pohdittu. Tää on tän homman ydin.
Ja kuten sanoin, se miten ihmiset painottaa eri perusteita on eri asia. Kunhan ensin puhutaan järkevistä syistä.
Jos jonkun mielestä ehdottomasti tärkein seikka on kuka nimittää esim. korkeimman oikeuden tuomarit niin sillon se puoluekanta on merkittävä.
Tää pitää tosin tuoda esiin juurikin niissä perusteissa:"Minua ei kiinnosta ulko- ja turvallisuuspolitiikka pätkääkään. Ollaan vaikka sodassa ja Natossa ja tyrehdytetään vienti kunhan meillä on demarien hyväksymä korkeimman oikeuden tuomari." Tähän ei kenelläkään ole mitään sanomista. Nauraa tälle voidaan, mutta jokainen muodostaa oman kantansa. Tän takia kuitenkin niitä perusteluita vaaditaan.