Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Aijaa ne näkyy ulkopuolellakin. Mä ihan muistelin, että olisi sanottu, että pv:n asiat pysyvät pv:n sisällä. Pahoittelut tästä väärästä informaatiosta :face:

Mutta jos ihan mutu tuntumalla ajattelee niin onhan se vähän hassua, että ne pv:n ''rikokset'' vaikuttaa. Mulla oli yks kaveri aikanani, joka sai palvelusrikoksesta poistumieskieltoa ja esitutkintaa ja syynä oli se, kun kaveri heitti ruokailun jälkeen purkan suuhun ja isompi herra tuli vastaan.. Okei, säännöt ovat sääntöjä, mutta se, että jauhaa jenkkia muutaman minuutin voisi olla hidaste tulevaisuudessa pv:n ulkopuolella johonkin niin onhan se vähän naurettava ajatus.

Poliisikoulun hakijoista tehdään perusmuotoinen turvallisuusselvitys.

Poliisin sivuilla lukee seuraavaa:

K: Mitä tietoja perusmuotoisessa turvallisuusselvityksessä tarkistetaan?
V: Turvallisuusselvitys perustuu turvallisuusselvityslain 8 §:ssä lueteltuihin rekistereihin. Näitä ovat mm. poliisiasiain tietojärjestelmä, rikosrekisteri, liiketoimintakieltorekisteri, väestötietojärjestelmä, eri oikeushallinnon tietojärjestelmät, rajavartiolaitoksen ja tullin tietojärjestelmät, viisumiasian osarekisteri, tietyt pääesikunnan rekisterit sekä Suojelupoliisin toiminnallinen tietojärjestelmä.

Eli kyllä ne intissä tapahtuneet jutut tarkistetaan.

EDIT: Mutta eihän se todellakaan automaattisesti tarkoita, että joku intin poistumiskielto olis karsiva tekijä. Itse olin ennen koulua pitkään turvallisuusalan hommissa mm. pokena ja siellä tunnetusti sattuu kaikenlaista. Ei kukaan ees kysellyt mitään vaikka oon useamman kerran ollut rikoksesta epäiltynä. Tässä pitää huomioida että nää on tapahtunut duunissa, eri asia jos kännissä kadulla hakkaat jonkun ja siitä joudut epäillyksi / syytetyksi. Ja tuomiot esim. rikoslain 21 luvun mukaisista rikoksista pitäisi olla karsiva tekijä automaattisesti, mutta ei taida edes olla näin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Poliisikoulun hakijoista tehdään perusmuotoinen turvallisuusselvitys.

Poliisin sivuilla lukee seuraavaa:

V: Turvallisuusselvitys perustuu turvallisuusselvityslain 8 §:ssä lueteltuihin rekistereihin. Näitä ovat mm. poliisiasiain tietojärjestelmä, rikosrekisteri, liiketoimintakieltorekisteri, väestötietojärjestelmä, eri oikeushallinnon tietojärjestelmät, rajavartiolaitoksen ja tullin tietojärjestelmät, viisumiasian osarekisteri, tietyt pääesikunnan rekisterit sekä Suojelupoliisin toiminnallinen tietojärjestelmä.

Eli kyllä ne intissä tapahtuneet jutut tarkistetaan.

EDIT: Mutta eihän se todellakaan automaattisesti tarkoita, että joku intin poistumiskielto olis karsiva tekijä. Itse olin ennen koulua pitkään turvallisuusalan hommissa mm. pokena ja siellä tunnetusti sattuu kaikenlaista. Ei kukaan ees kysellyt mitään vaikka oon useamman kerran ollut rikoksesta epäiltynä. Tässä pitää huomioida että nää on tapahtunut duunissa, eri asia jos kännissä kadulla hakkaat jonkun ja siitä joudut epäillyksi / syytetyksi. Ja tuomiot esim. rikoslain 21 luvun mukaisista rikoksista pitäisi olla karsiva tekijä automaattisesti, mutta ei taida edes olla näin.

Hieno homma, kun tämäkin asia selvisi ja vielä, kun itse olin vähän hakoteillä mututuntumassani.. Onneksi ei itse tullut hölmöiltyä inttiaikana ja tästä näkeekin, että ei sieläkään kannata turhia hölmöillä, vaikka aika ''turha'' paikka onkin..

En löytänyt tuolta Polamkin sivuilta niin kysyn täällä. Onko uintitesti pakko saada läpi, vai voiko se olla se yksi ainut hylätty suoritus? Ei tosiaan löytynyt asiasta mitään mainintaa koulun sivuilta. Ja sitte semmonen varma vastaus, eikä mitään arvailuja ;))

Täytyy sen verran vielä pitää oma pää, että... Kyllä, intissä tapahtuneet jutut tarkistetaan niinkuin tuossa sanotaan, mutta jos ne ovat PV:n järjestelmistä hävinneet vanhetessaan, niin eivät tule ilmi tuossa turvallisuusselvityksessä? Sen sijaan jos tapahtuma ei sieltä ole kerennyt hävitä, niin näkyy kyllä tarkastuksessa.

Ei sattunut omassa haussa ainakaan ketään, joka ei olisi uintiä päässyt läpi. Mutta se on yksi osatesti, joka siis saa mennä hylätyksi. Kuitenkaan sitä ei saa keskeyttää tai jättää kokonaan tekemättä. Hylätty tarkoittaa hyväksytyn rajan (3min) alittamista. Joten 100m pitää päästä, mutta jos menee yli 3min niin pääsykoe ei keskeydy. Ellei tietysti tule hylättyä jostain muustakin osatestistä.

Koulutuksen aikana on uusi uimatesti joka tulee läpäistä, mutta ainakaan tällä hetkellä siinä ei ole ollut aikarajoitusta.

Vaikeampi on jos pääsykokeen juoksutestiä ei läpäise, koska kunnon pitää tällöin parantua reilusti ennen työharjoittelua suoritettavaa juoksutestiä, joka on hieman haastavampi kuin pääsykokeissa.

Vaikeampi on jos pääsykokeen juoksutestiä ei läpäise, koska kunnon pitää tällöin parantua reilusti ennen työharjoittelua suoritettavaa juoksutestiä, joka on hieman haastavampi kuin pääsykokeissa.

Eikös se kenttäkelpoisuustesti ole juoksun osalta yhä sen 16min 3000m? Ja naisilla 2000m ja ..? Kyllähän tuon nyt menee lihavuorikin läpi pelkällä asenteella. Coopperin testinä vastaisi tulosta luokkaa 2200m.. Toki reitissä on mäkiä, mutta niissä on se hyvä puoli, että vastamäen jälkeen tulee alamäki.

Eikös se kenttäkelpoisuustesti ole juoksun osalta yhä sen 16min 3000m? Ja naisilla 2000m ja ..? Kyllähän tuon nyt menee lihavuorikin läpi pelkällä asenteella. Coopperin testinä vastaisi tulosta luokkaa 2200m.. Toki reitissä on mäkiä, mutta niissä on se hyvä puoli, että vastamäen jälkeen tulee alamäki.

Totta, kyllä jokaisen pitäis tuo kenttäkelpoisuustestin juoksuosuus saada helposti läpi. Virtual on kyllä oikessa, että jos pääsykokeissa ei jaksa juosta 1 500 metriä alle 7.15 ajan niin sitten on kusessa myös tuon 3 000 metrin testissä.

Pääsen taas lempiaiheeseeni, eli tasa-arvoon =) Kumma juttu että naisella saa olla kentällä huonompi kunto kuin miehellä. Ei ne rosmot kuitenkaan juokse hitaampaa tai juopot paina vähempää naispoliisin ollessa kyseessä ;)

Pääsen taas lempiaiheeseeni, eli tasa-arvoon =) Kumma juttu että naisella saa olla kentällä huonompi kunto kuin miehellä. Ei ne rosmot kuitenkaan juokse hitaampaa tai juopot paina vähempää naispoliisin ollessa kyseessä ;)

Sama. En ymmärrä miksi naiset saa helpotuksia, kun kuitenkin kenttähommia pitäisi voida tehdä työharjoittelussa. Sitten ois ok jos vois hakeutua tutkintalinjalle erikseen. Pelastusopistossa ei kai ole miehillä ja naisilla erilaisia fyysisiätestejä. Voin olla kyllä väärässäkin.

Shagrath: Itse muistelisin kyllä samaa Pelastusopiston kohdalta. Tästä syystä naisopiskelijoita on aika harvassa. Toisin kuin PolAMK:ssa 20-25%.

Itse noista testien helpotuksista olen miettinyt miksi esimerkiksi juoksussa annetaan helpotusta naisille, koska kyllähän peruskunnossa naiset pääsevät varmasti tuohon miesten tasoon eikä miehet luonnostaan ole peruskunnoltaan parempia. Lihasvoimassa taas naiset auttamatta tuntuvat häviävän, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta ;)

Loppujen lopuksi pitää ottaa myös huomioon, että naissukupuolesta on myös havaittavissa hyötyä kenttähommissakin asiakkaiden puhutuksen suhteen :) Mutta totta kyllä on, että löysä ihminen painaa aina kuitenkin liikaa, että sitä yksin lähdettäisiin siirtämään :) Poikkeuksena tietty hätätilanne.

Loppujen lopuksi pitää ottaa myös huomioon, että naissukupuolesta on myös havaittavissa hyötyä kenttähommissakin asiakkaiden puhutuksen suhteen :)
Tuo on kyllä täysin urbaani legenda. En tiedä mistä on vedetty johtopäätös että naiset ovat lähtökohtaisesti parempia puhuttamaan asiakasta kuin mies. Puhuttaminen on täysin yksilöllistä sukupuolesta riippumatta. Kärjistetysti sanottuna sen joko osaa tai sitä ei osaa.

Ei mulla sinänsä ole mitään naisia vastaan kentällä, mutta koska keikkojaan ei voi valita, pitää kentällä olevan naisen pystyä suoriutumaan myös niistä fysiikkaa vaativista tehtävistä. Muuten käy niin, että väännöistä suoriudutaan naisesta huolimatta, ei hänen avullaan (kuten käytännössä lähes aina tapahtuu). Jos nainen pärjää, niin mikäs siinä, tervetuloa vaan.

Tuo on kyllä täysin urbaani legenda. En tiedä mistä on vedetty johtopäätös että naiset ovat lähtökohtaisesti parempia puhuttamaan asiakasta kuin mies. Puhuttaminen on täysin yksilöllistä sukupuolesta riippumatta. Kärjistetysti sanottuna sen joko osaa tai sitä ei osaa.

Joillakin naisilla on paha tapa puhuttaa provosoivaan tyyliin. Joskus oon miettiny, että niillä on oltava munat, kun ovat niin äijää.

En tuolla kyllä tarkoittanut, että naiset olisivat lähtökohtaisesti yhtään parempia.. Tarkoitin, että naissukupuolesta saattaa olla hyötyä naisasiakasta puhuttaessa tietyissä tilanteissa. Kokonaisuudessaan tälläiset tilanteet ovat harvinaisia, mutta siksi tuon lauseen perään tuon hymiön laitoinkin. Kirjoituksen tarkoitus ei ollut olla hyökkäävä, ennemminkin kevennys :)

En tuolla kyllä tarkoittanut, että naiset olisivat lähtökohtaisesti yhtään parempia.. Tarkoitin, että naissukupuolesta saattaa olla hyötyä naisasiakasta puhuttaessa tietyissä tilanteissa. Kokonaisuudessaan tälläiset tilanteet ovat harvinaisia, mutta siksi tuon lauseen perään tuon hymiön laitoinkin. Kirjoituksen tarkoitus ei ollut olla hyökkäävä, ennemminkin kevennys :)

Toisaalta tuntuu myös, että naisasiakkailla on enemmän asenneongelmaa naispoliisin kanssa...

Se ois taas pistettävä paperit vetämään. Viimeks jäi kiikkumaan tiivistelmästä, josta sain 0 pistettä. Muuten meni hyvin. Eli jos jollain on heittää vinkkiä sen suhteen niin kiitos otan kyllä vastaan.

Loppujen lopuksi pitää ottaa myös huomioon, että naissukupuolesta on myös havaittavissa hyötyä kenttähommissakin asiakkaiden puhutuksen suhteen :)

Tämä on koululla viljelty legenda, joka ei toimi oikessa elämässä. Minulla on ollut muutama harjoittelija, joista kaksi naisia. Jos laitan ko. harjoittelijat järjestykseen puhutuksessa, kärkipaikkaa pitävät kaksi miestä. Samoin, jos minun pitää valita noista harjoittelijoista tuleva työpari nimenomaan kentälle, se on jompikumpi noista kärkipaikkaa pitävistä miehistä..

Se ois taas pistettävä paperit vetämään. Viimeks jäi kiikkumaan tiivistelmästä, josta sain 0 pistettä. Muuten meni hyvin. Eli jos jollain on heittää vinkkiä sen suhteen niin kiitos otan kyllä vastaan.

Sama juttu, eiköhän mee paprut uudelleen sisään.. =) sain täydet tiivistelmästä ja aineesta viimeksi, voin antaa vinkkejä. Koko porukka täällä varmaan ei jaksa tiivistelmän raapustelusta lukea niin sähköpostilla tai viestillä? p.s ootko lukenu poliisin vuosikertomuksen ruotsinkielisen osion myös? Kun sitähän ei varsinaisesti ole rajattu aineistosta ulos? :`D jaiks

Tästäpä tulikin mieleeni että moottoripyöräpollareilla on erikseen omat testinsä.Ja ainakin ennenvanhaan ykskään nainen ei ollu niitä läpäissy,kompastuskivenä ollut kaatuneen pyörän nosto ja työntäminen ylämäkeen tietyssä ajassa.

Tekniikan Maailman toimittaja ton testin kerran yritti suorittaa eikä läpäissy,miestoimittaja ja jutussa tietysti kovasti selitteli epäonnistumistaan eri vammoilla.

^^^

Mä en halua epäillä tai kyseenalaistaa sun kokemuksia, mutta onhan toi sunkin yleistys aika subjektiivinen näkemys. Omien kokemuksiesi valossa olet siis sitä mieltä, että tuo koululla viljelty legenda ei toimi tosielämässä. Tästä voi vetää tulkinnan, että se ei mielestäsi toimi missään ja väite on höpö-höpöä.

Mä alan olemaan vähän kyllästynyt siihen, kun tota nais-mies-juttua väännetään koko ajan vuodesta toiseen. Työpaikalla mä en saa siitä kuulla, en ole oikeastaan saanut kuulla ikinä, vaikka Helsinki on täynnä naispoliiseja (kentällä ja tutkinnassa) - hyviä ja huonoja. Sitä en tiedä, mitä miehet puhuvat selän takana. Ainoa, missä olen kuullut tota, on poliisikoulu ja netti. Tai netissäkin vaan pakkis, kun muualta en ole poliisikoulujuttuja käynyt lukemassa.

Jos olisin vielä kentällä, niin minäkin varmaan valitsisin mielummin miehen partiokaveriksi. Tämä johtuu siitä, että miehet ovat lähtökohtaisesti voimakkaampia (lienee kaikille selvä asia?) ja jollain tavoin se luo sellaista kivaa turvan tunnetta. Siitäkin huolimatta, että minulla on voimankäyttövälineet ja vaikka olen perusnaiseksi ihan ok voimakas enkä ole kooltani pienimmästä päästä. Tästä voima-asiasta on helppo olla samaa mieltä naiskonstuja kritisoivien miesten kanssa. Toisaalta olen ajanut keikkaan joitakin kertoja myös toisen naisen kanssa ja meillä on sujunut oikein hyvin.

Puhuttamisen osalta olen yleistäen sitä mieltä, että miehet ovat parempia varsinkin sellaisissa tilanteissa, joissa vaaditaan nopeampia toimia ja joissa ei tarvitse heittää diipadaapaa. Toisaalta taas on olemassa tilanteita, joissa se diipadaapa pelastaisi tilanteen ja kaikille jäisi hyvä mieli. Naiset ovat ehkä parempia silloin, kun pitää jutella syvällisemmin. Niitäkin tilanteita voi joissain tapauksissa tulla. Ihan jopa kentällä.

Kaikesta tästä huolimatta lähden siitä, että puhutustaidot lähtevät ihmisestä, ei sukupuolesta. Niin naisissa, kuin miehissäkin on ihmisiä, jotka eivät osaa kommunikoida tai jotka ovat taitavia siinä. Toisaalta se, kuinka poliisin sukupuoli vaikuttaa asiakkaan suhtautumiseen, on toinen juttu. Tiedän myös, että on olemassa naisia, jotka osaavat soittaa suutaan ja raapia munia. Se on ärsyttävää. Tällä he yrittävät saada itselleen auktoriteettia ja samaan aikaan tuovat esille ehkä jollain tapaa ammatillista epävarmuuttaan. Tai sitten he ovat muuten vaan ääliöitä. Samaa tekevät myös jotkut miehet, mutta heidän kohdallaan käytös ei hypi niin silmille, koska heillä on oikeasti ne munat siellä jalkojen välissä. Naisille samanlaista käytöstä ei suoda niin herkästi.

On tärkeää, että puhuttaja osaa lukea tilanteita ja vetäytyä tarvittaessa pois, jos huomaa että tilanne on ajatumassa väärään suuntaan. Itse opin tämän kerran, kun olin miesharkkarin kanssa liikenteessä. Mentiin kotikeikalle, jossa isä oli kuristanut ala-asteikäistä poikaansa ja ollut perheen häiriköimisen takia jo edellisenä päivänä putkassa. Provosoiduin miehen teoista sekä hänen käytöksestään sen verran, että tajusin että tilanne voi ajautua painimisen puolelle, jos tilanne jatkuu. Myönnän auliisti, että virhe olisi ollut minun. Niinpä vetäydyin juttelemaan perheen äidin kanssa ja annoin miesharkkarin hoitaa miehen puhutuksen. Mies päätyi putkaan eikä meidän tarvinnut painia. Miesharkkari toimi tilanteessa erinomaisesti ja keikan jälkeen käytiin koko juttu läpi, jossa molemmat totesivat saman.

Olin myös muistaakseni samaisen harkkarin kanssa tilanteessa, jossa katsoin että on parempi antaa harkkarin hoitaa puhutus. Olimme silloin setvimässä jotain muslimimiesten välistä riitaa, jolloin tajusin ja näin, että asiakkaat eivät välttämättä olisi halunneet kuulla käskyjä, kehoituksia tai mitä tahansa naiselta. En kokenut, että tuo tilanne olisi ollut minulta pois tai että se olisi vienyt auktoriteettia pois minulta. Joskus olen huomannut myös naisasiakkaan provosoituvan siitä, että olen nainen ja olen käskenyt häntä. Silloin olen myös katsonut, että saattaa olla parempi jos miespoliisi hoitaa tilanteen. Ei kuitenkaan siten, että asiakas tajuaa "voittaneensa", vaan sillä tavalla pikkuhiljaa välistä pois vetäytymällä. Toisaalta on ollut myös päinvastaisia tilanteita, jossa on haluttu puhua nimenomaan naispoliisille, oli asiakas sitten mies tai nainen.

Teen työtä lähtökohtaisesti "sukupuolettomana" poliisina, joka toisinaan saattaa käyttää naisellisia avujaan hyväksi, jos tilanne niin vaatii. Asiat eivät ole mustavalkoisia, tilanteet elävät, olosuhteita ja ihmisiä on erilaisia. Niin poliiseissa kuin asiakkaissakin.

Hyviä pointteja Anonymityltä. Tästä kuitenkin päästään siihen, että jos fyysisiä ominaisuuksia ei oteta huomioon, mies ja nainen ovat täysin tasavahvoja myös kenttähommissa. Valitettavasti vain, tietynlainen fyysisyys kuuluu jp:n työnkuvaan, jolloin mies on käytännössä aina "parempi" vaihtoehto. Totta on, että kunnon väännöt eivät välttämättä ole jokapäiväisiä, mutta silloin kun niitä tapahtuu, nainen ei vain pysty hoitamaan hommaa yhtä hyvin kuin mies.

Tämä sukupuolikeskustelu lähti liikkeelle jälleen minun aloitteestani, ja ymmärrän että se saattaa jotain ärsyttää. Mielestäni tässä on kuitenkin suuri epäkohta. En edelleenkään ymmärrä, miksi naisilla saa olla kentällä huonompi kunto? Naiset pitävät minua varmasti sovinistina, mutta jos ajattelette asiaa OIKEASTI, niin ymmärrätte varmasti miten hassua tämä (onko tämä nyt sitä positiivista diskriminaatiota?) on. Miehille asetetaan tietyt kriteerit jotka pitää täyttää että pärjää kentällä edes jotenkin. Jostain syystä naisten ei tarvitse pärjätä yhtä hyvin. "No mutta naiset on heikompia, ei me millään voida selvityä samoista testeistä", ajattelee varmaan joku. Aivan. Siinähän se onkin, miksi pitää sitten mennä/päästä kentälle töihin? Pollarissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja missä voi tehdä duunia, ei ole pakko mennä kentälle, kun kerran jonossa on paljon halukkaita jotka täyttävät KAIKKI kriteerit.

Kiivaita vastauksia odotellessa... ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom