Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyviä pointteja Anonymityltä. Tästä kuitenkin päästään siihen, että jos fyysisiä ominaisuuksia ei oteta huomioon, mies ja nainen ovat täysin tasavahvoja myös kenttähommissa. Valitettavasti vain, tietynlainen fyysisyys kuuluu jp:n työnkuvaan, jolloin mies on käytännössä aina "parempi" vaihtoehto. Totta on, että kunnon väännöt eivät välttämättä ole jokapäiväisiä, mutta silloin kun niitä tapahtuu, nainen ei vain pysty hoitamaan hommaa yhtä hyvin kuin mies.

Tämä sukupuolikeskustelu lähti liikkeelle jälleen minun aloitteestani, ja ymmärrän että se saattaa jotain ärsyttää. Mielestäni tässä on kuitenkin suuri epäkohta. En edelleenkään ymmärrä, miksi naisilla saa olla kentällä huonompi kunto? Naiset pitävät minua varmasti sovinistina, mutta jos ajattelette asiaa OIKEASTI, niin ymmärrätte varmasti miten hassua tämä (onko tämä nyt sitä positiivista diskriminaatiota?) on. Miehille asetetaan tietyt kriteerit jotka pitää täyttää että pärjää kentällä edes jotenkin. Jostain syystä naisten ei tarvitse pärjätä yhtä hyvin. "No mutta naiset on heikompia, ei me millään voida selvityä samoista testeistä", ajattelee varmaan joku. Aivan. Siinähän se onkin, miksi pitää sitten mennä/päästä kentälle töihin? Pollarissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja missä voi tehdä duunia, ei ole pakko mennä kentälle, kun kerran jonossa on paljon halukkaita jotka täyttävät KAIKKI kriteerit.

Kiivaita vastauksia odotellessa... ;)

Ei ole vielä työstä kokemuksia, joten en voi ottaa kantaa asiantuntevasti aiheseen.
Jokatapauksessa mielestäni on hyvä ettei kaikki jp:t ole pelkästään miehiä. Painit on varmaan osa työtä väistämättä, mutta naisilla on lähtökohtaisesti muita etuja mitä ei kuntotestillä mitata...
Enka tarkoita nyt mitään fyysisiä vaan lähinnä henkisiä.

Kyse on näkökulmasta ja siitä lähtökohtaisesta erosta mikä miehillä ja naisilla on tunnetasolla. Uskoisin ideaalitilanteessa "sekaparin" täydentävän toisiaan ja antavan partiolle laajat eväät hoitaa keikkoja.

Kohtahan toi koulu alkaa ja totuus paljastuu...

Painit on varmaan osa työtä väistämättä, mutta naisilla on lähtökohtaisesti muita etuja mitä ei kuntotestillä mitata...

Onko sulla tuohon mitään oikeaa asiaa, vai pelkästään kolme pistettä? Jotain ihan todistettua faktaa, eikä käsien heiluttelua?

Onko sulla tuohon mitään oikeaa asiaa, vai pelkästään kolme pistettä? Jotain ihan todistettua faktaa, eikä käsien heiluttelua?

Jos maltat lukea huolellisesti viestini niin huomaat varmaan mitä tarkoitin.

Asioita voi hoitaa monella tavalla, ja jos on enemmän muita työkaluja kuin lihakset, on enemmän vaihtoehtoja päästä toivottuun lopputulokseen.

Jos maltat lukea huolellisesti viestini niin huomaat varmaan mitä tarkoitin.

Asioita voi hoitaa monella tavalla, ja jos on enemmän muita työkaluja kuin lihakset, on enemmän vaihtoehtoja päästä toivottuun lopputulokseen.
Kyllä minä sen luin, mutta missä naiset ovat lähtökohtaisesti parempia? Mulla on tuossa hyllyssä jokunen kirja tutkimuksista sukupuolten eroista, mutta en muista siellä olevan mitään, jonka takia naisten lähtökohdat olisivat paremmat. Verbaalisuus ja neuvottelutaito eivät nimittäin ole mitenkään sukupuolisidonnaisia.

Kyllä minä sen luin, mutta missä naiset ovat lähtökohtaisesti parempia? Mulla on tuossa hyllyssä jokunen kirja tutkimuksista sukupuolten eroista, mutta en muista siellä olevan mitään, jonka takia naisten lähtökohdat olisivat paremmat. Verbaalisuus ja neuvottelutaito eivät nimittäin ole mitenkään sukupuolisidonnaisia.

