Poliisi kuoli virantoimituksessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trainee
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Onkohan tämä jo ollu täällä?

http://www.seiska.fi/huhhuh/seiskatv/_a52589/takaaajon+alku/

Videon nimi kai kertoo jo mistä kyse.
aika uskomatonta että auton hallinta on tuota luokkaa yli 3promillen kännissä. harva on edes jalkeilla enään yli 3promillen humalassa.


voin kuvitella miten tollanen "laiva" lähtee käsistä kun nopeessa vauhissa tekee väistöliikkeen. todella veltto alusta näyttää autossa olevan. jäykemällä alustalla ei ehkä poliisin kuolemaa olisi tullut. mutta tapahtunut mikä tapahtunut.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
aika uskomatonta että auton hallinta on tuota luokkaa yli 3promillen kännissä. harva on edes jalkeilla enään yli 3promillen humalassa.

Lehdissä (ja täällä) on ollut kirjoittelua siitä että poliisi epäilee todellisten promillejen olevan pienemmät.


voin kuvitella miten tollanen "laiva" lähtee käsistä kun nopeessa vauhissa tekee väistöliikkeen. todella veltto alusta näyttää autossa olevan. jäykemällä alustalla ei ehkä poliisin kuolemaa olisi tullut. mutta tapahtunut mikä tapahtunut.

Kyllä tuollainen käsistä lähtee, varsinkin jos ei ole tottunut ajamaan kovissa nopeuksissa. Eikä tilannetta yhtään paranna se että alusta on löysä paska ja renkaat tuota menoa aika heikolla hapella. MuTu-tuntumalla väitän että onnettomuus olisi tapahtunut joka tapauksessa, oli siinä kiesissä sitten mikä alusta tahansa.


Ja ihan oikeasti, mitä vittua nuo autoja "tuunaavat" amisjätkät ajattelevat kun rälläköivät jouset poikki ja tekevät omia "alustavirityksiä"? Kai sen nyt pitäisi olla sanomattakin selvää että aika arvaamaton peli autosta tulee noilla omilla rassauksilla. Mä nimittäin väitän että suurin osa noista tunettajista ei tasan hommaa alustasarjaa vaan ainoastaan poikkaisee jouset.
 
Ja ihan oikeasti, mitä vittua nuo autoja "tuunaavat" amisjätkät ajattelevat kun rälläköivät jouset poikki ja tekevät omia "alustavirityksiä"? Kai sen nyt pitäisi olla sanomattakin selvää että aika arvaamaton peli autosta tulee noilla omilla rassauksilla. Mä nimittäin väitän että suurin osa noista tunettajista ei tasan hommaa alustasarjaa vaan ainoastaan poikkaisee jouset.

Lähinnä suurin osa ajattelee jotain "Vittu kun ei oo rahaa, mutta saahan tän näinkin" tai jotain sinne päin. Lähes kukaan auto-amiksistahan ei kuitenkaan joudu onnettomuuteen, kun kaikki ovat rattimiehiä. Harva varmaan tosiasiassa ajattelee edes noin paljon, pääasia kun on cool kiesi. Turvallisuudesta ollaan valmiita tinkimään ulkonäköseikkojen puolesta aika helpostikkin.

Suurin osa tuon tyypin "tuning" autoista on aitoja pommeja, jotka on ylitehokkaita, juuri ja juuri lainkirjaimen täyttäviä helinälaatikoita. Tuttu katsastusmies näkee kuulemma välillä painajaisia kun tietää, että joku auto on paska, mutta sitä vaan ei voi hylätäkkään kun lain mukaan se on toimiva.

Mutta ei nuo siltikään onneksi enään ole niin pommeja, kuin joskus 10 vuotta sitten, kun itse oli pakko tuunailla jotain vanhaa corollaa. Urheilukaupasta kiekot jousien väliin niin sai perän ylös ja sopivasti jäykkyyttä, ettei tarvinnut talvella ajaa senttiäkään suoraan ;)
 
Lähinnä suurin osa ajattelee jotain "Vittu kun ei oo rahaa, mutta saahan tän näinkin" tai jotain sinne päin. Lähes kukaan auto-amiksistahan ei kuitenkaan joudu onnettomuuteen, kun kaikki ovat rattimiehiä. Harva varmaan tosiasiassa ajattelee edes noin paljon, pääasia kun on cool kiesi. Turvallisuudesta ollaan valmiita tinkimään ulkonäköseikkojen puolesta aika helpostikkin.

Noin se taitaa mennä. Vitut turvallisuudesta kunhan on vaan "komee" kiesi alla.

Vaan mitäpä 18-20v rassaaja voisi tietää liikenteestä ja auton käyttäytymisestä ääriolosuhteissa tai yllättävissä olosuhteissa? Useimmillä tuon ikäisillä ei ole kovin paljoa ajokokemusta tai kykyä nähdä asioita vähän suurempana kokonaisuutena. Omalta kohdalta voin sanoa, että mitä vanhemmaksi olen tullut, sen enemmän peräänkuulutan autolta luotettavia ja ennustettavia ajo-ominaisuuksia enkä mitään perkeleen hilavitkuttimia. Sen verta monta kilometria ja normaaliajosta poikkeavaa tilannetta on tullut eteen, että pakostakin alkaa miettiä asioita järjellä. Hyvät renkaat, jämäkkä ja toimiva alusta, tehokkaat jarrut ja näihin suhteessa oleva suorituskyky tekevät autosta melko kivan kapistuksen. Vitut siitä että on nopat ja takaspoileri.
 
Ja ihan oikeasti, mitä vittua nuo autoja "tuunaavat" amisjätkät ajattelevat kun rälläköivät jouset poikki ja tekevät omia "alustavirityksiä"? Kai sen nyt pitäisi olla sanomattakin selvää että aika arvaamaton peli autosta tulee noilla omilla rassauksilla. Mä nimittäin väitän että suurin osa noista tunettajista ei tasan hommaa alustasarjaa vaan ainoastaan poikkaisee jouset.

no katsastusmiestä saa syyttää jos ei ole ammattitaitoa sen vertaa että päästää jonkun tee-se-itse jousiviritteisen läpi katsastuksesta. tietty jos heti katsastuksen jälkeen leikkaa vakiojouset niin voihan siinä vuoden ajella leiketyilläkin jousilla.

nykyään madallusjousia saa ainakin noihin sakemanneihin niin halvalla että vaikee uskoo että joku rahantakia niitä jättää ostamatta, tai no sanotaanko näin ettei moni ehkä ole siihen vanhaan linttaan valmiita laittamaan yhtään ylimääräistä rahaa vaikka sitä olisikin. tosin ei se tilanne olisi yhtään sen parempi jos olisi uudet jouset sillä vakio iskarithan siellä silti olisi kun iskunvaimennin sarja maksaa jo sen verran ettei juniorit niitä raski/halua vanhoihin linttoihin ostaa.



http://www.ake.fi/pdf/3367-208-2003 Alustanmadallusmuistio.pdf

Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi. Samoin ennen vuotta 1993 käyttöön otettu auto on määrättävä muutoskatsastettavaksi, jos alustan korkeutta ilmoitetaan muutetun vuonna 1993 tai myöhemmin tai se muuten on ilmeistä. Ennen vuotta 1993 tehtyjä alustan korkeuden muutoksia ei ole tarpeen määrätä muutoskat-sastettavaksi, vaan niihin sovelletaan normaaleja määräaikaiskatsastuksen ar-vosteluperusteita. Pyynnöstä muutoskatsastus voidaan kuitenkin tällaisillekin autoille tehdä. Määräaikaiskatsastuksessa voi katsastaja myös lisätä rekisteri-tietoihin merkinnän, että autoon on tehty alustamuutos ennen vuotta 1993.
 
ei se ajettavuus ainakaan huonommaksi muutu, vaikka madallusjousien kanssa olisi (kunnolliset)vakioiskarit. tietenkin rajumman madalluksen kanssa on eri asia.
lähtenyt muutenkin tuo tuunausvillitys vähän käsistä, kun joka viides vastaantuleva auto on ilman etupuskuria(projekti meneillään) ja melutaso luokkaa 150db..

itsekin olen autoharrastaja, mutta tuunauksen sijaan harrastan entisöintiä ja 70luvun autoja.
 
