Tämä sukupuolikeskustelu lähti liikkeelle jälleen minun aloitteestani, ja ymmärrän että se saattaa jotain ärsyttää. Mielestäni tässä on kuitenkin suuri epäkohta. En edelleenkään ymmärrä, miksi naisilla saa olla kentällä huonompi kunto? Naiset pitävät minua varmasti sovinistina, mutta jos ajattelette asiaa OIKEASTI, niin ymmärrätte varmasti miten hassua tämä (onko tämä nyt sitä positiivista diskriminaatiota?) on. Miehille asetetaan tietyt kriteerit jotka pitää täyttää että pärjää kentällä edes jotenkin. Jostain syystä naisten ei tarvitse pärjätä yhtä hyvin. "No mutta naiset on heikompia, ei me millään voida selvityä samoista testeistä", ajattelee varmaan joku. Aivan. Siinähän se onkin, miksi pitää sitten mennä/päästä kentälle töihin? Pollarissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja missä voi tehdä duunia, ei ole pakko mennä kentälle, kun kerran jonossa on paljon halukkaita jotka täyttävät KAIKKI kriteerit.
Kiivaita vastauksia odotellessa... ;)
Mun puolesta testit voisivat olla samat miehille ja naisille, mutta kun ne eivät ole.
Välillä sitä väsyy naisena kuulemaan tätä juttua, kun me naiset emme kuitenkaan sille asialle mitään voida. Ja luonnollisesti kaikki, varsinkin poliisin työtä kutsumusmamattina pitäviä naisia, ei asia varmaankaan ole harmittanut ja semmoiset hakee kouluun niin kauan kuin pystyvät.
Toisaalta taas näkisin, että nykyisellä kunnolla hakkaisin ehkä jopa melko hyvinkin muutaman sellaisen kentällä olevan poliisimiehen, jotka eivät harrasta liikuntaa lainkaan. Sellaisen, jotka ovat alunperin treenanneet pelkästään poliisikoulua varten ja siihen se on sitten jäänyt. Muistan myös poliisikoulun jossain painiharjoituksessa pärjänneeni ihan hyvin noin 185 cm:ä pitkälle kukkakepille, joka ei liikkunut millään tavoin säännöllisesti, mutta oli jollain tavoin kouluun päässyt.
Kävin vielä äsken katsomassa koulun sivuilta fyysisen testin osa-alueet (miesten) ja uskoisin pääseväni kaikista läpi jollain tavoin. Se, minkälaisia pisteitä kustakin suorituksesta saisin, on sitten toinen juttu.
Ajatellaanpa vaikkapa jotain tommoista yli viisikymppistä vatsakasta mieskonstua, joka ei liiku ikinä. No painissa hän saattaisi pärjätä sillä vatsan massalla ja ehkä sillä olisi pikkaisen sitä voimaa haupparissakin, vaikkakaan sitä kestävyyttä painia pitkkään ei niin kauheasti olisi ja tuskin kykenisi kauheasti juoksemaan rosvon perässä. Tai jotain pienikokoista miestä, joka ei myöskään liiku sen kummemmin ja jolla ei olisi edes sitä vatsan massaa käytössään.
Näillä eväillä mietinkin, että pitäisikö ne kuntotestit olla oikeasti pakolliset kaikille kentällä oleville ja niitä pitää säännöllisesti kerran vuodessa, kuten brankkareillakin? Jos niitä ei läpäise, ei kentälle ole asiaa.
Samalla voisi pitää jotkut "kokeet" puhuttamisesta ja kaikesta muustakin osaamisesta ;)
Noh, ilman sarvia ja hampaita. Mä en ole ikinä jaksanut vetää mitään hirveitä herneitä nenään näistä jutuista, mutta välillä sellainen yleistäminen tai sellaisten asioiden jankkaaminen, jolle ei itse mahda mitään, alkaa häiritsemään.