Oma kokemukseni vastakkaisesta sukupuolesta on opettanut ainankin sen, että he näkevät asiat eri tavalla mitä keskimäärin miehet. Liittyy kaiketi aikaisemmin mainitsemaani tunnepuoleen.
Pointtini oli kuitenkin se, että jos on laajempi näkemys asioihin on myös enemmän vaihtoehtoja hoitaa homma. Sen takia mielestäni on hyvä, että molemmat sukupuolet on edustettuina kyseisissä hommissa.

Itselläni on jo melko pitkä kokemus kenttätyöstä, ja olen ajanut paljon myös naisten kanssa (mm. 4 naisharjoittelijaa). Ihan hyvin he ovat pärjänneet, jos ei oteta huomioon fyysisiä ominaisuuksia. Mutta mitään sellaista en ole huomannut mikä olisi kenttätyössä yksiselitteisesti eduksi. Se on totta, että naiset katsovat tilanteita ja maailmaa monesti hiukan eri tavalla. Keikoilla tuo on näkynyt lähinnä siinä, että he ovat istuneet alas juopon viereen ja kuunnelleet tämän elämäntarinaa ja jutelleet tämän kanssa. Ihan kiva, mutta se ei varsinaisesti ole jp:n tehtävä, eikä siihen ole aikaakaan. Sosiaalipuolella nämä piirteet olisivatkin hieno juttu.

En allekirjoita McNamaran kommenttia "mutta naisilla on lähtökohtaisesti muita etuja mitä ei kuntotestillä mitata...", sillä itse en ole työssäni tuollaista havainnut. Monesti sanotaan että raiskauskeikoilla naisten kanssa on helpompi jutella. En tiedä sitten mitä uhrit puhuvat naispoliisien kanssa ja millä tavalla, mutta eipä oma sukupuoleni ole vielä kertaakaan ollut esteenä etteivätkö he olisi puhuneet niin normaalisti kuin sellaisessa tilanteessa vain voi.

Yksi sukupuolisidonnainen väittämä on usein se, että naiset ovat miehiä parempia kirjallisissa aineissa. Varmasti keskimäärin näin onkin, jos otetaan miehiä ja naisia kadulta ja testataan pilkkusäännöt. Pitäisikö miesten siis saada sitten helpotusta koulun kirjallisissa aineissa, kun naiset kerran saavat fyysisissä testeissä? ;) Mielestäni ei, sillä kirjalliset ovat olennainen osa poliisin työtä. Niin on myös fyysisetkin tilanteet, eikä silloin lohduta se että partiokaveri tietää mitä possessiivisuffiksi tarkoittaa, jos hän ei pärjää yhtä hyvin silloin kun on PAKKO.

Eiköhän tämäkin keskustelu tästä pikkuhiljaa rauhoitu, mutta mä tulen sohimaan muurahaispesää tietyin väliajoin =) En usko että tässä asiassa tulee mikään ikinä muuttumaan, mutta ei siinä silti mitään järkeä ole.

Tämä sukupuolikeskustelu lähti liikkeelle jälleen minun aloitteestani, ja ymmärrän että se saattaa jotain ärsyttää. Mielestäni tässä on kuitenkin suuri epäkohta. En edelleenkään ymmärrä, miksi naisilla saa olla kentällä huonompi kunto? Naiset pitävät minua varmasti sovinistina, mutta jos ajattelette asiaa OIKEASTI, niin ymmärrätte varmasti miten hassua tämä (onko tämä nyt sitä positiivista diskriminaatiota?) on. Miehille asetetaan tietyt kriteerit jotka pitää täyttää että pärjää kentällä edes jotenkin. Jostain syystä naisten ei tarvitse pärjätä yhtä hyvin. "No mutta naiset on heikompia, ei me millään voida selvityä samoista testeistä", ajattelee varmaan joku. Aivan. Siinähän se onkin, miksi pitää sitten mennä/päästä kentälle töihin? Pollarissa on paljon erilaisia vaihtoehtoja missä voi tehdä duunia, ei ole pakko mennä kentälle, kun kerran jonossa on paljon halukkaita jotka täyttävät KAIKKI kriteerit.

Kiivaita vastauksia odotellessa... ;)

Mun puolesta testit voisivat olla samat miehille ja naisille, mutta kun ne eivät ole.

Välillä sitä väsyy naisena kuulemaan tätä juttua, kun me naiset emme kuitenkaan sille asialle mitään voida. Ja luonnollisesti kaikki, varsinkin poliisin työtä kutsumusmamattina pitäviä naisia, ei asia varmaankaan ole harmittanut ja semmoiset hakee kouluun niin kauan kuin pystyvät.

Toisaalta taas näkisin, että nykyisellä kunnolla hakkaisin ehkä jopa melko hyvinkin muutaman sellaisen kentällä olevan poliisimiehen, jotka eivät harrasta liikuntaa lainkaan. Sellaisen, jotka ovat alunperin treenanneet pelkästään poliisikoulua varten ja siihen se on sitten jäänyt. Muistan myös poliisikoulun jossain painiharjoituksessa pärjänneeni ihan hyvin noin 185 cm:ä pitkälle kukkakepille, joka ei liikkunut millään tavoin säännöllisesti, mutta oli jollain tavoin kouluun päässyt.

Kävin vielä äsken katsomassa koulun sivuilta fyysisen testin osa-alueet (miesten) ja uskoisin pääseväni kaikista läpi jollain tavoin. Se, minkälaisia pisteitä kustakin suorituksesta saisin, on sitten toinen juttu.

Ajatellaanpa vaikkapa jotain tommoista yli viisikymppistä vatsakasta mieskonstua, joka ei liiku ikinä. No painissa hän saattaisi pärjätä sillä vatsan massalla ja ehkä sillä olisi pikkaisen sitä voimaa haupparissakin, vaikkakaan sitä kestävyyttä painia pitkkään ei niin kauheasti olisi ja tuskin kykenisi kauheasti juoksemaan rosvon perässä. Tai jotain pienikokoista miestä, joka ei myöskään liiku sen kummemmin ja jolla ei olisi edes sitä vatsan massaa käytössään.

Näillä eväillä mietinkin, että pitäisikö ne kuntotestit olla oikeasti pakolliset kaikille kentällä oleville ja niitä pitää säännöllisesti kerran vuodessa, kuten brankkareillakin? Jos niitä ei läpäise, ei kentälle ole asiaa.

Samalla voisi pitää jotkut "kokeet" puhuttamisesta ja kaikesta muustakin osaamisesta ;)

Noh, ilman sarvia ja hampaita. Mä en ole ikinä jaksanut vetää mitään hirveitä herneitä nenään näistä jutuista, mutta välillä sellainen yleistäminen tai sellaisten asioiden jankkaaminen, jolle ei itse mahda mitään, alkaa häiritsemään.

Jaahas...vaihteeksi taas tää sama keskustelu täällä. Itehhän tänään salilla sain tehtyä nuo lihaskuntotestit pääsykokeen vaadituilla painoilla niillä minimirajoilla. Seinän ylitystä ja nuken raahausta en ole vielä päässyt kokeileen. En kyllä edes tiedä, miten niitä vois reenata. Mutta vuosi on aikaa saada lisää toistoja ja tuo uintihan se on, missä sais kehittyä hurjasti! Seuraa hienosäätökysymys:
Naisten ylätaljassa vedetään 70% omasta painosta. Missä vaiheessa tämä punnitus tapahtuu? Juuri ennen ylätaljaa? Miten pyöristys? ylöspäin vai alaspäin vai lähimpään johonkin vai....?

Siviilinä on tietysti helppo huudella täältä takarivistä, mutta mielestäni Maanpuolustuskorkeakoulun johtaja totesi asian hienosti, kun tasa-arvovaltuutetun mielestä MPKK:n pääsykokeisiin tulisi sorvata naisille helpotuksia. "Luoti ei taistelukentällä erottele, onko mies vai nainen"

Mutta en mä mistään mitään tiedä.

Siviilinä on tietysti helppo huudella täältä takarivistä, mutta mielestäni Maanpuolustuskorkeakoulun johtaja totesi asian hienosti, kun tasa-arvovaltuutetun mielestä MPKK:n pääsykokeisiin tulisi sorvata naisille helpotuksia. "Luoti ei taistelukentällä erottele, onko mies vai nainen"
Minusta insinööripuolelle pitäisi saada ehdottomasti helpotetut testit naisille, jotta huomioitaisiin keskimäärin hieman heikommat matemaattiset taidot. Samoin ajokorttivaatimukset naisille helpommiksi, koska se kolmiulotteisuuden hahmottaminen on hankalampaa.

Toisaalta taas näkisin, että nykyisellä kunnolla hakkaisin ehkä jopa melko hyvinkin muutaman sellaisen kentällä olevan poliisimiehen, jotka eivät harrasta liikuntaa lainkaan. Sellaisen, jotka ovat alunperin treenanneet pelkästään poliisikoulua varten ja siihen se on sitten jäänyt.

Tämä ei nyt ole sinulle, vaan lainasin tuota kohtaa, kun hieman tämänkaltaisesta kertomuksesta on omakohtaista kokemusta. Meille tuli eräs naisharjoittelija, kuka sanoi että "ei nuo vanhemmat miehetkään nyt niin hyvässä kunnossa ole, samalla viivalla hän on fyysisesti".. Hän valitsi kohteeksi 49v kenttämiehen, jolla oli jo mahaa aika lailla kertynyt. Vei ensin painisalin puolelle, jossa mahasta huolimatta tämä 2x painavampi kenttäsika vei sitä tyttöä todella kevyen näköisesti sinne minne halusi, toki läähättäen. Tämän jälkeen maastaveto. Sen tiedän, että ko. kenttämies ei ole käynyt salilla kymmeneen vuoteen, lähinnä tehnyt hommia kotitilallaan vapailla. Tyttö veti 116kg maasta, joka on kai ihan hyvä tulos naisille, jos on vähän treenannut? Kenttämies veti 175kg lämmittelemättä. Penkki, tyttö veti 63kg penkistä, kenttämies 108kg ns. haalarit päällä. Loppukommentti oli, että "no kyllä minä ainakin rosvon juoksen kiinni, kun sinä jäät läähättämään". KM:"Sitä varten meillä on maijat, ja mitä se auttaa, jos yksin kiinni juokset, kun et yksin pärjää kuitenkaan sille".

Tämähän toimi tälle erittäin nokkavalle tytölle ihan hyvänä opetuksena, ja nykyisin hän on ihan pätevä tutkija, luojan kiitos ;)

Ehkä hiukan kärjistetty tuo Aapinan kertomus, mutta sikäli siinä on vinha perä, että treenattu nainen on suunnilleen yhtä vahva kuin heikko mies. Harvat naiset sitä paitsi ovat edes naiseksi poikkeuksellisen vahvoja, joten turha sitä fysiikkaa on koittaa vertailla.

Lähes kaikki naiset joita harjoitteluun tulee, sanovat haluavansa kentälle töihin. Itseäni tuo häiritsee joka kerta. Pieni itsekriittinen tarkastelu tekisi monelle hyvää. Miksi juuri minun pitäisi päästä kentälle parempien vaihtoehtojen sijaan? Jos pääsen kentälle, pärjätäänkö siellä minun ansiostani vai minusta huolimatta?

Jokaisen naisen (ja myös poikkeuksellisen pienikokoisten miesten, joita on nykyään jo useita) pitäisi unohtaa se "mutku mä haluan kentälle!!", ja miettiä oikeasti että aina se kenttätyö ei ole leikkimistä, ja voit OIKEASTI olla partiossasi pelkkä rasite. Varmasti on sellaisia naisia jotka kentällä pärjäävät, mutta itse tapaamistani voin laskea ne yhden käden sormin.

Joo, tavallaan on turha vertailla ja mitellä voimia. Ehkä kuitenkin mun puolelta oli se pointti, että joku nainen voi pärjätä fyysisissä suorituksissa samankaltaisesti kuin se heikoin mies. Tämä heikko mies hyväksytään kentälle, koska sillä on munat, mutta naista ei kun siltä puuttuu ne. Kait noi pikkumiehetkin ovat niitä, keiden kanssa ei aina haluta ajaa, jos heillä ei ole tarpeeksi voimia. Tämä näin kärjistetysti.

Ja sitten tosta kenttätyöskentelystä. Siitäkin huolimatta, että se nainen hyväksytään mielummin sinne tietokoneen ääreen, niin olen sitä mieltä että jokaisen tutkijan tulisi tietää, mitä on kenttätyö ja siksi on hyvä, jos sieltä on kokemusta. Samoin kentällä työskentelevän on hyvä tietää, mitä on tutkintatyö. Ymmärrän myös sen, että kaikki eivät ole hyviä kentällä/tutkinnassa.

Itse en usko, että kukaan on niin korvaamaton meidän alalla, ettei ilman häntä pärjättäisi, ellei sitten ole selkeästi jokun asian erikoisosaamista.