Tosta se urpo lähti sitten ajamaan pakoon... vittu mikä einstein. :david:
Joo-o. Mahtoi tulla paineet esittää kovaa jätkää kun oli noin iso yleisö. Ei sitä kännisten aivoituksia aina ymmärrä.
 
no katsastusmiestä saa syyttää jos ei ole ammattitaitoa sen vertaa että päästää jonkun tee-se-itse jousiviritteisen läpi katsastuksesta. tietty jos heti katsastuksen jälkeen leikkaa vakiojouset niin voihan siinä vuoden ajella leiketyilläkin jousilla.

tai jos löytyy orkkisjouset ja jaksaa nähdä vaivaa, voi ajaa vaikka kuinka monta vuotta jos vaihtaa aina katsastuksen ajaks ehjät jouset ja kun on leimat, tee-se-itse - systeemit takas.

suurin ongelma lienee se, että nää "tuunaajat" ei varmaankaan osaa ymmärtää sitä, että jos katkaiset jousen, se ei enää toimikaan enään niin kuin tarkoitus olisi toimia. pitäis amiksessa ja lukiossa näyttää pakollisissa aineissa opetusvideoita jousien mitottamisesta yms jos tahdottas noita järjen riemuvoittoja ennaltaehkäistä.
 
Tuomion kovuudesta vielä vähäsen. Uusijoilla pitäisi olla jo kunnon kertoimet tuomion pituudessa ja pahimmat tapaukset pitäisi ollan kiven sisässä lopun ikäänsä.

Eli tämän ketjun tapaus sietää saada kunnon tuomion, mutta joku murhatuomio maksimivuosilla on jo vähän liioittelua kuitenkin. Jos taas kyseinen tapaus toisten törttöilee autolla päissään/ylinopeutta kunnolla, sietää siitä saada sitten jo 10 x kovemman rangaistuksen mitä ensikertalaisen. Tollasessa tapauksessa kun ei olle virheestä opittu mitään. Virheitä tekee jokainen ja ekan virheen kohdalla voi mielestäni päästä vähän vähemmällä.
 
tai jos löytyy orkkisjouset ja jaksaa nähdä vaivaa, voi ajaa vaikka kuinka monta vuotta jos vaihtaa aina katsastuksen ajaks ehjät jouset ja kun on leimat, tee-se-itse - systeemit takas.
jos poliisit pysäyttää niin tarkkaivaisuuttaa tulisi olla heilläkin jos selkeesti huomaa että on laskettu alusta eikä muutoskatsastus merkintää rekisteriotteesta löydy.
 
jos poliisit pysäyttää niin tarkkaivaisuuttaa tulisi olla heilläkin jos selkeesti huomaa että on laskettu alusta eikä muutoskatsastus merkintää rekisteriotteesta löydy.

Luulempa ettei keskimääräinen rivikonstaapeli tiedä moisista asioista hölkäsen pöläystä.
 
Kyllä tuollainen käsistä lähtee, varsinkin jos ei ole tottunut ajamaan kovissa nopeuksissa. Eikä tilannetta yhtään paranna se että alusta on löysä paska ja renkaat tuota menoa aika heikolla hapella
Niin totta. Loppujenlopuksi, vaikka me suomalaiset miehet ei sitä halutakkaan myöntää, on ylivoimainen enemmistö autoilijoista lopunpeleissä ihan paskoja kuskeja, ja tollanen ~200km/h ei tod. oo hallittavissa 90%lla autoilijoista ollenkaan. Jos kaikki olisi Räikkös-Häkkistasoa, niin voisi yleensäkin liikenteessä tulla vähän eri määrä onnettomuuksia.
Autoa reippaasti 200km/h pinnassa/yli ajaminen nyt ei ole sellainen taito mitä oppii ajelemalla kuuttakymppiä. Itse olen ajanut 236 gpssän mukaan, voin sanoa että hengelle hupaa touhua se on, aika tuurilla ajelua, mutta piti se kokeilla kun saksan teille eksyin;)

Voin kyllä itse ainakin myöntää että olen aivan susipaska autoilija. Ratakokemusta on aivan minimaalisesti mikroautolla, oikealla ei metriäkään, Rallia en ole ajanut, enkä jokkista,miten voisin edes osaa ajaa autoa?
Normiliikenteessä ajelu ei ole rakettitiedettä, kovaa ajaminen vaatii taitoa tai sitten menee henki. Ja jos tekee mieli ajaa kovaa, menkää niille ratapäiville. Liikenne on liikkumista varten ratapäivät rataa varten. Siellä sitten näkee kuinka läpipaska kuski onkaan. tekijämiehille häviää varmasti sekuntitolkulla..

Niin ja varsinkin moottoripyöräilijöille että ratapäiville hus, jos kovaa haluutte vetää.
 
Ja taas on rytissyt poliisien kanssa.

Taas alaikäistä(ei onneksi rikosoikeudellisesti) epäillään murhanyrityksestä:curs: Salolainen poliisi oli pysäyttämässä varastetuksi epäiltyä pakua, Poliisin avattu kuskinoven runkku lähti peruuttamaan vauhdilla jolloin poliisi jäi väliin ja raahautui mukana kymmenisen metriä. Ei loukkautanut onneksi pahasti. Kyydissä istunutta 15v nulikkaa epäillää yllytyksestä.
 
Taas alaikäistä(ei onneksi rikosoikeudellisesti) epäillään murhanyrityksestä:curs: Salolainen poliisi oli pysäyttämässä varastetuksi epäiltyä pakua, Poliisin avattu kuskinoven runkku lähti peruuttamaan vauhdilla jolloin poliisi jäi väliin ja raahautui mukana kymmenisen metriä. Ei loukkautanut onneksi pahasti. Kyydissä istunutta 15v nulikkaa epäillää yllytyksestä.

ja juttu:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707186367306_uu.shtml
 
Mitä vikaa on "ymmärtäjissä"? Oletko mielummin "ymmärtämätön"? Itsekin tosin loihit lausumaan "Ei voida olettaa kyseisen nuoren miehen olevan virheetön, mutta ei voida olettaa poliisinkaan olevan.", eli ainakin osaksi olet osa meitä ilmeisesti inhoamiasi ymmärtäjiä.

"Ymmärtäjissä" on se vika, ettei kyse ole aidosta ymmärtämisestä, vaan puolueellisesta puolustelusta. Päätetään ymmärtää vain sitä, mitä halutaan. Minä en inhoa ymmärtäjiä. Minä inhoan sitä, että nähdään asia niin kapeasti ja vinoutuneesti. Inhoan sitä, että suhteellisuudentaju hämärtyy.

vision sanoi:
Olen kyllä puolustanut ko. henkilöä tässäkin aiheessa, mutta en ole edes yrittänyt väittää, ettei syy kokonaisuudessaan ole kuljettajan. Vaan lähinnä olen ollut sitä vastaan, että vaikka heppu teki virhearvion, toimi väärin ja aiheutti pahaa jälkeä, ei se silti tee hänestä paatunutta rikollista. Tai yhteiskuntakelvotonta hylkiötä. Virheitä vaan sattuu, toisille enemmän kuin toisille. Mutta tottakai, kun omaa hölmöyttään joku muu kuolee, on aina rangaistus kärsittävä. Ja jos uhri on omaa lähipiiriä, niin tottakai aihe tuntuu vielä suuremmalta kuin muuten tuntuisi.

Ei yksi teko tee paatunutta rikollista. Sen tekee asenne ja ne useammat teot. Kaverilta oli ilmeisesti lähtenyt kortti aiemmin ja asenne oli galtsuyhteisöjen perusteella hyvinkin huono. En tiedä kuinka paatunut kaveri oli, mutta vaikkei tapaus todista paatumusta, niin ei se todista päinvastaistakaan. Hyvinkin saattaa olla yhteiskuntakelvoton. Ei voi tietää. Merkit kuitenkin viittaavat siihen suuntaan. Yritin jo selittää aiemmin, että kyllä tietynlaisia virheitä vain sattuu, mutta tämän amiksen virheet olivat seurausta tietoisista valinnoista ja niitä ei vain satu. Emme edes tiedä, että sattuiko hänelle mitään virhettä. Ehkä hän teki kuten aikoikin. Ohjausvirhe voi sattua, mutta ylinpopeus, kännissä ajaminen ja pysähdyskäskyn ignoroiminen eivät ole virheitä, joita vain sattuu. Ne ovat valintoja.

Kuinka moni on ollut kolmen promilen humalassa ja muistaa ajatelleensa selkeästi ja tehneesä järkeviä päätöksiä? Vastaus tähän ei ole se, että ei tarvitse juoda itseään niin kovaan humalaa, koska senhän kaikki jo tietääkin. Mutta silti jopa pakkislaisista osa näin tekee.

Ihan tosissasi siis väität, ettei vastaus voi olla jotain, minkä kaikki jo tietää? 1+1 ei ole 2, koska kaikkihan sen tietää. :hyper: Logiikka alas vessanpöntöstä. :urjo: Kävelenkö punaisia päin vai en? Hmm. Kaikki tietää, ettei kävellä, joten se ei voi olla vastaus. Taidanpa siis kävellä punaisia päin. Jokainen on vastuussa omasta käyttäytymisestään. Se että jotkut pakkislaiset tekevät samoja virheitä, ei oikeuta mitään. Kovan kännin vetäminenhän ei edes ole itsessään virhe. Itse en kännejä harrasta, muttei minulla ole mitään niitä vastaan jotka niitä harrastavat, kunhan tekevät sen vaarantamatta merkittävästi muita. Jos homma ei pysy hanskassa alkoholin kanssa, niin sitten sitä alkoholia ei oteta. Se on juuri näin yksinkertaista. Kaikkien pitäisi tietää tämä. Vastoin yleistä tietoa toimiminen on minusta ennemminkin raskautta kuin lieventävä asianhaara. Minulla ei ole ajokorttia, joten en lähde autoa ajamaan vaikka kuinka mieli tekisi ja kaveritkin ajaisivat ja saisivat sille arvostusta.

Minulta ei hirveästi myötätuntoa heru tuollaista vastuuntunnottomuutta kohtaan. Ymmärrystä kyllä. Tapaus ärsyttää suuresti. Ei vain siksi, että yksi amis törppöilee, vaan siksi, että löytyy kaltaisiasi asian vähättelijöitä ja "ymmärtäjiä".
 
"]Koko teksti
Nyt ei enää jaksa kommentoida mitään, ihmiset ajattelee ja näkee asiat eri tavalla pääosin omien kokemustensa pohjalta. Mulle galtsuyhteisöihin kuuluminen ei merkkaa mitään, mistä voi lukea toisen asennemaailmaa, toisille se tuntuu olevan suora ikkuna henkilön sielumaisemaan jne... Mun osalta tää on tässä.
 
Niin no, noihan postaaminen olisi käynyt hieman helpommin:lol2:
Pää vähän normaalia enemmän jumissa kun samoilla silmillä eilisestä.
Painun pehkuihin:zzzz:

hitto että repesin uuelle jutulle tuosta. kaveri juossut kotiinsa sohvan alle piiloon :D

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707186369280_uu.shtml

kai se ajatteli että ei ne kytät nyt niin fiksuja oo että tajuaisivat kattoa sohvan alle :D:D
 
hitto että repesin uuelle jutulle tuosta. kaveri juossut kotiinsa sohvan alle piiloon :D

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200707186369280_uu.shtml

kai se ajatteli että ei ne kytät nyt niin fiksuja oo että tajuaisivat kattoa sohvan alle :D:D

Tästä tuli mieleen kun oltiin joskus nuorena jollain kämpillä bileissä ja parkkipaikalla jotkut olivat hajottaneet auton (omansa :) ). Poliisit tulivat myöhemmin paikalle, lopettivat bileet ja tyhjensivät kämpän. Yksi kaveri meni poliiseja piiloon sängyn alle tai sohvan taakse, eikä häntä sieltä löydetty vaikka "tutkivatkin" paikan :D Ilmeisesti hänellä oli jotain selvittämättömiä asioita poliisin kanssa...
 
Vaan lähinnä olen ollut sitä vastaan, että vaikka heppu teki virhearvion, toimi väärin ja aiheutti pahaa jälkeä, ei se silti tee hänestä paatunutta rikollista.
.

Mun mielestä toi Jarmo Björkqvistin lanseeraama termi "virheliike" sopis paremmin kuin virhearvio. Kaikki tilanteet joissa joku kuolee on vaan semmosia pikku virheliikkeitä. Ne vaan sattuu jos on vaikka ottanu viinaa ja missään nimessä virheliikkeen tekijää ei saa liikaa syyllistää. Kun ei ne tahallaan ja semmosta se elämä on. Ja virheliikkeessä usein osasyyllinen on just se kärsinyt osapuoli ;)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom