Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Joo, eihän sitä opiskelupaikkaa varmasti saa, jos testit läpäisee rajoja hipoen, mutta on noi rajat joka tapauksessa todella alhaiset.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo, eihän sitä opiskelupaikkaa varmasti saa, jos testit läpäisee rajoja hipoen, mutta on noi rajat joka tapauksessa todella alhaiset.

Siitä voit sitten päätellä, että todella moni ne minimirajat ylittää, joka tarkoittaa sitä, että sun pitää tehdä helvetin kova suoritus, että erotut joukosta ja saat hyvät pisteet..

Mä en jaksanut lukea keskustelua kovin montaa sivua taaksepäin, mutta pitää kysyä Shagrathilta ja muilta, joiden mielestä kuntotestin tulisi olla sama miehille ja naisille, että eikö teidän mielestä tuossa koko testissä olisi hieman kiristämisen varaa? Minusta toi kuntotesti on nyt vähän sellainen, että sillä katsotaan vain, että käveleekö hakija omin jaloin vai ei. Etenkin naisten kuntotesti vaikuttaa todella helpolta, vaikka ei olekaan ihan saman tasoinen vitsi kuin RSKK:n valintakokeiden kuntotesti, jossa naiset punnertavatkin polvet maassa.

Kuntoa on helppo parantaa kouluun astumisen jälkeenkin, persoonallisuutta ja älykkyyttä taas ei. Esmes itse ryhdyin ensimmäistä kertaa elämässäni urheilemaan Poliisikouluun hakiessa ja se urheileminen sitten jäikin osaksi elämää. Näin 6 vuoden jälkeen koulun aloittamisesta kunto on vain vuosi vuodelta parempi.

nusu, mielellään mäkin ottaisin sulta vinkkejä jos niitä maltat antaa!

Mielelläni kerron miten itse onnistuin (kuin onnistuinkin) saamaan tiivistelmästä täydet pisteet. Joku parempi kirjoittaja voi saada aika hyvät naurut tätä lukiessa mutta mitäpä siitä :D ja arvosteluakin tämä varmaan saa mut sekään ei haittaa koska mulle (ja meille muillekkin heikommille kirjoittajille) riittää ne täydet pisteet, yleisön suosiosta viis.. ;)

En nyt ihan tiedä että mistä se Lehtinen tosiaan sen hylsyn sai tai mikä ylipäätään tiivistelmässä on porukalle suurin kompastus, mut mä lähtisin siitä että takoo kalloonsa kaksi hyvää nyrkkisääntöä joista ei poiketa: EI OMIA MIELIPITEITÄ , EI SUORAA KOPIOINTIA. Ja huomatkaa, olen ehkä keskivertoa surkeampi kirjoittaja joten siksi nämä säännöt ovat näinkin alkeellisia.. mut oletan että joka hylsyn on saanut (tai muuten vaan tuntee olevansa heikko tiivistelijä ) kaipaa juuri niitä perusjuttuja :rolleyes:

Mun salainen resepti perustuu mind mappiin (tai no mun versioon mind mapista):
Luen alkuperäisen tekstin ensin kertaallen läpi ajatuksen kanssa ja niin, että tekstin sisältö käy kerralla selväksi! Sen jälkeen lähden lukemaan tekstiä toistamiseen mutta samalla pilkon sen asiakokonaisuuksiin (siis ihan konkreettisesti pilkon eli kynä käteen ja isoja ympyröitä piirtämään ;) ) Samalla asiakokonaisuus kerrallaan alleviivaan tukisanoja ja yliviivaan niitä asioita mitkä mielestäni eivät ole olennaisia. Siitäpä sitä sitten jokainen asiakokonaisuus vaikka kahteen-neljään lauseeseen omin sanoin.. ja se on siinä - neljän pisteen tiivistelmä! :rock:

Kovasti antavat arvoa sille alkutiivistelmälle, ja minä koin että siinä tilanteessa se oli parasta kirjoittaa vasta viimeisenä kun koko tekstin olin ruotinut läpi.

Ai niin ja P.S Jos on jäsentelyssä ongelmia niin jakamalla alkutekstin kokonaisuuksiin ja suoraan sen pohjalta tiivistämällä pysyy asiarakenne automaattisesti järkevänä ja helposti luettavana asia kerrallaan.

Ja uudestaan...jos joku vastais:
Jaahas...vaihteeksi taas tää sama keskustelu täällä. Itehhän tänään salilla sain tehtyä nuo lihaskuntotestit pääsykokeen vaadituilla painoilla niillä minimirajoilla. Seinän ylitystä ja nuken raahausta en ole vielä päässyt kokeileen. En kyllä edes tiedä, miten niitä vois reenata. Mutta vuosi on aikaa saada lisää toistoja ja tuo uintihan se on, missä sais kehittyä hurjasti! Seuraa hienosäätökysymys:
Naisten ylätaljassa vedetään 70% omasta painosta. Missä vaiheessa tämä punnitus tapahtuu? Juuri ennen ylätaljaa? Miten pyöristys? ylöspäin vai alaspäin vai lähimpään johonkin vai....?
Ois myös mukava tietää millaisilla toistomäärillä on saanut minkäkinlaisia pisteitä, kun nuo minimit on vaan ilmoitettu. Nyt pääsen vuoden reenin jälkeen (oli tosi paska lähtötilanne siis) nuihin mihimeihin, mutta en aiokkaan kyllä vielä yrittää sisään.

Ja uudestaan...jos joku vastais:
Jaahas...vaihteeksi taas tää sama keskustelu täällä. Itehhän tänään salilla sain tehtyä nuo lihaskuntotestit pääsykokeen vaadituilla painoilla niillä minimirajoilla. Seinän ylitystä ja nuken raahausta en ole vielä päässyt kokeileen. En kyllä edes tiedä, miten niitä vois reenata. Mutta vuosi on aikaa saada lisää toistoja ja tuo uintihan se on, missä sais kehittyä hurjasti! Seuraa hienosäätökysymys:
Naisten ylätaljassa vedetään 70% omasta painosta. Missä vaiheessa tämä punnitus tapahtuu? Juuri ennen ylätaljaa? Miten pyöristys? ylöspäin vai alaspäin vai lähimpään johonkin vai....?
Ois myös mukava tietää millaisilla toistomäärillä on saanut minkäkinlaisia pisteitä, kun nuo minimit on vaan ilmoitettu. Nyt pääsen vuoden reenin jälkeen (oli tosi paska lähtötilanne siis) nuihin mihimeihin, mutta en aiokkaan kyllä vielä yrittää sisään.

Ainakin parisen vuotta sitten, punnitus tapahtui siinä ennen testien alkua. Tosta pyöristyksestä en kyllä muista.

Hyvää treeniä nukkeen on maastaveto tai SJMV. Sitten kannattaa myös treenata ihan ihka oikean ihmisen kanssa, joka on omalta painolta painavampi kuin nukke. Itse treenasin näitä ja se nukke nousikin siellä testeissä sitten todella helposti.

Seinämän ylitystä voi käydä harjoittelemassa leikkipuistossa, koulun pihoilla ym. mistä vain vastaavia seiniä löytyy. Mulla ainakin auttoi asiaan.

Nuo pistemääräthän riippuu ilmeisesti siitä, minkälainen se taso on ollut. Eli parhaimman tuloksen saanut saa sen 5 ja siitä sitten mennään alaspäin. Voin olla myös hyvinkin väärässä. Silloin aikoinaan ylätaljassa riitti 20 toistoa siihen viiteen pinnaan. Penkistä en muista. Seinämästä ja nukestahan on ilmoitettu miten niitä pisteitä tulee. Juoksustakaan ei ole mitään muistikuvia noiden pisteiden jakautumisesta. Uinnissahan muistaakseni riitti vain, että alittaa sen tietyn ajan.

Jos näistä nyt edes jotain hyötyä.

Ylempänä tulikin jo kaikki oleelliset asiat, mutta Anglia jos lähialueellasi on painisali niin sieltä löytyy näitä eripainoisia nukkeja. Käyt jonkun liikuntahallin vastaanotossa kysymässä, että koska olisi sopiva aika, että voisit käydä nukkejen kanssa harjoittelemassa. Todennäköisesti sanovat, että koska on vapaa ja pääset ihan veloituksetta :)

Soititko soittopäivänä valintayksikköön? Valintasihteeri voi käydä läpi tiivistelmän arviointilomakkeen merkinnät kohta kohdalta. Niistä rukseista ja mahdollisista lisäkommenteista saat tietää, mitä ongelmia juuri sinun tiivistelmässäsi on ollut. Pelkkä yleinen tiivistelmäharjoittelu voi olla osaksi ajanhaaskausta, jos et tiedä, millä osa-alueilla sinulla on kehitettävää.

Taisit kertoa keväällä, ettet harjoitellut tiivistelmän tekemistä lainkaan ennen koetta. Harjoittele, ja tee se kellon kanssa. Yritä lisäksi löytää joku pätevä tyyppi, jolla voit luettaa tiivistelmiäsi.

Soitin, mutta kaveri luurin toisessa päässä kertoi vain kirjoitelman virheet. Hän ei ollut tarkistanut tiivistelmää, joten ei voinut siinä neuvoa.

Harjoittelua vaan, kyllä ne koulun ovet jossain vaiheessa toivottavasti aukeaa.

Kiitos, oli hyötyä! Muutkin saa vastata, jos on tietoa. :)

Jos ylätaljaa joutuu vetämään heti sen nuken raahaamisen jälkeen, niin kroppa on vielä niin hapoilla, että toistomäärä voi olla reippaasti pienempi kuin treenatessa. Itse siirryin nukelta suoraan ylätaljalle ja tulos oli vain noin puolet siitä, mihin olin treenatessa pystynyt. Samaa olen kuullut monen muun sanovan. Ei siis kannata tyytyä missään nimessä minimiin tai vain muutamaan toistoon yli minimin - kokeessa kaiken saattaa kuitenkin huonolla tuurilla joutua tekemään putkeen ilman sen kummempia lepotaukoja.

Ja naiset punnittiin ainakin mun hakukerralla juoksun jälkeen. Ylätaljassa painot menee 1,25 kg välein ja pyöristys on alaspäin. Eli jos se 70% painosta olisi vaikkapa 43,6kg ja taljassa vaihtoehdot on 42,5kg ja 43,75kg, niin noista valitaan pienempi.

Niitä toistomääriä, joilla on saanut täysiä pisteitä, löytyy tästä ketjusta moneen kertaan.

Jos ylätaljaa joutuu vetämään heti sen nuken raahaamisen jälkeen, niin kroppa on vielä niin hapoilla, että toistomäärä voi olla reippaasti pienempi kuin treenatessa. Itse siirryin nukelta suoraan ylätaljalle ja tulos oli vain noin puolet siitä, mihin olin treenatessa pystynyt. Samaa olen kuullut monen muun sanovan. Ei siis kannata tyytyä missään nimessä minimiin tai vain muutamaan toistoon yli minimin - kokeessa kaiken saattaa kuitenkin huonolla tuurilla joutua tekemään putkeen ilman sen kummempia lepotaukoja.

No tämäkin on varmaan aika henkilökohtaista. Itse jouduin vetämään taljaa heti nuken jälkeen eikä vaikuttanut mitenkään. Olin itse harjoitellut noita osa-alueita peräjälkeen niin kroppa oli siihenkin jo tottunut. Ja edelleen peräänkuuluttaisin tuota treeniä nukkea varten. Se ilmeisesti on monelle naiselle vaikein koko testeissä.

Pitää harjoitella nukenraahausta vaikka omalla ukolla. Se saa kyl ensin laihuttaa 10kg. :) Kiitos Emilialle vastauksesta. Onneks menee jo reippaasti yli, mutta hyvä kun otit esiin tuon nukenkannon tuota ennen, niin ei tule yllärinä. Tää ketju on niin hirveen pitkän ja viimeiseen 50 sivuun en muista nähneeni tuloksia kuin joltain osin. :)

Jokaisen naisen (ja myös poikkeuksellisen pienikokoisten miesten, joita on nykyään jo useita) pitäisi unohtaa se "mutku mä haluan kentälle!!", ja miettiä oikeasti että aina se kenttätyö ei ole leikkimistä, ja voit OIKEASTI olla partiossasi pelkkä rasite. Varmasti on sellaisia naisia jotka kentällä pärjäävät, mutta itse tapaamistani voin laskea ne yhden käden sormin.

Oletko sinä (tai joku muu) joskus ollut partiossa sellaisen naisen (tai miehen) kanssa, joka on oikeasti RASITE? Eli joka selvästi haittaa työntekoa, josta täytyy koko ajan huolehtia samalla kun itse hoitaa keikkoja jne.? Sen ymmärrän, että on varmasti paljon sellaisia, joista ei ole mitään hyötyä toiselle, mutta jotka toisaalta osaavat pitää huolen edes itsestään... Olisi mielenkiintoista kuulla vaikka esimerkkejä, jos tällaisia on vastaan tullut.

Olen siitä samaa mieltä, että lähes kaikkien valmistuvien (naisten ja miesten) halu ja kauhea hinku päästä heti kentälle töihin on ihmeellistä ja älytöntä. Minunkin kurssilta varmasti 98% haluaisi ensisijaisesti kentälle. Miksi juuri kenttähomma on niin IN, että tutkintaan mennään pitkin hampain (kun on pakko)? Mikä tekee juoppojen kuskaamisesta, sekopäiden rauhoittelusta, liikenteen ohjauksesta talvipakkasilla/kaatosateella/tms., tai maijalla ympäriinsä ajelusta niin paljon "hienompaa" kuin muusta poliisin hommasta?

En tiedä onko kyse siitä, että haetaan rispektiä ja ihailua, kun saapastellaan haalarit niskassa varustevyön kanssa ihmisten ilmoilla. Ihan kuin "siisti sisätyö" siviilivaatteissa vähentäisi ammatin arvostusta. No, oli miten tahansa, niin suurin osa poliisiksi valmistuvista saisi kyllä tarkistaa asenteensa työn eri osa-alueiden suhteen.

Itselleni mieluisin työ olisi tutkinta. Osin siksi, että tiedän naisena häviäväni kentällä koon ja voiman suhteen monelle asiakkaalle, osin koen tutkintatyön mielenkiintoisemmaksi kuin kentällä olemisen. En silti pelkää tai epäile pärjäämistäni kentällä, ja toki haluaisin joskus olla vaikka kierrolla siellä. Mutta noin niinkuin työuran kehittymistä ajatellen, ei kentällä oleminen 30v. ole toiveeni.

Ja vähän vielä kommenttia noihin pääsykokeiden kuntotesteihin ja naisten/miesten vaatimuksista siinä. Mistä on miesten testien vaatimustaso ja minimit otettu? Eli miksi miesten pitää pystyä penkistä nostamaan juuri 62,5kg vähintään 2x? Miksei se ole 70kg tai vaikka 40kg? Kuka on määritellyt, että juuri tuo taso on riittävä? Ja joku nostaa sen 20x, joku vain 2x, mutta silti kumpikin voi päästä kouluun ja ovat siellä samanarvoisia.

Ps. Niille tiedoksi ja kannustukseksi, joille kuntokoe on vaikeinta/mietityttää, niin kyllä kouluun voi päästä, vaikka siitä saisi minimin (1p). Kunhan läpi pääsee, ja muista osista saa todella hyvät pisteet. Nimim. kokemusta on, mutta en silti koe olevani huonompi poliisi kuin muutkaan.

Poliisikoulun kuntokokeissa eniten jännittää vatsalihastesti. Kahden leikkauksen seurauksena en omista ollenkaan häntäluuta, joten alaselässä on "kuoppa". Tämä ei ole mikään este liikkumiselle/olemiselle muuten, että häntäluun puuttumisen huomaa ainoastaan istumaannousuja tehdessä. Sattuu nimittäin aivan käsittämättömän paljon. En ole yhtään istumaannousua tehnytkään n. viiteen vuoteen :D Kuntotestin yhdestä osa-alueestahan sen hylsyn saa ottaa, mutta tietysti sitä haluaisi "säästellä" johonkin vaikeampaan (kuten seinämän ylitykseen). Tai sitten pitää vetää vatsat hammasta purren :rolleyes: Oletan siis, että testit ovat kaikille 100% samat, ja jos ei pysty tekemään niin sitten ei kouluun pääse. Seisoisin vaikka tunnin päälläni, että vatsalihastestin välttäisin, harmi ettei siihen ole mahdollisuutta !

