Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Oletko itse ollut spollena? sekin koulutus eroaa eri varuskuntien välillä jonkin verran, tottakai.

Mutta omista kokemuksista voin sanoa, että yhtäläisyyttä löytyy kyllä, ei tietenkään mitenkään kovin paljoa. Pistooliammuntaa, voimankäyttöä ja samanlaisia taktiikoita toimia ainakin on molemmissa koulutuksissa, mutta tottakai sotilaspoliisina koulutetaan toimimaan maanpuolustusta varten. Kyllä spol-koulutus enemmän antaa valmiuksia poliisikoulutukseen, kuin esim. spadena. Mitään ylimääräisiä pisteitä ei tietenkään heru, mutta kokemuksena rikastuttava.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse sanoisin niin että jonkun muun koulutushaaran tekemiset saattavat rikastuttaa elämää ja antaa huomattavasti enemmän valmiuksia järkevään toimintaan.

Mä sanoisin että spolle-koulutus ei anna mitään etua poliisiksi kouluttautumisessa. Sen sijaan joku muu koulutushaara saattaa antaa valmiuksia ja jopa auttaa poliisiuralla etenemisessä.

Kyllä, minäkin harkitsin pitkään että haluanko armeijassakin tehdä samoja asioita mitä jo olen ennen varusmiespalvelusta tehnyt ja mitä luultavasti tulen sen jälkeenkin tekemään. Muut koulutushaarat kun olisi nimenomaan rikastuttanut erilaisilla kokemuksillaan, mitä ei muualla välttämättä koskaan tule saamaan tai tekemään. Silti valitsin tylsästi koulutushaaran jonka olen kokenut tukevan siviiliammattiani ja voin sanoa, että osaan jo valmiiksi erilaisia asioita mitä kovin moni poliisikouluun hakeutuva ei välttämättä osaa.

Väitätkö tosiaan noin ehdottomasti, että spol-koulutus ei anna mitään etuja?

Sumu varmaan tarkoitti että ne samat SPOL-koulutuksen tuomat edut / hyödyt voi saada muuallakin + sen lisäksi tukku muita etuja. Esimerkiksi ne pojat jotka hyppii reput selässä koneesta. Sikäli mikäli rahkeet siis riittää.

Kyllä, minäkin harkitsin pitkään että haluanko armeijassakin tehdä samoja asioita mitä jo olen ennen varusmiespalvelusta tehnyt ja mitä luultavasti tulen sen jälkeenkin tekemään. Muut koulutushaarat kun olisi nimenomaan rikastuttanut erilaisilla kokemuksillaan, mitä ei muualla välttämättä koskaan tule saamaan tai tekemään. Silti valitsin tylsästi koulutushaaran jonka olen kokenut tukevan siviiliammattiani ja voin sanoa, että osaan jo valmiiksi erilaisia asioita mitä kovin moni poliisikouluun hakeutuva ei välttämättä osaa.

Väitätkö tosiaan noin ehdottomasti, että spol-koulutus ei anna mitään etuja?

Mä väitän aivan samaa. Itselle ainoa konkreettinen hyöty Spol-koulutuksesta oli järkkärikortti, jonka sai käydä iltakurssina palveluksen loppuaikana.

Mistä muuten tuo käsitys on joillekkin tullut, että kun intin suorittaa spollena niin siitä saa suurta etua poliisikouluun hakiessa?

Varmaan siitä, että ennen vanhaan miehiltä (pl. ahvenanmaalaiset) vaadittiin vähintään AUK:n käyminen, tai soveltava sotilaskoulutus (en muista sanamuotoa, mutta käytännössä riitti että oli spollari vaikka ei ole käynyt AUK:ta / RUK:ia).

Varmaan löytyy muitakin palvelushaaroja, joissa harjoitellaan "poliisi-tyyppisiä" juttuja, mutta en usko että kovin paljoa. Toki intin jutuissa on paljon sellaista mitkä menevät melkeiin päin vastoin poliisikoulutuksen kanssa (esim. patukan käytössä oli paljon juttuja jotka opetettiin ihan eri tavalla kuin mitä poliisina voi tehdä). Kyllä toisaalta sieltä on jäänyt myös jotain ihan käyttökelpoistakin plakkariin.

Ennen kaikkea, spol-koulutus on kuitenkin varsin monipuolista ja siinä tehdään oikeastikin juttuja (väijyvuorot), mikä saattaa olla turvallisuusalan ulkopuolisille henkilöille ainoa kosketus "poliisinomaiseen toimintaan" ennen poliisikoulua. Toki vastaavan kokemuksen saa toimimalla vartijana tai vastaavana. Mutta itse ainakin olin erittäin tyytyväinen SPOL-AUK:n tarjoamaan koulutukseen nimenomaan sen takia että siinä oli paljon mielenkiintoisia juttuja. Ei välttämättä kovinkaan paljoa sellaista mistä olisi käytännön hyötyä poliisina tai poliisikoulussa, mutta ainakin itselleni se kokemus oli viimeinen sinetti, joka ratkaisi lopullisesti uravalintani.

En ole ollut spollena. Joskus tätä triidiä lukenut ja muistelen, miten tässä triidissä on naureskeltu sille, että ikään kuin spol-koulutus antaisi suuria valmiuksia/etuja polamkiin hakiessa. Jos itse olisin kutsuntaikäinen ja tietäisin hakevani varmasti polamkiin, niin varmaan pyrkisin intissä tekemään jotain muuta mielenkiintoista (jos siis spollehommissa on paljon yhtäläisyyttä poliisin töihin). Juuri niiden erilaisten kokemusten vuoksi. Ja toisaalta, jos sitä oppisikin jotain mitä polamkissa ei opi? Esim just nuo rekkakortit + ensiaputaidot, jne. Ja totta kai pitäisi olla tekemisissä isojen aseiden kanssa - pääsisi tuntemaan miltä se tuntuu kun miesten aseilla ammutaan 8).
Minun itseasiassa pitikin näin tehdä - tosin en aikonut hakea polamkiin vaan erääseen toiseen kouluun, ja ajattelin että inttiä en vietä sen alan hommissa koska niitä mahdollisesti teen lopun elämäni, mutta lopulta päädyin juuri niihin hommiin intissä mitä en ajatellut tekeväni.

Sivustaseuraajana ihan mielenkiintoista lukea, kuinka spollejen varuskunnallisten velvollisuuksien takia joissain varuskunnissa eivät saa sitä koulutusta mitä heidän pitäisi saada (esim. vihollisten tiedustelijoita vastaan toimiminen ts. sodan ajan tehtävät), kun aika menee portilla. Mutta tämä on eri keskustelu. Sinänsä toki en ihmettele jos monella on käsitys, että spollena toimimisesta saa etua polamkiin hakiessa. Onhan siinä nimessä poliisi + puolutusvoimat varmaan mielellään vähän tähän suuntaan asian esittävät, jotta saavat vapaaehtoisia niihin 9-12 kk hommiin.

En kyllä havainnut, että spollena toimineet olisivat osanneet käyttää esimerkiksi patukkaa paremmin kuin muut saati sitten käsitellä pistoolia. Suurin etu lienee se, että heijastinliivit tulee tutuiksi. :D

Lisäksi poliisin ampumakoulutuksessa tehdään ja toimitaan juuri niin kuin kouluttajat sanovat.Siinä ei mitään spolle-sovelluksia heitetä väliin,vaikka se omasta mielestä tuntuisi siistiltä.

Minkä verran PolAMK:ssa on yleisimpien akuuttien sairaskohtauksien tunnistamisesta asiaa? Onko riittävästi, että tunnistaa sitten kentällä esim. aivoverenkiertohäiriöisen potilaan humalaisesta? Onko olemassa selkeitä ohjeistuksia jo virassa oleville konstaapeleille?

Lisäksi poliisin ampumakoulutuksessa tehdään ja toimitaan juuri niin kuin kouluttajat sanovat.Siinä ei mitään spolle-sovelluksia heitetä väliin,vaikka se omasta mielestä tuntuisi siistiltä.

Jännä homma, mutta niin armeijassakin tehdään. Muutaman paikan tiedän, missä vk-kouluttajat PV:ssa ovat hakeneet oppia myös PolAMK:sta. Ja se lakipohja NO-olojen vartiotoiminnan voimankäytölle on sama kaikille kuin turvallisuusalojen toimijoille voimankäytön osalta.

Kirjoitin ehkä hieman kärkkäästi mutta tarkoitin enemmän sitä,että samat harjoitteet hinkataan yhtä monta kertaa, oli aiempaa kokemusta tai ei. Lisäksi aseen käsittely kuten kotelokäsittely,lippaan vaihdot ym. tehdään kaikki samalla tyylillä vaikka armeijassa olisi hieman eri tyylillä opetettu. En näe siis suoranaisesti hyötyä armeijassa saadusta pistoolikäsittelystä.

Minkä verran PolAMK:ssa on yleisimpien akuuttien sairaskohtauksien tunnistamisesta asiaa? Onko riittävästi, että tunnistaa sitten kentällä esim. aivoverenkiertohäiriöisen potilaan humalaisesta? Onko olemassa selkeitä ohjeistuksia jo virassa oleville konstaapeleille?
Ei siellä varmaan mitään ihmeempiä käydä, ei ainakaan 10 vuotta sitten. Oon ollut pitkään juoponkantajana, mutta ei mulla ole mitään hajua "akuuteista sairaskohtauksista", mutta toisaalta jos en saa kaveria hereille niin tilaan joka tapauksessa ampparin. Kukaan ei varmaan ala raahaamaan tajutonta ihmistä putkaan...Väittäisin että sen huomaa, onko kyse humalasta vai jostain muusta. Ambulanssi tilataan melko matalalla kynnyksellä, viimeistään putkalla. Ei poliisilla tai vartijoilla ole mitään hinkua ottaa valvontavastuuta kenestäkään rajatapauksesta.

Hiusten pituudesta

Moi,

Mitenkäs hiusten pituus poliisilla? Mulla sattuu olemaan aikasten pitkät hiukset ja mietin tässä, että onko olemassa jotain 'rajaa' jonka jälkeen pitää leikata, vai saako olla vaikka polviin asti jos vain pitää siististi kiinni?

Moi,

Mitenkäs hiusten pituus poliisilla? Mulla sattuu olemaan aikasten pitkät hiukset ja mietin tässä, että onko olemassa jotain 'rajaa' jonka jälkeen pitää leikata, vai saako olla vaikka polviin asti jos vain pitää siististi kiinni?

No ei siihen mitään tarkkaa rajaa ole määritelty.Siisti ulkonäkö virkapuvun kanssa on se ajatus. Lisäksi kannattaa pitkiä hiuksia miettiä myös työturvallisuuden kannalta.

No ei siihen mitään tarkkaa rajaa ole määritelty.Siisti ulkonäkö virkapuvun kanssa on se ajatus. Lisäksi kannattaa pitkiä hiuksia miettiä myös työturvallisuuden kannalta.

Joo, näes mun hiukset on ihan oikeasti lähes polvitaipeeseen... Viikon päästä alkais koulu ja tässä aloin miettiä asiaa... No jaa, ehkä mä annan niiden olla ja katson mitä niistä tuumataan. Työturvallisuus kai hoituu, kun pitää ne vaikka nutturalla tai jotain? Jesus, gotta figure it out, somehow..

Ei siellä varmaan mitään ihmeempiä käydä, ei ainakaan 10 vuotta sitten. Oon ollut pitkään juoponkantajana, mutta ei mulla ole mitään hajua "akuuteista sairaskohtauksista", mutta toisaalta jos en saa kaveria hereille niin tilaan joka tapauksessa ampparin. Kukaan ei varmaan ala raahaamaan tajutonta ihmistä putkaan...Väittäisin että sen huomaa, onko kyse humalasta vai jostain muusta. Ambulanssi tilataan melko matalalla kynnyksellä, viimeistään putkalla. Ei poliisilla tai vartijoilla ole mitään hinkua ottaa valvontavastuuta kenestäkään rajatapauksesta.

Kiitos vastauksesta. Valitettavasti esim. aivoverenkierron häiriö on erittäin vaikea kiireessä erottaa humalaisesta, koska oireet vaikuttavat melko saman kaltaisilta. Henkilö voi olla myös samanaikaisesti humalassa, joka tekee tunnistamisen lähes mahdottomaksi ilman asianmukaista koulutusta tai opastusta. Kokisitko, että jostain joko poliisikoulussa tai työelämässä annetusta lyhyestä koulutuksesta olisi hyötyä?

Kiitos vastauksesta. Valitettavasti esim. aivoverenkierron häiriö on erittäin vaikea kiireessä erottaa humalaisesta, koska oireet vaikuttavat melko saman kaltaisilta. Henkilö voi olla myös samanaikaisesti humalassa, joka tekee tunnistamisen lähes mahdottomaksi ilman asianmukaista koulutusta tai opastusta. Kokisitko, että jostain joko poliisikoulussa tai työelämässä annetusta lyhyestä koulutuksesta olisi hyötyä?
Varmasti olisi hyötyä. Ainahan lisäkoulutus ja lisätieto on eduksi. Jos on jotain "helppoja" keinoja havaita tuollaisia juttuja keikkapaikalla, niin olisihan se hyvä. Jokaiselle pussihousulle tulee useita juoppoja kannettavaksi päivän aikana, joten pelkään vaan että homma kärsisi inflaation joka tapauksessa kun ei niitä manöövereja jaksa todellakaan tehdä joka kerta. Myönnän etten ole edes tehnyt minkäänlaista tarkastusta tutuille juopoille enää aikoihin. Murphyn lain mukaan se joskus kostautuu ja tulee puukko kaulaan tms. mutta so not.

Noita AVH:ta on joskus ammattilaisetkin sekottaneet humalatilaan. Sinänsä olisi jokaisen kansalaisen hyvä tietää näistä, mutta jos ei tiedä, niin voi soittaa 112 ja kysyä kuinka toimitaan.

Tässä vaiheessa lähinnä hahmottelen opinnäytetyötä ja AVH-koulutus PolAMK:lla sekä joku helppo ja selkeä ohjeistus myös kentälle tuli mieleen. Pitää alkaa selvittelemään asiaa enemmän, koska kyseessä on yksi yleisimmistä vakavista sairaskohtauksista.

Tässä vaiheessa lähinnä hahmottelen opinnäytetyötä ja AVH-koulutus PolAMK:lla sekä joku helppo ja selkeä ohjeistus myös kentälle tuli mieleen. Pitää alkaa selvittelemään asiaa enemmän, koska kyseessä on yksi yleisimmistä vakavista sairaskohtauksista.
No siinä on ainakin aihe jota varmaan kovin moni ei ole edes sivunnut. Jos onnistut rajaamaan tuotoksen tiiviiseen ja informatiiviseen pakettiin, niin sille voisi oikeasti olla jopa käyttöäkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom