Polvilumpio TAAS pois paikoiltaan => Jalkatreeni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jartze
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Johdanto:
Reilu 3 vuotta sitten pelatessani jääkiekkoa polvilumpio meni sijoiltaan(muljahti tohon sivulle), no se käytiin tayssissa vääntämässä paikoilleen(tosin rötgenissä oli jonoa, eikä muutenkaan kellään tainnut olla kiirusta mua auttaan, joten odotin 5 tuntia siinä polvilumpio pois paikoiltaan...ei kiva)
kepeillä kävelin kuukauden tai kaksi, ja tein jotain kuntoutusliikkeitä, sitten kävin urheilulääkärillä joka totesi polven olevan kunnossa ja että pääsisin pelaamaan kuukautta sovittua aiemmin(pelihalut olivat kovat tietysti)

Samana vuonna pelissä polvi kuitenkin muljahti paikoiltaan, mutta tällä kertaa se meni takaisin paikoilleen samassa tilanteessa(lumpio siis muljahti pois, ja saman tien takaisin), muistaakseni en kuitenkaan käynyt näyttämässä polvea kellään, koska se tuntui jo kohta tilanteen jälkeen "normaalilta" :rolleyes:
tämän kauden jälkeen pelasin vielä yhden vuoden lätkää, jonka jälkeen 2 vuotta(nyt toinen vuosi menossa)paikallisessa puulaaki-sarjassa viikonloppuisin höntsäillen...

n.2 vuotta muljahduksien jälkeen aloin käymään salilla, jalkatreenit on ollut mukana melki alusta asti koska se ei ole tuntunut haittaavan polvea...

Mutta nyt viikonloppuna se polvi sitten muljahti taas, varsin helpohkosti, kompuroidessani pelissä. Se ei kyllä sattunut enää juurikaan yhtään, eli se taitaa olla löysällä koko loppu elämän...? Mutta eniten tässä vituttaa tietenkin jalkatreenit :curs: :wall:

Eli: miten jatkan treenaamista? uskaltaako kyykkyä ja prässiä tehdä vähään aikaan, eli pelkkiä jalanojennuksia etureisille? :itku:
takareisien treenausta tuskin haittaa...?
kannattaisiko pitää pidempi tauko jaloille tähän alkuun?
kannattaisiko mennä näyttämään tätä jollekkin lääkärille?

ainut mahdollinen hyvä puoli: Olisiko tässä mahdollisuus saada B-paperit inttiin kun heinäkuussa olisin menossa? :evil:

Tulipas pitkä viesti, mutta koittakaa jaksaa lukea, ja neuvokaa mitä kannattais tehdä.

Todennäköisesti sinulla on nivelsiteet venyneet, joten polvi on ns. löysällä. En kuitenkaan ole mikään lääkäri joten en tiedä tarkemmin. Todennäköisesti siihen polveen kannattaisi hommata jokin tuki.
Minulla itselläni on nilkan nivelsiteet venyneet n. 1.5v sitten eivätkä ne ole vieläkään palautuneet kokonaan takaisin. Itse käytän nilkkatukea jalkatreenin aikana ja hyvin on toiminut. En sitten tiedä, voi tuo polvi olla hankalampi.
Mutta suosittelisin että käyt lääkärillä/fysioterapeutilla jolta saat lisää tietoa.

Kannattaa käydä lääkärillä ja vielä yksityisellä ennemmin. Itse olen taistellut polvilumpioiden kanssa viimeiset 5 vuotta. Viime keväänä kävin yksityisellä joka laittoi leikkaukseen jossa polvijänne kiinnitettiin uuteen paikkaan jolloin polvilumpion pitäisi pysyä paremmin paikoillaan.
Ja hyvin tod näk saat b:n paperit mutta on vittumaista jos armeijassa polvesi pamahtaa jälleen. Ja jos polvesta menee vielä rikki jotain niin et saa mitään korvauksia koska vamma on esiintynyt jo aiemmin.

Eräänlainen polvituki mulla kyllä on, mikä on tayssista "ikuisessa lainassa", mutta arvatkaas oliko se pelis mukana? ei...

B-paperit saadakseni mun kannattaa varata siis aika yleislääkärille? tuskinpa kuitenkaan neuvoo tulevaa treeniä(taitaa vaan todeta että "pidä kuukausi tai pari taukoa, ja kato sitten miltä tuntuu.")
köyhänä opiskelijana on kysyttävä, paljonko tuommoinen yleislääkärillä käynti maksaa tämmösessä pikkukunnassa?

Suosittelisin sua menemään terveyskeskukseen ja sanoa sille terv.kesk.lääkärille, että haluat mennä näyttämään polveas ortopedille. Se voi kirjoittaa sulle lähetteen sitten erikoislekurille.

Jos menet yksityiselle erikoislääkärille, se maksaa jo hunajata.

Orid sanoi:
Suosittelisin sua menemään terveyskeskukseen ja sanoa sille terv.kesk.lääkärille, että haluat mennä näyttämään polveas ortopedille. Se voi kirjoittaa sulle lähetteen sitten erikoislekurille.

Jos menet yksityiselle erikoislääkärille, se maksaa jo hunajata.

siis terv.kesk.lääkäri pistää mut ortopedille. ortopedi pistää mut erikoislekurille?

Ja hinnaksi tulee edes suurinpiirtein? Ja eiköhän jonkinmoinen vakuutuskin osan noista lekurikäynneistä maksa... jokin vapaa-ajan vakuutus tai jotain en noista niin tiedä...

Ohhoh.. Mulla on meni lumpio sijoiltaan n. 2,5 vuotta sitten ja n. vuosi siitä eteenpäin uudestaan. Mitään puhetta ei edes ollut, että B:n paperit voisin saada. Intti alkaa tammikuussa. Polvi kyllä toimii mielestäni varsin normaalisti niin lajireeneissä, lenkillä kuin puntillakin.

Jartze sanoi:
siis terv.kesk.lääkäri pistää mut ortopedille. ortopedi pistää mut erikoislekurille?

Ja hinnaksi tulee edes suurinpiirtein? Ja eiköhän jonkinmoinen vakuutuskin osan noista lekurikäynneistä maksa... jokin vapaa-ajan vakuutus tai jotain en noista niin tiedä...

Ei, kun ortopedi on siis erikoislääkäri :)
Ortopedille voit saada lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Näissähän on ns. normaalit kunnallisen terveydenhoidon maksut eli terveyskeskuslääkärillä käynnistä maksat sen normaalin taksan, mikä se kotikunnassasi sitten onkaan. Ortopedilla käynti maksoi ainakin täällä Oulussa 22e.

Vakuutuksista sinun täytyy sitten kysellä vakuutusyhtiöstäsi, mutta myös vak.yhtiöön tarvitaan tarkka lääkärinlausunto vammoista, ennen kuin ne edes harkitsee mitään korvausta.

kummalle puolelle lumpio muljahti? ulos vai sisään? yleensä punttitreeni ei oo haitaksi noissa, vaan tukevat paremmin koko niveltä. löysällähän ne siteet sulla on ja kun tulee sellasia kontrolloimattomia liikkietä, missä kierretään ja ojennetaan samalla, saattaa muljahdella. punttitreeneissä noita ei tuu.

jos muljahdus tapahtu ulos, medialiksen (se sisempi mollukka polven vieressä) vahvistaminen esim. reisiojennuksen loppuosalla (viimenen 20 astetta) stabiloi kivasti. rauhallinen nosto ja stoppi ylhäällä. jos muljahti sisään, voit vahvistaa ulompaa puolta esim. askelkyykyillä ja kapeilla prässeillä jne... joissa jalkaterät on suoraan eteenpäin ja lähellä toisiaan.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
jto sanoi:
jos muljahdus tapahtu ulos, medialiksen (se sisempi mollukka polven vieressä) vahvistaminen esim. reisiojennuksen loppuosalla (viimenen 20 astetta) stabiloi kivasti. rauhallinen nosto ja stoppi ylhäällä. jos muljahti sisään, voit vahvistaa ulompaa puolta esim. askelkyykyillä ja kapeilla prässeillä jne... joissa jalkaterät on suoraan eteenpäin ja lähellä toisiaan.

Ulos muljahti...
äsken kokeilin mennä kyykkyyn, ja sieltä noustessa lumpion ulommassa(oikea polvi, itse katsottuna oikea reuna) vihlaisi kivasti, tämä toistui joka kerta :confused:

Päätin äsken, että varaan lääkäriltäni ajan, ja sanon että se polvi ON PISTETTÄVÄ KUNTOON.... tosin kun terveyskeskuksen kautta lähtee asiaa ajamaan, ja ortopedi määrää leikeltäväksi, menen "jonoon", ja leikkaus tapahtuu ehkä vasta vuoden päästä, jos silloinkaan, eikös se näin vähän ole?

Jto! Kyykkyä en taida kyllä tehdä jos vihloo... mutta jos ei vihlo enää viikon tai kahden päästä, niin rupeisinko kyykkäämään? entä, jos vihloo vaan tulevaisuudessakin. Jalanojennus taitaa olla sitten ainut "sallittu" liike etureisille? ja tota mainitsemaasi viimeistä 20 astetta voi vetkuttaa varmaan treenin loppuun, ja painot varmaan siinä vaiheessa olemattomat?

Mulla oli samanlaienn juttu ennen.. tosin sama vika oli vaan kierukoissa ja ristisiteissä
käväs välillä aina pois paikoiltaa koko polvi ja sit viimein meni kokonaan kerralla. ja eiku lekuriin leikeltäväks =)

meni kolme kertaa ja tuli aika paljon oltua lääkärissä ja samalla sitte leikkauksessaki parisen kertaa...

Hankin sellasen hyvän tuen siihen ja pituuskasvun myötä meni takasin kireeks noi siteet.
pitäis nyt olla ihan kunossa.. ainoo vaan että tuo joskus saattaa vihlasta aivan olemattomissa tilanteissa, eikä sille voi mitään. ja tuskin tän paremmaks tulee.

sillä se korjaantuu millä on tullukki eli reeninkiä vaan =)

Täälläkin ollut ongelmia polvien "löysyyden takia" Molemmat polvet muljahdelleet pois paikaltaan useamman kerran. Pahinta tuntuu olevan jäällä/liukkaalla käveleminen. Vähän jos jäällä jalka lipsahtaa ja kiertyy samalla on seurauksena yleensä maassa selällään makaaminen hetken aikaa ja kiroilu kun sattuu niin prkeleesti. Tuntuu että mitä useammin se polvi muljahtaa pois paikaltaan, sitä vähemmän se aina sattuu mutta toisaalta seuraavan kerran muljahtaa vielä helpommin. Ilmeisesti siteet löystyy hieman lisää joka kerta.

Intissä Mikkelin päällikkölääkäri sanoi että pitäisi leikata ja kiristää siteet mutta mielummin AUKin jälkeen ettei se lopu kesken, sitten kun tulin AUKin jälkeen takaisin kotkaan oli paikallisen intintohtorin mielestä polvi täysin kunnossa.. :david: Pari vuotta sitten talvella muljahti vähä pahemmin ja oli polvi pari viikkoa hyvin turvoksissa ja ehkä kuukauden kipeä.

Ei ole oikeen uskaltanut jalkoja treenata, viime aikoina olen alotellut kuitenkin jalkojenkin kiusaamista, kyykkyä tosin en tee sen takia että en vaan luota polveen yhtään. Prässissäkin pelottaa aika paljon että jos se polvi pääsee kiertymään ja muljahtaa pois paikaltaan niin tulee rumaa jälkeä. Täytyisi ilmeisesti polvisiteet hommata varmuuden vuoksi.

kivun rajoissa saa tehdä, sanoo monet fiksut lekurit. kuntoon se silti pitää saada. ton ikäsellä on vielä treenit edessä.

Itse olen kärsinyt samasta vammasta. Mulla toi leikattiin vähän päälle vuosi sitten ja nyt vasta kolme-neljä kuukautta pystynyt kyykkäämään ja treenaamaan jalkoja kunnolla.

Nivelsiteethän eivät kai veny vaan ilmeisesti rusto "väistyy tieltä" kun lumpio muljahtaa. Tuo rusto tosta sitten kun useamman kerran menee polvi pois paikaltaan kuluu ja vaiva pahenee pahenemistaan. Kannattaa käydä lääkärissä ja kysyä mielipide, lopulta päätös on kuitenkin sinun. Haluatko leikata vai yrittää kuntoutuksella. Suosittelen, että menet kunnon urheilulääkärille heti, terveyskeskuslääkäreistä yms. vastaavista ei paljon kostu.

Jomppa80 sanoi:
Nivelsiteethän eivät kai veny vaan ilmeisesti rusto "väistyy tieltä" kun lumpio muljahtaa.

Kyllä ne lumpiota sivusta tukevat siteet vähintäänkin venyy, jos löysäksi jää (kuten ketjun aloittajalla) niin varmaankin leikkaus on suositeltava, varsinkin noin nuorella. Se, tapahtuuko muita vaurioita, riippuu tuuristakin, joskus olen nähnyt rtg-kuvia, missä on lumpio käynyt pois paikoiltaan, siteet ehjät, lumpion laita vain murtunut.

Ketjun aloittajalle: Terveyskeskukseen, sieltä lähete lähimpään sairaalaan kirurgian (tai ortopedian) polille polvea näyttämään.

Täällä myös mennyt polvi sijoiltaan.

Kannattaa varata aika erikoislääkärille, niinkuin aikaisemmin jo maitittiin.
Lääkiri tietää kuitenkin parhaiten kuin kukaan palstalaisista.
Polvi siis hajosi vasta muutama päivä sitten, eli mitään kuntosali harjoituksia ei kannata vielä tehdä. Sitten kun jalassa ei tunnu kipua kannattaa alkaa tekemään aluksi piiitkää ja kevytttä sarjaa jaloille.
Kannattaa varmasti ostaa polvituki, sellainen missä on sivutuet, itse olen ainakin hyväksi havainnut genutrain black polvituen ( löytyy googlella), Saksasta tilattuna paljon halvempi mitä suomesta ostettuna.
Jos haluat välttämättä B-paperit intistä sellaiset kyllä saa jos haluaa. Mutta eikö kannattaisi homma se polvi parempaan kuntoon, lykätä inttiä vähän ja mennä a-papereilla.

juu enpäs lukenut itekään kokonaan alotusta. treenejä ei tehdä kyllä, jos on sivuun muljahtanut noin äskettäin. erikoislekuri ja fysioterapeutti saa rakennettua sulle tarkotuksias vastaavan kuntoutusohjelman puukolla ja kynällä ja paperilla. muuten kommenttini polven stabiloinnista pitää paikkansa.

Oliko Jarzella vakuutus? En ihan tarkkaan sanut sitä tästä selville. Jos on, niin suosittelen varaamaan suoraan yksityiseltä ortopediltä ajan. Se käynti siellä ei yleensä maksa kun 40-60 euroa, sitten jos aletaan kuvailemaan ja tekemään muita toimenpiteitä, niin yleensä nousee rankasti. Mutta lääkärille voi selittää, että rahaa ei yksinkertaisesti ole ja yleensä sieltä saa sellaiset ennakkohomman vakuutusyhtiöön, eli sitä päätöstä korvauksista haetaan ja ennakkoon ja itse ei tartte mahollisia kuvauksia yms. maksaa. Näin meni ainakin emännällä kun kätensä teloi kaatuessaan, tosin tämä meni duunipaikan vakuutuksen piikkiin. Mutta kannattaa sitä ainakin kokeilla, ei tuo rahasumma nyt suuri sijoitus omaan terveyteen ole, edes opiskelijalta.

Timba79 sanoi:
Oliko Jarzella vakuutus? En ihan tarkkaan sanut sitä tästä selville. Jos on, niin suosittelen varaamaan suoraan yksityiseltä ortopediltä ajan. Se käynti siellä ei yleensä maksa kun 40-60 euroa, sitten jos aletaan kuvailemaan ja tekemään muita toimenpiteitä, niin yleensä nousee rankasti. Mutta lääkärille voi selittää, että rahaa ei yksinkertaisesti ole ja yleensä sieltä saa sellaiset ennakkohomman vakuutusyhtiöön, eli sitä päätöstä korvauksista haetaan ja ennakkoon ja itse ei tartte mahollisia kuvauksia yms. maksaa. Näin meni ainakin emännällä kun kätensä teloi kaatuessaan, tosin tämä meni duunipaikan vakuutuksen piikkiin. Mutta kannattaa sitä ainakin kokeilla, ei tuo rahasumma nyt suuri sijoitus omaan terveyteen ole, edes opiskelijalta.

En nyt ihan tarkkaan tajua, mitä Timba tarkoitit tuolla ennakkohommalla, mutta kyllähän se vakuutus pitäisi olla voimassa silloin, kun se vahinko tapahtuu. Eihän autoonkaan voi hirvivakuutusta ottaa sen jälkeen, kun on jo ajanut hirveen ja siten saada korvattua kolarin jäljet :)

Mutta tosiaan, jos Jarzella oli vakuutus voimassa, niin tietenkin yksityiselle. Hoito nopeampaa ja saattaa olla vielä asiantuntevampaakin. Mutta ilman vakuutusta voi olla taloudellisesti järkevämpää mennä kunnalliseen. Esim. oma eturistisiteen korjausleikkaus olisi yksityisellä maksanut 3500-4000 euroa :D

Suositut

Back
Ylös Bottom