No tämäkin on varmaan aika henkilökohtaista. Itse jouduin vetämään taljaa heti nuken jälkeen eikä vaikuttanut mitenkään. Olin itse harjoitellut noita osa-alueita peräjälkeen niin kroppa oli siihenkin jo tottunut. Ja edelleen peräänkuuluttaisin tuota treeniä nukkea varten. Se ilmeisesti on monelle naiselle vaikein koko testeissä.

Mä menin myös ihan hapoille aikoinaan kuntotestissä ja tulokset olivat pienempiä, mitä olin salilla saanut. Toosin tulokset eivät pudonneet puolella, vaan muutamilla toistoilla. Esimerkiksi jos penkissä sain toistoja harjoituksissa noin 20 toistoa, niin testeissä tulos oli 17. Mun aikaan painomäärä taisi olla jotain 40-42 kiloa.

Luulen sen johtuneen siitä, että olin meidän ryhmässä aakkosissa aika alkupäässä ja sen takia siirtyminen testikohteesta toiseen oli aika nopeatahtista. Ne jotka olivat ryhmässä viimeisiä, saivat eniten huiliaikaa. Ja siitäkin huolimatta, että olin treenannut tuohon aikaan salilla jo vuosia säännöllisesti ihan isoilla painoilla viitisen kertaa viikossa, eli kroppa oli kyllä tottunut treeniin. Sain kuntotestistä pisteitä 4/5.

- - - Updated - - -

Pitää harjoitella nukenraahausta vaikka omalla ukolla. Se saa kyl ensin laihuttaa 10kg. :) Kiitos Emilialle vastauksesta. Onneks menee jo reippaasti yli, mutta hyvä kun otit esiin tuon nukenkannon tuota ennen, niin ei tule yllärinä. Tää ketju on niin hirveen pitkän ja viimeiseen 50 sivuun en muista nähneeni tuloksia kuin joltain osin. :)

Älä asennoidu noin. Nimenomaan sun täytyy harrjoitella sillä sun miehellä just ton painoisena, niin sitten se nukenraahaus on helpompaa kokeissa. Ja ei kannata tyytyä pelkästään siihen, että sitä nukkea pystyy raahaamaan, vaan se tekniikka kannattaa myös opetalla kunnolla, eli nosto jaloilla eikä selällä. Väärä tekniikka pudottaa heti pisteitä.

Seinän ylitystä ja nuken raahausta en ole vielä päässyt kokeileen. En kyllä edes tiedä, miten niitä vois reenata.

Mun aikaan seinämän ylitystä ei ollut, mutta mä treenaisin sitä varten hyppäämistä niin, että pitäisin jotain tankoa ja pieniä painoja niskan takana ja ponnistaisin räväkästi ilmaan. Näin harjoittelin vauhditonta pituuttakin, mikä oli meillä yhtenä lajina. Ja sitten tämän lisäksi jossain leikkikentällä seinämän ylitystä.

Missään nimessä ei kannata tyytyä minimiin, vaan pitää yrittää parhaimpaan mahdolliseen tulokseen, mihin käsittääkseni pyritkin. Harmi kun en enää muista, millä mä sain noista punttisalilajeista kiitettävät, kun siitä on jo niin pitkä aika. Mun huonoin osa-alue oli juoksu. Seinämäjuttua meillä ei ollut ja penkkipunnerrus oli isommilla painoilla. Sit meillä oli vahditon pituus ja ketteryysrata.

Oletko sinä (tai joku muu) joskus ollut partiossa sellaisen naisen (tai miehen) kanssa, joka on oikeasti RASITE? Eli joka selvästi haittaa työntekoa, josta täytyy koko ajan huolehtia samalla kun itse hoitaa keikkoja jne.? Sen ymmärrän, että on varmasti paljon sellaisia, joista ei ole mitään hyötyä toiselle, mutta jotka toisaalta osaavat pitää huolen edes itsestään... Olisi mielenkiintoista kuulla vaikka esimerkkejä, jos tällaisia on vastaan tullut.

Olen siitä samaa mieltä, että lähes kaikkien valmistuvien (naisten ja miesten) halu ja kauhea hinku päästä heti kentälle töihin on ihmeellistä ja älytöntä. Minunkin kurssilta varmasti 98% haluaisi ensisijaisesti kentälle. Miksi juuri kenttähomma on niin IN, että tutkintaan mennään pitkin hampain (kun on pakko)? Mikä tekee juoppojen kuskaamisesta, sekopäiden rauhoittelusta, liikenteen ohjauksesta talvipakkasilla/kaatosateella/tms., tai maijalla ympäriinsä ajelusta niin paljon "hienompaa" kuin muusta poliisin hommasta?

En tiedä onko kyse siitä, että haetaan rispektiä ja ihailua, kun saapastellaan haalarit niskassa varustevyön kanssa ihmisten ilmoilla. Ihan kuin "siisti sisätyö" siviilivaatteissa vähentäisi ammatin arvostusta. No, oli miten tahansa, niin suurin osa poliisiksi valmistuvista saisi kyllä tarkistaa asenteensa työn eri osa-alueiden suhteen.

Itselleni mieluisin työ olisi tutkinta. Osin siksi, että tiedän naisena häviäväni kentällä koon ja voiman suhteen monelle asiakkaalle, osin koen tutkintatyön mielenkiintoisemmaksi kuin kentällä olemisen. En silti pelkää tai epäile pärjäämistäni kentällä, ja toki haluaisin joskus olla vaikka kierrolla siellä. Mutta noin niinkuin työuran kehittymistä ajatellen, ei kentällä oleminen 30v. ole toiveeni.

Ja vähän vielä kommenttia noihin pääsykokeiden kuntotesteihin ja naisten/miesten vaatimuksista siinä. Mistä on miesten testien vaatimustaso ja minimit otettu? Eli miksi miesten pitää pystyä penkistä nostamaan juuri 62,5kg vähintään 2x? Miksei se ole 70kg tai vaikka 40kg? Kuka on määritellyt, että juuri tuo taso on riittävä? Ja joku nostaa sen 20x, joku vain 2x, mutta silti kumpikin voi päästä kouluun ja ovat siellä samanarvoisia.

Ps. Niille tiedoksi ja kannustukseksi, joille kuntokoe on vaikeinta/mietityttää, niin kyllä kouluun voi päästä, vaikka siitä saisi minimin (1p). Kunhan läpi pääsee, ja muista osista saa todella hyvät pisteet. Nimim. kokemusta on, mutta en silti koe olevani huonompi poliisi kuin muutkaan.

Toisesta kappaleesta sen verran, että omallakin kurssilla oli lähes kaikki sitä mieltä, että kentälle on päästävä! Nykyään porukka on ihan missä sattuu tehtävissä. Ei montaakaan jannua enää kentällä. Eli niin se vaan menee, että kentällä sen sitten viimeistään huomaa oliko tää se mun juttu.

- - - Updated - - -

Älä asennoidu noin. Nimenomaan sun täytyy harrjoitella sillä sun miehellä just ton painoisena, niin sitten se nukenraahaus on helpompaa kokeissa. Ja ei kannata tyytyä pelkästään siihen, että sitä nukkea pystyy raahaamaan, vaan se tekniikka kannattaa myös opetalla kunnolla, eli nosto jaloilla eikä selällä. Väärä tekniikka pudottaa heti pisteitä.
Taitaa sillä "nukella" olla sittenkin vielä ylimääräistä painoa, mutta toki harjoittelen mielellään liian isollakin nukella. Samoin muissa kunto-osa-alueissa yritän ylittää kaikki rilusti ennen kuin menen kokeeseen. Psykologisiin ei oikein voi valmistautua, joten jos vetää hyvät kuntotestistä, niin voi saada pari pistettä "anteeksi" muissa. Poliisilakiakin vois alkaa sisäistää jo nyt.

Taitaa sillä "nukella" olla sittenkin vielä ylimääräistä painoa, mutta toki harjoittelen mielellään liian isollakin nukella. Samoin muissa kunto-osa-alueissa yritän ylittää kaikki rilusti ennen kuin menen kokeeseen. Psykologisiin ei oikein voi valmistautua, joten jos vetää hyvät kuntotestistä, niin voi saada pari pistettä "anteeksi" muissa. Poliisilakiakin vois alkaa sisäistää jo nyt.

Ei kannata väheksyä kirjoitustaidon arvoa, satsaa siihen! Ja kannattaakohan tuota poliisilakia alkaa vielä lueskelemaan kun näyttävät vaihtelevan nuita pääsykoemateriaaleja nyt hakujaksojen mukaan? ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom