Presidentinvaalikeskustelu: Niinistö vai Halonen?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No jeps, tuossa on hienosti puitu Simban ed. postista (#90) lähtien demokratian syvintä olemusta yms. ja Training_addictin suhtautumista siihen yms; koska sängyssä on yllättävän paska kirjottaa mä sanon lyhyesti quottaamatta ketään:

Mä en voisi olla enempää samaa mieltä siitä, että on todellakin olemassa HUONOJA syitä äänestää.

Vaikken ihan kaikissa asioissa olisikaan noin jyrkkä kuin T_a, olen erittäin tyytyväinen, että T_a on jaksanu suoltaa tuota tekstiä ja kyseenalaistaa ihmisten äänestysperusteita, uskon, että muutama tyyppi onkin "herännyt" ajattelemaan omia syitään äänestää ehdokastaan.

Joku fiksuhan on joskus sanonu, että demokratia on paska järjestelmä, mutta parempiakaan ei ole. Mutta demokratia kaatuu siinä vaiheessa omaan mahdottomuuteensa, kun ollaan menty niin pitkälle, että presidentin vaalit on Idols-ohjelman ja Missi/Mister-kilpailuiden välimuoto talent-kierroksineen ja valinta tehdään loppupeleissä sen mukaan mikä on just sillä hetkellä kuuminta hottia ja sitten valittu/valitut kansansa edustaja(t) tekee päätöksiä ainoastaan sen mukaan mitä kohderyhmän enemmistö suvaitsee sillä viikolla kannattaa.

Btw: Tarja on niiiiin last-season. ;)

Percele sanoi:
Veikkaisin niitä tukiaisia...

Ja tavallisen maajussin kohdalla, ihan syyttä suotta niitä kadehditaan ja vittuillaan.

Ja muuten, löytyykö markkinatalousmaata, jossa maataloustukiaisia ei maksettaisi? Kumma juttu muuten, että jossain Ranskassa vehnän keskisato on 8000 kg:n luokkaa/hehtaari, Suomessa puolet vähemmän, ja silti niille Ranskankin maajusseille tuet maksetaan ;)

Uncle Sam sanoi:
Näin ollen, jos tuohon teoriaan nojaisi, emme ole koskaan päässeet siihen täydelliseen malliin, vaan jämähtäneet tuohon kansanvaltaan (demokratiaan). Tarkemmin kun asiaa miettii, niin juuri noinhan asia on. Nykyistä yhteiskuntaa ajatellen, tuo kansalaisvalta olisi utopia. Ei koko kansaa saada ikinä kansalaiksi, jotka osaisivat äänestää kaikkien yhteisen edun mukaan, vaan (ainakin suurin osa) porukka äänestää oman etunsa mukaan. Ei tosin päde presidentinvaaleihin niin hyvin, kuin kaikkiin muihin vaaleihin.

Toivottavasti kukaan ei nyt ole käsittänyt, että mun mielestä demokratiassa pitäis juurikin päällimmäisenä olla mielessä se yhteinen etu. Oma etu se tottakai ratkaisee, minkä perusteella äänestetään. Mutta nimenomaan se oma etu, ei oma mielikuva omasta edusta. Presidentinvaaleissa mä oon sen pitkälle yleistänyt oma etu = Suomen etu. Juurikin niiden presidentin tehtävien / valtaoikeuksien takia. Ei asia toki ole näin mustavalkoinen ja muutkin asiat vaikuttaa.

Mun mielestä tollasten +/- listojen tekeminen on ihan hyödyllistä yleensäkin vertailtaessa kahta vaihtoehtoa. Ei toi ollut pelkästään vittuilua Halosta kohtaan. Tässä on nyt puitu demokratiaa mun mielestä tarpeeks, joten jotta tässä olis mitään järkee olis hyvä löytyä Halosen kannattajilta samantyyppisiä listoja. Ei nyt tarvii tuntitolkulla kuluttaa siihen, mutta jotain juttuja tyyliin:

Eli minun mielestä presidentin tärkeimmät tehtävät ovat ne ja ne... Minun mielestäni presidentillä on hyvä olla niitä ja niitä ominaisuuksia...koska...Näin hän ajaa parhaiten minun etuani siitä ja siitä syystä...

Halonen omaa näitä ja näitä ominaisuuksia. Ne ovat tärkeitä minulle siitä ja siitä syystä. Hän on hoitanut edellä mainittuna tärkeinä pitämiäni tehtäviä näin ja näin ... siis jotain konkreettisia esimerkkejä...

Niinistöllä on näitä ja näitä huonoja ominaisuuksia...jotka vaikuttavat minun mielestä huonosti presidentin tehtävän hoitamiseen siitä ja siitä syystä...jonka vuoksi en häntä äänestä.

Jotain tällästä tässä haettiin alunperin.

training_addict sanoi:
Toivottavasti kukaan ei nyt ole käsittänyt, että mun mielestä demokratiassa pitäis juurikin päällimmäisenä olla mielessä se yhteinen etu. Oma etu se tottakai ratkaisee, minkä perusteella äänestetään. Mutta nimenomaan se oma etu, ei oma mielikuva omasta edusta. Presidentinvaaleissa mä oon sen pitkälle yleistänyt oma etu = Suomen etu. Juurikin niiden presidentin tehtävien / valtaoikeuksien takia. Ei asia toki ole näin mustavalkoinen ja muutkin asiat vaikuttaa.

Näinhän ihmiset tuntuvat ajattelevan poliittisista päätöksistä, niiden kauaskantoisuutta harvoin huomataan. Se oma etu on usein ristiriidassa tulevien sukupolvien, omien lapsien ja lapsenlapsien etujen kanssa. Ihme juttu että ympäristöliike ajaa sitä "tulevien sukupolvien" etua, juuri esim. vastustamalla kaikkea järkevää energiantuotantoa fossiilisista ydinvoimaan, mutta sitten samat tyypit jättää täysin huomioimatta sen että tietyt poliitikot eivät tee sellaisia päätöksiä joissa otetaan huomioon ne tulevat sukupolvet. Juuri esimerkiksi tämä vapaan kaupan rajoittaminen mistä olen vaahdonnut.

Täähän olikin yllättävän viihdyttävä politiikkaketju! :thumbs:
training_addict sanoi:
Oma etu se tottakai ratkaisee, minkä perusteella äänestetään. Mutta nimenomaan se oma etu, ei oma mielikuva omasta edusta.
Se olis nyt sun oman etusi mukaista tajuta, että eihän ihmisellä loppupeleissä ole eikä voi olla mitään muuta kuin se "oma mielikuva omasta edusta". Ja se on sitten mitä on.

Vaikka sä kuinka haluaisit ja paasaisit, 99% äänestäjistä ei tule analysoimaan näitä asioita
a) niin pitkälle ja syvällisesti kuin sinä ja/tai
b) päätyen samaan lopputulokseen kuin sinä.

Oma mielikuva omasta edusta ratkaisee. Eikä siihen Suomessa voi kukaan itämaan viisas mies tulla sanomaan, että "reino hei, sä et ehkä ymmärrä tätä, mutta se olis nyt sun oman etusi mukaista äänestää ehdokas X:ää."

Vertaus työhönottohaastatteluun on mielestäni myös vähän huono. Joka kerta kun olen jonkun palkannut, olen toki katsonut paperit ja pätevyydet ja työkokemukset. Ja sitten palkannut sen, joka tyyppinä miellyttää.

Näistä kahdesta tyypistä jos pitää valita, niin ehdottomasti Niinistö. Esittämistäsi järkisyistä (sekä Niinistöä puoltavista että Halosta vastustavista) olen samaa mieltä.

Mieti vielä tätä. Ihmistä ei kiinnosta. Hän ei koe, että pystyy vaikuttamaan asioihin. Tästä johtuen valitsee umpimähkään syyn, minkä perusteella äänestää. Jos et ymmärrä minkä takia tää on demokratian takia huono juttu niin et kyllä ymmärrä demokratian käsitettä niin hyvin kun annat ymmärtää.

Niitä jotka äänestävät, kiinnostaa. Ei välttämättä paljon, mutta edes sen verran että sen jaksavat tehdä - olivat heidän syynsä sitten mitkä tahansa. Ne joita ei kiinnosta, eivät äänestä.

Tietysti kantansa paremmin perustelevat äänestäjät ovat järjestelmän kannalta halutumpia, mutta ilman nainen/perse/pelimies -ääniä systeemi ei edes pysyisi kasassa jo pelkän vaaditun äänestäjämäärän vuoksi. Kys. äänestäjät ovat se maailmaan kuuluva "välttämätön paha" joita ilman näitä keskusteluja ei voitaisi edes käydä. Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, demokratia on paras toimivista valtiomuodoista. Inhimillisistä syistä ei kaikkia ihmisiä voida laittaa äänestämään "oikein", varsinkaan jos he eivät itse ymmärrä syitä äänensä takana.

Ja jos tolla viimesellä viittaat jotenkin mun sanomisiin niin menee kyllä niin lahjakkaasti
metsään, että vaikee kuvailla kun käskettiin käyttäytyä.

Enpä viittaa.

Mä olen tässä nyt sen demokratian kannattaja. Enemmän kun sä.

En todellakaan kiistä, sanoisin kuitenkin että olet ennemminkin puolestapuhuja. Itseni määrittelisin demokratian hyväksyjäksi.

Mua käskettiin pysyä asialinjalla, joten sanon vaan, että yllättävän kauan meni kun päästiin noihin rodunjalostus viittauksiin.

No mutta, mitäpä muutakaan termiä tässä käyttäisi?Kyseessähän on kuitenkin pyrkimys tiettyihin arvoihin perustuvien yhä parempien järjestelmien kehittämisestä. Tietysti on hyvä jos pyritään kehittymään (ethän sinäkään vastusta kehitystä? Vai tästäkö oli kyse siinä kun tarkoitit minun olevan aivan hukassa?), mutta kehityksen tulisi tapahtua laaja-alaisesti, eikä vain tiettyjen arvojen pohjalta.

Mitä nyt tulee tohon äänienemmistöön, niin tottakai se on itsestään selvää, että eniten ääniä on voittanut. Jopa ansainnut voittonsa. Noinhan se menee demokratiassa, mutta sä yksinkertaistat taas rankalla kädellä. Se ei kerro mitään, ettäkö ei olisi pätevämpiä ehdokkaita. Ainoastaan siitä(kuten itsekin sanot), että he ovat tämän kertomisessa epäonnistuneet.

Olen samaa mieltä.

Ja toi viimeinen virke on niin väärin kun olla ja voi. Jos sä et tota ymmärrä niin en ihmettele kyllä noita muitakaan mielipiteitä. Postaappas tähän ne stasi-listat ja pöytäkirjat mitä tapahtu siellä Koiviston konklaaveissa kun mä en ollut paikalla.

Tuo pahamaineinen viimeinen virke olisi pitänyt tarkentaa. Kaikella tiedolla tarkoitin tietoa ehdokkaiden aatelinjasta ja näiden aatteiden toiminta/sovellusperusteista. Jonkin tiedon perusteellahan sinäkin olet valintasi tehnyt? Siispä vastaavilla henkisillä ominaisuuksilla varustetun ihmisen on mahdollista kerätyn tiedon perusteella tehdä samat johtopäätökset kuin sinä.. tai sitten aivan erilaiset.

Nää yleiset jeesustelut on kanssa mun mielestä kivoja. Minkä takia et laita saman tien konkreettisia esimerkkejä? Kommentoi mielummin suoraan, mitä mä olen sanonut tai mistä olet eri mieltä. Vaikka ihan kiva kuulla mitä oot yleisesti tästä tredistä mieltä, mutta kun noin pitkän postin jaksat kirjoittaa niin olis hyvä jos siinä olis jotain konkreettista asiaakin. Vaikka sitten ihan sillä ruohonjuuritasolla.

Nyt parempi?

Ikävä kyllä joutuisin keksimään Halosesta mielipiteen, joka olisi paljon positiivisempi kuin muiden ehdokkaiden tarjoamat vaihtoehdot. Eli periaatteessa olen väärässä threadissä. Sanotaan nyt kuitenkin, että esim. Henrik Lax ja Bjärne Kallis ovat myös hyviä ehdokkaita, muutenkin olisi paljon helpompi väitellä ehdokkaista joiden erot eivät ole yhtä jyrkkiä.

EDIT: Uncle Sam selitti hyvin saman asian jota toisella kappaleellani hain

EDIT2:
Oma mielikuva omasta edusta ratkaisee. Eikä siihen Suomessa voi kukaan itämaan viisas mies tulla sanomaan, että "reino hei, sä et ehkä ymmärrä tätä, mutta se olis nyt sun oman etusi mukaista äänestää ehdokas X:ää."

Erinomainen selitys Reinolta. Ks. 2. kappale

reino sanoi:
Se olis nyt sun oman etusi mukaista tajuta, että eihän ihmisellä loppupeleissä ole eikä voi olla mitään muuta kuin se "oma mielikuva omasta edusta". Ja se on sitten mitä on.

Vaikka sä kuinka haluaisit ja paasaisit, 99% äänestäjistä ei tule analysoimaan näitä asioita
a) niin pitkälle ja syvällisesti kuin sinä ja/tai
b) päätyen samaan lopputulokseen kuin sinä.

Vertaus työhönottohaastatteluun on mielestäni myös vähän huono. Joka kerta kun olen jonkun palkannut, olen toki katsonut paperit ja pätevyydet ja työkokemukset. Ja sitten palkannut sen, joka tyyppinä miellyttää.

Kyllä kyllä. Näinhän se menee. Tästä paasauksesta nyt voi varmaan vetää(aiheellisesti) ton johtopäätöksen, että mun mielestä on olemassa joku universaali absoluuttinen totuus.

Eihän sellasta ole. Eikä tule. Ja vaikka oliskin niin mistäs vitusta mä sen tietäisin. Pitkälle mielikuvien varassa mäkin tietysti olen vaikka jotain illuusiota koitan rakentaakin. Mutta johonkin ne mielikuvatkin perustuu ja kyllä niitäkin pystyy muuttamaan. Konkreettisella tiedolla helpoimmin. Mun mielestä.

Tää nyt vaikuttaa, että mä koitan muuttaa muiden mielikuvia(niin kuin koitankin) mutta ei ole kiellettyä koittaa vastaavaa tähän suuntaan. Se nyt oli myös tarkotuksena.

Mutta et säkään ymmärtäny, mitä mä hain sillä työhonottohaastattelu esimerkillä. Kyllä säkin noi paperit ja pätevyydet tarkastat. Eikä kyse ole siis siitä, etteikö ehdokkaat olis päteviä vaan toi liitty siihen kun riideltiin niistä hyvistä ja huonoista syistä. Et säkään varmaan pelkästään naisia palkkaa? Vaikka susta nyt ei tiedä, mutta tollai yleensä ei ole tapana. Niin ja oikea työelämä on siinäkin mielessä eri juttu, että siellä sitä kaveria joutuu katteleen joka päivä ja oleen itse tekemisissä sen kanssa.

Jokatapauksessa mun mielestä näitä juttuja on hyvä miettiä. Hulluna mua kaikki pitää ja todennäkösesti vierastuu enemmän politiikasta, mutta ei tällä nyt mitään suurta yleistä merkitystä ole haettukaan, vaikka mittasuhteet on räjähtäny käsiin jo ajat sitten...

edit: ja mitä noihin listoihin, niin vaikka niitä on 99%:lta turha odottaa niin kun sais edes yhden.

KrisuK sanoi:
Tietysti kantansa paremmin perustelevat äänestäjät ovat järjestelmän kannalta halutumpia, mutta ilman nainen/perse/pelimies -ääniä systeemi ei edes pysyisi kasassa jo pelkän vaaditun äänestäjämäärän vuoksi. Kys. äänestäjät ovat se maailmaan kuuluva "välttämätön paha" joita ilman näitä keskusteluja ei voitaisi edes käydä. Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, demokratia on paras toimivista valtiomuodoista. Inhimillisistä syistä ei kaikkia ihmisiä voida laittaa äänestämään "oikein", varsinkaan jos he eivät itse ymmärrä syitä äänensä takana.

Toi sulle menee vieläkin metsään ja pahasti. Toi keinotekoinen demokratian ylläpitäminen jonain perusteluna ei vaan lennä. Ei sitten millään. Välttämättömästi niitä tulee. Se on selvä. Mutta se ei ole mitenkään toivottavaa eikä mitenkään hyvä juttu. Mä nyt en koita väittääkään, että kaikki saatais aina äänestämään "oikein". Edelleen it's all in your head.

KrisuK sanoi:
No mutta, mitäpä muutakaan termiä tässä käyttäisi?Kyseessähän on kuitenkin pyrkimys tiettyihin arvoihin perustuvien yhä parempien järjestelmien kehittämisestä. Tietysti on hyvä jos pyritään kehittymään (ethän sinäkään vastusta kehitystä? Vai tästäkö oli kyse siinä kun tarkoitit minun olevan aivan hukassa?), mutta kehityksen tulisi tapahtua laaja-alaisesti, eikä vain tiettyjen arvojen pohjalta.

Ties kuinka monennen kerran en mä väitä olevani oikeassa. Enkä väitä omaavani jotenkin muita parempia arvoja. Ne on nyt teidän omia kuvitelmia, koska mä olen koittanut perustella mielipiteitäni.

Kyllä mä ymmärrän miten esim. Gillyannelle on hyvinkin tärkeää presidentin mielipidevaikuttaminen esim. ihmisten avarakatseisuuteen. Ei ole mulle ehkä yhtä tärkeää, mutta tottakai hyväksyn sen, että on jollekin. Kuten olen moneen kertaan sanonut. Mä tosin kyseenalaistin sen, miten hyvin Halonen on tätä käytännössä harjoittanut. Vai onko jäänyt puheiden tasolle. Näistä asiakysymyksistä on näköjään täällä tosin turha keskustella...

training_addict sanoi:

Pakko vielä kommentoida. Utopiassa, ideaalitilanteessahan se menisi juuri näin: "pitäis juurikin päällimmäisenä olla mielessä se yhteinen etu." Yhteinen etu takaisi kaikille "hyvää" tasaisesti. Koska emme elä ideaalimaailmassa, täytyy yhteiskuntajärjestyksen olla sellainen, että politiikka takaa yhtäläiset oikeudet ihmisille ajaa omaa etuaan. Koska kaikki ajavat aina omaa etuaan, ei koskaan päästä sellaiseen tilanteeseen, että kaikki olisivat tyytyväisiä. Kommunismihan oli juuri ideologia tällaisesta aatteesta, jossa kaikki olisivat tyytyväisiä, koska kaikille jaettaisiin tasaisesti. Se ei vaan toimi, koska ihminen on pohjimmiltaan itsekäs, ja ajaa viime kädessä aina omaa etuaan vaikka sitä väkivaltakoneiston (valtion) taholta yritettäisiinkin rajoittaa. Tämä tuli esim. NL:ssä selkästi esiin politbyroon jäsenten osalta: omat datshat Mustanmeren rannalla yms. kun muut seisoivat leipäjonossa.

Tämän kun laajentaa koskemaan kansainvälistä politiikkaa, niin ymmärtää miksi idealismi (world peace yms...) kaatuu omaan mahdottomuuteensa: maailmassa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi "hyvää" jaettavaksi kaikille, koska olemme tekemisissä rationaalisten (?) itsekkäiden toimijoiden, eli yksinkertaisesti ihmisten, kanssa. Ihminen ajaa aina omaa etuaan, ja "hyväntekeväisyys alkaa aina perhepiiristä."

Näin ollen, koska elämme raadollisessa ja realistisessa maailmassa, on ainoa rationaalinen vaihtoehto äänestää henkilöä, joka ei "halaa maailmaa" ja usko parempaan maailmaan, jos Suomi etunenässä näyttää muille mallia, vaan ajattelee, miten ajaa mahdollisimman tehokkaasti ja itsekkäästi Suomen sekä suomalaisten etua maailmalla. Turha kuvitella, että muualla maailmassa ajatukset olisivat jotenkin pehmoisempia ja idealistisempia kuin Suomessa. Ketään muita ei loppuenlopuksi kiinnosta Suomen etu, kuin suomalaisia itseään.

Eiköhän siinä ollut meikäläisen poliittinen ideologia kohtuullisen kompaktissa paketissa. ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hyvä! Adam Smithin tuotanto peruskouluihin Seitsemän veljeksen tilalle niin hyvä tulee.

reino sanoi:

Vaikka mä nyt vastasinkin tähän niin pakko heittää lisäks kun toi "oma mielikuva omasta edusta" oli kyllä varsinaisen typerästi muotoiltu. Mulla ittellä oli mielessä tota kirjoitettaessa se, että ei esim. tiedetä mitä presidentin valtaoikeuksiin kuuluu.

Selittelyä selittelyn perään niin "oma mielikuva omasta edusta" on tosiaan kaikki mitä meillä on ja "se on sitten mitä on" niin kun reino totes, mutta mikä mun mielestä olis kiva, että se "oma mielikuva omasta edusta" perustuis jotenkin edes karkeisiin realiteetteihin. Ei vaikka siihen, että kun Niinistöstä tulee presidentti niin se lopettaa ilmasen koulutuksen ja kunnallisen sairaanhoidon saman tien. Näitäkin kommentteja on tullut vastaan.

training_addict sanoi:
Vaikka mä nyt vastasinkin tähän niin pakko heittää lisäks kun toi "oma mielikuva omasta edusta" oli kyllä varsinaisen typerästi muotoiltu. Mulla ittellä oli mielessä tota kirjoitettaessa se, että ei esim. tiedetä mitä presidentin valtaoikeuksiin kuuluu.

Tiedätkö itse? Tsekkaa esim.

http://www.presidentti.fi/fin/instit.html

Toisin kuin olet monesti tässä ketjussa väittänyt, presidentillä on kuin onkin sisäpoliittista valtaa. Tämä valta on muodollista ja epämuodollista (kuten yleensä politiikassa, epämuodollinen valta on voimakkaampaa).

1. Muodollinen valta: Presidentti käyttää hallitusvaltaa yhteistyössä valtioneuvoston kanssa. Presidentti myös vastaa korkeimpien virkamiesten ja upseerien nimityksistä. Presidentillä on oma roolinsa lainsäädännössä, jossa hän voi halutessaan mm. huomattavasti vaikeuttaa lakien hyväksymistä (vaikkakin viimeinen sana on valtioneuvostolla ja eduskunnalla).

2. Epämuodollinen valta: Mielipidevaikuttajan rooli on erityisen korostunut presidentin saaman suuren mediahuomion ansiosta (esim. uudenvuoden puhe). Vaikutusvalta virkamiehistössä: Nimitysoikeutensa ansiosta presidentti voi varmistaa, että korkeimpiin siviili- ja sotilasvirkoihin nimitetään "presidentin miehiä/naisia". Huipulle nousevat virkamiehet jotka ovat hyvissä väleissä presidentin kanssa ja ajattelevat poliittisissa kysymyksissä samoilla linjoilla.

Muuten en nyt jaksa enää tähän keskusteluun osallistua. Jokseenkin turhauttava ketju kaikenkaikkiaan :wall:

P.S. Se Keskusta-juttu josta jotkut jo vetivät palkokasveja sieraimiin oli tarkoitettu ihan vitsinä. Kun kyseessä on Kokoomus vs. SDP -ketju, niin ajattelin että olisi ihan OK revitellä vähän Keskustan kustannuksella. Syvimmät anteeksipyyntöni :nolo:

Maaseutua ei voi tuoda ja kansantanssit on ihan oikeesti mukava harrastus. :thumbs:

Kampela sanoi:
Tiedätkö itse? Tsekkaa esim.

http://www.presidentti.fi/fin/instit.html

Toisin kuin olet monesti tässä ketjussa väittänyt, presidentillä on kuin onkin sisäpoliittista valtaa. Tämä valta on muodollista ja epämuodollista (kuten yleensä politiikassa, epämuodollinen valta on voimakkaampaa).

1. Muodollinen valta: Presidentti käyttää hallitusvaltaa yhteistyössä valtioneuvoston kanssa. Presidentti myös vastaa korkeimpien virkamiesten ja upseerien nimityksistä. Presidentillä on oma roolinsa lainsäädännössä, jossa hän voi halutessaan mm. huomattavasti vaikeuttaa lakien hyväksymistä (vaikkakin viimeinen sana on valtioneuvostolla ja eduskunnalla).

Joo, mä en ole kiistänyt missään noita nimityksiä. Oon jopa ittekin maininnut niistä tässä ketjussa.

training_addict sanoi:
Ja kuten sanoin, se miten ihmiset painottaa eri perusteita on eri asia. Kunhan ensin puhutaan järkevistä syistä. Jos jonkun mielestä ehdottomasti tärkein seikka on kuka nimittää esim. korkeimman oikeuden tuomarit niin sillon se puoluekanta on merkittävä.

Tää pitää tosin tuoda esiin juurikin niissä perusteissa:"Minua ei kiinnosta ulko- ja turvallisuuspolitiikka pätkääkään. Ollaan vaikka sodassa ja Natossa ja tyrehdytetään vienti kunhan meillä on demarien hyväksymä korkeimman oikeuden tuomari." Tähän ei kenelläkään ole mitään sanomista. Nauraa tälle voidaan, mutta jokainen muodostaa oman kantansa. Tän takia kuitenkin niitä perusteluita vaaditaan.

Presidentti ei kuitenkaan päätä sisäpolitiikasta. Eduskunta on Suomessa se lakia säätävä elin. Toi sun huomattavasti lakien hyväksymistä vaikeuttaminen tarkottaa kai käytännössä viivyttää niitä jonkin aikaa. Se presidentin lakien hyväksyminen on kuten toteet tossa, käytännössä vain muodollisuus.

Kampela sanoi:
2. Epämuodollinen valta: Mielipidevaikuttajan rooli on erityisen korostunut presidentin saaman suuren mediahuomion ansiosta (esim. uudenvuoden puhe). Vaikutusvalta virkamiehistössä: Nimitysoikeutensa ansiosta presidentti voi varmistaa, että korkeimpiin siviili- ja sotilasvirkoihin nimitetään "presidentin miehiä/naisia". Huipulle nousevat virkamiehet jotka ovat hyvissä väleissä presidentin kanssa ja ajattelevat poliittisissa kysymyksissä samoilla linjoilla.

Niin tästä mielipidevaikuttajan roolista olis kyllä hyvä jutella enemmän. Sä siis haluat sinne sellasen henkilön kertomaan sulle mitä sä haluat valmiiks kuulla? Tää nyt on joo ristiriitasta, koska presidentin tulee saada 50% äänistä. Mutta miten toi sun mielestä käytännössä haittaa jos Sauli valittais? Voisko asenteet vahigossa muuttua täällä yrittämistä suosiviks? Se olis kyllä hirveetä...

Ja juurikin noista Halosen nimityksistä olis kanssa hyvä keskustella. Nythän sinne Halonen on kyllä nimittänyt vähän ketä lystää. Ilman, että kukaan oikein ymmärtää minkä takia. Se kenen etu se loppupeleissä on, ei mene aivan noin yksinkertasesti puoluekirjan mukaan vaikka käytännössä tähän vaikuttaa juurikin se ja presidentin arvomaailma.

Mun mielestä noi sisäpoliittiset vaikutukset ei ole mitenkään niin merkittäviä kun presidentin rooli mun edellä korostamissa asioissa. Eikä ne ole kyllä yleisesti muidenkaan mielestä. Eivät ole esim. porvarinaisten mielestä olleet. Tai porvarien mielestä yleensä, koska meillä on ollut 3 viimestä presidenttiä vasemmistolaisittain ajattelevia. Jos tää on joku periaatekysymys tosipunasille niin sitten siihen ei tietysti ole paljoa nokan koputtamista.

Jos luit sen mun avauspostauksen niin siellä oli juurikin toi mielipidevaikuttajan rooli ja minkä takia Sauli olis parempi siinä suhteessa kun Tarja. Juurikin niiden pinttyneiden mielikuvien takia. Ja Saulilla on edes jotain visioita tulevaisuuden haasteista.

Vastaus #90 postini jälkeen heittämiisi kommentteihin: Kyllä mäkin olen sitä mieltä että demokratia on nykymuodossa paska systeemi tässä ketjussa puhutuista syistä, mutta kun parempaakaan ei ole niin eletään nyt tän kanssa. Ajatus harvainvallasta on lievästi sanottuna pelottava ja ylipäätään jos leikitään ajatuksella kuka määrittelisi sen kuka on äänestyskelpoinen - mihin raja vedettäisiin ja kuka rajan piirtäisi?

Tärkein nykydemokratiaa puolustava argumentti on mielestäni tämä: Ihmiset toimivat aina intressisidonnaisesti, olivat he asiantuntijoita tai kaduntallaajia. Intressisidonnaisuuden takia meidän on pakko päästä kaikki uurnille vaikka suurimmalla osalla ei olisikaan mitään käsitystä politiikan dynamiikasta koska muuten ajauduttaisiin väistämättä tilanteeseen jossa jonkun ryhmän etuja ajetaan valtion nimissä.

Ehkä yksi ratkaisu voisi olla se että äänestäjäksi pitää rekisteröityä jenkkimallin mukaan. Jos äänestäjäksi pitää ensi ilmoittautua se ehkä saisi ihmiset punnitsemaan äänestyspäätöstään paremmin mutta ei merkittävästi pudottaisi äänestysprosenttia?

Mä oon Reinon kannalla suhteessa tähän työhaastatteluargumenttiisi. Mun mielestä kaikki ehdokkaat ovat muodollisesti päteviä presidentin duuniin, jolloin väistämättä joudutaan tilanteeseen jossa suurin osa valitsee "tykkäämiskertoimella" ehdokkaansa. Osa tosin pätevämpiä kuin toiset, mutta työargumentilla kyllä kaikki niistä siihen duuniin pystyy.

Sivuhuomiona demokratiahan johtaa siihen myös eduskuntavaaleissa että paskoja kansanedustajia suhteessa osaamistasoon on suurin osa, koska päätös tehdään tykkäämisen perusteella. Tunnen kahden eri ministerin erityisavustajat jotka molemmat ovat pääpiirteissään sanoneet seuraavaa:

Noin 20 kansanedustajaa käyttää todellista valtaa ja tajuaa systeemin täydellisesti
Näiden päälle noin 20 ymmärtää jotenkuten kupletin juonen
Loput noin 160 kansanedustajaa on totaalisen pihalla enemmän tai vähemmän koko kansanedustajakautensa ajan, osa valitaan siitä huolimatta uudestaan, jopa montakin kertaa...

jarre55 sanoi:
Ja tavallisen maajussin kohdalla, ihan syyttä suotta niitä kadehditaan ja vittuillaan.

Ja muuten, löytyykö markkinatalousmaata, jossa maataloustukiaisia ei maksettaisi? Kumma juttu muuten, että jossain Ranskassa vehnän keskisato on 8000 kg:n luokkaa/hehtaari, Suomessa puolet vähemmän, ja silti niille Ranskankin maajusseille tuet maksetaan ;)

Ehkä, mutta yrittämiseksi en sitä kutsuisi...

Simba sanoi:
Ajatus harvainvallasta on lievästi sanottuna pelottava ja ylipäätään jos leikitään ajatuksella kuka määrittelisi sen kuka on äänestyskelpoinen - mihin raja vedettäisiin ja kuka rajan piirtäisi?

Niin ketkä tässä on sellasella ajatuksella sun mielestä leikkinyt? Edelleen jos nyt tulkittet mun jotenkin sellasella leikkivän niin olet jälleen kerran niin väärässä kun ihminen olla voi. Ja jos mua ei muuten usko niin tästä on ollut jo puhetta tuolla presidentinvaalit tredissä, jossa mielestäni kohtuu selvästi sanoin, että en kannata mitään äänestäjien luokittelua jonkin kokeen avulla. Jonkinlaisen pällitestin tai laajemmankin kokeen kannalla olisin esim. eduskuntavaaleissa, mutta juurikin ehdokkaille, kuten aiemmin mainitsin. En äänestäjille.

Simba sanoi:
Mä oon Reinon kannalla suhteessa tähän työhaastatteluargumenttiisi. Mun mielestä kaikki ehdokkaat ovat muodollisesti päteviä presidentin duuniin, jolloin väistämättä joudutaan tilanteeseen jossa suurin osa valitsee "tykkäämiskertoimella" ehdokkaansa. Osa tosin pätevämpiä kuin toiset, mutta työargumentilla kyllä kaikki niistä siihen duuniin pystyy.

training_addict sanoi:
Ei firmaankaan palkata ketä tahansa tavanomaista Tarjaa kadulta vaan koska se pitää kivoja puheita, eikä mitään pelimiestä yökerhosta, koska se vie kaikki naiset.

training_addict sanoi:
Eli pointtina oli vaikka molempia äänestetään huonojen syiden perusteella. Ollaanko samaa mieltä, että huonoja syitä äänestää kuitenkin on? Tää on mun mielestä aika selvä asia, koska presidentillä on tehtävät ja valtaoikeudet.

training_addict sanoi:
Eli onko naiset sitä mieltä, että on olemassa huonoja ja hyviä syitä äänestää? Ja jatkokysymys: Ollaanko nyt samaa mieltä siitä, että syiden huonous ja hyvyys ei ole täysin yksilön päätettävissä? Painotukset ovat kaikilla eri, mutta noin yleisellä tasolla. Mä koitin selittää tän sen työhönottohaastattelun periaatteella. Eli työhön yleensä on niin hyviä syitä kuin huonoja syitä valita joku henkilö = ei vastaa toimenkuvaa Ei työhonottaja/työhaastattelija/kansalainen tässä tapauksessa päätä mitkä ovat hyviä ominaisuuksia jonkin työn suorittamiseksi. Kyllä näistä jonkinlaiset yleiset linjaukset on valmiiksi.

Mitä tohon presidenttiehdokkaan muodolliseen pätevyyteen tulee, niin jos saivarrellaan se on todellakin vain 20 000 kannattajaa, ainakin mun käsittääkseni. Jokatapauksessa kyllä Halonen ja Niinistö on todella molemmat muodollisesti päteviä, eikä se Halonenkaan nyt aivan täydellisesti hommaa ole pystynyt ryssimään. Onhan toi homma mahdollista hoitaa huonomminkin. Kai.

Ehkä toi esimerkki on joo paska eikä kuvaa sitä mitä koitan sanoa, mutta ei olla ihan samaa mieltä siitä pätevyyden käsitteestä, jos sun mielestä riittää puolueen ehdokkuus. Kokeneita politikkoja useimmat ehdokkaat on, mutta hain jotain ihan muuta. Lähinnä pätevyyttää ajaan juurikin sitä jokaisen "omaa mielikuvaa omasta edusta". Tai jotain.

Kuten todettua Halosenkin "muodollinen pätevyys" johtajaksi on siellä alle 10% joukossa. Kiukutteluineen kaikkineen. Eli ei näissäkään hirveitä vaadita. Koskahan nähdään niitä "tissi ja persemalleja" presidenttiehdokkaina. Mä en Halosta ihan sille listalle kuitenkaan kelpuuta. Vaikka pätevyyden puolesta mun mielestä ehkä sopiskin...

Jos noi "tissit ja perseet" tyyppiset syyt on niitä valintakriteereitä tai, että jokainen saa päättää, että ne on joku pätevyyden mittari niin se alkaa olla aika sama heittääkö nopalla sen ehdokkaan. Mitä asioiden hoitoon tulee. Eli vaikka "tykkäämiskertoimella" valitaankin niin sekin sais perustua edes johonkin faktoihin.

Simba sanoi:
Sivuhuomiona demokratiahan johtaa siihen myös eduskuntavaaleissa että paskoja kansanedustajia suhteessa osaamistasoon on suurin osa, koska päätös tehdään tykkäämisen perusteella. Tunnen kahden eri ministerin erityisavustajat jotka molemmat ovat pääpiirteissään sanoneet seuraavaa:

Noin 20 kansanedustajaa käyttää todellista valtaa ja tajuaa systeemin täydellisesti
Näiden päälle noin 20 ymmärtää jotenkuten kupletin juonen
Loput noin 160 kansanedustajaa on totaalisen pihalla enemmän tai vähemmän koko kansanedustajakautensa ajan, osa valitaan siitä huolimatta uudestaan, jopa montakin kertaa...

Ei kuulosta mitenkään ihmeelliseltä. Ryhmäkurin mukaanhan siellä useimmat tanssii.

Ja mitä nyt tulee näihin filosofisiin pohdintoihin tai jokaisen tulkintoihin mitä tarkotetaan "hyvillä syillä", demokratialla, pätevyydellä tai vaikka sisäpolitiikalla niin mulle alkaa pikku hiljaa riittää.

Näistä nyt voidaan saivarrella ja keskustella vaikka maailman tappiin, mutta mitä tämäkin ketju on mun mielestä osoittanut, että ei kovin moni ole sitä Halosen valintaa mitenkään kovin järkevästi perustellut. Edes itselleen. Tai ei ainakaan kiinnosta netissä siitä avautua.

Mä nyt olen koittanut kysellä niitä perustelua varmaan kuukauden, mutta ainut konkreettinen tulos on ollut helvetinmoinen määrä vittuilua mun fanaattisuudesta, mun mielipiteistä, yleistä jeesustelua jos jostakin, ja kaikenlaisia filosofisia pohdintoja millon mistäkin.

Oma vika kun olen kaivanut verta nenästä ja eihän tää nyt ole mikään kovin suuri yllätys, että ne Halosen suosion syyt löytyy juurikin näistä "normaaleista syistä" tai tolta "tissi ja perse" akselilta. Siis noin kuvainnollisesti.

Tää nyt yleisenä huomiona, että kun mua tulkitaan rodunjalostajaks ja ties miksi näissä mielipiteissä niin koittakaa tekin nyt ymmärtää, että nää on todellakin vain mun mielipiteitä. Se, että mä hehkutan vain Saulin puolesta löytyvän järkisyitä ei todellakaan tarjota, että niitä ei vastaleirissä olisi. Mä en ole hirveesti niitä kuullut, eikä niitä tunnu saavan vittu millään vaikka kuinka provoo.

Monet äänestää "tissien ja perseiden" mukaan ja sitten äänestää. Ei mua vaan kiinnosta ne perustelut enää yhtään. Niistä oon saanu kuulla ihan tarpeeks. Vaikka tajuan helvetin hyvin, että turha odottaa mitään analyysiä niistä syistä suurimmalta osalta niin kyllä mua hieman ihmetyttää, ettei siltä vastapuolelta löydy ketään yhtä fanaattista sekopäätä. Edes lähelle. Pitäis varmaan kyllä laittaa se omakin lääkitys pikkuhiljaa kuntoon...

Jos ei ole vielä kukaan sanonut, niin presidentin ei ole suotavaa edustaa puoluettaan ja puoluekirjasta luopuminen on peräti suotavaa.

Back
Ylös Bottom