Mutta tämä tästä aiheesta mun osalta. Kuten sanoin, nin väsyn aina säännöllisen epäsäännöllisesti tähän aiheeseen ja siksipä mun on varmasti parempi olla itsekin kommentoimatta. Jatkakaa.

Se ois taas pistettävä paperit vetämään. Viimeks jäi kiikkumaan tiivistelmästä, josta sain 0 pistettä. Muuten meni hyvin. Eli jos jollain on heittää vinkkiä sen suhteen niin kiitos otan kyllä vastaan.

Soititko soittopäivänä valintayksikköön? Valintasihteeri voi käydä läpi tiivistelmän arviointilomakkeen merkinnät kohta kohdalta. Niistä rukseista ja mahdollisista lisäkommenteista saat tietää, mitä ongelmia juuri sinun tiivistelmässäsi on ollut. Pelkkä yleinen tiivistelmäharjoittelu voi olla osaksi ajanhaaskausta, jos et tiedä, millä osa-alueilla sinulla on kehitettävää.

Taisit kertoa keväällä, ettet harjoitellut tiivistelmän tekemistä lainkaan ennen koetta. Harjoittele, ja tee se kellon kanssa. Yritä lisäksi löytää joku pätevä tyyppi, jolla voit luettaa tiivistelmiäsi.

sain täydet tiivistelmästä ja aineesta viimeksi, voin antaa vinkkejä. Koko porukka täällä varmaan ei jaksa tiivistelmän raapustelusta lukea niin sähköpostilla tai viestillä?

Luulisin, että aika moni täällä lukisi mielellään vinkkejäsi.

Tiivistelmäkoe karsii paljon hakijoita. Noin joka kymmenes hylätään suoraan tiivistelmän perusteella. Viimeksi aloittaneella kurssilla puolet opiskelijoista oli saanut tiivistelmästä täydet neljä pistettä. Lopuilla oli lähinnä kolmosia. Neljällä aloittaneella oli tiivistelmästä kakkonen. Ykkönen ja nolla merkitsevät käytännössä samaa asiaa, eli koulun ovet pysyvät kiinni.

Määrätietoinen harjoittelu tiivistelmäkokeeseen on luultavasti järkevintä mahdollista ajankäyttöä pääsykoetta varten, kunhan harjoittelu perustuu oikeaan tietoon omista heikkouksista ja tiivistelmän arvioinnissa olennaisista asioista. Tietysti on paljon niitäkin hakijoita, joiden taso ei nouse riittävästi, harjoitteli miten paljon tahansa.

Mä en jaksanut lukea keskustelua kovin montaa sivua taaksepäin, mutta pitää kysyä Shagrathilta ja muilta, joiden mielestä kuntotestin tulisi olla sama miehille ja naisille, että eikö teidän mielestä tuossa koko testissä olisi hieman kiristämisen varaa? Minusta toi kuntotesti on nyt vähän sellainen, että sillä katsotaan vain, että käveleekö hakija omin jaloin vai ei. Etenkin naisten kuntotesti vaikuttaa todella helpolta, vaikka ei olekaan ihan saman tasoinen vitsi kuin RSKK:n valintakokeiden kuntotesti, jossa naiset punnertavatkin polvet maassa.

Mä en jaksanut lukea keskustelua kovin montaa sivua taaksepäin, mutta pitää kysyä Shagrathilta ja muilta, joiden mielestä kuntotestin tulisi olla sama miehille ja naisille, että eikö teidän mielestä tuossa koko testissä olisi hieman kiristämisen varaa? Minusta toi kuntotesti on nyt vähän sellainen, että sillä katsotaan vain, että käveleekö hakija omin jaloin vai ei. Etenkin naisten kuntotesti vaikuttaa todella helpolta, vaikka ei olekaan ihan saman tasoinen vitsi kuin RSKK:n valintakokeiden kuntotesti, jossa naiset punnertavatkin polvet maassa.

Muistathan että hakuoppaassa kerrotaan vain minimiraja, ja niitä rajoja hipoen ei pitkälle pötkitä. Mielestäni kuntotesti mittaa riittävän laajasti hakijoiden kuntoa, ja siitä saatavat pisteet ovat oikeassa suhteessa kirjallisiin nähden. Miesten ja naisten minimirajoihin tulisi saada tasa-arvoisempi muutos

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom