Poliisikouluun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tove
  • Aloitettu Aloitettu
Moro! Hei tällänen kiperä kysymys kun täyttelin poliisikoulun hakupapereita.
"Onko Sinulle määrätty puolustusvoimien kurinpitomenettelyssä kurinpitorangaistusta tai ojennusta?
Jos on niin milloin ja missä asiassa?

Sain 4pvä ojennusta=pekkaa lievästä vartiorikoksesta. Eihän pitäisi haitata kouluun pääsyä? Mietin pitkään laitanko ollenkaan, mutta rehellisyys maan perii :D kaipaisin vastauksia..

Ei estä, mutta toki sillä on painoarvoa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millä tavalla painoarvoa? Näkyykö poliisikoulussa PV:ssa saadut "rikkeet"

No voit kuvitella, että jos kaksi hakijaa on samalla viivalla ja toiselta löytyy pienikin rike, mutta toiselta ei mitään. Silloin yksinkertaisesti toinen voittaa, jolloin pieni, mutta ratkaiseva painoarvo negatiiviseen suuntaan oli tällä rikkeentekijällä, vaikka rike olisi ollutkin mitättömän pieni..

Eikai pv:n tiedot näy muualla, kun pv:n ''sisäisessä'' maailmassa..

Just viime yövuorossa pohdiskelin sitä, että on meno muuttunut kummalliseksi kun monet nuoret vittuilevat poliisille ihan avoimesti esim. ohi kävellessään. Ennen oli tietynlaista herranpelkoa, mutta ihmiset tietävät ettei sille oikein mitään voi tehdä. Tämä kultainen sukupolvi on menettänyt täysin kunnioituksen vanhempia ja auktoriteetteja kohtaan. Jos joku korottaa ääntä, niin vedetään opettaja/äiti/poliisi oikeuteen. Pieni kurinpalautus tekee kyllä monelle räkänokalle hyvää.

En viitsi näin julkisella foorumilla kertoa miten minä nuo vittuilijat hoidan, mutta itse en ihan periaatteesta sitä kuuntele. Aina ei tietty ole mahdollista reagoida yksittäiseen vittuiluun, mutta jos suinkin mahdollista, niin puutun siihen kyllä.

Muistetaanpa sekin että yksittäinen poliisi voi typerällä ja ylimielisellä käytöksellään provosoida mellakan ihan tavallisten aikuisten ihmisten keskuudessa.

Muistetaanpa sekin että yksittäinen poliisi voi typerällä ja ylimielisellä käytöksellään provosoida mellakan ihan tavallisten aikuisten ihmisten keskuudessa.
Poliisin typerä ja ylimielinen käytös on aika subjektiivinen käsite, ja yleensä ne idiootit joiden toimiin joudutaan puuttumaan ovat juuri sitä mieltä että poliisi oli typerä ja ylimielinen kun käski meitä eikä saatu tehdä mitä halutaan.

Tuo ei silti liity siihen mitä minä kirjoitin. Jos joku 16v jannu kävelee kadulla vastaan, laittaa keskarin pystyyn ja huutaa "vitun siat", niin ei sillä ole tekemistä "yksittäisen poliisin typerän ja ylimielisen käytöksen" kanssa.

En jaksa uskoa että Suomessa harrastetaan joidenkin vauhkoamaa "mielivaltaa". Kyllä poliisin toimilla on syyt ja perusteet. Hyvä esimerkki on yöllisissä tappeluissa kaupungilla kun ulkopuoliset tulevat sättäämään tilanteeseen, ja käytännössä estävät poliisia hoitamasta tehtävää. Tuolloin joutuu välillä aika lujaa käskemään ihmisiä painumaan vittuun, kun tavallinen puhe ei mene perille. Sitten nämä samat keisarit päivittelevät poliisin mulkkumaisuutta ja tietenkin kavereille tapauksesta kertoessaan muuttavat tarinan omalta kannaltaan suotuisaksi.

Tuskinpa nyt PV:ssa saatu pieni rike on verrattavissa esim rattijuopumukseen/ylinopeus/muihin merkintöihin tai sakkoihin siviilissä. Ihmettelen sitä, että jos poliisikouluun ei vaikuta PV:ssa saadut rikkeet, niin miksi tuollaista kysytään haussa ollenkaan? Toki vastataan rehellisyyden nimissä kysymykseen, mutta toisaalta pistää miettimään että kannattaako vaan vastata että ei rikkeitä?

No voit kuvitella, että jos kaksi hakijaa on samalla viivalla ja toiselta löytyy pienikin rike, mutta toiselta ei mitään. Silloin yksinkertaisesti toinen voittaa, jolloin pieni, mutta ratkaiseva painoarvo negatiiviseen suuntaan oli tällä rikkeentekijällä, vaikka rike olisi ollutkin mitättömän pieni..

Eikai pv:n tiedot näy muualla, kun pv:n ''sisäisessä'' maailmassa..

Kysyväthän ne sitä hakulomakkeessakin. Jos en ihan väärässä ole niin meiltä on poliisille toimiteltu noita kurinpitomenettelyitä asepalvelusajalta. En mene täysin takuusen kun en paperihommia hoida vaan puhtaasi kenttäsika päästä varpaisiin.

Edit. Tosiaan sekin riippuu ihan rikkeestä. Myöhästymiset tuskin vaikuttaa, esimiehen ohjeiden noudattama jättäminen etc. taas varmaan jonnin verran tosiaan jos on kaksi tasavahvaa ehdokasta vierekkäin mutta toisella on ne rikkeet.

Juu, mutta mun tietääkseni lievä vartiorikos ei mene poliisin rekistereihin, ainoastaan puolustusvoimien rangaistuskortistoon?

No ei mikään lievä vartiorikos vaikuta pätkääkään, ei niitä kukaan tarkista. Onhan sielä koulussa rattijuoppojakin.

No sitä minäkin! Vartiorikos intissä on intin omia hommia ja vaikuttaa PV:n hommiin töihin? Koska tollanen lievä vartiorikos mikä mulla pääs käymään johtu siitä kun en käynyt katsomassa yhtä vartiopuomia vahingossa... Vihanen "sotilaspoliisi" ei tykännyt :dance:

Tuskinpa siviilipuolelle noin pieni rike vaikuttaa yhtään mihinkään.. ja intissä poistumiskiellot on melkein jokaisella rekisterissä ;)

Aijaa ne näkyy ulkopuolellakin. Mä ihan muistelin, että olisi sanottu, että pv:n asiat pysyvät pv:n sisällä. Pahoittelut tästä väärästä informaatiosta :face:

Mutta jos ihan mutu tuntumalla ajattelee niin onhan se vähän hassua, että ne pv:n ''rikokset'' vaikuttaa. Mulla oli yks kaveri aikanani, joka sai palvelusrikoksesta poistumieskieltoa ja esitutkintaa ja syynä oli se, kun kaveri heitti ruokailun jälkeen purkan suuhun ja isompi herra tuli vastaan.. Okei, säännöt ovat sääntöjä, mutta se, että jauhaa jenkkia muutaman minuutin voisi olla hidaste tulevaisuudessa pv:n ulkopuolella johonkin niin onhan se vähän naurettava ajatus.

Mä oon kyllä edelleen siinä käsityksessä, että tuo lievä vartiorikos näkyy vain puolustusvoimien rangaistuskortistossa, eikä mene mihinkään muualle. Sieltäkin vanhenee viidessä vuodessa, eikä näy enää missään.

Sattuu nimittäin itelläkin olemaan kyseinen kamala rikos kontolla kun omasta mielestäni ihan harmittoman pilan joskus inttiaikoina vartiossa ollessa tein ja käry kävi. Sain tuosta muistaakseni ylimääräistä palvelusta, mikä ei ole edes rangaistus vaan kurinpito-ojennus (niinkuin myös muistutus ja poistumieskielto ovat) joka voidaan käsitellä oman yksikön sisällä.

Selvittelin tuota silloin jostain PV:n rangaistusasioita koskevasta kansiosta ja siellä luki, että kurinpito-ojennukset merkitään puolustusvoimien rangaistuskortistoon josta ne vanhenevat viidessä vuodessa. Rangaistuskortistoon merkityt asiat näkyvät kuitenkin kattavassa turvallisuusselvityksessä, eli jos lievästä vartiorikoksesta on alle se 5v ja tekevät tuon kattavan turvallisuusselvityksen, niin luultavasti saavat sen selville. Mihinkään poliisin/oikeuslaitoksen omiin rekistereihin eivät tiedot rekisteristä mene, ellei PV:n käytäntönä ole automaattisesti luovuttaa tietoja ko. tahoille.

Voin olla väärässäkin, omasta asepalveluksesta on jo useampi vuosi aikaa. Toisaalta olen kuitenkin melko varma asiasta, kun aika tarkkaan noita kansioita selasin siinä pelossa, että harmittoman pilan seurauksena koko tulevaisuuteni romahtaa ja päädyn asumaan viemäriin piikki hihassa.

Kaveri haki aikoinaan yhteen valtion laitokseen hommiin,ei päässy koska oli intissä istunu putkassa.Pari vuotta tän jälkeen haki armeijan leipiin,siellä nauroivat koko tuomiolle ja ottivat töihin.

Kaveri haki aikoinaan yhteen valtion laitokseen hommiin,ei päässy koska oli intissä istunu putkassa.Pari vuotta tän jälkeen haki armeijan leipiin,siellä nauroivat koko tuomiolle ja ottivat töihin.

No siis nämä meid'n talon antamat ''tuomiot ja syyt'' on aina olleet ihan vitsejä muttakun Ameerikassakin saa kaikesta aina rangaistuksen niin meilläkin. Ainahan se vaikuttaa mitä olet tehnyt. Itse olin vuosi takaperin tutkinassa kun käytin työvuorossa omaa koteloa vyöllä jolle en ollut hakenut vielä hyväksyntää.. :face: Mutta hei tää on PV ja khta varmaan saajaan kaikki kenkää niin joutuu itekkin funtsii tota pollarikoulua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom